Omdat lezersvragen over onze eigen heilige koeien veel gespreksstof opleveren, doen we het deze week nog even dunnetjes over. Dus, wat was jouw eerste auto?
Vorige week vroegen wij je naar je huidige auto en dat hebben we geweten zeg! Maar liefst 384 reacties kregen we van trotse -en minder trotse- autobezitters, die maar wat graag uit de doeken wilden doen in welke auto ze rijden. Dank daarvoor, het was erg leuk om jullie antwoorden te lezen.
En om een beetje in diezelfde sfeer te blijven, doen we het deze week dunnetjes over. Want iedereen met een huidige auto, moet ook een eerste auto hebben gehad. En wij zijn razend benieuwd welke dat was. Maar ook waarom en natuurlijk ook naar de mooiste verhalen. Want dat je die hebt meegemaakt met je eerste auto is natuurlijk evident!
Mijn eerste auto was een mooie Renault Clio
Ikzelf ben mijn automobiele historie begonnen met een zwarte Renault Clio uit 1993. In tegenstelling van wat er weleens wordt beweerd was het géén 16V, maar zijn iets minder potente broertje, te weten de RSi. Ook met een 1.8 voorin, maar 27 pk minder, in totaal dus 110. Op een gewicht van 846 kilo…
En daarmee was het absoluut geen stakker, in 8,9 seconden zat hij op de 100 en de pret hield pas op bij 195 echte kilometers per uur. Op de teller was dat dus ruim boven de 200, op de A27 tussen Hilversum en De Bilt heeft hij geregeld de 215 aangetikt. En dat is allang verjaard, want dat was in 1995! Oud zijn heeft dus best voordelen!
De eerste blijft toch de beste
Ik kocht deze Renault omdat hij van de moeder van mijn beste vriend was. Die kreeg een ander scheurijzer en deze moest eruit. Voordeel was dat zij er pas 8000 kilometer mee had gereden en ik dus een zo goed als nieuwe auto kon gaan rijden. Voor een goede prijs ook nog, want vrienden.
En de avonturen die ik in die auto heb meegemaakt waren talrijk, maar kan ik hier niet allemaal vertellen. Er lezen ook kinderen mee namelijk. Maar het ging van vakanties naar Zuid-Frankrijk, tot spontane ritten naar Duitsland, van nachtelijk bezoeken aan een donker bos met het vriendinnetje tot vrij rijden op Zandvoort. Sweet memories.
In 1998 kwam er een eind aan ons samenzijn, toen hij geparkeerd op straat door een andere auto werd geramd. De schade was te groot om economisch rendabel te laten fixen. Total loss dus. Maar in tegenstelling tot het blik vergaan de herinneringen aan mijn eerste auto nooit.
En dat geldt vast ook voor jullie! Daarom dus deze lezersvraag en het vriendelijke verzoek om los te gaan in de comments!
We kunnen nu al niet wachten op jullie verhalen!
harrie zegt
Ferrari F40, Bburago edition
tortuga zegt
Opel vectra a hatchback 2.0 8v (C20NE) gekocht voor 500 3,5 jaar mee gereden. 75k km mee gereden zelf en 10 banden, een uitlaat en een starter op vervangen en 1x onderhoud🙈
mjpamsterdam zegt
Een Volvo 240 Station (met hoge neus) met een zeer onduidelijke kilometerstand. Beretrots op dat ding. Na 6 maanden moeten verkopen omdat letterlijk het asfalt te zien was door de bodem.
E34M5Touring zegt
Eagle Talon GS uit 1991. In Europa bekend als de Mitsubishi Eclipse. 2.0 16V, 145pk, 7200rpm redline. Klapkoplampen, electrische 80/90ties US gordels, zoveel lol mee gehad. Was behoorlijk snel nog en zo fel. Jankte door de toeren. Vond het echt een tof ding, had ook best wel bekijks. Je zag ze nauwelijks, zeker niet in US spec zoals mijne.
Who_carez zegt
Die dinges zijn geweldig! Staat ook nog heel hoog op mijn verlang lijstje maar ze zijn echt zeldzaam.
Mijn eerste auto was een Honda crx ed9 :-) Daar is mijn Honda passie echt mee begonnen…
tommygogh zegt
Golf 4 2.3 V5 in top staat en niet vertuned dor sjonnies
sportstand zegt
2004 VW Polo 1.9 SDI, niet vooruit te branden maar bere betrouwbaar! Paar prachtige ritten mee gemaakt, oa naar Zweden!
tenaci zegt
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. De eerste op mijn naam was een Hyundai Pony, maar die hadden we met z’n vieren gekocht voor een werkvakantie in Frankrijk. Van het daar verdiende geld kocht ik voor mezelf een VW Kever uit 1980 uit Mexico. Dat was mijn eerste echt eigen auto.
AC zegt
205 1.4 Forever uit ‘95 in studentijd. Rond de 150k begaf de koppeling het. In ruil voor 100 euro naar de sloop gebracht. Uiteraard weer gefixt daar en reed jaren later en vele eigenaren verder nog steeds.
