En dan niet aan je lichaam of je huis, maar we willen weten wat de duurste reparatie ooit was aan jouw auto. Duh!
Een groot nadeel aan auto’s is, dat ze soms stukgaan. Dat krijg je nu eenmaal met complexe machines waar vele tienduizenden onderdeeltjes inzitten die allemaal in perfecte harmonie met elkaar (zouden moeten) samenwerken.
Vaak is een reparatie klein grut. Nieuw gloeilampje, rubbertje vervangen, ruitenwisserblad dat vervangen moet worden, maar soms ben je harder aan de beurt. Bijvoorbeeld als je een probleempje hebt met je distributieketting ofzo. Of je versnellingsbak. Dat kan je zomaar duizenden euro’s kosten.
Wat was jouw duurste reparatie ooit?
Ik kwam op deze lezersvraag omdat ik op dit moment zelf aan de beurt ben voor een reparatie die potentieel een dure kan worden. Er is iets ernstig mis met mijn ouwe Jaaaaaag. Ja, inderdaad, een probleem aan een 19 jaar oude Britse auto. Wie had dat gedacht…
Afgelopen zaterdag reed ik met de machtige Gouden Koets door het pittoreske Hilversum toen de auto ineens raar ging doen. Lampje van de accu ging branden. Sturen ging zwaar. En daarna ineens een heleboel stoom onder de motorkap vandaan.
Meteen gestopt natuurlijk en zoals ik al vermoedde, stroomde de koelvloeistof in ruime mate onder de auto vandaan. En niet een beetje, maar echt heel veel. Ik kon de auto nog net bij een bevriende garage heel dicht in de buurt krijgen en sindsdien staat hij daar. Te wachten op het oordeel en wellicht wordt het -in theorie- de duurste reparatie ooit.
In theorie, want als het echt in de papieren gaat lopen, laat ik hem vanzelfsprekend niet meer maken en waren het 3 zeer stijlvolle, maar dure maanden in een schitterende auto…
De duurste reparatie. Dat moet pijn hebben gedaan
Maar waarschijnlijk is deze reparatie klein leed in vergelijking met de duurste reparaties die jullie Autobloglezers hebben meegemaakt. Is jouw blok echt in de soep gelopen? Of heb je enorme schade gereden en wilde je die absoluut gemaakt hebben?
Laat het ons weten. Of liever, laat het mij weten. Want je kent het credo: gedeelde smart is halve smart.
En halve smart kan ik nu wel even gebruiken…
crashingduke zegt
€4500 om mijn 19 jaar oude Jààà eh Daimler door de APK te krijgen. Was meer dan één reparatie.
1000bochten zegt
Tsja. Ik heb wel wat kosten voor mijn kiezen gehad in de loop der jaren. Niet altijd ging het om 1 reparatie, maar vaak om een samenloop van diverse reparaties. Alles onder de € 3.000 in een jaar heb ik buiten beschouwing gelaten… Hier komen ze in volgorde van prijs:
1. Volvo V70 R 1998: € 3.000 in een keer – ontplofte kachelradiateur met als gevolg nieuwe koppakking en meteen maar nieuwe distributieset.
2. Volvo V60 D6 2015: € 4.500 in 12 maanden – iedere 2 maanden bij de dealer voor iets wat stuk ging waaronder een kapotte airco compressor.
3. BMW 320d Touring 2012: € 8.000 begroting voor groot onderhoud en vervolgens afscheid genomen: duurste was revisie van de automaat en dan nog heel veel in de categorie klein grut.
4. BMW 525d Touring 2006: € 10.000 begroting voor groot onderhoud en vervolgens afscheid genomen: reparatie pano dak, revisie turbo, vervanging roetfilter en kabelboom achterklep.
5. Porsche Boxster 2.5 1998: € 11.000 in 12 maanden en daarmee meer dan de aanschafprijs van € 10.500 doordat er iedere paar maanden iets stuk ging: versleten koppeling, dubbelmassa vliegwiel, achterbanden, airco kompressor, vervangen softtop, vervangen sleutel en nog regulier onderhoud. Daarna overigens nog meerdere jaren een probleemloze auto aan gehad, maar het eerste jaar was flink slikken…
Johanneke zegt
Maha dan. Voor die bedragen samen heb ik mijn hele huis verbouwd 😅
Tijd voor een Avensis? Of toch liever wat spannenders.
1000bochten zegt
Avensis heeft mijn vader ooit gereden. Nieuwe 2.2 diesel met 150pk. Nooit veel kosten aan gehad, maar na ongeveer anderhalve ton wilde hij benzine gaan rijden. Maar… Een maand na verkoop belde de nieuwe eigenaar; motor in de soep gedraaid :-(
Dus ja, ook met een Toyota Avensis kun je pech hebben.
Johanneke zegt
Ja de diesel wel. Die is slecht! Was ook zo ongeveer de laatste diesel die ze gemaakt hebben.
rogerzz zegt
Pfoe wat een geld. Heb je een indicatie hoeveel km je er mee hebt gereden? Ik ben denk ik in totaal ~5k kwijt voor een Audi A4 tdi met 3x banden, remmen rondom, accu (550 euro trouwens 😅), distributieriem, deurvergrendeling, roetfilter revisie, 8x beurt (gok ik) met olie/oliefilter/luchtfilter voor 250.000km, dat is dan 2 cent per km. Nergens op bezuinigd, maar eigenlijk geen echte pech gehad gelukkig.
Maar als je met de BMW flink mee hebt gereden dan weegt 10k toch anders dan bij de Porsche waarschijnlijk in kosten per kilometer.
