Het is altijd leuk om te mijmeren over vroeger. Zo ook over de auto die je ouders hadden toen je klein was. En, ook niet onbelangrijk, heeft dat nog invloed gehad op jouw huidige autokeuze?
Soms is het heerlijk om ‘vroeger’ een beetje op te rakelen. Al is ‘vroeger’ voor sommigen hier aanwezig nog niet eens zo lang geleden. Maar feit blijft, het is voor de meeste mensen altijd fijn om na te denken over hoe het vroeger ging, toen je nog klein was.
Ook autoherinneringen gaan soms ver terug. Zo weet ik nog precies het kenteken van de nieuwe Opel Ascona 1.6 S van de vader van mijn vriendje Timo, dat was de LD-64-PK. Maar ook de kentekens van de auto’s van mijn ouders kan ik nog allemaal oprakelen.
Welke auto hadden je ouders vroeger?
Mijn vader en moeder hadden allebei een auto toen ik nog klein was. Begin jaren 80 was dat nog niet voor ieder huishouden gemeengoed, maar ik als kleine autoliefhebber had die luxe wel. En bovendien had ik de mazzel dat ik een vader had die -op zijn eigen manier- een enorme autogek was.
De eerste auto van mijn moeder die ik me kan herinneren was best een kek wagentje. Het betrof een gele Renault 17, die met de louvres over de achterste zijruiten. Later werd deze vervangen voor een kobaltblauwe Renault 15, het iets minder stoere broertje van de 17.
Mijn vader daarentegen had meer met grote auto’s. Hoe het reed leek hem niet uit te maken, als het maar groot was. En aangezien er in die tijd -op de Range Rover na- nog geen SUV’s waren, deed hij het met Amerikaanse slagschepen.
Pontiac, Chevrolet en Oldsmobile
Zoals gezegd reed mijn vader graag Amerikaanse sleeën, het liefst als stationcar, want dan waren ze nóg groter. De eerste auto die ik me van hem herinner was een Chevrolet Malibu uit 1978. Daarna kwam een Pontiac waarvan ik het type niet meer weet en zijn laatste auto was een Oldsmobile Custom Cruiser uit 1982, zoals op de headerfoto.
Die auto heeft hij gehad tot hij in 1986 plotseling en veel te jong overleed. Een blauwe met ‘woodie side panels’, zo fout, dat het weer goed werd. Als ik aan die wagen terugdenk, doe ik dat nog altijd met een enorme glimlach op het gezicht en als ik er sporadisch eentje zie staan, maakt mijn hart een vreugdesprongetje.
Huidige autokeuze
De subvraag was natuurlijk of de auto van je ouders van invloed is geweest op jouw huidige auto. In mijn geval was dat alleen met mijn eerste het geval, een Renault Clio RSi. Daarna niet, nooit meer Renault gehad en al helemaal geen Amerikaan. Die liefde slaat waarschijnlijk een generatie over.
Maar in een lezersvraag draait het niet om de auteur, maar om jou. We zijn razend benieuwd welke auto jouw ouders hadden toen je klein was. En natuurlijk ook of je daarvan iets terugziet in je huidige autokeuze.
Laat het ons weten!!
Ingeblikt zegt
Geboren in 1991, mijn vader had een Honda Accord station en mijn moeder een Alfa 145. Daarna een een Lancia Kappa en een Lancia Ypsilon. gevolgd door een Alfa 156 en een Renault Megane CC in de mid 00″. Die Alfa 156 is de eerste auto waar ik helemaal alleen in gereden heb. Mooie herinneringen en de italianen hebben een goede indruk op mij achtergelaten. Vandaar dat ik tot nu een fijne Alfa GT rijdt.
royaledeluxe zegt
Veel vroeger geboren (70’s child) maar mijn ouders hadden ook een Honda Accord uit ’81 geloof ik. Dat was toen de jappen nog aan het timmeren waren om wat tractie te krijgen in de lage landen. Later herinner ik me alvast een Alfa 33 Quadroflogio met meer dan 400K kilometers op de teller.
Blijkbaar hebben je ouders al een even goede smaak :-)
Anyways lijstje van wagens die ik me herinner:
FIAT 124 – Raar mosterd kleurtje
Honda Accord
Honda Civic
Toyota Celica Rood met zwart vinyl dak
Fiat 600
Alfa 33
sportabgasanlage zegt
De eerste die ik mij actief herinner was een Renault 4 in PTT-rood. Daarna ’n Renault 18, 2x Renault 21, Renault 25, Renault Laguna, Renault Mégane, en nu heeft m’n ouweheer nog steeds een Mégane… Ja… Mijn vader is een echte Renaultman.
Ik heb zelf daarom nooit een Renault gehad. Verschrikkelijke auto’s.
rw1994 zegt
@sportabgasanlage: Mijn moeder reed 8 jaar Renault, 8 jaar ellende… Lijstje welke ik mij herinner, Renault Mégane, Renault Scenic (zelfde auto andere naam, volgorde ook geen idee), Mazda 6 sportbreak, Mazda 6 sportbreak, Lexus ct200h, Citroën DS5, Volvo V40, Mazda CX-30. Mijn pa ging van Hyundai H100 naar een Hyundai H200, om vervolgens een Jeep Cherokee High Roof Van te nemen. Toen werd het 2 maal een Volvo XC60 D5.
O plaat zegt
Geboren begin de 90s, mijn moeder had een Toyota starlet en de gezinswagen was een Renault Saffrane. Maar mijn 8 jaar oudere broer kocht zich op zijn 18de een Chevy Camaro van de 2de generatie, in lelijk goud maar met de Coole T-roof, dat in combinatie met het feit dat ik Midnight Club 3 grijs heb gedraaid op de PS2 is het begin geweest van mijn liefde voor klassiekers.
maxidyne zegt
Toen ik geboren werd hadden mijn ouders een E21 320, daarna een 80 GT, toen een 90 20V quattro, een E34 530i V8, E39 540i, en als laatste auto samen voordat mijn vader overleed: D2 S8 van 2002. Zelf ook altijd gewisseld tussen BMW en Audi: eerste auto was een 80 2.3 quattro, daarna een E36 328i coupe, RS2, E46 330Ci, de laatste 2 heb ik nog steeds. Meer dan 20 jaar de RS2 en de E46 kocht ik toen hij een jaar oud was. 19 jaar geleden alweer. Daarna afgehaakt qua moderne auto’s. Nog een Vivio 4×4 erbij gekocht en een R129 320.
Dutchdriftking zegt
@maxidyne: wat een heerlijk lijstje!
monsieurleloure zegt
Opel Commodore uit 1984 , 2,5 liter in lijn motor.
Pa was aannemer, toen een klant vroeg of dat wrak weggesleept kan worden voor zijn kantoor kwam er een Mercedes 190e , die was na 3 jaar scheefgetrokken door veel te zware aanhangwagens.
Opvolgers waren een 230e uit 1986 ,260e uit 1993 , E280 uit 1998, C200 kompressor uit 2001 , 2 maal een E270CDI uit 2004, een ML 350 op lpg , ML 320 CDI , Landrover Discovery 4 en nu een Mazda CX5, de meest probleemloze auto uit het rijtje
(ooo--V--ooo) zegt
De welke mij het meest is bij gebleven: Alfa Romeo 1600 Giulia Sprint (’63)
Verder een allegaartje aan buitenbeentjes, waaronder:
– Triumph Acclaim (jazeker)
– Lancia Prisma en later een Thema
– Rover 216 (SD3), Rover 620
por100 zegt
Mitsubishi Space Wagon 2.0 glxi
Met zijn zevenen op vakantie met de vouwwagen erachter
porker zegt
Hele rij Saabs, van 96 V4, 99, 900, 9000 naar 9-5’s. Heb zelf een 900 classic. Appels en bomen.
Svenska II zegt
@porker: Nice!
unimog406 zegt
De eerste waar ik herinneringen aan heb was een knalgele Volvo 343. Kochten mijn ouders nieuw in 1979, geel, want dat was veilig. Het was een onbetrouwbaar hok, maar ik heb er zeer dierbare herinneringen aan. Na de Volvo volgde een Ford Sierra 1.6L, de slechtste auto de we ooit hadden. Sinds 1990 rijden ze daarom Honda’s. Is mijn eigen keuze erdoor beïnvloed? Misschien wel, ik vind dikke autos heus gaaf maar mijn lange tijd krappe budget en ratio hebben mij altijd Japnnertjes doen rijden; nooit gezeik, altijd rijden maar natuurlijk niet appellerend aan mijn autoliefde. En al is het budget inmiddels toereikend voor een dikke Duitse occasion, kocht ik in 2020 een nieuwe Corolla TS Trek en is de ‘2e auto’ al meer dan 10 jaar een Jazz (wel de meest luxe, met leer, pano dak, stoelverwarming en climate control, dat dan weer wel). Tsja, ik ben nogal zûnig.
Volvo_440_turbo zegt
Zastava, motor redelijk snel opgeblazen
Renault 12, compleet opgeroest in een 4-tal jaar voor zover ik me kan herinneren
Opel Rekord 2.3 diesel, 2 stuks, nog trager dan de gemiddelde groen linkse activist van begrip
Renault 5, ook een rammelde roestbak die je van ver hoorde afkomen!
Mazda 626 , twee stuks, het eerste exemplaar gecrasht door mijn zus (niet haar fout), degelijk, vlot betrouwbaar, goed schakelend…
rogerzz zegt
Grappig van de kentekens, ik ken ze ook nog.. Het begon met een BX break, daarna een Xantia break, een 1e generatie C5-break en nu heeft mijn oude man een 2e generatie C5-break met de ‘papiermarché’ THP motor als ik autoblog mag citeren. Kocht/koopt ze steeds nieuw, hij heeft vaak last van zijn rug en daardoor was/is luchtvering wel een harde eis. Even op RDW gekeken, de BX en Xantia bestaan niet meer.
