Veel autofabrikanten hebben de laatste jaren grote stappen gezet met de ontwikkeling van het infotainmentsysteem. Maar wie heeft het beste systeem?
Pakweg 15 jaar geleden kwamen de eerste auto’s met een serieus infotainmentsysteem. Oftewel een scherm in het midden waar je de climate control, de audio en de navigatie gecombineerd kon bedienen. Daarvoor bestond het idee ook al, maar pas toen werd het ook vriendelijk in gebruik. De introductie van het iDrive-systeem van BMW bijvoorbeeld.
Sindsdien zijn er enorme stappen gemaakt. Elk merk heeft zo zijn eigen overwegingen over deze toepassing. Bij Volvo en Polestar hebben ze Google ingeschakeld, waardoor het systeem draait op Android. Andere merken werken liever met hun eigen systemen. Bekende voorbeelden zijn Tesla of Mercedes met hun MBUX-ervaring. Maar de lezersvraag is niet in welke auto je het meeste kan, maar welke auto het beste systeem heeft naar jouw mening.
Persoonlijk ben ik enorm te spreken over MBUX in zijn huidige vorm. Het ziet er grafisch gelikt uit, je hebt voldoende mogelijkheden om te personaliseren en de bediening is logisch. Bovendien is niet álles in het systeem gepropt. Gelukkig kun je de ruitenwissers nog gewoon bedienen met een ouderwetse doch oerdegelijke stengel. Op de tweede plaats zet ik Porsche Communication Management (PCM). Ook dit systeem is niet onnodig uitgebreid, ziet er retestrak uit en werkt lekker snel.
Anno 2021 zijn er ook nog altijd systemen waar je behoorlijk geïrriteerd van kunt raken. McLaren bijvoorbeeld. Ze maken fantastisch sturende auto’s, maar de bediening van het infotainmentsysteem is verschrikkelijk omslachtig en traag. Het systeem in de Alpine A110 is naar mijn mening eveneens onprettig, terwijl ik wel weer goede vrienden ben met R-Link 2 in een Renault.
Maar wie heeft het beste systeem? Dat mogen jullie uitvechten in de comments!
viezefreddyw zegt
Mij maakt het niet uit zolang het maar geen touchscreen is. Ik vind een draaiknop vele malen prettiger werken en kan daarbij me beter concentreren op het verkeer terwijl ik de navigatie of dergelijke aan het invoeren ben. BMW heeft wat mij betreft in de modellen als de F10/11 en F30 etc. de prettigste systemen.
flutterby zegt
@viezefreddyw: hoezo moet je op het verkeer letten wanneer je stilstaat? Rijdt je navigatie invoeren is in geen enkele auto de bedoeling.
viezefreddyw zegt
@flutterby: Ik noemde het instellen van de navigatie maar als voorbeeld. Een dergelijk infotainmentsysteem heeft tig functies die men tijdens het rijden weet te bedienen. Mijn ervaring is dat ik minder aan het zoeken ben bij gebruik van een draaiknop in vergelijking met een groot touchscreen.
vondick zegt
Geen enkel probleem met idrive
flutterby zegt
@vondick: nee maar dat is achterlijk traag en zinloze tussenstappen (2020 model), wat een drama als je uit een Tesla stapt waarbij je op Autopilot rustig even weg kan kijken.
vondick zegt
Nee, briljant. Zelfs de software uit 2010 is nog altijd uitstekend en zijn tijd ver vooruit. En ja, ik ken de Tesla software. Ik weet ook hoe je een HMI ontwerpt, het is mijn werk.
rs62k5 zegt
In een Tesla roep je gewoon “navigeer naar de karwei in Leusden (zoekt via google maps en start navi)”, of “navigeer naar de dorpsstraat 23 in Vinkeveen” of “speel californication van de red hot chilipeppers af(en hij zoekt het op spotify en gaat afspelen )”, “zoek op google kapper “x” in lutjebroek (browser-> tik telefoonnummer)”. Werkt perfect.