Ik heb ook nog een BMW 330e, daar was een duurste schade dat de laadklep niet meer wilde vergrendelen en dat was 9 euro om te fixen. Maar slechts 35.000km mee gereden, dus dat is doable in kosten per km.
1000bochten zegt
Zeker heel veel geld. Ben ik compleet met je eens. Wat jij echter stuurt lijkt me juist weer extreem laag. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je die Audi nieuw kocht? Hoeveel was de afschrijving op je auto? Want vaak zijn dat wel communicerende vaten; minder onderhoud is meer afschrijving en andersom. Die kosten zal ik ook in het plaatje meenemen om de boel wat te relativeren:
1. Volvo V70 R 1998: circa 3 jaar gebruikt als tweede auto. Circa 40.000 km mee gereden en voor 3.500 euro meer verkocht dan ik er zelf voor had betaald.
2. Volvo V60 D6 2015: circa 1 jaar gebruikt als hoofd auto. Circa 30.000 km mee gereden en voor 5.000 euro meer verkocht dan ik er zelf voor had betaald.
3. BMW 320d Touring 2012: circa 3 maanden gebruikt als hoofd auto. Circa 3.000 km mee gereden en voor 500 euro minder verkocht dan ik er zelf voor had betaald.
4. BMW 525d Touring 2006: circa 3 maanden gebruikt als hoofd auto. Circa 5.000 km mee gereden en voor 2.500 euro minder terug gegeven aan de garage waar ik hem had gekocht. Was een Bovag garage die de garantie niet nakwam en het Bovag lidmaatschap tussentijds had opgezegd. Na bemiddeling van Bovag wilden ze nog niets oplossen en na dreigen met een advocaat hebben ze de auto teruggenomen voor een lagere prijs. Een rechtszaak kostte meer dan het verlies van 2.500 euro, dus dat heb ik maar als verlies genomen.
5. Porsche Boxster 2.5 1998: circa 3 jaar gereden, waarvan het eerste jaar als hoofd auto. Circa 30.000 km mee gereden en voor 2.500 euro meer verkocht dan ik er zelf voor had betaald.
Dus ja, het is en blijft veel geld. Echter veel nieuwe auto’s schrijven in de eerste jaren 5.000 tot 10.000 euro per jaar af. Dat is mij gelukkig bespaard gebleven en vanuit die optiek was het niet eens extreem duur om met deze auto’s te rijden. Wel had ik verwacht dat de onderhoudskosten bij alle vijf de auto’s lager zouden liggen dan de werkelijkheid.
pa045 zegt
Het is ook hier weer duidelijk wat er zo premium is aan Duitse auto’s.
Ik hoop wel dat ze de rekening uitprinten op premium A4 papier. Scheurt net makkelijk door, maar voelt wel kwalitatief goed aan.
dutchneon zegt
Jeumig…. ze zitten altijd te miepen over Land Rover….. ik heb er een paar gehad, maar alles bij elkaar kom ik nog niet aan de kosten van 1 van je BMW’s
Fr13ndlyGh0st zegt
Met mijn R55 Cooper S, ik kwam voor gesmede zuigers en drijfstangen (wat meer onderhoud en keuze was dan echte reparatie, al was het olie verbruik ook volledig zoals hoort bij een 2de gen N14 MINI) maar daar kwam ook nog een turbo bij, want die was blijkbaar ook overleden… Heb het al enigszins verdrukt, maar het was een ruim maandsalaris (boven de €3.000) – KA-CHING!
RubenPriest zegt
Valt wel mee tot nu toe in mijn autobestaan (knock on wood). 2.187 euro voor het preventief vervangen van lagerschalen op mijn M3 destijds. Eigenlijk geen reparatie maar het voorkomen van:)
willeme zegt
@rubenpriest:
Hoe zat dan ook alweer met die motorkap van de MX-5? :-)
RubenPriest zegt
Ohja haha helemaal vergeten 🤣 het exacte bedrag weet ik niet meer en ga ik niet opzoeken ook!
willeme zegt
@rubenpriest:
Hoe zat dan ook alweer met die motorkap van de MX-5? :-)
legion1349 zegt
Nieuw blok in mijn mr2. Onder aan de streep een kleine 3k.
tenaci zegt
Revisie en opnieuw balanceren van de Variomatic van mijn Daf 66. Volgens mij 1300 euro. Viel dus nog wel mee.
Vehicle zegt
Zelf gelukkig het voordeel gehad van een leaseauto, maar merk dat het vrij snel de hoogte in gaat. Had laatst een nieuwe accu in de Tiguan van mijn vrouw nodig en moest even circa €400,- aftikken omdat er steeds meer elektronica en vanwege het start/stop systeem ben je dus ineens 3x zoveel kwijt. Had gelukkig eerder wel geluk met de verlengde garantie want er viel een lijn uit van het scherm van het multimediasysteem en dat scheelde een slordige €3500, echt blij dat ik 2 jaar garantie erbij had voor een paar honderd euro. Begreep ook al dat die matrix koplampen tegenwoordig al duizenden euro’s kosten. Tja ….
Johanneke zegt
Nieuwe auto’s zijn zo gruwelijk complex, dat ik maar in oude atmosferische auto’s blijf rijden. Ik vind het het echt niet waard om duizenden euro’s aan koplampen of een kapotte turbo uit te moeten geven. Plus, zo’n Tiguan met 1.5 motor is ook niet snel of zuinig.
christophe zegt
Met de Golf R in Hannover naar een Volvo V60 T8 gaan kijken en beslist hem aan te kopen.
