Ze zeggen weleens dat Japanners steevast de betrouwbaarste auto’s maken die er bestaan. Maar misschien doen andere merken het ook heel goed…
Een van de leuke dingen van bij Autoblog werken is dat je omringd wordt door mensen die dezelfde passie hebben als jij. En het liefst ook de hele dag over auto’s lullen. Zo weet een van de redacteuren alles over cross-overs, het liefst van Citroën en is de ander weer gespecialiseerd in Toyota.
Maar er zitten ook lui tussen die heel veel weten over álle auto’s. @willeme is er zo een. Stel hem een vraag en binnen een paar minuten heeft hij het juiste antwoord voor je, meestal met nog meer informatie dan je wist dat er überhaupt bestond. En met die laatste had ik laatst een gesprek over de BMW E91.
Wat was jouw betrouwbaarste auto?
Dit naar aanleiding van zijn heerlijke artikel waarin hij zijn roadtrip door Zuid-Europa beschreef, die hij maakte met zijn -flink aangepakte- BMW E91 325d. Ik heb zelf vroeger ook flink wat jaren in een E91 gereden, een 330d was dat. In mijn ogen nog steeds de beste auto die ik ooit heb gehad.
Niet alleen vanwege alles wat erop zat, hoe snel hij was, hoe zuinig ook, wat erin paste, maar vooral dat hij zo betrouwbaar was. Ik kocht de auto namelijk in 2010 met net geen 35.000 kilometer op de teller. Uiteindelijk verkocht ik hem 7 jaar later met een teller die de 400.000 net gepasseerd was. Zonder problemen.
Die auto was écht heel goed. Buiten de reguliere onderhoudsbeurten (die ik geregeld veel te laat of soms zelfs niet heb laten uitvoeren, shame on me) is de auto nooit bij de garage geweest omdat er iets kapot was. Zelfs de schokdempers waren na 4 ton nog origineel. Ok, ik heb een keer de xenonlampen vervangen, maar dat was het wel.
Oprecht de betrouwbaarste auto die ik ooit heb gehad. Terwijl ik er echt niet als een heilige maagd mee rondreed… Verre van zelfs.
Was het een Japanner, of toch wat anders?
Maar was het een incident, dat ik zo’n betrouwbare BMW had, of zijn er meer mensen die dat kunnen beamen? En zo nee, wat was jouw betrouwbaarste auto? Toch een Japanner? Hoeveel heb je ermee gereden en hoe vaak heeft hij je in de steek gelaten? We zijn heel benieuwd, dus laat het weten in de comments!!
AMG zegt
Toyota Carina 1978
Loek zegt
Renault Clio uit 2004. Is trouwens ook de minst betrouwbare die ik heb gehad. En de snelste. En de langzaamste. En de duurste! En ook de goedkoopste…
EDIT: sarcasme terzijde, in bijna twee jaar tijd eigenlijk perfect geweest qua betrouwbaarheid. Enkel banden (die eigenlijk al oud waren bij aankoop) en een veerpoot die ik zelf aan gort heb gereden. Elektronica is aardig dramatisch maar niet storend. Enige wat storend was heb ik voor 30 euro laten fixen, namelijk dat de cruise control uit ging bij het inschakelen van het knipperlicht.
Climate control is momenteel kapot maar dat is een luxeprobleem. Bovendien komt er wel warmte uit en dat is voor de komende maanden het enige wat je nodig hebt. Motorisch is ‘ie echt perfect, start altijd, geen rare geluiden en voelt nog steeds alsof ‘ie er zin in heeft en dat terwijl ik er afgelopen jaar maar één keer een litertje olie bij heb moeten gooien (al mag er binnenkort weer een litertje bij). Er zit wel over ongeveer 13.000 kilometer een nieuwe distributieriem aan te komen maar goed, dat noem ik ook niet onbetrouwbaar.
Lang verhaal kort: ik heb geen vergelijk, maar de Clio is absoluut een betrouwbare auto gebleken.
Johanneke zegt
Als je voor weinig geld een auto koopt die goed rijdt en normaal onderhoud nodig heeft doe je het gewoon goed. Dus niks mis mee! Heb het zelf ook, geld gaat op het moment het huis verbouwen in en wil ooit een trackday auto, maar mijn auto’s zijn bijna allemaal cheap, op de 1e na (die we nog steeds hebben). En dat is de enige die mij heeft laten staan! Alhoewel ik wel thuis ben gekomen met wat moeite.
2010 Ford Ka (2013-heden, 16k – 125k): heeft mij 1 laten staan op 100k, koelvloeistof liep eruit omdat er een plastic kleppenysteem kapot was. Vervangen voor een metalen variant, voor de rest enkel regulier onderhoud.
2005 Mitsubishi Space Star 1.6 (2018-2019, 180k – 195k). Anderhalf jaar gehad. Gekocht van iemand vlak na groot onderhoud. Ingeruild op een Galant want ik wilde de Galant. Niets mee gehad.
1993 Mitsubishi Galant 1.8 (2019-heden, 190k – 203k) 1 veerpoot kapot gehad, thats it. Niet slecht voor zo’n oud ding. Staat nu in de winter in de garage.
1998 Mitsubishi Galant 2.0 GLS (2020-2022, 114k – 140k) veel kleine ouderdomsdingen. Middendemper lek. ABS ring kapot. Kleppendekselpakking lek. Minst betrouwbare auto die ik heb gehad al liep ie motorisch perfect. Gat in de condensor en een apk+onderhoud die eraan kwam heeft mij de auto doen verkopen. Beetje spijt van nog.
2006 Nissan Primera 2.0 (2022, 115k) net gekocht met versleten achterbanden en een elektronisch probleem. Wist dit. Auto koste bijna niks. Opgelost en kan er nu nog niks over zeggen.
Op die Ford Ka na was elke auto onder de 2400 euro. Dus ja wat wil je. Goed zoeken naar een net model met een beetje lage kmstand of groot onderhoud uitgevoerd. Dan komt het vaak wel goed.
Loek zegt
@johanneke: oei, ik heb potentieel zitten kijken naar een Mitsubishi Galant. Ging om een ’01 of ’02 volgens mij, 2.4 GDI met 170k op de klok. Zag eruit als een best betrouwbaar ding maar dat valt dus mee als ik dit zo lees?
seba zegt
Dat is dus nog steeds mijn huidige auto. Mazda 6 2.0 uit 2014.
vetnek zegt
Alfa Romeo Giulia. 120k in 18 maanden zonder een centje pijn of buitensporig onderhoud.
Turbo S zegt
Zelfde ervaringen heb ik gemaakt met een Alfa GT en Alfa 159.
BMW daarentegen ook 2 keer gehad en met beide problemen gehad. E46 316 viel na 3 dagen al stil, tevens draagarmen veel te snel kapot en een F36 430d die bij het achteruit een bocht omrijden knakkende geluiden maakte. Na vanalles door BMW te zijn vervangen was het nog steeds niet weg en heb hem toen snel van de hand gedaan. Ben door die ervaringen wel klaar met BMW.
geelbarrel zegt
Ook nooit gedoe gehad met mn alfa 159 dieseltje. Bleef maar lopen. Slechts 1 keer in 350000 een ding gehad, dat achteraf mn eigen schuld was.Bij 120000 km de distributieriem gewisseld, maar had ff geen tijd voor de waterpomp. Die ging dus stuk bij 180000km. D-riem stond op kwart slag voor afbreken. Nogmaals: verder niks. Ik hoop het nu met mn Giulia benzineversie te verbeteren. Zelf onderhouden.
racerx zegt
Mooi hè, dat met auto’s ervaringen zo kunnen verschillen. Vwb Alfa en BMW heb ik exact de omgekeerde ervaringen. Nooit meer een Alfa voor mij in ieder geval, maar met BMW’s heb ik altijd geluk gehad eigenlijk. .
bischero zegt
Ik met de 156 JTD .. 90k naar 300k met alleen draag arm rubbers, maar technisch nul-noppes-nada problemen. Ja, een keer herkende ze de sleutel niet maar dat was na een inbraak 🤔
HelldogBE zegt
Wow, 80k/jaar! In de dieselversie hopelijk?
vetnek zegt
Was inderdaad een diesel, nog laten chippen ook bij Squadra na ca. 10.000km. Wat een koppel, haha!