Ik had hiervoor een recente VW, zo’n RNS was echt afzien tov de infotainment in een model 3.
reetschild zegt
@flutterby: ik doe dat gewoon met voice control. Rijdend.
elemento zegt
@viezefreddyw: in f11 550d subliem bass alles idd. Nu heb ik het ingeruild cls. Heeft harman kardon designo stoelen etc. Helaas stoelen echt 3x niks. Geluid helder maar ik mis de volle geluid. Dus over paar maanden gaat cls 350 benzine eruit voor bmw
reetschild zegt
@elemento: wat zeg je
Erik zegt
Gewoon MediaNav II van Dacia met Apple CarPlay en AndroidAuto. Lekker simpel zonder enige ‘poespas’. Diverse apps van de telefoon zijn te bedienen met MediaNav en dat is ruim voldoende.
Verwarming, ruitenwissers e.d. alles old skool. Daarnaast ben ik blij dat ik bij alles zelf nog mag denken en niet dat de auto voor mij denkt. Met vakanties neem ik (voor de zekerheid) ook nog oude (route)kaarten mee. Daar zie je veel meer op dan op menig navigatiesysteem. Het is ook een hobby van mij om landkaarten te gebruiken :-).
Johanneke zegt
Mijn auto is geweldig. Uit 1998, maar een puik en duidelijk single din climate control systeem met +-2 inch groen-grijs gameboy scherm en draaiknop voor de temperatuur, daaronder een single din pioneer radio, rechts daarvan een brodit houder voor mijn telefoon. Lekker navigeren en spotify afspelen op android 11, bellen gaat perfect, microfoontje linksboven de bestuurder, kabels weggewerkt in de gleuven waar het dashboard stopt. Werkt als een trein. Telefoon aan de quickcharger, bluetooth aan, start automatisch spotify en flitsmeister. Volume gaat ook met een grote draaiknop, toetsen of een touchscreen zijn hiervoor niet handig. Echt een perfect systeem. Kan zelfs met de next track knoppen nummer skippen op spotify. Simpel, duidelijk, bruikbaar.
haasje zegt
bedenkingen? Zou eerder denken: gedachten.
leaper035t zegt
KITT
vpowert zegt
Mazda, BMW, Alfa Romeo. Die hebben nog een systeem met een draaiknop en geen of weinig touchbediening. Dan hoef je minder op het scherm te kijken en heb je meer tijd om op de weg te kijken. Minder geneuzel, meer autorijplezier.
loggy zegt
@vpowert: eens! Idrive van BMW in combinatie met de sublieme spraak bediening, kan je met je ogen dicht…. euh ik bedoel ogen op de weg bedienen!
bisazza zegt
@loggy: helemaal eens. In mijn vorige BMW kon ik bijna alles blind bedienen. iDrive vind ik subliem. Nu heb ik sinds augustus vorig jaar een Q8 en ik blijf zoeken. Iets minder intuïtief naar mijn mening maar misschien moet dat nog wennen.
roberto zegt
Mercedes vind ik toch veruit het fijnst en overzichtelijkst werken. Daarna wel Audi / VW, ook gebruiksvriendelijk. Waar ik nooit wat mee hebt gehad en nooit iets van hebt begrepen was het systeem van BMW.. ingewikkeld, te veel optie’s in een menu o.i.d en onoverzichtelijk, kreeg ook zelden m’n telefoon in 1 keer gekoppeld met het systeem (wat bij de VAG-systemen weer super werkt). Voor de rest niet zoveel ervaring met andere merken..
rutgerg zegt
Dat is echt 1 druk op de ‘Com’ knop naast de idrive controller, dan mobiele apparaten beheren en toevoegen. Klaar is Kees, veel sneller telefoons toevoegen dan in een BMW heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt.
Sowieso vind ik het BMW idrive systeem echt het meest gebruiksvriendelijke en makkelijkste werken van alle merken. Misschien niet het meest gelikt of met de meeste functies maar gewoon super handig tijdens het rijden en bijna blind te bedienen door de combinatie van draaiknop met fysieke sneltoetsen.
roberto zegt
Mooi om te zien dat iedereen het anders ziet :D, mijn vriendin en zwager zweren ook bij BMW. Al zit ik bij ze in de auto en ze moeten iets invoeren in het systeem (navi o.i.d) zie ik ze zoekende door allerlei menu’s scrollen, terwijl (vind ik) dat bij MBUX en VAG met 1 druk op de knop gelukt is. Paar keer met een BMW gegaan, altijd gekloot met de navi (met navi afbreken of na het starten van de auto het hervatten van de navi).. Oftewel, ik ben meer een MB-man ;-)
Robert zegt
@roberto: je kunt van de huidige VAG producten veel vinden of zeggen, maar net als met de ergonomie, hebben ze ook hun infotainment uitstekend voor elkaar.
