Is er überhaupt iets dat jij zou willen veranderen aan jouw auto?
Niks zo persoonlijk als smaak, zeker als het op de smaak voor je auto aankomt. Daarmee bedoelen we niet alleen het merk, het type, de uitvoering en de kleur, maar ook of je er iets aan zou willen veranderen.
Sommigen kunnen niet wachten als ze de sleutels van hun nieuwe bolide in ontvangst nemen. Zij gaan direct aan de slag om de velgen, schokdempers, downpipe, chips en stoelen te vervangen. Ja, ik heb het over jou, @willeme. Anderen hebben meer met origineel en willen niets anders zien aan de auto die zo uitgebalanceerd is ontworpen.
Wat zou jij nog willen veranderen aan jouw auto?
Ik heb me altijd laten voorstaan op het feit dat ik een rasechte originaliteitsnazi ben. Zoals de auto uit de fabriek rolde, zo moest hij blijven. En als je een beetje tussen de regels hebt kunnen doorlezen, het staat er in de verleden tijd.
Ja, ik vind het ineens niet heel erg meer om dingen iets anders te maken aan mijn eigen auto. Zo heb ik mijn Saab cabrio voorzien van een andere kap in het blauw, terwijl hij toch echt met een zwarte muts was geleverd. Niet zoals bedoeld, maar wel mooier. Vind ik.
En de Tesla heeft andere velgen gekregen. Wel originele velgen die ook door de fabriek worden geleverd, maar toch. En er is nu nog iets dat ik aan mijn auto zou willen veranderen. Ik zou het liefst al het chroom vervangen voor zwarte sierstrips.
Ik stond net namelijk bij de Supercharger naast een andere zwarte Model S van mijn bouwjaar en die had dat gedaan. En eerlijk is eerlijk, het zag er enorm strak uit. Zeker in combinatie met de 21 inch Turbine velgen. En nu wil ik dat ook.
Maar goed, dat zijn mijn overpeinzingen. Hoe zit het met jou? zijn er dingen die jij nog zou willen veranderen aan je eigen auto?
Laat het ons weten
AS zegt
Leukere velgen onder de SVX.
baklava zegt
Mijn Mazda 3 voorzien van betere veren/dempers. De originele zijn kneiterhard en niet comfortabel. Dat is het wel zo’n beetje.
Ruben Van Dijk zegt
Ik heb een C30 1.8, dus ik zou bijna alles willen veranderen. 2.5 5 cilinder bijvoorbeeld. Goede banden. En goed onderstel.
mashell zegt
Wat is er mis met het onderstel? De C30 kan alles wat een Focus 2 kan maar is een tikkie comfortabeler.
Who_carez zegt
De Civic type-r een complete make over. Dus slijtage onderdelen vervangen van de ophanging, OZ velgen eens laten restaureren, coil over kit er onder en dan het motorblok laten sleeven, 2mm uitboren, hoge compressie zuigers er in, cilinderkop bewerken met deftige nokkenassen en dan ITB’s met een deftige remap. Ahja, en de versnellingsbak zou is wat liefde nodig hebben en een sper diff… Ow, en nieuwe lak :) Maar dan ben ik snel 20k verder in een 21 jaar oude Honda. Komt goed, stap voor stap!
Robert zegt
Een betere geluidsinstallatie. De eerste eigenaar had de optie om voor een setje Bose speakers in het interieur te kiezen, maar heeft dat helaas nagelaten. Doodzonde.
Wolflow zegt
Heeft eerste eigenaar dan verstandig aan gedaan, Bose schreeuwt zelf van de daken dat het goed spul is in de hoop dat mensen er in trappen
vincentbaan zegt
Ik zit te denken aan een turbo op de mx5. Maar waarschijnlijk blijft het bij denken.
stefanvts16v zegt
Overweeg om toch nog even langs de chiptuningboer te gaan om er 30 pk en 50 Nm bij te krijgen. Blokje heeft genoeg reserve af-fabriek namelijk.
sabrerator zegt
De Jaguar: ombouwen naar elektrisch zodat ik hem tot mijn dood kan blijven rijden.
De MGF: beige kap erop, instelbare GAZ schokdempers en nieuwe hydragas veerbollen.
De Rover 200 BRM: eigenlijk niets.
faalhaas zegt
Mijn Prius+ is verhoogd, als de bandjes versleten zijn druk ik de maximale bandenmaat eronder. Handig op vakantie en in Almere.
O plaat zegt
De Cadillac: niets, de persoon die hem besteld heeft heeft een zeer stijlvol resultaat gedaan met de optie lijst.
De mustang: niets direct, met de tijd zou een andere versnellingsbak of wat snellere cilinder koppen mogen maar dat is geen must.
