Iedereen maakt fouten. Ook op autogebied. Wij zijn dus benieuwd naar de grootste fout die jij hebt gemaakt op autogebied. En dat kan alles zijn! Dus, geef maar gauw antwoord op deze lezersvraag!
Fouten maken. Niets is ons vreemd, ook bij Autoblog. Ja, je zou het wellicht niet denken, maar zelfs wij maken fouten. Niet vaak, maar we maken ze wel. Zelfs op autogebied.
Denk bijvoorbeeld aan diesel tanken in een benzine-auto. Of een leuk verlagingssetje monteren waarna de vullingen uit je kiezen trilden. Of een ‘ZO GOED ALS NIEUW BMW VERKEERD IN GOEDE STAAT’ voor 950 Euro. En die dan gewoon kopen. Ik zeg niet dat wij ter redactie ál deze fouten hebben gemaakt, maar het had gekund.
Die BMW heb ik dus gekocht…
Een van bovengenoemde fouten heb ik dus wel degelijk zelf gemaakt. Ik was 26 en werkte in die tijd voor Endemol. Je weet wel, waar ze die ‘goede’ tv-programma’s maakten. Iemand moest het doen en ik voelde me daartoe geroepen, zeg ik ter verdediging.
Een voordeel van bij dat bedrijf werken, was dat je als producer tijdens je programma de beschikking had over een productie-auto. In mijn geval een Opel Astra 1.6 TwinPort stationwagen. Overigens weet ik nog steeds niet waar dat TwinPort nou voor staat, maar dat terzijde.
Geen heel spannende auto, maar nieuw, gratis en met tankpas. En oh ja, ik mocht hem ook privé gebruiken zonder bijtelling en ander gedoe. Niks mis mee.
Nadelen voor werken bij Endemol waren er ook. Bijvoorbeeld dat je op projectbasis werkte en je dus zomaar na een maand of 5 zonder werk kon komen te zitten. En zonder werk betekende ook direct zonder auto. Waarvan akte.
Ik moest dus wat ‘nieuws’. Liefst goedkoop
Zonder auto zitten was niks voor mij. Ik woonde in Loosdrecht en dat is best een leuk dorp, alleen heb je daar echt een auto nodig als je nog wat van het leven mee wil maken. Dus ik moest iets anders. Maar wel wat leuks, dat hoort erbij als petrolhead.
Afijn, ik opende Marktplaats -dat had je toen ook al- en zocht naar BMW+6-cilinder+goedkoop. En ja hoor, ik vond er direct 1. Een echte E30 320i Touring. Zwart en de advertentie zei het echt, ‘DE AUTO VERKEERD IN GOEDE STAAT’.
De spelfout hoorde nou eenmaal bij advertenties voor auto’s dacht ik, dus ik ging direct op pad.
De BMW was goedkoop. Dat zeer zeker.
Maar verder… Ik had het natuurlijk kunnen weten, want het was een barrel. Alles was er fout aan. Maar de liefde voor het geluid van de ‘straight six’ overwon alles en het proefritje was eigenlijk ook best prima. Vond ik toen. Dankzij die verdraaide oogkleppen die ik ophad.
Dus ik rekende 950 euro af en toog zo trots als een pauw naar huis met mijn dikke vette Bimmer. Niks aan de hand, zou je denken.
Dat had ik helemaal mis
Die avond was ik ermee naar het altijd bruisende Loenen aan de Vecht gereden, alwaar ik met een paar vrienden (en @fmgarcia was er ook) had afgesproken om wat te drinken in een van de twee kroegen daar. Nog altijd trots liet ik hen mijn aanwinst zien en met de woorden: ‘moet je die motor horen’ draaide ik de sleutel om.
Je raadt het al, behalve een hoestende startmotor gebeurde er verder niets. Maar ook echt helemaal niets. Met een gekrenkt ego en een illusie armer belde ik de Wegenwacht. Waar ik nog geen lid van was. En je weet dat je dan de hoofdprijs betaalt.
De man van de ANWB kwam en schudde meewarig zijn hoofd. Dat wordt helemaal niks meer. De auto is uiteindelijk naar een garage gesleept en daar bleek dat het oprecht de grootste fout was die ik ooit had kunnen maken. Op autogebied dan, over andere fouten kan ik wel een paar boeken vol schrijven…
Volgens mij was alleen het linker ventieldopje nog goed, de rest was helemaal bagger. Uiteindelijk heb ik nog 100 euro voor het wrak gekregen, maar dat was al minder dan mijn net aangeschafte lidmaatschap van de ANWB. Ik heb er uiteindelijk net geen 38 kilometer mee gereden, toen was het kreng al dood. Met recht een enorme fout op automobiel gebied.
Vertel ons jouw fout in deze lezersvraag
Ik sta ongetwijfeld niet alleen met zulke verhalen. En ik denk altijd maar zo, gedeelde smart is halve smart. Want al is dit verhaal al 18 jaar oud, ik baal er nog steeds van.
Dus, help mij -en wellicht jezelf- uit deze misère en deel jouw grootste fout op automobiel gebied met ons. En dat hoeft dus geen slechte aankoop te zijn hè? Het mag alles zijn dat achteraf niet zo’n slimme zet bleek!
We lezen je reactie graag! Dat doet ons goed!
HZW zegt
Het destijds niet kopen van een eerste generatie RS3. LOL.
Dutchdriftking zegt
@HZW: Had die niet enorme problemen met de remmerij?
deepep zegt
Bezuinigen op goede onderdelen dan wel niet Oem of top aftermarket spul… dat betaald zich altijd terug… mits je een auto langer hebt …of kan doorverkopen met meerwaarde…wat meestal met top onderdelen kan aangezien er altijd liefhebbers zijn die dat kunnen waarderen… en dan bedoel ik niet die ene carbon hippeldepup spoilert… maar gewoon KW, Ohlins, Whiteline etc onderdelen… die brengen wel meerwaarde t.o.z oem…. imo.
Loek zegt
Ik heb nog niet lang genoeg een auto om er iets mee ‘fout’ te doen, maar dat had anders kunnen zijn.
Ik was namelijk bijna gezwicht voor een Clio 1.2 met bijna geen opties, zelfde km stand en vol met lelijke schades.
Ik heb nu een full option 1.6 die er nog verrassend netjes uitziet. Ik denk er wel eens aan hoe het met die 1.2 was geworden. Niet fijn denk ik.
Johanneke zegt
Op Velperbroek gas bijgeven toen ie op oranje ging, terwijl ik te ver weg was. Net rood gepakt, en op iemand geknalt. Gelukkig enkel blikschade bij beide partijen. Was echt een achterlijke fout van een 19 jarige. Van geleerd.
retsok zegt
@Johanneke: hihi, ik heb dezelfde fout gemaakt maar dan met een andere afloop. Ik was zo slim dit te proberen toen ik ook net mijn rijbewijs had bij een verkeersplein met flitskasten. Het licht sprong op oranje en mijn reflex was gas geven! Uiteraard reed ik net door rood en 25km/h te hard.. dat was een duur grapje.
porker zegt
Iedere dag op Autoblog kijken of er wat nieuws is
marcomanta zegt
@porker: tot ziens porker.
haio zegt
@porker: Iedere dag? Ieder uur zul je bedoelen :P
HZW zegt
Ja, zonder fouten leert men niets.
