Welke auto is voor jou zó iconisch dat ze hem opnieuw uit zouden moeten brengen?
Oooooh, het is weer zo ver, we gaan het weer eens over onze all-time favoriete auto’s hebben. Auto’s uit lang vervlogen tijden, of misschien juist wel iets nieuwers of zelfs gloednieuw. Al gebeurt het vrij weinig dat iemand helemaal gek is op een model dat nu nog wordt geleverd.
Meestal noemt de autoliefhebber iets van lang geleden als het op zijn/haar/hen/X favoriete auto aankomt. Grappig eigenlijk, ik kan zo 10 geweldige auto’s noemen uit het verleden die ze opnieuw zouden moeten uitbrengen, maar een nu-al-iconische nieuwe auto opnoemen is lastig.
Misschien de Porsche 911 Turbo S? Dat is wel een icoon in wording, lijkt mij. Of anders misschien een Koenigsegg? Heel veel verder kom ik echt niet, er zitten óf te weinig cilinders in, óf het is elektrisch. En dat willen we niet…
En daarom zouden ze dus gewoon oude auto’s opnieuw moeten uitbrengen. Maar welke?
Welke auto moeten ze opnieuw uitbrengen?
Voor mij staat er eigenlijk 1 auto helemaal bovenaan die ze ongewijzigd opnieuw zouden moeten uitbrengen. En dat is de BMW E39 M5. Een auto die alles heeft wat een moderne auto nodig heeft, maar nog wel ouderwets genoeg is om plezier aan te kunnen beleven.
Niet zo snel als een gemiddelde Tesla, maar wel met veel meer emotie. En beter in elkaar gezet. Niet zo zuinig als een 3-cilinder pruttelgebakje, maar daar koop je hem ook niet voor. Mooier dan alles wat BMW nu uitbrengt. En eigenlijk mooier dan vrijwel álles wat nu nieuw wordt verkocht. Lijkt me duidelijk dus.
Maar misschien vind jij wel iets heel anders. En wil je dat ze de Fiat Panda 4×4 opnieuw uitbrengen. Of de Lelijke Eend. Kan ook.
Dus daarom deze lezersvraag. Welke auto zouden ze opnieuw moeten uitbrengen? Laat het weten in de comments!!
bunnylebowski zegt
Ferrari F40
bunnylebowski zegt
@bunnylebowski edit: de E39 ook erbij. Ik opende dit artikel weer en krijg iedere keer weer kriebels als ik m zie. Love it
vindik zegt
Word beetje moe van dat gekwijl over de E39. Hele fijne auto, heb er 5 jaar met veel plezier in gereden maar erg gedateerd.
Daarna een E60. In bijna alle opzichten een betere auto. Alleen 6 cil. geluid erg ver weg en duurder onderhoud..
5cilinder zegt
Helemaal eens, E60 is veel moderner (veiliger, zuiniger, stiller, looks etc.) en in veel modellen nog lichter ook dan de E39. De E46 coupe is klassiek mooi, heb dat bij de E39 nooit zo gevonden, beetje een smallige lage neus. Maarja, ieder z’n ding..
bunnylebowski zegt
Tsja dat vindik wel ;). E60 kan ik ook erg waarderen, wel LCI. Interieur vind ik wel echt minder.
Allison Burgers zegt
Oermodel Audi TT, maar dan wel een paar 100 kilo lichter.
rollingstoned zegt
Doe maar niet, dat is waardeloze auto:
Was it that bad?
Yes, at least initially. Shortly after it was launched in the end of 1998, the TT received a lot of attention from the press. But it was for no good reason – a series of high-speed accidents with fatalities were reported. Many of them occurred during lane changes at speeds in excess of 110 miles per hour (180 kilometers per hour), or in sharp turns.
https://www.motor1.com/news/130143/worst-sports-cars-audi-tt/amp/
jeroenm83 zegt
Daarom ook een verplichte spoiler als terugroepactie, en latere modellen met de spoiler erop.
Stap zojuist weer uit de TTS (laat 2015) en die gaat hard door bochten. Dit als info.
