Ook dit jaar kwamen er weer toffe primeurs voorbij. Genoeg reden om terug te blikken en een keuze te maken.
De afgelopen dagen werd je letterlijk gebombardeerd met nieuws vanuit Zwitserland. Tot en met 19 maart is de Autosalon van Genève te bezoeken als geïnteresseerde. Voor de journo’s zit het jaarlijkse autonieuws-mekka er alweer op. We maakten 8 videoverslagen, twee tunerspecials en natuurlijk een filmpje van de aanwezige babes. Een deel van de redactie zit dit weekend bij de fysio voor de nodige voetmassages. Een mooi moment om eens terug te blikken op al dat nieuws.
Want wat was de topper van 2017 voor jou? Vorig jaar hadden we onder andere de Captur, Centenario, Chiron, DB11 en de Huayra BC. Dit jaar de gefacelifte 911 GT3, de nieuwe RS3 en RS5, de Velar, Huracán Performante, Aventador S, A110, 720s, 812 Superfast, XC60 en nog veel meer. Het overzichtelijke lijstje met primeurs kun je HIER rustig teruglezen. Ondergetekende trapt af en geloof me, het was geen makkelijke opgave.
Ik heb gekozen voor de Huracán Performante omdat het een lekker dik ogende supercar is geworden. In het wit, met die zwarte details is de Italiaan naar mijn mening een absoluut snoepje. Nogmaals: het was geen makkelijke keuze (lees: machtige Range Rover Velar en fantastische 991.2 GT3). Ik paas de pen door. Wat was wat volgens jullie de topper van 2017 en waarom?
Alfarobert zegt
Stelvio,hoef eigenlijk niet meer te zeggen,toch? Eerste SUV van Alfa zelfs met 510PK en een top van 280km/u.Welke Duitser houdt dat bij?
mzonneveld zegt
@Alfarobert: Bentley Bentayga
Dimglor zegt
@mzonneveld:
Alsook de Audi Sq7, Gle 63 Amg, Cayenne Turbo, Bmw X5/X6M….
JelleEp3 zegt
@dimglor: die zitten allemaal in een andere klasse dan de alfa.
sr20det zegt
@jelle166: macan
Boomer zegt
@jelle166: Klopt die halen allemaal wel probleemloos het eerste service interval.
rufctr01 zegt
@dimglor: de meesten zijn begrensd op 250?
Dimglor zegt
@rufctr01:
Ah, performance pakketje aanvinken en dan kan je ook 280 ;-)
En bij Porsche doen ze niet aan begrenzen denk ik
lekkaah zegt
@Alfarobert: fanboi alert
honeyhanger zegt
@Alfarobert: ‘welke duister houdt dat bij’ wat een grap.. hahahahaha
babybenz zegt
@Alfarobert: De Duitsers houden de onderhoudskosten van de Alfa indd niet bij.
basv zegt
De 911 GT3, zonder twijfel.
rufctr01 zegt
@basv: doe mij de RUF CTR dan maar!
inbedrijf zegt
@rufctr01: ben het niet vaak met je eens ;-) maar inderdaad de ruf
atrak zegt
@basv: Ja en de Honda Civic Type-R de betaalbare tracktoy.
mzonneveld zegt
Doe mij die heerlijke 991.2 GT3 maar!
woudloper zegt
Heeft Autoblog in zijn tien (!) reportages eigenlijk iets van koenigsegg getoond?
Me dunkt niet!
Gulli zegt
@woudloper: een motorblok
Dimglor zegt
@gulli:
Lawyered ;-)
Dimglor zegt
Die dame in het witte kleedje van de babespecial.
Makkelijke keuze…
spykerboy zegt
De dames van ABT, maar gezien we het over de auto’s hebben moet ik toch echt de 812 Superfast kiezen of de Spyker…
gerald zegt
Al de supercars zijn leuk, maar doe mij de Alpine a110 maar, geweldige wagen!
rulefollower zegt
@gerald: volledig mee eens. De rest is 13 uit een dozijn voorspelbaar.
kniesoor zegt
Op volstrekt irrationele gronden : de Alpine A110. Ook al zal-ie vermoedelijk te krap zijn voor me.
Robert zegt
@amghans: een auto kiezen op basis van irrationele gronden is eigenlijk heel pragmatisch, als je kiest met je hart.
