Vandaag is de goedheiligman aan zet.
Het is 5 december en dat betekent dat het heerlijk avondje is gekomen. Het heerlijk avondje spendeer je misschien wel op de weg, want men verwacht vanavond traditiegetrouw de nodige files. Op tijd vertrekken dus, tenzij je Sinterklaas wil vieren met de willekeurige persoon die naast je staat in de file.
In verband met het Nederlandse kinderfeest een gepaste lezersvraag vandaag. Wat kan Sinterklaas voor de Nederlandse automobilist betekenen? Het was weer een pittig jaar voor de autobezitter met aankondigingen van nieuwe maatregelen die gaan komen. Volgend jaar gaat de maximumsnelheid overdag omlaag naar 100 km/u. Is het voor jou een cadeau als dit op 130 km/u zou blijven?
Misschien heb je wel andere prioriteiten en wil je als cadeau dat de overheid in 2020 anders gaat kijken naar de autobelastingen. Ook gaan er dingen veranderen voor bezitters van oudere diesels, daarnaast gaan autobezitters gemiddeld per provincie meer wegenbelasting betalen en aan de BPM is nog steeds niks gedaan.
Drop hieronder in de comments wat Sinterklaas op het gebied van regeltjes en wetten in Nederland jou als petrolhead cadeau zou moeten doen. Misschien dat de goedheiligman en zijn pieten in Den Haag een pamflet achterlaat met alle wensen van de Autoblog-lezers…
Fotocredit: Sint en Piet bezorgen pakjes per Audi A7 via @hhitalia op Autojunk
dijan zegt
Sinterklaas heeft nog steeds geld .zo te zien aan de A7.
mashell zegt
@dijan: Domoor, Sinterklaas heeft oneindig geld, anders kan hij toch ook nooit niet al die cadeautjes betalen?
rutgerg zegt
@mashell: oneindig geld en t eeuwige leven die ouwe viespeuk. Mooi leven hoor.
3246cm252kw zegt
@rutgerg: viespeuk? Probeer maar eens een vrouw te vinden van gelijke leeftijd!
rolov zegt
@3246cm252kw: waarom zou je die willen?
phevtreb zegt
@rolov: Sinterklaas was zaterdag bij ons op bezoek en het viel ons allemaal op dat hij een sterke voorkeur had voor dames in de leeftijd 18-35 jaar, die mochten namelijk wel bij hem op schoot en legde hij zelfs zijn hand op een heup/bovenbeen van de dames. De heren en ouder dames mochten bij Piet op schoot..
Ik denk dus inderdaad niet dat hij vrouwen van z’n eigen leeftijd zoekt..
vonklausenburg zegt
@mashell: Oneindig +1 geld heeft hij!!!
joost1234 zegt
@dijan: valt allemaal wel mee. Komt neer op 1 extra rijstrook tussen purmerend en knooppunt zaandam.
Edge zegt
Ik rijd maar heel weinig snelwegkilometers sinds ik een baan dicht bij huis heb, dus die 100km/u maatregel treft mij niet of nauwelijks. Persoonlijk zie ik daarom liever de BPM afgeschaft worden, of op z’n minst enorm verlaagd worden zodat de aanschaf van een splinternieuwe leuke auto een stuk haalbaarder wordt voor ons autoliefhebbers en we geen 100.000 euro meer moeten betalen voor een Mustang die in de VS omgerekend 35.000 euro kost
fmgarcia zegt
@Edge: Beste Sint, geef mij een goedkopere Munstang. Voila, volgend jaar heb je er eentje. Kun je gerust een mp3 met V8 geluid in je schoen vragen!
fanboy zegt
@fmgarcia: Zal nog steeds importbelasting op zitten, anders was hij nog goedkoper.
fmgarcia zegt
@fanboy: Wat gaat die mach-e ong kosten in NL dan?
fanboy zegt
@fmgarcia: Zie artikel op deze site. Vanaf 49K.
Dat zou dus wat goedkoper kunnen zijn. Goed, er zit weinig BPM op, maar dus nog wel import tax (10% met daarover nog btw). Zelfde geldt voor Teslas.
