Of auto’s? Want het is bijna onmogelijk om één auto met de mooiste snelheidsmeter aan te wijzen.
Het uiterlijk, de motor en het interieur. Allemaal belangrijke factoren om de smaak van een auto te bepalen. In mijn ogen speelt de snelheidsmeter ook mee. Ik zal er geen auto op laten staan, maar een snelheidsmeter is toch iets waar je elke keer naar kijkt als je gaat rijden.
De lelijkste snelheidsmeter in een moderne auto van dit moment vind ik BMW. De manier waarop de snelheid in tegenovergestelde richting klimt is grafisch afschuwelijk uitgevoerd naar mijn bescheiden mening. Een opklimmende snelheid en toeren hoeft niet lelijk te zijn, vraag dat maar aan Aston Martin.
Door digitalisering hebben autofabrikanten vrij spel in het vormgeven van de snelheidsmeter. Sommige merken kiezen ervoor om de bestuurder zoveel mogelijk vrijheid te geven. Mercedes is daar een goed voorbeeld van, maar ook Audi. Met de digitale meters kun je de boel aardig personaliseren naar je eigen smaak, top!
Maar eerlijk is eerlijk. Er gaat toch niets boven een analoge meter, toch? De dinosaurus in mij kan een fraai vormgegeven analoge meter goed waarderen. Hoogtepunten op analoog gebied zijn de tellers van de Ferrari 430 Scuderia, Lamborghini Murciélago, Aston Martin Vantage, de 911 (historisch verantwoord) en de simpele eenvoud van de BMW M3 E9X. Laatstgenoemde omdat ik er zelf eentje heb gehad en het heerlijk is die teller richting de 8.000 tpm te jagen.
Op digitaal gebied ben ik gecharmeerd van de Lexus LFA, de huidige Mercedes-tellers en het drukke instrumentencluster van de Lamborghini Aventador SVJ. Kortom, ik kan er niet eentje kiezen. Jij wel? Laat het weten in de comments!
banaan7 zegt
Ik ben zelf erg fan van de digitale tellers van Audi!
Mercbenz zegt
Aston Martin vanaf generatie DB9… In ieder geval voor alle digitale meuk
Richmond zegt
Geen fan van digitaal. Graag een veglia klokje.
JanJansen zegt
2002-2004 Volvo S60 geanodiseerd blauw met gedraaide rvs rand.
joris1988 zegt
Of de ‘watch dial’ tellers van na de facelift, niet blauw maar alu
utregcity zegt
Renault Twingo 1992 🤪
awesome zegt
Wel lekker digitaal ;)
Robert zegt
Ik vond die blauwe verlichting in de Golf IV (en andere VW modellen zo tussen ca. 1997 en 2008) echt helemaal de bom hè. Nog steeds wel trouwens:
https://i.postimg.cc/8kdP6htP/VW-Golf4.jpg
slowland zegt
Ik ben het wel met je eens!
VW was destijds echt vernieuwend door af te wijken van het standaard oranje of groen.
mashell zegt
Dat was modern maar ook best onhandig. Met m’n zonnebril op was geen getal meer te lezen in de Golf IV.
SpeedGeek zegt
De M5 e39. De oranje verlichting die het toerenbereik aangaf en met de kilometer die je reed gingen er lampjes uit om aan te geven wanneer je echt kon gaan genieten van die V8. Dat vond ik toch altijd wel erg gaaf. Inclusief de nostalgische teksten van je onboard en de eenvoudige olie temperatuur meter.
hanse1one zegt
Alfa Montreal, op de snelheidsmeter staat 2-4-6-8… en eronder staat km/h x10. Zoek maar eens op.
rogerzz zegt
Bugatti qua getalletjes, 420 km/u zal toch wel indrukwekkend zijn om voor je te hebben als vmax. Ik heb een auto met 300 km/u op de teller terwijl die begrensd is op 250 km/u (en het overigens nooit zou halen) – maar 420 km/u op de teller geeft toch wel het gevoel dat er voldoende capaciteit over is.