Hij reed ze dus omdat het ‘moest’ qua luchtvering, was verder geen enorme fan van het merk. Veel gedoe gehad. Persoonlijk vond/vind ik het niks, en heb 2 Duitse auto’s op de stoep staan. Na een ritje van 30 minuten in mijn auto heeft hij last van zijn rug omdat mijn (af-fabriek) sportonderstel best stug is, dus dan zit ie toch weer graag in zijn eigen auto. Er zijn inmiddels best wat merken met luchtvering (BMW/Merc/Audi) – maar die laat ie links liggen. Geen probleem, en andersom ben ik dus geen Citrofiel(?) geworden.
herve11f zegt
@rogerzz: citroen had hydraulische vering, nooit luchtvering
volvo480gtt zegt
@herve11f: hydropneumatisch. Dus een combinatie van hydraulisch en lucht. De vloeistof brengt de kracht over. Het comprimeren van de lucht in de veerbol zorgt voor de verende werking.
Dit is hoe ik het altijd begrepen heb. Maar als ik het fout heb hoor ik het graag.
rw1994 zegt
@volvo480gtt: Goed begrepen! Hydroliek veert niet lekker hoor, dempt wel ;)
vaakbenjetebang zegt
Jeetje, zo veel auto’s zijn de revue gepasseerd. We hadden er vaak wel twee, maar een bloemlezing van de jaren ’78 tot en met ’96: VW Passat station (1980 of zo), Austin Allegro (jawel), Simca 1100 (meerdere exemplaren), Ford Escort MK2, Renault 18, Peugeot 305 Break, Fiat Uno, Fiat Tipo, Lancia Dedra, Lancia Thema, dat waren zo eens wat auto’s die ik in de tijd zonder rijbewijs heb langs zien komen. Dan waren er nog een Toyota Carina E en een Peugeot 306, waar ik wel legaal in heb gereden, maar toen was ik al zo’n beetje het huis uit.
De Lancia’s vond ik wel tof, en bij de dealergroep stond ook een 75 America in de showroom toen we een Thema hadden. Màn, dat was in mijn ogen net een Lamborghini. Overal hoeken, verbreders, spoilers, skirts, oranje tellers en een snelheidsmeter tot 260. Negenjarige ik was er niet uit weg te slaan. Mijn moeder had een enorme hekel aan die auto’s, dus een Alfa kwam er nooit. Tot ik een rijbewijs haalde, toen stond er prompt een 75TS voor de deur. Studentenbudget, dus de allergoedkoopste van het land gekocht. Nou, dan weet je het wel: ròesten, meneertje, ròesten! En toen was het ding pas 9 jaar oud. Maar wat een lol – en nog vele 75’s volgden.
bischero zegt
@vaakbenjetebang: nice en herkenbaar 😁
sabrerator zegt
De eerste auto van mijn vader was een Ford Taunus 12M, die in de prak werd gereden toen ik 2 was, in 1972. Mijn vroegste herinneringen zijn van die auto.
Toen een paar jaar niets, en vervolgens kwam er een 2CV4. In 1976, de auto was van 1971. 15-00-TN.
Daar heb ik een licht trauma aan overgehouden, want ik was de jongste van 3 en moest in het midden zitten. Op de stang dus.
Toen kwamen de Britten. 2 x een Princess. Eerst een 1800 HL, toen een 2200 HLS. Wát een wagen!
En (niet te geloven) redelijk betrouwbaar!
Daarna een rij Frans, vanaf 1987. Een AX 11 RE, een AX 14 TRS, een Clio 1.4 RN en toen weer Citroën. ZX 1.8 Aura (bij de dealer waar ik toen verkoper was), een Xsara, een C4 en als laatste een C3. Hij was toen al ernstig ziek en is kort daarop overleden. Die C3 rijdt nog steeds in de familie rond (bij een neef van me).
Ik ben sterk beïnvloed door de Princessen en de Citroën’s.
Mijn zwager heeft ook grote invloed gehad, die maakte zijn opwachting toen ik 10 was en reed een Mini. Later een Spitfire MK3 en een MGB. Daarmee is het Britse virus sterk geïnjecteerd geworden.
Mijn eerste 3 auto’s waren Mini’s.
Ik heb 4 Xantia’s gehad, 2 C5’s en heb nu een Jaguar S-Type en een MGF.
Mijn vader vond Jaguars helemaal geweldig, maar dat is altijd een droom gebleven.
Heel jammer dat hij dat hij nooit heeft meegemaakt dat ik een Jaguar kocht, had hij geweldig gevonden.
leandro zegt
Toen ik en mij. Tweeling broer geboren werden had mijn vader een mooie Audi 80.
Echter bleek deze te krap voor 3 kinderstoeltjes. Sinds dien heeft mijn vader 3 Ford galaxy’s op gereden. In middels iedereen uit huis en rijdt hij binnenkort in een c-max plug in hybrid. De laatste Galaxy is weggegaan met net geen 600.000 km. De eerdere twee zijn ook helemaal opgereden.
baserace zegt
Een grijze eend; ik weet zelfs het kenteken nog: KY-36-GP.
Prachtige herinneringen aan: het zijn natuurlijk een soort cabrio’s: achterop de bank rechtop staan en je dan vasthouden aan de stang halverwege het dak.
Halverwege een franse steile smalle bergweg moeten omkeren omdat hij niet omhoog kwam (niet gek met 36 pk, 2 volwassenen, 2 kinderen, een “extended” kofferbak en een aanhanger met De Waard tent en alle andere meuk erachter.
Good old days😁
monsieurleloure zegt
@baserace
Leuk kentekens!
Weet er ook nog een paar te benoemen van de auto’s uit mijn vorige post.
MB190e JV-28-TB
MB230e PD-71-RH
MB260e FJ-SF-46
MBE280 SL-XX-33
MBE270cdi 32-NT-FG
spidermann zegt
Mijn vader had iets van 2 of 3 Peugeot 504 GL van 1970 tot 1980. Bij de introductie van de 505 GL voor NLG 55K in ik geloof 1979 kostte de nieuwe Citroen 2.0 reglex met de nieuwe 2,0 4 cylinder met 106 of 109 pk NLG 29K, dus toen was de keuze snel gemaakt voor de CX.
pomoek zegt
Volkswagen kever, Opel Kadett, Simca 1100, Volvo 244, Volvo 245(x2) Volvo 740, Volvo 760, Renault 4 (2x), Subaru mini Jumbo.
tiemegommer zegt
Porsche 997 targa en Mercedes cls350. Later nog een Merc 500e
sportabgasanlage zegt
Dan ben jij hooguit 17 want de 997 werd niet voor 2004 gemaakt.
quincy zegt
Scherp! En gezien de hoeveelheid auto’s die hij opnoemt zou de leeftijd zomaar eens kunnen kloppen
tiemegommer zegt
@sportabgasanlage: 18 zelfs! Eigenlijk kwam de 500e eerder, daarna cls en toen de 997.
Tim zegt
Vader:
Ford Fiesta 1.1 CLX 1996
Moeder:
Suzuki Alto (voor 500 gulden :) ) ~1985
Gezamenlijk:
Daihatsu Charade
Volvo V40 ~1999 (1.9D Renault)
Nissan Almera 1996 1.6
Huidig:
Toyota Avensis 2.0 D4D
Mitsubishi Grandis 2.4 Intese
jarnobakker zegt
Eerst een oude opel Kadet , daarna een Lada. Ik weet nog dat die Lada uiteindelijk zo rot was , dat je gaten in plaatwerk kon meppen..
jarnobakker zegt
@jarnobakker: ik ben trouwens zelf van bouwjaar 1983
tinnemans zegt
Mijn ouders hadden eerst een Diane, later een Eend.
Die werd opgevolgd door een eindeloze stroom Ford Escorts, allemaal in basisuitvoering met een 1.1 of 1.3, vermoedelijk alleen maar omdat er een Ford garage in het dorp zat.
Van wie ik het heb weet ik niet, maar mijn ouders waren zeker geen autoliefhebbers en hebben mijn hobby altijd vreemd gevonden.
Teerdz zegt
Geboren in 1992, mijn vader had een Jaguar XJ12 Series 3 en mijn moeder een 3-deurs Range Rover. Later werd het een eerste generatie Audi TT 225pk voor mijn vader en mijn moeder kreeg toen een 4-deurs Range Rover. Helaas nooit in de auto’s kunnen rijden vanwege mijn leeftijd, maar ze zijn in ieder geval altijd bijgebleven haha.
maussieknip zegt
Geboren in 1979 en kan me niet anders herinneren dat tot zo’n 6 jaar geleden ze alleen maar Citroën reden daarna een Volvo tot 2 weken geleden. Nu hebben ze Opel Karl Rocks van mij overgenomen.
timdawg zegt
De eerste auto die ik me kan herinneren was een zilveren Alfa Giulietta (bouwjaar 1980 als ik me niet vergis). Daarna een Fiat Ritmo (eighties, dus beige), een blauwe 626, een Racing Green Xantia, een zilveren Laguna (phase II 😬) en nu een Renault Kliko.
Mijn pa had op z’n achttiende al een auto die hij na 2 weken al om een boom vouwde 😄
kniesoor zegt
Een kever ovaaltje, die eerst van opa was geweest. Daarna kwam de katterug. Heb zelf niets met kevers. Behalve een platgeslagen dan.
Loek zegt
Toen ik geboren werd hadden mijn ouders een Peugeot 306 Break XS uit 1997. Was eigenlijk na acht jaar al een flutauto. In 2005 geüpgraded naar een 307 SW 2.0 HDi uit 2003. Die auto heeft ons tien jaar lang uit elke brand geholpen en was altijd fantastisch. Niet de auto waarin ‘ik geboren ben’ maar wel de auto die altijd de held van mijn kindertijd zal zijn.