dalmore zegt
Dan ben ik benieuwd welk VAG product dat is want ik vind vooral de navigatie erg omslachtig en simpele dingen ver weg gestopt. Of wisselen van menu niet met knop maar via touchscreen wat onnodig je ogen van de weg houdt. Plus vaak zijn de systemen net zo traag als een 10 jaar oude PC. Ohja, en het hangt nog vaak vast ook!
mc96 zegt
@RRRobert: mmm, ID3?
b088y zegt
@RRRobert: sarcasme hoop ik?
karhengst zegt
Aldus iemand die geen BMW of Mercedes gewend is.
Het infotainment systeem in m’n Passat was traag, niet-intuïtief en frustrerend dankzij het afwezig zijn van fysieke knoppen. Het digitale tellerhuis was prettig, vooral omdat je daar wél fatsoenlijk een telefoongesprek mee kon starten in plaats van eerst 4 keer de verkeerde persoon gebeld te hebben.
Bijkomend voordeel van het trage touch screen is wel dat niet nog eens op zoek hoeft te gaan naar een randomizer. De input tijdens het rijden is al willekeurig genoeg.
banaan7 zegt
Uit mijn ervaring zijn de VAG systemen ook erg overzichtelijk en makkelijk te gebruiken, bovendien heeft Audi (naar mijn mening) veruit het beste digitale instrumentenpaneel van iedereen.
Enige dingetje is dat de software van de laatste generatie soms een beetje buggy kan zijn. Dit geld voor alle merken binnen VAG. Bijvoorbeeld navigatie die denkt dat je 500 meter noordelijker bent dan je eigenlijk echt bent.
dalmore zegt
Ik heb dan weer slechte ervaringen met VAG (Seat Ibiza & Leon ‘20)
Navigatie zeer onoverzichtelijk qua bediening, CarPlay is dan wel leuk maar 1 op de 5 keer hangt de radio vast en moet je een hard reset doen. Onafhankelijk van welke telefoon eraan gekoppeld wordt. Dit is onacceptabel in een nieuwe auto. (Dealer doet hier uiteraard ook niks mee)
dromedaris zegt
@roberto: ik ben toch niet zo tevreden van de gebruiksvriendelijkheid van VW hoor…
elemento zegt
@roberto: bmw is juist simpelste. Altijd 2 drukken was je bij wat je wilde. Mercedes drama. Moet klikken dan weer 4x naar beneden om bleutooth streamen
shibby zegt
Het iDrive systeem in mijn F31 werkt zeer goed, snel en gebruiksvriendelijk. Bediening tijdens rijden met een draaiknop is vele malen beter dan met een touchscreen. Hiervoor een Peugeot met i-Cockpit gehad, dat vond ik een waardeloos systeem. Traag en onoverzichtelijk en alles zat in submenu’s verstopt.
jumpman zegt
1: MBUX
2: Volvo/Polestar
3: iDrive
wif1 zegt
@jumpman: MBUX werkt fantastisch, althans wel in de CLA. Zowel via de bediening op het stuurwiel als de pad op de middenconsole.
jumpman zegt
@wif1: Daarom staat MBUX op 1!
Spraakbediening = top
Touchscreen = top
Touchpad = top
Stuurwiel touch = top
cossiekiller zegt
Mijn vrouw die me raad geeft vanop de bijrijdersstoel. Meestal gaat dat nog wel goed.
Een minpuntje is wel dat ik die haar geluid niet kan uitzetten als dat wenselijk is.
berlinetta zegt
Er zitten vast en zeker wel een paar goeie knoppen aan.
cossiekiller zegt
Je kan die toch niet bedienen tijdens het rijden. Met de auto.
b00st zegt
Wel allemaal touch buiten 2 draaiknoppen.
berlinetta zegt
Misschien ook nog haptische feedback.
karhengst zegt
En hoe is de reactie op spraakcommando’s?
atrak zegt
Mbux vooral de functie dat stoplichten worden weergegeven op je navigatiescherm. Scheelt toch weer last van je nek.
godfather zegt
Mbux is serieus goed (ervaringen nieuwe S) dus plaats 1, Tesla op plaats 2 (ervaringen M3P). McLaren is inderdaad een goed voorbeeld van hoe het niet moet (ervaringen 675LT)…..
ericc zegt
Het beste systeem steekt in de Ferrari F40, gewoon door de afwezigheid van zulke systemen. In de iets betaalbaardere categorie Caterham, Lotus Elise,….