50mchljn zegt
Het bestellen van de 1e generatie Citroën C5 Break. Ging vrijwel meteen met dat hok naar Zuid-Frankrijk. Zelfs Fransen liepen er omheen met opmerkingen dat dit fantastisch was. Wat een mooie kar etc. In werkelijkheid is dat de auto door de importeur werd teruggenomen. De reden ? Heel veel redenen ! Maar om 1-tje te noemen ; het regende dus dan is het gebruik van een ruitenwisser wel handig. Echter het aanzetten van de ruitenwisser was voor de C5 het commando om het panorama-dak te openen. Heel veel meer van dit soort geintjes ! Overigens deed de importeur helemaal niet moeilijk en nam de auto terug met een kilometerstand van 5k zonder een discussie en voor mij geen financiële “ pijn “. Dat dan weer wel.
fanboy zegt
1 keer gedacht dat banden op de camper nog wel een jaartje mee konden, en dan volgend jaar beslissen wat we uberhaupt met de camper gingen doen op lange termijn, en dan nieuwe banden kopen.
Gevalletje verkeerde zuinigheid, en een klapband gekregen op vakantie. En alsnog op vakantie alle 4 vervangen.
towi1989 zegt
M’n R33 GTR verkopen 🥲
rolov zegt
@towi1989: tjezus .
SpiderIV zegt
kopen van een VW Golf. Absolute jeugdzonde en nooit meer een auto van dat concern.
golf1985 zegt
@SpiderIV: heb er twee! Geen problemen mee gehad. Naja met de mk2 uit 85 wel motorisch gezien. Maar ander blok in gelegd en looot nu al 5000 kilometer als een zonnetje en zonder problemen
piston zegt
Na vele jaren BMW overstappen naar een Tesla Model 3. Moet nog 2,5 jaar met dat ding rondrijden.
HZW zegt
Tegen die tijd zijn er ook wel leuke elektrische BMW’s.
marcomanta zegt
@HZW: ik zag toevallig vanmiddag mijn buurjongen van 5 op zo een ding rijden, gaat toch 5 km/h
Harsterk zegt
Ja, heb ook hele slechte ervaring met BMW 5 uit 2004 gehad. Heeft mij wel 5 keer laten staan. Allemaal elektronische problemen. Dat heeft Tesla veel beter voor elkaar. Rijd twee jaar in een model 3. Wil niet meer terug naar een ICE.
E34M5Touring zegt
Verstandig worden.
tinnemans zegt
@e34m5touring; Hoe is je dat nou overkomen joh? Ik hoop dat je er snel weer vanaf komt. Sterkte! ;)
Sempiternal zegt
Niet kopen van een E39 M5 toen ze op hun dieptepunt zaten. Voor een onverprutste origineel Nederlandse betaal je weer rustig >€40k.
Maar wat het vooral is: nu ik ouder ben heb ik meer argumenten om het niet te doen. Had ik vroeger geen last van. Nouja. Toch wel. Tegen de E39 ;-).
bassucks zegt
Een RangeRover kopen bij Bas van Slooten
mynameisjeroen zegt
Een Peugeot kopen, ipv een Porsche 944 die ik eigenlijk wilde.
bierbuik zegt
Dat ik niet jaren geleden een S2000 heb gekocht, toen had je nog best wel mooie staan onder de €10k
powerofdreams zegt
@bierbuik: Wat een wagen is dat!
Dieseltor zegt
Lange tijd zitten kijken naar een ‘jonge’ defender of g klasse(‘02-‘06). Uiteindelijk dat idee laten varen en voor een 5 touring gegaan.
Vrij kort daarna zag ik wel een hele mooie defender voor een leuk prijsje. Wel flink gebaald.. op grijs kenteken en als youngtimer stukken voordeliger dan mijn huidige touring. De touring rij ik niet zakelijk, veel te duur.
Dit was een jaar terug :(
roesplace zegt
Een Austin Allegro. Dat hoef ik toch niet uit te leggen toch? ;)
911targa zegt
Wauw, die ik ook lelijk.
marcomanta zegt
@roesplace: haha, George en Mildred.
frank2b zegt
Hahaha ik heb er ook ééntje gehad. Bijgenaamd de Exxon Valdiz…..
nicolasr zegt
@frank2b: lekte die een beetje olie? 😂
cobana zegt
Een Audi kopen in NL met VAG en PON als serviceverleners. Wat een stel domme prutsers.
heer zegt
Een BMW 318CI e46 gekocht van een marinier. mankeerde er veel dan ik dacht. Eerste week lekke expansievat voor de vloeistof. Tweede week gebroken distributieriem. Had nog maar net 1000 kilometer gereden. bleek ook daarna dat de motor naar een paar maanden naar de soep was gelopen, hoog olie lekages en hoog olie verbruik.
vorige koper had deze auto al afgewezen, dat moest al ene signaal zijn om niet te kopen. maar aangezien de lage prijs en uit goed vertrouwen toch de gok gewaagd. En ervaring van een vorige BMW e30 316i met een kilometerstand van 205000 km en de 318CI met 2100000 toch de gok gewaagd.
aangezien de 316i e30 perfect reed met zijn kilometerstand en leeftijd van toen destijds 23 jaar oud.
Dit was de 318CI e46 met de n42 motor. die bekend stond om zijn olieverbruik en olielekages.
Was een betaalbare e46 destijd voor de prijs maar zou deze meneer niet meer vertrouwen. Auto was in principe afgeschreven. maar reed fijn en was zuinig toen de auto naar behoren reed.
ik dacht dat de nieuwste motoren van BMW net zo sterk waren als die van de jaren 80-90 maat blijkt helaas niet zo helemaal te zijn.
Vreddy_B zegt
Mijn perfecte E39 525D (2003) inruilen voor een BMW 525D E61 uit 2005. Ik was zonodig toe aan wat ‘nieuws’. Ondanks de aankoopkeuring was ik in het eerste halfjaar 60% van de aanschafprijs kwijt aan onderhoud. Ik kreeg alle pijnpunten die je met de auto eventueel kunt krijgen.
Ik wilde er eigenlijk wel vanaf. Maar op een bepaald moment zit je er zo diep in dat je maar blijft repareren. Gelukkig de andere 2,5 jaar probleemloos kunnen rijden.
Harsterk zegt
Zelfde ervaring gehad met een 525tds. Wat een ramoenbak was dat zeg.
seba zegt
Ik heb ooit een Citroën c2 gekocht omdat mij Laguna stuk is gegaan. Toen ik de auto heb opgehaald was ik zeer ongelukkig op zijn zacht gezegd. Ik heb echt niks met kleine auto’s. Deze c2 ik 3 dagen later verkocht met €500 verlies. Op deze moment heb ik besloten om 4 maanden lang op de fiets te gaan maar mijn werk, 20km heen en terug in de winter periode. Toen ik geld gespaard had heb ik een golf gt van mij moeder overgenomen. Dit was mij eerste auto waar ik echt enorm blij en trots op was.
moveyourmind zegt
Impulsief een twintig jaar oude Jaguar XJ kopen voor erbij.
