Hoewel er nieuwe automerken ontstaan, zijn er de afgelopen jaren ook een hoop merken verdwenen. Welke zijn er over 10 jaar pleite?
Merken komen en gaan. Dat is nu eenmaal een gegeven. Ook in de autoindustrie zijn er zat automerken geweest die het niet hebben volgehouden. En dan is er nog een groep dat nieuw leven in wordt geblazen, al dan niet met een geldschieter uit een heel ander continent. Denk aan MG dat vanuit China opeens weer springlevend is.
Verdwenen automerken
Ook kan het soms zo zijn dat een merk nog wel leeft, maar in een selectieve markt. Denk aan Chevrolet dat niet langer in Europa zaken doet, of Lancia dat zich louter focust op de Italiaanse markt. In deze lezersvraag geven we jullie een glazen bol, welk automerk is over 10 jaar verdwenen? Durf jij een voorspelling te doen?
Ondergetekende zet in elk geval zijn geld op Chrysler. Het historische Amerikaanse automerk heeft meerdere crisisjaren gekend, maar ook anno nu heeft het merk het niet makkelijk ondanks het samensmelten met Lancia. Toevoegingen vanuit de Autoblog-lezer mogen hieronder in de comments. Zeg het maar, het liefst met een goed argument. Van welke automerken of merk nemen we de komende 10 jaar afscheid volgens jou?
bernoulli zegt
Alfa Romeo
Dutchdriftking zegt
@bernoulli: nooit. De merknaam is te sterk. Er is altijd een Chinees om het over te nemen. Dan is er natuurlijk weinig Italiaans meer aan, maar dan is het er nog wel.
W115 zegt
@dutchdriftking: zie Pininfarina
Edge zegt
@dutchdriftking; Ach, dat hoeft niet zozeer een slecht iets te zijn, toch? Kijk naar Volvo. Die zijn enkele jaren geleden overgenomen door Geely, maar krijgen alle ruimte om hun eigen merkwaarden en Zweedse identiteit te behouden. Polestar als zusterbedrijf van Volvo ook.
Met een beetje geluk vindt Alfa Romeo onderdak bij datzelfde Geely, of in ieder geval een toko die het merk weer bij de tijd maakt zonder de merkwaarden uit het oog te verliezen.
etronabt zegt
@Edge: en dan komen we er over 10 jaar achter dat Geely ook 250 miljard schuld heeft en dan zijn we polestar, Volvo en alfa kwijt 😊
O plaat zegt
Alle Volvo’s zijn toch ontworpen door Lynk en Co in China met motoren en techniek die ook door dat Chinees bedrijf ontwikkeld is de Zweden plakken er Zweedse bumpers en koplampen op en noemen het een Volvo een beetje zo als Skoda’s technisch VWs zijn? Of heb ik het nu zo verkeerd begrepen?
Loek zegt
@shiva: het is juist andersom. Volvo doet al het werk en Lynk & Co kan de gedane ontwikkeling gewoon gebruiken. Daarom is een Lynk & Co 01 ook min of meer gewoon een XC40 voor minder.
Khalid zegt
Nope, fout. Link & co heeft juist veel overgenomen van volvo om hun kwaliteit te verbeteren. Denk je nou echt dat volvo kwaliteit gaat inleveren. Zelfs onder scepter van ford bleven ze kwaliteit leveren en ford ging volvo techniek gebruiken om hun kwaliteit te verbeteren. Voor 2000 had ford echt slechte kwaliteit en ford was druk bezig met overnames van autofabrikanten in plaats van hun kwaliteit te verbeteren totdat ze volvo hadden overgenomen.
rrk147 zegt
@bernoulli: ik vrees het ook. Want of het als elektrische merk nog verschil kan maken vraag ik mij af, dan blijft er van een rijdersauto en karakter weinig over, of kansen om je te onderscheiden.
posthumus zegt
@rrk147: Naast een rijdersauto scoren ze vaak ook nog genoeg punten met het design. En laat daar nou een wereld te winnen zijn bij e-auto’s.
Je hebt als fabrikant zo veel meer vrijheden om iets moois neer te zetten, maar alles wat nu “rond-accu’t” ziet er uit als een stuk witgoed.
Dus ja, als Alfa en wellicht Lancia iets uitbrengen dat gewoon lekker smoelt, gaan ze zich echt wel onderscheiden. En tekenen kunnen ze daar wel in Arese (ok… Turijn)
cloverleaf zegt
@bernoulli: dat zeiden we 10 en 20 jaar geleden ook. Nee persoonlijk denk ik niet dat Alfa gaat verdwijnen. Ik verwacht in 2031 de facelift van de Stelvio!
posthumus zegt
@bernoulli: Wordt toch Alfa e-Romeo ;-)
Ben zegt
Tesla
autorijdert zegt
Klopt inderdaad.
Over 10 jaar maakt Tesla alleen nog autonoom rijdende auto’s waardoor je een auto ala Uber kan bestellen voor een extreem lage prijs en geen auto meer hoeft te bezitten.
Hierdoor zullen 90% van de automerken verdwijnen gezien je voor de NS ook geen concurrentie hebt.
flutterby zegt
@autorijdert: Tesla wordt de concurrent van NS, Connexion, Alphabet (EU) en dergelijke.