Op weg terug naar huis in een pittige hagelbui belandt. Aan een rood licht, aan 15km/u achterop een hippie bus met trekhaak geschoven. Voorbumper gebarsten, AC condenser, radiator en intercooler krom. De oliekoeler was nog ok. Geen lekken dus ik kon nog verder rijden. Die bus had natuurlijk niets. :’)
Heeft mij 4.000 euro gekost.
Edge zegt
Dat was de meest recente: Net geen 1400 euro voor een nieuwe koppeling en een APK’tje. Ik ging eigenlijk alleen voor de APK, maar alsof het zo moest zijn begaf de koppeling het onderweg naar de garage. Even afkloppen, want in die 10 jaar dat ik nu auto’s heb is dat ook de enige keer dat ik een forse rekening voor mijn kiezen kreeg. De rest heb ik met tijdig kleinonderhoud allemaal kunnen voorkomen.
golf1985 zegt
De aanschaf van een nieuw blok voor mijn golf 2 omdat de 1.3 carburateur die er origineel inzit aan het einde van zijn latijn was. Meteen maar goed aangepakt met grotere remmen en schijven op de achteras. Eigenlijk alles van een gti over gezet kwa onderstel en natuurlijk ook groot onderhoud aan de 2 liter gehad. Heb bewust niet bijgehouden wat het heeft gekost. Kan ik het ook per ongeluk niet verklappen aan mijn vriendin…
trolle zegt
€220 voor 2 nieuwe voorbanden van de dacia, anders nooit kosten aan gehad in 4jaar en 100k km.
ggj1987 zegt
Great news!
tmon zegt
Olie, bougies, luchtfilter, zijn allemaal gratis?
Ik vrees als je dat niet doet je auto toch wat tekort komt.
sanderkomnogeensergens zegt
€16.000,-
Mercedes cla200 compleet in de vernieling motorisch.
1000bochten zegt
Oei… Dat is wel een hele pijnlijke!
ggj1987 zegt
Is ‘ie dan nog steeds niet total loss?
Jagris zegt
Is het dan niet gewoon een kwestie van een nieuwe motor erin? Dat kost aardig wat maar toch geen 16k???
randy zegt
Mijne valt eigenlijk ook nog wel mee. Ondanks dat ik heel mijn leven al Franse auto’s rij😉
Dat was €1200 euro voor het vervangen van de turbo van mijn DS4 thp 200. Dit viel nog hoger uit (€150,-)omdat de elektrische waterpomp voor de koeling van de turbo als de motor uit is ook stuk was. Waarschijnlijk gelijmd door de garage van de vorige eigenaar.
Johanneke zegt
Toch wel 1200 euro.
Ford Ka ‘nieuw’ model was 10 jaar oud en had 110k op de klok.
Remschijven en blokken voor
Einddemper
Handremkabel
2x veerschotels
Grote beurt
APK
Nog gedacht over verkoop, maarja, stel je koopt voor 7k weer een 2ehands boodschappenkarretje. Moet je binnen een paar jaar ook weer alle slijtageonderdelen aan vervangen. Dus we rijden de Ka gewoon op. De antieke 8 klepper gaat toch nooit kapot.
room850 zegt
2800 euro, revisie automaatbak Volvo 850 T-5R
techniekmeneer zegt
Als ik de reacties hier lees ben ik toch weer héél blij dat ik alles zelf kan doen..
De duurste reparatie van mijn eigen auto was een defecte versnellingsbak, dat heeft me zo’n 500,- aan onderdelen gekost..
mlo zegt
Een hele tijd terug, wel 4.000 gulden. Kwam doordat de spanrol van de distributie van mijn 309 GTI 16 door de VW dealer, waar ik de auto had gekocht, niet correct was gemonteerd. Helaas buiten de garantie! Alle 16 kleppen van het Miami Blue vliegtuig (voor die tijd dan) naar de eeuwige jachtvelden.
De onwijze hoge kosten om mijn 405 T16 weer goed te krijgen werden door de Citroën dealer uit Delft met wat frisse tegenzin onder garantie verholpen.
kniesoor zegt
Als de restauratie van de oude Giulia (20K) even buiten beschouwing wordt gelaten : 11,5K voor reparatie van de schade aan de AMG na een onzachte encounter met een vangrail. Was overigens gedekt door de verzekering, dus weet niet of dit telt.
sawel1982 zegt
Storing (door waterschade) aan hybride aandrijflijn van Volvo XC60 T8. Eerste inschatting was € 15.000 excl. BTW (incl. 3 nieuwe kabelbomen). Bij dat bedrag is nog 4 maanden vervangend vervoer (Mercedes CLA) en verwijderen en herplaatsen accupakket (i.v.m. blijvende storingen) bijgekomen. Dus zeg € 25.000
1000bochten zegt
Wat een bedragen!!
sawel1982 zegt
50 a 60 manuren tikken hard door
drtim zegt
Zeg me alsjeblieft dat het binnen de garantie viel.
sawel1982 zegt
Verzekerings-/garantieverhaal inderdaad. Volvo checkt alleen de waterafvoergaatjes aan de voorkant van het schuifdak regulier, want voor de achterste moet het dak eruit en die raakten dus verstopt. Eindresultaat, alle isolatie verzadigd waardoor de kabelbomen zijn aangetast.