Oh, en ik sluit me aan bij je keuze. Prachtige comeback van een illustere naam.
NeoVeloci zegt
Porsche 911 991.2 GT3
Waarom?
– 4 liter atmosferische motor die nu tot 9000 toeren draait, in tegenstelling tot de GT3 RS (8800) en 911 R (8250)
– 20% meer downforce dan de 991.1 GT3
– PDK én handbak
– connectie met raceauto (deze motor wordt nu ook mee geracet ipv de oude Metzger motor)
garp zegt
@NeoVeloci: beetje off topic, maar best wel verontrustend dat de inhoud van het blok door Chinese wetgeving is beïnvloed.
Niet dat het de eerste keer is dat nationale wetgeving invloed heeft op motorblokinhoud, maar China…
NeoVeloci zegt
@garp: Ja dat klopt, maar dat geldt voor de Ferrari 488 GTB en McLaren 720S ook.
edjehaze zegt
@garp: ik snap wat je bedoelt, maar meestal worden de volumes van de motorblokken dan toch verkleind? Hier is er 0.2L bijgekomen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@NeoVeloci: Nu eens kijken hoeveel er daadwerkelijk met een handbak besteld worden…
E34M5Touring zegt
De Alpine A110 vind ik toch wel het snoepje van de show. De Velar als goeie 2e. Echt een prachtige SUV vind ik.
erwh zegt
Zonder twijfel de A110, wat een geniale wagen!
mat1980 zegt
De porsche panamera sport turismo!
Daar wordt ik met twee kinderen en een hond toch wel heel hebberig van!
Ja ook ik zou liever een gt3 bezitten maar ik ben gewoon blij dat porsche nu ook aan mijn familie denkt ?
Nu alleen nog even doorsparen, en er is geen reden meer om niet in een porsche te rijden!
Gulli zegt
@mat1980: puur uit nieuwsgierigheid; kun je eigenlijk wel een hond kwijt in de achterbak van een Panamera? Je ziet vaak genoeg foto’s van het prachtige interieur maar volgens mij heb ik nog nooit een foto van de kofferbak gezien! Misschien is het ook geen USP in die klasse maar ben toch wel benieuwd.
mat1980 zegt
@gulli: met een beetje goede wil en grof gewel moet er zelfs nog een kinderwagen bij passen.
p993 zegt
@gulli: 520 liter en de hybride heeft 100 liter minder. Ter vergelijk; BMW 5 en Volvo V70 zitten rond de 560-575 liter. Nu wordt de bruikbaarheid natuurlijk vooral door de vorm bepaald; daarvoor moet je echt even naar de dealer toe.
p993 zegt
@mat1980: ik vind hem ook mooi…eigenlijk nog mooier dan de coupe (of hoe noem je de oude?) en het gaat echt een succes worden, verwacht ik, want iem die een panamera koopt is op zoek naar ruimte, anders kocht ie wel een 911 of cayman.
M2_lover zegt
top 1) Alpine A110 2) Velar 3) Alpina B5 … flop zeker 1) DS7 2) Bentayga (bah!) 3) Swift… Ik ga woensdag naar Geneve dus misschien verandert dit nog wel ;-)
mercedesclk350 zegt
@M3_lover: hoe is de Bentayga een item van deze show?
sracert zegt
Gemballa en de Alpine. sorry, hoor maar wat vind ik die Gemballa mooi.
sracert zegt
Ooit bereikbare sh#t voor mij als middenklasser: De Type-R natuurlijk.
sleepyj zegt
Aventador S. Prachtig geworden in het geel met zilverkleurige velgen. Mooie hints naar de diablo van weleer.
paganizonda760nc zegt
Moeilijk moeilijk.. Voor mij waren er meerdere toppers aanwezig zoals de Alpine A110, McLaren 720S, Range Rover Velar en de Pagani Huayra Roadster.
mauking zegt
Alpina B5, mooier kun je niet rijden in dat segment.
Joost zegt
Alpine scoort hoog in de comments, terwijl ze daar weinig aandacht aan hebben besteed….
Voor mij ook de Alpine op 1, omdat het een herintroductie is van een merk en voor Renault dus weer een hele “nieuwe” tak van sport. RR Velar en Alfa Romeo Stevio op nummer 2, kan niet kiezen.
De rest is zeker ook de moeite hoor! Alleen is dan meer evolutie (nog meer pk’s, nog sneller naar de 100) dan een echt nieuw model.