En dan ermee thuis komen en eigenlijk helemaal niet weten wat je er mee moet. En dan pas realiseren dat het gekkenwerk is om een tweede zware auto voor erbij te nemen. terwijl de S-Type die ik al had al genoeg aan wegenbelasting kostte. Om nog maar van onderhoud te zwijgen.
Gelukkig was ik er binnen een week weer via Marktplaats van af. Met een paar honderd Euro verlies, maar ik was al lang blij dat hij zo snel verkocht was en ik een goedkope MG-F kon kopen die veel meer geschikt was voor erbij.
sabrerator zegt
@moveyourmind:
Wij hebben écht hetzelfde wagenpark!
S-Type en MGF! Mooie combi 😀🇬🇧👍
moveyourmind zegt
Inmiddels zijn beide er niet meer. Heb een Citroën C6 en een Smart Roadster. Maar vooral de Jaguar mis ik nog wel, vooral qua interieur. De Jag en de MG-F zijn inderdaad een fraaie combinatie, erg sjiek. Je zal vast wel net zo trots zijn als ik destijds was.
allesmetturbo zegt
@moveyourmind: heb ik een x gehad met een oude 5 serie. Na wat pilsjes drinken en youtube filmpjes kijken over dikke e34’s besloten eentje te kopen de volgende dag. En daarna.. wat moet ik er eigenlijk mee? Ding zoop enorm en had al een auto voor dagelijksvervoer en een project in de schuur.. uiteindelijk met 500 verlies weer verkocht
V8Vantage zegt
Mijn 106gti al na 2 jaar ingeruild op een 206gti. 8 jaar later (2012) in dezelfde goede en originele staat terug kunnen kopen voor 4500 euro en dat heb ik niet gedaan…
camber24 zegt
Net iets meer dan een maand geleden, achteruit inparkeren op onze oprit. Auto van mijn vrouw stond er al. Normaal parkeer ik er naast, dit keer wil ik achteruit hem er even voor zetten, want makkelijker met de kofferbak later die dag inladen. Ik vertrouw op mijn sensoren, rij te wild/onzorgvuldig en idd, boem is ho. Mijn auto had zo goed als niets. Haar auto had toch aardig wat lakschade aan haar voorbumper. Saillant detail; het was nota bene haar verjaardag…
sportabgasanlage zegt
In een vlaag van verstandsverbijstering 15 jaar geleden een Opel Astra Wagon G zonder airco kopen. Zowel Opel nooit meer als geen airco nooit meer.
911targa zegt
Mijn huidige auto: 991 4S met leistungssteigerung tot 430 pk, keramische remmen en weet ik niet wat; het ding zit vol. TV doet al niet meer vanwege overstap naar digi.
Waarom fout? Wat een geld! Had achteraf liever een Ariel Atom gekocht en iets voor erbij.
rijnounsdoor zegt
@911targa: een Ariel Atom als daily en dan iets voor erbij? Wat dan? Een Skeletonboard met 600 pk?
punt666 zegt
Het verkopen van mijn Citroën CX gti turbo 2 omdat ik zonodig “iets Italiaans” wilde hebben. Dat werd dus een 1e serie Lancia Thema turbo i.e voor 1250 Gulden.
De eerste ochtend startte dat kreng al niet. En toen ie eenmaal liep (en dan was het een raket) vielen steeds meer elektrische functies uit. Met als klap op de vuurpijl dat ik bij de C1000 in ons dorp door het schuifdak uit de auto moest klimmen omdat de rest ermee genokt was en ik de deuren en ramen niet meer open kreeg
Auto is een week in mijn bezit geweest en heb hem kunnen ruilen (!) voor een BX GTI waar ik een jaar probleemloos mee gereden heb.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Rond het jaar 2000 niet de BMW M3 E30 gekocht bij BMW dealer te Heerenveen voor iets van 30.000 gulden….met tonnetje op de teller.
Johan zegt
De Messerschmitt slopen waarin ik ongeveer 50 jaar geleden naar school werd gebracht. De MB 220D van mijn vaders bedrijf wegdoen waar mijn vriendin ongeveer 40 jaar terug mee naar mijn studentenhuis kwam. Mijn nieuw gekochte alfa 33 1.7 IE Sportwagon verkopen en niet terugkopen toen ik hem jaren later bij een alfaspecialist te koop zag staan. En tenslotte mijn eveneens nieuw gekochte R5 GTX 1.7 na twee jaar al verkopen om daarna nog jarenlang spijt te hebben. Met de kennis van nu zou het allemaal zo simpel zijn. Daarom koester ik nu mijn Cascada, MX5 en Grand Vitara. Je weet maar nooit…..
Van zegt
Ik weet niet of het op autogebied nog redelijk fantasievol is. Tegen 2030 is het gedaan met de ice auto. Je kunt er niet meer mee rijden. D´r is helaas weinig of geen aanbod. Ik kijk me bijna elke dag scheel op autoscout24 overal. Dan valt je oog op een ice auto en dan weer op electrisch. Ik word er helemaal tureluurs van.
Sempiternal zegt
@van gewoon kopen. Met euro4 (na 2002?) heus nog wel goed en ieder geval nog 9 jaar plezier. Wel iets kopen met meer dan 4 cilinders hè 😉
frank2b zegt
2050 ……
Dutchdriftking zegt
Drie keer een Golf 3, een ezel in het algemeen…
LaLancia zegt
@dutchdriftking: hier ook een Golf 3. Trots, want m’n eerste auto, maar wat een wrak. Startte vaak niet of scheidde er tijdens het rijden mee uit. En roest. Zowel de spatborden als onder het achteruit. Uiteindelijk na 2,5j met maar 250 verlies verkocht.
GTR zegt
Ik had een prachtige Passat CC gekocht en die kwam al vrij snel, een week voordat ik met vakantie zou gaan, op de sloop terecht door een oude meneer die mij over het hoofd zag. Grappig genoeg was dat misschien mijn beste aankoop. Gelukkig erkende de tegenpartij verantwoordelijkheid en ik kreeg een lekker bedrag uitgekeerd. Meer dan ik ervoor had betaald; ik zeg toch, het was mijn beste aankoop.
Ik ging met vakantie en kwam weer met een frisse smoel terug, maar ondertussen heb ik heel marktplaats, AutoScout24 en Gaspedaal ondersteboven gepleurd. En ergens in een verloren hoekje op het internet, kwam ik ‘m tegen. Een geweldige 320d F30 met M pakket en al. Ik had tegen mezelf gezegd: het is goed geweest, je neemt een automaat nu. En dat was precies wat ie miste. Maar ach, dat heb ik tot dusver altijd gedaan, dat schakelen, toch? Goed, ik had mijn jetlag nog niet eens verwerkt en diezelfde dag stond ik bij de auto. Wat kan ik zeggen, liefde op het eerste gezicht! Dit is een wijze les geweest in mijn leven: wanneer dit fenomeen zich voordoet, bijt je op je tong, ga je naar huis, en dag erop maak je het besluit. Precies dat wat ik niet deed. Onder een bak koffie de deal beklonken en ik was een super trotse eigenaar van een geweldige bak.