PS gelukkig in de lease, want dit gezeik wil je niet zelf hebben
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
E3500 nadat mijn vrouw door een te diepe plas was gereden. Waterslag.. gelukkig vergoed door de verzekeraar.
ouwedibbes83 zegt
Is t niet raar dat een verzekeraar dat dekt? Want het was wss een hele diepe plas.
baardmijt zegt
Mag een beste plas geweest zijn… Een Vinkeveense?
moveyourmind zegt
Een dikke € 2500,- aan reparaties aan een acht jaar jonge Alfa 147. Weet niet meer precies wat, maar achtertste draagarmen, een versnellingsbakkabel en zaten er zeker bij en nog een hele waslijst. Maar toen waren alle punten ook afgetikt.
Tot de Alfa na anderhalve maand weer de vluchtstrook opzocht en alsnog naar een opkoper kon. Ik heb de Alfa die ik ooit nieuw had gekocht nog net geen trap nagegeven toen hij opgehaald werd en de € 750,- die ik er voor terugkreeg gekust.
Was sowieso de duurste auto in onderhoud per gereden kilometer tot nu toe. Zelfs bij de Jaguar S-type die goedkoop in aanschaf was heeft waarbij ik ook wel eens de knip flink mocht trekken was ik per kilometer zo ongeveer de helft goedkoper uit.
Paul58 zegt
Pff dat is zuur van die 147 zeg. Ik zou ook chagrijnig zijn als je met zo’n maandagochtend exemplaar zit. Ipv die 750 euro had ik hem dan nog liever in de fik gestoken hehe;)
Met Jaguar wel een mooi verhaal. Ik heb toevallig een goede ervaring gehad met een oude Range Rover v8 met veel km’s en weinig onderhoudshistorie. Iedereen had me vooraf gewaarschuwd maar uiteindelijk weinig (groot) onderhoud gehad. Toch wel lekker dat als je een leuke auto kan rijden voor weinig. Met een 147 ook wel een goede ervaring gehad trouwens, wel de JTD variant. Soms heb je geluk en soms heb je pech (lees alle reacties in dit topic). Wat voor een motor had die jaguar S type trouwens?
rrk147 zegt
Mijn auto fabrieksnieuw laten maken bij een bedrijf in Best…
Nee, dat niet. De distributie van mijn Alfa GT 3.2 is altijd relatief duur. Het is een kleine 1000 euro, wat ook nog niet get grootste probleem is, maar wel dat ie om de 3 jaar terug komt. Daarbuiten gelukkig ook goedkope beurten gehad, waarbij alleen een oliewissel eigenlijk voldoende was om weer een jaar door te rijden.
1000bochten zegt
Herkenbaar. Ik heb twee keer een Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V gehad. Min of meer dezelfde motor en dus ook elke 3 jaar 1000 euro aftikken. Niet alleen de arbeid maakt het duur, maar alle onderdelen ook; spanrol, waterpomp, riem. Alles kost veel bij die Alfa blokken.
Maar ja, ze lopen geweldig en het geluid is fantastisch!
cosedellavita zegt
Heb zelf 5 jaar in de XB-FD-54 gereden….normaal onderhoud heet dat.
Wie hard wil rijden houdt hier rekening mee.
Duurste wat ik daar aan verspijkerd heb was een luchtmassameter die eigenlijk heeeel toevallig net na de grote beurt het “begaf”.
dondeboer zegt
Beurt met distributie en waterpomp voor mn GT v6 is inderdaad al snel 1200, maar dat is in principe niet eens reparatie maar groot onderhoud. Duurste reparatie tot nu toe was vervangen van de kokerbalken en bijwerken spatbordranden. 3200,-. Is wel heel netjes gedaan, maar deed toch echt wel pijn in de portemonnee.
bierbuik zegt
Een vervangend blok voor de Saab, helaas eerst een kat in de zak gekocht van een zogenaamde specialist.
Blok was compleet verkeerd opgebouwd, dus een 2e moeten aanschaffen.
Dus ook montage 2x moeten betalen.
Uiteindelijk zo’n 3,5k aan kwijt geraakt..
Tonnie zegt
650eu vervangen koppeling, drukgroep, lagers alles incluis van en 26 jaar oude japanse brit. Als ik bovenstaande zo lees gaat dat binnenkort wel meer worden als we een modernere auto aanschaffen.
petroldrinker zegt
Tja, 1x een e46 m3 blok in puin, 1x e92 m3 blok in puin (vlak na vervangen drijfstanglagers)
Dat zijn toch wel echt de 2 grootste tot nu toe, maar dat zal vast niet lang meer duren ben ik bang….
jeroentje2 zegt
Automaat kapot. Bmw x5 40e. Onderdeel kost kaal al 16k ex btw. Dus totaal 26.000 kwijt.
1000bochten zegt
Oei. Modaal netto jaarsalaris naar de garage brengen… En als je hem terug krijgt rijd je gewoon nog steeds in dezelfde auto als daarvoor.
jeroentje2 zegt
Ik heb hem direct weg gedaan. Geen seconde meer relaxed in gereden. Zuur geld maar de nieuwe eigenaar heeft een verse bak. Dus wees je beducht bij een 40e is dat de meest heftige reparatie die er is. Ook geen enkele revisiebak te krijgen. Puur drama.
Benny_Weisz zegt
Duurste ooit: motorrevisie bij een Fiat Croma 1.9 TDid veroorzaakt door een afgebroken krukaswiel – EUR 3.000,-
Bij mijn huidige auto (BMW E93 330d): reparatie ABS computer bij electronica specialist – EUR 1.400,-.*
(*) De reguliere dealer nam niet eens de moeite om de computer te testen, ze stelden voor om gelijk een hele nieuwe unit te monteren, totale reparatiekosten – EUR 3.500,-
ouwedibbes83 zegt
Valt me ook vaak op, de BMW dealer kan vooral onderdelen vervangen door een nieuwe, haast niks repareren.