Na de 307 kwam trouwens een 308 met die altijd betrouwbare (not) 1.6 VTi van Peugeot en BMW, die moest met vervroegd pensioen. Wel de eerste auto waar ik in heb gereden naast de lesauto. Ondertussen geüpgraded in 2019 naar een toen hagelnieuwe Hyundai Kona 1.0 T-GDi wat nu nog steeds de daily driver is, daar heb ik ook al een groot aantal kilometers opgezet.
goodfellar1 zegt
Mijn ouwe heeft sinds mijn geboorte altijd Honda gereden, accord ’93, hierna C-RV 1st gen, civic gen 8, CR-V 2012, en nu 2018. Dit heeft zeker een invloed gehad op mijn keuze want ik neig altijd naar japanse auto’s. Rij nu in een civic fn2.
powerblue zegt
Tot mijn 8e levensjaar stond op de oprit een 84-er witte Opel Senator v
powerblue zegt
@powerblue: daar ging wat mis. Een witte Opel Senator dus. Met blauw pluche!
Robert zegt
Een Ford Escort mk.1, daarna weer een Escort mk.1, maar dan een wagon met een Cortina motor. Vervolgens twee keer een Golf 1 (1.5 LS en een GLD), tien een Audi 80, daarna weer Golf 2 (TD) (2x), die laatste van die twee nam ik over toen ik inmiddels in het bezit van een rijbewijs was gekomen en m’n ouders een Golf 3 TDI kochten.
vbarchetta zegt
Ben zelf van 1980. De auto’s van mijn ouders vanaf mijn geboorte waren de volgende:
– Mazda 929 MK1 Estate groen (bouwjaar weet ik niet precies)
– 1983 Ford Fiesta rood
– 1986 Ford Escort donkerblauw
– 1990 Ford Escort zilvergrijs
– 1993 VW Passat 1.9 D CL Variant donkergrijs
– 1996 VW Passat 1.9 TDI 110PK GL Variant donkerbouw
– 1997 Ford Mondeo 2.0 GLX 5-Deurs LPG donkergroen
– 1998 Ford Scorpio 2.3 Stationwagon paars metallic
– 2001 Mercedes C240 Elegance sedan zilver
– 2002 Mercedes C200k Elegance Combi zilver (sedan was te klein)
– 2008 Mercedes B200 Automaat donkergrijs
– 2017 BMW 225XE PHEV wit (huidige auto)
Dan heeft mijn moeder ook nog een paar autos gehad namelijk
– 1986 Citroen Axel wit
– 1994 Citroen AX 1.1 first impression rood metallic
– 1999 Mercedes A160 Classic rood metallic (door mij helaas total loss gereden, weliswaar geen schuld)
– 2000-2017 Mercedes A169 Classic zilver (na aankoop BMW 225XE doen mijn ouders samen met 1 auto)
sportabgasanlage zegt
Heb je een logboek bijgehouden of heb je een eidetisch geheugen?
vaakbenjetebang zegt
@vbarchetta: Een Axel! Dat waren echt moeilijk slechte auto’s. Althans, bij ons in het dorp waren er twee (waar ik van wist, dan) en daar was echt altijd wat mee.
vbarchetta zegt
Volgens mij heeft mijn moeder dan geluk gehad, ze heeft er volgens mij altijd met plezier, probleemloos mee gereden. De Axel hebben ze destijds (wellicht door de slechte reputatie) nieuw gekocht met heel veel korting. Ze kwamen bij de Citroen dealer in eerste instantie kijken voor een Suzuki Alto van 1 jaar oud, maar de nieuwe Axel kostte uiteindelijk nagenoeg hetzelfde…
vaakbenjetebang zegt
@vbarchetta: Dat geloof ik, dat je ze voor weinig op kon pikken. En ze zullen ook vast niet allemaal zo beroerd geweest zijn, maar laten we zeggen dat er in Roemenië nog een wereld te winnen was op het gebied van bouwkwaliteit. Was denk ik ook moeilijke handel voor de Citroën-dealer, die had immers ook al een Visa te verkopen.
Svenska II zegt
@vbarchetta: Doe je dit zo uit t blote hoofd?
vbarchetta zegt
Haha ja, ik denk dat ik meer moeite heb om mijn eigen auto’s binnen een paar tellen op te ratelen dan de autos’s van mijn ouders. Ik wisselde vooral in mijn begin jaren nogal, tegenwoordig ben ik wat “rustiger” op dat vlak….
alino zegt
Geboren in 1986. Mijn ouders hadden een Mazda 626 tot begin jaren 2000. Dan een Chrysler voyager, gevolgd door een Bmw 525d e60 en Bmw x5
Houthakker zegt
Begin jaren 80 : Fiat 131 mirafiori
Daarna een Fiat Regatta, gevolgt door een mooie Ford Sierra
Leuke auto’s !
Bastiaan Williams zegt
MG nogwat
Ford Capri
Ford Taunus
Ford Sierra
Ford Scorpio, deze wou ik later dan ook..
Audi 80
Audi 100, met koptelefoontjes achterin, ja ja
Mitsubishi Charisma (?l
Skoda Rapid 105, bakstenen voorin als het waaide
Soda Rapid 120 ofzoiets..
Mercedes C180
Mercedes E320, heerlijke reiswagen was dat!
Helemaal chronolisch staat het lijstje niet…
Dutchdriftking zegt
Toen ik geboren werd in “92 een D kadett 1.9 diesel. De opvolger in “96 een D Kadett 1.9 diesel caravan. (Oef die was lelijk). In “00 kwam er een Golf 3 variant 1.9 TDI, een wereld ging voor ons open met de 90 turbo pk’s. Daarna een golf 4 variant van “05 (een hele late ocean uitvoering) ook een 1.9 TDI. Hier heb ik kort na het halen van mijn rijbewijs flinke roetwolken mee gemaakt. Hierna twee maal een Polo Slowmotion, in de laatste rijden ze nu nog.
joosstra zegt
Een Opel Rekord, ZP5348, waarvan de voorruit barstte toen we er met 4 volwassenen en 8 kinderen in zaten. Daarna een witte Vauxhall Cresta, HD9033, met vleugeltjes, waarin we met 8 man op vakantie gingen naar Oostenrijk. Daarna opnieuw een grijze Vauxhall Cresta, 5009AP, met coke bottle design. Die werd opgevolgd door een blauwe vierdeurs Opel Commodore GS, 4654TA, met zwart vinyl dak, waarin ik mocht rijden toen ik net mijn rijbewijs had. Tenslotte een bruine Peugeot 604, 20MT80, waarvan ik me het snorrende geluid van de V6 nog goed herinner. Tijdens de 604 ging ik het huis uit. Mijn vader bleef Peugeot trouw, met een 505, 405, 406. Mijn moeder had een Vauxhall Viva, FN8233, en een Fiat 128, kenteken weet ik niet meer. Ik rijd zelf sinds een Volvo Amazon alleen maar Volvo.
Mas-Estate zegt
Ben uit 86.
Vader had in het begin – wat ik mij herinner – 2x een Volvo. Volgens mij een grijze 245 en een knalrode 240 Polar. Bij die laatste heb ik als klein kind in boosheid ooit een baksteen door de achterruit gegooid. Geen idee waarom.
Toen een Pontiac Transporter, zo’n busje, – futuristisch toen – vonden wij geweldig natuurlijk want heul veel ruimte en het hele voetbalteam er in. Daarna wat serieuzer een blauwe Audi A6 limousine zoals dat mooi heette, die met dat mooie kontje.
Moeders reed even een rode klassieke Fiat 500 met linnen dak en daarna een Alfa 146. Die laatste heb ik uiteindelijk ook veel in mogen rijden. Geweldig autootje met 1.6! Zo eentje in precies die kleur. https://www.autojunk.nl/2012/08/alfa-romeo-146-ti Jammer dat die zo verschikkelijk aftakelde…
tvklarenbosch zegt
Geboren in ‘io, mijn ouders hadden deze auto’s:
– Peugeot 205 diesel
– Ford Escort Clipper
– Suzuki Alto
– Opel Astra Station
– 3x Opel Zafira
– Opel Agila
– Mini Cooper
– BMW e91 320i
– BMW f31 328i
Tot de laatste 3 een treurig rijtje. Rij nu zelf een 9-5 Aero uit ‘04.
smoked zegt
De 1e die ik mij kan herinneren is vaalrode Toyota Carina E met spoiler. Daarna in heel wat Toyota’s opgegroeid (Avensis, Corolla station, Corolla Verso, Verso-S). Tussendoor nog een Opel Vectra en een Seat Altea.
bart1976 zegt
Peugeot 304 break
Peugeot 505 Familial
Bmw 5 serie E34
Bmw 5 serie E34
Bmw 7 serie E38
Bmw 7 serie F01
Bmw 7 serie G11
porker zegt
@bart1976: mooi rijtje en mooi te zien dat pa blijkbaar een leuke carrière heeft
bart1976 zegt
@porker: Idd harde werker. Op E34 na wel alles gebruikt gekocht hoor.
autootjes zegt
De auto die ik me herinner is een groene Mini. Daarna volgden:
– Alfa Alfetta GTV
– Rover 2600 (SD1)
– Alfa Romeo Giulietta 1.8
– Skoda 105 LS
– BMW 728 E23
– BMW 318i E30
– BMW 525i 24v E34
– Alfa Romeo 164
– BMW 320i E46
Laatstgenoemde is nog steeds in bezit en wordt dagelijks gebruikt. Ik heb wel iets met AR en BMW…
Hubert zegt
Mijn moeder begon met een Alfa junior vanuit thuis. Daarna een Fiat 500 toen ik nog heel klein was. Daarna 2x Alfasud (waarvan de 2e een 1.5ti was. Kart voor op de openbare weg), Alfa 75 (was net 18 en heb hier mezelf driften in geleerd), Chrysler GTS Shelby (ik geloof 2 verkocht in Nederland. Geweldig bruut. Wielspin in 3e versnelling), Discovery V8, Rover 75, Lancia Delta (Heb ik helaas de motor van in puin gereden tijdens vakantie in Oostenrijk…) en momenteel Fiat 500c.