Anderhalf jaar heb ik ermee gereden, en het was geweldig! Ik had er zo’n grote plezier aan dat ik lekker bleef karren: 60.000km. Toen kwam het moment dat ik als jonkie (bij lange na geen 30) mijn eerste lease auto mocht kiezen, maar dan moest de BMW wel plaatsmaken. Maar ach, prachtig ding, super netjes, veel liefde gehad. Dat verkoopt wel.
Nee dus. De auto was een import en hij had ooit een klap gehad (wat ik ook wist), dat zorgde er al voor dat ik een groep heb afgeschrokken. Grootste issue: handbak. Je wil niet weten wat ik aan berichten kreeg, en 90% eindigde met ‘jammer dat het geen automaat is’. Ik heb welgeteld 1 persoon gehad die kwam kijken met een iets te krap budget en hij was gewoon te geïmponeerd door de auto (geen grap).
Hoe lang de auto heeft stil gestaan? 9 maanden. Waarvan 6 geschorst. Ik wist serieus niet wat ik moest behalve haren uit mijn kop trekken: handelaren gaven echt tranentrekkers als biedingen en particulieren vonden het vooral leuk om gesprekken met mij te voeren op marktplaats omdat ik blijkbaar zo gezellig ben.
Uiteindelijk verkocht ik de auto waarbij ik bijna 50% heb afgeschreven in anderhalf jaar. Dit bezorgde al voor een trauma en ik moest al aan de beademing voordat corona er überhaupt was. Het ergste: ik verkocht hem terug aan de vorige eigenaar zijn zwager ofzo. Een deal waar zij om lachen en waar ik nog voor naar een therapeut ga.
Mijn les? Ik ben ietsjes ouder en wijzer. Import prima, maar elk blaadje moet kloppen (al is het maar voor de volgende die de wagen wil kopen). Maar belangrijkste: onderschat bij bepaalde auto’s de waarde van een automaat niet.
Mijn grootste les? Ik was nooit heel goed in boekhouden op school. Maar laat mij nu maar een tentamen maken over ‘afschrijving’. Ik blijf voorlopig lekker leasen op aanraden van mijn therapeut.
rogerzz zegt
De anti-diesel hetze was overigens tegen die tijd al begonnen. Genoeg verhalen gehoord over zware diesels zoals een A7/Cayenne/RangeRovers die harder in waarde dalen dan de Turkse Lira in de blender. Zuur verhaal alsnog :(
Achteraf had je beter in je eigen F30 kunnen doorrijden en de leasevergoeding, maar achteraf is het makkelijk praten.
GTR zegt
Ach ja, het is wat het is. Je leert ervan! Kijkend naar de kilometers die ik rij en mijn baan is het toch altijd een goede keuze geweest om lease te rijden. Je hebt overigens wel een punt hoor, op zich had het wel interessant kunnen zijn om even door te rijden.
Ot92 zegt
@a3bmm Tsja… Daarom koop ik nooit een import auto. Ik importeer ze liever zelf. Het geld wat je bij verkoop mist heb je in je zakken gehouden bij aankoop van zo’n auto. Wel jammer dat het geen 320d F30 met een automaat was inderdaad. Een ZF rijd veel beter dan een handbak. Bij VAG zou het geen probleem zijn geweest dat het een handbak zou zijn.
GTR zegt
Helemaal eens met je mening over de automaten. Maar import op zich geen moeite mee. Het was ook wat onverwachts dat ik lease ging rijden. Als ik een auto maar een jaar of anderhalf rij, zou ik altijd voor een Nederlandse wagen gaan. Maar de bedoeling was lekker kachelen voor een jaartje of 4 a 5 en zeker de 3 ton aantikken. C’est la vie!
vonklausenburg zegt
In 1992 kocht ik mijn eerste auto, een bruine Volvo 343 DL bij Volvo dealer Benschop te Drachten. Enkele maanden na de aanschaf reed ik met vrouw en pasgeboren zoon naar Roemenië. Net voor Würzburg wilde de Volvo niet meer. De ADAC kwam snel en in de stromende regen heeft de beste man de auto pratende gekregen.
De dag erna reden we door Hongarije en net voor de grens met Roemenië was het weer raak: de auto kon in de brandende zon niets meer. Met duwen en wat hulp van een behulpzame Oostenrijker kregen we de bruine DAF weer draaiende. De terugweg ging makkelijker.
Eenmaal terug in Nederland vertelde mijn vader tegen de eigenaar van de dealer onze ervaring. Hij schaamde zich en heeft de 340 tegen de aankoopprijs teruggenomen en ons voor dezelfde prijs een bijna nieuwe (20k op de klok) 345 GL aangeboden. Nog altijd ben ik Benschop dankbaar, met de 345 hebben we tot 1996 gereden zonder een enkel probleem. Toen we de 345 inruilden voor een 440 vertelde de garagehouder ons nog: “Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat jullie met een baby nog langer in die auto moesten rijden.”
Na de 440 kwam er een 850 2.5 20V. Bij elke nieuwe Volvo kregen we na de 343 een volledige grote beurt van de eigenaar, hij schaamde zich nog steeds. De 343 is de slechte aankoop ooit, maar door een geweldige man was het pijn (en het verdriet) snel vergeten. Vergeten doe ik de 343 niet, maar bij elke nieuwe auto ben ik stukken kritischer.
rikr4 zegt
Een groene focus rs verkopen…. Nog steeds spijt maar ooit komt ie terug hoor!
civicfk3 zegt
Een 3 serie kopen met 4 pitter
viezefreddyw zegt
Een F430 verkopen omdat je ‘er toch niet aan gehecht bent’…
Turbo S zegt
@viezefreddyw: dat is inderdaad een pareltje wat je hebt laten gaan. Maar afhankelijk van wat ervoor in de plaats gekomen is kan het ook wel meevallen.
frank2b zegt
Het leek me wel eens een goed idee om een SmartFor2 te kopen. In 2004. Geinig klein wagentje, met motortje van Mercedes.
What could go wrong. Nou, daar kwam ik achter.
Het beroemde Mercedes-motortje van de eerste generatie Smart ging maximaal 80k km mee, kwam ik achter.
En de koppeling ging stuk.
En een hele rits elektrische gremlins staken de kop op.
En het wagentje was niet waterdicht.
En de fuseekogels waren versleten ….
De list went on and on and on.
Miskoop van het jaar. Les: koop nooit meer iets met het Mercedes-logo.
flatoutmarten zegt
Niet mijn eigen fout, maar die van mijn schoonvader: een geopend pak melk laten omvallen IN de auto.
Dat heeft hij nog MAANDEN geroken. En zijn achterliggers ook….
wza1979 zegt
Heb ik een keertje gehad met een zwerver.
Die was gaan slapen in mijn auto, had niets gesloopt alleen mijn drop en peuken opgerookt.