En natuurlijk Nuon, Essent, Shell, BP, Nationale Nederlander, ASR, Canadian Solar, SolarEdge, EnPhase, Intel (Mobileye), Nvidia (Mercedes) en mogelijk zelfs Roomba.
Pascal zegt
En niet te vergeten Uber en Lyft.
autorijdert zegt
Het hilarische aan jouw reactie is dat je in je poging grappig te zijn je nog gewoon gelijk hebt.
Tesla zit al in deze markten en breid deze zelfs uit.
Maar jij zal wel meer autofabrikanten kennen die naast zelf een volledig supercomputer te bouwen ook de leider is in EV’s, wereldwijd laadnetwerk, superieur is in software, AI.
Man man man, het is letterlijk alsof ik met een kleuter aan het discussieren ben terwijl een kleuter eigenlijk het nog beter zou begrijpen ook.
flutterby zegt
@autorijdert: fijn dat je erom kan lachen, maar het was geen grap. Misschien alleen Roomba want die is wel vergezocht.
autorijdert zegt
Ok sorry dan heb ik het opgevat als sarcastisch.
Jij bent dan de enige op deze website die dat inziet want meeste mensen op deze website zien Tesla als een doodgewoon autofabrikant wat dus niet zo is.
fanboy zegt
@Ben: Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook al, en 5 jaar geleden ook.
Overigens kan het dat ze op een gegeven moment stoppen met auto’s maar zullen ze nog altijd op energie markt blijven. Vooralsnog groeien ze alleen maar in aantal auto’s.
posthumus zegt
Mitsubishi
goodfellar1 zegt
Hier sluit ik mij bij aan en mocht het niet verdwenen zijn wordt het zeker niet meer verkocht in NL. Het is ook niet meer een merk waar je warm van wordt, ‘like the good old days’.
Johanneke zegt
Ik heb 2 Galants, was een groot fan van het merk, maar wat ze nu nog doen in Europa, geen flauw idee. Kan mij niet voorstellen dat ze winst maken.
Maar wat dacht je van de andere in de alliantie, Nissan. Die gaat ook al jaren slecht. Allemaal verouderde modellen, aan alle kanten voorbij gestreeft door Kia/Hyundai en bijvoorbeeld Mazda. Hun luxemerk Infiniti ligt al jaren aan de transfusie. Als ik Renault was zou ik eruit stappen, waarom samenwerken met 2 zinkende schepen.
tysson zegt
@Johanneke: Mitsubishi is 1 van de grootste bedrijven van Japan en auto’s zijn maar een onderdeel hiervan. Daarnaast is europa maar een kleine markt en doen de meeste Japanse bedrijven heel goed zaken in Azie en de USA. Ik denk niet dat Mitsubishi zo snel zal verdwijnen, wellicht wel uit Europa.
Johanneke zegt
Nou in de USA schijnt Mitsubishi ook al jaren lang slechte zaken te doen, als ik Doug Demuro moet geloven. Dat ze veel verkopen in Azië weet ik, maar waarom ze nog actief zijn in Europa, geen idee. Vorig jaar ofzo zeiden ze te kappen in Europa, maar zijn ze op terug gekomen. Zoals ik zei, kan mij niet voorstellen dat ze nog winst maken.
Voor kleine fabrikanten met naam zoals Alfa of Lancia zie ik nog wel markt. Gewoon in de basis een Peugeot of Opel, beetje luxer uiterlijk, makkelijk verdiend.
posthumus zegt
@tysson: Het concern is inderdaad enorm, maar de “Motors” divisie is erg klein. Lijkt me niet dat ze nog lang auto’s gaan uitbrengen onder hun eigen naam.
Khalid zegt
Door renault zelf zijn ze aan het zinken bij nissan en infinity. Nissan techniek is beter dan de renault zooi. Carlos ghosn drong ze de meuk van renault op.
henkp1 zegt
Onzin. Zonder Renault was Nissan allang failliet geweest. Renault heeft een zwakke periode gehad, begin jaren 2000, maar daarvoor en daarna deed/doet het voor geen enkele concurrent onder. En ja, ook de concurrenten kennen zwakke periodes die trouwens in diverse gevallen nog erger waren dan bij Renault, maar door fanboys nog steeds worden gebagatelliseerd.
mashell zegt
Seat, Cupra, Mitsubishi, Mazda, Subaru en misschien zelfs Toyota, dat lijkt helemaal niet te begrijpen waar het heen gaat. Tesla maakt geen auto’s meer maar is een concurrent van Shell.
Pascal zegt
Kan kloppen wat je zegt over Tesla en Shell. Ik zie Tesla tegen die tijd ook nog wel (autonoom rijden en evt. andere) software leveren aan de traditionele autobouwers.
flutterby zegt
@Pascal: dat verwacht ik eerder van MobilEye en Comma.ai. MobilEye heeft deze klanten al en Comma zet zich in als de Android van autonoom rijden.