Als antwoord op de initiële vraagstelling: een Clio RS met die middenmotor.
hotze zegt
Het is ook niet bepaald een schoonheid, de 1e TT. Veel te rond allemaal. De opvolgers ogen vele malen strakker. Een beter onderstel zal trouwens een hoop goeds doen aan de wegligging, kw-eibach e.d.
Opnieuw maken met modernere techniek:
– Jaguar XJ van eind jaren 60-begin 90’s
– Citroën DS (snoek)
– Renault 17
– BMW 6-serie jaren 70
– Ferrari 355
rgee zegt
Renault 17 prachtig.
bermtoerist zegt
De alfa 156 natuurlijk. Licht betaalbaar, lekker sturend.
Stop er gelijk maar zo’n 1750tbi in.
Vrees alleen wel dat hij tegenwoordig alleen legaal verkocht kan worden in Iran oid.
pomoek zegt
E46 Volvo V70xc eerste generatie.
fanboy zegt
Toyota MR2 (misschien als hybride maar wel handgeschakeld?)
TVR Cerbera
FJ Cruiser of 40 serie Landcruiser (mag best elektrisch)
rikus zegt
Die FJ hoeft niet terug te komen, die is nooit weggeweest. Onverwoestbaar.
fanboy zegt
@rikus: Dat klopt eigenlijk wel ja, en blijft lekker uniek ding zo.
e36thuglife zegt
E36 328i de enige ekte OG. Respect!!!
Hubert zegt
Het supertje van Alfa
erik911 zegt
Alfa 33. 1.3 Wat een toerenmonstertje.
Onehp zegt
Hoorde mijn klasgenoot bijna dagelijks door mijn straat ermee komen. Altijd volgas. Heerlijk ding was dat.
rollingstoned zegt
Lancia 037. No contest.
“Best handling road car I’ve ever driven” — Walter Röhrl
https://m.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA
Zelf Chris Harris, die toch wel wat autogeweld gewend is, doet het zowat in z’n broek als ie even mag meerijden in een 037 ;-)
competition102 zegt
Geweldige auto, ik snap je keuze!
rollingstoned zegt
Heb zelf ook ooit het voorrecht gehad om achter het stuur van een 037 Stradale te kruipen (dat is de ’tamme’ straatversie), en ook ooit eens mee mogen rijden met een prof coureur in een WORKS versie, net als Chris Harris.
De auto… de besturing… de handling… is echt… fenominaal. Het is als een F40 on steriods met de precisie van een Lotus of Porsche. En dat op allerlei soorten ondergrond en weersomstandigheden. There’s simply nothing like it.
mashell zegt
Maar die 037 is toch opnieuw uitgebracht door Kimera? https://kimera-automobili.com/it/
rollingstoned zegt
Nee, want die heeft een donorauto nodig, er komen dus geen nieuwe bij.
lekkerlinksrijden zegt
Lancia Delta integrale met martini livery
Fernando zegt
Ja dat was EEN auto
ggj1987 zegt
De bekende Japanse sportwagens:
Toyota Supra A80
Nissan Skyline GT-R (elke)
Mazda RX-7 FD3S
Honda NSX NA1
Toyota Corolla AE86
Die krengen zijn nagenoeg niet meer te betalen :'(
maxidyne zegt
Audi RS2, Sport quattro en quattro. E46 CSL. En de ’03/’04 Terminator Cobra.
Joris24 zegt
Er is een handjevol RS2 sedan’s gebouwd. Ik zou er daar wel een van willen origineel. Heb een S2 sedan gebouwd met 404 pk op kenteken maar origineel zou leuker zijn :)
maxidyne zegt
RS2 sedan lijkt mij ook geweldig naast mijn RS2 Avant. Heb de sedan in het Audi museum gezien. S2 sedan is nog zeldzamer dan een RS2! Jaar of 15 geleden bijna een S2 sedan gekocht, maar bleek helaas geen echte te zijn. Veel plezier met de zelfbouw S2, lekker genieten van de 5 cilinder, doe ik ook 😁
neymar zegt
BMW i3
rikus zegt
Twee zielen, één gedachte
Onehp zegt
Graag. Wat betere batterij, 100pk meer, wat modernere UI en volle vrijheid met twee programmeerbare M knoppen en versnellingen zoals de I5N. Dan is dat de eerste echte, lichte!, EV hot hatch.
erik911 zegt
Porsche Boxster 3.2S. Vergeet de rest.
a_buis zegt
En toch blijven dromen van die 911, Erik?