Gast eruit gejaagd , maar stinken. Ik heb maanden met open ramen moeten rijden. Kreeg de stank niet meer weg.
marcomanta zegt
VW transporter uit 2013, werkelijk, wat een teleurstelling, 1 x motorrevisie, 1 x DSG revisie. Nooit weer VW. De oude T4 met de 5 cilinder diesel, dat was tenminste een bus, vele vele kilometers probleemloos, maar de nieuwere was met 2 ton op de klok gewoon op en inruil op weer een nieuwe was echt not done, want ja, hij is defect meneer, dus vandaar de revisie elder laten doen. De transporters is gelukkig verkocht, weg ermee, wat een kostenpost was dat, jammer.
Ot92 zegt
@marcomanta Laat me raden… Een 2.0 BiTDI 180pk? DSG revisie is stomme pech. De DQ500 (dezelfde bak als in de Rs3) is doorgaans een goede bak.
marcomanta zegt
@Ot92: inderdaad en ik was het massavliegwiel nog vergeten, het advies was om deze ook maar gelijk te doen aangezien toch alles uit elkaar lag, hulde aan de monteurs, ik schrok van de berg onderdelen toen alles was uitgebouwd. Overigens reed de Transporter nadien heerlijk, maar voortaan lees ik wel eerst bij forums zoals problemcar. Wat mij verbaasd is dat met name auto’s van na 2013 en jonger steeds meer “problemen” ondervinden met torenhoge reparaties, veel EGR onder andere, maar ook onverklaarbare storingen.
Ot92 zegt
@marcomanta Hadden ze na de motor revisie wel de EGR uitgeschakeld? Dat is namelijk de boosdoener bij die 2.0 BiTDI 180pk motor.
marcomanta zegt
@Ot92: de oorzaak, althans dat heb ik mij laten vertellen, is dat de deeltjes uit de EGR ervoor gezorgd hebben dat dit aan de zuigerveren zijn gaan zitten en olieverbruik tot gevolg hadden en uiteindelijk een revisie tot gevolg.
Ot92 zegt
@marcomanta Dat verhaaltje klopt. Met de EGR uitgeschakeld is het een prima motor.
Groninger zegt
Fiat.
z3cabby zegt
@groninger: Dikke plus voor deze comment :)
clubbtraxx zegt
Fiasco In Auto Techniek ;-)
rolov zegt
Een golf 2 gti kopen die helemaal opgeleukt was. En dat was voor de fast en furieus hype. Wat een wrak was dat. Van een zogenaamde vriend ook nog. Tja .
mpgc zegt
Mijn Clio 2.0 RS inruilen voor een Opel Omega 2.5 diesel en die weer inruilen voor een Megane 1.5 dCi. Daarna wel weer sterk teruggekomen met een Fiesta 150 ST 😄
ponnie zegt
Naast de gebruikelijke niet gekocht/verkocht blaat die iedere oude zak heeft is deze me wel bij gebleven.
Ik heb eens een keer een W124 300e met handbak gekocht om wraak te nemen op een kameraad voor iets dat ik niet meer weet.
Het bleek een ongekend hok te zijn, waar maar 5 liter benzine in ging en nog een hele waslijst aan andere kwats.
Aangezien ik hem als daily had gekocht en nog 100 andere projecten had heb ik hem een week later maar weer voor de helft van het geld verkocht.
frank2b zegt
Je moet de benzine ook niet in het carter gieten …. :)
ponnie zegt
Dat hoefde nieteens, de benzine liep vanzelf naar onder door de vele misfires :P.
shalomleon zegt
Mijn nissan silvia s12 uit 1985 doorverkopen voor 1350 euro
Turbo S zegt
Iedere auto weer dezelfde fout. Dat ik teveel van de afschrijving voor mijn rekening neem. Maar dat is nu eenmaal inherent als je redelijk nieuwe auto’s wil rijden. Voor de rest nergens spijt van gehad qua aankopen.
vincent1984 zegt
Het verkopen van mijn 2e auto, Ford Escort RS2000 Cosworth. Kan er nog steeds om huilen.
grabtourismo zegt
Chiptuning van mijn 2016 f43 320d met 130k km had m gekocht met 30k km altijd dealer onderhouden binnen 2k km na chiptuning lagerschalen kapot motor vervangen 8k euros verder.. dure les geen chiptuning voor deze meneer meer
Ot92 zegt
@grabtourismo Laten tunen door een chipboer op de hoek van de straat? Al mijn auto’s tot nu toe laten chiptunen/remappen, wel door een tuner die zelf zijn tuning files schrijft. Nooit gezeik met mijn auto’s gehad.
grabtourismo zegt
@Ot92: bij atm gedaan het ligt niet aan hen maar dat de motor van de f34 niet geschikt is hiervoor bij motoren met meer marge zal het zeker wel kunnen maar dat is dus de les…
Ot92 zegt
@grabtourismo De 20d is een motor met prima tuning potentie hoor… Genoeg 320d f30 met 163 of 184pk gezien die ruim 100dkm met circa 230pk en 460nm hebben rondgereden. Daar is ook niet bepaald rustig mee gereden overigens.
Oftewel, of je hebt gewoon pech gehad, of de rotzooi die zij aanbieden heeft de boel naar de filistijnen geholpen.
kevertje zegt
Heel simpel. Renault Espace. Slechtste auto ooit.
padoempats zegt
“Geen heel spannende auto, maar nieuw, gratis en met tankpas. En oh ja, ik mocht hem ook privé gebruiken zonder bijtelling en ander gedoe. Niks mis mee.”
Die moet je mij even uitleggen, zakelijke auto prive rijden zonder bijtelling kan alleen als je maximaal 500km per kalenderjaar rijdt (of naar verhouding van het aantal dagen dat je hem hebt). En dat komt altijd met gedoe: km-registratie.
lecomte zegt
@padoempats: Heel simpel. Je denkt aan de regels van nu, terwijl die toen anders waren.
sportevo zegt
@padoempats: misschien dat ik het mis heb maar ik heb wel eens begrepen dat sommige bedrijfswagens op een soort lijst staan waarbij iedereen ze kan gebruiken en er daardoor geen controle mogelijk is wie welke kilometers rijdt met de auto. Als werknemer heb je dan niet echt een auto van de zaak die je ook privé kan gebruiken.
nicolasr zegt
@padoempats: een beetje zoals @sportevo zegt. Die auto’s zijn geleast door het bedrijf en worden ingezet als auto voor een productie. Iedereen rijdt erin en er wordt niet bijgehouden wie er welke kilometers opzet. Het enige dat je deed was ze ophalen bij de ‘autobalie’, een krabbeltje zetten en ze na afloop weer inleveren, wederom met een krabbeltje. Wat er in de tussentijd mee gebeurde werd niet bijgehouden.
Mooi systeem was dat. Want als hij vies was, kon je een andere halen.
padoempats zegt
Belasting technisch gezien was een krabbeltje niet genoeg, maar moesten km-standen ook worden geregistreerd incl berijder
wza1979 zegt
Ben ooit is na een paar keer over de kop in de berm beland in de sneeuw. Technische leek alles prima, maar helemaal gedeukt. Politie hielp mij weer de snelweg op.
Ik moest nog 150 km naar huis toe en die rit ging slecht de auto slingerde en bokte. Ik dacht dat er iets aan de ophanging los zat. Dus redelijk rustig met 90 naar huis gereden.
Toen uitgestapt en bleek dat ik een compleet achterwiel weg was. Rechtsachter.