De T3 bus, een winch zou nog passen, er zit nog een versteviging gelast door de landmacht op mijn bodem om er één te plaatsen en mijn plafond kan beter afgewerkt worden.
jdbn zegt
@Willeme lees even mee, kun je misschien nog inspiratie op doen voor de F31 330d. Ik heb er ook een namelijk, een Estoril blauwe.
Een paar dingen zijn niet meer nodig om te veranderen, namelijk chippen (dat gaat er goed vandoor met ~320pk) schroefset (KW met electronische dempers in dit geval) en BMW Performance BBK (370mm voor, 345 achter).
Als budget geen issue zou zijn, zouden er nog wel wat dingen bij kunnen..
Laten we beginnen met het onderstel. Om te beginnen zou ik benieuwd zijn wat M3/M4 draagarmen op de vooras doen van een F31. Het stuurgevoel is niet je-van-het, met die armen zou dat wel moeten verbeteren. Verder natuurlijk een LSD. Setje spacers mag ook wel om de wielkasten verder wat op te vullen.
Exterieur zou ik al blij zijn met LED mistlampen (die gloeilampjes zijn eigenlijk geen porum) maar zonder budget maar meteen ook LCI koplampen en achterlichten. Verder is ie eigenlijk wel al prima.
Interieur zou ik graag de Performance Carbon/Alcantara sierlijsten willen, een LCI aircopaneel, update van het entertainmentsysteem naar ID5/6 en om wat beter te blijven zitten in de bochten een setje Cobra Nogaro’s graag. Die kun je vanuit de fabriek laten bekleden zoals je wilt, dus graag matchend met de rest van het Alcantara/Hexagon interieur.
En dan als laatste motorisch… Tja, Darkside Developments heeft een hoop mogelijkheden om van een 30d een Autobahn monster te maken. Grotere turbo, intercooler, brandstofsysteem upgrade, uitlaat.. PKtje of 450 en 1000nm moet wel genoeg zijn. Wellicht te overwegen om wat kop bewerkingen te laten doen en extra aandacht te besteden aan in/uitlaat, en het wellicht bij 400pk houden maar dat ie dan niet bij 4000rpm dood valt maar bij 4500 of 5000. Misschien minder snel maar ik denk wel prettiger om te rijden.
Benny_Weisz zegt
Ik zou het leuk vinden als mijn BMW 330d eens meer CO2 ging uitstoten…..
dondeboer zegt
Bandenspanning een half bar verlagen, dakdragers erop , tranen open en structureel een versnelling lager rijden dan je nu doet. Verder is het belangrijk dat iedereen in je gezin minimaal 40 kilo aankomt, meer mag ook. Nog beter is het om altijd een caravan mee te nemen. Zo groot mogelijk. Paardentrailer kan ook, maar een caravan is beter.
Andreivierfunf zegt
Eibach veren, m’n RTI-scherm ombouwen tot Apple CarPlay systeem, het standaard geluidssetje upgrade naar premium audio, nieuwe koplampunits met xenon, facelift achterlichten, satijn chrome buitenspiegels. Dat was het wel.
Verder gewoon heel content met m’n Volvo!
mjpamsterdam zegt
Iets dat de zon oproept en de regen verdrijft ! Kan ik eindelijk weer eens open rijden in mijn C70 met canvasdakkie ! Want h*ll wat was de zomer waardeloos !
Who_carez zegt
Bij mij ging vroeger het dak open vanaf dat het even niet regende. En zoveel heeft het afgelopen zomer nu ook weer niet geregend. Maar opzich heb je wel gelijk :)
mashell zegt
Heh? Mei, juni, juli en september hadden we fantastisch weer.
redneckdarian zegt
Denk dat er iets mankeert aan je geheugen want het was hartstikke prima. Weken aaneen droog geweest. Het water was zelfs uit onze zwembad verdampt!!
Motomoto zegt
Spacers op de Kodiaq en 16″ onder de Jazz.
eaudi zegt
Mn electrische auto van een benzine V8 voorzien. Mét een grotere range dan nu.
Roskampies zegt
Bmw 530d naar alpina d5s upgraden. ;)
Homer55 zegt
Ben er nog niet over uit… Een M111K erin. Een normale M111 kan ook. Een M104 in alle soorten is ook zeer interessant..
sanderz28 zegt
Inruilen op een andere auto.
anthwan zegt
Android CarPlay, en de handbak vervangen voor DSG.