Mijn pa deed het iets rustiger aan. Chrysler-Simca stationwagen, Simca 1301TI, Honda accord, Suzuki Alto (Heb ik gekregen toen ik 19 was), en daarna hele reeks Renault express en Kangoos. Als laatste een Citroen C1….. Maar mijn pa was dan ook al op leeftijd.
Dus variatie genoeg meegekregen vanuit thuis.
MaartenD zegt
Een zilvergrijze Peugeot 505 GTI met automatisch schuifdak
screamer zegt
De 1e auto die ik me kan herinneren was een Nissan Sunny Florida. Een echte 5drs hatchback met een schuine achterruit ipv de rechte van echte stations.
Ik kan me menig vakantierit herinneren op de achterbank van die auto.
De 1e auto van mijn broer (13 jr ouder dan ik) was een zilvergrijze mini met de naam Tommy. Voor 1000 gulden gekocht zei mijn pa. En niet te rijden met nat weer vanwege dat probleem met oude mini’s en regen.
Geen idee uit welke jaren of wat de kentekens waren, daar was ik te jong voor. Die zaken onthouden ben ik pas veel later gaan doen.
maferick74 zegt
We begonnen met een 2cv, daarna een Diana, gevolgd door een Datsun Cherry en toen een spiksplinternieuwe ford Fiësta. Toen kwam de Volvo familie…. begon met een 340 winner special, een 345glt 2.0 en toen een 440. We gingen daarna over op een Mazda 626, en en foeilelijke Seat Torledo en nog een Mazda 626, 2x Opel Vectra. En toen ging ik t huis uit. Ik kon de keuzes niet meer aan
chefturbo zegt
Geboren in 91 is de eerste auto die ik me kan herrinneren een BMW (E30) 325i station. Daarna een volkswagen golf. een heuse milestone edition, want dat stond op de achterklep. Daana twee busjes, een Vito en een Viano, die beide weggeroest zijn. En nu rijd de oude heer een Volvo V60. Voor mijn tijd schijnen er verschillende BMW’s een Ford Taunus, Honda Civic, Renault Diana en een Volkswagen Kever te zijn geweest. En een Kreidler!
tmenges zegt
1983: Volvo 245 .1984: Volvo 245. 1985 : Volvo 245. 1986 : Volvo 245. 1987: Volvo 245. 1988: Mitsubishi galant. 1989 :Volvo 245. 1990 t/m 2000 : Volvo 245 . 2001 tm 2003 : BMW 325 (E30) ,2003 t/m 2010 :Volvo V70n, 2010 t/m 2013: BMW 525e , 2014 tot heden: Volvo 945
E550 zegt
Toen ik 2 was de Sovjet-unie net gevallen, en ging mij vader en een neef direct naar Nederland om een paar tweede handse BMWs te kopen. Mijn pa kocht toen een gefacelifte E12 520. In 1992 waren wij een van de weinige die een buitenlandse auto hadden.
base85v zegt
Opgegroeid in volgorde;
DS, Chrysler Voyager, Renault 25, Audi 100 2.6e 30v (ja echt en toen zeer zeldzaam), BMW 525D, Audi A6 avant 2.8 en toen wat rommel. BMW 323i, Nu huidig een Audi A6 2.4 Avant ( handgeschakeld).
Die Audi’s blijven een beetje terugkomen.
crashingduke zegt
Ik heb nog op de achterbank van een Alfa 1750 gelegen, maar dat werd snel een Alfa Junior. Gevolgd door een Oldsmobile Toronado uit 1968, Oldsmobile Ninety Eight uit 1974, Lincoln Continental uit 1977 en als laatste een Mazda 626 coupé uit 1984. Mijn moeder heeft jaren in een Plymouth Barracuda uit 1965 gereden, na het overlijden van mijn vader in de 626 en nu in een MX-5 uit 1996.
tenaci zegt
@crashingduke: wat een lijst! Gaaf zeg!
polpol33 zegt
Dat kan een lange lijst worden..
Een Rover P6 met reservewiel op achterklep.
2x Rover SD1 3500 vandeplas
Jaguar XJ
Veel Engelse meuk. De Rover SD1 blijft wel mijn favoriet. Zittend op de achterbank uitkijken op dat geweldige dashboard. Begin jaren tachtig super modern.
https://www.zeelandnet.nl/communities/roversd1
mgmgb zegt
Ik ben oprecht jaloers, wat een magistrale auto’s zijn die SD1’s toch.
VolvoXCseries zegt
Heel klein/relatief klein: VW Jetta, VW Passat, V40, V40, V70
Minder klein: XC90, XC90, 550i
Goede anekdote over de Passat: het handschoenenkastje was voor een extra airbag opgeofferd, met een sticker op de achterruit die dat bekrachtigde. Een willekeurige vrouw op straat bevestigde luidkeels haar overeenkomsten met de Passat (double airbag). Minder fun: zwarte lak, zwart interieur, géén airco… (circa 1995)
p993 zegt
@volvoxcseries: de v70 relatief klein…dat moet dan in de states zijn geweest?
bietje zegt
Ben van early 70’s… Ik kan wel zeggen dat de keuzes van mijn ouders destijds inmiddels wel tot de op hun manier redelijk epische modellen behoren : )
– witte 2CV met oranje dak
– knaloranje Renault 4
– 2x witte Lada 2105 – heb ik zelf nog mee gereden
Daarna betere, maar meer saaiere mainstream en dus oninteressante modellen.
lecomte zegt
Poeh in de 80-er en 90-er jaren een hele rij Volvo’s: 340, 360, 480, 240, 760, 960, 850, een verdwaalde Mazda 323, Range Rovers, een Daimler Double Six, Audi V8, Mercedessen E-, SL- en S-klasses. Zelf eigenlijk altijd wel bij Volvo en Range Rover gebleven met hier en daar uitstapjes naar andere merken. Laat ik maar niet beginnen over de merken waardoor ik door mijn opa ben aangestoken.
rob5nismo zegt
Geboren in 1983 en ik kan mezelf nog de gouden opel record herinneren daarna kwamen en kadetten
phevtreb zegt
Tot een jaar na mijn geboorte reed m’n vader een Mercedes W123 240d, omdat die te traag werd bevonden werd er daarna een Volvo 240 op lpg gekocht. Die is opgevolgd door een Volvo 740 turbo diesel. Daarna een Volvo 940 lpt op lpg. Daarna een Volvo 850, maar die is maar een paar maanden gebleven omdat de voorwielaandrijving niet beviel. Vanaf die tijd staan er weer Mercedes E-klasse’s op de oprit, uiteraard met achterwielaandrijving en tot voor kort altijd 6 cilinder diesels. Nu staat er voor het eerst een 4 cilinder, wel weer een diesel.
phevtreb zegt
@phevtreb: Invloed die dat op mij heeft gehad is dat ik ook een gruwelijke hekel heb aan voorwielaandrijving en ik wel een paar keer een Mercedes heb gehad. Maar ik rijd toch liever met Amerikanen, heb nu al een aantal jaren een Ford Expedition EL en dat is toch wel mijn ideale auto.
alassad zegt
Begin jaren ’90 tot aan 1998: volvo 740 station. Daarna Mercury Sable (2x) voor in 2006 een renault megane aan te schaffen (uit 2003)
VolvoXCseries zegt
En of de keuze van mijn ouders invloed had? Welnu, mijn eerste drie waren stuk voor stuk Volvo’s (V40 T4, V70 R, XC70 D5), echter de switch naar een C250d 4Matic gemaakt in 2017.
LaLancia zegt
Toen ik klein was reed mijn moeder Peugeot of Renault; 3 205’jes en daarna alleen maar Clio’s (tot de dag van vandaag).
Mijn vader had bij mijn geboorte een Alfa 75. Daarna wat Mazda’s van de zaak. De auto’s die ik me echt goed kan herinneren waren de leaseauto’s die daarna kwamen: de Chevrolet Corsica, de Vectra B (nog steeds een zwak voor), en daarna de 156’s. De leaseauto’s daarna van Duitse makelij, dus niet echt het vermelden waard.
Op de hockey was m’n pa altijd “die Italiaan met die Alfa”. Wat een tijd!
Pallas zegt
Mazda 929 coupé, Ford Taunus, Triumph Herald, Volvo Amazon, diverse Citroëns GS/GSA, BX, CX, 3x DS, BMW e91, BMW Z3, en nu rijdt mijn moeder in een Volvo XC40
quantor zegt
Geboren in 70, pa had zoals de meesten toentertijd een Opel Kadett B, kleur wit, daarna nog een Kadett B, kleur beige, daar hield het op helaas. Zelf begonnen in een Lada Samara (groen), Opel Ascona 1.6, Opel Astra TD Station (tja toch wel een beetje Opel in het bloed), toen wat lease auto’s waarvan een Opel Vectra B en een Mazda 6 (1e generatie) daarna een BMW E46 318i, VW Golf VI GTI, nu BMW G20 330i en die blijft nog wel even.
RobTWo zegt
De eerste van mijn vader was een Kever uit 1965. Daarna een 1971 K70, en verder allemaal andere Volkswagens.
Zelf heb ik nooit een VW gehad, wel vijf Alfa’s, een Lancia, twee S-Maxen en nu een Volvo.
mgmgb zegt
De auto die me het meest bijgebleven is was de Volvo 940 van mijn vader, TL-ZR-82 (nog altijd op de weg). Ook de Renault 16 van mijn moeder is nog altijd onder ons en zal ik niet vergeten, 04-SX-72. Na de eeuwwisseling kwam er nog veel bij beide ouders, maar zo mooi als toen werd het nooit meer.
appiejappie zegt
Een gele Kever Jeans, daarna een Austin Allegro Estate inclusief hoorbare roest, Nissan Sunny Wagon en een Mazda 121 bolhoed.
Gilletti zegt
Toen ik ter wereld kwam reed mijn vader een B-Kadett Caravan, toen al gauw een C-Kadett (23-DG-57), vervolgens een D-Kadett (GN-36-PZ), je raad het niet, daarna een E-Kadett (NK-64-NY), toen een Astra-F (FN-PX-17), Vectra-B ??-DR-TS) en een Meriva (88-PJ-VN).