Computer Freak zegt
Lupo 3L. Met moderne techniek zou 1 op 40 haalbaar moeten zijn (Lupo 2.5L). Makkelijk te parkeren ook.
fanboy zegt
@Computer Freak: Ik denk dat 1 op 40 nog tegen gaat vallen.
Ondanks alle technologie is het denk ik lastig om meer uit een dieseltje te persen dan een Lupo 3L die rustig wordt gereden.
Wel kun je een betere versnellingsbak krijgen. Audi A2 van aluminium natuurlijk ook welkom :)
ggj1987 zegt
Idd! Waarom heeft VW dat model niet voortgezet?? Ondanks dat het een van de traagste auto’s ooit is was hij wel ergens heel goed in en dat maakte hem zo leuk. Hoeveel had die nu kunnen verbruiken als ze een nieuwe zouden maken? Zou het dan de 2L zijn?
rob5nismo zegt
Opel kadett GSI 2.0 16V
Geweldig ding gewoon.
Jens_Roadster zegt
Smart Roadster.
LoutervanPlezier zegt
Alle hieronder vermelde auto’s onverandert.
– BMW E39 M5, zo ontzettend lekker en mooi.
– Ford RS 200, super lichtgewicht scheurijzer.
– Mercedes Benz 600 ‘Grosser’, heerlijke limonsine.
– Citroën 2CV Special, 1987-versie.
– Mini Cooper, voordat BMW er mee aan de haal ging.
– Volvo 440, mijn eerste auto, uit 1989, maar de latere versie zijn ook mooi.
Pallas zegt
Waarom specifiek de 1987-versie?
LoutervanPlezier zegt
Omdat al een modernere versie was, maar nog steeds simpel en eenvoudig.
Robert zegt
Ik ben niet zo veeleisend:
Renault 4
VW Golf mk.2
Audi A2
martinus.tussengas zegt
Kever
ggj1987 zegt
Huh? Daar zijn er meer dan 21 miljoen van gemaakt
Rick-dos zegt
BMW M3 E30
Ferrari F40
Lamborghini Countach
Lancia Delta Integrale Evo
Mercedes 190E 2.5-16 Evo II
Peugeot 205 GTI 1.9
Lotus Omega
Lotus Esprit V8 GT
Porsche 911 Turbo 3.6 (964)
Stop de tijd.
En dan wel voor de prijzen wat ze toen kostten want dan kan ik dit hele rijtje wel kopen, denk ik…
rikus zegt
Dan moet je nog wel anderhalf miljoen hebben liggen. Doe je goed meneer Dos.
Rick-dos zegt
Niet anderhalf miljoen. Eerder ongeveer de helft daarvan.
rikus zegt
Een F40 was $400.000, de Countach ook zoiets. En dan de rest van je rijtje nog..
faalhaas zegt
Het betaalbare A en B segment.
enricoleerdam zegt
Je hebt zo ontzettend gelijk
JelmerS zegt
Ook het non-premium d segment sedan of een knappe coupe uit elk willekeurig segment mis ik. Ik mis vooral de Alfa GT JTD die ik toen had, een een beetje de Peugeot 406 coupe van daarvoor.
Rick-dos zegt
En weer moet mijn comment gemodereerd worden. Echt top die filters hier.
sportevo zegt
@Rick-dos Dat is bij mij standaard. Volgens de redactie sta ik niet op een zwarte lijst oid maar toch moet elk bericht gemodereerd worden. Erg jammer dat men dit niet oplost.
room850 zegt
Volvo 850 T-5R
moveyourmind zegt
Alle grote Citroëns van DS tot en met C6, de Rover 3500 Vitesse en alle leuke betaalbare cabrio’s en coupé’s uit de jaren ’90, zoals de Honda CRX, Alfa GTV, de Coupé Fiat, de MG-F en Fiat Barchetta.
ggj1987 zegt
Kortom, je wilt de jaren ’80 en ’90 overdoen. Ik geef je geen ongelijk :p
lecomte zegt
Volvo P1900 cabrio
audiA41.8TFSI2013 zegt
– Toyota Celica, de volgende generaties T230 (1999-2006) en T200 (1993–1999);
– Lexus IS200 en IS300 (6 cilinders);
– Mercedes 320 E W124 en Mercedes 320 CE W124 (doorontwikkelde 6 cilinders en oerdegelijk).
