Het is een beetje een vaag begrip, dat premium. Maar wat maakt voor jou nou dat een auto dat predikaat verdient?
Het is een begrip dat je hel vaak voorbij hoort komen, maar waar niet echt een label op te plakken is; premium. Autofabrikanten adverteren er in de regel ook niet mee, zelfs al zijn ze een merk wat wel onder die badge gepositioneerd wordt.
BMW, Audi, Mercedes zijn toch wel de bekendste merken die door de berijders en fanboys als premium worden bestempeld. Snappen we wel, want duur, veelal goede kwaliteit en duur. Of hadden we dat laatste al gezegd?
Tuurlijk, Porsche, Rolls-Royce, Bentley en Range-Rovers zijn ook premium, maar komt dat bij hen door de geschiedenis, het prijskaartje, of zijn ze echt beter dan de rest? Da’s namelijk nog maar de vraag…
Wat maakt een auto voor jou premium?
Persoonlijk ben ik wel zo’n lemming die met zijn vriendjes mee het ravijn inhuppelt als het op premium auto’s aankomt. Ik rij liever in een BMW dan in een Opel. Of liever in een Saab -ook rete-premium natuurlijk- dan in een Renault. Tja. Het voelt gewoon fijn om beter te zijn dan de buurman in zijn Dacia. Is toch zo? ;-)
Audi is dan weer een ander verhaal. Ik heb nog meegemaakt dat Audi’s gewoon Volkswagens waren met een iets luxer interieur en een iets andere koets, dus voor mij zullen die auto’s nooit priemijum -ik dacht, ik schrijf het eens anders- worden. Huh? Audi’s zijn nog steeds VW’s met allen een wat luxer interieur? Ok. Ik rust mijn zaak…
Maar wat vind jij nou? Wat maakt een auto nou premium? Waarom verdient een Skoda die net zo goed is als een vergelijkbare BMW nou niet dat denkbeeldige label? Of waarom wel, in jouw ogen?
Laat het weten, misschien kunnen we dan eindelijk eens een definitie aan dit begrip plakken. Het zou tijd worden!
bunnylebowski zegt
In de basis achterwiel aandrijving, een krachtige aandrijflijn. ICE minimaal 6 cilinders, EV minimaal 400pk. De eerste bocht nemen en de auto als vanzelf de bocht in voelt duwen.
Instappen, zwaar portier als kluis dicht gooien. Dik sport stuur. Geur van hoge kwaliteit lederen bekleding. Een fijn en vlot infotainment.
EV specifiek: geen gezeik met laadpassen, brakke laadsnelheden en een matige range.
fanboy zegt
@bunnylebowksi: Dat eerste stukje gaat gewoon over een sportieve auto.
Er zijn genoeg luxe limo’s die niet zo sportief zijn maar zeker wel premium te noemen zijn. En vice versa.
bunnylebowski zegt
@fanboy een Mercedes is niet direct een sportieve auto maar geeft ook dat gevoel en is zeker imo premium.
850t5restate zegt
In willekeurige volgorde:
– Afwerking van interieur en lak
– Afwezigheid van bijgeluiden uit interieur en onderstel
– Geen blauwe LED verlichting in het interieur
– Comfortabel en solide weggedrag
– Mooie soepele loopcultuur van de motor en soepele transmissie
– Luxe opties en mooie kwaliteit leder
– Bedrijfszekerheid
– Uitstekende koplampen
Mijn GS 450h President uit 2013 voldoet ondanks de leeftijd voor mij aan dit wensenlijstje. Enige wat ik daar op kan aanmerken is de wat verouderde infotainment, hoewel ik het in de praktijk wel alles doet wat ik wil.
tortuga zegt
Entertainment verouderd in deze 21ste eeuw even snel als de sneeuw door de zon wegsmelt na een typische winterdag.
moveyourmind zegt
Voor mij verdient een auto het label premium wanneer hij zelfs als hij twintig jaar is en tonnen op de teller heeft staan hij bij jou als zoveelste eigenaar hetzelfde gevoel weet op te roepen als dat de eerste eigenaar heeft gehad vanwege de bouwkwaliteit, het design, de rijeigenschappen en de verfijnde afwerking en de luxe van het interieur.
