We zijn heel benieuwd naar wat jouw auto je maandelijks kost…
Gisteren verscheen er op dit onvolprezen blog een mooi artikel over de rente op autoleningen die weer verder mag stijgen. Naar 15% maximaal zelfs. En vanzelfsprekend kwamen daar enorm veel reacties op.
Want zoals al in de tekst stond vermeld; helemaal niemand hier heeft zijn auto gefinancierd. Of eigenlijk, bijna niemand. Of nog eigenlijker, wij denken dat vrijwel niemand durft toe te geven dat er geleend geld in de auto zit. Rust toch een soort van taboe op, blijkbaar.
En dat terwijl dat helemaal niet nodig is. Want als je weet dat de gemiddelde prijs van een occasion zo rond de 23.000 euro ligt en wij liefhebbers graag nog wat meer spenderen, is het helemaal niet gek als je dat niet helemaal zelf kunt betalen.
Maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Want de auto kost nog wel meer dan alleen een eventuele rente en aflossing op en van een lening. Nee, dan begint het pas. En wij zijn dus benieuwd wat jouw auto je -ongeveer- maandelijks kost.
Wat kost jouw auto je maandelijks?
Vaak is het wel even schrikken. Want als je -een gedeelte- hebt gefinancierd, zit je toch weer met de maandelijkse kosten. Die komen dan bovenop de uitgaven voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstof.
In mijn geval zit ik op ongeveer 700 euro per maand voor mijn auto. Maar daarbij moet ik aantekenen dat er nog geen onderhoud is geweest. Want ik heb hem pas anderhalve maand, dus dat is ook niet gek. Het kan dus zijn dat hij me uiteindelijk meer kost dan dat hij nu maandelijks doet.
Ik merk vooral dat de kosten van stroom beter te doen zijn dan die van benzine. Dat heeft me volgens mijn Tesla-app al ruim 350 euro bespaard in de periode dat ik met de auto rijd. En verder is het ontbreken van wegenbelasting ook wel lekker. Aan de andere kant, de verzekering kost me wel een lieve duit meer dan bij de Saab.
Kortom, autorijden is een dure hobby, zelfs al kies je met de portemonnee voor een elektrische auto. Maar dat zul je helaas altijd blijven houden. En dan hebben we de belachelijke prijzen voor parkeren en verkeersboetes nog niet eens in ogenschouw genomen…
Maar goed, genoeg over mij. Wij zijn benieuwd wat jouw maandelijkse autokosten ongeveer zijn. Benieuwd of je het met ons wil delen!
chefturbo zegt
Maandelijks 315,- gebruikskosten of 420,- incl onderhoud en afschrijving. Met een Renault clio 1.5 dci uit 2010 voor zo’n 25000km per jaar.
enrique zegt
Swift NZ/FZ uit 2012.
Kost me 24 euro wegenbelasting, 16 euro verzekering per maand. Ik werk voornamelijk thuis, rijdt niet gigantisch veel anders, zo’n 15-20k per jaar. Ben aan benzine zo’n 200 per maand kwijt, onderhoud kost me nauwelijks iets. Kleine beurt ieder jaar en een bandenwissel (uit luiheid, kan het ook zelf doen) zijn zo’n 250 per jaar. In de 5 jaar dat ik ‘m rijdt heb ik er nooit iets mee gehad. Moest een keer een lampje verwisselen, that’s all.
leaper035t zegt
€750 lease budget voor het bedrijf waarvoor ik werk.
eelco106gti zegt
Gisteravond toevallig alles opgeteld. Audi RS6 C5 uit 2003. 23 maanden in bezit. 55.000km gereden. 15l/100km. totale kosten van aankoop(2dehands) keuring(geenbijz) anwb(2xnodiggehad) verzekering(wa+) wegenbelasting(brabant) bijtelling(youngtimer) benzine(ron98) onderhoud(superstrak) reparatie(onderstel&vacuumslang&multiriemwieltje) apk(weinigbijz) upgrades(Pilotsport5&BilsteinB16&FerrodoDS2500&KN) accessoires(bluetooth&kleinspul) = 70216e / 23m = 3053 euro per maand all in.