Vond het vreemd dat mensen aan het seinen en toeteren waren onderweg, dacht dat het kwam omdat mijn auto zo gedeukt was.
Dit was een samenvatting het langere is nog stommer. En ik moest nog nadenken wat het meest idiote was, dat is nog het erge 😭
petroldrinker zegt
Mn Supra MKIV TT verkopen…
rogerzz zegt
Na een Citroen AX enorm snel afgetrapt te hebben kwam er via omstandigheden nieuwe Renault Twingo 2 uit 2009 als student zijnde. Niet veel ruimte nodig, licht, airco er in, centrale vergrendeling, ABS, hopelijk zuinige 1.2 en 60 pony’s, prima toch? Nee. Opmerkelijk dat een 1.2 met slechts 58pk met veel snelwegkilometers 1:12 reed bij 120km/u. Enorm veel rijlawaai, een ongelofelijke slechte zitpositie, geen cruise-control, alles klopt net niet, zelfs de ronde zijspiegels waren irritant, er gaat echt veel meer kapot dan je zou verwachten. Echt verschrikkelijk, ze waren destijds vrij populair en ik zie ze steeds minder, ik snap goed waarom. Best veel mee gereden, relatief dure kilometers en flink afzien. Dat zulke slechte auto’s gemaakt worden en verkocht vind ik achteraf bizar. Echt troep.
Daarna een Audi A3 gekocht, echt helemaal geweldig ten opzichte van een Twingo natuurlijk. Zelf een nep-xenon kitje ingezet, binnen 2 maanden de boel kapot en electronica kapot, ruitenwisser-motor kapot, blijkt dat die goedkope ballasten piekvoltages door het hele elektrische systeem van de auto rammen bij in/uit-schakelen en dat het een kwestie van tijd is voordat er iets kapot gaat. Dus er snel uitgehaald, gaf ook geen goed licht, was een redelijk dure les. Tip: nooit neppe kopen, weggegooid geld. Was wel een erg fijne auto.
Fast forward, een Audi A4 met onder andere echte xenon! Ik had een les geleerd. Mooie zilveren RS6 (C6) velgen onder gezet, zag er prima uit (optisch niet te groot/breed) – maar toch net iets te groot/breed en reed niet echt lekker. Originele S-line velgen er onder gedaan, weggedrag weer een stuk beter. Tip: precies de juiste ET waarde en bandenmaat houden.
Met de prettige A4 zo’n 180.000km gereden en uiteraard wat problemen gehad onderweg. Bij een vreemde storing naar Audi Amsterdam, die snapte er niets van maar ik was wel 1800! euro kwijt aan ‘analyse’ via de OBD2 poort en had geen werkende auto of zelfs nieuwe onderdelen. Ik weet oprecht niet of ze incapabel zijn, frauduleus uren schrijven of het gangbaar is om klanten te naaien maar daar heb ik ook een les geleerd. Naar Audi specialisten gaan, en absoluut niet naar dealers die er zogenaamd niets van snappen. Die willen uiteindelijk alles voor de zekerheid vervangen ook al werkt het prima en geeft het geen storing. Erg zure nasmaak aan over gehouden. Tip; Audi dealers volledig links laten liggen en eerlijke specialisten opzoeken. Daarna nooit meer gezeur gehad, vreemd dat de onofficiële specialisten veel meer kennis hebben (tegen een lageren prijs) dan dealers.
Inmiddels staat er een redelijk verstandige BMW 330e op de stoep en pas ik helemaal niets meer aan, ik heb wat geleerd denk ik.. gewoon de juiste auto in 1x kopen.
koeberg zegt
Ik heb een Ford Escort een meter ingekort door achter het stuur in slaap te vallen.
suheyl zegt
Mijn Toyota Celica in de poeier gereden op weg naar mijn eerste werkdag bij een nieuw bedrijf. Moet daarna snel vervangend vervoer hebben, een Ford Sierra uit 1985…. Nou nou, wat een barrel! Enige leuke eraan was de achterwielaandrijving. Heb ‘m na een maand maar weer weggedaan
lecomte zegt
@nicolasr, twinport kun je googelen. Iets met kleppen.
lecomte zegt
Mijn grootste fout was het inruilen van mijn Volvo 850R. Die had ik moeten houden.
autorijk zegt
Als 18 jarige al mijn zojuist bij elkaar gespaarde geld overhandigd om een Volvo 242 schuurvondst te bezitten. Een droom, maar dromen zijn gevaarlijk, want kosten wat kost moet je het hebben. Tegen beter weten in. Dus het buiten proportionele bedrag 3500 euro neergelegd voor een niet lopende 242 die 30 jaar heeft stilgestaan en ik heb zelf geen technische ervaring (ik zou het één en ander via youtube wel uitvogelen..). Goed, de auto was dus zo rot als wat (volgens de eigenaar nog super hard). Project opgegeven en doorverkocht. 2150 euro in 1 klap verloren. Ouch.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Meerdere: met een gewillige escort een wedstrijdje rijden met een anonieme politieauto: ik won op dat moment. Een uur later op het politiebureau echter m’n rijbewijs in mogen leveren, nadat ze me thuis op kwamen zoeken. Een jaar later die escort in de prak gereden (eigen schuld). Om van m’n snelheidsverslaving af te komen maar een Astra 1.7d gekocht, en dat werkte: rij 15 jaar later nog steeds als een oude lul.
carwax zegt
12 jaar geleden mijn 911/930 turbo verkopen
fconderkantlat zegt
het niet nemen van een z8, waar ik zelf nog van overtuigd was dat het een waardevaste item ging worden, had ik niet het lef om anderhalve ton uit te geven
ArnoldH zegt
Op vrijdagmiddag naar huis rijden met het targa dak van mijn MR2 open. Thuis parkeren met het idee na het eten nog een stukje te gaan toeren. Plannen veranderde en Op maandag ochtend naar bij je auto komen en zien dat het dak nog open is. Klein detail, heel het weekend had het geregend. Weken lang een natte broek gehad zodra ik ging zitten. Wonder boven wonder bleef alle elektra het doen.
gerbert1976 zegt
@arnoldh: Japans hé. Kan veel hebben.
rensso zegt
Dat ik mijn 991.1 gts heb verkocht…één van de beste totaal pakketten wat Porsche, in mijn ogen, ooit heeft geleverd
900T16S zegt
Ongezien auto’s in het buitenland kopen..
novazezi zegt
In 2019 een w211 E55AMG met 3 jaar verlopen APK gekocht, opgeknapt en een half jaar mee gereden. Op dat moment zouden we een mooie zwarte Vito V6 met dubbele cabine kopen maar dat ging tóch niet door. Helaas was 1:6 al snel “shit we gaan veel kilometers maken want het seizoen begint weer” en de keuze gemaakt om de AMG te koop gezet ten gunste van een diesel. Binnen een week verkocht en een w211 E420cdi (wat een monster) gekocht.