Zoiets als een BMW E38 bijvoorbeeld.
Bastiaan zegt
Premium is toch uit de tijd dat de bekendste man in het dorp in een Mercedes S-klasse reed en we nog geen parkeerproblemen in de straat hadden omdat niet elke woning 2 Autos had.
In mijn opzicht is premium de laatste 40 jaar flink ingelopen dit niet premium. Het is niet per definitie de merknaam, maar ook het model wat bepalend is. Bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse wat voor mij alles behalve premium aanvoelt en weinig meer Mercedes te doen heeft. Precies zoals een Audi A1…
Premium merken maken geen budget Autos, wat ik op zakelijk gebied begrijp… Alles ik mijn status laat afhangen van het merk, maar werkelijk in een instapmodel rijdt, dan rijd ik naar heb premium.
Zelf rijd ik in een Ford Mondeo (BA07) uit 2012, 1.6 Diesel, is natuurlijk geen premium, geen krachtpatser. Mijn kennissenkring met de premium merken (Mercedes, BMW, Tesla) waren “jaloers” op mijn stoel ventilatie. Momenteel 320.000 kilometer op de klok en ik rijd nog steeds honderden kilometers aan een stuk met plezier. Natuurlijk rijdt een range rover veel luxer (lees: rijdende woonkamer). De combinatie kosten en comfort maken voor mij een auto premium.
Een alle moderne Autos met Overall schermen en interieur verlichten… Serieus? Zoals mijn neef vroeger al zei, met knoopjes een lampjes ben ik gelukkig….👍😂🤣
Polo Fun zegt
De tijden van premium zijn allang foetsie sinds mercedes renault-motoren in haar auto´s steekt, vindt ik de drie kongingen allang geen premium meer.
fanboy zegt
@V-twin: Maar verder daarvoor konden Mercedessen al lekker roesten, dus dat was al niet best.
BMW wat PSA motoren erin, en bij Audi is het toch net VW.
karhengst zegt
De echte Mercedes range begint sowieso pas bij de C-klasse. Alles daaronder is voor mensen voor wie de badge belangrijker is dan de auto.
De 1-Serie was het enige premium model in het C-segment. Was.
Al kon me de A3 ook wel bekoren simpelweg vanwege de betere ergonomie en het fraaiere interieur t.o.v. de Golf. Kon.
Robert zegt
De 2.0 liter SkyActiv motor onder de motorkap van mijn Mazda. Zuinig in verbruik, ruimschoots voldoende vermogen voor deelname aan het Nederlandse autoverkeer én je hoeft hem ook na twee ton op de teller nog niet weg te gooien om dichtgekoekte inlaattrajecten, exorbitant olieverbruik, verrot gelopen lagerschalen of opgerekte distributiekettingen.
Kunnen veel merken die hun klanten bedienen met hun downsize turbotorretjes nog een voorbeeld aan nemen.
fanboy zegt
Premium kwaliteit zou moeten betekenen dat het spul goed blijft werken, ook na 10 jaar, en je niet trakteert op allerlei garage rekeningen. Dus de meeste ‘premium’ auto’s voldoen daar niet eens aan.
Als het dan over de beleving gaat, dan vooral een fantastisch interieur wat echt stil is.
gilettelubbers zegt
Hier heb je het voornamelijk over duurzaamheid. Auto’s van tegenwoordig zijn dit een stuk minder dan voorheen, en dus een stuk minder duurzaam. Wel worden er vast nog premium auto’s gemaakt zonder kraakjes in het interieur. Al merk ik dat nieuwe auto’s ook daar een stuk gevoeliger voor zijn
mashell zegt
In een land met een steeds ouder wordend wagenpark is de claim dat auto’s steeds duurzaam worden best wel ongeloofwaardig.
