![](https://www.autoblog.nl/files/2024/05/130-1-970x545.jpg)
Het lijkt een no-brainer. Maar is dat wel zo? Ga jij 130 rijden als het straks weer mag?
De kogel is door de kerk, Nederland krijgt een kabinet van een rechts allooi. Dat betekent dus veel plannen die voor het volk goed zouden moeten uitpakken. Wat dacht je van een lager eigen risico in de zorg, minder asielzoekers en 130 op de snelweg.
Allemaal plannen waarvan we nog maar eens moeten zien of ze werkelijkheid worden. Want in veel gevallen kán het niet eens wat de nieuwe regering straks wil. Maar dat geldt niet voor die 130. Da’s best makkelijk te realiseren. Wat nieuwe borden neerzetten en gáán!
Maar ga jij ook echt 130 rijden als het mag?
Ga jij straks 130 rijden?
Natuurlijk is het fijn als iets mag, maar het betekent niet dat je het ook maar meteen moet doen. Want hoe je het wendt of keert, er zitten best wat voordelen aan 100 rijden. Daarom doen steeds meer mensen dat ook vrijwillig…
Het is (ietsje) veiliger, al is dat haast te verwaarlozen. Of je met 100 of 130 onder een langzaam rijdende vrachtwagen schuift, maakt niet zo heel veel uit.
Wel is 100 rijden een stuk zuiniger dan 130. Ondergetekende merkt het helemaal in de elektrische auto. Met 100 kom ik bijna 50% verder dan wanneer ik 130 rijd. En dat geldt natuurlijk ook voor auto’s met een benzine- of dieselmotor. Is gewoon zo.
Verder is het net iets relaxter om de cruisecontrol op 100 vast te pinnen en rustig naar je bestemming te kachelen. Met 130 moet je toch weer wat scherper en alerter zijn. Je rijdt namelijk toch best een flink stuk sneller.
Dus, ga jij 130 rijden als het straks weer mag? Bij mij hangt het heel erg van de situatie af, maar ik wel dat ik prima 100 ga rijden als ik een keer geen haast heb.
Jij? Laat het weten in de comments!
Überhaupt 130 kunnen rijden met de hedendaagse drukte hier in de omgeving is al een zeldzaamheid. Net als 100 overigens. Mag het straks weer? Dan vast wel zo nu en dan. Maar met die benzineprijzen van tegenwoordig is 100 op de cc zo’n ramp nog niet..
Ik word serieus moe als ik een lang saai stuk 100kmh rijd, merk zelf dat ik met 130kmh veel meer bij de les blijf. En qua benzine prijzen. Woon 20km van de grens, heb de auto ook al ruim 4 jaar niet meer in Nederland vol getankt. 2 dagen terug nog 98 getankt voor €1,76 de liter. En de E10 rommel is dan zelfs nog 12cent goedkoper!
Bij ons is de brandstof nog goedkoper over de grens in Bels €1,68
130 km/h kan bij ons prima, wordt voor mijn gevoel nogsteeds gereden.
Ethenol is echt niet persé rommel.
Precies, als het weer mag zeker! rijd nu altijd 130, heb het geluk dat ik bijna nooit meer de weg op hoef in de spits.
als ik ergens naartoe wil moet het wel een beetje vlot. fijn als dat weer met 160 kan, want voorkomen laat ik liever aan me voorbij gaan. dus altijd mag 29 te hard
Ja zeker, na 19:00 gaat ie standaard op 134 km/h, dat wordt nu dus ook -waar mogelijk- overdag.
Nee. Wat bovenstaande al zegt: vaak te druk. Daarnaast heb ik als basisauto EV en vind 100 wel prima. Andere auto’s weet ik niet of ik 130 ga rijden. Misschien soms.
Ja ik ga weer 130 rijden als de situatie het toe laat en met de ritten langer dan 2 uur is daar zeker wel winst uit te halen
Ik rij al sinds de 90er jaren 90 km/h als ik een bestemming heb. Het rijdt veel relaxter en je komt uitgerust aan. Qua tijd maakt het in NL weinig tot niets uit. Dezelfde auto’s halen mij keer op keer in.
Als ik geen bestemming heb en er is weinig verkeer op de weg dan gaat het gas er op. Dan geniet ik van de snelheid.
Het nadeel is dat je goed moet opletten.
Wordt je vaak door vrachtwagens ingehaald?
Als je net onder 90 rijdt wel, weet ik uit ervaring met de caravan erachter. Maar relaxed is het zeker. Je hoeft eigenlijk niks te doen.
Klinkt nu alweer als een afleidingsmanoeuvre voor de echte problemen die NL rijk is ..