Johanneke zegt
Is niet goedkoop, maar wel een leuke wagen. Mooie modellen die oude RS’jes.
moveyourmind zegt
Meer dan genoeg. Vooral aan onderhoud best veel kwijt aan de Saab, zo’n 180 Euro per maand in het eerste jaar na aanschaf.. Maar dat is dan wel bij een goede Saabspecialist gedaan en veel laten aanpakken wat nog wel had kunnen wachten. Maar gelijk laten aanpakken en nu rijdt hij wel alsof hij net de fabriek uit is komen rollen.
Benzine is de tweede grootste kostenpost, ook zo’n € 200,- per maand. En verzekering plus wegenbelasting zo’n € 120,- per maand.
Gelukkig is de verwachte afschrijving heel laag. Het is een cabrio én een Aero en daarmee aardig waardevast.
Crosscabouter zegt
Direct schorsen enin de schuur zetten. Je hebt tenslotte de 1 na beste Saab van NL….
nicolasr zegt
Hahaha. Zo is het. Er kan er maar 1 de beste zijn! ;-)
Davion zegt
Even uitrekenen, laat me wel duidelijk zijn, ben over beide auto’s eigenaar en er lopen geen leningen en ben inwoner van België.
2017 Ford Mustang EcoBoost:
Jaarlijkse taks: 610€, jaarlijkse verzekering: 1200€ (Full omnium), 1x per jaar onderhoud: 400€, 600€ voor de huur van een staanplaats (ondergronds), 1x per jaar keuring aan 60€; dan benzine, ongeveer 7000Km per jaar aan 10L/100Km, dus 700L, ik tank enkel Super98, laat ons zeggen de laatste tijd gemiddeld 2€ per L, dus 1400€, totaalprijs: 4270€ ongeveer, dus maandelijks: 355€.
Voor de 2019 Ford Kuga 2.0 diesel powershift:
Taks: 600€, 1200€ verzekering (ja ook full omnium), OH: ook rond de 400€, ook 600€ staanplaats, en ook 1x keuring a 60€; dan diesel, ook ongeveer 7000 km per jaar, deze rijd ongeveer 7.5L/100km, dus 525L aan ongeveer 1.8€/L is 945€, alles samen dus: 3805€, maandelijks: 317€.
Ze ontlopen mekaar niet veel kwa kosten :)
jcjc zegt
De hobby auto (e46 325ci) €115,55 mrb + verzekering. Daarnaast zetten we €200 p/m aan de kant voor onderhoud. Daarnaast ca.€300 bijtelling voor leaseauto.
O plaat zegt
Cadillac CTS: 500 per maand ofzo afhankelijk van de kilometers en de verzekeringen en tax deel ik met de vriendin dus dat zou er al deels af mogen.
VW bus: 17,5euro taks en verzekeringen per maand en iets van een 500 euro aan onderdelen per jaar. Laten we 30 euro per maand nemen. Hij wordt dit ongeveer de echter ook meer waard elke maand.
Mustang: 45 euro taks en verzekering wegens dat deze all risk heeft. Neem hier voor nog eens 100 euro aan stukken per maand wat het 145euro maakt. De benzine kost hangt vooral af van mijn rechter voet. Iets tussen een tank per maand of per dag. Beide zijn mogelijk.
faalhaas zegt
Prius+ op LPG bij 3000 km per maand = 675 euro per maand.
seatleon zegt
Ik geloof ergens rond de €400-450 p/m incl. onderhoud en afschrijving. Voor een Seaf Leon 1.4 TSI uit 2017 met nu 113k op de teller. Ik rij ongeveer 22k per jaar. Ik raak er niet van aan de bedelstaf. Maar wel aardig geld voor een auto die 5 v/d 7 dagen stilstaat.
bmw1cabrio zegt
Hou dit niet zo bij. Maar bij mijn ene auto lijkt afschrijving de grootste kostenpost te worden (al zo’n 50K afgeschreven in 2 jaar met 40K kilometer gereden) en de ander denk ik de wegenbelasting (diesel suv) met zo’n 220 euro p/m. De derde heb ik pas een half jaar en nog geen kosten gehad.
towi1989 zegt
50k in 2 jaar?! Daar zou ik me gewoon ziek bij voelen.