Roskampies zegt
1. In elk geval geen buitenlak zichtbaar in het interieur. ( raam sponning ).
2. Kraak vrij
3. Geen harde plastics.
4. Geen schroeven endergelijke zichtbaar. Nog gaatjes of doojes
5. Geschiedenis merk, emotie die het geeft als je er mee rondrijdt,( voor ieder persoonlijk in te voelen )
6. Kleine details waarover nagedacht is. Die pas opvallen als ze er niet zijn (huur auto). Licht inval op dash blijven de tellers bijv afleesbaar door verandering van kleur.
7. Zoals Hans Teeuwen ooit zij: “Kleine dingen. Kan je niet uitleggen. Het is een gevoel”.
rwdftw zegt
Eens,
Zo reed ik een tijd een Golf 7. Je kan zeggen wat je wat je wilt maar het interieur van de Golf was altijd net wat beter dan de concurrentie en voldeed aan de eisen die je stelde. Toen kwam de 8. Die is niet meer premium. Het feit dat fysieke knopjes ineens touch werden met haptic feedback, en dat je de temperatuur niet kan instellen in het donker zonder eerst te stoppen om een lampje aan te doen.
De Giulia zou je afkeuren om de naden en iedere verslaggever vond dat het interieur goed was maar niet premium. Klopt ook wel, maar de Alfa won het ruimschoots op emotie.
De Model 3 is verre van Premium. Ik heb net vandaag een 2e service aanvraag gedaan omdat ze weer een deurklink niet goed kunnen bouwen. Het enige Premium aan een Tesla is de drivetrain en de techniek van het OS. 14 kWh/100km? Doet het ding. Maak er 20-24 van voor een i4. Alles bedienbaar vanaf de bank binnen? Check. Vergeet het maar bij BMW.
Maar het gevoel dat je in een BMW zit…. dat heb je wel bij de BMW en niet bij de Tesla.
rogerzz zegt
Toch allereerst de mogelijkheid om op de sloffen 200+ km/u op de snelweg te kunnen rijden terwijl het aanvoelt als 100km/u. Dus snel genoeg, stabiel/koersvast op de weg, weinig dB’s en lawaai in de auto en geen irritante geluiden. Daarnaast deels de opties, stoelverwarming, goed geluid, dode-hoek-assist, goede verlichting, goede stoelen, automatische kofferklep, het helpt allemaal wel mee als je langdurig in de auto zit en er mee leeft.
Maar ik heb wel een mooie grijs gebied; een auto zonder cruise-control is per definitie niet premium, zelfs een mercedes A-klasse heeft dit soms niet. En een Mercedes A-klasse met Renault motor is in mijn optiek per definitie niet premium, want die houdt het niet lang vol en is niet snel en haalt de 200km/u mogelijk niet eens. Maar een AMG A45 is in mijn optiek wel premium, dus de opties en motorisering hebben dan wel een zwaar aandeel in de beoordeling lijkt mij. Dus niet elke Mercedes (of Audi, zoals de A1), of BMW (met 3-cilinder) is per definitie premium in mijn woordenboek.
rollingstoned zegt
‘Premium’ staat tegenwoordig voor ‘shinen’ op je Insta, YT, FB, whatever… maakt niet uit hoe het eruit ziet, zolang er maar een ‘premium’ merkje opstaat. De followers kopen het toch wel… 🥴
drdre1 zegt
Precies dat. Al geloof ik dat Lexus zichzelf nog wel serieus neemt als premiummerk. Het overgrote deel van wat er rest hangt soms iets teveel aan badges en marketingpraat. Welk merk is er naast Lexus nog “gewoon” gebleven en écht kwaliteit?
b088y zegt
Gewoon in de zin van geen EV of Plug-in aanbieden, of de 15.000 km onderhoudsinterval of entertainment/nav systeem wat werkt als een Pioneer inbouwpakket uit 2008?
Service, betrouwbaarheid en showroom vind ik daar integen wel echt top.