Totdat productie in EU plaatsvind.
fmgarcia zegt
@fanboy: Oja tnx. Wist niet dat de prijzen al bekend waren. Had m gewoon alleen Mach-e genoemd en de hele wereld was blij geweest.
joost1234 zegt
@fmgarcia: snap niet dat ze zo’n dikke bak tegen zo’n prijs kunnen aanbieden. Wie wilt deze auto nou niet straks?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Als hij ervoor kan zorgen dat de huidige design afdeling bij BMW ergens anders terecht kan zou ik hem erg dankbaar zijn
Dutchdriftking zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Huidige 3, 5,7 en 8-serie zijn toch dikke prima? Al het andere is nooit écht mooi geweest.
rutgerg zegt
Een bredere a27 met bij Gorinchem een extra brug voor doorgaand verkeer in beide richtingen. Waardoor het vanuit Breda normaal naar Utrecht/Amsterdam te rijden is sochtends. En smiddags weer terug. Dankjewel sinterklaas namens half Brabant.
moveyourmind zegt
Laat hem Rutte maar meenemen naar Spanje…
Daar zijn ze toch al aan Franco gewend…
En de bezorger van Zwaarlando, Dress for een ouwe bes, Omamoda, Fashionbig en Duremodevoorvrouwenmetzesmatenmeer.
Anders houd ik nog geen geld over.
hondar zegt
@moveyourmind: hahahha! Vraag of ze Klaas Dijkhoff dan ook gelijk meenemen. Van het overgebleven wachtgeld kunnen we weer heel wat kindjes mee blij maken!
vondick zegt
@hondar: huh? Wat is er nou weer mis met Dijkhoff?
lekbak zegt
@moveyourmind: strak plan. En de rest van het kabinet, de gehele eerste en tweede kamer, de raad van State en de hoogste 5 lagen van alle ambtenaren bij ministeries ook gelijk.
mashell zegt
@lekbak: en dan wijst de koning Peter R. de Vries aan als dictator.
ghost zegt
1. Ergens in Nederland op een Rijksweg de snelheidslimiet dag en nacht opheffen.
2. Alle spitsstroken permanent open!
3. ‘S nachts geen snelheidslimiet.
lekbak zegt
Ik zou het niet erg vinden als de lieve Sint een aantal leden van het kabinet onschadelijk zou maken. Of ze dan in de zak mee naar Spanje gaan of hij het op een andere manier “oplost” maakt me dan niet zoveel uit. Er zijn vroeger zat mensen opgehangen voor minder verraad..
robert110 zegt
Een totale herziening van de belasting op auto’s. Niet belasting op belasting op belasting maar gewoon een keer goed droog in de kakker en dan klaar. En dan maakt het mij niet eens zoveel uit of dat dan betalen per km, maand of auto wordt.
Dutchdriftking zegt
Tja, dat gaat een aardig lijstje worden….
– Kerncentrales bouwen zodat we het klimaat akkoord van 2050 halen zonder idiote maatregelen voor automobilisten, boeren, en kansloze wind/zonne-energie
– Heel GroenLinks en D66 mee naar Spanje
– Landelijk invoeren van blauwe diesel (en meer bronnen voor deze duurzame vorm van brandstof zoeken, bijvoorbeeld plastic soep) en deze milieu maatregel stimuleren door wegenbelasting op diesel flink te verlagen
– Maximum snelheid terug naar 130, en op diverse trajecten (bijv. A2 Amsterdam-Utrecht) na 22:00u onbeperkt
– BPM verlagen
– WLTP herberekenen
– Inzet van BOA niet gebruiken voor snelheidscontroles maar voor smartphone gebruik en onnodig links rijden
– Elektrische/hybride voertuigen tijdens de spits een inhaalverbod, deze voertuigen betalen tenslotte geen/minder wegenbelasting
O plaat zegt
@dutchdriftking:
Vergeet dan ook niet een oplossing om het kern afval te verwerken te vragen. Wie weet is de volgende Nobelprijs dan wel voor de goed heilig man..
robert110 zegt
@shiva: Wij hebben in Nederland uitstekende faciliteiten om kernafval op te slaan. Daarnaast is de omvang van kernafval van kernenergie zo klein dat, zelfs met oog op de sterk toenemende vraag naar elektriciteit de gevolgen voor toekomstige generaties zeer klein zijn. Kleiner dan de gevolgen van niets doen of de gevolgen van halve maatregelen.
tttijn zegt
@robert110: Dit is juist. Jammer dat er zoveel mensen zich laten manipuleren en maar iets roepen.
tenaci zegt
@shiva: Finnen zetten vol in op kernenergie om klimaatdoelen te halen. Weinig discussie daar. Afval van de centrales pakken ze goed aan. Boren diepen tunnels in grote diepe rotslagen, daar gaat het in en wordt hermetisch afgesloten. Dat ligt dan voor de eeuwigheid in km’s dik gesteente. Lijkt me prima oplossing.
mashell zegt
@tenaci: is dat gesteente dat wij in Zuid Limburg hebben niet een beetje poreus? Zou wel een nieuwe slogan mogelijk maken: Zuid Limburg je gaat er van stralen!