2010 Audi S4.
boomhauwer zegt
Een automaat monteren.
retsok zegt
De remmen van mijn Celica T sport raken bij een klein beetje sportief rijden veel te snel oververhit dus een bigbrake set wordt de volgende aanpassing.
spidermann zegt
Mijn alfa spider serie 3 uit 1987 met een massieve tuning kuur van 130 pk naar zeg 180 pk te tunen.
ericc zegt
Ophanging, grotere cilinderinhoud, kleine rolkooi, 4-punts gordels, Akrapovic. Oliekoeler, sport-kat, downpipe, Recaro’s,
bluebird zegt
Stelvio bevalt prima, zeker na de stage 1. Af fabriek goed in de opties, heb alleen geen pano dak maar donker hemeltje. Enige wat ik minder mooi vind ik dat hij vrij hoog op de poten staat. Optisch lijkt verlagen me best gaaf staan met de 20 inchers. Maar alleen veren icm de originele schokdempers en 150d km lijkt me niet handig. Andere schokdempers zijn dan weer beperkt ivm de adaptieve dempers. Ach, we gaan het wel zien….
okdoei zegt
Ik zou mijn Nissan Leaf graag willen veranderen in een Ferrari Roma.
shalomleon zegt
Ben al aardig aan het aanpassen hahaha. Maar lsd en remmen upgrade zijn wel nodig. Van 125 naar 300pk in een opa en oma auto. Altijd goed
joki zegt
Altijd eerst de sper doen, maakt er gewoon een andere auto van!!! Geen Torsen maar bvb een OSGiken… is duur maar wel veel beter!!!
seatleon zegt
Schroefset onder een Seat Leon FR. Ik weet niet of het heel veel gaat uitmaken. Maar ik wil het ook wel een keer ervaren. De vrouw ziet het nut nog niet echt in v/d mod. Zelf twijfel ik ook, er mag ook wel een andere auto komen.
bunnylebowski zegt
Plan komende tijd voor de 535i : M performance uitlaatsysteem of een kleppen systeem, xhp software installeren.
Lange termijn of als geld geen Rolex speelt: individual velgenset, Matchup 7 installeren, alpina look front bumper en de auto naar stage 3 brengen.
Of gewoon upgraden naar een 540i en die gelijk van stage 1 voorzien…
goodvibrations zegt
Hahaha… een grotere accu in mijn MX30 en sneller laden 😆. Al heb ik het bijna nooit nodig met een lader thuis… Maar prettig zou het wel zijn..
Tonnie zegt
Alles zwart lijkt echt een midlifecrisis ding te worden. Dat was 10 jaar geleden nog iets voor voetballers…
Voor mijn Delta zou ik graag nog eens betere veren/dempers willen, dat alle elektronica werkt (hoeft niet altijd, maar niet altijd niet) en het dashboard opnieuw laten bekleden. Uiteraard is het uitermate mooie leer flink gekrompen.
saxoke zegt
Ombouwen van 2wd naar 4wd. Lijkt me op m’n auto ideaal
Loek zegt
Gebruikssporen (met name interieur en plekjes blanke lak exterieur) fixen. Velgen moeten een refurb. USB poorten van het aftermarket scherm fixen zodat ik CarPlay kan gebruiken.
Tuning e.d. heb ik echt absoluut geen plannen voor. Ooit zou ik nog eens een goede schroefset willen maar ik heb er momenteel het geld niet voor over.
cossiekiller zegt
///M -logo’s op mijn CLS plakken. Om de mensen te verwarren. En omdat het kan.
Dutchdriftking zegt
@Nicolasr: Chrome delete vind ik persoonlijk altijd een beetje smaaakloos, helemaal nu het een af fabriek optie is voor zowat iedere auto, maar ieder zijn ding!
Wat betreft mijn eigen auto, het eerste wat moet gebeuren is een upgrade koppeling. Door alle hardware upgrades trekt deze het niet meer. En in het originele vliegwiel zit fabrieksaf een speling, dat rijdt erg irritant. Verder ligt er al een poosje een andere uitlaat op de plank, maar het komt er iedere keer niet van om deze er onder te schroeven.
Wensen/dromen voor de toekomst:
Mijn standaard zwart lederen interieur is wat saai en heeft ook wat slijtage. Dit vervangen voor een amaretto lederen TI interieur staat hoog op de lijst, maar vind maar eens een set… Ook wil ik nog heel graag een complete onderstel renovatie doen. Alle rubbers en dergelijke nakijken en waar nodig vervangen voor (upgrade) exemplaren. Ook mag er dan meteen een schroefset onder om het ‘hangende kont syndroom’ op te lossen. Wellicht nog een klein spacertje, dan is hij wel af. Oja, een aanpassing voor de koplampen zou mij ook nog wel wat lijken, de lichtopbrengst van de standaard 159 koplampen is om te huilen. En als we echt aan het mierenneuken zijn, rode gordels lijkt mij nog wel een leuke toevoeging.