Voor mij moet premium het totaal plaatje bieden
vaakbenjetebang zegt
Aan het product merk ik vaak niet zo goed of ik het ‘premium’ zou moeten vinden, dus de makkelijkste manier om te weten of ik een auto als ‘premium’ moet beschouwen, is door bij de dealer binnen te wandelen. Word ik er door het personeel afkeurend bekeken, dan vindt het merk zichzelf premium.
lpgbarrel zegt
Premium is beter te duur dan niet te koop!
berlinetta zegt
Bouwkwaliteit, afwerking, gebruikte materialen. Dat soort dingen. Als dat net allemaal even een stapje hoger is dan bij de concurrent, dan vind ik dat wel premium te noemen. Daarnaast vind ik het ook van belang hoe vernieuwend een fabrikant is. Komen ze echt met nieuwigheden die andere fabrikanten nog niet hebben? Dan heb je ook een streepje voor en dat is in mijn ogen ook wel premium.
Mini Joe zegt
Citroën?
Allison Burgers zegt
Als ik ‘m niet kan betalen.
Motomoto zegt
😂
karhengst zegt
Premium: hogere prijzen verantwoord door een USP tov de concurrentie.
Alleen daardoor is een Skoda niet premium. Het is gewoon een verstandige keuze om praktische redenen. Daardoor als het bij je eisen aansluit mogelijk ook begeerlijk, maar niet premium.
Voor mij persoonlijk: fijn stuurgedrag (RWD) in een stille koets met een fraai dashboard en hoge kwaliteit ergonomie en infotainment. Een auto waarmee je je verheugt op het begin van een reis, in plaats van op het moment van aankomst.
seatleon zegt
Ik ben niet zo gevoelig voor de term premium. Ik vind een auto gewoon leuk of niet. Soms is dat een Dacia en soms is dat een Mercedes S-klasse. Daarbij heb ik vaak sympathie voor de goedkopere auto’s. Het is namelijk veel moeilijker een goede goedkope auto te maken dan een dure goede auto.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : eens !
ArnoldH zegt
Premium is wanneer
Turbo S zegt
Premium zit hem wat mij betreft hoofdzakelijk in de in het interieur gebruikte materialen met goede afwerking. Daarnaast hoort mijns inziens een premium auto niet onder gemotoriseerd te zijn. Waar deze vermogensgrens ligt is een beetje lastig te bepalen, ik zou zeggen om en nabij de 250pk volstaat.
Richmond zegt
Dus een Aston Martin cygnet is niet premium of een mini?
mjpamsterdam zegt
Rijd een 15 oude S80 en niks rammelt . Dat is premium. Oh ja , mijn 17 jaar oude C70 Cabrio rijdt ook maar door en heeft mij nog nooit laten staan. Ook best wel premium. Ook nog een recente XC60 in bezit maar deze is niet heel premium, paar keer wegenwacht moet bellen. Vroeger alles beter ?
jarnobakker zegt
Een vlotte betrouwbare auto.
Die geen duur onderhoud heeft .
Die netjes is afgewerkt en een mooi interieur heeft.
O haters gonna hate..
Ik heb die auto al .
Mijn Kia Cee’d GT met die heerlijke half leer half alcantara Recaro stoelen er in.😎
rs999 zegt
We leven in een land waar je meer porsches ziet dan Golfjes
Het woordje premium is niet meer uit deze tijd.
Johanneke zegt
Gaat er maar om wat je belangrijk vindt. Mijn ouders bijvoorbeeld, altijd japans d segment gereden. Wel de redelijke luxe van multilink, cruise control enzo, niet de lasten van een dure europese auto. Beleggen met het geld wat je overhoudt, en met 55 met pensioen. Liever dat dan je kapotwerken voor een badge. Plus, de instap ‘premium’ modellen hebben dikwijls minder opties dan een prima uitgeruste d segment van een ander merk.
Hubert zegt
Premium is voor mij dat je er meer voor wilt betalen dan dat hij waard is.
Motomoto zegt
Tijdloos design. Daarom zijn de huidige EV’s van bijvoorbeeld Mercedes ook niet premium wat mij betreft.
Daarnaast: kwaliteit van het interieur. Mooie materialen en hoogwaardige afwerking (beetje vaag, maar geen grote kieren etc).
mashell zegt
Vind je? Na wat gewenning vind ik de EQS een stuk moderner ogen dan de ouderwetse S-klasse. Ook is een EQS SUV een heel stuk mooier dan de GLE. Wat mij betreft zit Mercedes op de goede weg qua design.