Ed Mini Einser zegt
BMW 118i Msport uit 2017
Top auto was het! Tot dat iemand er achterin dook met 80km/u
moveyourmind zegt
Een Saab 9-3 cabrio met drie ton op de teller die ik van een particulier voor de prijs van een goede electrische fiets had gekocht. Jaar lang mee gereden zonder enig mankement. Nog geen lampje.
Maar ook de Smart Roadster die ik met bijna drie ton op de teller had gekocht heeft me nooit laten staan. En de Citroën C6 die ik nu alweer 4 jaar heb en over de drie ton staat onverwacht hoog bovenaan het lijstje betrouwbare auto’s.
wza1979 zegt
Een c6 is mooi voor de rubriek : mijn auto
quincy zegt
Zodra iemand Smart Roadster schrijft, moet ik altijd aan @jrk86 (of @jrk68) denken.
roverbmwdriver zegt
VW Phaeton 3.0TDI en BMW E38 750i. Beide heerlijke auto’s en jaren lang plezier van gehad zonder enige storingen.
roideshollandais zegt
Honda Accord (10 jaar, +200,000 kms) en Alfa Romero MiTo (4 jaar, 80 duizend kms). Nooit iets mee aan de hand gehad. De GIULIA, (3 jaar, 45,000 kms) ook probleemloos.
sbas zegt
Renault Megane coupe van 2009. 2.0 tce. Rij nu 5 jaar zonder issues, 30K per jaar 🙌🏻 hopen op voortzetting 😅
monsieurleloure zegt
Huidige 8 jaar oude Vito, ding blijft gaan.
En een destijds 15 jaar oude Lexus GS300 met 180.000km op de klok uit 1998 , 4 jaar en 60.000km erbij gereden
tenaci zegt
Toyota Starlet EP7 met 1.3 12v en drietrapsautomaat. Ik studeerde, had geen geld (dus slechts het noodzakelijke onderhoud om apk te redden) en heb dat kreng ongelofelijk afgetrapt omdat ik in die tijd een ‘sportieve rijder’ was. Dat hok gaf geen kik en bleef het altijd doen.
v12powerr zegt
Volvo S90, maar die heb ik dan ook maar 3 jaar gehad. 2e plek VW Phaeton V8. Onderhoud was prijzig maar buiten dat, geen issues gehad.
560pk zegt
1987 MB 124 250td. 3 ton mee gereden zonder technisch malheur, verkocht aan m’n zwager, die er nog 2,5 bij tikte, auto is daarna in 1996 geëxporteerd, na 6 jaar terug op NL kenteken, en volgens RDW pas in 2013, 26 jaar oud, gesloopt. Geen idee met welke kilometer stand, maar in 1996 stond ie in ieder geval al op 550000.
Dickie zegt
Met klein beetje onderhoud is miljoen geen probleem.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Mn eerste: een Opel Kadett 1.3N, uit 1988. Kon niets aan kapot gaan.
vincentbaan zegt
Gek genoeg een jaguar s-type. Af en toe een beurtje, twee jaar lang niks mee gehad. Totdat ik er zonodig een lpg installatie in moest gooien. Vond het koelsysteem niet fijn.
rogerzz zegt
Hmm, pas bij hoge kilometerstanden ben ik een beetje onder de indruk. Een nieuwe auto kopen en naar 100-150k rijden met alleen bandjes/remmen/oliewissels en wat lucht/oliefiltertjes of dergelijks vind ik niet indrukwekkend.
Mijn tweede auto was een Audi A3 1.6 benzine (niet FSI) met 102pk, gekocht met 200k en met 350k kilometer weggedaan. Alleen wat bandjes/remmen/oliewissels en wat lucht/oliefilters etc. Maar om dat nou indrukwekkend te noemen, met 102pk geef je het onderstel/versnellingsbak er niet echt van langs, ik reed veel snelweg, doe rustig over drempels en rij niet plankgas weg als ie koud is. Verbruikte geen olie, kreeg braaf zijn beurten.
Betrouwbaarheid is toch het resultaat van rijgedrag * onderhoud * auto. Met slecht rijgedrag, slecht onderhoud, of intrinsiek een slechte auto haal je geen hoge stand, zijn alle 3 okay dan kom je vrij ver?
mashell zegt
Een nieuwe auto naar 2 ton rijden zonder gebreken is toch wel indrukwekkend want dat lukt de meesten niet. Van de zes nieuwe leaseauto’s die ik gehad heb is me dat namelijk maar met eentje gelukt. Die verdiend dan ook de eer genoemd te worden: Volvo C30 D2 2012.
Redrum zegt
Ik heb weinig last met leasingwagens gehad dan weer. (Gemiddeld 4 jaar, +160k, “pittige” rijstijl)
Golf gt tdi (rode i, 260k)
Audi a3 tdi 2.0 (hoog olie verbruik)
Mercedes 220d (niets aan gehad)
Bmw 420d (lucht sensor op 70k, zoop koelwater)
Tesla m3 awd (niets aan gehad)
Enkel de huidige had een dead on arrival batterij
Tesla m3 performance
Nu ja, is 160-200km veel? Denk het niet. Grote vervangingen komen wss later.
bmwf20 zegt
Toyota Yaris T-sport 2002, 150.000 km alleen reguliere beurtjes. ( en nooit zuinig mee geweest) 🥲
Pordon zegt
Subaru impreza 2.0 uit 98. Gekocht met twee ton op de teller. De auto waar ik in heb leren rijden op verschillende besneeuwde bergpassen en parkeerplaatsen. Die auto bleef het maar doen. Met 293.000km weer verkocht en ik mis die auto nog steeds.
fanboy zegt
Toyota Hiace 4×4, heel Azie doorgereden, over de slechtste wegen met waardeloze diesel, het maakt allemaal niet uit, hij bracht ons overal heen.
Verder Toyota Yaris 1e generatie, die had ik naar de 3 ton gereden en die auto heeft in al die jaren en kilometers maar iets van 300 euro onverwachte reparatiekosten gehad. Ook al gaf ik hem eigenlijk geen onderhoud.
Volgens mij zijn de Yarissen nog beter dan de Starlets.
Ook wat ervaring met Mercedes, helaas meteen allemaal dikke rekeneningen.
Nu met General Motors EV gaat het ook wel lekker tot nu toe, volgens mij ga ik daar bijzonder weinig problemen mee ondervinden.
