Omdat een modificatie aan een auto ook best mooi kan zijn!
Vorige week stelden we jullie op deze plek de vraag wat jullie nou de lelijkste modificatie aan een auto vonden. En dat hebben we geweten, de antwoorden stroomden binnen. Er zijn flink wat modificaties die jullie goedkeuring niet kunnen wegdragen, dat blijkt maar weer.
Ik persoonlijk ben niet gek op zwarte wielen onder een auto, maar er werden nog veel meer afknappers genoemd. Wat dacht je van matte lak? Stoer in 2005, nu allang niet meer. Of neppe carbon goodies. Of scheetjes en knalletjes uit de uitlaat, die worden ook niet gewaardeerd.
Maar afzeiken is natuurlijk altijd lekker simpel. En ook een beetje negatief hè? En daarom steek ik de hand in eigen boezem en draai ik de vraag om naar het positieve. Daarom willen wij graag van jou weten wat je de mooiste modificatie vindt aan een auto.
Beetje lager op de pootjes vind ik wel mooi
Ik zal het nog maar eens zeggen, ik ben een originaliteits-nazi. Daarom zat ik ook zo te kwijlen bij het artikel van een paar uur geleden over die gloednieuwe E30 323i die te koop wordt aangeboden. Origineler ga je niet krijgen.
Maar ik kan sommige aanpassingen aan een auto ook heus wel waarderen hoor. En niet alleen op plekken waar je het niet ziet, zoals onder de motorkap. Want extra pk’s zijn altijd goed. Nee, ik hou ook best van uiterlijke aanpassingen. Als ze maar subtiel zijn.
Zo vind ik het vaak helemaal niet verkeerd als een auto iets is verlaagd. En hier geldt dus ook, hou het bescheiden. Een paar centimeters naar beneden geeft (in mijn ogen) het mooiste effect.
Verder kan een ander setje velgen ook wonderen doen. Het liefst ook origineel geleverd op het model van de auto. Dus de velgen van een Bentley Continental onder een VW Golf hoeft dan weer niet wat mij betreft. Maar een setje dat van het topmodel van jouw type auto komt, kan ik dan weer wel waarderen.
Of auto’s die -period correct- zijn aangepast door een tuner vind ik ook leuk. Zoals de extreem foute, maar o-zo vette Brabus CL bovenaan dit artikel. Smullen! Beetje tegenstrijdig, ik weet het, maar tegenstrijdigheid siert de mens, is het niet?
Welke modificatie vind jij mooi?
Maar -en we vallen enorm in herhaling- het gaat er nou juist niet om wat IK vind. Het gaat erom wat JIJ vindt! Daarom heet het ook een lezersvraag en geen auteursvraag. Duh!
Dus, wat vind jij nou de mooiste modificatie op een auto en vooral waarom? En als extra bonus, heb jij deze modificatie ook op jouw eigen auto gezet? Of heb je daar plannen voor?
daarom zeggen wij; laat het weten in de comments en overlaad ons met positivisme!
We kunnen het gebruiken!
Loek zegt
Samen te vatten in één bloedgave auto die ik meermaals heb gezien in het VK:
https://www.autoblog.nl/spot/2022/07/bmw-525i-e34
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk denk ik de Airride zou vervangen door iets lagere veren of een schroefset. Zo laag dat ‘ie op de grond ligt is misschien een beetje over de top.
Dutchdriftking zegt
Een goeie kleur is alles. Een rode 159, een blauwe R32 en een gele 911.
vtie zegt
Waarom verkoop ik mijn rode R-Design Volvo V70 dan niet… al die mensen zijn blijer met een suffe grijze variant?🤔
Johanneke zegt
Ja. Te veel mensen geven er niet om of vallen liever niet op. Ik vind dat mijn auto een super gave kleur heeft, heb meermaals gehoord dat mensen het een ‘bijzonder’ kleurtje vinden. Want ja de norm is saai.
Btw dit is mijn auto en kleur:
https://gran-turismo.fandom.com/wiki/Mitsubishi_LEGNUM_ST_%2799
Dutchdriftking zegt
@vtie: Wellicht is het een diesel met veel kilometers? :P nee geen idee, de vraag was natuurlijk wat ík mooi vind, niet wat de markt zegt. Als je de gemiddelde parkeerplaats ziet dan zie je dat er juist weinig met kleur is. Voor mij een extra reden om iets met een kleurtje te kiezen.
bierbuik zegt
De velgen!