Pascal zegt
@flutterby zou zeker ook kunnen inderdaad, mogelijk focust Tesla zich tegen die tijd dan alleen op hun eigen robotaxi vloot. Musk heeft al eerder geroepen dat je in de toekomst geen eigen Tesla meer kan kopen, maar je alleen erdoor kan laten rondrijden.
flutterby zegt
@Pascal: Musk is wel vaker ambitieus als het op autonomie aan komt. Zelfs voor de Model Y is onder zijn radar toch het stuur maar mee ontworpen.
Voor het openstellen voor andere fabrikanten verwacht ik een gelijke aanpak als hun supercharger netwerk. Ten eerste moeten ze een zak geld op tafel zetten en ten tweede doet Tesla geen aanpassingen om het voor de fabrikant mogelijk te maken. Tesla way of niet. Denk bij Supercharger destijds aan de locatie van de laadpoort, automatisch starten en hun laadpoort. Tegenwoordig maken ze langzaam de overstap naar CCS, echter ontbreekt dat nog in de VS, ook bij nieuwe Superchargers die binnenkort opgesteld zouden worden.
Pascal zegt
@flutterby Musk is ambitieus inderdaad, of misschien eerder wereldvreemd als het over autonomie gaat. Hij verkijkt zich al zo’n 10 jaar gigantisch op de tijdlijn daarvoor, lijkt wel een soort blinde vlek voor ‘m :)
autorijdert zegt
Moet je je voorstellen hoe achter de concurrentie loopt gezien Tesla de voorsprong hierin heeft.
goodfellar1 zegt
Mazda ben ik ook twijfelachtig over, zie je al een elektrische mx-5 voor je?. Maar Toyota!? Hoe kom je erbij dat zij niet meer zouden bestaan?
mashell zegt
Nou Toyota loopt al een tijdje achter bij de brandstofmotoren, bij hybride hebben ze plug-in boot gemist en ze blijven hangen ze aan hun oude hybride concept, vol elektrisch nemen ze niet serieus. Ze lijken zich helemaal blind op waterstof te staren. Toyota heeft behalve vermeende betrouwbaarheid geen punten waar ze in uit blinken dus hun voortbestaan is daarom twijfelachtig.
basman147 zegt
De wereld is groter dan Europa alleen, en voor landen zonder een robuust electriciteitsnet (oftewel het grootste gedeelte van de wereld) is een EV echt het antwoord nog niet. Juist daar is een auto die spaarzaam omgaat met brandstof alvast een tussenstop.
Juist Japan wil vol op waterstof inzetten, dus daarvoor zitten ze goed qua ontwikkeling. En vwb de accu’s wachten ze op solid state ipv lithium-ion omdat ze die laatste niet veilig genoeg vinden, niet omdat ze de boot gemist zouden hebben.
Als laatste heeft Toyota vanaf begin jaren 70 op 1 jaar na (2011, aardbeving + tsunami) continu winst gemaakt ( en meestal met marges van 8 a 9 %), dus er zijn genoeg reserves om alsnog een omslag te maken nadien nodig.
Als er een bedrijf/merk is dat gaat overleven is het Toyota wel.
mashell zegt
Claimen dat lithium-ion accu’s niet veilig zijn terwijl iedereen er al jaren eentje in de broekzak heeft is precies een indicatie er van dat Toyota behoorlijk wereldvreemd is. Uiteraard zijn er andere markten dan West-Europa, maar je hoeft geen helderziende te zijn om te zien dat die markten ons heel snel gaan volgen.
basman147 zegt
Dat is geen vage claim, als er iets fout gaat met lithium-ion batterijen staat binnen de kortste keren het hele pakket in de fik. Dat is simpelweg inherent aan de manier waarop ze zijn opgebouwd.
Er is een reden waarom je Lithium Ion batterijen bij voorkeur in je handbagage moet hebben als je gaat vliegen, dan kunnen ze er namelijk snel bij om te blussen in tegenstelling tot het ruim in de gecheckte bagage.
Ook is er een wezenlijk verschil tussen een telefoon-batterij met een paar cellen en een accupakket met enkele honderden cellen per module.
florisje zegt
@basman147: Als er iets fout gaat met waterstof dan heb je nog een veel groter probleem dan een brandend accupakket.
redbeams zegt
@mashell: Laat ik de vraag anders stellen…waarom bewaart men een aansteker wel in huis en een propaan gasfles het liefst buitenshuis?
tysson zegt
@basman147: Hybride waterstof auto’s HHEV, Hybrid Hydrogen Electric Vehicle. Korte afstanden op de (niet al te grote en zware) accu en langere afstanden op waterstof. Ik snap niet dat alle (Europese) autobedrijven Waterstof compleet laten liggen. Er zijn zulke mooie combinaties te maken.
In de stad laden en op vakantie tanken.
basman147 zegt
Eens, het is eigenlijk zund om iedere auto van een accu van 70+KWh te voorzien terwijl die het gros van het jaar niet wordt gebruikt. Vooral omdat het verkeer in Jappan zich voor het grootste gedeelte rond de eigen woonplaats afspeelt in tegenstelling to Europa.