Vul de lijst gerust verder aan!
saxoke zegt
@ericc: 2cv
frank2b zegt
Het infotainmentsysteem in mijn Lexus is van het jaar kruik. Maar goed, die is dan ook langzamerhand een youngtimer aan het worden. Maar ook de meest recente modellen lopen een decennium achter: pas met ingang van 2021 wordt hier en daar héél voorzichtig iets met een soort van Android of Apple mogelijk. Zaken als over-the-air moet je bij Toyota niet willen – wat er überhaupt beschikbaar zou moeten zijn aan OTA-functionaliteit wérkt gewoonweg niet. Ik snap werkelijk niet dat Toyota dat niet op orde krijgt.
Drama.
rensso zegt
Op dit moment draaft de auto industrie te ver door met touch. Zelfs op t stuur. Gewoon af en toe een knopje in leven laten maakt eea veel gebruiksvriendelijker
mashell zegt
Je hebt touch en touch, Touch zonder haptische feedback is vreselijk (zie de smartphones) maar met feedback lijkt het sterk op een knop.
okdoei zegt
@mashell: kun je denk ik beter alsnog een fysiek knopje doen. Lijkt me goedkoper
mashell zegt
Een fysieke knop is ook niet goedkoop, want speciaal gemaakt. Een scherm met haptische feedback is duurder. Toch is een touchscreen met haptische feedback de betere oplossing want als je voor alle functies een knop zou moeten hebben dan ziet je auto interieur er uit als de cockpit van een Jumbo jet.
b088y zegt
BMW! Mischien niet de meest innovatieve functies, maar alles werkt wel.
Ik vergelijkend het altijd een beetje met IOS en android. Android heeft mooi functie’s maar werkt allemaal net niet.
lexis zegt
Kijk recent een Volvo V60 tests gereden ik stond sceptisch tov hun sencys systzem, de omgekeerde tablet. Man wat is dit intuitief zeg echt simpel en goed zonder poespas. Zelf momenteel gebruiker van i drive, vind ik niet het beste ondanks wat velen beweren nog steeds te veel menus en submenus, vooral de opties langs de zijlant van een menu vind ik vervelend. Mercedes ook al getest en eerlijk dat vraagt echt veel gewenning te veel onlogische menus. Maar alles went natuurlijk. In feite is touch screen met mooie grote knoppen het meest natuurlijle voor een mens denk ik dan.
krisp zegt
Zolang Apple Carplay/ Android Auto snel worden opgestart vind ik het prima. Ik heb nu een Hyundai Ioniq EV van voor de facelift. In combinatie met een wireless Carplay-dongle vind ik het briljant werken: het infotainmentsysteem start op als ik de auto open, en ik heb Carplay voor mijn neus zodra ik de auto gestart heb.
Oftewel: snel, geen poespas, en updates voor de rest van het (auto)leven. Niets meer aan doen.
admiajfe zegt
MBUX is echt fantastisch, daar kon ik gelijk mijn weg in vinden.
Mijn huidige Mini is echt beroerd, vanwege het infotainment systeem zou ik die overslaan, idem BMW achterhaald. Weinig in te stellen. irritante meldingen, geluiden etc.
Knoploos zoals Tesla vindt ik niet fijn. Irritante schermen die boven het dashboard uitkomen idem (zoals Ford, Toyota)
bernoulli zegt
Knappe jongen die deze vraag kan beantwoorden zonder ze allemaal geprobeerd te hebben.
dwfc zegt
idd. eigen aan deze tijd, een mening formuleren zonder bv het laatste MBUX systeem van de S-klasse getest te hebben. En toch, er zijn hier redelijk wat jongeren die met een S-klasse rijden :-) :-)
Jeugdig enthousiasme …
harrie zegt
Hoe spreek je MBUX eigenlijk uit, ik lees het altijd als M-Bugs.
