Welke nu vergeten auto moet weer een comeback maken in een nieuw jasje op de automarkt van vandaag de dag?
Het nieuws van Mercedes dat ze aan het testen zijn met de SL bracht me bij deze lezersvraag. Heel lang weggeweest is ‘ie niet, maar het is toch leuk dat de iconische Mercedes-Benz SL straks weer deel uitmaakt van het gamma van de Duitse autofabrikant.
Daarnaast stoffen steeds meer autobouwers iconische namen af. Ford bijvoorbeeld met de Puma en eerder Toyota met de Corolla. De vraag is altijd hoeveel ze nog met het oorspronkelijke model te maken hebben. Renault deed recent een leuke poging met de Renault 5 Prototype. Dat is toch wel hét beeld dat je hebt als een autobouwer een iconisch model nieuw leven in gaat blazen.
Renault heeft het voorgerecht in vorm van de 5 Prototype, maar welke auto moet wat jou betreft een terugkeer maken? Niemand zal warm lopen van een nieuwe Hyundai Pony. Maar wat te denken van een nieuwe Peugeot 504 Coupé? (Neem die e-Legend in productie!). Andere voorbeelden van vergane glorie zijn een Lamborghini Espada of een Lancia Delta. Kortom, laat het weten in de comments. Wellicht dat een autodesigner nog wat inspiratie haalt uit jullie suggesties!
dalmore zegt
RX-7!
saffie89 zegt
@dalmore: goede keuze!
kapitein zegt
@dalmore: hear! hear!
lluq zegt
@dalmore: like
s54s62 zegt
@dalmore: jaaa helemaal eens. De FD ajb.
christian85 zegt
@dalmore: en de Mazda 323F coupé :)
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
De Porsche 928. Kom jonges, pak het chassis van de Panamera / Bentley Continental en zorg dat er weer een mooie front-engined 2-deurs cruiser uit Stuttgard rolt
Estate_of_mind zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: die wordt dan wel drie keer zo zwaar als het origineel..
petroldrinker zegt
BMW 2002, hadden ze toen die gave concept van
BMW 3.0 CSL, hadden ze ook die gave concept van.
Detomaso Pantera
Porsche GT1
Mercedes CLK GTR
Lancia Stratos
Lancia 037
Mazda RX-7
Moet ik nog doorgaan met voorbeelden?
Overigens heeft de corolla nog gewoon overal bestaan in de wereld behalve in eu, dus om nou te zeggen dat de auto een terugkeer gemaakt heeft….
ericd zegt
Een echte (en dus grotere en veiliger) iSetta. Zoiets zag ik laatst in een blad:
https://1.bp.blogspot.com/-9ccrnO1wZ8Y/YDdSQo7mjnI/AAAAAAAALa8/T8oaZ2dmYnYo-T5myYPH1zkYi343-VsMgCLcBGAsYHQ/w951-h536/rev%2B4%2Bicons%2B%25281%2529.jpg
GebakkenLei zegt
De Snoek
viezefreddyw zegt
Een echte DS. Dat is een hele sterke suggestie!
intimrasiert zegt
100% we hebben weer een echte Citroen nodig, dan maar elektrisch
mashell zegt
De Renault 4 natuurlijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Die is er al. De Kangoo…
berlinetta zegt
Een moderne versie van de Ferrari Dino met V6. Een nieuw instapmodel van Ferrari met zo’n 500 pk en gericht op maximaal rijplezier. Ik denk dat dat een stuk leuker is om te rijden dan al die 700 pk-kanonnen.
laptom zegt
@berlinetta: Dit is denk ik echt een goede suggestie. De 2.9 van Alfa erin, licht en klein. De huidige 700pk kanonnen zijn echt niet meer puur om te rijden…
Stefje zegt
@berlinetta: je kan idd beter een Maserati Granturismo met X-pipe kopen. Gaat niet zo hard maar altijd een beleving van hier tot ginder. Heerlijke voiture!
E34M5Touring zegt
Jeep Cherokee XJ, compact, capabel on en offroad, dikke 6pitter erin! Mooie concurrent voor de nwe Bronco (nog zo’n retegaaf ding als je het mij vraagt!)