Maar ik vind de Audi snelheid in digitale vorm wel fijn, analoog is toch altijd wat onduidelijker (want je wil wel precies 106 km/u in de trajectcontrole rijden op de teller wat 102 km/u is op de GPS. Ik heb nu een auto zonder digitale weergave, dan mis je het stiekem toch wel. En volledige digitale tellers, ik vind het helemaal goed hoor (mits logische weergave – en niet ’teruglopende’ toerentellers of iets dergelijks).
verplicht zegt
BMW 6WA cluster. Wat mij betreft de perfecte combinatie van de (imho) perfecte BMW analoge clusters én digitale pracht en praal.
powerofdreams zegt
Precies! En dan het liefst in Alpina uitvoering (blauwe wijzerplaten). Prachtig.
sportevo zegt
Als de 6WA in oa de F3x serie zit dan heb ik het genot om naar zo’n cluster te kijken! En dat ziet er inderdaad erg mooi uit!
HelldogBE zegt
Heb deze ook en ik schakel het onderste digitale gedeelte (verbruik en rijbereik) meestal uit. De 6WB vind ik ook nog accepteerbaar in de traditionele stand, maar alles wat erna kwam is toch een echte afknapper voor wie de traditionele layout met 4 klokjes gewend is. Heel jammer dat men op dat digitale display niet de mogelijkheid biedt…
Doe mij maar de digitale klokjes uit een Benz als opvolger of zelfs de Audi Virtual Cockpit.
Edge zegt
Mag ik de vraag iets breder maken en het doortrekken naar het instrumentencluster? Zo ja, dan wil ik graag wat veren in de reet steken van de ontwerpers van Porsche. Ik vind die centrale analoge toerenteller met daarin een kleine digitale snelheidsmeter en links en rechts schermen een heel erg mooie blend tussen klassiek en modern.
HelldogBE zegt
Vind het ook een top design, maar ik hoor dat de afleesbaarheid zowel in 911 als Taycan niet de beste is doordat het stuur de buitenste klokjes altijd deels bedekt?
Wolflow zegt
Dacht dat het over auto’s ging, waarom dan zo’n ding op batterijen vermelden?
ghini zegt
Ferrari F50, lekker retro
mout zegt
Fiat Tempra DGT
Citroën GSA
Citroën BX Digit (de hele series 1 is trouwens leuk)
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat de huidige 911 de mooiste moderne snelheidsmeter is. Alles digitaal maar een analoge toerenteller. Verder vind ik de tellers van de Golf 4 R32 (en afgeleiden in de Passat 3bg) nog altijd erg fraai. Zeker als je het met de concurrentie uit die periode vergelijkt.
Ot92 zegt
@Dutchdriftking Eens, die van de huidige 911 is ook een mooie. Mooie combie tussen analoog en digitaal.
Laatst moest ik tijdelijk in een Golf 7.5 met analoge teller rijden, toen ik de Passat weer terug had dacht ik ”hmm… analoge tellers vond ik ergens toch fijner”. Het is leuk om het te hebben, maar verder heb je er geen zak aan. Als het stuk gaat ben je circa 2000 euro lichter…
scrmeagle zegt
Alpina B5 Preface lift gaat tot 330km/h en haalt 321km/h
bmwe46m3balling zegt
Rolls Royce ghost 2023
Roadster1976 zegt
Alfa GTV natuurlijk :)
kniesoor zegt
Hebben we het dan over een Bertone, een Alfetta of een 916 ?
audirs3 zegt
Clio Williams, gewoon simpel met blauwe dials, mooier dan menig supercar
Ot92 zegt
De snelheidsteller van de Rs6 C7(.5). Ik heb momenteel een digitale snelheidsteller alleen ikzelf vind dat persoonlijk minder dan zo’n vrij moderne analoge snelheidsteller.
maxidyne zegt
Als het maar analoog is, die schermen zijn zo lelijk en goedkoop om te zien. Mooiste snelheidsmeter vind ik erg moeilijk, zoveel mooie designs, maar de Golf V R32 springt op dit moment als eerste te binnen. En mijn eigen RS2 vond ik in 2001 ook bijzonder met de schaalverdeling tot 300 km/h. Middenklasser station met 300 km/h, best wel bijzonder toen. 262 haalt hij standaard. Die van mij is MTM getuned, haalt zo’n 280 nu. Aardig in de buurt dus!
ukbob zegt
Goeie herinneringen aan de cleane klokken winkel van de E36!