Het liefst OEM of hierop lijkend, al knapt bijna elke auto op van veelspaaks velgen.
bernoulli zegt
Hier idem. De juiste velgen maken of breken een auto.
atrak zegt
Dan snap je er weinig van. Een mooie koets is zelfs mooi met stalen wielen. Elke velg groter dan 18” is voor proleten want het voegt niks aan de rij eigenschappen toe.
jdbn zegt
Ligt wel een beetje aan de auto vind ik. Onder een Alfa 156 is 18” te groot, onder een BMW F30 kan 19” prima.
rutgerg zegt
En onder een der welke suv ziet 18” en zelfs 19” er vaak niet uit met van die ballonbanden.
karhengst zegt
Er is geen SUV die mooi wordt van velgen. Het verhoogt enkel het huifkar gehalte.
Dat gezegd hebbende, een SUV flink verlagen zodat het een station lijkt is al snel een verbetering. Dan hebben de fraai velgen wel een leuke bijdrage.
rutgerg zegt
Jouw mening… zet bij mij maar een mooie cayenne of x5 weg met 21” wielen hoor.
atrak zegt
Waar je dan dwars doorheen kijkt omdat er van kleine remschijven achter zitten. Smaken verschillen.
RobTWo zegt
Ik geloof dat onder de XC90 de 18” niet om de remmen heen passen.
bernoulli zegt
Ik zie Willem-Alexander al gaan met 15” staal onder zijn koets.
Dutchdriftking zegt
@atrak: Juist daarom. Foute te grote velgen, niet period correct of van een slecht merk, of het aller ergste, zwarte velgen… Dat leid de aandacht af van de mooie koets. De velgen moeten de sterke punten benadrukken en de mooie lijnen goed laten uitkomen. Met de juiste wielen en ‘stace’ lukt dit vaak goed.
sportabgasanlage zegt
Onder mijn 981 zijn de 20″ perfect. Als je er 18″ onder legt, lijkt het nergens op.
fastforward zegt
Inderdaad. Zelfs een Nissan Bluebird kon er aardig uitzien met goede velgen.
bierbuik zegt
Ik heb een metallic blauwe ’99 K11 Micra gehad met eerst witte 7spaaks velgen en later zwarte veelspaaks velgen en dat zag er al best leuk uit.
Vele malen beter dan een grijze Micra met staal of doppen
dalmore zegt
Hier sluit ik me bij aan!
p993 zegt
Eens; putdeksels zijn een must voor iedere Benz
ArnoldH zegt
Ligt echt aan de auto, bij een Mustang of LC500 vind ik subtiel verlagen met dikke velgen perfect. Maar bij een GT86 of GTR zou ik een over de top rocket bunny kit juist gaaf vinden
Edge zegt
Meestal is dat voor mij de combinatie van een goede kleur, een goed setje velgen (geen Pimp My Ride zooi, maar iets dat OEM of OEM+ lijkt) en eventueel een subtiele verlaging.
str8six zegt
^ dit
bierbuik zegt
Als er maar geen rood randje op zit, dat vind ik er zo goedkoop uit zien..
smart2000 zegt
Fiat Picanto Turbo S.
sntial zegt
Kia?
maferick74 zegt
Er ff vanuit gaan dat er geen plastic putdeksels op zitten, dan vind ik verlagen een meerwaarde voor het oog. Of t lekker rijd is n tweede
iphonistvongates zegt
De witte Lotus Esprit S1 look-a-like met duikbootmodificaties van Q staat bij mij op #2,5
Op #1 de Ford Falcon XB V8 Interceptor van Gekke Max (NIET MV33)
sportabgasanlage zegt
De meeste auto’s zijn gebaat bij velgen die OEM maar 1 of 2 maatjes groter zijn, evt in combinatie met een paar mm verlaging zodat de wielkasten gelijkmatig worden gevuld. Niks overdreven in ieder geval m
flutterby zegt
Verlagen altijd en een beetje contrast in de accenten. Een gekleurde auto met “chrome delete” of juist bronze accenten zoals de Seat Born.
rutgerg zegt
Stilstaande naafdoppen van BMW… they see mee rollin they hatin’
kenner zegt
Spinners
flyerbunch zegt
De juiste wielen maken het idd af..
tortuga zegt
De juiste wielen onder het juiste type auto. Zoals de header foto! In kombinatie met the fitment ( mooi gelijk met de wielkasten en wijnig dat er nog tussen past) w140 met Brabus/Startech velgen piano zwart en de juiste hoeveelheid chroom.