Voor Japan gelden overigens ook nog strategische overwegingen (maar daar houdt het Europese publiek/ de Europese politiek zich uberhaupt niet mee bezig) in dat men niet te afhankelijk van Chinese batterijen wil zijn voor het geval dat. Als China uit strategische overwegingen de batterij-kraaan dichtdraaait heeft de Europese auto-industrie een probleem.
pramm zegt
T is vooral nogal zonde om waterstof te verkwisten in transport. Het is een hoogwaardige grondstof die geproduceerd moet worden, bij voorkeur op een duurzame manier.
redbeams zegt
@pramm: Je vergeet…er gaat nog veel meer gebeuren met waterstof dan alleen in auto’s gebruiken.
pramm zegt
@redbeams, ik hoop niet dat je daarmee doelt op nutteloze toepassing van waterstof voor verwarming of ander transport:
https://www.nature.com/articles/s41558-021-01032-7.epdf?sharing_token=WNMrraktjyxydmZ37t5XrtRgN0jAjWel9jnR3ZoTv0NvvcjgkZX46JlO7Nfw7zfyvoADBvTOq9WIfhdmgV2dg_Zm-ooRIvDUajySVOgslfK-wkOrhQeaskxdoHd9CQkDKrEyWaG7Nek-etV6-wjBn0LukVZpsV7ZIbuxiMdSO6Q%3D
redbeams zegt
@pramm: Leuk zo’n link maar leg eens in eigen woorden uit waarom het nutteloos is voor verwarming? Ik kan je iig wel vertellen waarom het een voordeel is tov aardgas.
spollie zegt
Volkswagen
tortuga zegt
@spollie: ik hoop het 🙈
faalhaas zegt
Toyota
kniesoor zegt
Denk, dat velen ‘Tesla’ zouden willen zeggen . . . :-D
Pascal zegt
Wishful thinking voor ze ;)
flutterby zegt
@amghans: too big to fail. Amper schulden en haalt miljarden op als het warme broodjes zijn.
omarrs6 zegt
Alfa & Fiat
alfarosso zegt
Ben bang alfa Romeo en Citroën
deeeef zegt
Met stip: Evergrande
kniesoor zegt
Wel jammer, zo’n Evergrande GTi 16V is toch wel een gaaf ding.
deeeef zegt
Uhhhh…
ericc zegt
Citroën, Dacia, Opel, Westfield, Caterham (met pijn in het hart) TVR, Morgan,
henkp1 zegt
Welnee, dat zijn juist merken die voort blijven bestaan. Dacia doet het retegoed en de kleine fabrikanten vinden heus wel een elektrisch platform waarop zij hun kartachtigen kunnen bouwen.
TheMaster zegt
Alle OEM’s die tegen EV’s zijn. De grootste OEM’s die geen EV’s doen, zullen ongetwijfeld nog even in Afrika/Zuid-Amerika kunnen verkopen, maar dat is een uitstel van executie.
ericc zegt
@TheMaster: als ik de huidige situatie zie in Afrika en Zuid-Amerika dan zullen daar nooit EV’s rijden. Wel onze oude Euro 5-6 en veel later de 7 auto’s.
Richmond zegt
@ericc: nooit niet, maar dat het langer duurt klopt wel.. maar ook zij zullen mee moeten met de energie transitie.
Turbo S zegt
@benja01: tegen die tijd zijn plofmotors weer toegestaan omdat ze dan gemerkt hebben dat elektrisch rijden de wereld niet gaat redden.
ericc zegt
Let wel, ik hoop van niet!
pier zegt
Chrysler, Lancia, Alfa Romeo en Dodge vanuit de Stellantis stal. Verder denk ik Smart en ook Cupra. Waarschijnlijk ook iets in de Britse hoek (al hoop ik dat niet). Denk aan Lotus of Aston Martin. Ja, die laatste heeft veel heritage, maar draait niet echt lekker en wil je een elektrische Aston? Verder ben ik ook benieuwd of Alpine het gaat redden op de lange termijn. Ik hoop het uiteraard wel voor ze!
notadoctor zegt
Waarom Dodge? Ze produceren een van de best verkochte voertuigen in de US. De kans is vrij groot dat bijvoorbeeld Peugeots verkocht gaan worden onder het Chrysler label. Opel in die groep zie ik wel verdwijnen, ze proberen een beetje premium en hip te worden, maar het blijft een Opel, daar kunnen ze beter de naam Lancia of Alfa voor gebruiken.
pier zegt
Dodge maakt alleen maar oude modellen. De enige ‘auto’ die goed verkoopt is een RAM pick-up. Dodge en RAM zijn sinds 2009 aparte merken.
Edge zegt
Opel is juist een goed merk om te behouden. Peugeot heeft een sportief randje, Citroën is het hippe, vreemde broertje, terwijl Opel de Volkswagen van de groep is: Degelijk, representatief en een tikkeltje saai.