AudiRS zegt
Die Toyotas van de jaren 90 en 00s zijn echt topkwaliteit. Konden veel merken van leren.
sportstand zegt
Polo 1.9 SDI uit 2004, niet vooruit te branden maar daar ging, buiten regulier onderhoud, helemaal niks aan kapot. 100.000 km mee gereden in 2.5 jaar, en met 3ton op de teller verkocht!
alfaqv zegt
Quilietta QV, gekocht met 35.000km op de klok, verkocht ergens rond de 90-95.000. Het blok was, voordat ik hem kocht, in de soep gelopen (plastic waterpomp), opnieuw opgebouwd door Savali, wanneer ik haar ook nog heb laten tunen door Savali. Nooit problemen, geen druppel olie, alleen regulier onderhoud, ze vrat alleen wel veel rubber.
Mede omdat ik er altijd veel en veel te hard in reed, kreeg ik het “vriendelijke verzoek” om haar te verkopen. Daarna een 135i gekocht, laten tunen door Mosselman, tevens de minst betrouwbare auto ooit, mijn hemel wat zijn die BMW’s van papier gemaakt tegenwoordig.
Andere betrouwbare auto’s waren Peugeot 309 1.3 (?) en Alfa spider ‘91, ja de lak was slecht, de tweede versnelling had er geen zin als de bak koud was en de tank lekte, maar ze starte altijd en elke rit was een feest!
rob5nismo zegt
Volvo V40 uit 1998
8 jaar mee gereden
En een honda civic uit 1990 3 jaar lang veel plezier gehad
faalhaas zegt
Mijn Prius+ heeft tot nu toe 280K gelopen, enkel de koppakking(specifiek kwaaltje) + waterpomp zijn kapot gegaan.
Ook is toen de radiateur preventief vervangen omdat die een joekel van een steen had gepakt.
Voor de rest alleen normaal onderhoud gehad.
faalhaas zegt
Ohja, en niet altijd op de beste wegen gereden. De hele Balkan tot aan Turkije, Italië, Portugal, en ook west Rusland door.
bvlagusta zegt
Lexus IS200, buiten de standaard beurtjes en bandjes geen kosten aan gehad
kappenou zegt
Golf v5 20v 170pk uit 2003. Gekocht in 2008 met 75k op de teller. 6 jaar mee gereden en naar 175k gereden.
Nooit ingehouden met die auto. Ook minimaal 2x per jaar de nurburgring mee op.
Alleen regulier onderhoud dingen. Vriend van me daarna nog 6 jaar mee gereden naar 250k km. Ook nooit wat bijzonders mee gehad.
De auto die ik eigenlijk nooit weg had moeten doen.
AudiRS zegt
En wat een geluidje!
Paul58 zegt
Alfa GT 1.9 JTD met squadra chip. Gekocht met 100.000 en gereden tot 320.000. Geen centje pijn, enkel regulier onderhoud.
appiejappie zegt
Prius Plug-in 200km zonder een enkele storing, slechts beurtjesz. 95% ingezet als momcar. O ik vergeet het linker kenteken lampje. Maar dat deden ze gratis. Nu een Ex taxi Prius Wagon, bleef over na een Corona sanering van Taxibedrijf. Eerste 35k in een jaar een 0 problemen. Daarbij tot 2028 garantie.
christian85 zegt
Eigenlijk heb ik nog nooit echt een onbetrouwbare auto gehad maar de auto’s met de meeste kleine issues waren een Mini Cooper uit 2005 en een Golf variant uit 1997. Maar die laatste kreeg er ook wel van langs.
Michel-GR zegt
2006 Fiësta ST heb ik 6 jaar gereden en nooit iets mee gehad. Behalve banden en het gebruikelijke wat bij iedere auto slijt. Waarschijnlijk gaat de GR dat ook wel redden…en jaren langer…
Robert zegt
Golf 2 1.6 turbodiesel met bijna 3 ton op de teller. Overgenomen van een ouder paar, waarvan ik wist dat ze er 6000 km/jaar een caravan achter hingen. Bij de roetmeting (was toen net ingevoerd) kwam ie als ‘bijna als nieuw’ uit de keuring. Een jaar later was ik op weg naar een sloperij om een fraai interieur op te halen, maar op weg daar naar toe is ie total loss gereden in een kop-staartbotsing waar ik middenin zat.
Daarna twee keer Honda Accord gehad op lpg, prima auto’s en dat was maar goed ook, want alleen het reguliere onderhoud kostte al een klap geld.
Mijn voorlaatste auto was een Mercedes C Klasse S203, waar ik in goed drie jaar tijd een kleine ton op de teller heb gezet met alleen een keer een thermostaat vervangen en verder zeer schappelijke grote en kleine beurten. Weg gedaan omdat de huidige auto domweg 100 euro per maand goedkoper is te rijden in brandstof, belasting en verzekering.
Jeroen zegt
Over de omgekeerde wereld bij mij gesproken… Mijn huidige Tesla model 3 is het meest betrouwbaar. In 2,5 jaar alleen een klein onderhoudsbeurtje gehad. Mijn Passat was letterlijk 100 meter na aflevering al kapot, mijn Golf had een kapotte turbo, 2 Alfa’s (geen uitleg nodig), ford met kapotte turbo… Mitsubishi met veel electrische storingen. De betrouwbaarste auto had mijn Lexus IS220 moeten zijn, maar zelfs daarmee stond ik een keer langs de kant van de weg.
racerx zegt
Sommige mensen hebben altijd pech, dat van die Passat klinkt vrij bizar. What happened?
Jeroen zegt
Ik reed weg na oplevering, viel de computer uit. Dus geen radio, navigatie, carkit, enzo meer. Kon om het pand rijden en de auto teruggeven voor reparatie (duurde lang vanwege een chip die niet snel te leveren was). De dealer vond het zelf ook wel gênant en ik kreeg die tijd een audi A8 mee als compensatie, dat dan weer wel.
racerx zegt
Hahaha wow, die dealer zal zich wel lullig gevoeld hebben. Keurig opgelost wel.
Redrum zegt
Wel sneu als je die A8 dan weer moet inruilen, no offence!
David zegt
Panne met de Lexus IS220d herken ik helemaal. Door een design fout / vol met roet DGR is die in 2 jaar tijd (2006-2008) meerdere keren langs de snelweg weggesleept. Heerlijke auto om te rijden btw!
Andere auto’s die ik langere tijd heb gereden:
– Fiat stilo Abarth (nieuw): zo’n 75k mee gereden zonder problemen. Geweldige wagen voor die tijd.
– Lancia Lybra 1.8 (oud): 2 stuks, motorisch nooit problemen, maar al het andere ging stuk.
– Alfa Giulietta QV (nieuw): ook nooit problemen mee gehad.
– BMW 320i ED F30 (bijna nieuw, 22K bij aanschaf): paar probleempjes in de 250K die ik er in de laatste 9,5 jaar mee heb gereden. Doet nog steeds 1:14,5 en rijd nog heerlijk.
– BMW 318i G21 (nieuw): heeft nu pas 35K op de teller, dus nog te vroeg om iets over te zeggen.
Het zou leuk zijn als de redactie die laatste 2 auto’s eens zou vergelijken. Omdat ik ze nu allebei regelmatig rijd merk ik echt de verschillen. De G21 is veel stiller, maar er is bijvoorbeeld enorm bezuinigd op de sportstoelen, standaard audio, de hendeltjes zijn van inferieure kwaliteit en stuurt de G21 veel wolliger (als een Audi) dan de F30. Op een aantal vlakken is het oude model gewoon beter. De G21 is wel veel zuiniger, 1:16 is daarmee makkelijk haalbaar.