Benny_Weisz zegt
Geldt voor de meeste merkdealers.
Waarom zou je de winstmarge doorschuiven naar de specialist als die ook in je eigen zak kunt steken?
alloallo zegt
Circa euro 8000 voor het vervangen van inspuiters dci motor Peugeot 407! En ik was zelf schuld benzine ipv diesel getankt.
Mijn werkgever was gelukkig zeer sportief
Jaaaag zegt
Automaatrevisie… 4500.
Arno's zegt
DSG Passat cc; Als ik het bij Van den Udenhout Eindhoven (die deed de diagnose) had laten repareren had het me 5500,- gekost. Toen heb ik zelf transport geregeld naar Varsseveld. Bij DSG dokter was ik voor 2750,- klaar. Scheelt de helft, nog veel geld maar ja.
Pallas zegt
Afgelopen week 600,- om het regenwater buiten te houden.
morph zegt
€ 60000. Batterij, motor en powermodule Tesla Roadster…
ggj1987 zegt
We hebben een winnaar! (nouja)
jerone zegt
Ah mooi, nogmaals de kans om Peugeot Nefkens in Den Bosch helemaal af te branden. Ik had de 206 cc van mn moeder mee destijds, jong, onbezonnen en het was glad, middenstuk in een bocht gepakt, auto moest weggesleepd worden naar Nefkens. De garage waar ie een maand daarvoor, voor een grote beurt was geweest! Uitlaat lag er onderuit, dat was de grootste duidelijke schade. Toch angstig twee dagen gewacht op het schaderapport. Komt ie; 5500,- ze hadden ALLES opgeschreven wat ze konden bedenken, niet eens nodig, nee, wat ze konden bedenken! Alles wat ze met die grote beurt hadden gedaan stond er ook bij!
In zak en as hulp gezocht bij een lokale garagist, die had medelijden en ging de auto samen met mij ophalen. Uitlaat vervangen en wat kleine zaken later was ik 650,- kwijt. Destijds was ik niet mondig genoeg maar ik had die gast nu achter de balie vandaan getrokken en dan te bedenken dat ik ook nog 100,- onderzoekskosten moest betalen, daar heb ik de helft van terug gehad na aandringen.
Dus nogmaals; Nefkens Den Bosch, val kapot. Misschien dat ik nu 11 jaar na dato alsnog maar eens een Google review schrijf zit ik nu te denken, zo witheet begin ik te worden nu ik er weer aan denk.
hondafiel zegt
Dat lijkt meer op een schade taxatie voor een verzekering wat je kreeg dan een offerte voor reparatie.
willeme zegt
Koppeling voor de 159, was iets van 1.700 euro. Bakrevisie kwam er later achteraan, iets van 1.200 euro. Daarna een lading draagarmen, wiellagers en ongein, ook iets van 1.500. Toen meteen maar Bilstein B12 kit gemonteerd en reed ‘ie een jaar lang uit de kunst. Toen kwamen er nog wat andere dingen aan en heb ik ‘m weggedaan. Gezien de kilometers die we ermee reden en de kilometerstand nog niet eens zo heel vreemd.
De 325d was belachelijk goedkoop qua reparaties, eigenlijk. Ooit een keer 500 voor preventief de waterpomp en wat kleinigheden.
Voor de A6 had ik de kettingspanners en de vacuümpomp. Bij elkaar 1.400 euro. En dat was nog goedkoop, omdat een bekende specialist het wilde doen in zijn vrije tijd tegen speciaal tarief.
Sinds de BMW laat ik altijd alles geregeld checken op dingen die eraan komen en pak ik het – waar mogelijk – preventief aan. Kost in het begin wat meer (je geeft geld uit terwijl de auto het nog doet), maar dat spaar je later weer uit.
Dutchdriftking zegt
@willeme jij wint. Overigens was mijn laatste ook pittig. Grote beurt, nieuw roetfilter, nieuwe remmerij, APKen twee nieuwe banden koste 2.300 euro. En kort hiervoor al de EGR a 500 euro gehad. En er staat voor volgend maand een turbo revisie op de agenda. Leuk zo’n Alfa🤣🤣
Hoef zegt
€1.250 voor een tweedehands zes cylinder blok voor mijn Volvo V90 bj1997 plus inbouwen.
De oude had er na 450k de brui aan gegeven, maar had z’n best dan ook wel gedaan.
Loek zegt
Voor de Clio de laatste apk: 625 euro. Twee veerpoten voor en een hoop klein grut, maar goed, dan rijdt ‘ie ook weer als een zonnetje.
Voor de Golf een heuse 24,95 (oké, en 20 piek voor montage) om de tankontluchtingsklep te vervangen. Tot dusver dus zeer goedkoop rijden in zo’n oude GTI :)
europeancar1997 zegt
De duurste gaat nog komen, blok revisie en upgrades voor de Porsche 944… +- €4.000
Huidig de duurste betreft van mijn Volvo 240, monteren sportieve nokkenas, koppeling, D-riem+waterpomp en 2 remklauwen, €1500,-
Al met al best prima, ik vind het waard. Beide heerlijke auto’s waar ik van kan genieten en in wil investeren!
faalhaas zegt
Onder “echt reparatie” was het 1400 euro voor een nieuwe koppakking en nieuwe waterpomp. De rest is preventief vervangen.
maxidyne zegt
Vanos revisie inclusief upgrades van de oliepomp nokkenas tandwiel en meer. Iets meer dan 2000,- euro. Voor de rest zijn de kosten van het wagenpark altijd erg meegevallen. Mijn MAN F2000 V10 diesel in het verleden laten reviseren, kosten: 15.750 euro. Krijg er nog een zenuwtrekken van…
bakkerst zegt
Als ik dit allemaal lees ben ik wel heel blij dat ik in Polen woon, en het prijsniveau iets anders is 😂.