E34M5Touring zegt
Dodge verkoopt grote aantallen aan overheden en rental bedrijven, de marges daarop zijn miniscuul. Daarbij is 90% van t gamma uit 2005. Ga je de oorlog niet mee winnen…
henkp1 zegt
Lancia maakt een come back, Alfa Romeo bestaat over tien jaar heus nog wel. Alpine zeker ook, die komt de komende jaren met drie hele leuke modellen. Deels in samenwerking met Lotus dat het dus ook zeker nog wel 10 jaar uithoudt. En zo lang James Bond nog leeft, zal Aston Martin blijven bestaan.
veloce zegt
Alfa Romeo en Lancia
lekkerlinksrijden zegt
Alfa Romeo, Maseratti, Nissan, Citroen, Suzuki, Aston Martin en ik vrees nog wel een aantal
T5Power zegt
Morgan.
axietaxie zegt
Lotus
Groninger zegt
Mitshubisi
Loek zegt
Ik denk dat merken als Infiniti en Mitsubishi op de lijst staan of hebben gestaan, maar die weten toch nog elders ter wereld redelijk te scoren. Toch zou het me niks verbazen als de stekker eruit wordt getrokken bij beide.
TVR sluit ik me bij aan. Ik gun het de heer Edgar van harte, maar de pandemie heeft project Griffith wel een beetje genekt. Ander Engels klein grut lijkt toch wel redelijk zijn kop boven water te houden. Tenminste, nu nog.
Dus ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het is zoals het artikel al zegt: er zijn merken die het hier enorm ruk doen (kuch Subaru kuch) maar elders ter wereld wel zoden aan de dijk zetten. Denk dat dat ook de ironie is: merken die echt op het randje van de afgrond staan, zijn we vergeten…
escort77 zegt
Cupra wordt gewoon weer Seat.
DS wordt gewoon weer Citroën.
Mitsubishi, missen we helemaal niets aan tegenwoordig.
Lancia dat alleen in Italië verkoopt, kan gewoon niet rendabel zijn.
petroldrinker zegt
Elk sportauto merk zodra we op electrisch moeten van het klote EU… waarom zou je een stille spprtauto willen zonder lol en emotie?
donvincenzo zegt
Lotus, Alfa Romeo, Volvo (volledig vervangen door Polestar), Bugatti, Alpine
Edge zegt
Gek genoeg zijn al die merken safe in mijn ogen:
Lotus: Zet vol in op elektrisch, heeft een goede eigenaar (zie hoe Volvo en Polestar floreren onder Geely) en gaat een SUV bouwen zodat ze zelf de broek op kunnen houden.
Alfa Romeo: Die hebben over 10 jaar welgeteld één verouderede elektromobiel in de showrooms staan, maar de Italianen bij Stellantis zijn te koppig om zo’n roemrucht merk de nek om te draaien. Case in point, Lancia met hun Ypsilon.
Volvo: Die blijven gewoon doen wat ze doen; degelijke auto’s maken. Polestar kan daarnaast als hippe, spannende broertje blijven bestaan.
Bugatti: Die zijn net overgenomen door Rimac en Porsche. Ik kan mij niet voorstellen dat een Mate Rimac zo’n investering doet zonder fatsoenlijke langetermijnvisie waarbij Bugatti luxe, elektrische (of hybride) hypercars blijft maken.
Alpine: Die komen juist in de aankomende jaren met meer modellen. De A110 krijgt een elektrische opvolger, de aankomende Renault 5 krijgt een sportieve Alpine-variant (vergelijkbaar met de verhouding Cupra/Seat) en er komt een Alpine SUV aan. Die auto’s zijn over 10 jaar nog volop te krijgen bij de Renault dealers, no way dat Alpine dan al verdwenen is.
baardmijt zegt
Alfa, Lancia, Aston Martin
Edge zegt
Ik ga voor Seat. Ik kan mij niet voorstellen dat het voor Volkswagen rendabel blijft om Cupra en Seat beide te ondersteunen. Je hebt binnen het concern Volkswagen al als middle of the road alleskunner, Skoda als het “bang for buck” merk en tegenwoordig Cupra als sportief merk. Seat is het allemaal net niet en valt een beetje tussen wal en schip. Dat was voorheen al zo, maar nu zelfs het sportieve randje eraf is met Cupra als zelfstandig merk kan ik mij niet voorstellen wat de appeal van Seat nog is.
mgmgb zegt
Volledig mee eens. Seat is volledig overbodig geworden. En weet zich maar geen vorm te geven. Het was ooit het budgetmerk van VAG, maar dat bleek Skoda veel beter te kunnen met meer kwaliteit en meer ruimte voor hetzelfde geld. Toen moest het een soort Spaans Alfa Romeo worden, wat qua verkoopaantallen in ieder geval gelukt is maar natuurlijk geen zoden aan de dijk zet. Het opereert in een markt die gewoon niet meer bestaat. Niet premium, geen value for money, niet eens echt sportief. Alleen saaie middelmatigheid met dubieus design, en als je daarvoor gaat kan je beter een Japanner of Koreaan kopen. Of een echte VW. Cupra lijkt het iets beter te doen, maar ook daar zie ik geen echte duurzame marktpositie. Het merk is volledig overbodig in het VAG portfolio, tijd om de stekker eruit te trekken.
Benny_Weisz zegt
Spijker…..alhoewel
madmarky zegt
Meerdere merken uit de Stellantis groep. Chrysler, Lancia, Alfa… Genoeg zwakke broeders te vinden daar.
jarnobakker zegt
Ik ben bang dat merken als Pagani vergane glorie gaan worden. Qua EV heb ik daar nog niks van gehoord en op den duur hebben ze geen keus meer.
jarnobakker zegt
@jarnobakker: ik denk zelfs dat meerdere van dit soort kleine fabrikanten het niet gaat overleven.