Jeroen zegt
We hebben hetzelfde probleem gehad met de Lexus inderdaad. Heel wat fijne kilometers me gereden, maar Ik ben 3 keer langs de snelweg gestrand in safe modus met een top van 50km per uur. Wel heel netjes opgepakt door de dealer en importeur trouwens. Daar kunnen andere merken echt wat van leren, red carpet treatment.
lexis zegt
Ook een is 220d gehad, ook eens gestrand op de ring autosnelweg rond Lyon leuk was anders. Daarna geen vertrouwen meer gehad in de auto om lange trips in te maken, idd het uitlaatgaszuiverings systeem was de achillespees. Iedere 15k liep de egr vol, kon je nog zelf oplossen als je geen schrik had van vieze roet vingers. Maar dpf was een ander verhaal. Wel een fijne auto om in te rijden, alleen al het prachtige analine leer, jammer van de motorische dieselproblemen waar ook veel andere merken trouwens mee sukkelden.
lexis zegt
Ook een is 220d gehad, ook eens gestrand op de ring autosnelweg rond Lyon leuk was anders. Daarna geen vertrouwen meer gehad in de auto om lange trips in te maken, idd het uitlaatgaszuiverings systeem was de achillespees. Iedere 15k liep de egr vol, kon je nog zelf oplossen als je geen schrik had van vieze roet vingers. Maar dpf was een ander verhaal. Wel een fijne auto om in te rijden, alleen al het prachtige analine leer, jammer van de motorische dieselproblemen waar ook veel andere merken trouwens mee sukkelden.
Jeroen zegt
Je kon het tijdelijk oplossen door de accu een minuut eraf te halen. Dan resette de computer zich en kon je in ieder geval (tijdelijk) doorrijden. Ik ben 1 keer weggesleept hiervoor en daarna gaf mijn monteur deze workaround aan (briljant geregeld bij Lexus, een eigen monteur die ook regelmatig even contact opnam om te checken of alles goed was).
HZW zegt
Al mijn Audi’s en FIAT’s van de laatste 30 jaar waren allemaal probleemloos en betrouwbaar, nooit een noemenswaardig probleem gehad.
E34M5Touring zegt
Citroen DS3 1.6HDiF
133k in 13 maanden, 1 kapot lampje en beurtjes. Verder niks. 0 storingen oid.
Volvo S70 2.5t gekocht met 270k op de klok, jaar later met 330k weggedaan, 1 lambda sonde storing. Auto rijd nog steeds in omg. Haarlem.
Alfa 146 1.9JTD Junior. Gekocht met 140k op de klok voor een appel en een ei. Climate, cruise de hele mikmak. Ik heb er 40k opgezet in korte tijd, daarna reed m’n broertje er 2j dagelijks mee naar Driebergen vanaf Lochem. Enkel regulier onderhoud. Niet kapot te krijgen. Liep best aardig voor 105pk en reed eigenlijk nooit onzuiniger dan 1:17. Echt een topding, zeker voor de centen. Kortgereden door een appende griet in Amsterdam, vol erachterin. Echt zonde.
En een 166 2.4JTD, was niet eens top qua staat. 180k gelopen toen ik em kocht, weggedaan met 230k en nooit wat mee gehad.
Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk maar 3 slechte heb gehad. Golf 3 GTI, 147JTD 16V en een E30 320i touring.
cooper96 zegt
Audi A4 1.9 TDI uit 2003, gekocht met 224.000 km op de teller en uiteindelijk verkocht met 480.000 km op de teller. Regulier onderhoud en ooit het alarm uit moeten bouwen omdatdie niet meer uit ging. Maar verder een top wagen die superzuinig was.
AudiRS zegt
Getunede 2006 Audi A6 4f V6 TDI tiptronic quattro met 300pk. 400dkm zonder echt grote problemen. En geen druppel olieverbruik. En 1 op 15 rijden.
Fijne sloep was dat…
bmw318i zegt
Mijn peugeot 307 uit 2006. Gekocht in 2014 met 100k op de teller. Probleemloos naar de twee ton gereden de afgelopen 8 jaar. Wordt nu natuurlijk wel een auto van 16 jaar met ruim 2 ton ervaring aan slijtage en veroudering.
cheatah zegt
E36 323ti – met 196k km gekocht en dik 100k op gereden. Enige punt was de waterpomp die 2 keer stuk ging. Verder allen reguliere onderhoud en wat een lol in het auto gehad!
(ooo--V--ooo) zegt
Een 145 1.9 JTD (2001). Ruim 150.000 mee gereden zonder noemenswaardige issues
En een 156 1.9 JTD (2005), idem.
keecee zegt
Mijn huidige Lexus IS 300h
madmarky zegt
Mijn 22 jaar oude BMW Z3 Coupe. Heb er in 13 jaar tijd en 90.000km nog nooit pech mee gehad. Trackdays, Italiaanse autostrade, hobbelige achterafweggetjes in Kroatië, bezoekjes aan de Nurburgring, het ding blijft maar gaan. Krijgt wel het nodige preventieve onderhoud (bijv koelsysteem) maar de M54 motor en overige techniek hebben me nog nooit in de steek gelaten.
Hawkeye72 zegt
Van betrouwbaar naar ronduit slecht: BMW X5, BMW M3 (e46), AUDI A6 TDI, VW Golf GTI (6), BMW 325 Xi, Land Rover Range Rover P400e (nu), AUDI A4 TDI, VW Golf GTI (4) en een Renault Espace Initiale (laatste type). Die laatste was zo ontzettend slecht….. had ik net zoveel gezeur mee als met de 5 auto’s er boven en die waren geen van allen foutloos…… (Dat was alleen de X5, in 4 jaar niets mee gehad).
robert110 zegt
Mijn huidige: Ford F-250 uit 92 met een 7.3 diesel zonder turbo. Zelf met -40 zonder probleem starten, en heeft mij nog nooit laten staan. Trekt ook alles wat je er achter hangt zonder problemen. Traag als dikke stront maar niet kapot te krijgen.
Dickie zegt
7.3 liter International diesels zijn super motoren die werden ook in grote schoolbussen gebruikt in de US.
De laatste 6 liter IH powerstroke was niet echt een succes, de huidige 6,7 is dan ook een echte Ford diesel.
AudiRS zegt
-40? Woon je op de noordpool?
maferick74 zegt
Dat was mijn toyota yaris 1.8 ts….. maar ik ben hem nu al bijna 3 maanden kwijt door een lekstroom. Zelfs een specialist komt er tot nu toe niet uit. Ik vrees voor de rekening die gaat komen.
pomoek zegt
Ik ga leaseauto’s niet meetellen. Want die zijn allemaal nieuw, dus ja, dan sta je er niet zo snel mee langs de kant van de weg. Dan kom ik uit op een Lancia Delta van de 2e generatie. Enig reparatie was de kogellager rechts achter. Maar zelfs daar kon gewoon mee door worden gereden.
karhengst zegt
Nou… De DS3 (2010) en 1 Serie (F21) waren nu niet echt de meest betrouwbare wagens die ik heb gehad. Motorproblemen binnen de ton zijn nooit prettig. De elektronica van beide auto’s liet qua betrouwbaarheid ook te wensen over.