Fijne auto, vlotter en soepeler dan de cijfers doen vermoeden.
kimhung zegt
Alfa romeo 147. Pre-facelift. 3drs. Aardig wat km mee afgelegd. Helaas moeten afschrijven omdat er teveel mee was. Toen nog een 147 pre-facelift gehaald. 5drs.
shibby zegt
Mijn eerste eigen een Kever 1303 als opknapper maar ik knapte er zelf vooral weinig van op, ingeruild op een MGB GT.
Mijn eerste zakelijke was een Volvo 940 sedan, geweldige bak en ik was apetrots op het apparaat
vodgen zegt
Mazda 818 uit 1978
racerx zegt
Eerste auto, dat is alweer 13 jaar geleden… waar blijft de tijd! Een E39 LCI 530i, Lifestyle Executive in Stahlblau, af fabriek M onderstel (geen M bumperpakket) en een Style 32 breedset. Wat een gave auto was dat en wat was ik trots op dat ding toendertijd!
hogelandman zegt
Fiat 127 70 HP. Op mijn 18e. En dat was in 1984.
monsieurleloure zegt
Alfa 33 1,3S op lpg uit 1989
leaper035t zegt
Ford Feest 1.6 Ghia aka The Blue Bullet. Toen ik voor de 1e keer mijn toen toekomstige schoonvader ontmoette, ontsnapt er een gigantische blauwe wolk uit de cabine. Het ijs was meteen gebroken. Niet veel later werd The Blue Bullet vervangen. Maar wel heerlijke verhalen mee verzameld.
(ooo--V--ooo) zegt
Alfa Romeo 155 2.0 8v
mashell zegt
Een groene Nissan Almera 2.0d. En ja, daar schaam ik me voor, mijn excuus is dat ik die kreeg toegewezen door mijn werkgever en dat ik nog jong en naïef was.
racerx zegt
Ik heb rijles gehad in zo’n ding… Gelukkig is enig referentiemateriaal op dat moment niet aan de orde.
tmenges zegt
Is dat die uitvoering met 75 hele trage turboloze pk’s? Heb ik ook gehad,wat een traag ding!
viezefreddyw zegt
Een blauwe Daewoo Nubira uit 1997. Ik had niet veel dus ik kocht ook niet veel. Ik kon dat ding voor een honderdje of 2 kopen net voordat ik ging afrijden. Een poepsaai apparaat maar hè, het ding reed. Had een radio, airco en vier elektrische ramen. Ik had dus net een rijbewijs en ik was vrij. Met maten overal naartoe rijden. Dat was een gevoel die ik niet makkelijk kon omschrijven maar ik vond het fantastisch. Dat het een Daewoo was boeide me niet.
Charwar zegt
Een blauwe Mitsubishi Celeste 2.0 op lpg.
Heel wat ritjes naar Frankrijk mee gemaakt.
Als het wegdek nat was kon je er heerlijk mee het hoekje om.
Jens zegt
Smart Roadster uit 2006 met 81 pk is ook nog mijn eerste auto haha.
bernoulli zegt
Fiat Bravo 1.6 16V SX uit 1995. Gekocht in 2001. Wit (toen nog zeldzaam), antraciet 15” jetsers, open dakkie.
En paarse bekleding. 😆
Was een van de eerste. Maandje eerder op kenteken dan de officiële introductie in Nederland.
Fijne, probleemloze wagen. Gehouden tot mijn eerste leasebak in 2002. Een Fiat Stilo. En die was in tegenstelling tot de Bravo echt heel slecht. En meteen mijn laatste Fiat.
SpiderIV zegt
Hele fijne auto die Bravo. Heb ook zo’n 1.6 gehad donkerblauw met HGT velgen. Top auto, heel veel plezier van gehad.
Koelebobes zegt
Mijn F55 Cooper S, nog steeds spijt dat ik hem verkocht heb
mrjlr zegt
1984 was het toen ik mijn eerste auto kocht. Een 1979 VW Golf 1 GLS 1.5 zilvergrijs met groen skai. Trots als een Pauw! Wieldoppen, Dikke stereo erin, grote asbak. Zonnedak, hoofdsteunen voorin. Geen rechter buitenspiegel. Grand Luxe Special😂😂moest helaas weg. De Golf liep 1:10 en de benzine kostte 2 Gulden per liter! Onbetaalbaar bij een inkomen van nog geen 1000 gulden.
maferick74 zegt
Toyota starlet 1.3 lx uit 1985 (fl 350,00)
sacha zegt
Peugeot 106 Rallye, wit.
mats106rallye zegt
Ha bij mij ook, twee jaar geleden gekocht inmiddels restauratieproject. Wel een blauwe
sacha zegt
Nice. Bij mij was het wel 1997 of zo ;-)
ArnoldH zegt
1991 Toyota MR2 SW20 Targa. Top wagen, had ik nooit weg moeten doen.
vondick zegt
Ik had wel een 16V!