TimoBac zegt
De nieuwe GT3. En de reden? Omdat alle 911 R mensen zuur zijn. Omdat Porsche hiermee de fout die ze maakten in één keer rechttrekt. Ik wil ‘m! Iemand een long en een nier nodig?
Gulli zegt
Voor mij de Spyker met Koenigsegg duveltje uit het doosje. Was toch echt een grote verrassing!
mercedesclk350 zegt
Absoluut de Panamera Sport Turismo, dat is de topper van de komende paar jaar, nu al. Nu graag met de S E-Hybrid aandrijflijn en hij is helemaal 100% perfect.
toyotafortuner zegt
Alpine
Panamera Sport Turismo
Alpina B5
Maar ook de Swift. Zeker: 840 kilos aan Japanse b-segment stuurpret. Met de (nieuwe) motoren, zal dat wel lekker vooruit gaan. Looks iets minder dan voorheen, maar echt storend is het niet.
baklava zegt
De Renault Alpine en de Spyker met Koenigsegg motor. Ik heb niks met Spyker en met Koenigsegg, maar dit is toch wel een groot iets dat Victor het weer flikt. Niet zo maar een motor wat daar in komt.
camber24 zegt
Aimee
meatpuppet zegt
@camber24: Held!
OT: Velar
sleurs zegt
Ook de Velar. Echt een prachtige auto.
w0o0dy zegt
A110, Historie, stijl, design, modern, technisch interessant, betaalbaar, fun-auto, sportwagen… Geen concurrentie eigenlijk.
rufctr01 zegt
Ik wil de nieuwe RUF CTR Yellow Bird!
willeme zegt
Realistisch. De Sedric van de Volkswagen Group. Absolute gamechanger. Oplossing voor verl problemen omtrent uitstoot, mobiliteit, verkeersinfrastructuur en zelfs time management.
Autohart: 911 GT3. En de Ruf CTR.
slk97 zegt
DS 7 echt een heel bijzondere auto.
zweed zegt
720S! Gewoon weer zo’n droom auto die er echt onwijs uitziet. Heeft een poosje geduurd!
fastforward zegt
Voor mij de A110. Licht, klein en een leuk alternatief voor een Cayman.
petrolhead4life zegt
De nieuwe gt3 met een handbak is het wel voor mij
mickkok zegt
De topper is sowieso de chick die bij ABT op te stand stond.
mickkok zegt
@mickkok: *de
alpinafanb10 zegt
Uiteraard de Alpina B5 Touring
retsok zegt
Doe mij dan maar de civic type r!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Alpine, Lexus LS, Velar… Zou een leuke oprit zijn!
danivdengel zegt
Geen moment over getwijfeld! De Velar uiteraard!
trolle zegt
Alpine, a110 regera, nieuwe ruf yellowbird zijn mijn toppers
dare2think zegt
1: Alpine A110 (geweldig nieuw concept)
2: Porsche Panamera Gran Turismo (eindelijk kun je erover naar huis schrijven)
3: Aston Martin Valkyrie (Geen eerste plaats omdat het een speeltje van de rijken zal blijven)
4: Porsche 911 GT3 (that handbak!)
leaper035t zegt
Porsche Panamera Turismo en Alpina B5.
potver7 zegt
De Apine A110. Eigenlijk het enige model dat een beetje getuigt van lef bij de fabrikant.
jules713 zegt
Die groene Regera.. Hmm, heerlijk.
rensso zegt
GT3
bischero zegt
Alfa Romeo Stelvio
birgini zegt
Stelvio!
tarquesh zegt
Er is er maar 1.
Een auto zoals nooit tevoren een winnaar!
Het is een rode duivel. Een auto die menig jongeman wil rijden, proeven, ervaren.
Het is de enige echte Honda Civic Type R. Een auto die je nooit meer vergeet.
HONDA
Boomer zegt
@tarquesh: herpes vergeet je ook nooit meer… dat maakt het niet positief…
cossiekiller zegt
Ruf CTR 2017
't Peugje zegt
De GT3 uiteraard. Want handbak
tom307 zegt
Volvo XC60
rikrace zegt
Alpine A110 for sure!
schreute01 zegt
Kia Picanto
rogier001 zegt
Techart GT street R
mrrallycross zegt
Huayra roadster