Wat dat betreft betere ervaringen met Mercedes’ W205 generatie. Gewoon een schone lijst, zoals het hoort.
petroldrinker zegt
Mn oude suzuki swift, ding ging nooit stuk ondanks altijd trappen ermee
omarrs6 zegt
Audi A4 1.9TDI met een Multitronic. Uiteindelijk noodgedwongen verkocht met 4.5ton op de teller vanwege de bijkomende fijnstof toeslag.
enrique zegt
M’n Suzuki “Sushi” Swift. Laatst moest ik de aircofilter vervangen, dat is wel het meest ingrijpende dat ik gehad heb met het autootje. Verder is het in de regel iets kleins dat vervangen moet worden, kapot lampje na tien jaar of zo.
smart2000 zegt
Porsche 911 turbo s e-hybride. 👍🏼👍🏼👍🏼
pietertjep85d zegt
Die is voor mij onbekend.
tmenges zegt
Mijn allerbetrouwbaarste was ook mijn allereerste auto, een oerdegelijke Mazda 323 sedan uit ’90 met een 1.3 16 kleppertje , mankeerde echt nooit wat aan.
kuip zegt
E39 523i. Kocht ik eigenlijk toevallig, omdat ik wat tussendoor nodig had. Ik had mijn E60 verkocht (stuk minder betrouwbaar) en was een beetje aan het kijken wat de opvolger moest worden.
Uiteindelijk 7 jaar gehouden en nooit iets kapot gehad.
Ik mis die auto soms nog.
Dutchdriftking zegt
Ik heb hier naast de 159 nog een Suzuki Ignis van 2001 staan met 350k km op de klok. Duurste reparatie waren twee draagarmen, en eigenlijk is dat gewoon onderhoud….
Vreddy_B zegt
BMW E39 525D uit 2003. Een van de laatste dus volledig kinderziekte vrij. Niet zo snel als de 530D. Maar een heerlijke reisgenoot die mij alleen wat slijtage onderdelen als banden en remmen heeft gekost. 100k mee gereden in iets meer dan 2 jaar en verkocht met 310K op de teller.
V8Vantage zegt
Citroen C5 PHIII Touring 2.0 HDI uit 2011. Gekocht met 140.000 km in 2019, Vandaag ingeleverd met 260.000+. Behalve normale slijtage, en een steenmarter die de waterpompslang te pakken had, nooit wat mee gehad. Dat waren heerlijke KM’s.
A3 e-tron. 5 jaar lang probleemloos mee gereden,
Daarvoor nog diverse Peugeots 205, 106 GTI (nieuw gekocht), 206 GTI SW, allemaal top. 207 Féline had als eerste in NL problemen met drukventiel. Heeft de garage een week naar gezocht (binnen garantie) maar verder nooit wat mee gehad behalve een slagboom tegen de voorruit :-).
cossiekiller zegt
Mijn Corsa A gsi. Een alternator is het enige wat er kapot gegaan is in jaren.
De minst betrouwbare was een Renault Express. Op 120k km 3 waterpompen stuk en uiteindelijk de hele motor eraan… Een gewone 1.9d met 65pk was dat.
steephh zegt
Mijn huidige ragbak, de Nissan Micra K11 ’99. Gekocht voor 725 euro, minimaal onderhoud aan hoeven te verrichten en rijdt nog steeds. Maar toch aan het kijken naar een vervanger..
En dat is nog best lastig om te kiezen als je weinig km’s maakt (3000-5000 km per jaar)…. Ga ik nu veel of weinig uitgeven…. Elektrisch rijden kan mij wel charmeren… maar als je weinig km’s maakt, eigenlijk best wel zonde.. Hier helaas openbaar parkeren….. Wel binnenkort met mogelijkheid tot het leggen van een kabel op de stoep en zonnepanelen.
Het schiet daarom in mijn hoofd alle kanten uit van weer een goedkope bak van <6k met minimaal rijgenot (met nu wel airco) tot aan toch een beetje geld spenderen (10k-25k) en een A5/S5 Sportback van 10-12 jaar oud… Kost wel wat, heb je ook leuk speelgoed…
HELLUP @willeme wat zou jij doen? :-)
SpiderIV zegt
Alfa Romeo 166 V6. Gewoon goed onderhouden en dan bijna onverwoestbaar
sportabgasanlage zegt
Nooit een auto langer dan 3 jaar gehad en zelden ouder dan 3 jaar bij aanschaf. Fiats en Opels meeste gezeik mee gehad. VW in de middenmoot. Volvo, BMW en Porsche allemaal redelijk probleemloos.
Evert zegt
Toch wel mijn Toyota Corolla van 1999.
Gekocht voor 2000 euro van een pastoor (je verzint het niet) met 80.000 op de teller.
In totaal 13 jaar mee gereden en 180.000 erbij gerede. met alleen regulier onderhoud en een setje banden. Verder nooit iets aan gehad. Hij is alleen de deur uit gegaan vanwege het feit dat het een 3-deurs was en dat is niet handig met kinderen.
Uiteindelijk de auto nog voor 900 verkocht, nadat ik veel eerder nog 1400 euro had gekregen van de verzekering omdat iemand er een deuk in had gereden.
Onder de streep dus 13 jaar gereden zonder kosten en 300 euro op verdient 😁
fconderkantlat zegt
Same here, Toyota Corolla uit 1987 of 1989.
Echter vind ik niet dat we auto’s van destijds moeten vergelijken met auto’s van het heden. Wat de voertuigen van het heden aan techniek en veiligheid hebben de autos van de jaren 90 niet. De meer onderdelen/complexiteit/techniek, de groter de kans op storingen.
drtim zegt
M’n trouwe 2004 V70 2.4 140pk, wat een lekkere slome tank. Ondanks dat m’n nieuwere bijna het dubbele vermogen heeft mis ik ‘m nog best vaak.
racerx zegt
Betrouwbaarst: kan niet kiezen tussen m’n toenmalige BMW E86 Z4 Coupé of BMW LCI E60 540i. Beide eigenlijk nooit wat mee gehad. M’n huidige F11 523i doet het ook ontzettend goed maar die heb ik net een halfjaar, kan ik nog weinig zinnigs over zeggen.
Met stip onderaan de lijst overigens een Alfa 159 TBi, rillingen lopen nog over m’n rug als ik terugdenk aan dat ding. Huidige eigenaar heeft er meer geluk mee en veel plezier van. Mag ook wel na dat vermogen dat ik erin gestopt heb…
geelbarrel zegt
Wat een prachtige verhalen allemaal. Ongetwijfeld zijn de meeste rijders (bewust of onbewust) van het soort dat mechaniek van een auto wel begrijpt en respecteert. Alles kan stuk en dat gaat sneller met een hork achter het stuur.
pechweg zegt
Geloof het of niet, maar mijn beide Megane 3 RS’jes! Dagelijks vervoer en circuitspeeltje. Ze hebben mij nooit in de steek gelaten. Enkel wat regulier onderhoud aan gehad.
En de good old Mazda MX-5 NB natuurlijk, maar die rijd nog geen 1.000 kilometer per jaar dus misschien geen reëel beeld.
flippiez06 zegt
Opel Vectra C 1.8 LPG, wat een topauto was dat… erna een e39 530 touring gehad, technisch goed maar veel roest. Nu een X3 SD ook niet zonder problemen
Volvo_440_turbo zegt
Moeilijk te zeggen, in elke fase van mijn leven had ik een andere rijstijl, woonde ik elders, deed ik andere trajecten, benzine- en dieselwagens… Het zou een beetje appelen met citroenen vergelijken zijn.
ghini zegt
Volvo V40 diesel uit 1998 dacht ik, ongeveer een ton zelf mee gereden, heb m tot over de 4 ton mogen brengen. Bizar weinig kosten aan gehad.
alloallo zegt
Feitelijk mijn tesla m3. 184K km in 18 maanden en slechts banden en remblokken vervangen.