Ging om een Megane Coupé 2.0 16V (1996) in de welbekende kleur geel. Geweldige wegligging en looks. Jammer dat er wel het één en ander aan stuk ging.
potver7 zegt
Citroen AX 1.1 First Impression. Bordeaux rood metallic, standaard lichtmetaal. Heel wat lange ritten mee gemaakt (Spanje, Italië, Ierland en tig keer Frankrijk en Duitsland). Kampeeruitrusting én fietsen voor twee personen gewoon in de auto mee, en het ding verbruikte 1:20 (heel wat muesli-auto’s van tegenwoordig halen dat niet).
maxidyne zegt
Audi 80 2.3E quattro van 1994. Gekocht in ’98. Super trots op. Fijne herinneringen aan.
jason zegt
Mij geliefde BMW 318is (E30) een witte. Zonder enige opties op de sloop gekocht wat een auto was dat. Daarna ook een hoop andere autos gehad maar dat is stiekem nog altijd mij eerste liefde. Zijn tegenwoordig niet meer te betalen anders had ik er zo weer een gekocht. Leuk post
Loek zegt
Renault Clio 1.6 16V uit 2004, heb ik nog steeds. Tof autootje, maar ben ondertussen wel langzaam op zoek naar iets nieuws.
rijnounsdoor zegt
Mijn eerste auto was een Lotus Elise met een Honda K20a conversie met Supercharger. 325pk op minder dan 800 kilo.
okdoei zegt
Honda Civic Coupé uit 1996 (wel 5th gen).
7 jaar gehad. Gebruikt om m’n racelicentie te halen en toen was ie wel op.
MoBieler zegt
Renault 5 Alpine ’79 (gekocht in ’92). Als water naar de zee bracht ik mijn guldens naar de auto. Goed leermoment geweest. Wel veel plezier mee gehad
sel777 zegt
Peugeot 206 1.6 fijn bakkie
connexie zegt
Alfa Romeo Guilia 1.3 super 1974. Nog steeds spijt dat ie wegens ruimtegebrek weg gegaan is.
tortuga zegt
Mijn vader had een gelijkaardig model als 1ste auto
kniesoor zegt
Die had ik als tweede oto, ook een 1974-er, maar dan een 1,6. In Bianco Spino. Dwz : waar-ie niet Bruno Roesto was (en dat was op nogal wat plekken . . .). De oto ervoor – dat was dus werkelijk de eerste – was een Datsun 100A, oftewel een Cherry. Van de oorspronkelijke 45 peekaa waren er waarschijnlijk nog maar een stuk of 25 over, de Van Brienenoordbrug moest plankgas ‘aangevallen’ worden om niet met minder dan 70 km/u boven te komen. Maar er bij diezelfde brug wel eens mee staande gehouden door Oom Agent en diens strenge inspectie doorstond dat ding glansrijk. Zelfs de claxon deed het nog. O ja, hij had 150 oud-hollandse guldens gekost. Vanuit dat oogpunt bezien waarschijnlijk m’n beste koop ever.
str8six zegt
Een kanariegele ‘89 Fleetwood op 20” Daytons. Woonde toen in de US weliswaar, maar toch.😂
Bella Macchina zegt
Een Chrysler Sunbeam 1.3 uit 1977. Hoop en al 60 pk maar 850 kg en achterwielaandrijving. Op natte kasseien nam je bochten met er alleen maar aan te denken. Na dik een jaar vervangen door een Vauxhall Cavalier Coupe 1.6 GLS (= 3deurs Opel Manta B)
e36thuglife zegt
Opel corsa A 1.4 sport facelift met schuif dakkie en sport stuurtje en intrieurtje en 14 inch stalen sport velgies en rode streep op de grijze bumpers.
Dutchdriftking zegt
Op mijn 18e kocht ik de Golf 3 over van mijn broer. Nog voor ik deze betaald had was hij al total loss. Ik zal hiervoor van veel reagluurders een applausje krijgen, maar het deed mij flink zeer!
spidertje zegt
Mijn eerste zelf gekochte auto was en is een Fiat 124 Spider uit 1970 die ik in 2000 heb gekocht.
woutera zegt
Golf 1.6 FSI uit 2004 die letterlijk van een oud vrouwtje was geweest met 27000 km
fmgarcia zegt
Renault megane RS.. 18 jaar, woonde nog thuis en mocht zakelijk een auto uitzoeken! Bijtelling was mijn halve inkomen, en ik reed uiteindelijk veel te veel km’s. Na een paar maanden zag mijn baas dat ook en vond het tijd voor een diesel. Toen megane station 1.5dci met powerbox en 18” wielen. En of die tune nodig was! Niet vooruit te branden, maar denk nog wel eens terug aan hoe fijn deze als reiswagen was.
Johanneke zegt
Samen met mijn vriendin een 2010 Ford Ka in 2014, overgenomen van haar moeder met 18k op de teller. Staat nu op 119k.
Alleen een Mitsubishi Space Star 1.6 in 2018. Je moet wat als student met een kind onderweg eh.
moveyourmind zegt
Een Honda Accord uit ’86 met die mooie lage brede neus en relatief hoge kont, waar heel cool een electrisch uitschuifbare antenne zat.