Johanneke zegt
Zo of niet. Dat is anderhalf jaar pensioen man.
B00G1E zegt
2015 Kia Sportage 2.0TGDI
van 2015-2020 $500/maand aan aflossing lening met 0% rente
$500/jaar aan personal property tax (ligt aan dagwaarde)
$120/jaar aan registration/DMV
$600/jaar verzekering all risk
$2000/jaar aan peut a 20mpg a $3/gallon
$600/jaar onderhoud, geen idee eigenlijk
2019 Kia Niro
van 2018-2023 $440/maand aflossing a 0% rente
$400/jaar aan personal property tax (ligt aan dagwaarde)
$120/jaar aan registration/DMV
$600/jaar verzekering all risk
$1000/jaar aan peut a 50mpg a $3/gallon
$600/jaar onderhoud, geen idee eigenlijk
madhatter zegt
Voor de snelle hoofdrekenaars?
SpiderIV zegt
Wil ik niet weten.
kniesoor zegt
Hier nog één, zou er waarschijnlijk een forse wegtrekker van krijgen. Dus dan maar voor struisvogel spelen.
Loek zegt
70 euro verzekering, 60 euro wegenbelasting en gemiddeld gezien 2 tanks benzine à 100 euro per stuk, dus zeg maar 330 euro.
ouwedibbes83 zegt
Dat is wel echt relaxed, een auto zonder onderhoud of afschrijving. Nou geloof ik wel dat jouw Golf GTI niet zoveel meer gaat afschrijven, maar heb je ook niets begroot voor onderhoud?
Loek zegt
@ouwedibbes83: er is al wel wat aan verspijkerd (en apk+beurt zit eraan te komen) maar ik vind dat niet een ‘vaste maandelijkse uitgave’ zoals wegenbelasting en verzekering. Eerder je spaarpot aanvallen en jankend pinnen eens per half jaar ;)
Afschrijving reken ik inderdaad niet mee want dat wordt ofwel vrij weinig of blijft hetzelfde. Dan moet je maar niet voor bodemprijzen gaan shoppen :)
Johanneke zegt
Ik vind onderhoud dus wel maandelijkse kosten. Want er is nogal een verschil tussen een picanto rijden en een in aanschaf even dure 2010 508 1.6 thp.
sbas zegt
Megane coupe GT
30K kilometer per jaar
400 benzine per maand
Verzekering 50
Wegenbelasting 58
Onderhoud reserveer ik 100 per maand
Totaal ong 600 euro per maand
wimof zegt
T4 bedrijfswagen België 10€ per maand, totaal afgeschreven, +- 1800€ kosten op jaarbasis (banden etc inbegrepen) brandstof 180€ verzekering 674€ jaarbasis, keuringskosten zijn gelukkig in de 1800€ inbegrepen ( hoop er nog een hele tijd mee mogen te rijden ( heb bewust geen kinderen 8500kg co2 per stuk per jaar in mijn voordeel, ik heb een bos en ik vlieg niet )
rulefollower zegt
Haha, zo zien onze meesters het graag.
Ingeblikt zegt
Alfa GT 1.8TS uit 2008, bijna 8 jaar bezit en van 77k naar 194K gereden (15K p jaar).
Ik houd alles bij en kom op 426 euro pm. Onderhoud 31%, benzine 46%, verzekering 9% en belasting 14%; elke euro die ik eraan gespendeerd heb (excl. de aanschaf). Lekker doorrijden.
weetikveel zegt
Toyota Yaris T-Sport 1.5 met 2000 km per maand
€34 verzekering
€27 wegenbelasting
€200 brandstofkosten
Reserveer in mijn hoofd €50 per maand voor onderhoud, doe dit doorgaans zelf.