De remblokken waren nog mijn eigen schuld.
techniekmeneer zegt
Suzuki Vitara.
kniesoor zegt
Heel veel oto’s gehad, maar nooit met hoge kilometrages. En de eersten ook maar voor een korte periode, omdat ze dan al ‘beyond repair’ waren.
Vanaf ongeveer de 8e waren het de betere occasions. Die toch ook niet altijd foutloos waren. Van die goede tweedehandsjes was de Golf III VR6 kwalitatief de beste. De oto was drie jaar oud toen ik ‘m kocht. Behalve een kapot halogeenlampje niet één mankement aan gehad, zelfs geen kleintje. Toen-ie na 3 jaar wegging was de enige tekortkoming een iets ‘plakkende’ remklauw. Kwalitatief gezien een prima karretje.
weetikveel zegt
Zit zelf ook in een vergelijkbare situatie en zit te denken aan een Yaris t sport. Veel geld uitgeven voor weinig kms is zonde, liever veel smiles per euro.
kniesoor zegt
Prima karretje, zo’n Yaris T-Sport. Rijdt erg volwassen voor het formaat oto. Wij hebben er ook één in de famille, de uitvoering met de 6-bak. Worden flink wat kilometers mee afgelegd. Probleemloos.
1000bochten zegt
Ik heb heel erg veel auto’s gehad, maar grappig genoeg was de betrouwbaarste auto bij mij ook een BMW 3-serie Touring E91; de 320d. Heerlijke auto uit 2010 die ik kocht in 2014. Er ging nooit wat aan stuk. Alleen vloeistoffen plus filters moest ik na verloop van tijd laten vervangen en misschien een keer een setje remblokken.
Met stip op 2 kwam de BMW 123d uit 2008 die ik ervoor had. Ook geen negatieve ervaringen mee.
Ik heb ook wel hele negatieve ervaringen met andere auto’s waarbij ik vrijwel maandelijks bij de garage stond of meer dan € 10.000 in een jaar kwijt was aan onderhoud en reparatie. Dus die BMW’s waren daarom opvallend betrouwbaar.
Sjoerd zegt
Ook geen spijt van de BMW e91 330i, voelt nog erg solide aan. Hiervoor een jongere Passat 2.0T gehad in de VS maar die begon na de 2 ton technisch hard achteruit te gaan. De BMW voelt meer aan als een Volvo waar je in wil blijven investeren (zie @willeme wat je allemaal met de 3-serie kan doen). De Renault Scenic 1 en 3 hebben Japanse betrouwbaarheid: Het interieur houdt er eerder mee op dan de techniek.
choecoe zegt
Seat Ibiza 1.6 16v met een ketting uit 2007. In 2010 gekocht met 75.000 op de teller, staat inmiddels na 12 jaar op 390.000km. Rijdt nog steeds in de familie en het enige noemenswaardige was een kapotte thermostaat in 2017. Erg fel blokje overigens. Op plek 2 een golf 6 2.0 tdi die van 100.000 tot 330.000 duizend zonder gedoe bleef rijden. De sjoemelupdate gedaan en 3 weken later egr koeler kapot.
siemi zegt
Citroen C4 grand Picasso. Ging pas na 315k km stuk, terwijl het op papier een onbetrouwbare motor is. Ik had hem gekocht met 190k. In die periode niks schokkends stuk gegaan en vanwege de reputatie van de motor iedere 20k olie ververst. Uiteindelijk werd een olieprobleem hem fataal.
Mijn lijstje met onbetrouwbare autos is langer dan die van betrouwbare.
Shaw zegt
Hoewel ik grote BMW fan ben en de E91 maar ook de E39 helemaal geen verkeerde auto was, ben ik nu toch meer onder de indruk van mijn huidige W204 C250 CDI. Wat een bedrijfszekere trouwe lobbes is dat zeg, al twee gehad en dat gaat niets stuk
JanJansen zegt
Ford Fiësta 1.4 TDCi, bj eind 2004, gekocht als Co-assistent met 78.000 op de teller. Bij 315.000 km verkocht met alleen een airco die het wat minder deed. Ook onderhoud was spotgoedkoop. En een van de best sturende en schakelende auto’s die ik ooit heb gehad. Echt een feestje om mee te rijden.
Minst betrouwbare en meest onderhoud kostende auto tot nu toe is mijn huidige youngtimer Audi S4 B5. Gekocht met 86k km en heeft nu 279.000km gelopen. Een jaar ouderhoud kost meer dan de Fiësta zijn hele leven. Stuurt ook echt van geen meter met dat zware blok voor de vooras.
Andere auto’s die ik heb gehad waren of jong of <200.000km dus daar kan je weinig van zeggen.
Hoef zegt
Volvo V90 1997. Tank met zes in lijn, climate control, automaat en (toen al) side airbags. Gekocht met 260k voor €1.600. Ivm verbruik lpg (1 op 7 was zuinig) er in gelegd en doorgereden tot 550k. Had m beter kunnen houden. Heerlijke auto. Groot, geen roest. Wel sloom.
Tonnie zegt
3 auto’s gehad, een ’87 mitsubishi (€700), een 2019 audi(€600/mnd) en nu een ’97 rover (€600). Die audi was altijd wel wat mee en de dealer kon of wilde ’t niet oplossen en was niet echt een fijne auto. Die anderen kostten niets, geen onderhoudshistorie en wordt/werd niet aan regulier onderhoud gedaan, maar doen/deden ’t prima. En ze zijn gewoon leuk, oude wagens met een beetje charme. Dat er dan iets niet 100% in orde is boeit me minder.
Dickie zegt
Mercedes GD300 uit 82 650.000km zonder problemen, alleen last van roest.
europeancar1997 zegt
Volvo V70 , 2 gehad, diesel van 330k naar 480k gereden. Verkocht vanwege de wegenbelasting. Nu een benzine gekocht op 370k en staat nu op 410K.
Daarnaast nog een Volvo 240, simpelweg niet stuk te krijgen en onderdelen blijven betaalbaar.
En een Volkswagen Transporter T4, 1.9 TD en 2.5 TDI. 1.9 TD tot 290K gereden, toen was de versnellingsbak klaar. Daarmee zelfs nog 40km gereden met een gebroken krukas(reed op 2/3 cilinders en kan willekeurig afslaan tijdens het rijden)
Allemaal geweldige auto’s, allemaal alleen maar standaard onderhoud
p406 zegt
Dat kan zomaar mijn oude V70 zijn. ..-FF-HF . Gekocht met 245.000 daar heb ik 9 jaar mee gereden en met 380.000 km verkocht. Alleen maar slijtage onderdelen moeten vervangen. Geweldige auto. Daarvoor P406 break voor 5.000 euro gekocht met 120k op de teller. Zeven jaar mee gereden. Ook een hele goede auto. Één keer mee stil gestaan vanwege een defecte startmotor. Was een stuk goedkoper dan de Volvo. Wat betreft rijeigenschappen deed de Peugeot niet veel voor de Volvo onder. Vijf cilinder is wel leuker natuurlijk.
Gioor zegt
Bmw 120d (f20)
Geen centje pijn in 4 jaar tijd en 120k km
na 1 jaar laten chiptunnen, ging als een kogel maar de auto heeft nooit problemen gehad.
1x een stabilisator stang kapot gegaan door een geknapte sneeuwketting, maar dat was mijn schuld haha.
lexis zegt
Volvo v70 first gen 2.5 tdi . 300.000 km op 10j probleemloos gereden, enkel de airco heeft het geen 10j volgehouden. Minst betrouwbaar een lexus is 220d. Huidige BMW f32, nu 5j oud ook geen hoogvlieger, tot nu toe issues gehad met de stuurbekrachtiging en achterbrug die vroegtijdig lekage heeft.