Willy500E zegt
Materiaal gebruik, afwerking, details, individualiteit, historie
drdre1 zegt
Ik denk de hele beleving, beginnende bij interieur, afwerking, prestaties. Andere invalshoek dan: in Afrika werd nog heel lang de Peugeot 505 gebouwd (tot 2006). Premium daar is dus geen premium hier. En als je zelf een ander land bezoekt of er woont, is je premiumsmaak wss ook anders. (bijv de premium markt in USA ziet er anders uit dan hier) Dus is premium ook soort van status.
styns zegt
Schuifkanteldakje.
Johanneke zegt
Had als student een oude Nissan Micra mee van de garage met zo’n dakkie. Topding. Had zelfs 5 pedalen. Meer is beter toch?
kniesoor zegt
‘Premium’ refereert wat mij betreft voornamelijk (!) aan het interieur : mooie, welriekende, echt lederen bekleding, strakke pasnaden, smaakvolle kleurencombinaties, mooie kunststoffen waar geen leer en echt aluminium/carbon zit, high end audio, handles en knoppen met een solide gevoel, kortom een interieur met een zekere weelderigheid. Maar behalve in het echte topsegment van de markt is dergelijke weelderigheid zelden op alle plekken in het interieur van een oto te vinden. En blijft het dus in meer of mindere mate toch behelpen. Enfin, first world problems.
goodvibrations zegt
Interieur en een goede geluidsinstallatie ervaar ik ook als premium. Kan echt genieten zijn 😊
mashell zegt
In eerste plaats duurder dan mainstream. Dat is wat het woord premium betekent.
Om een wagen duurder te kunnen verkopen is een andere beleving nodig. Mooiere materialen, beter doordachte user interfaces, meer geluidsisolatie en vooral meer personalisatie mogelijkheden. Dus meer kleuren, meer soorten en kleuren leer, meer opties. Allemaal tegen een forse meerprijs. Je mag nergens het idee krijgen dat er bespaard is.
En het werkt. Een basis Audi of BMW is een lekkerder auto dan een luxe Renault of Ford, daar zie je de kostenbesparingskeuzes overal.
rollingstoned zegt
Welnee, premium is louter marketing. En veel mensen zijn daar nu eenmaal gevoelig voor.
Mini Joe zegt
Ooit in een luxe Renault gezeten?
Reed zelf in een XM V6, zoon had een bmw 316. Alleen al voor het uiterlijk laat je de pkw staan, laat staan voor het comfort.
Audi is een “veredelde” VW net zo DS een veredelde Citroën is.
Het verschil is alleen dat de Franse automobielen vaak vernieuwender zijn dan de pkw merken, die qua stijl altijd achter de Franse avant-garde aanlopen. 🧐
Gele Koplamp zegt
Wat maakt een auto ‘premium’?
Een enorm marketingbudget
eaudi zegt
Audi’s zijn VW’s met luxe, of zoiets, zeg je dat nou echt? Ik ben op zoek gegaan naar de VW die op de e-tron GT lijkt maar kwam na wat zoeken bij een ander merk terecht, ook Duits trouwens. Dus je stelling klopt niet, of is al tenminste 100 jr achterhaald.
ouwedibbes83 zegt
Probeer het nog eens voor een A1, A3, A4, Q3, Q5. Je hebt de uitzondering gevonden, net als bv de A8 of R8 waar geen VW tegenhanger van is. Van de auto’s die ze het meeste verkopen, is er wel een. Motoren idem dito.
kooss zegt
Premium is voor mij alle zaken beter op orde hebben dan de concurrentie. Net dat beetje extra. Denk aan goed uit ontwikkelde assistentie systemen, software, bouwkwaliteit, maar daarnaast ook service van het dealernetwerk en onderdelenvoorziening na 10 jaar.
goodvibrations zegt
Enige luxe, kwaliteit en service als er iets met je auto aan de hand is.