Edge zegt
Ik denk dat Pagani qua afzet niet zoveel te vrezen heeft. Die auto’s zijn zo exclusief dat je bij wijze van spreken bij voorbaat al geen klant kunt worden als je geen sjeik of emir bent. Zolang die landen de brandstofauto niet uitbannen (spoiler alert; dat zullen zij als olielanden als allerlaatste doen), zal Pagani auto’s kunnen verkopen.
Maar ik ben wel zéér benieuwd naar de toekomst van het merk. Zoals je zegt heeft Pagani op een gegeven moment niet zoveel keus meer. Mercedes heeft al aangekondigd naar volledig elektrisch over te willen stappen, dus waar komt die V12 dan vandaan? Gaan ze de bestaande “oude” V12 -en dus een hele assemblagelijn- intact houden voor dat handjevol Pagani’s dat elk jaar verkocht wordt?
Loek zegt
@Edge: volgens mij staat Horacio Pagani ook op het lijstje Italianen die idealiter een vrijstelling van milieubeleid wil.
Edge zegt
@Loek: Klopt, ja. Dat had ik ook wel verwacht. Het is alleen nog even de vraag of die vrijstelling er daadwerkelijk gaat komen, en vooral ook of Mercedes-AMG speciaal voor Horacio de V12 productielijn actief wil houden.
MaartenD zegt
Tesla
Dutchdriftking zegt
Misschien komen er de komende tien jaar wel meer merken bij dan dat er af gaan. Door de elektrificatie hebben nieuwe merken ineens een kans, wat tien jaar geleden totaal anders was. Maar de werken welke mogelijk verdwijnen, of in chinese handen vallen:
– Suzuki (motorfietsen blijven)
– Mazda (gaat naar de Chinezen)
– Subaru (gaat op in Toyota)
– Mitsubishi (de automotive tak dan, de rest gaat gewoon door)
– Cupra, (AMG is ook geen merk, gewoon weer als sportlabel hoop ik)
– Lotus (gaat naar de Chinezen)
En hopelijk bloeien andere kwakkelende merken weer op door samenwerkingen.
kadett83 zegt
Grotendeels met je eens. Maar ik verwacht ook dat Nissan het onderspit gaat delven. Trendsetter met de Qashqai maar nu hobbelt het overal achteraan.
mashell zegt
Nissan heeft de Ariya, dat zou een goede ID.4 concurrent kunnen zijn. Maar hoewel al een jaar geleden voorgesteld staat die pas volgend jaar in de showroom.
flutterby zegt
@dutchdriftking: ik hoop nog steeds op een overname van Mazda door Tesla. Autonomie, aandrijflijn en infotainment van Tesla met een traditionele look&feel van Mazda eroverheen. Teveel consumenten willen niet dood gevonden worden in een Tesla en kunnen ze eenvoudig rebadgen, met name in Japan.
rs62k5 zegt
Aan de andere kant: Mazda is hier in west europa ook niet echt een merk dat mensen aanspreekt.
Edge zegt
@dutchdriftking: Lotus hoort al bij de Chinezen hè. Ze zijn tegenwoordig onderdeel van Geely
Loek zegt
@dutchdriftking: Mercedes-AMG is wel een merk. Mercedes-Maybach ook en Mercedes-Benz ook. Elke auto van AMG heet officieel Mercedes-AMG en het staat onder leiding van een CEO (dat was tot voor kort Tobias Moers). Dat is ook waarom die zo veel hybride zooi uitbrengen, omdat ze het officieel volgens mij niet mogen compenseren met alle elektrogebakjes die Mercedes-Benz uitbrengt.
Elise zegt
Dan zal ik mijn Elise en Giulia maar koesteren… dat worden nog eens aandenkens aan roemruchte merken van weleer!
basman147 zegt
Fijne combinatie!
posthumus zegt
@Elise: Òh, lekker combi!
tinnemans zegt
Heel veel merken zijn allang geen merk meer, maar enkel nog een label. Als ik dan zie hoe een model als Cupra opeens ook een label kan worden, en voor DS geldt eigenlijk hetzelfde, dan ik ga ervoor dat er juist veel namen bijkomen, zodat iedereen dezelfde auto, maar dan met een andere merknaam erop, kan gaan kopen.
Gezien de matige ontvangst van de ID.4 GTE zal die bijvoorbeeld straks op de markt worden gezet als Scirocco. En dan verkoopt het opeens wel, want een e-Mustang verkoopt tenslotte ook.
bernoulli zegt
De ID.4 verkoopt prima hoor. Je vergelijkt nu één specifieke versie van de ID.4 met de hele range van de Mach-E?
tinnemans zegt
@bernoulli; Cupra was opeens ook zomaar een merk, dus ja, waarom niet?
Calimero zegt
Ik hou het op de “submerken/labels” van een aantal fabrikanten:
Cupra
DS
Polestar
Ik denk dat de sublabels zichtzelf weer opheffen en onderdeel worden van het “normale” merk.