Pordon zegt
Volgens mij gewoon M-B-U-X aangezien het staat voor Mercedes-Benz User Experience.
frank2b zegt
Ik vind M-bugs dan weer veel leuker ….
Jaaaag zegt
Ik vind mijn aftermarket autoradio met USB en DAB al prima. Geen behoefte aan een lichtshow op mijn dashboard.
mashell zegt
Ik had het helemaal gehad met die aftermarket rommel toen ik eens op een Kenwood, Pioneer of Alpine zwemmende dolfijnen op het display voorbij zag komen. Fabrieksaudio, middelste niveau en je zit goed.
mashell zegt
De systemen van Mercedes ken ik niet. Die van Audi/Porsche/Bentley, BMW en VW wel. Qua bediening is BMW de beste (maar niet perfect, ik kwam er pas naar twee jaar achter dat er een app was met brandstofprijzen) maar kan simpeler, zo heb ik geen idee waar de option knop nou eigenlijk voor is. Wat vooral prettig is aan het BMW systeem is dat het informatie georiënteerd is en niet applicatie georiënteerd.
imaginenl zegt
Ik vind dat ze dit soort systemen los moeten koppelen van de auto zodat je zelf na pak en beet 5 jaar weer een fris systeem er in kan hangen. De auto gaat minstens 3 keer zo lang mee wat een veelte lange periode is voor een infotainment systeem.
maxidyne zegt
Ik heb nog nooit een auto gehad met een infotainment systeem. Mijn vrachtwagens hebben het Scania infotainment systeem premium. Prima systeem, redelijk snel en de bluetooth is erg goed. DAB ontvangst is daarin tegen matig.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik heb ervaring met recente systemen van o.a. VAG, Opel, Renault/Nissan, PSA, Toyota, Suzuki, Volvo en BMW. Van al deze merken steekt BMW met iDrive er met kop en schouders boven uit. Bijna blind te bedienen en een logische menustructuur. Het is helaas niet foutloos (bijv. schakelen tussen media afspeellijsten kan beter) en sommige opties zitten best diep verstopt, maar als je de logica snapt werkt het erg fijn.
porker zegt
Model3 by far het beste dat ik ooit tegenkwam. Geen nieuwe S klasse voor mij dus dat weet ik niet. BMW en Audi halen het niet bij de Model3. Alle haters voor elektrisch en of Tesla, probeer het een keer uit zou ik zeggen. Die systeemsnelheid en intuïtieve bediening zou gewoon standaar moeten zijn bij de Duitsers.
flutterby zegt
@porker: de snelheid van het infotainment systeem van Tesla verpest alle andere auto’s voor je. Natuurlijk heb ik ze niet allemaal ervaren, maar heb niets zo intuïtief meegemaakt.
Daarnaast is een touchscreen geen enkel probleem met ACC, de auto let beter op. Als die ook tussen de lijntjes blijft helemaal prima.
dwfc zegt
De snelheid van een druktoets is een lichtflits tov van een touchscreen.
Voor essentiële zaken zoals verwarming, ontdooiing, geluidsvolume, zetelverwarming, luchtcirculatie, rijmodus etc is er niets sneller…. en veiliger.
Test het maar eens uit, activeer volgende functies snel na elkaar … verwarming, zetelverwarming en rijmmodus.
Sneller dan een old skool knop zal je niet zijn.
porker zegt
@dwfc: kan ook met voice control
flutterby zegt
@dwfc: essentiële zaken noem ik gas, remmen en sturen. Wat jij noemt zijn bijzaken in een test die volledig los staat van de werkelijkheid.
Dutchdriftking zegt
Tja, tegen de tijd dat een auto voor mij bereikbaas is, is het infotainment toch achterhaald… Daarom graag duidelijke knoppen voor de climate controle, zoveel mogelijk zaken met fysieke knoppen op en rond het stuur. Navigeren en muziek doen we wel met de telefoon.
Jochempie zegt
Mijn MX-5 uit 1994. Heeft een radio waar ik m’n telefoon aan kan koppelen en Spotify mee kan afspelen, meer heb ik niet nodig. Infotainment zit op je telefoonscherm.
bmwe46touring zegt
Het is allemaal kloten. Verouderd nog sneller dan de kleren die je draagt. Updates, traagheid etc. Alles wat we kennen van je eigen laptop; over een paar jaar heb je er niks meer aan.