Moeders had een Dyane-6 (GJ-41-ZS) en later een Alto (RZ-79-FG).
Hoewel ik nu ook een Opel rijdt, heb ik tot op heden eigenlijk vooral Peugeot en BMW gereden.
Jansen zegt
Mijn auto leven begon met de oranje Peugeot 504 Ti met bruin ribfluweel interieur van mijn vader. De mooiste auto ooit. Daarna reden ze op één hel blauwe Mini Van (een echte, niet de Duitse namaak) altijd in Citroën. Veel CXen, BXen, Xantia en C5. En dat allemaal heeft heel veel invloed gehad op mijn auto keuze. Er zit veel 504 in mijn 508.
Siemi zegt
Wat mijn vader in mijn jeugd reed is redelijk eenvoudig. Een Kadett, gevolgd door een Kadett. Daarna een Kadett. Toen een Kadett. Daarna weer een kadett. Volgens mij was het pas daarna dat hij helemaal buiten zichzelf trad en een Vectra kocht. Een dikke 1.8i zelfs. Ondanks alles ben ik erg op mijn pa gesteld hoor. Tegenwoordig rijd hij een bomvolle Audi A4 van 2018, met alle assistentie systemen, standkachel en digitaal dashboard. 😀
pier zegt
Ben van 84, toen had m’n pa een nieuwe Golf 1.3. Daarna:
– Volkswagen Jetta 1.6 cl uit ‘86
– Peugeot 405 1.9 grd uit ‘90
– Peugeot 406 2.1 svdt uit ‘96
– Fiat Marea weekend 2.4 td hlx uit ‘98
– Peugeot 306 xt break 2.0 hdi uit ‘00
– Mercedes C200cdi Elegance uit ‘02
– BMW 520i aut. corporate lease uit ‘08
– Mazda CX-5 2.0 aut. GT-M line uit ‘17
Nu een CX-5 2.0 aut. sport selected. Allemaal privéauto’s, geen lease. Ik heb zelf een Peugeot gehad en twee VW’s. Dus misschien wel iets beïnvloed. Er moet nog wel een keer een BMW komen met zes in lijn eigenlijk…
ericbmw2000 zegt
Mijn vader heeft wel een sloot auto’s gehad maar de belangrijkste twee waren toch een E28 520i, burgundrot, JT-15-TD en een blauwe Mercury Sable station SP-90-VG.
En heeft het impact op mij gehad? Euhm ja, momenteel 5 E28’s op mijn naam.
carfreakjim zegt
Eind jaren 90. Mijn ouders haden een opel omega als daily, als hobby auto had mijn vader een cadillac coupe deville van 1967 en mijn moeder een 1971 camaro ss. Na nog een omega gesleten hebben kwam er een buick electra wagon van 1980 als daily. De camaro was verkocht en de cadillac vervangen voor een buick special van 1956. De daily buick werdt een paar jaar later vervangen voor een buick park avenue en de klasieke buick door een 1957 desoto firesweep. Ondertussen heeft mijn pa na 5 park avenue ’s nu een bmw 320i als daily en staat er nu na een waslijst aan klasieke amerikanen een 1950 pontiac chieftain in de garage. Mijn moeder heeft nu een renault megane. En zelf heb ik na begonnen te zijn in een peugeot 205 nu een citroen c1 als daily en mitsubishi evo als fun car. Dus nog geen niks amerikaans gehad, al staat het wel heel erg hoog op het verlang lijstje om een klasieke amerikaan aan mijn wagen park toe te voegen.
sander1980 zegt
Ff denken… geboren in 1980;
– Golf 1 olijfgroen
– Golf 2 okergeel
– Jetta 1 bordeaux
– Corolla sedan mintgroen
– Nissan Bluebird 2.0 LX wit
– Honda Accord 2.0 sedan wit
– Fiat Croma TDI Antraciet
– Citroën Xsara 1.8 zwart
Eigenlijk waren die Japanners allemaal top. De Fiat en Citroën rampenbakken…
paulvtec zegt
Ik ben opgegroeid met de volgende auto’s: (aanschafwaarde)
-Ford Taunus (200 gulden)
-Ford Taunus (200 gulden)
-Ford Taunus (300 gulden)
-misschien nog een Ford Taunus (100 gulden)
Ik dank God dat ik na deze doodskisten nog leef.
-Mazda 626 (automaat) (5000 gulden)
-BMW 525I (12000 gulden) 1985
-Mazda 929 (15000 gulden)
-Mercedes 260E (36000 gulden)
In al die jaren bij mijn vader in de auto te hebben gezeten was er maar 1 liefde.
Mijn BMW’s die ik gehad heb zijn:
-E30 323I coupe
-E30 325i sedan
-E36 320I station
-E46 325i station
-E90 320I sedan
-E60 530I sedan
-E60 530I sedan
De laatste heb ik nog steeds en bevalt mij prima.
Merken die ik tussendoor nog heb gereden zijn:
-Seat Ibiza/Cordoba vario (nooit meer)
-Volkswagen Golf (heerlijke reisauto maar ook nooit meer)
-Honda Del Sol ESI/Coupe ESI/Civic (misschien in de toekomst nog eens voor erbij)
-Opel Vectra 2000 (gelukkig kan dat ook nooit meer)
evo4g63t zegt
Mijn vader ging van een Opel Rekord, naar een Senator, naar een Camry V6 naar een Omega MV6 naar een 530i en de huidige is een MB E350. Overigens is de laatste er alleen omdat m’n ma een keer een nieuwe Mercedes wilde kopen. M’n ma reed een Kadett C Coupé, wat haar leukste auto is geweest die ze ooit heeft gehad, nog steeds heeft ze het erover.
Dus ik heb een Kadett Coupé gekocht die ik kompleet heb gestript en weer opnieuw opbouw, alleen met modernere techniek erin. Als ie klaar is geef ik m weer aan haar, kan ze als vanouds weer lekker toeren in de Ardennen. Kortom veel Opels. Wel uit de periode dat het merk nog leuke auto’s maakte.
Ik heb er niets van meegekregen met momenteel een opgefokte 4G63T, luie N53B30 en standaard CIH 2.4 op de oprit. Dus van alles wat, alleen ontbreekt er nog een 8 pitter.
1000bochten zegt
Misschien handig om even de codes toe te lichten. Niet iedereen weet elke motorcode van elk merk ;-)
renskuhh zegt
2001-2009, 2001 Jaguar S-type
2001-2016, 2001 Toyota Yaris verso
2014-2018, 2014 Peugeot 3008
2017-2018, 2017 Peugeot 5008
2018-2020, 2017 Mercedes E-klasse
2021-heden, 2018 S-klasse
2019-heden, 2017 Volvo V60
Zover het ik mij kan herinneren sinds mijn geboorte dan (ergens ook nog een Alfa Romeo 156)
gczjwj zegt
Opel Campo, Citroën BX GT, Volvo 760, Chrysler Grand Voyager 4x, BMW e30 320i, BMW E3 2500e, BMW e3 3.0S, Jeep Grand Cherokee, Jeep Cherokee. Zelf Volvo 940, BMW E30, Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Limited, Jeep GC 4.0 en 5.2, BMW 1serie gereden. En nu met komst van de kids teruggegrepen op een Chrysler GV V6 limited en daarnaast twee Jeeps GC (1 diesel en 1 benzine) voor reizen en funk Als kids wat groter zijn wordt de Chrysler ingeruild voor een X5. Dat wil de vrouw des huizes. Dus daar kan ik wel wat mee.
kevertje zegt
Van een echt Kevertje bij m’n geboorte, Mercedes Ponton 190, Ford 20MXL, Opel Rekord (ramp ramp ramp) tot Rover SD2 Moonraker (wow). Daarna volgde nog een zeer saaie Camry toen ik thuis weg was…
martijnev zegt
Volvo 144, 244 GL, 264 GLE, 244 Turbo, 760 GLE, 245 GL
jaapiyo zegt
Bij geboorte een groene Mini besteluitvoering, maar die is toen snel ingeruild op een beige Opel Kadett E 1.3S Caravan, bijnaam ‘de braadkist’, die niet dood wilde en daardoor veel te lang gebleven is. Uiteindelijk ingeruild op een Omega B 2.0 sedan in 1998. Feitelijk had ik daar als jonge tiener meer invloed op dan andersom. De Omega is ingeruild op een eerste gen X1 xDrive25i, wat helaas een verhaal op zich is.
Hiernaast hadden we vruuuuger altijd MINI jumbo’s. Eerst elk jaar een andere, maar de laatste (inclusief olifant stickers op de flank) is langer gebleven, totdat ‘ie ingeruild is op een Suzuki Baleno 3d 1.6 Sport en daarna een Honda Jazz.
Ben ik erdoor beïnvloed? Mjah en nee. De Omega en Baleno zijn wel de auto’s waar ik na het behalen van mijn rijbewijs ‘mee heb leren rijden’. De Baleno bood de genugten van sportstoelen en een lichtgewicht gooi en smijt karretje (<1.000 kg), maar had wel terminaal onderstuur, een hele lichte besturing en een hakerige bak. Het had wel wat maar van hete (lauwe) hatches word ik niet mega warm. De Omega was best een gave zware RWD sloep waardoor dat soort auto’s wel iets meer doen voor me (een E32/E34/E38/E39 bijvoorbeeld), maar tot op heden nog niet genoeg om er een te kopen. Het waren dus niet zozeer de auto’s die we hadden maar meer de sluimerende autoliefde van mijn moeder en andere familieleden waardoor ik het virus heb opgelopen.