Onder de noemer onderhoud: alle dempers, veren en Macpherson dempers vervangen, + de bussen in de draagarmen van de 159: iets van PLN4400, grofweg iets minder dan EU1000.
De lulligste was op gelijk de enige keer dat ze ons heeft laten staan. Door een defecte krukassensor kon de boordcomputer geen ABS, e.d. aansturen en weigerde ze te starten. Dat was de eerste en enige keer dat de Alfa op een auto ambulance heeft gestaan, vanuit de eigen garage notabene. Voor de sleper was het in zijn 10jarige carrière trouwen ook de eerste Alfa, niet de eerste 159, gewoon de eerste Alfa, dus al die grapjes over betrouwbaarheid kunnen bij het grofvuil.
De sensor koste iets van PLN90 (EU20) maar om er bij te kunnen moest het blok er uit, PLN800 (EU190) aan arbeidskosten. Allemaal goed te doen, maar de verhouding tussen onderdeelprijs en totaal, is een beetje cru..
Paul58 zegt
Distributie vervangen samen met draagarmen rondom bij mijn ex 156 2.5 v6 wel de grootste kostenpost. In totaal 1600 euro. Vooral veel arbeidsuren distributie vervangen. Goedkoopste auto in onderhoud was mijn 147 1.9 jtd. Die bleef gewoon gaan op wat banden en regulier onderhoud na. Nog nooit zo goedkoop gereden en afschrijving bijna nihil (had al 200.000 gelopen bij aanschaf).
racerx zegt
Ongetwijfeld iets aan m’n ex-Alfa 159 TBi, bakrevisie was vrij duur maar er heeft wel meer aan dat ding gemankeerd… de volgende eigenaar heeft er gelukkig nooit echt gedoe mee gehad. Mag ook wel, dat ding heeft me in 1,5 jaar meer gekost dan zo’n beetje 8 jaar BMW rijden.
ouwedibbes83 zegt
Laatst een redelijk jonge BMW op een veiling gekocht, zat meteen voor 2,5K achterstallig onderhoud aan.
In m’n bod wel rekening mee gehouden, maar gehoopt dat t mee zou vallen. Iig de BMW specialist weer blij gemaakt.
Stijnson zegt
Peugeot 308 type 2014
1.6 HDI. Gekocht bij een handelaar in Drachten.
Wat er dat jaar aan onderhoud is gepleegd krijg ik alsnog een zenuwinzinking van. Bij de Peugeot dealer in Amsterdam werd het er daarna niet beter op.
Na een jaar en 30k verder de auto na veel gezeik achter gelaten bij de Peugeot dealer in Amsterdam
Heeft me ruim 5k gekost incl waardevermindering van de auto. Uiteindelijk een nieuwere 308 gekocht bij deze toko en alles binnen de garantie laten vervangen dat kon, auto rijdt verder top.
Ze zien mij bij beide garages nooit meer terug
p406 zegt
Acht jaar lang had ik een Volvo V70. Had alleen maar regulier onderhoud nodig. Altijd starten. Toen heb ik schokdempers laten vervangen en een nieuwe koppeling laten plaatsen. Was bij elkaar 2.500,- euro kwijt. Vervolgens ging tijdens de zomervakantie de ABS module en de airco stuk. Vervolgens heb ik hem verkocht voor 300,- euro tijdens de lockdown. De auto rijdt nog steeds rond. De eigenaar is iemand die van twee V70’s er één heeft gemaakt.
Romano zegt
Een nieuwe versnellingsbak en koppeling voor de Lotus Evora.. 15.000 € ouch
frederik zegt
Met mijn 996 ruim 10k aan onderhoud en daarna liep de motor in de soep (vervangen IMS lager stuk gegaan, ws verkeerd gemonteerd): weer 10k verder. 😬
Qua leuke verhalen: de binnenspiegel viel eraf bij mijn F11. De dealer is er drie dagen mee bezig geweest om hem te lijmen, en toen belden ze: helaas, het lukt niet, nieuwe ruit à €1000. Ik zei: ik kom hem wel halen en denk er even over. Naar Autotaalglas gereden: gratis (!) geplakt en hij zit er nu nog perfect op. 😂
KEV9 zegt
32.985 euro. Versnellingsbak inclusief nieuwe koppelingsplaten, nokkenassen x 4, kleppen x 32, arbeidsloon, vloeistoffen. En dat bij een kmstand van 98309 km met de Audie A8 4.2 Tdi.
Groot verschil met de espace die wij nu rijden. 235.000 km, extra kosten naast het reguliere onderhoud, een paar tientjes omdat 1 of andere aardsmongool mijn achterste ruitenwisser vernielde
utregcity zegt
Buiten normaal onderhoud nooit iets speciaals gehad. Niet bij alle Renaults (nou ja, alleen de bekende fuseekogels dan) en al helemaal niet bij de Honda’s. Maar heb dan ook steeds vanaf nieuw gereden. Langste bezit was de vorige CR-Z, had die 7 jaar vanaf nieuw.