Fijne auto, naar de maatstaven van nu zat er niet veel op, maar het was wel heel mooi afgewerkt en best verfijnd voor die tijd met zijn vlak in de carroserie ligginde ramen en tiptoetsen met een lampje erin in de middenconsole.
srt8tukker zegt
Opel Kadett E sedan 1.2 (zonder i) uit 1987. Begon op een gegeven moment behoorlijk te roesten, maar altijd starten/lopen. Van -20⁰ tot +35⁰ nooit problemen gehad. En dat met nauwelijks onderhoud….. Toch nog een jaar of 3 in gereden, rond de 75k kilometer in totaal.
AMG zegt
Vauxhall Viva HB 1970
Henkie zegt
Een blauwe vectra B2 CDX.
Werkelijk alles zat erop. Behalve xenon want hij was van midden 99 en niet eind 99. Ook de auto waar de eerste beginselen van modificaties op geoefend werden.
En dan niet de lelijke bumpers. Maar beter onderstel, spelen met de uitlijning, verschillende banden uitproberen klooien met et enz enz.
Niet de meest voor de hand liggende keus om dat met een Vectra te doen. Maar ik heb er erg veel van geleerd.
isn1981 zegt
Toyota starlet uit 1985 in het wit en helemaal basic. Wat heb ik genoten van die auto zeg. Voor 500 gulden gekocht 2 jaar gereden en 1 x banden en remmen vervangen verder helemaal niks.
HZW zegt
Audi 100L met 115 pk 5 cilinder motor, in het donker groen metallic.
SpiderIV zegt
Een VW golf uit 1976. Appelgroen 1.6LS. Officieel benzine maar eigenlijk een soort mengsmering.
Eerste een laatste auto van dat concern. Voorgoed genezen
erwingrunn zegt
Fiat 127, oftewel het kleine rode monster.
Op een gegeven moment stond ik vaker water te tanken, dan benzine.
Wat had dat monstertje een dorst naar koelingswater zeg…
De auto bracht me overigens wel altijd en overal.
nore zegt
Als motorrijder het hele jaar rond destijds, ontdekte ik dat je een auto kon kopen voor 300 gulden,
een echte Mazda 323, zo’n oranje!
kenner zegt
Polo 6N 1.6i Milestone. Prachtige OZ Superturismo velgen eronder en zover verlaagd dar ik niet eens normaal kon keren.
Gilletti zegt
Een donkergrijze 106 1.4 XT van 1993, GG-BP-98.
Michel-GR zegt
In 1991 was mijn 1e auto een VW golf MK1 GTI uit 1979. Ding destijds helaas helemaal afgetrapt erg jammer had hem er nog graag bij gehad maar ja jong en dom hè…
petroldrinker zegt
Op mn 16e een e36 325i als circuit auto, na behalen rijbewijs 2 maanden na 18 worden kocht ik direct een E46 M3 Competition, daarna zijn er nog vele M3’s gevolgd
ricardo147 zegt
Een zwarte volvo 480 turbo handgeschakeld, lichtelijk gekieteld
Micr zegt
Alfa Romeo 1.4 imola in het zwart!
Prachtige auto met heerlijke boxer motor met 90 pk!
rensso zegt
Audi s4 4.2 handbak
tjorque zegt
Citroën Evasion 1.9 TurboD aka de tank.
Vele jaren plezier mee gehad. Weggedaan wegens milieuramp onder het blok en aan het einde van de uitlaatpijp.
Ondanks alle dwaasheden, weinig zachtzinnig gebruik en nog minder regulier onderhoud bleef hij goed doen voor wat hij gemaakt was…
Volstouwen, lange ritten, korte ritten, genadeloos de bocht ingooien, binair gasgeven, driftend de bocht door met achterbanden die 160k op de teller hadden (niet kaal wel loeihard rubber),…
Aah good times 🤣
Knurft zegt
Dat was in 1987. Een Alfasud 1.5 super, goddelijk rijdend en klinkend apparaat maar wel rotten als een dolle. Heeft m’n militaire diensttijd net overleefd.
Davion zegt
Ford Focus 2002 1.8TDdi 90Pk, zalige eerste auto aan gehad :)
geenidee1975 zegt
In 1994: een Toyota Landcruiser 2.4TD 70 serie uit ‘92.
sanki zegt
Een zwarte golf 1
jeffrey7985 zegt
Een VW Polo Variant 1.6 8v, gekregen van mijn opa toen ik mijn rijbewijs haalde.
Heerlijke avonturen mee beleeft!
rotasaxal zegt
Toen ik 18 was in 1987 een Opel Ascona 1.6s berlina. Gekocht langs de weg met zo’n tekoop papier op de ruit.
verudin zegt
mini mayfair, lichtblauw metallic – ideale auto om te leren rijden – veel schik mee gehad 😎
Robert zegt
Opel Kadett C, met beroemde (en tamme) 1.2N motor én lpg installatie, waardoor de prestaties nog verder afnamen, maar waarmee het voor mij als student wel spotgoedkoop rijden was.
Na drie jaar heb ik hem voor slechts 200 minder dan de aanschafprijs weer verkocht, dus al met al is het de perfecte eerste auto geweest.