TJR zegt
Voor zover ik mij kan herinneren hebben de volgende auto’s bij ons gestaan, zowel van mijn vader als mijn moeder:
Jetta GTD mk2
Renault 4
Peugeot 305
Audi A4 1.8
Peugeot 406
Peugeot 406 facelift
Mazda 323 sedan
Peugeot 407 2.0 HDi
Peugeot 607 2.2 HDi
Peugeot 607 2.2 HDi
Peugeot 106
Peugeot 508 GT
VW Polo
drsjeroen zegt
Ouders waren Seat rijders, Fura, Ronda, Ibiza, Malaga en daarna Toledo. Rariteiten nu
vondick zegt
Een Ford Sierra natuurlijk.
undifined1 zegt
Vader vanaf mijn 1e tot mijn 17e een e39 523i (die daarna werd opgevolgd door een andere e39…) en moeders eerst een e28 518i en later een e30 325ix.
Heb nu zelf een e12 en een e34, zit wel enig invloed in…
gloudertje zegt
Van wat ik mij kan herinneren, 2x Peugeot 405 breaks 1.9d. Shit slow. Om de paar maanden naar Frankrijk (familie). Transporter t5 en nu een partner. Alle auto’s Vd zaak
bernoulli zegt
Fiat 850, Fiat 127, Opel Kadett C (sedan), Opel Ascona B, Opel Kadett E, Nissan Sunny. En toen was ik niet meer klein.
SpiderIV zegt
Gelukkig iemand uit de jaren 60 na al die jonkies ;-) hierboven.
– Fiat 850
– NSU Prinz
– Fiat 128
– Peugeot 204
– Toyota Carina (met die halfronde achterlichten)
– Mazda 626
en daarna series Mazda’s en Toyota’s om met een Yaris automaat met parkeercensoren te eindigen
Kortom mijn Alfa-tik niet van huis uit meegekregen
AMG zegt
Zoals ik nog weet, dit waren auto’s van m’n pa,
M’n geboorte datum 1964
-Ford Taunus 17m later 20m blok vervangen 1967
-Ford Taunus TC1 1300 nieuw gekocht 1971
-Ford Taunus TC1 1600 GT Coupé LPG 1974 een ramp (was wel mooie auto)
-Ford Taunus TC1 1300 weer terug gekocht 1971, vorige eigenaar LPG ingebouwd een ramp
-2x Peugeot 504 1975, 1e 504 totaal los gereden 2e 504 was een bijzonder fijne auto
-Audi 100 LS 1978, zeer snel en lust graag een slokje olie
-Peugeot 505 1981, reed lang niet zo fijn als 504
-Mazda 626 1987 LPG
-Opel Omega 1989
-MB W124 E200 1995 was een fijne auto
-MB W203 C200 Kompressor 2001, was z’n laatste auto ook een fijne auto
Turbo S zegt
Het begon met een 1977 Mazda 121 coupé, vervolgens Mazda 929 legato, Opel Kadett gsi, Mercedes W124 200e, Mercedes W201 E200, Mercedes SLK en de eerste Mercedes B200. Als tweede auto erbij een VW Golf 2, Suzuki Swift, Alfa 33. Mijn vader is inmiddels 15 jaar niet meer onder ons dus geen nieuwere auto’s.
basjaski zegt
Geboren in 1989. Moeder is de auto gek (waar ik het ook van heb dus).
Moeder:
Nissan 100nx
E30 m3
Ex dakar support Nissan patrol
Jeep cherokee
Dodge Durango SRT (was toen bijna 2de hands lamborgini lm002 geworden maar koppeling was te zwaar)
F250 V10
Ford expedition
Ford raptor nu
Vader:
Mercedes e300 w124
Audi a6
Ford Scorpio
Daimler double six
Audi a8 4.2
Bmw 735 iL (nog steeds mijn favoriete, was ook 1999 model, het mooiste jaar)
Jaguar xjr
Mercedes c300 x2
Volvo xc90
Toyota prado
faalhaas zegt
1966 Ford Lincoln Continental Cabrio,1968 Oldsmobile Toronado, Willys Jeep, meerdere Citroën DS, 1988 Mercedes 300td, 1988 Nissan Patrol, Audi 80 B3, Audi 80 B4, Rolls Royce Silver Spur, 1994 Mercedes C36 AMG, en nog een paar andere niet bijzondere gebakjes.
faalhaas zegt
@faalhaas: Ik heb zelf nu de voorkeur voor comfortabele moeiteloze rustige auto’s die snoeihard kunnen gaan als het kan.
tinnemans zegt
Dat is wel een heel mooi lijstje.
jannemannl2000 zegt
Moeder:
citroën eend rood
lada
volkwagen passat oranje
nu een opel meriva turbo
vader:
allemaal mercedesen
golf1985 zegt
Geboren in 1989 en de eerste auto die ik me kan herrineren was een lease wagen van mijn vader toen der tijd. Een renault 21 nevada station. Na die auto heeft die gek geboeg geen renault meer gehad. Wat ford’s een escort twee mondeo’s waarvan de laatste een 2.5 v6 in het donkerblauw met beige leer was. Zelf rijd ik al jaren volkswagen maar dat heeft meer met mijn vrienden groep te maken als met mijn vader. De mk2 golf gaat niet meer weg in ieder geval
lexusfan63 zegt
Geboren in 1963, mijn vader reed een Buick Century Limited uit 1979, met zo’n schuin aflopende daklijn. Mijn moeder reed in die tijd een ford fiesta vla-flip, bruin boven, beige onder.
Prachtig…..,
Sempiternal zegt
Louter blauw propellertje en even uitstapje naar Audi
– E28 528i
– Audi 80 (geen idee wat voor variant, Audi boeide me toen al niet)
– E36 320i zwart met foute rode bekleding en auto telefoon
– E34 540i in Oxford green met beige bekleding
– E39 530i carbonschwartz
Daarna werd het saai want teveel kiddo’s.
Ja.. zelf wel redelijke zwak voor BMW aan overgehouden 😉
hbk62 zegt
Ik ben een 62’er. Mijn ouders hadden t niet breed en mijn vader reed een Morris Minor. Volgens mij had die nog houten carrosseriedelen. We stonden er overigens meer mee stil dan dat we reden. Daarna kwam er een mintgroene Kever. Mooi boxergeluid maar erg weinig vermogen.
jcjc zegt
De keuzes van mijn ouweheer in de jaren negentig, hebben enorme invloed gehad op mijn smaak. Toen ik 7jr. was werd ik naar school gebracht in een gloednieuwe e46 325Ci, stahlgrau en style 32 op 18 inch. In mijn beleving was die auto destijds ongeveer net zo bijzonder als dat er nu 911’s rondrijden. Is altijd m’n droomauto gebleven, en ik rijdt nu sinds een half jaar zelf een onverprutste en haast nieuwe e46 325Ci. Maar dan groen, oranje knippers en 17 inch style 21:)
jcjc zegt
@jcjc: rijdt – rij….
fastforward zegt
Een gouden Opel Ascona B, een grijze Ascona C, een Nissan Bluebird 2.0 SLX, Een Nissan Primera 2.0, Volvo 850 GLT Estate, Volvo V70 XC Cross Country Ocean race, Volvo XC60 T5
florisf89 zegt
Chevrolet Corsica automaat.
Daarna alleen nog maar Ford Mondeo’s Station.
tjorque zegt
Ik kan er geen jaartallen op plakken want dat onthoud ik niet. Volledig zal het ook niet zijn maar dit herinner ik me:
– R4
– R5
– Visa (2x)
– Kadett & AX
– L300 (na 65k al kapotte koppakking, tot zo ver betrouwbaar Japans…) & AX
– Evasion & Berlingo
– C3 en C4
– UP & California
Ik heb de evasion een tijd gehad (lees opgereden) en had toen wel wat voorliefde voor citroen maar die is een beetje verdwenen.
Ik vind auto’s en techniek heel interessant maar heb nog nooit de zin gehad om veel geld te spenderen aan iets speciaals. Dat heb ik zowat meegekregen uit m’n opvoeding denk ik.
Een auto is een gebruiksvoorwerp voor mij.
ddr780 zegt
In 1972 geboren. Mijn vader kocht een eind jaren 70 een nieuwe Ford Granada station op LPG. Deze auto was niet zo goed. De deur viel er spontaan uit en de LPG tank was niet goed aangesloten waardoor de kofferruimte vol met gas zat na een tankbeurt.
Auto is na 1-2 jaar total loss gereden op de A50 bij Renkum
Daarna een een Toyota Crown Super Saloon 2600 station.
Geweldige auto. Super modern voor zijn tijd.
Die op een gegeven moment ingeruild voor een sedan van het zelfde model.
Daarna een Audi 10 NSU. Een donker bruine.
Toen een Mercedes W123 250
Toen ging het bergafwaarts. Een Citroen BX 14TRI(?)
De laatste autos weet ik niet meer.
punt666 zegt
Geboren in 1981;
Wisselden nogal vaak van auto’s…
Maar Citroën GS X2, Citroën Dyane 6, Visa 14 TRS en een CX Turbodiesel staan me het meeste bij. En (oudere) Citroëns staat nog steeds hoog aangeschreven bij mij dit i.t.t mijn vrouw die er de pest aan heeft :)
moveyourmind zegt
Heel veel Saab 900 turbo’s
Regelmatig de dikste Jaguar XJ”s
De mooiste Citroën CX’en
De stoerste Range Rovers
Porsches 911 om bij te watertanden
Bloedmooie Alfa Romeo’s GTV’s
Af en toe een dikke Bentley
Een enkele keer een Rolls Royce
En een hele coole Maserati BiTurbo
Maar ook wat meer down to earth de destijds spiksplinternieuwe Ford Scorpio en Lancia Thema met alles erop en eraan wat je maar kon bedenken.
Dat is wat ik als jochie door het achterraampje van die kale door de vorige eigenaars al opgereden knakenPassats van mijn ouders zag, allemaal auto’s waar ik zoveel liever op de achterbank zou zitten dan in die kale Passats met skai bekleding waarop na een zomerse dag op de parkeerplaats van de Efteling je billen gebakken werden en het bloedheet was omdat het voorste zijraam niet open kon omdat een houten plank onder de ruit stond ter vervanging van het zwengelraammechanisme.