Bij onze lexus en de service (louwman Amsterdam & Utrecht) beleef ik dat 100%. Ben er al 7 jaar klant.. En als er een mooie EV aankomt van Lexus. Electrified Sedan? Dan die ook.
Mazda is helaas een ander verhaal. Knoop in Maarsen liet me 137 euro betalen in de garantie voor controle van de dode hoek sensor en een gordel controle die telkens afging als er niemand op de plek zat. Toen zij het onderzochten werken ze wel naar behoren.. Eerste rit met gezin direct weer niet.. Dat noem ik niet premium. Later nog gebeld door Hans Knoop die me “netjes” uitlegde dat ik moest betalen omdat hij het daardoor niet kon declareren.. Pfff.. Uit woede een aantal negatieve reviews geschreven 😅😅🙈🙈😔😔
goodvibrations zegt
Had overigens filmpjes vooraf nog getoond als bewijs dat het niet functioneerde waarop ze zeiden dat moet wel werken idd we gaan het onderzoeken…
Maargoed laatste reactie voor mij over dit onderwerp heb meer last van mijzelf dat ik me hierover opwint dan de onterechte kosten…. Zonde 😎
normalantrieb zegt
Kia K900
Benny_Weisz zegt
De beste graadmeter voor het “premium” gevoel van een auto is de hoogte van de rekeningen die je krijgt van je dealer.
b088y zegt
De showroom, service en kundige mederwerkers.
BMW springt hier voor mij echt positief in uit.
Product genius die echt iets kan uitleggen en weet hoe het werkt (of anders er later op terug komt), proefritten van paar uur of dagen (doet Lexus btw ook goed), luxe vervangend vervoer bij onderhoud (Audi is hier echt triest in).
Andere dealers zijn het vaak verkopers die zichzelf met name hee koel vinden, offertes niet doorsturen of auto’s samenstellen die ze voornamelijk zelf heel tof vinden (lees niet luisteren naar de wensen).
Deze maand nieuwe lease bmw besteld, maar mijn ervaringen zijn het zelfde met mijn 18 jaar oude BMW.
Net ontvangst, gunstige tarieven (APK, pechhulp) etc.
erce zegt
Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik rijd inmiddels 30 jaar BMW en ze laten af en toe best wat steken vallen, maar het wordt altijd netjes opgelost. De service bij BMW is echt top notch en mijn contact weet waar hij of zij het over heeft. Bij Audi verbaas ik me iedere keer weer over de arrogantie en gelatenheid waarmee ze klanten bedienen. Onvoorstelbaar.
Alles wat een auto premium maakt is hier in de reacties al meerdere keren benoemd.
bunnylebowski zegt
@bo88y eens. Ik vind vooral feit dat je langer dan paar uurtjes de auto mee mag (weekend bijv) echt klasse. En meer dan prima gloednieuwe leen auto’s met lekker M pakket en de juiste opties. Je betaalt er ook wel wat voor maar soit ;)
rutgerg zegt
Mensen die zeggen dat premium niet bestaat snap ik niet. Mijn vrouw heeft sinds kort een MINI cooper SE. Ook gekeken voor een fiat 500e. Maar als je in de fiat stapt en dan in de MINI of andersom begrijp je wel wat premium is.
rollingstoned zegt
Mja, motorisch zijn 500’s een stuk betrouwbaarder dan MINI’s. Een mooi interieur heb je weinig aan als ie steeds naar de garage moet.
rutgerg zegt
Het gaat over elektrische MINI’s en 500’s in dit specifieke geval. Overigens de derde mini voor mijn vrouw… de eerste ev, met de vorige mini’s (R56lci en F56) nooit iets gehad.
racerx zegt
Tja… goed interieur, een unieke motor, RWD, uitstraling exterieur en hoewel ik het met tegenzin zeg: dat laatste heeft toch ook wel een beetje met het merk te maken.