3 dagen later kwam de Vito V6 alsnog te koop……… Man wat heb ik gevloekt, AMG van 11K weg, het busje én een E-klasse met V8 diesel op de dam. Volgens mij waren we met de andere diesel erbij €600/maand wegenbelasting kwijt.
herve11f zegt
Kon in 2003 een McLaren F1 kopen voor 650.000,- GBP en heb me op het laatste moment teruggetrokken. Fout van mijn leven.
tmon zegt
Heerlijk, hoe nonchalant dit tussen alle citroen en golf3 comments staat
Joost zegt
Als klein Joostje hadden vrienden van mijn ouders een Mini Van. British Racing Green met wit dak. En een enorme surfplank op het dak.
Dat wilde ik later ook en zag toen een Mini Van uit 78 te koop staan. Uiteindelijk weer voor hetzelfde geld verkocht, want Garage ‘De Stoep’ was verre van ideaal voor een complete restauratie…
595 zegt
De autoblogapp gedownload
marcomanta zegt
@595pista: zeker een iphone.
mashell zegt
In 2012 niet die mooie rode 911 964 targa voor €25000 kopen. Ik wist dat ze meer waard gingen worden maar had geen zin in het gedoe. Domme sukkel.
tmenges zegt
Met een ouwe 450 w116 op LPG ex taxi die al niet helemaal lekker liep, toch naar Winterberg voor een weekendje weg, ging prima tot we weer terug moesten. Deed niks meer , bij een garage aldaar dat ding weer aan de praat gekregen en als tip van de garage houder meegekregen dat ik in een streep naar huis moest rijden en vooral niet stoppen of uitzetten dat ding. Eenmaal thuis bleek dat 5 van de 8 cilinders totaal geen compressie meer hadden.
gtke zegt
Had ik maar 20 jaar geleden een delta integrale gekocht
allesmetturbo zegt
Golf 5 GTI kopen omdat ie snel was (stage 2 getuned 282pk ish).
Wat een vreselijke opa en oma auto was dat zeg, gadver.
Letterlijk de golf van mijn opa en oma met een danone power kuur.
Bang voor de bochten en overal gillende bandjes, wat een draak in de bochten was dat ding.
Zelfs nieuwe michelin ps4 bandjes enz hielpen bijzonder weinig.
Heb verder niets tegen Golfjes, (Golf 7R mag je zo bij mij op de stoep zetten) maar die GTI was echt vreselijk.
Inmiddels na vele merken te hebben gereden toch wel erachter gekomen dat ik het meest blij word van de rijeigenschappen van een rwd BMW met niet al te lange wielbasis.
allesmetturbo zegt
Het verkopen van mijn eerste auto:
Peugeot 106 Rallye 1.3 8v Phase1.
Wat ontzettend veel lol van gehad en had m voor €700 weer verkocht. Nog altijd spijt van gehad.
Leuk feitje, auto was bij elkaar ‘gekrast’ door krasloten. Jaar lang op mn 18e mee gereden en daarvan de auto + wegenbalasting + verzekering kunnen betalen. Maximaal lol voor minimaal geld, helemaal top
baserace zegt
Moraal van je verhaal: Niets zo duur als een goedkope BMW ;-)
nicolasr zegt
@baserace: Zo is het wel ja! 😂
tinnemans zegt
In mijn geval was 1 fout direct 2 fouten.
Het begon met nadat ik in de VS in een snelle pickup had gereden ik zoiets wilde. Teruggekomen bleek het ‘beste’ wat ik kon betalen en wat een beetje in de buurt kwam een geimporteerde Jeep Cherokee 4.0 XJ ltd op LPG te zijn Dat was fot no. 1. Dat ding was enorm veel lol maar kwalitatief zo vreselijk slecht dat ik niet alleen de chef werkplaats van de lokale Jeep garage bij voornaam kende maar ook dat ik dankzij internet te goed werd in voorspellen met wat de week erop kapot zou gaan. Ik ben flink op die auto leeggelopen; onderhoud en een G2 installatie. Met een verbruik van 1 op 5 is LPG ook niet zo goedkoop als je zou willen. Ik kreeg letterlijk hartkloppingen toen er ’s avonds -weer- eens een lampje op het dashboard ging branden. Dat bleek te zijn dat de ruitenwisservloeistof bijgevuld moest worden, dus die ene keer viel het mee. Uiteindelijk toch maar met tranen in de ogen afscheid genomen, typisch gevalletje Stockholmsyndroom.
De vervanger was een Mazda 626 station met verlengde stoelrails om mijn 1.96 te laten passen. Eigenlijk was het feit dat ze nog iets van geld boden voor de Jeep de enige reden om de auto te kopen. De proefrit ging prima, maar bij langere ritten kwam ik erachter dat als de stoel in de achterste stand stond, en de leuning schuin genoeg om niet met m’n hoofd tegen het dak aan te komen m’n armen te kort waren om bij het stuur te kunnen. De logische oplossing was de stoel naar voren te schuiven maar dan pasten m’n benen niet meer. Na 9 maanden geklungel en kreupelend na ritten van meer dan 3 kwartier de auto ingeruild.
Benny_Weisz zegt
Een Fiat Croma, een Lancia Thesis en een Renault velSatis
marcomanta zegt
@bennyweisz: Saab had je ook nog kunnen doen, die was hetzelfde
guy zegt
Een Jaguar (F-Pace) kopen: nog geen 5 jaar, en hij is ‘beyond repair’. Motor heeft het gewoon begeven, en de reparatie zou 15000 euro kosten. Nooit meer
arielatom35sc zegt
Ik had eens te weinig budget voor een Lotus Exige dus dacht ik met een jonge Opel Speedster 2.2 ook wel ongeveer hetzelfde te kopen….wat een shitauto was dat zeg. Ongelofelijk saaie motor die toeren hélemaal niet beloond, wil alleen dwars als je echt als een malloot van het gas gaat midden in de bocht en remmen deed ie ook al voor geen meter met de onaangepaste Astra ABS module….later kwam daar een terugroepactie op, maar toen had ik hem al platgereden, top, eindelijk van dat hok af
Hubert zegt
Een mooie Lancia Beta 1300 coupe kopen.
Was een waanzinnig mooie auto en was er stapelverliefd op.
Maar liefde maakt blind en het bleek dus een wrak te zijn.
Heb er enkele maanden mee kunnen rijden. Tot dat ik hem eens op wilde krikken. Krik stond omhoog en de auto stond met beide wielen op de grond. De deur ging moeilijk open en sluiten ging al helemaal niet meer. De body was gewoon doorgebogen tijdens het opkrikken.
Als klap op de vuurpijl wilde ik bougies vervangen en heb zo ook nog het blok verknald.
Heb de auto nog enkele maanden op de oprit laten staan zodat ik van het uitzicht kon genieten.