CL65 zegt
Zwaar verwend; een 190e klanten amg, een monster van ’88 dus van voor de ‘merge’ compleet aangepakt gelijk na aankoop, op papier een 2.6 maar dat ding liep ver over de 300, zelf 315 op gps aangetikt.
Homer55 zegt
300 in een 190 is best wel… angstaanjagend..
sportevo zegt
Een e30 M3 Evo2 en die heb ik na bijna 23 jaar nog steeds.
sidneyvanhezel zegt
Een Porsche 924 uit ‘84.
Indisch Rot, 944 spoiler, ATS spider web velgen.
Cliché modus aan: Had ik hem nou maar gehouden, hij was nu 5x zo veel waard geweest.
Peter zegt
Renault 5
Jeroen zegt
Een nieuwe knalgele VW Polo 1.9sdi (mk3), met ruitjesbekleding en raamstickers. Topauto!
schreute01 zegt
Opel Ascona 1.6S Voyage. Wie kent ‘m?
In al die jaren dat ik ‘m had is alleen de waterpomp gesneuveld. Dat deden trouwens alle Opel-waterpompen. Verder heeft ie me door heel Europa gebracht. Geniaal eenvoudige en beresterke wagen.
kniesoor zegt
Een Voyage is de stationcar-versie als ik me niet vergis.
svenstobbe zegt
Op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald en een Ford Fiesta ST gekocht uit 2005. In het blauw metallic met witte originele ST-striping. 2.0 motor met 150 pk was ook best wel rap in zo’n kleine auto :) Vorig jaar Oktober weggedaan. Mis hem nog steeds…
rob5nismo zegt
Opel Kadett E uit 1987 1.3 8V 4bak met handchoke en cassettebandjes houder.
Gewoon een hele fijne trapbak om mee te leren rijden
domusdimaria zegt
Een Sepangblauwe Audi A5 B8 Sportback Competition. Uit de laatste serie van 2017. Fully loaded. Wouter heeft er nog mee gereden uit de rubriek “Occasion aankoopadvies”!
kaeser zegt
Een E30 cabrio en ik heb hem nog.
Evert zegt
Een zwarte Toyota Celica 1.6 sti met van die mooi klep koplampen. Vooral schitterend als de lampen dicht waren. Scheelde ook een paar kilometer als je op top snelheid was 😁
dondeboer zegt
Fiat Panda 750 clx, Corfuwhite, uit ’88 met 4 versnellingen en handchoke. 34 asfaltverschroeiende pk’s. Superluxe uitvoering, volledig tapijt, achterruitverwarming, ruitenwisser achter, meegespoten bumpers en…. een echte achterbank!
Allerlei maffe massaproblemen, remklauw zat vast en na 4 maanden bleken de kokerbalken wel heel erg rot te zijn. Maar hé, ik was 18 en ik had een auto :)
bas77 zegt
Als petrolhead natuurlijk een achterwielaangedreven auto met een handbak. Een sedan, mat blauw was toen net hip: Een 1.4 Volvo 340 GL. Vrouwen vielen als een blok voor me. 😂
trolle zegt
Peugeot 106 1.1 2000
Daarna weer een 106 1.1 2001
sleepyj zegt
Civic EG. Wat was dat een fijn gebakkie.
zvoort86 zegt
Alfa Romeo 145 2.0 Quadrifoglio Verde.
cheatah zegt
BMW 323ti compact. Beste ooit
cloverleaf zegt
Alfa 145 1.6 T-Spark met 120 woeste paardjes in het vooronder. In Alfa Rosso, kreeg die nog 10pk erbij ;)
rrk147 zegt
Een Volvo 340 1.7. Das was nog best een zoektocht, want een 1.4 wilde ik niet, en een 360 met 2.0 liter was te duur. Bovendien wilde ik een handbak, omdat we er ook vaak mee gingen crossen. Ik heb hem een half jaar gehad, hij bleek toch niet zo best. Verkocht en daarna een hele nette 360 gekocht. Was in 2005 denk ik, toen waren ze nog lekker goedkoop. Letterlijk van een oud mannetje gekocht, in top staat. Ook gebruikt om te crossen. Daarna kwam de eerste serieuze auto, een Alfa 75 3.0 America.
xjs678qr zegt
Ik heb lang met de wagens die al in het gezin aanwezig waren kunnen rijden. Dus heb ik m’n eerste eigen auto pas in 2008 gekocht: een nieuwe BMW 118d (144pk) in het Montego blauw.
Ik heb’m 5 jaar en 90.000km gehouden (toen kwam de eerste leasewagen). In die tijd zijn er wel wat banden door gegaan…
astra zegt
Een witte (nou ja, met bruine onderzijde…) Fiat Uno 45. Gezien de staat van de achterklep (meer gat dan metaal), deze zelf nog vervangen door de plastic (!) achterklep van een Uno Turbo.