O plaat zegt
Cadillac (coupe) DeVille een landyacht met onmisherkenbaar amerikaans design.
VW karmann Ghia gewoon zo dat VW één model in hun gamma heeft met een mooi lijnspel.
Mitsubishi Lancer (Evo) die even legendarisch is als de begin 2000 modellen. Die dus instaat is om om het even welke super car het vuur aan de schenen te leggen.
Nissan skyline: gewoon een GTR zonder turbo’s en met een betaalbare prijs.
Ford Crown Vic: een sedan met RWD en V8
Pontiac Firebird. Waarom GM nooit een camaro met pontiac neus heeft aangeboden snap ik nog steeds niet.
cossiekiller zegt
Een Shelby Cobra. Met V8 en handbak aub.
wernerv8 zegt
Die kan je volgens mij in zuid afrika bestellen
retsok zegt
Porsche 944, honda integra,
piedlourd zegt
Peugeot 406 coupe leent zich uitstekend voor een elegante EV.
detroitv8 zegt
Fiat Multipla
piedlourd zegt
En er zijn natuurlijk een heleboel fraaie retro EVs te bedenken.
Mercedes pagode, jaguar e-type en dergelijke.
De EV architectuur biedt trouwens veel kansen voor goed rijdende en stijve cabriolets.
Sowiedo kunnen weer ranke en elegante auto’s worden ontworpen zonder dikke neuzen en twaalf verdiepingen aan lijntjes, vouwen etc.
bembem zegt
@piedlourd:
dijan zegt
Escort 2000 rs., Capri rs
redneckarie zegt
@dijan: ja de capri kwam bij mij ook als eerste op maar dan wel met een Shelby mustang gt500 V8
Jaaaag zegt
Lancia Aurelia coupe. Zo mooi..
bmwadept zegt
Mercedes SLS Gullwing
BMW 3.0 CSL
Audi Ur Quattro.
Drie modellen die merkwaarden symboliseren.
620henk zegt
De coupe fiat!
sjaakbonestaak zegt
De Alfa Romeo 8C, gewoon nog met een lekkere V8 erin en geen Dyson 4-cilinder met elektrische meuk eraan gekoppeld.
Johanneke zegt
Beiden zijn niet echt weg maar:
De 5 zits mpv, we hebben enkel de mercedes B klasse en BMW 2 tourer nog. Serieus een ondergewaardeerd segment. Meerdere malen gehad dat mensen aangenaam verrast waren van de ruimte in mijn oude Mitsubishi Space Star, ondanks dat het ding maar 4 meter lang is.
En de atmosferische a segment hatch. Zoals de Honda Civic 1.6 VTI van begin jaren 90. 160pk uit een 1.6. Zou ook tegenwoordig max 1100 kilo hoeven wegen. Klein, stuurt strak, in +-7.5 seconden naar de 100. Lijkt mij heerlijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@johanneke: 5-zits MPV, dat is nog eens een idee. Vraag me af wie het aandurft om die nog te maken, met auto-looks ipv SUV-looks. Misschien iets voor Stellantis. Delen tussen Chrysler, Peugeot en Fiat…
DeWitteCondor zegt
Alfa Romeo 147 GTA. Graag met dezelfde Busso (misschien beetje gekieteld), maar dan met aandrijving op de achterwielen en een sper. Iets betere koplampen zijn ook welkom, bij mij leek het net alsof je twee kaarsjes aan de voorkant had.
stevemcqueen zegt
Alfasud
Simca 1000
Fiat 127
maxidyne zegt
ur quattro
DS
CX
XM
155
156
Golf 1 en 2
Kappa
480
Scirocco 1 en 2
W123/124
E36/46
etc, zoveel mooi spul!
randy zegt
Matra Murena
Lamborghini Miura
Citroen 2CV
Citroen DS
Jaguar E-type
Honda S800
grandvitara zegt
Simpel; Saab 9-5 alle versies zowel motoren als carrosserie varianten. Vergeet niet de 9-3 coupe
Jansen zegt
Renault Fuego
utregcity zegt
Honda S800 Coupé
lekkerlinksrijden zegt
Een Bronco, oh wacht
mondial zegt
Saab 9-5, Lancia thema, alfa 166
Dutchdriftking zegt
Tja, iedere Alfa Romeo, een c-segmenter van Lancia, en natuurlijk de Volkswagen Corrado.
spidermann zegt
Alfa GTA
Citroen SM
BMW 2002
fulvia1967 zegt
Lancia Fulvia Coupé
aikon1694 zegt
Inkoppertje.. Alfa 75
tenaci zegt
Ik opteer voor een moderne Daf! EV aandrijflijn is prima te combineren met een CVT die we dan lekker weer Variomatic noemen! Is VDL meteen wat minder afhankelijk van andere merken.