Allemaal betrouwbare, mooie degelijke auto’s!
competition102 zegt
Citroën SM. Een elegante en onderscheidende gran turismo van Citroën met de 3.0 liter V6 motor uit de Maserati MC20. Nu beiden onder Stellantis vallen zou dat weer mogelijk moeten zijn!
shibby zegt
Supra Mk4 of iets met een echte Busso zespitter
mjpamsterdam zegt
Saab 99 Turbo (restomod desnoods). Ga ik niet uitleggen. Laat je gevoel spreken !
luchtgekoeld zegt
Alfa 75!!!!
tenaci zegt
Maserati Quattroporte Evoluzione. Graag wel iets betrouwbaarder, maar mijn god wat is dat ding mooi! Ik kan me nog goed de autorai herinneren waar ik hem voor het eerst in het echt zag.
Italiaans design van de oude stempel. Geen lijn teveel en om te janken zo mooi!
iphonistvongates zegt
Vector W8, W9.5, Fiat Multiplatitude 9-zitter, BMW E46 M3 CSL met DCT5-bak, Audi RS2, Audi RS6R Sedan MTM, Mercedes S63 4-MATIC S Coupé AMG, Lancia Delta HF Integrale, Alfa R’eo 8C, Mitsu Lancer EVO 8, Ford Focus RS500….. ik moet over de rest nog 4 nachtjes slapen. I’ll be back 😎
dalmore zegt
Skyline GTR R32 (of R33 of R34) V-Spec II
Janus zegt
Citroën DS, GS en CX!
ArnoldH zegt
MR2 volgens het originele recept.
Qua design geïnspireerd op de nieuwe prijs wat ik een bijzonder fraai model vind.
PunicaOase zegt
Honda S2000.
drtim zegt
Spijker op z’n kop
sabrerator zegt
Jaguar XJ6 in de X300 variant.
Jaguar MK2
Jaguar D-Type met die mooie vin
Bentley Turbo R
Citroën BX
De enige echte Mini
Citroën Xantia
Citroën XM
Mercedes W124
Jensen Interceptor
Alvis met Graber coachwork (oh, euh, die wordt al weer gemaakt. Nou de rest nog)
Maar van dit lijstje favorieten: de Mini.
Hoflander zegt
Subaru WRX Limited Edition 555. Omgerekend 22.995 euro incl btw voor 211 pk en voor 495 euro te tunen naar 272 pk. Top wegligging. 1.000 kg gewicht. Elke 911 Carrera zoekgereden mee in 1999.
lexusfan63 zegt
Lexus LS400 serie 1
Svenska II zegt
Dat hoeft niet, als je er ql1 koopt van 30 jaar oud, is hij nog zo goed als nieuw…
bas77 zegt
Mercedes E500 W124
kniesoor zegt
Geen enkele. De tijd schrijdt voort en brengt andere leuke oto’s. Remakes van spul uit het verleden zijn – een uitzondering, zoals die 12 vooroorlogse Bentley Blowers. daargelaten – altijd een teleurstelling. Want ‘not the real thing’. Voor degenen, die nu nog een E39 M5 of wat dan ook willen is er ALTIJD zo’n ding te koop. Zelfs in nieuwstaat. Datzelfde geldt voor zo ongeveer ELKE andere oto. Geen noodzaak om ze opnieuw te gaan produceren.
Richmond zegt
Auto
Rob zegt
@kniesoor; eigenlijk het enige juiste antwoord.
Maar van de Jaguar E-type met het koetwerk van Raymond Loewy mogen ze er nog wel een paar bouwen. Eentje is namelijk wel heel erg weinig.
En het is natuurlijk ook wel jammer dat we nooit een stuk of 10 Buick Y-jobs bij elkaar zullen zien.