Veel lol mee gehad maar uiteindelijk naar sloop moeten brengen. Was echt óp.
snuif zegt
Citroën GS Club (DS-89-YP) uit 1980 gekocht in 1984 1 dag nadat ik mijn roze papiertje had opgehaald. Rood met zwart vinyl bekleding. Nog steeds 1 van de meest comfortabele auto’s die ik heb gehad. Na 3 jaar probleemloos rijden weggedaan omdat ik door de kokerbalk naar buiten kon kijken en ik dus natte voeten kreeg in een regenbui.
canon4ever zegt
Een zilvergrijze Toyota Starlet uit 1988 hehe
meganized zegt
Een Clio 1.4 RT uit 1997. Overal mee naartoe gereden, een hand-me-down van de schoonouders. Het feit dat het ding in Italië was aangekocht betekende dat er overal Bonini op stond, de lokale dealer, en dat er airco in zat.
In 2009 ingeruild onder recyclageregeling bij de dealer voor 1500€, echter in afwachting van de nieuwe Megane voor de deur geparkeerd aangereden door een Audi. Van de verzekering nog de dagwaarde gekregen, zo hielden we er nog ruim 2300€ aan over…
jerudo zegt
Een Lancia Dedra 1.8 ie, ergens uit het jaar ‘91 of ‘92. Na 6 maanden perte total gereden. Net iets te overmoedig bochten aan het nemen terwijl de regen met bakken uit de lucht viel. Leuk was het wel dat de achterkant telkens uitbrak. Alleen namen de wetten van de fysica het redelijk snel over van m’n (on)kunde.
Hubert zegt
Een 1983 Alto FX.
Gekregen van mijn zus. Die kocht een Suzuki Samurai
peve zegt
Een kanariegele BMW 1502, bouwjaar 1975. Had ik nooit weg moeten doen 😌
bmw318i zegt
Citroen visa 1100RE uit 1983. In 1994 de nordschleife mee gedaan. Rust bucket. 2x door de remmen getrapt en naar de sloop gebracht. Daarna E30. Best car ever.
koekwaus zegt
Een donkergroene Citroën AX 1.4 Furio. 75pk op 750kg. Geloof ik. Sportstoeltjes erin en enorme vakken in de deur, paste een anderhalve literfles cola in. Was verder niet de meest betrouwbare auto, liet me 5 keer in de steek in anderhalf jaar, maar voor nog geen 800 euro kon je niet klagen.
lekkerlinksrijden zegt
Durf het bijna niet te zeggen maar vooruit, een volvo 440 uit 84. 2 jaar in gereden en een hoop lol mee gehad. Daarna toch iets meer spannend gaan kopen, was ook niet moeilijk na deze bejaarden auto
ko4n zegt
Anno 2020 kocht ik als eerste auto op mn 20e een Porsche 944 Type 2 die niet reed met veel werk. Inmiddels bijna 2 jaar en 10k erg plezierige kms verder!
theghost zegt
Een Opel Corsa A uit 1990. Met raampje in t dak, handig want dan kon ik het luikje aan de binnenkant open laten om zo niet met m’n kop tegen het dak te zitten….
Edit: was niet als reactie op deze post bedoelt….
techniekmeneer zegt
Een Polo 6N uit 1998. Gekocht voor 200,-. Zelf opgeknapt, 2,5 jaar later verkocht voor 1600,-.
406_v6 zegt
Opel Kadett C 1.2 uit ‘75.
Alfred zegt
Een 1981 Buick Skylark coupe, donkergroen met zwart skai dak. 2.8 liter 6 cilinder, voorwiel aangedreven, automaat . Voor 500,- gulden overgenomen van mijn broer. Na drie maanden begonnen de kleppen aardig te tikken en omdat ik geen technische kennis had maar afgevoerd naar de sloop. Paar dagen later kreeg ik de opmerking van mijn broer dat hij ze had kunnen stellen…..godverdegodver….
jollykart zegt
Peugeot 106 xrd. Een 1.5 diesel met 58pk (turbo’s op diesel waren in 1998 niet standaard. In 18.5 sec naar de 100. Met 300 km per dag was ik de stoeltjes na 6 maanden wel zat en kwam er een Corolla met 2.0diesel. toch mooi 72pk:-)
lecomte zegt
Mijn eerste auto was een Kettler skelter
racingralph zegt
BMW E30 325i 1986
rollingstoned zegt
Alfa Romeo 33.
petert zegt
BMW E46 uit 2002 met sport interieur en echte aluminium sierlijsten. Helaas was het wel een 318i, maar verder een mooie auto.
degrotemuis zegt
83 Suzuki Alto. Zilver, beige interieur en als enige extra een radio cassette speler. Half Europa door geweest met dat ding. Ritten met vrienden, intiem zijn met vriendinnen, skitrips, zelfs helpen verhuizen. Dat kleine barrel kon het allemaal. Helaas weg moeten doen toen er teveel aan versleten was, de rekening zou vier keer de aanschafprijs worden.
p993 zegt
Porsche 944, rood
(type2 met uitneembaar dakje)
Wat was ik trots!!