Hier gaat heel veel “nieuws” over komen ..
Onderzoekjes .. experts .. Rekenkamer .. deskundigen ..
Kijk vooral links .. en je wordt vanaf rechts genaaid ..
Dan weet je dat alvast ..
Precies! Ze lossen een probleem op wat eigenlijk geen probleem is. Het volk is helemaal gelukkig. De echt grote problemen lossen ze niet op. Asielzoekers “los” je niet op. Je moet er alleen slimmer en efficiënter mee omgaan. Turnen van een last naar een kans.
100.000 woningen bouwen is prachtig maar een nieuwbouw woning is een crime te financieren. Die bouwers zijn regelrechte ratten. Enige optie om veel woningen te krijgen is de bouw (tijdelijk) te privatiseren. Dat gaat niet gebeuren. Stikstof is en blijft een probleem, in de ogen van Brussel, maar ontkomen doen we er niet aan. Daar hebben ze ook geen oplossing voor. De boeren worden nu even zoet gehouden maar over 4 jaar staan ze weer te toeteren in Den-Haag. Uitstel van executie zeg maar. Ondertussen verkorten ze wel de ww. Enig positieve is dat ze werken nog meer laten lonen. We mogen 130 rijden dus alles komt goed!
Woning”crisis” .. asiel”crisis” .. stikstof”crisis” ..
Als het verkocht wordt als “crisis” dan weet je het al ..
Ze zijn als vanouds lekker stil over de kosten/baten van NL.bv ..
Wat is dan de kans die in deze last zit? Die zie ik niet echt.
@lincoln: het hele ‘hoofdlijnenakkoord’ leest als een grote afleidingsmanoeuvre. “Hoop, lef en trots” is oude wijn in nieuwe zakken die struisvogelpolitiek etaleert als zijnde “Hopeloos, laf en triest”.
Het eerste conservatief-populistische Kabinet van ons land zal geen lang leven beschoren zijn, als je alleen al ziet hoe lang het duurde voordat het akkoord daarover gesloten werd en hoe moeilijk het zal zijn capabele mensen te vinden die zich hieraan willen conformeren.
In de Cadillac of mustang wel. In de VW bus wordt 130 moeilijk.
Als het kan? Absoluut.
Zeker, ik rijd nu al 130 op de snelweg.
lol Ik ook. Kan je straks weer gewoon veilig 150/160 rijden.
En dan nog meer bij de Fastned staan, nee bedankt.
Als de werkgever mij weer ouderwets met benzine laat rijden wel.
Zeker wel! Even naar Rotterdam blaffen scheelt dan gewoon een kwartier aan reistijd.
Nu zal de pret ongetwijfeld bedorven worden door een Prius met Ichtus plakkertje en wc rol op de hoedenplank die kilometers lang niet naar rechts wil “want ik heb ook betaald voor de linkerbaan” en de naald strak op 95 heeft staan.
Dan ga je er rechts voorbij, had dit gisteravond ook met meerdere linksplakkers op de 3 en 4 baans, die mensen gaan helaas echt niet naar rechts al snijd je ze nog zo grof af.
Nog even en de grmiddelde basis EV heeft 450pk…. . Bmw is voor de Neue Klasse, een toekomstige EV serie, bezig met een M versie en 1300pk. Verschillende grotere EV zitten op 500plus pk’s en een klein leasebakkie als de Volvo EX30 waar er al duizenden rondklieren op de weg, 380 tot 450pk… . Dus 130 in de stad lijkt mij de oplossing en 250 op de snelweg.
EX30 begint bij 272 pk. Ook meer dan genoeg trouwens
Nee.
Nou tijdje geleden mijn dochter op zaterdag naar omgeving Veendam weg gebracht en daarna weer naar huis gereden ( hoekschewaard ) dan is ca. 450 km op een lege rijksweg met 100 echt een drama ( zaterdag ochtend vroeg )
Een drama !!
Hoe dan ??
Ik zou werkelijk geen comfortabelere manier kunnen bedenken dan die afstand te overbruggen ..
Misschien eens openbaar vervoer proberen ..
of de fiets ofzo ..
Toch wel, aan 130km/h
Dan moet je wel een e-bike hebben. Ik trap nog lekker door hoor, zouden meer mensen moeten doen. Lekker, vooral als je nog geen rijbewijs hebt.
Een e-bike om je dochter weg te brengen, heen en terug 450km? Lijkt me dat deze reactie ergens anders thuishoort?
Dan moet je wel een e-bike hebben. Ik trap nog lekker door hoor, zouden meer mensen moeten doen. Lekker, vooral als je nog geen rijbewijs hebt.