Als particulier op de occasionmarkt ben je over 15 jaar gewoon de sjaak. Kijk maar naar alle fabrieksnavi’s. Je hebt er geen drol. Datzelfde geldt straks ook voor alle schermen etc.
Niet geüpdatet software
Veiligheid/beveiliging niet meer up to date
Software niet meer leverbaar of niet meer te updaten omdat je updates gemist hebt
Trage schermen, geheugenkaarten vol
Pixel uitval geneuzel
Allemaal mooi die dingen als je via de lease zo’n rijdend beeldscherm mag besturen. Voor jan met de pet straks gewoon niet te doen als ze 15 jaar oud zijn voor 3K op de occasiemarkt.
neymar zegt
Met grote afstand BMW iDrive!
Pordon zegt
Op één staat voor mij MBUX. Ik was eerst sceptisch vanwege het verlies van de draaiknop maar de touchpad werkt uitstekend en de bediening via het stuur en hey mercedes zijn ook ideaal.
Alles staat waar je het verwacht.
Overigens zijn er wel meer goede systemen waar je als dagelijkse gebruiker prima aan gaat wennen. Op de tweede plek staat voor mij iDrive.
Loek zegt
Ik heb niet ervaring met vele systemen maar ik zet Hyundai op 1. Veel functies, goed werkend touchscreen en intuïtieve menustructuur. Naast fijne plaatsing van het scherm en juist niet té veel in het scherm verwerkt. Ook omdat het veel duurdere systemen vol te kakken zet, terwijl je het systeem ook al zo goed krijgt in een i10, i20 of Kona die geen drol kosten.
Ik vind dat Audi en Mercedes het schermtechnisch het best voor elkaar hebben, maar de valkuil is echt te veel in die schermen stoppen. Je kunt gewoon geen touchscreens bedienen tijdens het rijden, haptische feedback of niet. Kijk maar waarom je geen smartphone achter het stuur mag hebben. Het leidt gewoon af.
Ik weet niet of Mazda het nog steeds doet, maar die hebben een touchscreen die tijdens het rijden alleen met een controller te bedienen is. Veel intuïtiever en je verliest niet de handigheid van een touchscreen wanneer je stilstaat. Als dat nog steeds het geval is, dan is het wat mij betreft 1. Mazda, 2. Hyundai.
P.S. ik weet niet of het perse telt, maar Apple CarPlay komt ook hoog in de lijst terecht. Dat is nou echt een fijn systeem.
Pordon zegt
@Loek: ik rij zelf in een Mercedes met MBUX en ik maak eigenlijk nooit gebruik van de touchscreen. De touchpad werkt erg prettig en de stuurbediening ook. Werkt ideaal.
mashell zegt
@Loek: je kunt prima een scherm met haptische feedback bedienen tijdens het rijden. De knoppen zijn groot, de informatie gestructureerd, weinig dynamisch en op een vaste plek.
Een smartphone in een houder mag zelfs gewoon terwijl de bediening erg klein is, de informatie ongestructureerd en zeer dynamisch. Een smartphone in je hand houden mag uiteraard niet want dan ga je volautomatisch in zombie modus.
Loek zegt
@mashell: ik heb ooit in een Audi e-tron gereden en probeerde tijdens het rijden een bestemming in de navi in te voeren. Zoals gezegd, schermtechnisch werkte dat prima, maar de Lane Keep Assist greep om de drie seconden in. Dat betekent dat ook al probeer je twee dingen tegelijk te doen, zonder Lane Keep Assist had ik daar bijna vijf keer de vangrail een kusje gegeven.
Smartphone in houder bedienen, zelfde verhaal. In de Clio blijf ik daar vanaf omdat je gewoon weet dat je rijdt als een beschonken bestuurder als je je aandacht vestigt op iets anders dan rijden. En de Clio heeft geen LKA. Dus daar weet je pas dat het fout gaat als het fout gaat.