Sjoerd2000 zegt
Ik geef mijn Upje regelmatig water, hij weigert te groeien
petroldrinker zegt
Voor de F430: demper en catloze uitlaat, race headers, andere velgen, suspension refresh, meer carbon parts erop (stuur mer shiftlights van een scuderia, carbon diffuser etc) kan nog wel ff doorgaan, scheelt dat het mn enige auto momenteel is…
JelmerS zegt
Z4 roadster 3.0SI
ToDo: Stuurwiel laten opknappen, achterste krukaskering laten fixen en automaat laten opfrissen (zit al xHP flash stage 3 op, aanrader!) Zelf koelslangen op de voorremmen monteren.
Wishlist: sperdifferentieel met lichtere eindreductie. Misschien nog een nette custom uitlaat met X of H brug laten maken.
Dan is ook vrijwel alles aanpast aan het onderstel en remmen en carrosserie verstevigen en is het een hele fijne sportwagen geworden
bunnylebowski zegt
@JelmerS hè ben jij die amigo van de groene Z4 op Autoweek ? If so: zeer fraai apparaat heb je staan
denniss00 zegt
Een hoop. M’n K11 Micra staat nu op 15 inch, 195 voor, 205 achter. Wil er 14 of 13 onder, dan op een schroefset zetten, clear taillights, ga binnenkort nog bezig met een spoiler produceren, en dan komt er nog een 1.8 in. Helaas houden de plannen nooit op, dus is het lijstje zomaar oneindig..
joki zegt
Waarom bredere banden achter op een voorwiel aangedreven wagen? Je hebt daar dus meer grip dan vooraan dus sneller onderstuur…
Doe zoals Audi bij hun vorige RS-modellen, breder vooraan dan achteraan, Audi deed dit net om het onderstuur van deze modellen in te perken, en het was dan nog erg…, maar wissel je wielen en ga eens op de limiet een paar bochtige weggetjes doen, je zal het verschil wel merken!
Ik weet ook wel dat de “looks” dan serieus zullen verminderen maar je kan wel zeggen dat je het leerde van een Audi RS3! Kan tellen qua street-credibility…
joki zegt
i20n: toekomst: Torsen diff eruit en OSGiken of Drexler erin… Maar worden nog niet geproduceerd, dus wachten en wachten. Chiptuning, en ik bedoel dan GEEN inbouwbox- tuning… maar de, chip nog niet gekraakt, behalve door een Frans bedrijf maar als ik telefoneer weten ze niet helemaal zeker of het zal lukken… tja…
Stoelbekleding, je lijkt op plastic te zitten, dus eens kijken of ik ergens Alcantara kan laten monteren en vooral wat het zal kosten… Hoezen zijn niet mogelijk door het stoelontwerp dat niet gelijk is aan de gewone i20…
Reeds uitgevoerd: alle hardware klaar voor stage 2 tuning. Short shifter gemonteerd en als allereerste aanpassing de OEM speciaal voor de i20n gehomologeerde Pirelli banden in de vuilbak gekieperd en Michelin PS5-banden opgelegd, 1 cm breder en een enorm verschil in grip, dus gemeten bochtensnelheid, en “voorspelbaarheid” zijn serieus verbeterd, deze gemonteerd op Flow Formed en dus lichtere velgen waardoor het gewicht per wiel “KG is gedaald (had graag Forged gehad maar moest rekening houden met budget…)
Powerflex rubbers gemonteerd waar deze voor beschikbaar zijn.
leaper035t zegt
In mn daily: hybride en 4-wiel tractie eruit.
In mn Oldie: interieur zo goed als nieuw krijgen.
MarcoM zegt
Een “400” motor.
alcantara zegt
De tijd, want die staat nog steeds op zomertijd ingesteld.
V8Vantage zegt
Mijn huidige auto is perfect zoals deze is. Is een fabrieksauto geweest dus zitten opties op die ik zelf te duur zou vinden maar er nu wel opzitten zoals bijvoorbeeld keramiek bedieningselementen.
Ik zou er wel eentje bij willen hebben. Een cabrio waar je nog nèt met 4 personen in kan zitten als het moet en met een V12. Liefst één met kleur en lederen bekleding met een kleurtje. Qua bouwjaar rond 2010. Iemand suggesties?
En nu bedenk ik me ineens dat ik er nog een trekhaak onder wil hebben. Onder mijn huidige auto dan…
V8Vantage zegt
OK, nu even wat reacties teruggelezen te hebben, een LSD zou idd wel erg mooi zijn. Maar wat kost dat voor een 540d? Meer dan een trekhaak gok ik zo.
MarcoM zegt
@V8Vantage: Een LSD kun je bij achterasrevisie in Dalfsen laten inbouwen, kost wat, maar dan heb je ook wat.
tatog zegt
Voor mijn V70 een upgrade van de geluidsinstallatie. Er zit nu standaard spul in maar je kan relatief makkelijk de luidsprekers van high performance monteren. Daarnaast 18” er onder en wat betere schokdempers en subtiele verlaging. Motorswap ook, de 2.0 is niet vooruit te branden maar dat geintje is te kostbaar.