Polestar; Tegen die tijd zijn alle Volvo’s electrisch dus is er geen noodzaak meer om een apart label/merk daarvoor te hebben.
DS; wat was er mis met Citroen DS (niet dee esse)
Cupra; dat kan best weer als Seat **** Cupra mits SEat an sich over een jaar of 10 nog bestaat en ondertussen niet door VW de nek wordt omgedraaid.
carsandcoffee zegt
Opel, en Peugeot zijn zinloze merken. Voegen niets toe. Kunnen vandaag al weg.
reetschild zegt
keep dreaming
rufctr01 zegt
@carsandcoffee: omdat jij het niks vindt….😂😂😂
Peugeot bestaat al langer dan jouw familienaam!
camber24 zegt
BMW
Pascal zegt
Dat is imho zo’n beetje het laatste automerk wat er gaat verdwijnen.
flutterby zegt
@Pascal: dat betwijfel ik, welke consument wilt “Freude am Fahren” wanneer de auto zelf rijdt? Voor het echt leuke rijden zijn er betere alternatieven. BMW is altijd sterk geweest als compromis tussen weekend rijden en forenzen.
tinnemans zegt
@flutterby; ik denk dat je op de lange termijn zeker gelijk hebt, maar over 10 jaar verwacht ik nog wel zelf te mogen rijden. Tegen dat tijd dat dat niet meer mag, hoef ik ook geen eigen auto meer, dus dan ga ik voor de zelfrijdende taxi, en met wat geluk is dat dan een Mercedes. ;)
flutterby zegt
@tinnemans: mogen rijden? Voor forenzen is het een kwestie van willen rijden. In het weekend zullen de meeste hier nog wel graag achter het stuur kruipen, maar dan heb je een praktisch compromis ook niet nodig en ga je voor een échte sportwagen.
tinnemans zegt
@flutterby: Zodra blijkt dat zelf sturen veel onveiliger is dan gebruik te maken van de zelfrijdende functies zal de verzekeringspremie omhoog schieten. En als blijkt dat zelf stuurders erg onhandig zijn, omdat ze niet zo dicht op elkaar kunnen rijden als de zelfrijdende auto’s, pods, die in treintjes over de snelweg gaan, is het een kwestie van tijd voor er beperkende maatregelen komen, en uiteindelijk een verbod op zelf sturen.
Loek zegt
@flutterby: BMW was een merk voor rijplezier. BMW is nu een merk voor status. Je denkt toch niet serieus dat iemand een voorwielaangedreven BMW 116d koopt omdat hij graag elke dag de Brennerpas op wil?
flutterby zegt
@Loek: waarom dan niet de meer praktische A3? Zelfde status.
mgmgb zegt
Niet binnen 10 jaar, maar ik denk wel dat ze voor de Europese markt op de lange termijn een kapitale vergissing gemaakt hebben. In de VS en China waarderen ze een voorwielaangedreven hok met gigantische nieren nog wel, maar hier is de rot in de reputatie van BMW grondig ingezet door recente beslissingen. Of ze moeten op de koers van de I3 en de I8 verdergaan. Wat je er ook van vindt, eigenzinnige (deels) EV’s hebben meer toekomst dan matige middenklassers met een premium sausje (en premium prijs) dat teert op een reputatie die niet langer terecht is. Overigens zijn de 3, 5 en 7 nog altijd ‘echte’ BMW’s onderhuids, alleen jammer dat ze met de jaren steeds lelijker worden. En geen hond die nog echte auto’s koopt, dus dan blijven alleen de SUV’s, MPV’s en andere onzin over. Dag Freude am Fahren, hallo AOW’ers.
redbeams zegt
Tesla
sfv82 zegt
Maserati helaas.
aribsg zegt
Ook ik vrees dat europese merken het grotendeels niet gaan halen .lopen achter de feiten aan en door het almachtige klimaatkalifaat om zeep geholpen .
Zolang wij hier in europa roomser als de paus willen zijn gaat t niet lukken .
Fff off topic ,wat denken jullie wat er aan klimaatboete betaald moet worden voor bosbranden en vulkaanuitbarstingen ?
Of zal Timmermans dat niet aandurven ,hij is niet echt slim ,misschien laat ie zich ook voor dit karretje spannen .
hehe zegt
Smart. En Opel
reetschild zegt
opel is super winstgevend sinds de overname door psa dus ik denk t niet job
autokuchi zegt
Tesla, is al vaker gezegd maar hierbij een onderbouwing: ze hebben ontegenzeggelijk de weg geplaveid voor elektrisch rijden maar de gevestigde orde is wakker geworden en die waren altijd al beter in het bouwen van auto’s. Tesla’s worden niet of nauwelijks gereden door autoliefhebbers maar meer door gadget-freaks en andere fans. Als Tesla niet snel met nieuwe modellen of concepten komt zijn ze weg als autobouwer. Te veel beter gebouwde en goedkopere alternatieven…
autorijdert zegt
Dan heb je weinig verstand van electrische auto’s.
Het gaat bij electrische auto’s niet om de auto zelf maar om het laadnetwerk, batterijen, software, productietechnieken, elektronica, AI enz enz.