Of het nou een Tesla, Audi of Mercedes is, ik vind dat scherm tijdens het rijden amper goed te bedienen. De enige reden dat je ermee wegkomt is omdat de auto het rijden grotendeels van je kan overnemen. Prima, maar dan weet je dus dat je zonder al die technische zooi gewoon schade rijdt bij iets basaals als je navigatiebestemming invoeren. Ik vind het maar niks.
camber24 zegt
Grote BMW iDrive dan hier. Wil nooit meer (full) touchscreen
camber24 zegt
@camber24: *fan
lekkerdwars zegt
Model 3 met grote afstand
rogerzz zegt
En als je dichtbij komt dan toch liever i-drive?
99% van de tesla-bestuurders zit als een goudvis achter het stuur op de middelste rijbaan 95 km/u te tuffen en te klooien met het scherm en niet echt op de weg te letten, dus het zal wel niet zo goed werken lijkt mij dan.
E34M5Touring zegt
Die van Mercedes vind ik erg prettig, heb enkel ervaring met het Command systeem, voor MBUX zijn onze net te oud. Onze 2 serie heeft i Drive, werkt ook top als je het mij vraagt. Heb zelf RNS310 en 510 en dat werkt prima. Soms loopt ie effe vast maar dat is maar zelden.
R-Link en dat baggersysteem van Volvo van een paar jaar geleden vind ik veruit het slechtst. Zo traag als dikke stront de trap op, slechte kaarten enz.
wop10 zegt
Beste ‘infotainment’? geen infotainment. Vraag de politie, ambulance, brandweer en hulpdiensten.
Schermen ‘op zwart’ onder het rijden. Of nog beter? Geen schermen. Anders ‘Parking’ op, altijd.
sonnybonds zegt
Liefste een auto zonder touchscreen en infotainment rommel Maargoed ik zal wel de enige zijn. Ik wil gewoon analoge meters!
laarhovenn zegt
Ervaring met BMW idrive 6.0 en MBUX. Mijn voorkeur gaat uit naar mbux, het werkt superieur en is iets geavanceerder dan idrive
Johan zegt
Je kunt beter afvragen wat heb je nodig om van A naar B te komen? heb je al die opties nodig?
en wat gebruik je?
Voor mij zou draaiknoppen nog steeds de boven toon zijn ivm die zonder te kijken kunt bedienen zoals kachel/airco
eventueel audio (wat je ook van af je stuur kunt doen).
powerblue zegt
Zolang een auto is uitgerust met Apple Carplay is het goed.
wimof zegt
Hoe lang, in de ogen van de constructeurs, mag- kan een auto van 2020 meegaan.
Het zal een boutade zijn om te geloven dat ze over 50-60 jaar nog zullen rondrijden in Afrika of waar dan ook.
En wie gaat dat allemaal blijven betalen?
En wat met de mensen zelf, zijn die vandaag anders gebouwd dan de exemplaren voorheen?
Toen destijds, en ik nu opzettelijk terug in de tijd, een prille zeventiger zijn oude Audi 80 inruilde voor 1tje uit begin jaren 2000 zag je na een twintigtal minuten dat de aandacht verzwakte en er niets meer in ging (hersenen).
Tegenwoordig lossen ze dat op door de sleutel te overhandigen en je te vertellen dat je alles op je PC kan opzoeken.
Vooruitgang?
posthumus zegt
Liever de beste ICE onder de motorkap, dan die debiele ICE in m’n dashboard. Leidt alleen maar af
probono zegt
Ik ben niet bekend met alle systemen, maar ik ervaar de tesla infotainment wel als de beste die ik ooit heb gehad. Supersnel, uitstekende spraakbesturing/bediening en ik vind de geheel opzet ontzettend logisch.
superfred zegt
In m’n eigen MiTo kan ik alles blind vinden. Zit ook niet zo heel veel op dus das makkelijk. Op de zaak hebben we een nieuwe Seat Leon rijden, en dat systeem daarin vind ik een drama. Traag, raar van structuur, te ver weg (moet echt uit je stoel komen om te bedienen). Sinds kort hebben we nu ook een XC40 rijden, en dat is een verademing! Scherm is onder handbereik, het reageert snel, is logisch, dikke prima! MBUX geen ervaring mee, wel benieuwd naar!
henkp1 zegt
BMW’s iDrive vind ik nog steeds onovertroffen. Renault heeft ook erg goede systemen, soms ook combinatie knoppen en touchscreen (Espace, Talisman) en de voicecontrol is heel erg goed bij Renault.