Paar mooie jaren door heel Europa gereden met een 316i en in de garage staat nog altijd een Z3.
Mooiste: hoe de tellers in dezelfde ‘hoek’ staan als je in z’n 5 rijdt.
De daily heeft dat moderne bmw display gebeuren en dat kan van alles, heel fijn, maar geeft niet die cleane look.
(Voor berijders van modellen met die lay-out wel een TIP: de “rustige modus” optie maakt het al stukken beter!)
Pordon zegt
De digitale klokken van Mercedes zijn erg fraai en uitgebreid maar de combinatie van schermen met de analoge toerenteller in het midden van Porsche vind ik nog wat mooier.
Traditionele analoge klokken kunnen me niet meer bekoren. Geeft me nu echt een ouderwets en achterhaald gevoel.
densk zegt
Klassieke eenvoud: Aston Martin DB9
Meest fancy: Pagani Huayra
cossiekiller zegt
Kadett gsi
Smith’s in een Shelby Cobra
Singer Porsche
DeWitteCondor zegt
Delta Integrale. Het gehele klokkenhuis wat mij betreft.
tsteg zegt
Ik word wel een beetje zenuwachtig van die header foto met die lege tank.
camber24 zegt
Lexus IS200. Was in die tijd een erg leuke innovatie wat betreft design, om het instrunentencluster in een soort van chronograaf look te presenteren.
petroldrinker zegt
Lambieghini Reventon vond ik altijd erg gaaf kwa meters etc
kniesoor zegt
Ben wel gecharmeerd van de klokkenwinkel van een 991.1 GT3 RS. Toerenteller in het midden en de rest van de kritische info (koelvloeistof-/olietemperatuur, oliedruk en digitale snelheidsinfo) overzichtelijk gerangschikt nabij. Grafisch en qua kleurstelling ook prettig om naar te kijken.
koen23 zegt
Lancia Orca is echt prachtig
TVR Tuscan is ook wel aardig
leaper035t zegt
Shelby Cobra 427. Veel meters en hendeltjes. Prachtig instrument!
Loek zegt
Bugatti Chiron, maar dan grotendeels vanwege hoe ongelofelijk snel dat ding door snelheden van 100-150-200 km/u vliegt. En doorgaat naar 500 km/u, wat niet eens gigantisch overdreven is.
Verder kan ik geen uitschieters bedenken. Hyundai Kona dan. Blauwe naald, witte snelheden, lekker duidelijke getallen, mooier kan niet eigenlijk.
Jens_Roadster zegt
Voor mij de 812 GTS en dan in het geel. Veel mooier dan de snelheidsmeter die ze nu hebben bij Ferrari.
Ram-G-maN zegt
Pagani Zonda R, Toerenteller op je stuurwiel, wie wilt dat nou niet. Totaal nutteloos als toerenteller, lekker boeiend, want je schakelt toch op basis van je gehoor. https://media.evo.co.uk/image/private/s–94amx8JP–/f_auto,t_content-image-full-desktop@1/v1556260229/evo/images/dir_636/car_photo_318412.jpg
spidermann zegt
Alfa Romeo Spider serie 3
Citroen cx serie 1
Alpina B5
simonferrari zegt
Singer Porsche, zonder twijfel
ArnoldH zegt
Daar heb je heel soorten/vormen en trends in.
Ik heb 3 soorten favorieten
Klassiek; 67 Ford Mustang
Modern; Pagani Huayra
Digitaal; Lexus Lfa/lambo Reventon in fighterjet mode
Tom zegt
De tellerpartij van de mercedes w212 prachtig gewoonweg
DeWitteCondor zegt
Delta Integrale.
Nu weer gepost want zoals wel vaker verdwijnen mijn berichten gewoon zonder gepost te worden. Wellicht even een ding voor de volgende update.
kniesoor zegt
Je reactie staat er gewoon hoor, @ 14:29 uur.