Volgens mij uniek dat mijn km vergoeding doorgaans voldoende is
mjpamsterdam zegt
Wil niet weten wat een drietal Volvo’s (s90, xc60, c70) kosten want huilen en depressie zal dan waarschijnlijk gebeuren ! Wat wel stom is dat bezit wordt gestraft en niet gebruik (ik kan namelijk maar in 1 auto tegelijk rijden).
racerx zegt
Wees gerust, de overheid kennende kun je zodra je voor gebruik gaat betalen minimaal hetzelfde gaan afdragen. Verzekeringskosten gaan niet zakken, accijns gaat niet van brandstof af en de km kosten gaan ongetwijfeld niet in verhouding staan tot huidige wegenbelasting. Als de regering iets heel graag wil, is dat niet om erop achteruit te gaan.
AC zegt
BMW 330d GT met 25-30k per jaar
Maandlasten circa:
270e diesel
48e verzekering (wa plus)
169e MRB
100e onderhoud (raming/historie)
Afschrijving geen idee, zien we bij verkoop :)
Kleine 600e per maand dus
ukbob zegt
Hobbies kosten geld…
En – das gevaarlijk om neer te pennen – afgelopen jaren viel het eigenlijk best mee..
naast de zakelijke daily al sinds 2007 ‘iets’ leuks waar het dak af kan. Als je zelf een beetje handig bent is het te doen, nog leuk ook om wat te klussen.
Sinds dit jaar van 3 naar 2 auto’s, de ‘fun’ auto wat geüpgrade en is nu de daily van mijn vrouw. Scheelt pak(je) in de maandelijkse kosten terwijl we met een modernere en leukere cabrio rondrijden.
Concreet:
Bijtelling iets tussen 270 en 300 denk ik.
Vaste lasten voor de cabrio is iets van 75,-
(Gek genoeg is een 200pk cabrio zelfs goedkoper in de verzekering dan de ‘gewone’ Mini die we ervoor hadden).
KPH zegt
Ik betaal zakelijk +/- €1600 per maand incl. Btw voor de Audi Etron operational lease
Johanneke zegt
Echt weinig:
2010 ford ka gekocht in 2013 voor 7k, nu 135k gelopen.
21 MRB, 17 WA, +-40 onderhoud, 40 afschrijving, 80 benzine. 198 euro! Spotgoedkoop.
2006 Nissan Primera 2.0, zonder dollen een luxe wagen. Mis alleen stoelverwarming, maar voor de rest. Zelfs camera en dimmende spiegels.
Gekocht in 2022, 2200 euro, heeft nu 138k gelopen. Moest wel na aankoop 700 euro verspijkeren om topstaat te verkrijgen. Dus eigenlijk 2900 aanschaf.
60 MRB, 27 WA, +-50 onderhoud, +-110 benzine. Afschrijving, tja, zal 2000 euro zijn op hoelang ik het ding heb. Zeg 30 euro per maand.
Totaal: 277 euro.
1993 Mitsubishi Galant, gekocht in 2016 voor 1000 euro, 225k gelopen nu.
Staat 7 maanden per jaar geschorst in de garage, verzekering is 8 euro per maand ofzo? MRB wel 40. Benzine, tja, denk dat ik maar 2000 kilometer gereden heb dit jaar. Gewoon een domme, grappige hobby. Ding is behandeld tegen roest, techniek is oersterk. Leuk om met mijn pa aan te knutselen.
850t5restate zegt
First rule of car club: we don’t do the maths
billiebal zegt
Suzuki Swift uit 2005;
60 euro maandelijks voor wat betreft verzekering en MRB.
Verbruik 1:18 met ongeveer 1500 gereden kilometers per maand dus even afgerond 85 liter aan benzine X 1.90€ brandstofprijs = 160 euro pm.
Afgelopen jaar aan onderhoud +- 500 euro uitgegeven wat neerkomt op maandelijks +- 40 euro.
Tot slot afschrijving, het is en blijft een oude Japanner dus veel zal ‘ie echt niet meer afschrijven acht ik zelf.
Tco is dus enorm te overzien.