Maar er zit een hoop wishful thinking in dit verhaal natuurlijk.
Edge zegt
Als je me die vraag een jaar of wat geleden had gezegd, zou ik Renault 5 hebben geantwoord. Nu lijkt Renault al overstag te gaan, dus is die niet meer nodig.
Daarbuiten zou ik wel een moderne interpretatie van de 2CV willen zien. De eerste generatie Citroën C3 had natuurlijk een paar verwijzingen naar de Deux Cheveaux, maar een geslaagde retromobile à la Mini of Fiat 500 was het niet.
Ik lees in de reacties hierboven ook de Citroën DS voorbij komen. Uitstekende keuze! De afgelopen jaren heb ik toch met enige regelmaat fanmade concepts voorbij zien komen, daar zit echt wel potentie in.
Auto’s die wat minder logisch zijn, maar niet minder leuk zijn de Peugeot 205 T16 en Renault Clio V6. Het hoeven niet eens één op één opvolgers te zijn, maar het idee van een saaie hatchback nemen, een dikke motor op de plek van de achterbank en een widebody van heb ik jou daar vind ik hartstikke gaaf. Misschien dat we Toyota zo gek kunnen krijgen om de GR Yaris op die manier te verbouwen?
Last but not least gaat het niet om één auto, maar om een designtaal. Dan doel ik op de designtaal die BMW hanteerde voor modellen als de E30 3-serie, E28 5-serie en de rest van het gamma uit die tijd. Dubbele ronde koplampen, zwarte “grille” over de hele breedte van de auto met daarin compacte nieren, simpele maar mooie lijnen op de rest van de auto’s en een Hofmeisterknik die nog een echte Hofmeisterknik is.
saxoke zegt
@Edge: bij deze lijst kan ik me 100% aansluiten.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Er wordt al lang gespeculeerd en gehoopt op een nieuwe 2CV, maar het zal er nooit van komen…
Het probleem is de Grote Stijlbreuk die kort na WW2 gekomen is: de wielkasten. Voor de oorlog hadden alle auto’s ‘externe’ wielkasten, die tegen de zijkant van de auto werden gezet. In modellen vanaf de jaren ’50 werden die ‘intern’, de carrosserie liep door en omhelsde ook de wielen. Dat werd de nieuwe, veel modernere stijl, en dit is hoe auto’s nog steeds zijn.
Daarom zijn de mini en de 500 geslaagd als retro-bakjes, ze zien er gewoon “normaal’ uit, maar lijken op iets uit het verleden. Bij de New Beetle bvb was dat al veel minder het geval. Door de wielkasten was het een beetje een karikatuur.
De 2CV heeft hetzelfde probleem, want is net als de Kever een vooroorlogs ontwerp. De C3 en C3 Pluriel probeerden het een beetje, maar meer konden ze niet doen. Méér retro, méér 2CV, zou het ook een onnodige karikatuur worden waar niemand gelukkig van wordt. Niet de 2CV-fan, niet de moderne Citro-koper.
Het komt er nooit. Dat hoop ik van harte…
Ook voor jou @saxoke. Sorry als ik je droom kapot maak, maar het is beter zo…
rfocus zegt
Ford Sierra RS Cosworth
https://m.autokult.pl/ford-sierra-rs500-coswor-7eb6b0a,910,500,0,0.jpg
chivas zegt
Saab 900 Turbo
Lancia Thema 8.32
Lancia Delta Integrale
Lancia Fluvia
Maserati Merak
Alfa Montreal
Lotus Esprit
Citroën CX
En die Peugeot
twincamdude zegt
De Alfasud 1.5 graag. Maar dan graag zonder snelwerkende roest.