Estate_of_mind zegt
Ik vind onderdeel van de ‘premium’ ervaring dat je bij de dealer fatsoenlijk behandeld wordt. Vriendelijk welkom geheten als je binnenkomt voor een beurt, dat men ook weet wie je bent en wat je komt doen, leenauto etc. En overigens rij ik helemaal geen premium, maar dat er in dezelfde showroom ook Lexii staan, helpt ;)
faalhaas zegt
Premium is walvispenisleer op je motorkap ontgrendelingshendel.
dikkereinier zegt
Het idee dat je niet in een massaproduct rijdt maar in een unicaat. Maatwerk ipv confectie. Dat geldt ook voor horloges, hifi en designverlichting etc.
Dutchdriftking zegt
Als puur de merknaam begeerte oproept, dat is premium. “O lord would you buy me, a Mercedes Benz” is wellicht het beste voorbeeld.
leaper035t zegt
Een knus gevoel door leer, hout en metaal te gebruiken zls afwerkingsmaterialen. Zo min mogelijk plastics.
Tonnie zegt
De beleving kan het voor mij premium maken. Dat zit voor mij met name id ambiance binnen. Zoals het beige Poltrona Frau leder in m’n Lancia. Het knaken blue&me navi (ook al krijg ik nog redelijk up to date kaarten en live verkeersinfo) voelt dan weer helemaal niet premium.
mc96 zegt
Voor mij maakt de “look and feel” een auto premium of niet. Dat gevoel heb ik bij alle Volvo’s en BMW’s die ik tot nog toe heb gehad gevoeld. Behalve dan bij de F20 😀. Dat ptemium gevoel blijft of het nu een nieuwe of 11 jaar oude auto is.
Maarten zegt
Het geluid van de richtingaanwijzer, de deur die zwaar dichtvalt, geen rammeltjes, ambient verlichting, stevige knoppen en schakelaars, geen goedkoop plastic
Wiger zegt
Het geluid als je de auto vergrendelt/ontgrendelt
heckblende zegt
een premium auto is
de auto waarvan je zegt dat je hem voor jezelf koopt, maar eigenlijk voor de buitenwereld
de auto waarvan je zegt dat je hem wilt voor de stilte, power en kwaliteitsmaterialen, maar in feite koopt om hele grote gaten in je persoonlijkheid op te vullen
mashell zegt
Dat best wel zielig voor de mensen die geen premium auto kunnen betalen, die zijn niet eens succesvol en moeten hun nog grotere gaten in hun persoonlijkheid dan wel met drank en/of drugs opvullen.
dree16v zegt
Als je teveel betaald voor te weinig ;-)
arta zegt
Een ellenlange optielijst waarbij veel opties die logisch lijken voor de hoge basisprijs toch als extra geselecteerd moeten worden.
Na afdragen van heel veel geld krijg je goede koffie bij het ophalen en een host om je mooie bolide te tonen.
Vervolgens rijdt je in een soepele auto met goede afwerking en veel comfort
ggj1987 zegt
– Eigen motoren, dus niet opgebouwd uit onderdelen van andere fabrikanten (hallo Audi)
– Eigen chassis
– Top afwerking
– Goede balans tussen comfort en/of sportiviteit
– Beste scores op veiligheid
– Prestaties bovengemiddeld
– Veel opties, accessoires en lakkleuren (ook gepersonaliseerd)
– Sportieve en luxe modellen
Mijn inziens voldoen BMW, Mercedes-Benz en Volvo hier aan qua ‘normale’ merken. Alles daar boven uiteraard ook (Jaguar, Bentley, Rolls-Royce, Land Rover, e.d.). Audi wat mij betreft niet omdat het allemaal VW onderdelen zijn.
rrk147 zegt
Ja, maar das bij Bentley ook discutabel. Een deel van het multimedia, de motoren komen allemaal van VW. En zeker de Bentley Bentayga heeft een grote basis van VW/Audi onderdelen.
sabrerator zegt
Een Jaguar leaper op de motorkap.
Pallas zegt
Elke portier een eigen sigarettenaansteker!
THSD zegt
Een ICE 😁
Groninger zegt
Premium zit hem vooral in de uitvoering. Liever een luxe uitgeruste Ford dan een kale BMW.