Niet super veel problemen mee gehad: een waterpomp en een radiateur
Silvan Bouma zegt
Mijn eerste was een Honda Civic EK3 uit 1998. Omdat ik daarvoor alleen nog maar in mijn vaders trage logge Astra H had gereden voelde de civic met zijn 1.5 vtec motor aan als een Ferrari. Helaas ben ik er door een ongeluk op een sneue manier van afgekomen, anders had ik hem nu nog steeds gehad.
dedokter zegt
Classic Mini Cooper (‘96)
En nog steeds in bezit van mijn eerste auto.
nicolasr zegt
Is je kenteken PF-GR-75? Zo ja wil ik hem van je kopen! 😉
banaan7 zegt
Fiat Punto 1.2 benzine (04), super fijne auto.
Half jaar geleden weg gedaan omdat ik hem met mijn studenteninkomen niet meer kon betalen :(
utregcity zegt
Renault R4 TL, zo groen als een granny smith.
doncorleone zegt
Die van mij was ook een Clio (een Ferrari rode), maar dan een 1.2 benzine. Niks geen airco, stuurbekrachtiging of electrische- deurvergrendeling of -ramen. Hij had wel een leren Benneton sportstuur én een schakelpookknop. Ik denk dat ik daarmee wel een paar PK extra kreeg.
melcon zegt
Een zwarte Renault 19 1.8S uit 1993, heel lang dagelijks gereden en heel plezier mee beleefd. Ik heb hem nog steeds in bezit, maar hij is niet meer geschikt voor dagelijks gebruik, hij is omgebouwd naar circuit specificatie. Gelukkig nooit total loss gereden terwijl die geparkeerd stond.
flatsix010 zegt
Blijkbaar waren we vroeger toch meer een auto land. De meest recente eerste auto’s zijn toch vaak een stuk saaier dan wat men vroeger reed. Zijn auto’s (en het rijden met) echt zo veel duurder geworden tov de koopkracht?
z3cabby zegt
Volvo 66. Prima kot om in 1992 na het behalen van het rijbewijs mijn eerste echte meters te maken. En bij het stoplicht altijd de snelste.
cloverleaf zegt
Ik zat me net ff te bedenken dat toen ik jong was (geb:1984) kon je nog veel oude trapbakken voor een paar 100 euro en een krat bier kopen:
Suzuki Alto
Fiat Panda
Seat Marbella
Opel Corsa
Suzuki Swift
Enzovoort.
Mijn zoontje wordt pas over 14 jaar 18, ik vraag mij echt af in welke ouwe trapbak hij kan leren rijden. Dat zijn auto’s die tussen nu en de komende 4 jaar gemaakt zullen worden. Die hele kleine basis boodschappenauto’s zonder welke opties dan ook worden niet meer gemaakt.
densk zegt
Gekocht op de dag dat ik 17 jaar werd. Een Renault Clio 1.8 16V uit ’92 in Williams blauw. Ruim acht jaar met veel plezier in rond gereden. Nooit weg moeten doen.
randy zegt
Een rode (roze) Peugeot 205 1.4 XS I uit 1993.
Heel rijk vlot en betaalbaar karretje voor de arme student. Deze uitvoering had de GTI stoelen, stuurtje en dashboard. Gewoon met de af fabriek stalen wielen. Heel veel plezier in gehad. Daarna heeft mijn jongere broer er ook jaren plezier van gehad.
SanderB zegt
Een rode Ford Probe 2.0 uit 1996, met de standaard achterspoiler. Wat was ik trots op mijn rode sport auto.
Was echt een redelijk unieke auto, je kwam er weinig van tegen. Erg veel fijne km´s in gemaakt. heeft me nooi in de steek gelaten alleen de prestaties waren natuurlijk niet geheel passend bij het uiterlijk. Maar voor een 18 jarige wellicht ook een stukje veiliger
sabrerator zegt
Een knaloranje Austin Mini 1000 uit 1977. Met een deukje rechtsachter, klokken in het midden en een houten dashboard met twee klepjes. En trommelremmen rondom, dus elke keer als je remde was het weer een verrassing elke kant het ding op zou trekken. Nadat je met een paar trappen op het pedaal de remdruk op een werkbaar peil had gebracht.
Daarna nog twee Mini’s gehad, heerlijke autootjes. Zou er best weer een willen, maar wat zijn ze duur geworden.
mynameisjeroen zegt
Ik wilde een Porsche 944 maar ik kocht een Peugeot 106 XSI
bottles zegt
BMW E21!
allesmetturbo zegt
Peugeot 106 Rallye ph1 1.3 8v
Klojum zegt
VW Polo MK1 (aka Audi 50) met 0.9ltr naaimachine. Draaide tot 6.000tpm prima op de snelweg (okay, met ’n klein windje mee). Heb er genoeg auto’s weer mee op gang geholpen in de winter-/sneeuwperiodes.
sjaakienl zegt
Een Talbot Horizon, rare groenachtige kleur.
Ledlampjes als toerentellen en de stoelen waren net fauteuils.
Gekocht voor 500 gulden en altijd van een oude man geweest, 40.000 gelopen.
2 jaar plezier van gehad echter was de bodem volledig weggeroest.