Ik wel hoor, onbeperkt en gewoon de hele tijd topsnelheid knallen heen en terug
Dat is een scenario om lekker in slaap te vallen inderdaad
Ja. Als iedereen weer 130 gaat rijden ga ik niet als een opaatje tussen de vrachtwagens in 100 rijden.
135 op de cruise, uiteraard ga ik dat rijden, althans als dat lukt, want ik ben wel benieuwd waar dat dan kan. De volgende stap moet zijn al die domme drempels weghalen op de 60km wegen.
Ben nooit gestopt met 130 rijden waar het kan, rij niet voor niets in een sportievere BMW, ik heb de mazzel meestal buiten de spits te rijden dus gaat meestal wel, Flitsmeister doet de rest.
Ja natuurlijk. Er verandert helemaal NIKS. Want overdag kan je geen 130, en ’s avonds rij ik al 130. Al jarenlang, en de komende jaren ook.
Dit is het meest sneue en zielige wat het nieuwe kabinet gaat doen.
Het meest sneue vind ik dat ze van plan zijn om in Brussel bij Wobke en co om uitzonderingposities voor Nederland te gaan bedelen.
Lijkt me juist zeer wenselijk. Of het lukt is een tweede uiteraard, maar de poging juich ik toe, en met mij veel Nederlanders gok ik.
Of het lukt is niet eens een 2e. Je moet voor dit soort uitzonderingen akkoord krijgen van alle lidstaten. Er is immers een verdrag gesloten met al die landen. De EU is niet de partij die hierover beslist. Ik kan me het scenario niet voorstellen waarin België en Duitsland akkoord gaan met het over de grens kieperen van vluchtelingen. En wat stikstof aangaat idem dito. Nederland heeft een tijdlang een soort vrijbrief gehad om meer stikstof uit te stoten dan mag. Dat is wat de EU betreft nu afgelopen. Daarom hebben ze vorig jaar allemaal plannen gemaakt om te laten zien dat we nu ook echt iets aan stikstof uitstoot gaan doen. Zo niet dan moeten we de EU boetes gaan betalen. Als je 3e eis aan de EU is dat je minder wil gaan betalen gaat dat dus lastig worden. Dan betalen we straks méér aan de EU terwijl we er minder voor terug krijgen. Zo subsidiëren we de vleesindustrie nog meer.
Past wel in het patroon. Men heeft het asiel systeem kapot bezuinigd in de hoop dat het afschrikt (ronduit immoreel en inhumaan)en goedkoper werd, nu duren de procedures nog langer en moeten we de asielzoekers in hotels opvangen en wordt het veel duurder.
Het is ronduit beschamend dat één van de rijkste landen van Europa dat al zo lang uitzonderingsposities op het gebied van landbouw heeft genoten weer in Brussel wil gaan bedelen om uitzonderingen. Gewoon aan de regels houden die we met elkaar hebben afgesproken en stoppen met zeuren als een klein kind en wat bestuurskundigheid tonen. Maar dat is nou net het probleem van rechtse en extreem rechtse populisten, die durven niet te besturen.
Rechtse en extreem rechtse populisten zijn toch juist pro ein Europa ..
Geen idee waar jij woont maar zelfs in de Randstad kun je overdag overal prima 130 rijden
Het is wel weer fijn dat we 130 km/h kunnen rijden maar vaak zit ik in de relax modus en gaat de cc gewoon op 107 km/h. Hypermilen is tenslotte ook een sport.
Nog steeds een voorstander van dynamische snelheidslimieten op onze snelwegen. De hele infrastructuur hangt er al en zo hoeven we helemaal geen borden meer te wisselen als een volgend kabinet weer iets anders verzint.
Als ze maar de dynamische limieten niet zoals in het buitenland doen. 120, 130… 90.. 130 en dan 100 en dan 60 en dan 130 op een stukje van 3 kilometer met flitspalen. En dan op dezelfde locatie 3 snelheden. Ohja uitgezonderd autos smaller dan 2.1m bij regen tot 3,5ton met aanhanger.
Indien ik weer in NL ben denk ik niet dat ik naar 130 ga, maar gewoon 100 blijf rijden. Verschil in tijd en verbruik rechtvaardigen het niet voor mij. Scheelt ook dat ik geen leuke rijdersauto heb, dat dan wel weer.
Kan de cruise eindelijk weer op 180 ipv 150 :P
Ik ga al effe klaar zitten voor “blik of de weg”
Uit het hoofdlijnen akkoord: De maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan – verhoogd naar 130 kilometer per uur.