Henkie zegt
De combi wat al meerdere keren genoemd is. Maximaal 30mm lager leggen met een set mooie wielen. Maar alleen OEM. Mag van een ander type zijn maar wel van het zelfde automerk.
Richmond zegt
De remklauwen in een mooie, opvallende, kleur verven. En glas coating
kniesoor zegt
Vind felgekleurde remklauwen ronduit lelijk. Het blauw op de M-modellen van BMW is al kantjeboord, knalrode/gele klauwen vind ik helemaal niet om aan te gluren. Op m’n AMG zaten zilvergrijze en die klauwen hadden ook een mooie vorm, wat ‘hoekiger’ dan bij de meeste andere merken/modellen. Zo hoort het er uit te zien.
techniekmeneer zegt
Een nette verlaging icm mooie (liefst oem) velgen die de wielkasten mooi opvullen.
jdbn zegt
Ik vind altijd dat wielen (met een beetje verlaging) de auto wel maken. Liefst met een dikke remmenset achter de wielen. Verder mag het lekker subtiel blijven, dus laat spoilers, splitters en skirts maar achterwege.
z4coupe30si zegt
Een subtiele verlaging. Maakt vrijwel iedere auto mooier wat mij betreft
Sir_Vmax zegt
Fel oranje geanodiseerde aluminium ventieldopjes. Altijd een feestje!
petroldrinker zegt
Verlagen, straight pipe en een kleur op de auto, meeste autos af fabriek zijn als sedan en suv kwa wheelgap, en grijs of zwart, ik vind het maar niks… en een stille auto is het ergste van alles wat ik kan bedenken
racerx zegt
Een paar mooie wielen, OEM(+) en hoewel ik ‘m zo gekocht heb vind ik het donkere tintje op m’n ruiten achter ook wel fraai staan icm de lakkleur Spacegrau (F11 BMW). Is ook nog eens praktisch ivm lichtsterkte met een baby achterin. Gloeilampjes in het interieur, die heb ik in mijn F11 vervangen door niet te felle LED’s, ziet er mooi fris uit. Verder zou ik het niet weten, als ik aan m’n huidige auto meer zou willen verbouwen had ik misschien wat anders moeten kopen.
grrrrommmmm zegt
Schietstoel op bijrijderspositie
frank2b zegt
Nou da’s mooi.
Iedereen vind een fraai setje velgen wel een goed idee en verlagen komt met ster binnen op twee.
moveyourmind zegt
Een boerenzakdoek…
En een Zwarte Crosscaravan.
Hubert zegt
De mooiste modificatie op mijn auto was eigenlijk een soort retrofit.
Heb de lelijke haaievin van het dak gehaald en de electrische antenne teruggeplaatst in de D-stijl.
Iedere keer automatisch in- en uitschuiven bij aanzetten van de radio.
Heerlijk!
thjvanvlerken zegt
Tennis bal op de trek haak, lekker sportief. Zonder gekheid, ligt aan de auto. Sommige een setje velgen en iets lager, de ander iets ander uitlaatje of wat mooiere rem klauwen.
thjvanvlerken zegt
Tennis bal op de trek haak, lekker sportief. Zonder gekheid ligt aan de auto. Sommige een setje velgen en iets lager de ander iets ander uitlaatje of wat mooiere rem klauwen.
wimof zegt
Mijn wit-rode nummerplaat erop, en vanaf toen mocht ik er mee rijden.
Arno's zegt
Een TURBO sticker achterop
Mini Joe zegt
Grote asbakken, tegenwoordig zijn ze veel te klein
Ot92 zegt
Chrome delete als er nog chroom aanwezig is. Verder max 30 a 35mm verlagen in combinatie met mooie dikke OEM wielen.