Gelukkig trof ik een andere sukkel die er ook verliefd op was en kon hem voor dezelfde prijs doorverkopen.
gerbert1976 zegt
Een prachtige 406 coupé aangeschaft met ‘de kop eraf’ zeg maar.. rib uit mijn lijf, de Peugeot dealer noemde mij na enkele bezoeken gewoon bij mijn voornaam. Zo vaak bracht ik de auto terug voor storingen. Op een gegeven moment bleef alles aan als ik de sleutel uit het contact haalde. Echt alles, radio, climate control, lampen etc. Alleen als de accu los werd gezet van de kabels ging alles uit. Geen doen natuurlijk. Na tussenkomst van Peugeot NL de auto ingeleverd met aanzienlijk verlies. Het weekend daarop naar de Toyota dealer gegaan en een Avensis station diesel aangeschaft. ( moeder de vrouw was inmiddels in verwachting geraakt ) Bijna de 6 ton mee gehaald, en nooit gezeur mee gehad. Rij nu nog alleen maar Japans. Honda en een Subaru.
cthijs zegt
260z met veel moeite verkocht voor 1750 gulden.had ik dus niet moeten doen
sabrerator zegt
Tsja, misschien mijn huidige auto. Een soort automobiel masochisme.
Ik heb een prachtige Jaguar S-Type, volgens mijn specialist en de RAC in Dordrecht een van de mooiste die er rondrijdt. Zwart met een extra luxe interieur en met de meeste opties er wel op. Rijdt heerlijk.
Maar het onderhoud….
Niet dat het een onbetrouwbare auto is, maar het kost godsvermogens om het ding te laten onderhouden. Inmiddels ben ik er een beetje asn gewend, maar ik reken erop dat ik altijd zo’n €1500 kwijt ben, dan valt het nooit heel erg tegen. Het onderstel is best gevoelig voor slijtage en draagarmen kosten een vermogen. Remblokken en schijven voor doen 750 en een kaal beurtje zo’n 650. En als er echt iets stuk gaat, berg je dan maar. Al enkele malen heb ik sterk Marktplaats overwogen om het ding een schop te geven.
Maar dan haal je hem weer op, rekent een modaal maandsalaris af (er waren nog wat dingetjes nodig om hem door de APK te krijgen zoals draagarmpjes) en voor je het einde van de straat hebt bereikt zit je al weer zó te genieten van de rust, de soepelheid en het prachtige interieur dat elke gedachte aan verkoop spontaan verdwijnt.
sabrerator zegt
Liefde maakt echt blind.
Zondag stond ik in een parkeergarage en dan parkeer ik hem altijd 1 verdieping hoger als dat er nog voldoende plek is.
Dan staat de auto er als enige en hoef je niet bang te zijn dat iemand zijn portier erin prakt. Ja, ik ben er bloedzuinig op. Ook al is dag dagwaarde een duizendje of 5. Hooguit. Op een goeie dag.
En als ik dan aan kom lopen en het ding zie staan, maakt mijn hart nog steeds een vreugdesprongetje.
archiebald zegt
In 2014 kochten mijn vrouw en ik een Volkswagen Bora. We reden veel, naja, veel, aardig wat hooguit, zo’n 30.000km op jaarbasis, ik wilde graag een diesel. Dat moest een VW zijn en de 1.9 TDI stond als oersterk bekend bij mij. Op Marktplaats gezocht, een nette gevonden in Den Haag. De 101pk versie, net geen 200.000km op de klok. Deal was snel gesloten. Top! Ding bleek af VW gechipt te zijn, naar 130pk en reed serieus lekker! Maar goed, ik kreeg het in m’n bol en wilde wat dingen aanpassen. Zoals bv de EGR dicht schrijven. Bij de “tuner” (thuis, facepalm) aangekomen bleek hij wel een mooi stukje software te hebben om van die 101/130pk er 170 van te maken. Kwijl,kwijl. Doe maar! Test rondje meegereden en dat beviel lekker. Dus ja. Doe maar! Het weekend erop, naar Den Helder. Lege A9. Wat tussensprintjes aan het doen. Parkeerplaats opgezocht en een 0-200 in de plannen. Ik stel mezelf aan de oprit op, met zicht op de snelweg, nog steeds leeg. Topper! Ik trek op, 1, klak. 2, klak, ratelt Bing bang boem knak, 3?? Dat was het einde van de versnellingsbak. Zonder 3 verder gereden, de rest deed het nog wel tenslotte. Dus ja. Dan neem je je verlies. Tune je hem terug, monteer je een nieuwe versnellingsbak bak en koppelingset. Dat is dat, toch? Ja……. Soort van…… Een gereviseerde bak was me te duur, dus ik kocht bij Van De Ven een gebruikte. Fout nr2….. Ding hort en stoot nu nog steeds. Bak zoemt en weet ik wat. Maar goed. NOG een versnellingsbak wissel heb ik geen zin in. De Bora is nu 7 jaar in bezit, teller staat op 403.000km. het is wat t is tot hij echt stuk gaat. Dom en zonde, want op deze “problemen” na is het een oerdegelijke auto!
wigboldus zegt
Grootste fout was in 2006 een fiesta diesel uit 1999 kopen IPV een iets oudere en goedkopere 205.
Die fiesta was echt super traag, regelmatig bougies kapot, en regelmatig een dikke zwarte pluim uit de uitlaat.
Daarvoor slechts 1 jaar in een Clio S uit 1993 gereden, die had ook veel problemen, vooral de electronica, maar uiteindelijk ook de radiator lek als een zeef. Maar dat ding reed wel geweldig, lag lekker op de weg, redelijk rap, en had wel goede stoelen.
Zo lekker scheur ijzer als de Clio was, zo lomp, traag en saai was de fiesta.
Met de fiesta nog wel 2 jaar vol gehouden, maar blij dat ik er vanaf was.
1 ding wel geleerd
Liever een auto met meer kosten zoals verbruik en onderhoud dan een auto die niet lekker rijdt.
Ik had vorig jaar een saaie zuinige auto kunnen kopen, maar gelukkig niet gedaan.
Inmiddels een leuke Saab, rijdt heerlijk, tot nu toe geen problemen, en het verbruik negeer ik.
Het belangrijkste, ik heb elke keer een lach op mijn gezicht.
bmwe46touring zegt
Rond 2015 mijn 635Csi verkocht uit 1985 voor slechts €4000 (Manueel, Sperr en recaro) omdat ik als student het geld niet had om groot onderhoud te doen.
Nu ik wel de middelen heb op zo’n auto te onderhouden is de aanschafsprijs me te gek.
bluebluered zegt
i30N verkocht voor een Astra 1.4 (ik kan de reden nog amper herinneren laat staan begrijpen).
Gelukkig zag het universum mijn fout en was de Astra na 3 maanden total loss na een accident in mijn recht.
De vreugde was groot toen de aanschafwaarde bijna volledig werd vergoed. De afschrijving zou niet mals geweest zijn had ik hem in werkende staat willen verkopen.
RogierS zegt
Als 19 jarige in de knalgele Punto 1.2 16v Sporting van mijn moeder (briljant wagentje was dat, redline bij 7200 tpm) afslaan richting parkeerplaats omdat ik zonodig cd’s in de cd wisselaar (jaja) moest wisselen, en daarbij een tegemoet komende opgevoerde scooter op het fietspad over het hoofd zag (gevalletje dode hoek en schemering). Ruim 11000 gulden schade, thuisgebracht met de auto transporter vd ANWB (o ja en die scooter gast had een zware hersenschudding geloof ik ;-) want was 2 meter door de lucht gelanceerd) Wijze les: bij het afslaan kijk ik voortaan 3x voordat ik een fietspad kruis, dat dan weer wel :-)