Crosscabouter zegt
Zo’n 30ct per KM ongeveer…. Elke maand zijn het dus weer andere bedragen
Tonk zegt
Gelukkig een lease auto maar aardig wat kosten op een Audi a4 2021 40TDI. Vervangen nokkenas, vervangen verstuivers, dakrails reparatie, voorcamera vervangen, vervangen raammechanisme: 5600 euro. Onderhoud (plus banden): 4100. Diesel: 12900. Geen idee wat de verzekering + wegenbelasting is.
Heb hem nu 31 maanden en staat op 104000 kilometer. 730 euro per maand.
racerx zegt
Zo dan, op maandagochtend gebouwd? Gelukkig lease je ‘m.
Tonk zegt
Niet getroffen inderdaad… vaker bij de dealer gestaan dan op kantoor
golf1985 zegt
Wegenbelasting 20 euro per maand
Benzine 200 per maand ongeveer
Onderhoud doe ik vooral zelf
Verzekering kost echt geen drol in de maand. Hooguit twee tientjes.
Hij word niet meer dagelijks gebruikt dat scheelt veel.
Auto van de zaak betaal ik geen bijtelling over dus rijd ik ook niet prive.
towi1989 zegt
Ik reken met 2000€ afschrijving per jaar. Wegenbelasting is 528€/jaar, verzekering €300/jaar en onderhoud zo’n 300€ (doe alles zelf). Benzinekosten zon 2500€/jaar, maar dat wordt nagenoeg volledig gedekt door de reiskostenvergoeding.
Ooit had ik een hobbieauto, maar met een verbruik van 20 a 25l euro 98 per 100km was de lol er snel van af. Daarbij natuurlijk dubbele kosten voor wegenbelasting en verzekering, en veeeeel duurder onderhoud.
alpina007 zegt
De baas betaalt 🥳🥳🥳
Dutchdriftking zegt
@alpina007: toch lief dat ze dat doet.
alpina007 zegt
✌🏼😎✌🏼
Dutchdriftking zegt
Een 159 op diesel…. 10.000 afschrijven over 6 jaar (hoop ik) is 1.700 per jaar. Nog eens een zelfde bedrag aan wegenbelasting per jaar. 1.200 liter diesel per jaar. En onderhoud en mods zit ik nu in 1,5 jaar op ongeveer het aanschafbedrag… nu hopen dat preventief onderhoud zich de komende jaren gaat terug betalen. Maar een knappe, enigszins vlotte, bijzonder comfortabele, en zuinige praktische station is ook wat waard toch? Die 1.200km range blijft genieten.
Andreivierfunf zegt
2010 Volvo S80 2.5T
Wegenbelasting: 80€ pm
Verzekering: 100€ pm
Brandstof: 300€ pm
Onderhoud: 80€ pm
Totaal: 560€ pm
–
Goedkoop? Nee. Maar het rijdt lekker, het is een veilige auto en die 5 cilinder maakt fijn geluid.
krisp zegt
2017 Hyundai Ioniq, 15.000km per jaar
– 500 euro per jaar verzekering (all risk)
– 300 euro per jaar onderhoud
– 1800kWh stroom (komt 95% van de zonnepanelen, gesaldeerd)
– afschrijving (±3000 euro in 2,5 jaar)
Grofweg 175 euro per maand of 14ct per kilometer, waarbij de grote grap natuurlijk dat daar een grote investering (PV, auto zelf) aan vooraf ging.
sabrerator zegt
Toevallig een keer uitgerekend. En dat viel niet mee.
Jaguar S-Type 2.7d met 40.000km per jaar.
Ca. 2000 belasting
Ca. 1000 verzekering
Ca. 2500 onderhoud
Ca. 800 banden
Ca. 3500 liter HVO100 = 8750
4200 sparen voor andere (350 per maand)
Totaal dus ca. 19.000 per jaar.
Kilometervergoeding is ca. 9000 per jaar.
Onderhoud kan ook nog best wel eens meer zijn. Zit nu een intercooler aan te komen. Vorig jaar distributie met beurt en remmen was ook riant meer.