Loek zegt
Ford RS200 zou hoog op mijn lijstje eindigen. Of een Sierra Cosworth, een soort Mondeo Coupé met een karikatuur van een spoiler achterop. Ford heeft met de Focus RS bewezen dat ze nog snelle auto’s kunnen maken.
Het plan van Mitsubishi om een nieuwe Lancer Evo te bouwen, 1.8 motor van de Megane RS erin met het S-AWC systeem. Lijkt me briljant.
Van alles wat ooit een kleine, betaalbare en toch leuke coupé was. Ford Puma (maar dan zoals ie heurt), Toyota Paseo, Opel Tigra, Nissan 100NX, Volkswagen Corrado, dat soort auto’s.
En ook van alles wat geen reden had om sportief aangekleed te worden, maar waar dat toch gedaan werd. Mercedes R63 AMG, Opel Meriva/Zafira OPC, Ford S-Max 2.5, dat soort spul. Het verkoopt allemaal voor geen meter maar juist het feit dat dit soort auto’s een dikke vinger opsteken naar de paarse broeken vind ik geniaal. Tegenwoordig wordt bij elke auto gekeken of het slim is. Prima, maar daar worden de gamma’s niet bepaald leuk of memorabel van.
Als ik echt eentje op plek 1 moet zetten, dan zeg ik de Mercedes 500E. Nou hebben we deze technisch gezien nog als de E63 AMG, maar ik bedoel meer de essentie van de 500E. Een samenwerking tussen Mercedes en Porsche en een ingetogen uiterlijk. Dat je aan komt zetten met een auto die eruit ziet als een E200 Business Edition en vervolgens iedereen het snot voor de ogen wegrijdt. Al die auto’s die zo flashy proberen te zijn: ik snap het, maar een sleeper-effect is veel leuker.
faalhaas zegt
Mercedes G klasse!
The Stig NL zegt
@faalhaas: ? Die is op dit moment in productie.
heijtec zegt
Iancia delta integrale
lecomte zegt
Jaguar XK 120/140
Volvo P1800
Volvo P1900 cabrio
Facel Vega II of HK500
Er zijn er genoeg te bedenken!
saxoke zegt
2cv. En dan niet zo een prullerig ding las de Pruliel was, maar een deftige auto. Desnoods onder het DS label om het wat mooier aangekleed te maken, een licht gewicht en een relatief dikke motor. 130/140pk minimaal. Daar een elektrisch oprol dakje bij, t zou echt iets kunnen zijn. Fiat bewijst al bijna 15jara dat het lukt met de 500
Calimero zegt
de 2CV is meerdere keren genoemd in de reacties. Maar kom op zeg, dat was allesbehalve een deftige auto. Dat deftige zou eerder van toepassing zijn op een Traction Avant of een CX Limousine.
Of voor een ander merk bv verschillende modellen van Lancia.
Er zijn vaker concepts voorbij gekomen van auto’s met een groot retro knipoog. De productieversie viel dan heel erg tegen. Denk aan de Honda Urban EV en de productieversie als Honda-e. Of VW Concept 1- New Beetle.
Een enkele keer lukt het wel zoals bv met de genoemde 500.
De auto’s die ik leuk zou vinden om in een nieuwe vorm terug te vinden zijn al benoemd in eerdere reacties.
Maar ik zou een Mercedes W100 / 600 Pullman ook wel erg gaaf vinden.
MarcoM zegt
Om er een paar te noemen: de Opel Asona A, Manta A, de Opel Manta B 400 en de Opel Ascona B 400.
Benny_Weisz zegt
De Benz Patent-Motorwagen….. en vanaf daar opnieuw beginnen zodat die elektro-meuk geen kans meer krijgt want tegen de tijd dat die opnieuw aan de beurt komen dan rijdt iedereen al op waterstof (zoals het hoort)
potver7 zegt
Je weet dat er 120 jaar geleden meer electrische automobielen waren dan exemplaren die door een brandstofmotor werden aangedreven?
HZW zegt
Audi Sport quattro.