O plaat zegt
Restauratie VW T3: 15000 euro
Restauratie Ford Mustang: 25000 euro als hij af zal zijn.
Telt dit?
garp zegt
Vervanging V8 van 5 serie. Uit het hoofd ~€21.000, door garantie partij voldaan bij BMW dealer.
Robert zegt
In het gulden-tijdperk, kreeg ik een rekening voor een complete koprevisie aan mijn (lpg-gestookte) 16-klepper, van liefst 3300 gulden (€ 1500) in 1997. Omgerekend naar hedendaags geld is dat ca. € 2850.
En dat is vrijwel ex aequo met de rekening van dik 2200 euro die ik begin 2014 moest betalen voor de reparatie van een kapotte koppeling, waarbij naast de hoofd- en hulpkoppelingscilinder ook de koppelingsplaat, drukgroep, tweemassa-vliegwiel, en krukaskeering (preventief) werden vervangen.
Strikt genomen is die tweede iets hoger, maar die eerste rekening deed me veel meer pijn, omdat ik toen nog niet de helft verdiende van wat ik ten tijde van die tweede rekening maandelijks aan salaris bijgeschreven kreeg.
Svenska II zegt
Als ik dit lees, ben ik toch weer erg blij dat ik Lexus rij…
kennone zegt
Moet de bon nog krijgen, maar zo’n 6k voor een revisie van de V70
SanderB zegt
€4.500 nieuwe koppeling Macan Turbo
Gulli zegt
5700,- euro aan een lease-Corsa van 19k :D
Ik had al eens geklaagd dat het olielampje steeds brandde en bij de dealer hadden ze hem netjes bijgevuld. Met de mededeling dat ik er best wel eens wat olie bij mocht gooien af en toe. Waarschijnlijk waren ze vergeten dat ze dat 2000km geleden ook al hadden gedaan. Een paar duizend kilometer later en een hoop lampjes verder (ik heb de hele kerstboom in het dashboard voorbij zien komen) hield de auto er toch echt mee op, midden op de A12 schoot hij in de noodloop en ben ik maar langs de kant gaan staan wachten op de pechhulp. Die constateerde een gigantisch olielek dat al heel lang geleden had plaatsgevonden dus hij heeft me naar de dichtstbijzijnde dealer gesleept en daar heb ik de auto achtergelaten. We hebben het hier over een auto van 2 jaar oud he.
Nadat hij een weekje bij de dealer had gestaan (hij was inmiddels naar mijn eigen dealer in de buurt getransporteerd) moesten ze toegeven dat ze het olielek hadden gemist en dat het in de kabelboom was getrokken en het een en ander in de elektronica had zitten wroeten. De kosten waren grotendeels voor de dealer en deels voor de leasemaatschappij, maar ik heb voor de gein toch even de reparatiebon opgevraagd voor de archieven.
Overigens was het wel fijn dat na alle Agila’s die ik steeds als leenauto mee kreeg ik nu eens een Astra station met 2 liter diesel mocht gebruiken. Dat was een fijn weekje.
joki zegt
Die komt er nu aan, druk in cilinder 4 blijkt bijna helemaal weg… De motor draaide al heel vreemd ( lees “puffend” als op 3 cilinders) maar bij controle van bougies kwam er geen verandering. Auto is nu bij mijn garage en druktest blijkt dus niet ok. Ik vrees dat dit geen goedkoop grapje zal worden… Probleem is dat ik begin dit jaar een grote update van onderstel, installatie sperdifferentieel en nog andere andere aanpassingen heb laten doen die echt wel een duit kostten. Dus verkoop wagen is eigenlijk uit de boze… Toen draaide de motor natuurlijk als een zonnetje…
daaf242 zegt
Zelfde bij mij, lekkende klep op cilinder 1 dus het blok mag uit elkaar. Kost binnenkort zo’n 2k
schreute01 zegt
Mijn zoon: €150,- voor een nieuwe accu op zijn Corolla uit 2001. En dat in 5 jaar. Ik zeg maar niets over mijn wagens.
julez zegt
Een van de leukste auto’s die ik heb gehad, was gelijk ook mijn grootste moneypit wat betreft weggegooid geld. Audi S3 uit 2001 gekocht voor €4.000, in één jaar ruim €4.500 aan onderdelen en reparaties uitgegeven. Uiteindelijke de auto verkocht voor €3.500… Doet nog steeds pijn. Niet echt vanwege het geld, maar vanwege de auto. Vond het zo’n fijne wagen!
anthwan zegt
In 2016, Een “nieuw” ruil blok voor mijn MK4 R32
Zuiger #5 ging lief buiten spelen.
Alles bij elkaar ruim 4000€
cosedellavita zegt
Alfa 159 TBI….versnellingsbak slijtage..zingend geluid net name in 1e en 2e versnelling.
Pook trok aardig heen en weer.
Bij een specialist laten repareren in Rotterdam om de hoek voordat er meer schade ontstaat.
Na 230.000KM ..het is dan helaas ook een GM bak…om en nabij de 2000 euro.
Nu na 35.000 nog steeds fantastisch.
smartdriver zegt
Over smart gesproken (laatste zin).
M’n compleet BRABUS uitgevoerde smart Roadster laten fixen voor € 11.000,- na een aanrijding.
Op dit moment wordt m’n smart ForTwo Limited/1 uit 1999 (nr. 5195 van 7500) grotendeels gerestaureerd:
– Auto wordt roestvrij gemaakt.
– Motor wordt gereviseerd.
– Nieuwe turbo.