JanJansen zegt
WC rol op de hoedenplank
sr20det zegt
Wielen, kleine verlaging en zorgen dat je wielen gelijk aan de wielkasten staan.
camber24 zegt
Ik heb een fetisj voor vijfspaaks velgen. Elke andere hoeveelheid spaken vind ik niet mooi. Kleur, liefst gun metal grey. Niet te licht, zeker geen zwart. Verder zijn zwarte nieren op een BMW ook een guilty pleasure van me… Chroomlijsten rondom de ramen mogen ook best deleted worden. En de meest simpele, het verwijderen van de typeaanduiding.
mashell zegt
Chroomlijsten zijn vaak noodzakelijk om het er niet al te goedkoop uit te laten zien.
sntial zegt
Is nooit echte chroom. Dat witte plastic met een chrome filmpje op ziet er juist wel cheap uit
koeberg zegt
Er zijn auto’s waarop ik wimpers erg leuk vind staan. Dat zijn auto’s met ronde koplampen zoals de VW new Beetle, de Fiat 500 of een oude Renault Twingo.
De bestuurder moet wel een vrouw zijn natuurlijk.
mashell zegt
Vervangen van de zinloze handgreep linksboven naast de bestuurder door een zonnebrilhouder.
racerx zegt
Dat is eigenlijk best een goed idee, thx.
tjorque zegt
Bij bmw, alle x types worden beter van een kuurtje in de pers of shredder.
En alle nieuwe echte BMW’s kunnen wel een nose job gebruiken.
Eigenlijk vind ik auto’s die mooi uit de fabriek rollen het leukst. (net zoals mooie vrouwen zonder nep-t… en andere modificaties)
kniesoor zegt
Ik zou niet snel verder gaan dan een setje andere velgen+banden en een geringe verlaging. Dwz voor zover de af-fabriek velgen en/of rijhoogte niet goed zouden zijn.
Voor m’n huidige oto’s is er geen aanleiding om iets aan te passen/veranderen, die vind ik prima zoals ze zijn.
MaartenD zegt
Less = more…laten we gewoon ophouden met overal carbon op de kwakken en stoppen met zwarte velgen
Michel-GR zegt
Mooiste modificatie is een set velgen welke daadwerkelijk bij de auto passen.
Noodzakelijke modificatie om de auto als nieuw te houden compleet in de PPF.
Beste modificatie is minimaal stage 1 tune.
sportabgasanlage zegt
Jij hebt zeker ook stoelhoezen om het leer nieuw te houden, en een vachtje om je stuur?
En zo’n plastic hoes over je bankstel in de huiskamer? En afwasbare latex op je muren?
theghost zegt
Ik geniet nog dagelijks van het extra vermogen dat mijn auto heeft door het chippen. Verder is mijn Golf al uitgerust met een R-line bumperpakketje, waardoor ie er net wat mooier uit ziet (het overigens geen echte R-line). Mijn huidige velgen staan de auto erg goed, maar hij mag best nog wat omlaag….
Daarnaast zijn de meeste aanpassingen onzichtbaar gedaan; zo heb ik Scandinavische dagrijverlichting aangezet en een aantal andere praktische zaken in de boordcomputer aangepast.
rulefollower zegt
Rol WC-papier in een door oma gebreid hoedje op de hoedenplank.
degrotemuis zegt
Hangt een beetje af van de auto, maar meestal subtiel. Dus period correct wielen waar de banden nog wel wat hoogte hebben, beetje verlaging, einddemper als de auto een zielig eindpijpje heeft van zichzelf. En voor het geluid modificaties aan het inlaat traject, een goed aanzuig geluid klinkt altijd lekker! Die van @720s is voor mijn smaak echt te laag, maar verder wel heel gaaf! Al kan ik wat meer over de top spul als een RWB setje op sommige auto’s ook prima waarderen.
Voor de bonusvraag: Mijn daily is helemaal origineel, mijn cabrio staat op een OEM breedset, ligt af fabriek al wat lager en heeft een kleine aanpassing in het inlaat traject gehad.
saxoke zegt
Velgen. De juiste velg maakt of kraakt de auto. Gelukkig zijn fabrikanten tegenwoordig ook van dat idee, dat een mooie (grote) velg de auto helemaal “af” maakt.
leaper035t zegt
Minimale verlaging + minimale spoorverbreders en mooie velgen die bij het model horen = discreet sportieve wagen.
sportabgasanlage zegt
Ik vergeet de belangrijkste: pluche dobbelstenen aan de binnenspiegel!