MarcoM zegt
@HZW: inderdaad, was ik even vergeten.
basman147 zegt
Een Alfa Coupe, maakt me niet uit of het geïnspireerd is door de brievenbus, de Allfetta GTV of de 916, maar dan gebaseerd op de Guilia.
staal zegt
Nissan/Datsun IDx
jurgen80 zegt
Toyota fj40
audiA41.8TFSI2013 zegt
Honda Prelude
Toyota Celica
Nissan 200 SX
Opel Calibra
Ford Capri
Honda CRX VTEC
Honda S2000
Volkswagen Corrado
baserati zegt
Alfa Montréal
Lamborghini Miura
Lancia 037
ArnoldH zegt
Een nieuwe Opel Manta/Calibra met de nieuw geintroduceerde designtaal (vizor). En ook gewoon een bak vermogen erin (al dan niet deels electrisch). Kan peugeot gelijk een 406 revival doen. En andere psa merken laten mee profiteren. Win win win
jw67 zegt
Alfa Bertone, en dan maar gelijk elektrisch https://www.totemautomobili.com
kniesoor zegt
De eerste naam, die opborrelt is de Lancia Stratos. Die recente interpretatie, met techniek van een Scuderia (toch ?) vind ik een prachtig ding.
Maar een 21e-eeuwse interpretatie van de DS, die qua ondersteltechniek en uiterlijk heel dicht bij het origineel van een halve eeuw geleden komt, zou ook heel erg welkom zijn. Ik heb er de artistieke capaciteiten niet voor, maar er moet toch iemand te vinden zijn, die daar een meesterlijke schets voor kan maken.
galgootje zegt
S2000 zonder twijfel.
vaakbenjetebang zegt
Datsun 510.
sabrerator zegt
De Princess! Maar dan met hatchback.
Rover SD1
(En beiden deze keer wél degelijk gebouwd)
Iets serieuzer: de Jaguar XJ. Het échte model opnieuw geïnterpreteerd.
Bertone heeft daar een keer een waanzinnige concept van gemaakt.
De Rover 75.
MG B
Triumph TR 6 (en 5, 4, 3 en 2)
Enneh…
Doe de hele Britse auto-industrie maar.
En dan nu laten zien dat ze het wél kunnen.
O ja, de Xantia mag ook terug.
Zukunft1 zegt
BMW’s met 6 cilinder en achterwielaandrijving.
E30 325i, 320i en Z1
E36 325i, 320i en Z3 coupé
E87 130i, …
E28, E34, E32, E38, …
Zukunft1 zegt
@zukunft1: met sharknose.
mout zegt
Ik zie al ongeveer het hele Citroën assortiment langskomen, maar heb er toch nog eentje toe te voegen: BX
D-segment ruimte en comfort, maar met hooguit C-segment gewicht en prijs.
Eigenwijze techniek, eigenwijs scherp design, veel gebruik van lichte kunststoffen. En ja, gewoon hydropneumatisch alstublieft.
sabrerator zegt
@mout:
Inderdaad. De BX, geniale auto.
Ik heb het voorrecht gehad als Citroën-verkoper destijds de laatste nieuwe te verkopen.
Een heerlijk rijdende auto, ruimer dan de concurrentie, met meer vermogen en beter uitgerust. Ik snapte écht niet dat mensen een Kadett, Golf of Escort kochten (nog steeds niet, trouwens).
Daanvk911 zegt
Porsche 944, SL Gullwing, Alfa 33 stradale.
tjorque zegt
Citroen EV-asion aub.
Electrische reïncarnatie van mijn eerste auto :)
deSjonnies zegt
Niets eigenlijk.
Alles wat door anderen wordt genoemd was vernieuwend, sexy, vooruitstrevend of de smaakmaker toen. Dat was ook de reden van het succes en dat is de reden dat we ze nu missen en vele klassiekers zijn geworden.
Maar de dikste BMW Mini kan me niet bekoren en zou ik nog voor geen miljoen willen ruilen voor de 97-AU-29 de rode Innocenti 1300 Cooper die ik toen had, hetzelfde geldt voor de 75’er Giulia Nuova 1300 van toen, die nieuwe Gulia doet me eigenlijk helemaal niets,
De shake, rattle ’n roll van een TR6 of MGB, de Jaguar XJ6 Series 2, de DS 23 injection, de Autobianchi A 112 Abarth ik heb ze allemaal mogen rijden tot aan de simpele no nonsense Datsun 120 y toe, maar of ik zit te wachten op een nieuwe retro creatie van ze, nee. Maak dan iets nieuws waar we wauw van zeggen, iets wat begeerlijk is .