Habanero zegt
Ooit veelrijder geweest voor het werk. Volvo S80 Momentum 2013, lease. Perfecte auto, sober en comfortabel, buiten periodiek nazicht geen enkel garagebezoek. Slechtste auto’s daarentegen kwamen van Peugeot, Renault en Ford, in die volgorde. Eén huilbui van onoplosbare problemen waren dat.
allesopdefiets zegt
Mijn huidige auto is de meest betrouwbare gebleken. Een Ford Focus Wagon 1.4 uit 2003, met inmiddels 235k op de klok. Gekocht met 165k voor €1300 begin 2019. Ding verstookt een beetje olie (kurkdroog onderop) en op wat regulier onderhoud na alleen de koppeling (210k met de originele koppeling) en lambdasondes moeten vervangen. Altijd starten en rijden. Het hok is ongelofelijk traag, maar brengt ons overal heen met zo veel zooi als je wil, want wat gaat er hoop in! Met een schuin oog wel aan het kijken voor wat anders aangezien er wel wat comfort (cruise control etc) en minimaal een pk of 50 ontbreekt aan wat ik ongeveer zou willen. Was toen een goede budget oplossing, maar is een goede keuze gebleken!
HzR zegt
2005 Citroen Xsara Picasso HDI
eggiebirdie zegt
Volvo XC90 3.2 2008 !
200.000km met nul problemen (anders dan onderhoudszaken).
Itt eerdere sprekers…. mijn E92 (Cabriolet) was de meest onbetrouwbare auto ever die ik gehad heb. Met grote regelmaat me langs de kant van de weg gestaan met motorproblemen. Dat is echt no-go voor mij.
Wel close call met de laatste (!) generatie Alfa 156. Terwijl de 156 van eerste serie het 150.000km perfect deed, stortte van de uitloopserie echt alles in.
jje003 zegt
Volvo 240 uit 1987, de standaard 2.0. Dik 480000km op de klok en echt nooit stuk!
slakkie zegt
Peugeot 405 GRD, 17 jaar oud, 300K km, en 1x cilinderkoppakking kapot. Met een verbruik van 1L op 22km of 4.5L/100km was dit een fantastische auto. Anderzijds was dit een tractor met een carrosserie rond. Geen centrale vergrendeling, geen stuurbekrachtiging, … niks om kapot te gaan dus. Maar goed, fantastische auto dus en wat een ongelofelijke wegligging. Top.
boriske zegt
Mazda 3 was de meest betrouwbare, de minste was mijn bmw e91
maxidyne zegt
Mijn Audi RS2, 21 jaar in bezit. Nooit laten staan, alleen regulier onderhoud aan gehad. Alleen de turbo is gereviseerd 2 jaar geleden. De E46 330Ci die ik bijna 20 jaar heb is toch een ander verhaal. Vooral de eerste jaren dat ik hem had veel kosten aan gehad: vanos 2x, klepstoters en olielekkages. Inmiddels ruim 12 probleemloos. De R129 320 die we nu een aantal jaren hebben blijkt ook zeer betrouwbaar. Dit geldt ook voor de Subaru Vivio AWD, kost geen drol om op de weg te houden. Heel veel plezier van.
Gulli zegt
Mijn eerste auto was een Mazda 625 hatchback uit 1994, 1.8 GL volgens mij. Dat ding was probleemloos en intens comfortabel. Ik heb hem niet lang genoeg gereden om echt een goed beeld van de betrouwbaarheid te hebben maar het feit dat hij er na 10 jaar nog uitzag om door een ringetje te halen en de garagerekeningen die erbij zaten alleen maar slijtageonderdelen betroffen gaf me wel vertrouwen.
De 116d die ik tot mijn vorige leaseauto mocht rekenen was verder ook perfect. Heerlijk om in te cruisen en in de 140k km’s die ik ermee heb gereden nooit maar 1 storing of probleem gehad. Ze hebben wel vrij snel de swirlflaps in de luchtinlaat vervangen maar dat was uit voorzorg, dus zelf geen last van gehad. Het is dat ik hem niet langer mocht houden anders reed ik er nu nog steeds in.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Toyota Corolla 1.8 Diesel uit 1987. Gekocht met 2 ton op de teller. Ingeruild bij iets van 4 ton en ging nooit kapot in die ca 6 jaar. Alleen regulier onderhoud gehad.
Nu een Audi A4 2.0 FSI uit 2004. Gekocht bij 140.000 km en nu 2 ton op de teller die heeft zich ook goed gehouden in de afgelopen 5 jaar. Schokbrekers en veren vervangen van de Audi bij 160.000 km en stabilisatiestangen.
tweetyv6 zegt
M’n Alfa 939 Spider (ook wel bekend als Brera Spider) met de 2,4l 5-Cylinder 20V Dieselmotor.
Ruim 200.000km mee gereden in 6,5 jaar. Zonder noemenswaardige issues.
In 2019 met 260.000km ingeruild op m’n Stelvio (en nog 6.000 Euro ‘Abwrackpämie’ mee gecasht, bovenop de inruilprijs)
Thijs zegt
BMW E91 LCI 325d Touring: nooit een centje pijn. Deze zomer verkocht. Er zal vast iemand anders van genieten
osmo zegt
Volvo 240D break. Nieuw aangekocht door mijn vader en daarna door mij overgenomen en vlot 400.000 km gehaald zonder noemenswaardige problemen. De auto was nog in perfecte staat maar geraakt in België niet meer door de keuring door de verstrengde emissienormen.
dree16v zegt
Leon 1m 1.8 20v. Kwaliteit van de Leons daarna haalt het niet meer daarbij helaas. Ik spreek uit ervaring…
Diesel Rocks zegt
Ik heb 8 jaar lang een BMW 335d gehad met een stevige tuning, zonder DPF. Ook tot bijna 400.000 km gereden, geheel probleemloos. Belachelijk snel en bruut. Achteraf vraag ik mij af waarom ik die heb weggedaan. Voor mijn gevoel had ik er nog wel een paar ton mee kunnen rijden. Zelfs het leer was nog bijna zo goed als nieuw, tot verbazing van de dealer waar ik de auto inruilde. Nu met de 435d geniet ik van hetzelfde vermogen en koppel maar zonder de stank, want origineel met roetfilter en EGR. Wel tuning en automaat aanpassing uiteraard, dus net zo bruut. Nu drie jaar in bezit maar ik rij lang zo veel niet meer. Eveneens nog nooit een probleem mee gehad. BMW diesels zijn blijkbaar nog steeds extreem krachtig en betrouwbaar.
nicolasr zegt
Het keer was bij mij inderdaad ook nog zo goed als nieuw. Het glom een beetje aan de linkerkant van de bestuurdersstoel, maar dat was alles.
Er is inderdaad blijkbaar weinig mis met de diesels van BMW!
scrmeagle zegt
Cadillac Northstar STS 1997 nooit iets mee gehad. 250.000KM mee gereden. Slechtste auto ooit: Mercedes S400 CDI 2001
Mas-Estate zegt
@nicolasr nou ik lees verbaast je bericht hier :)
Heb zelf een BMW E91 uit 2008 sinds 3 jaar en heb in die 3 jaar ongeveer net zoveel uitgegeven aan reparaties als de aanschafwaarde van de auto :)
Qua rijden heerlijke auto, maar wat er allemaal aan kapot gaat… poah.