Geen goedkope auto dus. Maar wel een heerlijke auto. Is ook wat waard. Ik lig er niet wakker van.
En dan heb ik er nog twee…
rogier_hentenaar zegt
Toevallig paar maanden geleden mijn Subaru WRX uit 2007 verkocht. Zestien jaar lang was de tot 310 pk opgevoerde Subaru de onmisbare metgezel voor zowel de vakanties, de toertochten met de club als de talloze gewone ritjes naar werk, school, familie en vrienden. In totaal reed ik er bijna 190K aan km.
In totaal heb ik net geen ton aan uitgegeven: dat is dus inclusief alles: afschrijving (destijds nieuw gekocht voor 32K), benzine, onderhoud, boetes, tuning (4K), verzekering, wegenbelasting etc. Per maand omgerekend ruim 500 euro of 0,53 euro per kilometer. Helemaal niet slecht, vind ik zelf.
Zie ook https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/subaru-impreza-2-5-wrx-awd-edition-2007/
Onehp zegt
EV6 77kWh rwd + GR Yaris per maand (in Zweden):
Belasting 3 + 17€
Verzekering 30 + 30€
Onderhoud 30 + 70€
Banden 50 + 60€
Brandstof (20 + 10kkm/jaar) 60 + 200€
Aankoop 50 + 40 k€
Verkoop ?? + ?? Jaap mag het weten. Eerste nog steeds een van de snelst ladende auto’s en 7 jaar garantie dus hopelijk wat waardevast. De andere hou ik zo lang mogelijk en dan kan ie of gewoon zijn aankoop nog waard zijn, of bijna niks….
—–
= teveel maar fijne auto’s
CL65 zegt
-CL65 ’04 +/- €400 belasting, verzekering, brandstof
-S350 ’10 +/- €600 idem
Valt nog mee als ik de bedragen zie van de huidige leasebakken en mijn dagwaardes stijgen alleen maar terwijl anderen alleen maar afschrijven.
okdoei zegt
Nissan Leaf 2 jaar geleden gekocht (2019).
Tot op heden.
+/- 20.000 pj
Verbruik gemiddeld 0,165 kWh per km.
Elektrakosten: +/- €0,38 per kWh. Volgens over 2 jaar gezien gemiddeld minder, nu is t €0,38 per kWh.
Zonnepanelen op t dak. Dus tel ff 25% van de tijd eigen stroom.
Wegenbelasting: €0
Onderhoud: 1x apk gehad à €50.
Verzekering: €75 pm? (Geen idee, heb een pakket).
Dus alles bij elkaar:
€78,38 voor de elektronen per maand.
€75 voor de verzekering.
€4.17 voor het onderhoud.
Zit nu op €157,55 p.m. gemiddeld over 2 jaar.
Maar ik krijg rijskostenvergoeding +/- 150 p.m. dus in principe kost die auto zo’n €7,55 p.m.
Alleen als ik de afschrijving erbij pak (zit op zo’n €6k nu) dan kost ie me €257,55 p.m.
racerx zegt
BMW F11
Verzekering: €100
Belasting: €90
Benzine: €200
Onderhoud: €40
Dus zo’n €430. Goedkoper dan een gemiddeld lease contract, maar personen die daarvoor kiezen hoeven geen auto aan te schaffen natuurlijk.
madhatter zegt
Dat is een hele waardevaste BMW, of je rekent de afschrijving niet mee
V8Vantage zegt
Afschrijving betaal je ook niet per maand, die betaal je pas bij inruil of verkoop ;-) Belangrijkste is dat de afschrijving net zo veel kost als dat de auto plezier geeft om in te rijden.
racerx zegt
Het meeste is er idd al wel af, daarbij kan ik dat nu nog niet goed inschatten. Heb ‘m daarnaast vrij gunstig gekocht en inmiddels zijn de occasionprijzen aardig gestegen.
bunnylebowski zegt
@racerx ben bijna 2x zoveel kwijt voor dezelfde F11 :O.