E34M5Touring zegt
1937 Cord 810
1939 Delahaye pacific
1955 Tuckers
1958 Edsel
1964 C2 Corvette
1967 Dodge Charger
1978 Aston Martin Lagonda
1979 Citroen GS
1984 Kadett GSi
1988 Cadillac Allante
1990 Audi Quattro
2001/2009 Spyker C8 Laviolette
2015 F10 5 serie digital cluster
2017 S65 digital cluster (ik vind de non digi dash van Mercedes uit die tijd echt goedkoop ogen)
Kan er nog wel een lading noemen maar dit zijn voor mij toch wel een paar pareltjes. Als je concept cars meepakt kan je er nog wel 100 bij zetten wat mij betreft. Alleen de vele US concepts uit de jaren 50/60, Italianen uit de 70ties enz. Er zijn wat prachtige dingen bedacht. Vind het ook echt wat toevoegen aan een auto. Kan een interieur maken en breken.
crashingduke zegt
Hij is boven al genoemd, de Lexus IS200. Renault 25 vond ik ook erg mooi en sls het dan kitcherig mag zijn, Pontiac Grand Prix 1980. Het mooiste dashboard ooit, Lamborghini Muira.
rob5nismo zegt
Opel kadett E GSI 2.0 16V.
Dat was altijd een feest om weer in te stappen
j4cks0n zegt
Kadett GSi
Koen willem zegt
Maserati Boomerang
Koen willem zegt
Maserati boomerang
Sven zegt
Vind de tellers uit een wiesmann mf 3 erg mooi
grrrrrene zegt
De eerste generatie Lexus IS vond ik ook wel bijzonder met zo’n soort horloge. Heel apart, mooi om te zien, daarna helaas niet doorgezet.
mat1980 zegt
Das Mäusekino, back to the futur/the Kitt in je kadett! Veel beter wordt het niet!
mat1980 zegt
Das Mäusekino, back to the futur/the Kitt in je kadett! Veel beter wordt het niet!
Jagris zegt
De zilveren klokken van de Mercedes SLS AMG. Simpel, maar met o zo veel aandacht gemaakt. Een echt kunststukje wat mij betreft.
Koen willem zegt
Maserati boomerang 👌
sabrerator zegt
De oude Engelse Mini met die grote klok in het midden.
Voor het hele dashboard de Jaguar MK2.
eelco106gti zegt
Volvo V70 R 2003-2006: prachtige blauwe platen met zilveren rand en oranje wijzers
Of Audi RS6 C5 2002-2005: heel clean design , zwarte achtergrond, mooie dikke cijfers, 310 kmh grootste getal, wit licht, rode naald. Dik eenvoudig. Eenvoudig dik.
Mini Joe zegt
De Citroën CX en GS met de twee “ogen” voor de toerenteller en snelheidsmeter natuurlijk.
Daarvoor en erna is er nooit nog zo iets moois geweest
Maarten zegt
Opel Senator-B 3.0 24v met digidash is in mijn ogen de fraaiste
shicomm zegt
Het “kunstje” van de lf-a is gaaf maar écht fraai kan ik dat display toch niet vinden.
Het gaafste display van allemaal blijft toch die van de reventon ; helemaal als ie in ‘jet’ mode staat :D
sportevo zegt
Ik vind de klokken van de oudere 911 series mooi (993 en eerder).
Grote toerenteller in het midden en metertjes die belangrijk zijn (oliedruk en temperatuur) prachtig!
Sowieso vind ik het belangrijk om bepaalde waardes te kunnen zien. Veel auto’s hebben geen water en/of olie temperatuur meter meer. Ik vind dat echt een gemis. Mijn e30 M3 heeft een olie- en watertemperatuur meter. Dan weet je tenminste hoe je ervoor staat qua motortemperatuur.
kniesoor zegt
Mijn M4 heeft geen watertemperatuurmeter. Vind ik inderdaad een gemis. De redenering zal wel zijn, dat ‘als de olie op bedrijfstemperatuur is, de koelvloeistof dat ook is’. Maar ik had er desondanks toch graag een watertemperatuurmeter bij gehad. Desnoods een kleine digitale in de schaal van de olietemperatuurmeter.
pa045 zegt
Alfa 33 1e serie.
Golf Digifiz (was eerder cool dan mooi)
Tipo/Tempra dgt
Lancia Delta Integrale
Lancia Thema 8.32 en LX
Fiat Uno turbo
cossiekiller zegt
De Vector W8 twin turbo. Metertjes komen bijna rechtstreeks uit een straaljager