Gulli zegt
Een 1998 Mazda 626 hatchback met geniale achterbank. Meest comfortabele auto die ik ooit heb gehad. Ook de minst sportieve trouwens
avdb55 zegt
In 1978 een Opel Kadett B 1.2S Holiday uit 1973.
Dat was -zeker voor die tijd – een bijzondere. Een uitloopversie vooruitlopend op de Kadett C
Sportstoelen met driepuntgordels, een sportstuur, verstralers, sportwielen 13”, schijfremmen voor en stabilisatoren, en om het af te ronden een automaat.
Bij het kopen van nieuwe banden ruziën met de bandenboer omdat volgens hem alleen 12” wielen op een Kadett waren te vinden.
Johan zegt
Een gele Simca 1000, met een sportieve groenmetallic streep over de zijkanten en de achterklep. Had hij toch iets weg van een echte Rallye, maar hij was natuurlijk niet vooruit te branden. Dus volgde al snel een overstap naar een Simca 1100. Een stuk meer auto en kon veel beter meekomen met het snelwegverker. Simca had toch eigenlijk wel hele leuke en praktische produkten.
mpc007 zegt
Een zilvergrijze Peugeot 106 1.4 Sport uit ’98. Met motiefje van de Rallye modellen op de stoeltjes, en notabene airco aan boord (die het niet deed, uiteraard). Was niet eens heel zuinig, wel licht en qua MRB en verzekering ideale eerste auto. Gekocht voor 1100 euro in 2016, jaar later weggedaan voor 600 omdat ‘ie niet fatsoenlijk door de keuring kwam. Wel hoop lol en onvergetelijke ervaringen mee opgedaan.
yipikaye zegt
Bugatti Chiron Super Sport 300+ uit 2021.
Maar daarna werd ik wakker in het zweet 😥
zippy1964 zegt
1983: een standaard groene Renault 5 (die met dashboard schakelpook zoals een eend) uit 1973. Het verhaal: samen met pa gekocht van particulier voor Fl. 1000,–. “altijd gereden door vrouwtje, net ootootje”. Proefritje gemaakt, niets aan de hand. Maar ja, net 18 en rijbewijs gehaald dus meteen jakkeren met dat ding. Na een sprongetje over een bult stond hij toch raar op de wielen vond een vriend van pa. Auto bij hem over de put gezet, hij pakt een grote schroevendraaier en jast hem naar boven waar hij stevig had moeten zijn. Schroevendraaier verdween tot aan het handvat in de auto. Bleek hij gevuld te zijn met kranten en karton. Feit: auto was compleet door midden gebroken, mocht er nog niet meer mee naar de sloop rijden. Precies 2 weken in bezit geweest. Uiteraard verhaal proberen te halen bij verkoper, maar die was met de noorderzon vertrokken. Daarna wel meerdere betrouwbare auto’s gehad.
slowland zegt
Bedoel je niet een Renault 4? Het ‘vijfje’ had de pook gewoon tussen de stoelen….
zippy1964 zegt
Nee het was echt een 5, maar uit 1972. Die had de pook uit het dashboard. https://viaretro.com/2018/08/visual-sunday-simplicity-at-its-best/r5-1972-interior/
rodnet zegt
Citroen DSuper5 uit 1971. Nadat ik mislukte bij een studie werkte ik een half jaar in de bouw en verdiende genoeg om voor 1450 gulden een 7 jaar oude DS aan te schaffen waarmee ik vervolgens drie jaar vrijwel probleemloos heb gereden.
Homer55 zegt
190E, heb hem nog steeds.
frank2b zegt
Mitsubishi Galant Sigma uit 1978.
Reed zoals een boot vaart, maar was ongekend netjes afgewerkt, betrouwbaar en mooi in de zee van Europese triestigheid uit die tijd.
slowland zegt
Eerste auto, gekocht met 2 vrienden om van Groningen naar Zwolle te schuren voor onze opleiding
Een mintgroene 1987 Mazda 323 Sedan, 1.7 Diesel. Met beige velours interieur: PZ-01-KV
We hebben de auto in 1999 gekocht, en een jaar later hield ie ermee op….
De auto is naast Zwolle ook in Frankrijk, Duitskand, België en Scotland geweest. Die laatste bestemming is hem fataal geworden…. Het koude, natte weer vond de diesel toch minder leuk. En toen hij spontaan door zijn achterpoten zakte (roest) was het einde oefening.
thomas_kok zegt
Tijdens mijn eerste studie een Volvo v40 2.0 automaat op LPG gekocht. Het ding had 326 duizend op de klok. Hij was niet meer zo snel na al die kilometers samen met de LPG installatie. Een jaar lang probleemloos en comfortabel 35 duizend km afgelegd.
Paul zegt
Peugeot 309 gti 8v uit 1992 met 145000 km op de teller.
De eerste ochtend startte hij niet door lege accu. Gelukkig zag ik vrij snel dat er water bij de antenne naar binnenliep waardoor er bij het binnen lampje sluiting ontstond. Eenmaal dicht gekit nooit meer last van gehad.
Enige verrassing was een lekke radiateur in noord Frankrijk, verder is ie probleemloos geweest.