En een handjevol Spyker Peking – Paris SUVs, dat zou ook wel ontzettend gaaf zijn geweest.
geelbarrel zegt
Jij bent vast niet zo gezellig op feestjes, maar ik geef je wel gelijk!
alfarosso zegt
De alfa Romeo 156
grandmasterb zegt
Alfa 33 1.5 Ti
Heerlijk scheurijzer (woog minder dan 1000kg) met een prachtig boxer geluid.
En als het wat duurder mag zijn,
de Ferrari F40
nofxke zegt
Honda S2000
Groninger zegt
BMW E90 LCI 335D
thjvanvlerken zegt
P1800 – sportieve volvo coupe / twee deurs estate.
ukbob zegt
Er schieten er een paar te binnen:
– Audi A8 van nét voordat die single frame grille erop kwam.
– de gefacelifte E38 7-serie
– Alfa 156
– eerste X5
– Citroën DS
imaginenl zegt
De Volkswagen Karmann Ghia mogen ze van mij zo weer uitbrengen. Nooit begrepen dat daar nooit een remake van is gekomen. Lijkt mij wel tof als ze een ID3 chassis nemen en daar een lage slanke coupe van maken (lastig met dat batterijen pakket ik weet).
wreck zegt
Alfa GTV6
Iemand?
kennone zegt
Volvo 850R
kennone zegt
Mitsubishi Lancer Evo 9 Wagon
Gele Koplamp zegt
Simpele (grote) auto’s
Zonder schermen, veiligheidshulpsystemen en andere non-sense. Gewoon vijf wielen (incl. stuur), een optionele rechter buitenspiegel.
z3cabby zegt
De Fiat Multipla natuurlijk.
janmetdelangeachternaam zegt
Ford Puma, maar dan wel goed
VW Scirocco in de design taal van de golf 7(.5)
Svenska II zegt
Saab 900 non-GM Cabriolet. Uiteraard een Turbo.
Vincert01 zegt
Je kan me “een nostalgische nerd” noemen, maar ik heb onvergetelijke herinneringen aan mijn Ford Cortina Lotus.
Tweedehands gekocht van iemand die hem lelijk vond en absoluut een BMW 2002 ti moest hebben.
Nadien heeft hij mij meermaals bekend dat hij onnoemelijk veel spijt had de Cortina Lotus verkocht te hebben. Qua acceleratie en wegligging kwam BMW niet aan de hielen van de Lotus.
erwingrunn zegt
Peugeot 205 GTI met de 1.6 motor. Die vond ik leuker rijden dan de 1.9 (ongetwijfeld doordat hier een katalysator op zat).
KEV9 zegt
Lancia Thesis 2.4 JTD 20v
karhengst zegt
BMW 1-Serie (RWD)
Gewoon omdat niet iedereen een 3-Serie nodig heeft qua ruimte, maar het wel uniek is dat weggedrag in een C-segment hatchback te krijgen.
Graag met een gretige motor en handmatige 6-bak.
Fernando zegt
Aston Martin DB5
Lamborghini LM002
Ford Mustang Mach I
Facel Vega HK500
Lincoln Continental Convertible 1961-1965
Simca Matra Bagheera
papa zegt
Hemi ‘cuda
werf76 zegt
Ford Sierra Cosworth rs500
Lancia Delta S4
Audi Sport Quattro
Hoef zegt
Niet zozeer een auto opnieuw uitbrengen, maar terug naar de tijd dat merken zich nog individueel onderscheidden met eigenzinnige vormgeving (bijv Citroën), unieke ideeen (hot hatch GTI), techniek (turbo, vtec, 16v). Nu is het allemaal eenheidsworst. Je moet goed kijken of er nu een Audi A1,3,4,5,… achter je zit te drukken. Alle merken lijken steeds meer op elkaar. Iedereen heeft “boos kijkende” lampen, te grote grilles, te grote wielen, te veel pk, elektronica met gedoe etc. Grappig dat bijna iedereen op dit blog terug verlangt naar puur en onderscheidend design, eenvoudige techniek en lichte auto’s met goede wegligging 😉
Motomoto zegt
Geen. Iconische auto’s vergeef je hun tekorten omdat die overstemd worden door liefde. Onbereikbare auto’s brengen een goede begeerte naar boven die leuker is dan het bezitten van.
brent zegt
de gt40
hondafn2 zegt
Met stip bovenaan de Honda S2000 van na de facelift, dus met ESP, glazen achterruit en mooiere bumpers, achterlichten en ovale uitlaten.