Meer zoals de Renault Twingo 1 de geestelijke opvolger van de Renault 4 is geweest, no-nonsense, basic, praktisch en betaalbaar maar op een geheel eigentijdse wijze.
tjorque zegt
Een waarheid als een koe!
Doe maar gewoon nieuwe legendarische dingen ipv reïncarnaties.
alloallo zegt
Lancia beta coupe
Maserati biturbo
Peugeot 106 rallye
rolov zegt
Escort cosworth. Lancia delta mb190 2.3 16v alfa 155 dtm e30 m3 r129 sl 500e porschedesign. En allemaal restomod natuurlijk . De escort Mexico mk1 en mk2 worden al weer nieuw gemaakt trouwens . Er dik maar helaas niet te betalen
kevertje zegt
Die Peugeot 504 coupé staat aan de kop van een lijstje ronduit fantastische Franse-auto’s. Van hetzelfde merk was de 604 ook zoiets speciaal, nooit geëvenaard door z’n opvolgers. En de meest no-nonsens-Peugeot ooit, de 505, idemdito. Maar ja, op mijn lijstje stoot de echte DS door naar Nr.1. En waarom geen moderne SM, laat op dat lijnenspel een paar moderne designers los en er komt de meest waanzinnige coupé ooit uit te voorschijn.
bischero zegt
Alfa Spider (niet de onthoofde Brera maar het origineel), Lancia Delta, Ford Thunderbird en de Snoek.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Subaru Impreza GT Turbo 555 AWD
caprio zegt
DeTomaso Mangusta
Matra Bagheera
Citroën Mehari
Alfa Romeo GTV
Volvo P1800
Maserati Khamsin
j4cks0n zegt
Suzuki SC100.
michelmorris zegt
Jaguar MK2. Tijdloos ontwerp.
mondial zegt
@michelmorris: daar is een nieuwe versie van gebouwd. Met originele klassieke uiterlijk.
sabrerator zegt
@michelmorris:
Die heb ik. Dat heet een Jaguar S-Type!
Of bedoel je een betere poging?
toyotavenray zegt
Toyota 2000 gt.
potver7 zegt
… En niemand noemt de NSU Ro 80…
deSjonnies zegt
Die is alleen voor echte kenners denk ik, net als Volkswagen’s eerste voorwielaandrijver (die ook bij NSU vandaan kwam), de K70.
frank2b zegt
Mitsubishi mag wat mij betreft de Sigma en de Galant weer ten tonele voeren.
s2000vtec zegt
Renault Fuego
Renault 25
Renault 30 TX
Honda Accord Aerodeck 2.0i EX 16
papa zegt
Hummer H2
kennone zegt
Volvo 850R
troljedemoeder zegt
Een BMW 3GT natuurlijk! En dan met de neus van de 4.
voorerwin zegt
Ferrari 400 van Ares design
MarcoM zegt
Volgens mij is de leeftijd van de gemiddelde lezer bij dit onderwerp 45 jaar of ouder…..
joppelnl zegt
Toyota Starlet. Maar dan geen rip off van een Suzuki Baleno
auto62 zegt
Mijn eerste auto, een mosterdgele Alfasud 1.3 ti met 165/ 13 banden.
s2kdriver zegt
Honda S2000
Mazda RX-7
Ferrari 550 maranello
bmwe46touring zegt
1: E24 635 CSI maar dan met iets betere anti roest behandeling. Voor huidige maatstaven geen grote coupe meer, maar wel een met de juiste verhoudingen en een lekkere 6 in lijn zonder poespas.
2: Volvo 850 maar dan voor mooi wel meegespoten bumpers net als de v70 classic.
3: Eigenlijk iedere BMW met sharknose.
rogerzz zegt
Niemand heeft de BMW M1 genoemd? Gooi daar de 3.0 liter in die in de Z4 ligt en ik zou hem wel willen.