Feitelijk geeft die zin niets meer of minder weer dan wat nu al de realiteit is. De maximum snelheid is, daar waar het kan, nu al 130.
Het gaat licht chaotisch worden op de snelwegen. Op sommige plekken mag je straks nog steeds maar 80. Op andere 100. Op sommige plekken, altijd 130. En op andere plekken blijft de 130 van 19.00-06.00 gelden.
Zou het niet gewoon een idee zijn om dynamische borden te zetten?
Hebben wij zelfs in Belgie.
Alleen binnen de bebouwde kom
Ja zeker, 100 is zo tergend traag dat het slaapverwekkend wordt. Ook 130 stelt niet veel voor, maar het is in elk geval beter.
Ik rij altijd op de snelheid limiet, dus waar t mag rij ik straks gewoon 130
Mijn normale woon-werk brengt mij nergens waarvan ik vermoed dat de situatie gaat veranderen, dus zal 100 de norm blijven. Leuk voor de mensen het oosten van het land. Voor mij totaal niet van toepassing.
Reed altijd al rond de 120. En dat lukt overdag buiten de spitsuren heel handig. Het zijn de wereldredders die 100 houden op links die ervoor zorgen dat “harder lukt overdag toch niet”….
Met Flitsmeister aan zet ik de cc meestal op 144 (139 na meetcorrectie, dan raak je nl niet je rijbewijs kwijt).
Maar om dan straks 174 te gaan rijden lijkt me wel leuk, maar iets te hard voor onze drukke wegen :-)
Dus voor mij veranderd er weinig.
Ik reed voor 2020 en nu ook al precies zo snel als mij goed uitkomt. Soms is dat 30 boven de geldende limiet en soms is dat 105 op de cc, ook als ik van Groningen naar (bijvoorbeeld) Maastricht of R’dam moet. Soms is gemiddeld 1 op 18/19 rijden ook gewoon lachen als het toch niet uitmaakt hoe laat je aankomt.
Nee. En ik ga nog steeds inhalen met 104 en de cruisecontrol teruktikken als je gaat duwen.
Ah, ben jij er zo een die niet geleerd heeft dat inhalen zo kort mogelijk moet duren, dus een beetje vlot met 110 is prima, doet geen agent moeilijk over hoor, Nu ben ik zeker niet van het duwen en hou ik bijna altijd netjes afstand, meestal zoveel dat er weer een ander meent toch nog met 104 ertussen te kunnen nadat ie bijna in de kont van de vrachtwagen voor hem is gereden je verzint het niet hè.. Maar als je bewust links blijft hangen om te treiteren ga ik je toch echt rechts voorbij.
Zo kort mogelijk maar je mag niet boven de maximumsnelheid ook niet om in te halen.
Dat klopt, maar als je in de gemiddelde auto de cruise control op 104 zet is de werkelijke gps snelheid vaak nog net geen 100. Dus best irritant..
@legion1349 hoe zielig moet je leven wel niet zijn om mensen express op te gaan houden? Balen op het feit dat je niks bereikt heb in je leven dat je zoveel tijd over hebt om expres mensen te gaan irriteren??
Da’s apart! Dat denk ik nou van zielige bumperkkevers die menen dat hun tijd belangrijker is dan die van andere weggebruikers!
Maar ben ’t wel met ‘m eens. Kijk het is heel simpel: Wat is voor jou de beste snelheid? 140km/u? 170? Da’s toch veel te langzaam?! Ik vind dat je makkelijk 250 moet kunnen rijden. Ga eens aan de kant, ik wil 300!
Dat is niet echt handig op een weg waar meerdere mensen met verschillende snelheden rijden. Om die reden hebben we dus met z’n allen afgesproken dat we ons laten leiden door de wet. En die is nu eenmaal 100km/u. Dus moet je inderdaad even wachten. Kost moeite wachten, ik weet ’t, doen we niet graag. Maar er is ook een positieve kant! Als jij nou OOK gewoon 100 rijdt, hoef je ook niet continu op de rem en je stuur op te vreten bij elke nieuwe voorligger! Kijk, win-win.
Ik heb inderdaad alle tijd van de wereld, dus volgens mij heb ik het dan allemaal wel wat beter geregeld dan jij is het niet ;)?
Wat een vraag? Dit is kiezen tussen een vegan lunch en een filet mignon. Wat denk je?
Een lekker klaargemaakte vegan lunch is beter dan een overgare leren lap filet mignon, vind ik.
Dus moeilijk vergelijk :)
Ik weet niet waar jij gaat eten, maar in het echte leven gaat de vergelijking wel echt op
Hangt ervan af met welke oto er gereden wordt. Dat betekent in 90 procent van de gevallen niet sneller dan 100 km/u, omdat die kar zich niet leent voor (veel) meer. En ja, houd zoveel mogelijk rechts, van mij zal vrijwel niemand last hebben.