Honda Civic Type-R EP3 generatie, facelift model van 2004-2005, met het fantastische K20A blok uit zijn opvolger, de FN2. dus het geluid van de FN2, de betere wegligging van de EP3.
En als geld minder een rol zou spelen, de meest bekende auto’s uit Need for Speed III: Hot Pursuit, dus o.a. de Lamborghini Diablo SV, Jaguar XK, Aston Martin DB7, Corvette C5, Ferrari 550 Maranello. Heb ik uiteraard allemaal digitaal uitvoerig bestuurd.
retsok zegt
Bedoel je dan niet een dc5? ;)
milvus zegt
Saab 9-3 OG Viggen
fordnut zegt
Ford Escort Mk1 RS met BDA motor.
mynameisjeroen zegt
De Porsche 944
Michel-GR zegt
VW Golf GTI mk1
850t5restate zegt
Verzoeknummers voor opnieuw uitbrengen, leuk idee!
– E39 zou inderdaad een goeie zijn, wel met moderne roestpreventie en in het geval van de 540i en M5 graag met normaal stuurhuis.
Mogelijk staat er ooit nog een Singer-achtige restomodder op om optimale E39’s te maken (roestbestendige dorpels, achterkleppen en achterruitjes, cnc aluminium koelsysteemonderdelen, permanente oplossing voor trillende voortrein bij het remmen, lekvrije deuren, etc etc). Misschien kunnen ze ook meteen touringmodellen van de M5 en E46 M3 maken dan als ze toch bezig zijn.
– de originele LS400
heckblende zegt
wat is opnieuw uitbrengen?
giulia64 zegt
Lancia Fulvia
remmenisangst zegt
Lotus Omega. Wat een apparaat was dat!
utregcity zegt
Honda S2000 😎
golf1985 zegt
De simpele techniek van een golf mk2 bijvoorbeeld. Fantastisch hoe dat in elkaar zit. Alles zelf kunnen doen aan mijn auto naast het spuitwerk. Maar ik vind het ook gewoon een mooie auto. Geen gekke overdreven lijnen zoals een toyota chr. Soms verlang ik echt terug naar de jaren 80 en 90 kwa autodesign
Bassie_racing zegt
Is al eerder gezegd maar Lancia Delta HF Integrale.
Maar zeker ook;
-Alfa Romeo GTV6
-Porsche 928
-Lancia Thema 8.32 We nemen een goed uitziende sedan en lepelen daar een Ferrari
Motor in maar dan zonder aanpassing aandrijflijn en voorwielaandrijving dit kan beter maar geweldig was het wel.
Iconische en geweldige auto’s!
retsok zegt
Honda integra type r, zowel de dc2 als dc5.
GielMK1 zegt
Ford Escort MK1 RS1600 (1.6 16V van 1970-1974) !!
(Ja, ik weet dat nu door het Engelse bedrijf MST-cars een volledig nieuwe Escort MK1 wordt gemaakt met Duratec 2.5 16V motor)
marh zegt
1970 PLYMOUTH CUDA hemi.
Dutchdriftking zegt
e36 M3 GT
frits05 zegt
Absoluut!
Toyota MR2 SW20 de mooiste betaalbare supercar
BMW Z4 E89 De laatste mooie BMW
drtim zegt
Volvo 850
406_v6 zegt
Opel Admiral, Opel Kadett GSi 16v, Lotus Omega, Peugeot 205 GTI 1.9, Peugeot 406, Mercedes W124 (alle varianten), Mercedes G W461, Volvo 240, McLaren F1, BMW 323i, BMW 2002 Tii, Honda Accord CL9, Lexus LFA, Trabant, Saab 900 OG, Honda Civic 3e gen.
ericc zegt
Testarossa en 308 GTS/GTB.