Maar ondanks dat ik me als jochie wel eens schaamde voor die oude barrels ben wel dankbaar dat ik in die Passats ben rondgereden. Dromen over mooie onbereikbare auto’s heeft mij de autoliefhebber gemaakt die ik nu ben. En ik heb ook geleerd dat als er even wat minder geld is je ook met een oud barrel overal komt. Oh ja, en dat een plankje onder het raam ook bij een Smart Roadster werkt…
307-2.0-chipped zegt
Geboren in 1975.
Citroen GS, 3x BX, 2x Volvo V70, V90 (die hoekige, met 3.0 6-cilinder)
Nadien een Espace, en nu sinds wat jaren een andere Espace, 3.5 ltr V6.
goodvibrations zegt
Een W123 station donkergroen. Ik was denk ik 4 jaar toen die ingeruild werd voor een nieuwe volvo, Weet nog dat ik dat niet leuk vond.. Daarna diverse volvo’s. Heeft het invloed gehad op mijn keuze? Nee niet echt.. vond nieuwe auto’s kopen zonde.. En ben dat gedrag bewust niet gaan kopiëren.. Kies zelf ook voor Lexus. Iets betere kwaliteit en iets minder patserig dan Mercedes. Maar die W123 blijf ik wel een zwak voor hebben :-). En Mercedes vind ik overigens ook nog steeds een mooi merk.
west zegt
Ben uit ‘77 en bij ons was het vooral Zweeds dat de kløk sloeg. Saab 99 en 900 (3x) waarvan 1x een Turbo in metallic blauw die ik alleen van de foto’s ken. Daarna stapte m’n vader over naar Volvo: 745 (2x waarvan de tweede ‘n achteraf ingebouwde AC had, wat een luxe) en 945 (2x).
Lekker praktisch die Volvo’s: Als gezin met 4 kids onderweg naar een vakantieadresje zat mijn jongste broertje meestal in de ‘kattenbak’ naast alle bagage (we hadden niet zo’n cool extra bankje achterin ) – dat kon toen gewoon nog 😬
In de laatste 940 (een Polar 2.3 low pressure turbo) stationcar heb ik nog mogen rijden toen ik net m’n rijbewijs had, dat viel wel wat tegen… de toenmalige Golf van m’n moeder reed een stuk ‘strakker’.
In haar Renault 5, Volvo 343 en Suzuki Alto alleen als passagier mee gereden.
Met alleen maar Duitse autos is het Zweedse virus aan mij voorbij gegaan, hoewel ik een Polestar EV wel zou overwegen 🤔
pascal051269 zegt
de auto welke ik mij het meeste is bijgebleven was een ford granada 3.0 automaat. Mooie donder blauwe. Was ook de eerste auto waar ik in gereden heb, was 12 jaar ! (ben zelf van 1969) We hadden eerst een andere ford maar toen deze in de garage was gaf de garagehouder de granade mee aan mijn vader, hij zij na die middag gereden te hebben in deze “die moet ik hebben” en zo geschiede..
gr Pascal
deepep zegt
Als kind achterin de leren kuipstoelen van een reliant scimitar, lekkere zes pitter.
daaf242 zegt
Mijn vader heeft tot 2005 nooit een andere auto gehad dan 2 Kevers. In 2005 kocht hij een Audi 100 uit ’82 voor vakanties. De eerste auto die ik van mijn moeder kan herinneren was een Polo station uit 1998
spacemoon24 zegt
Een Fiat Multipla (grijs, rode stoelen) en vervolgens weer een Fiat Multipla (facelift, blauw met blauwe stoelen). Verder gaat het wel goed met mij hoor.
jeroen90 zegt
Geboren in de jaren ’90, als jongste telg van 3 kinderen hadden mijn ouders een Opel Omega station. Als ik m’n vader moet geloven is die gespierd geworden van het rijden zonder stuurbekrachtiging. In 1998 zijn we overgestapt naar een Renault Megane Scenic. Was een hele vooruitgang, dat ding had airco & stuurbekrachtiging!
Die auto is lang in de familie gebleven en heb ik tijdens mijn studie zelf gereden, in zijn nadagen voor die naar het oostblok verscheept was.
roideshollandais zegt
Thuis hadden ze:
– Simca & Peugeot 204 (midden jaren 70)
– Fiat 131 & BMW 315 (eind jaren 70)
– BMW 518 & Audi 100 (jaren 80)
– Vanaf jaren 90 alleen Mercedes E (1x) C (2x) CLA.
En ik had/heb:
– VW Jetta (eerste auto, vijfdehands)
– VW Bora (eerste nwe auto)
– Acura TL & Honda Accord (tijdens verblijf buitenland)
– Alfa Romeo 159 & Alfa Romero MiTo
– Alfa Romeo Giulia & Alfa Romero MiTo
– De MiTo zal in 2022 vervangen worden door een Range Rover.
1000bochten zegt
Ok, ik ben van 79 dus laat ik het houden bij de auto’s totdat ik het huis uit ging. Mijn ouders hadden een knalgele Renault 5 vlak voor mijn geboorte, maar die moest te deur uit omdat hij te klein zou zijn voor de kinderwagen. Dus namen ze de VW Golf van mijn opa en oma over. Die was beige. Die auto hebben we gehad totdat ik 7 jaar oud was en ik moest huilen toen die bij de dealer achterbleef :-(
Er kwam toen een gloednieuwe donkerblauwe Volkswagen Jetta 1.6. Met zo’n mega kofferbak. In 1990 mocht m’n vader een lease-auto uitzoeken en kwam er een witte Peugeot 405 GLD. Die vond ik echt heel cool destijds! Er werden toen flink wat kilometers gemaakt, dus in 1993 kwam er een donkergroene Citroën Xantia diesel. Toen heel erg modern, mooi en comfortabel. Maar ook tergend traag. In 1994 een carrièreswitch, dus geen lease-auto meer. Er kwam toen een nieuwe Nissan Primera 2.0 LX hatchback. Die auto heeft m’n vader een aardige tijd gehad en ben ik ook mee gaan rijden toen ik m’n rijbewijs haalde. Dat was voor zijn tijd echt een snel apparaat met zijn 125pk. Bovendien had hij airco en dat vond ik wel wat. Daarna volgden nog veel Citroëns en tussendoor een Toyota.
Ikzelf heb inmiddels wel 50 auto’s gehad. De Peugeots en Citroëns van jaren 90 heb ik altijd wel gewaardeerd, dus nu heb ik nog een Peugeot 309 GTI 16 en Citroën Saxo VTS 16V Cup. Maar ik heb ook nog BMW’s: E30 en Z3, een Subaru Impreza GT Turbo, plus een Volvo V60 D6 voor de dagelijkse ritten. Dus ja ik zie wel wat overeenkomsten, maar in een BMW zouden mijn ouders nooit gaan rijden…
kniesoor zegt
Zo’n 309 16-klepper lijkt me wel wat. Heb zelf z’n kleinere broertje (205 GTI 1,9) gehad, ook zo’n leuk ding.
Alfarobert zegt
Geboren in 1966 Chrysler/Simca nieuw gekocht maar lang op moeten wachten omdat Christenhuis hem compleet uit elkaar had gehaald,veel trammelant mee gehad.Toen er 10cm water instond na de wasstraat was de maat vol.Toen een Opel Ascona (46-ME-88) Een Opel Rekord (27-TV-96) en daarna z’n laatste auto een BMW 315 (KD-16-PH). Die had toen hij verkocht werd in 2003 (na 20 jaar) iets meer dan een ton gelopen.
volvo480gtt zegt
Pa: Ford escort, Volvo Amazon, Opel Ascona, MB 230E YN-64-FK, MB 230TE, Audi A6 LV-NL-58, Volvo V70 2.5, Volvo V70 82-DD-XT, MB SLK230 01-GL-JP, MB ML270 61-JK-RG. Daarna ging het financieel wat bergafwaarts, zaten een paar brikjes tussen. Sinds kort rijdt hij weer een MB E260? Uit 2004.
Ma: Fiat 600, Opel Corsa LS-39-ZB, Toyota Starlet, Opel Astra FJ-NT-30, Opel Astra 61-FD-VN. Met die laatste doet ze al 21 bijna 22 jaar:).
sportevo zegt
Los van de hobby auto’s waarvan er nog een aantal in bezit zijn had mijn vader o.a. de volgende auto’s als daily’s. Ik kan alleen de auto’s van begin jaren 80 niet meer herinneren. Hij reed toen vaak met Fiat als auto van de zaak.
Lancia Thema
Lancia Thema 8.32
Rover SD1
Mercedes 250TD 1988
Mercedes 300TD 1992
Volvo 850 T5-R 1995
Mercedes SLK 230 Compressor 1998
BMW 730d 2003 E65
BMW X5 3.0d 2004 E53
BMW X5 3.5d 2010 E70
BMW X5 45e Hybrid 2021 G05
Daarnaast reed hij ook in verschillende Land Rover Discovery’s rond.
Mijn moeder had/heeft de volgende auto’s:
Fiat Panda
Lancia Ypsilon 1986
Peugeot 205 GTI 1987
BMW 318i touring E30 1988
Audi 80 Avant 1991
Volvo 850 2.5 1995
Mercedes C220 CDI 1998
BMW 325i Touring E46 2002
BMW 325i Touring E91 2009
BMW X1 2.0 2012
hogelandman zegt
Mijn 83-jarige vader koopt nog steeds elke twee jaar een nieuwe auto. De eerste was een Eend. De laatste sinds twee maanden een C3 Aircross. Daar tussen heel veel Citroën, Renault, Opel, Mazda, Hyundai, Mitsubishi, Rover en MG.