– Nieuwe thermostaat.
– Nieuwe achteras.
– Nieuwe uitlaat.
– Nieuwe remmen.
– Nieuwe remleidingen.
€ ?????,-
bfvo zegt
Ik ben heel blij met m’n leasebak. Bijzonder weinig “variabele kosten”.
avdb55 zegt
In ruim 45 jaar autobezit:
€ 1.100 voor een nieuwe ECU voor een Saab 9-3
marcomanta zegt
Staat zeker altijd binnen :-)
volvo4life zegt
Kapotte AWD en nieuwe versnellingsbak voor de 2007 S60R, kosten €7.500 en 5 weken kwijt. Over de gehele duur, 4,5 jaar en 60dkm, bijna €13k aan onderhoud en met €6k verlies verkocht met gescheurde cilinderwand en nog geen 150dkm…. ondanks mijn naam wel wel mij Volvo hart een knauw gekregen. Inmiddels twee Volvo’s verder.
sabrerator zegt
Laatste keer was alleen onderhoud aan de Jaaag.
Met distributie aan de 2.7d, wat waterpijpjes, remblokken en schijven voor en nog een draagarm, meen ik. Plus dan weer uitlijnen. Zal wellicht nog wat aan geweest zijn. O ja, versnellingsbak de olie laten doen.
€6.000,- totaal
Jaar ervoor EGR’s vervangen en nog een paar zaken. Plus beurt en meer dingen. €4.500,-
Voor een auto met een dagwaarde van hooguit €5000.
Ergens ben ik helemaal gek. Maar het is zo’n fijn ding.
marcomanta zegt
VW Transporter met de CFCA motor, je weet wel, de olie zuiper wat zogenaamd binnen de norm was. Andere motor met inbouw en men adviseerde dan ook gelijk het massavliegwiel te doen, 12k kostte het geintje, nadien direct verkocht, dus je raadt het al, nooit meer een …….
net10 zegt
In 2007 € 1.300 dit was inclusief de vele onderzoekskosten en transportkosten naar een Renault specialist, een elektronische storing waar door de motor zo maar stopte . Het bleek veroorzaakt te worden door een kapotte sensor en luchtmassameter. De Renault Laguna 2 had toen al wel meer dan 200.000 km gereden.
Bij volgende Renault’s heb ik nooit meer dure reparaties gehad, en reed ik gewoon van beurt naar beurt.
bermtoerist zegt
De duurste zal wel die keer zijn dat de achterste dwarsbalk van de 156 vervangen werd samen met alle draagarmen. Maar hij reed er daarna ook naar.
Het meest pijnlijke is toch wel ongeveer €1500,- voor een misfire in cilinder 4 melding die zelfs na het vervangen van de kabelboom niet weg was.
Oscar zegt
Mijn duurste was niet zo zeer één garagerekening maar meer een jaarlang, duur, slepend proces.
Met mijn zuurgespaarde centjes op zoek naar mijn eerste echte auto. Het moest en zou een E46 Touring worden, want ik heb sowieso een zwak voor stations en wat wordt die auto mooi oud.
Bij een *niet al betrouwbare* (dom) autogroothandel (ja echt, zo noemen ze zichzelf) een mooie zilvergrijze met pindakaas bruin, lederen sportinterieur 318ti (2004) gevonden en ik was verliefd. Het recente onderhoud was niet gedocumenteerd maar hij reed best goed en naïef dat ik was dacht ik dat geluk had (dom), dat het zeker geen miskoop zou zijn (dom). Bovendien was hij iets te goedkoop (dom) dus wat achterstallig onderhoud kon ik hebben.
Hij lekte stevig olie en was toe aan z’n APK, dus naar een ‘specialist’ gebracht voor de eerste rekening van ~€1000 euro voor wat onderhoud, achterbanden, keuring en wat pakkingen. Een tijdje in gereden, maar het lekken werd er niet minder op en met rijden hield hij af en toe in. Naar de volgende specialist gebracht die er voor een gunstig tarief op rustige momenten aan zou werken. Daar heeft de auto bijna een half jaar gestaan, hij heeft van alles geprobeerd maar de motor liep niet lekker en het lekken hield niet op. Na heel wat overleg en rekeningen kon hij via via ‘een goed blok’ regelen ter vervanging, daarmee zouden alle problemen verholpen zijn. Dat kostte inclusief inbouw €2500, zwart betaald (dom) want er zat op dat moment al meer in de auto dan ik kon missen (ook dom). Niet lang daarna moest de auto weer voor APK, dat was de volgende rekening van €750 (markeerde van alles aan, uitstoot was te hoog en airco laten repareren). Daarna hoopte ik eindelijk door de zure appel heen te zijn en van de auto te kunnen genieten, maar helaas. Twee weken later is mijn broer met de auto gestrand. Auto laten afslepen naar Carrec, geen compressie op 2 van de 4 cilinders en de volgende dure rekening in het vooruitzicht. Ik heb de auto voor €400 verkocht aan een monteur, na aftrek van de openstaande rekening kreeg ik €180 en een vrijwaring in mijn hand. Alles bij elkaar (aanschaf, verzekering, wegenbelasting en alle reparaties) heeft de auto me in een jaar tijd ongeveer €9000 gekost en heb ik er alles bij elkaar 5000km in gereden… Achteraf was een taxi waarschijnlijk goedkoper geweest
daaf242 zegt
Over 2 weken een verbrande lekkende klep laten vervangen van een Chevy Spark, kost een gezellige €2000 omdat zowat het hele blok uit elkaar mag :)