Er gaan sowieso een paar traditionele fabrikanten failliet.
Tesla word niet begrepen terwijl de info overal op internet vrij te vinden is.
Ze zijn heer en meester in alle aspecten van een electrische auto en bouwen zelfs de machines om de onderdelen voor de auto te kunnen bouwen omdat die machines niet eens bestaan.
Er zijn zoveel mensen hier die zoveel dingen van Tesla niet weten, Tesla huurt zelfs de raket ingenieurs van SpaceX in voor dingen die de raketingenieurs beter kunnen dan de auto ingenieurs.
Welke andere fabrikant kan dat?
Dat is onder meer de reden dat het bedrijf zo hoog word gewaardeerd op de beurs, mensen die investeren hebben dit allemaal door.
Terwijl de rest van de wereld zich achter de oren krabt en denkt hoe kan een autofabrikant zoveel waard zijn maar Tesla is geen autofabrikant. Ze zijn een IT, energie, batterij en software bedrijf.
Loek zegt
@autokuchi: Tesla is het Apple van de auto-industrie. Begon als pionier en zorgde voor tumult in de hele industrie van gevestigde merken die het niet konden bijhouden. Anno 2021 zijn er genoeg (en voor velen betere) alternatieven voor een iPhone vanuit de gevestigde orde, maar Apple staat als een huis. De gevestigde orde is in de auto-industrie nu ook onderweg, maar zal altijd een alternatief voor Tesla zijn, niet een vervanger.
bmwadept zegt
Maserati: Paar modellen, moordende concurrentie van Duitse premiummerken. Maar vooral omdat zij nooit instaat zijn om hun potentie waar te maken. Premium SUV’s worden verkocht als warme broodjes. Behalve de SUV van Maserati.
DS: Behalve Franse politici en overheidsambtenaren reed niemand erin.
Jaguar: toekomst is SUV. Een modellengamma gericht op SUV ’s zal concurreren met Range Rover. Dus niet levensvatbaar.
sabrerator zegt
@bmwadept:
Qua Jaguar: ben ik ook bang voor. Gecombineerd met die oetlul van een CEO die ze nu hebben en die net onder Bentley wil gaan zitten en dus alle lagere modellen wil nekken.
Sjoerd zegt
Ssangyong
maxidyne zegt
Denk dat er uiteindelijk maar een handjevol merken overblijven. Persoonlijk transport in de vorm van de auto zal denk ik grotendeels verdwijnen. Vooral in stedelijke gebieden zal dit gebeuren. Persoonlijk hoop ik niet dat dit gaat gebeuren.
goodvibrations zegt
Tesla
Design_Driven zegt
Lancia – ondanks de beloftes en potentie om er een mooi elektrisch merk van te maken.
V̶a̶u̶x̶h̶a̶l̶l̶ ̶-̶ ̶I̶k̶ ̶d̶e̶n̶k̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶d̶a̶t̶ ̶S̶t̶e̶l̶l̶a̶n̶t̶i̶s̶ ̶d̶i̶e̶ ̶n̶a̶a̶m̶ ̶n̶o̶g̶ ̶l̶a̶n̶g̶ ̶g̶a̶a̶t̶ ̶v̶o̶e̶r̶e̶n̶ , Bij nader inzien met hoe zelfgericht het VK is zullen ze er nog wel even mee door gaan.
Bugatti – Gaat failliet na verkoop door VAG
Mitsubishi en Suzuki en mogelijk zullen gewoon verdwijnen uit Europa. Te klein, te achter op.
Ik denk wel dat wek nog meer kleine start-ups gaan zien en uiteraard de Chinezen die komen.
Marco zegt
Tesla zie ik zo snel niet verdwijnen, zie ze eerder andere merken overnemen.
Grote kans idd dat Alfa er niet meer is en Toyota even goede zaken doet als Nissan hier binnen Europa
Olieboll zegt
BMW & Toyota.
Lopen ver achter betreft elektrificatie
occasiefapper zegt
Seat, Cupra, DS, Alpine.
VAG gaat lekker huishouden in haar gamma en DS en Alpine blijven achter qua verkoopaantallen waardoor het zaakje wordt gesloten.
rufctr01 zegt
@occasiefapper: DS blijft we bestaan, alleen Nederlandse autoriteiten onderzoeken laten zich graag naaien door Pon!
E34M5Touring zegt
Lancia
Chrysler
Opel
Mitsubishi
Seat
Smart
Een heel scala aan luchtkasteel electro auto’s
Ik denk dat juist merken als Pagani enz wel blijven bestaan. De afzet is zeer klein dus de uitstoot ook en de marges zijn enorm. Die zullen wel een speciale regeling a la ‘Show and Display plates”/ low volume manufacturer krijgen.
marcomanta zegt
VW
RallyeWelp zegt
Tot nu toe is Subaru nog bijna niet genoemd, maar helaas denk ik niet dat ‘t merk veel toekomst heeft. Zal wel opgaan in Toyota.
michelF zegt
Ferrari! Ik denk niet dat Ferrari klanten op een elektrische versie zitten te wachten
techniekmeneer zegt
Suzuki, helaas.