535i xdrive 2016:
– Verzekering all risk €160
– wegenbelasting €103
– Brandstof €400
– Onderhoud €125
– Banden €40
– Volgsysteem abonnement €12
– BMW Connected drive €6
Totaal €846.
racerx zegt
Ik heb een RWD 523i (stage 1). Meer dan wat regulier onderhoud a €500 per jaar hoef ik er niet aan te doen eigenlijk…
Robert zegt
Mazda 6 wagon – nov. 2012
Per maand geef ik dit uit:
MRB € 62
verzekering € 45 (all risk)
brandstof € 200 (fluctueert natuurlijk wel)
Zeg maar 300 euro per maand aan directe kosten.
Dan nog de ‘verborgen’ kosten, per maand:
onderhoud € 50 (€ 600 / jaar)
afschrijving € 125 (€ 1500 / jaar)
banden € 20 ( € 700 / 3 jaar)
Daarmee kost het rijden van een 11 jaar oude D-segmenter mij in totaal ca. 500 euro per maand.
dufornee zegt
Dagelijks rij ik een Mercedes E400d Coupe uit 2019, wat an sich al een bezopen slechte keus is. Echter als je dit gaat proberen te verzekeren (32j, 9 jaar schadevrij) kom je er pas echt achter wat het kost per maand en dan heb ik nog geen meter gereden. Vanwege de nieuwprijs en motorvermogen krijg je dit op Independer al nergens verzekerd, en dus moest het via de verzekeringsagent. Tevens is het natuurlijk een loeizware diesel, dus de belasting is ook een feestje:
Verzekering: €240
Belasting: €180
Gelukkig is de tweede auto ook een rationele keus, een Renault Megane RS 265, maar daarvan zijn de vaste lasten wel vriendelijker:
Verzekering: €70
Belasting: €70
In totaal zijn de vaste lasten dus 560 euro, en dan nog vier keer tanken met de Mercedes a 110 euro, plus gemiddeld eens per maand de Megane..
1100-1200 euro en dan tellen we onderhoud en afschrijving niet mee. Eigenlijk nooit zo over nagedacht :’).
imaginenl zegt
Smart fortwo 2015 (nieuw gekocht nu 133.000 gereden)
Afschrijving 140
Benzine 125 (15.000 km p/j)
Verzekering 40
Onderhoud 25
MRB 20
Parkeren 4
Totaal 354 euro p/m
Voor een “half” autootje nog best wat dus maar afschrijving is een bitch.
petroldrinker zegt
Kijk ik absoluut niet naar wat een auto mij kost, kan ik het betalen en wil ik hem? Is het antwoord ja, dan koop ik hem gewoon, zo simpel is het
schaap zegt
Met 3 privé nieuw gekochte auto’s best wel wat. 3 keer Full omnium in België: Ford Puma, BMW 420i Gran Coupé en Toyota GR 86. Zolang ik het kan betalen is het belangrijkste, niet het exacte bedrag.
MarcoM zegt
De schrijver vergeet 1 ding. Wat kostte de Tesla, voor de helft koop je ook een nieuwe mooie benzine broer, reken dan nog eens een keer alles uit.
rotjeknor66 zegt
Mercedes S500 uit 2010 heerlijke auto maar wel een moneypit om hem goed te krijgen ondanks dat hij maar 145000km weg heeft nu 10 maanden in bezit, zonder onderhoud €500 in de maand, met onderhoud €1500 in de maand….niet mals helaas
Ismail zegt
Golfje 7 GTI 01-2023 aangeschaft
Verzekering: €174,-
Belasting: €64,- p/maand (€193,- p/kwartaal)
Benzine: ~ €200,-
Onderhoud: ~ €75,-
Parkeren: ~ €20,-
Totaal: ~ €533,- per maand
V8Vantage zegt
Phoe, aan vaste lasten zit ik op 450 euro p/m. 198 wegen belasting rest verzekering.
Variabel, verschilt tussen de 300 euro tot 500 euro per maand. Afhankelijk van hoeveel ik rij.
Onderhoud ca 800 per jaar dus 67/maand
Dus 527 vast per maand. gemiddeld 400 variabel.