Zeker. Ook haalbaar in het noorden van het land. En scheelt zeker reistijd naar andere delen van het land. En op de korte afstand win je veel mentale reistijd :).
Is dit prioriteit voor de politiek/zaken die spelen in het land? Nee. Ben ik er persoonlijk content mee? Absoluut.
Bij ons in het oosten op de A1 zal het wel 130 worden maar in de rest van het land verwacht ik weinig verschil.
Sommige auto’s gaat 130 lastiger, oude kadett vond het wel lastig. Gelukkig vind onze 560SEC ( helaas geen AMG of Brabus) het prima te doen.
Tuurlijk, deed ik nu ook al overal op de snelweg, heb me in al die jaren vrijwel nooit aan die 100 gehouden tenzij het traject controle was op dat stuk, het feit dat het om uitstoot ging en niet om veiligheid was voor mij een rijden om het te negeren, niet iedereen geeft om de uitstoot etc…
Nee ik blijf gewoon 150 kachelen, dat rijdt het lekkerst imo.
Blijf lekker 100 rijden, tijdswinst is verwaarloosbaar en scheelt behoorlijk in de kosten.
Ik heb nooit een boodschap aan 100 gehad dus voor mij veranderd er niks
Nee, ik blijf wel rechts rijden. Geen zin om, zelfs bij 130, om de haverklap een hijgende bestelbus aan m’n bumper te hebben hangen. Het kost ook de overheid weer sloten met geld. Beetje populistisch allemaal.
Oei mag ik dit nog wel zeggen hier op treehuggers.nl? Super blij met 130 want dan vallen mijn 200+ boetes lager uit.
Ik rijd meestal 120, dat deed ik al toen het 130 werd, bleef ik dus doen toen het 100 werd en dadelijk bij 130 wederom. 120 is in NLD prima, had nooit naar 130 gehoeven wat mij betreft.
Dit is het enige goede antwoord ..
De laatste alinea zegt genoeg. Men is iets alerter en scherper met hogere snelheid. Iets wat met 95-102 kmh toch een beetje gesukkel is en op 39cm invoegen toestaat. Ik rijd max wanneer het kan overigens. En erover als er geen kip op de weg is. Of in dld.
Blijf lekker 100 rijden. Stuk minder vermoeiend, scheelt flink wat benzine en het levert mij te weinig tijdswinst op.
Ben (waar het verkeer het toeliet) altijd 130 blijven rijden dus verandert niet zoveel. Vind dat de lekkerste kruissnelheid.
Nou ja, wellicht als het echt rustig is ietsje vaker wat harder als ik in een dolle boefjes bui ben.
Amen; ik ben ook niet gestopt met 130km/u rijden. Ofwel file, ofwel 130km/u. Nu Amsterdam weer terug naar 50km/u en we leven weer in een beschaafd land.
In begin hield ik me er aan maar ik rij al wel een dik jaar altijd 115/120…. ik wordt moe met een lang stuk. Van mij mag het waar het kan. Ik woon in Emmen, dus langere saaie wegen ….. met 130 naar Zwolle schiet het mooi op dan….alhoewel het hier ook drukker wordt vergeleken bij 10 jaar terug
Nog best veel mensen die zeggen nu niet 130 te rijden, dat verbaast me. In het weekend zie ik toch hele volksstammen 130-140 rijden overdag. Ook genoeg 90-100 rijders, maar ik had toch meer ‘er verandert niets want ik reed al zo snel’ reacties verwacht. Ik denk dat er voor mij weinig verandert op de woon-werkroute, genoeg stukken waar je nu al amper 100 haalt door de drukte.
100, 130, allebei prima. Als beide snelheden maar in hun eigen baan zitten.
Ik rijd to 49 km/h over de limiet afhankelijk van de hoogte van de boete en hoe constant je deze snelheid kan rijden. Wanneer de weg leeg is scheelt het best wat tijd op langere afstanden. Wanneer het druk is rijd ik met het verkeer mee.
Ja. Als ik op de snelweg zit is het vaak meteen voor een lange rit (>1uur) en dan is het wel lekker om door te rijden.
Als ze het maar gewoon 130 maken ipv stukje 120, dan weer een stukje 130, dan weer 120 en dan weer 130 enz.
sowieso. cruise control op 135 of 140 dat ik 130 op gps rijdt.
Iem hier wel eens bekeurd voor meer dan 100 op de snelweg?
Ja, ik rij straks gewoon weer 150.