En ‘wat er allemaal inpast’- vind het eht heel weinig eigenlijk. Kinderwagen helemaal uit elkaar halen om hem erin te krijgen.
Maarja, hij rijdt wel lekker.
sabrerator zegt
Mijn lease Renault Megane. In 2012 nieuw gehad, na 217.000km ingeleverd.
Paar keer kapot lampje, dat was alles.
Verder is mijn huidige Jaguar S-Type best betrouwbaar, maar wel tegen enorme kosten. Onderhoud is gewoon duur, onderdelen zijn duur. Er moet nog wel eens een draagarmpje worden vervangen, voor een xenonlampje moet de bumper eraf en de distributie moet nu worden gedaan. Dat schijnt 10 uur sleutelen te zijn.
Dus zeer betrouwbaar, mits je er jaarlijks een bruto bovenmodaal maandsalaris instort. Maar dat doe ik met liefde.
AC zegt
Mijn huidige (BMW 330d GT); dik 50k mee gereden in 2jr. Niets kapot so far, wel regulier en (duurder)preventief onderhoud (spoelen automaat). Staat nu op 251k.
Enkele vorige auto’s ook best betrouwbaar (ca 100-150k in 4jr dat ik auto gemiddeld hou); Volvo V40 1.9D 115pj keer kapotte veer en koppeling vervangen rond de 300k.
BMW 320dA Touring LCI alleen kapotte turbo en wiellager (zelf in te vullen of dit regulier/slijtage onderhoud is). Dit zijn natuurlijk wel duurdere reparaties/onderdelen maar ik vond de auto’s daardoor niet per se onbetrouwbaar.
Ooit wel een studenten 205 naar de sloop gebracht met een kapotte koppeling waardoor deze niet meer reed,
maar daar kon je ook weinig van zeggen aangezien het jaarlijks onderhoudsbudget iets boven een krat bier zat.
arkenbout zegt
Meest betrouwbare: Alfa 159 2.4 jtdm, 4 jaar, 180000 km, nooit iets mee gehad. 2e plaats Maserati Levante S, 2 jaar, 100000 km van Zweden tot Turkije, nooit geen krimp. Slechtste auto mijn eerste Duitse, een Cayenne Coupe Turbo S, nieuw, na 1 dag 2 maand bij de dealer ivm verkeerd geplaatste klepveren, daarna 1 grote rammel bak met uitvallend infotainment systeem, en bovenal de grootste afschrijver in mijn hele auto carrière.
Vincert01 zegt
Er zijn hier al behoorlijk wat reacties geplaatst. Vermoedelijk verdwijnt mijn reactie tussen de “massa”
Ik moet in eerste instantie vertellen dat ik Belg ben. Zelf heb ik meer dan 20 jaar met Mitsubishi Pajero gereden. Vijf in het totaal. Het exemplaar met de minste km. had +300.000km op de teller staan. Maar er was er ook eentje met meer dan 700.000km. Nooit problemen gehad met service of garantie. Jammer genoeg ben ik daarna overgestapt naar BMW. Eerlijk gezegd heb ik in de 3 jaar BMW meer gevloekt en gemiljaard dan in 20 jaar Mitsubishi.
Hoef ik nog meer te zeggen?
zippy1964 zegt
Van jan. 2000 tot jun. 2021 een VW Golf IV 1.6 benzine gereden. Nieuw gekocht 50 – 220000 km. afgelegd en nooit, behoudens de normale onderdelen die verslijten, iets mee aan de hand geweest. Er zat, toen ik hem verleden jaar van de hand deed, zelfs nog de originele uitlaat onder !
expodus zegt
Alfa Romeo Giuliettta. Bj2012 naar 160K km gereden. Alleen de standaard onderhoudsbeurtjes gehad, 1 nieuwe motorsteun geplaatst, omdat die de trillingen teveel begon door te geven en 1 buiten temp. sensor vervangen voor een tientje.
Oowja de onbetrouwbaarste: BMW 528i F11. Na nieuwe turbo, daarna distributie ketting en luchtbalgen lek is later de oliepomp stuk gegaan en is het blok vastgelopen en afgeschreven. Auto is niet verder dan 150k km gekomen.
#richardsmetalshop zegt
Citroën 2cv, ik rij al 15 jaar nagenoeg zorgeloos. Ik heb een ak400 gehad waarmee ik in 5 jaar 180.000km heb gereden, verkocht hem met 340.000 op de teller en hij rijd nog steeds rond, met de eend heb ik 5x 10.000km in 1 maand offroad door Afrika gereden met nagenoeg geen problemen, en nu rij ik dagelijks een ami6 uit ’68, waarmee we bijvoorbeeld lachend in 2 dagen naar Kroatië rijden. Het enige wat ik altijd bij me heb qua onderdelen zijn een bobine en een koppelingskabel en daar heb ik door de jaren heen 2x gebruik van moeten maken. Voor mij geen andere auto.
rollow zegt
Mijn BMW E39 540i Touring uit 2002. Nooit stuk, meer dan 200K erbij gereden sinds 2e hands aanschaf nu jaar of 12 geleden. Natuurlijk netjes onderhoud gehad ;)
Veel proefritten gehad in al die jaren, was altijd blij als dat klaar was en ik weer in de 540 naar huis zweefde.
Goede 2e? Heb een Suzuki Super Carrry uit ’92, mee naar Mongolie gereden. Goh, zomaar een lekke band in Oezbekistan, en dat was het dan.
wema zegt
Alfa Romeo Stelvio Q4. 150000 km, geen enkel probleem. Mijn huidige Giulia Quadrifoglio doet er na bijna 100000 km nauwelijks voor onder. Wat een fijne auto’s, extreem veel rijplezier en een onverwacht goed product.
Bino zegt
De Japanse pekelbakjes deden het altijd erg goed (meerdere Mitsubishi Colt, 1992, 1996, 1999 en 1999). Oude hokjes voor een paar 100 euro en altijd gaan. Roest brak ze wel stuk voor stuk op. Hoewel ik het niet graag toegeef deden de Italianen het hier stuk voor stuk (7) niet al te best. Ze bleven vaak wel langer maar ook met meer onderhoud, meer reparaties en helaas zelfs meerdere keren pech. De Fransozen (3 stuks) deden het dan weer vrijwel net zo goed als de Japanners. De Duitsers deden het wisselend. De BMW E39 echter bijzonder goed. Wel vinden we de Duitsers over het algemeen in zijn totaliteit het fijnste waardoor ze ook het langste blijven. De E39 durf ik zelfs de fijnste wagen te noemen die ik gehad heb, ondanks dat hij relatief oud is. Blijvertje.
ozzytrk zegt
Ik had een E280 CDI uit 2007, gekocht met 290.000km nap en verkocht met 630.000km storingvrij. Heb alleen maar banden en olie vervangen en kwam bijna nooit onder de 200kmpu als wegenbelasting niet zo duur was had ik hem graag opnieuw gehaald :) heb nu 335i N54 E93 wel meer issues maar valt mee
RB zegt
Mijn oude C220 cdi combi W203 uit 2001. Op 1 zekering na heeft hij mij nooit in de steek gelaten. Dat met 630k op de teller😂 Mooie ouwe tijd(met ingebouwd roetgordijn)
fbal zegt
De Honda Insight uit 2010, 5 jaar mee gereden. Hardstikke zuinig, niet de lekkerst rijdend auto (te kleine motor, geen power, CVT). Maar er zat alles op en aan (voor die tijd dan), en in 5 jaar alleen de beurten en 2 nieuwe banden. En zo hoort het natuurlijk eigenlijk ook…..