Design_Driven zegt
Ik heb, zowel professioneel en als consument echt een hekel aan wielen die te ver naar binnen staan dus bescheiden spoor verbreders velgen met een andere ET kan ik vaak wel waarderen.
Verder hangt het van de auto af, bij alle drie mijn auo’s heb ik wel veranderd en bij alle drie is het iets anders waar ik het blijst mee ben. Veel van de mods heb ik elke dag plezier van al ik ze zie of gebruik dus voor mij zijn ze goud waard.
De halo lichten op mijn Alfa 159 zijn wat fout maar ik vind ze schitterend en heel goed bij de auto passen, ook naar de OEM hoefijzer velgen kijk ik elke keer bij in en uitstappen verliefd naar.
De sproorverbreders bij mijn Land Rover hebben het ding zoveel goed gedaan. net als de lichte tint op de achterlichten. Op de donkere auto heeft dit ook een dramatisch effect zonder dat het de meeste echt opvalt. Maar aan deze auto heb ik zeker 50 modificaties uitgevoerd en ik vind ze bijna allemaal geslaagd.
Bij mijn Volvo XC90 vind ik de Zweedse vlaggetjes en mijn privé kenteken plaat (VK) nog steeds erg leuk.
Nox95 zegt
De vraag is eigenlijk verkeerd. Er is niet één modificatie die op zichzelf werkt. (Grotere velg moet eigenlijk altijd icm spoorbreedte bijvoorbeeld) Er wordt altijd naar een bepaalde stijl toegewerkt. De vraag zou moeten zijn; welke modificatiestijl vind je het mooiste?
Als ik alle reacties lees zie ik dat eigenlijk iedereen een sportieve OEM+ uitstraling mooi vindt. Iets verlaagd, iets grotere velgen, iets breder spoor.
Zelf vind ik de praktische trackcar stijl erg gaaf. Die krijg je niet met een modifiactie. Het moet een totaalplaatje zijn, anders lijkt het raar.
Velgen niet groter dan 18″, maar wel lekker breed, met uitgerolde wielkasten of fender flares, knetterhard, laag maar nog wel praktisch, extra ventilatie in de motorkap, trekhaak, missende kapjes voor de sleepogen, etc. Enkelsnijders voorop en een enorme spoiler achter hoeft van mij dan weer totaal niet. Niet praktisch.
En dan het liefst op een oude bak waar je het totaal niet op verwacht, waarbij de eigenaar blijkbaar dacht; dit is wat ik heb dus hiermee gaan we het doen. Volvo, Saab, Toyota, dat soort spul.
okmer zegt
Ik vind een upgrade van het centrale systeem vaak wel de moeite waard mits het maar OEM is. Zo heb ik in mijn eerste 5er (F11) de CIC navigatie vervangen door NBT uit de LCI met groot scherm en de touch iDrive controller. Dat geeft de hele auto een modernere look door het grotere scherm en de hogere resolutie.
In de huidige 5er alleen de originele elektrisch inklapbare trekhit ge-retrofit en tuning voor ecu en de bak.
JagID3Merc zegt
Mooi origineel houden. Eventueel software aanpassingen die het comfort verhogen of velgen een maatje groter, maar dan wel velgen die bij de auto horen.
De rest is complete geld verspilling en je rijdt meer voor lul dan dat het iets toevoegt.
Brol zegt
Zoals velen hier: de juiste velg. Niet zo éénvoudig indien je graag wat afwijkt van de mainstream.
Raken aan koetswerk is vaker een klucht, al is er altijd de uitzondering zoals Singer. Maar die laatste zou ik dan alweer in de categorie “bouwers” zetten. Ze hebben echter een tendens op de markt gezet met heel wat volgers die het ook goed doen, zoals de outlaws (al bestonden die mogelijk eerder dan Singer (?).
Met een motorfiets is het een heel ander verhaal. Daar kan veel meer, al wordt er vaker lelijk dan mooi gekozen.
Ik denk bvb aan een Nine-T, dat eigenlijk een onafgewerkt product is waar de markt aardig op inspeelt.