Joost zegt
Ik kan me een hele zwik Renault’s herinneren…(en ben uit 74)
R4
R16
R18 (meerdere, een GTX o.a. en die was best snel :))
R21
Espace (2x)
Helaas nooit een R25. Die vond ik altijd wel mooi. En nooit een Alpine, die heb ik toen later zelf maar gekocht. Dat was toch wel het mooiste wat er bij de Renault dealer stond :)
Nu rijden ze Citroën. En ik een BMW, na verschillende Volvo’s.
autosiast zegt
Geboren in 1982. Wat ik me nog kan herinneren, actief en van foto’s:
Mijn moeder had een Peugeot 205, Mitsubishi Pajero V6, Range Rover 4.6 HSE, BMW X5 3.0 diesel, Porsche Cayenne 3.0 diesel. Huidge auto BMW X2
Mijn vader reed o.a. Vw Kever, Audi 200 Avant Quattro, Opel Omega station v6, Porsche 911, Audi RS3.
Of dit alles mijn keuze voor auto’s heeft beïnvloed? Niet echt. Mijn vorige werkgever, Volkswagen, wellicht wel. Namelijk eigenlijk altijd iets van VAG gereden.
dafmaf zegt
Nou ja, mijn naam zegt het al. Omdat mijn moeder het schakelen niet onder de knie kreeg kocht mijn vader in 1968 een Daf 33. Daarna in 1971 een Daf 44. In 1974 een van de laatste Dafs 66. Daarna in 1979 een Volvo 343, in 1984 een Volvo 340 en in 1991 een 340GLS
En ja, ik heb daarna zelf altijd in automaten gereden, Volvo’s 66 en Volvo’s in de 3xx- en 4xx-serie. Klein spijtig uitstapje naar Peugeot, toen vijfenhalf jaar een V40 op LPG en nu een Prius.
Kymcosky zegt
In 78 een Peugeot 604
Daarna oldsmobile delta 88 royal
Daarna Saab 900 turbo
En bij Saab gebleven
9000 series
naturalpower zegt
Ik ben van 1973 en zoon van een garagehouder. De eerste auto’s van mijn vader die ik mij herinner zijn Ford Granada’s Mk1, een GLX en een GXL, beide metallic blauw met vinyl dak (de ene donkerblauw, de andere zwart), beide zescylinders. De servicewagen was een Consul (minder luxe Granada) station. Alle auto’s die hij ‘voor zichzelf kocht’ en ‘wilde houden’ waren uiteindelijk toch te koop. Ik heb heel veel Fords gezien, zeker nog vier Mk2 Granada’s en vrijwel elke andere Europese Ford. Voor de verandering eens een Rover 3500, maar toch vooral Ford, Ford, Ford. En hoewel ik nu Fiat rij, ben ik toch nog steeds een Ford-man.
Charwar zegt
Voor mijn geboorte;
Opel olympia cabrio RT-73-72
Fiat 500 cabrio AK-99-17
DAF EV-63-11
DAF 67-04-DR (Dit is de eerste auto die ik bewust heb meegemaakt)
Ford Escort 09-22-SV
Lada 11-TR-72
Lada JB-21-SX
Lada XD-30-YD
Lada LL-FS-06
Suzuki Baleno RJ-ND-82
Mijn vader overleed en mijn moeder wilde geen auto.
Mijn ouders hadden niets met auto’s, hij moest je brengen van a naar b (en zuid-Frankrijk)
Mijn eerste was een Mitsubishi Celeste 2.0 GT FX-85-GP
Heel veel auto’s gereden en nu als daily een BMW 330E en sinds 2010 een 996 4s
Shaggy zegt
Wat een mooie en brakke bakken zijn er al genoemd.
Ik heb mijn eerste levensjaren in de 70’s, 80’s en begin 90’s doorgebracht op de achterbank van…
Renault 4 met open dak
Citroen GS familiale
Simca Rallye – wat een rammelende lawaaibak was dat! Als peuter los op de achterbank rijdend over klinkers op weg naar de peuterschool… the horror!
Fiat 127 – als kleuter op een krukje de auto wassen terwijl de roest je tegemoet kwam
Peugeot 504 2x – dat waren fijne auto’s
Ford Taunus – wit met zwart vinyl dak. Lelijk hok maar was prima voor erbij
Volvo 142 – met snelheidslint ipv klok
Volvo 244 L – kaal, bruin, hele dikke bumpers, dat vond ik wel mooi
Volvo 245 op LPG – de speakers achterin had mijn vader vervangen door koptelefoon pluggen. Op vakantie hele rit sprookjes en andere meuk luisteren en ouders nergens last van.
Fiat Panda 45 met zo’n hangmat achterbank. Simpel maar prima
Toyota Starlet 1.0 12v – niet kapot te krijgen
Volvo 740GL 2.3 estate ‘88- dit vond ik echt een luxe bak. Met centrale vergrendeling en een toerenteller. Toen ik een paar jaar later mijn rijbewijs haalde, mocht ik deze volvo aan de tand voelen…😅 Op natte wegen akelig wegbreken in de bocht als je teveel gas gaf. De 170 aantikken op lege wegen, voor mijn gevoel was die snel hahaha
snuffel77 zegt
Wij Hadden vroeger een Oldsmobiel zoals op 1e foto
In de kleur beige met houtprint rondom en Bordeaux pluche bekleding
Op LPG was het verbruik iets van 1 op 3
Fantastisch apparaat…
nicolasr zegt
Geweldig! Wij hadden lichtbruine pluche bekleding. En ik was vooral dol op de achterklep. Daar kon de ruit van naar beneden en dan konden mijn zusjes en ik op de rand zitten tijdens het rijden!
sabrerator zegt
Wat ook wel interessant is: hebben je ouders invloed gehad op wat je juist niet rijdt?
Zoals ergens eerder al gemeld was de keuze van mijn vader (moeder heeft nooit een rijbewijs gehad) Brits of Frans. Op Duits werd altijd een beetje neergekeken. Dat waren óf patserbakken óf veel te dure auto’s voor wat je kreeg. Opels stonden helemaal onderaan de ladder, dat waren auto’s voor de meute.
En japanners…. Dat was het al helemaal niet.
(Het lijkt dat enig snobisme vanachter het stuur van de Princess 2200 HLS niet geheel vreemd was).
Heeft dat invloed gehad? Ja, best wel.
Ik heb niets met Duits. Prima gebouwd, uitstekend ontworpen, objectief niks mis mee. Japans en Koreaans net zo. Ik heb er respect voor, maar hou niet van ze. Zeer verstandige keuzen, moet je ook vooral doen. Niks mis mee. Maar wel voor mij.
In mijn leven zijn er alleen Britse en Franse auto’s geweest, en 1 Zweed (Volvo Amazon).
Door werk 1 jaar in een Suzuki Swift gereden, in 1996/1997 (demo van de dealer waar ik toen werkte. Ik was een ontzettend slechte Suzuki verkoper, vandaar maar 1 jaar). Maar thuis stond een leuke Mini. Wit met Union Jack 🇬🇧 op het dak, zelf laten maken door een autobeletteringsbedrijf.
Het ligt ook vast in mijn planning nooit een Duitser met eigen geld aan te schaffen (ook geen afgeleiden als Skoda en Seat). Sommige Japanners zijn overweegbaar (Mazda), maar als ik het kan vermijden, dan graag.
En dan geheel inconsequent: ik heb een zwak voor Honda motorfietsen. Mijn voertuigpark is voor 80% Brits (Jaguar S-Type, MGF, Triumph Daytona 900, Triumph Trophy 900) en de overige 20% is mijn excuusjapanner: mijn Honda V65 Sabre, mijn tweede, die ik sinds 2004 heb. Die gaat nooit meer weg en daar komt mijn nickname vandaan.
remco86 zegt
Mijn vader wisselen om de 1 tot 2 jaar van auto en vanwege het enigszins beperkte budget vooral compacte gebruikte auto’s.
Ik herinner mij:
– Seat Marbella
– Nissan Micra (meerdere)
– Nissan Sunny
– Toyota Starlet
– Suzuki Baleno
– VW Polo Coupe (mijn favoriet)
– Mercedes Vito (van de zaak)
In mijn tienerjaren (ben uit 86):
– Ford Fiesta (nieuw gekocht)
– Mini One (eerste generatie moderne Mini’s)
– Suzuki Swift (meerdere)
Nog een leuke, mijn broer (10 jaar ouder dan ik) begon met een Austin Metro, wat een rampenplan was dat.
Sidney93 zegt
Ik moet haast wel de eerste prijs winnen voor het saaiste lijstje van alle reacties…
Ik ben geboren aan het begin van de 90’s
Mijn vader:
Audi 80 (een beige)
Opel Kadett E (wederom beige)
Opel Vectra A (groen)
Volkswagen Passat 3B 1.9 TDI (ook groen)
Volkswagen Golf 4 TDI
Mitsubishi L200 Sportero
Mitsubishi Montero sport 3.0 V6
Mijn moeder:
Opel corsa B
kennone zegt
Citroen XM 5pitter, omdat de 6e in de rij altijd problemen gaf
kennone zegt
zal de complete lijst een neer klappen, 1 Fiat Panda, 2 Citroën XM 2.0, 3 Citroën XM 3.0, 4 Citroen XM 2.0, 5 Renault Laguna, 6 Volvo V70 2.5 TDI, 7 Volvo XC70 2.4t Oceanrace, 8 Volvo XC90 D5 Executive, 9 Volvo XC90 V8 Executive, 10 Volvo S80 T6 Executive, 11 Jaguar XJL 3.0SC Portofolio, 12 Jaguar XJL 3.0SC Autobiography, 13 Range Rover LWB P525 Autobiography, 14 Range Rover Sport SVR Carbon P575.
tboss3 zegt
Een Volvo V70 (T5) .
(punt)
Geboren in 1997 en tot op de dag van vandaag rijdt m’n pa er nog steeds in. Paar weken geleden heeft ie hem over de 500.000km gereden.
robj zegt
Geboren 1949— Eerst een volkswagen kever (met brillletje), daarna Sima Aronde, toen een paar Vauxhalls, en vervolgens diverse Citroens DS (ID-19, DS-21, DS-23). In die laatste tijd had mn moeder diverse eenden).