Afschrijving? Die heb ik niet op mijn auto, want BMW ;-). Pas bij inruil zie ik wel wat het is. Ja, stiekum reserveer ik daarvoor iets van 500 euro per maand. Maar zolang afschrijving (zoals ik hierboven al schreef) in verhouding staat tot het plezier dat een auto je geeft, dan is het goed. Iedere maand denk ik, best veel, maar elke dag als ik rij denk ik, wat een heerlijkheid. Maar ik heb hobby en pragmatiek gecombineerd in één auto dus dat geeft ook wel weer veel gemak en tijdswinst.
Ik rij de auto privé en doe aan km declaraties. Dus dat is ca 840 / maand declareren in mijn geval.
pentar zegt
XC40 Recharge met 408pk en alle toeters en bellen via Care by Volvo: €1200 per maand all in. Tanken is gratis met 25 zonnepanelen.
allesopdefiets zegt
Kia Niro HEV 2017 (rationele keuze, prima auto overigens) bij +/-20000km/jaar:
MRB: €68
All-risk: €55
Brandstof: €150 (2x tanken ongeveer, geeft 1500/1600km per maand)
Aflossing (ja, deze is betaald door de bank!): €240
Onderhoud (reservering): €80
Afschrijving (schatting): €230
Totaal zonder afschrijving: €593
Totaal met afschrijving: €823
Turbo S zegt
Ik heb alle kosten van 3,5 jaar eigenaarschap bij elkaar geteld en kom inclusief een geschatte afschrijving op rond de 900 euro per maand.
Ik zou nog iets kunnen zijn vergeten dus laat ik het houden op 1000 euro. Afschrijving blijkt toch altijd wat meer dan je gehoopt had als het zover is.
Ik rijd maar weinig anders zou het een stuk meer zijn.
muhtar zegt
Poeh!
Audi A6 C6 2005 4.2 quattro
Per maand:
Brandstof €485,-
Verzekering € 61,-
Mrb € 105,-
Res. Ond. € 150,-
Afschrijving € 60,-
Totaal: €861,- dit is serieus veel geld voor zo’n auto ;-)
tuutertuuter zegt
Ik houd de TCO (Total cost of Ownership) zeer nauwkeurig bij. De enige variable (afschrijving) is natuurlijk lastig in te schatten dus deze heb ik simpelweg berekend op basis van de nieuwwaarde in 2007, aankoopprijs in 2010, en aankoopprijs in 2018.
Ik rijd een Alfa Romeo 159 2.4 JTDm sportwagon uit 2007 en maandelijkse kosten zijn ongeveer €500,- bij 15.000 km.
Verzekering + Belasting per jaar: €1200,-
Brandstof per jaar: €2700,-
Afschrijving per jaar: ~€500,-
Onderhoud per jaar: ~€1000,-.
Kosten per km zijn ongeveer €0.40. Vind ik niet slecht voor het rijplezier, comfort en luxe!
michielleendert zegt
550 euro per maand voor Lynck&co abonnement. En dan zonnestroom van het dak en ik denk nog 50 liter benzine dus totaal zo’n 650 ex de kans op een paar krassen waar mogelijk je nog zeg 50 tot 100 euro per maand aan kwijt bent. (300 euro eten risico keer 8 krassen is wel realistisch in 2 jaar). Met mij tweedehands auto’s Mitobishi Outlander, Volvo V70 kwam ik met afschrijving, onderhoud, verzekering en wegenbelasting ook een eind richting de 400 per maand ex benzine. Dus toen was de stap naar de Lynk&co vrij klein. Die is dan weer zuiniger met brandstof maar dus wel eigen risico voor krassen etc.
bmw2coupeeigenaar zegt
BMW 2 coupe (2017 bouwjaar / gekocht in 2020) – Benzine
(10-12k p/jaar)
– Parking 45
– Belasting 4,85
– Verzekering 75 Vollcasco
– Benzine 75 (ongeveer 1 tank p/maand)
– Onderhoud en APK reserving 75
– Afschrijving: 50 Euro
Totaal: 350 Euro p/maand of 4.2K p/jaar