Dutchdriftking zegt
@shiva: ,@robert110: @tttijn: @tenaci : Kijktip, de documentaire Insight Bills Brain op Netflix. Bill Gates financiert samen met diverse partners startups, een hiervan heeft nu een kerncentrale werkend op kern afval!
Kortom, grote energie uit kernafval, kleine energie (vervoer) uit blauwe diesel wat is opgebouwd uit onder andere afval. Als we op deze manier ons klimaatvraagstuk kunnen oplossen met ons afvalprobleem dan snijdt het mes aan twee kanten!
3246cm252kw zegt
@dutchdriftking: mooi lijstje! Ik dacht die vraagt wel heel veel maar na lezen zitten er wel hele goede dingen tussen!
O plaat zegt
Een uitzondering voor alle oldtimers vanaf 30j in elke milieu zone net zo als in Brussel. Oké dat het verkeer groener moet maar tref de echte liefhebber niet.
mashell zegt
@shiva: waarom zouden ze liefhebbers van zwaar vervuilende auto’s niet mogen treffen?
O plaat zegt
@mashell:
rijdend historisch erfgoed. De EU heeft ook als richtlijn gesteld dat landen uitzonderingen moeten maken voor echte klassiekers.
Nu mag ik in België Brussel binnen maar Gent en Antwerpen enkel na het kopen van een abonnement voor 300 euro per stad, waanzig voor wie 3 klassiekers staan heeft. Door mij te verplichten 1 van de 3 te kiezen verrander je weinig aan de uitstoot dan kies ik toch voor de 66er met V8. Ook belachelijk te denken dat 300 euro per jaar de lucht schoner zou maken.
vondick zegt
@shiva: ouwe zooi joh. Gewoon nieuw.
basr32 zegt
@mashell: Waarom zouden overheden zich uberhaupt moeten bezighouden met die zwets?
julez zegt
Ik kan allerlei dingen opnoemen die tof zouden zijn; geen snelheidslimit op bepaalde snelwegen zoals in Duitsland, geen/minder wegenbelasting, meer rijbanen. Maar die zijn onrealistisch.
Wat ik wél graag zou willen zien, is wegenbelasting en verzekering op basis van de gereden kilometers (km-heffing). Ik heb namelijk 4 auto’s (één permanent geschorst, als project), waarvan ik er maar in één dagelijks rijd. De rest schors ik voor de helft van het jaar (herfst-winter). Ik zou het fijn vinden om mijn auto’s niet te hoeven schorsen, zodat ik zelf kan kiezen of ik toch een stukje wil rijden op die ene prachtige winterdag. En ik zou het fijn vinden om niet de volle mep te hoeven betalen voor alle auto’s, gezien ik er maar in één tegelijk kan rijden.
Ook vind ik die 100 km/h maatregel echt de grootste onzin van de afgelopen paar jaar. Niet perse omdat ik nu 100 km/h moet rijden, wat wel echt irritant is als ik een keer een uur of anderhalf ergens heen moet rijden, maar vooral omdat wij automobilisten al zó enorm uitgeknepen worden, terwijl juist nú het wagenpark schoner gaat worden dan ooit met alle elektrische auto’s.
Thanks alvast, Sinterklaas.
koeberg zegt
(even een bommetje laten vallen hier)
Lieve Sint,
Ik wens iedereen die door mijn stad rijdt een electrische auto.
Dank u, Koeberg.
crashingduke zegt
@koeberg: Dat wil je zeker om de uitstoot van de gevallen bom te compenseren. Overigens, mijn zege heb je ?
rutger97 zegt
Dat iedereen met de mist zijn verlichting aanzetten
jipino zegt
@rutger97: of als het donker is hun achterlichten en soms inderdaad überhaupt verlichting
nopetrolnofun zegt
Extra belasting op motoren kleiner dan 2 liter en dubbel tarief voor elektrisch/hybride voertuigen.
Frenkyboy zegt
Werkende knipperlichten op Audi’s en BMW’s
3246cm252kw zegt
@frenkyboy: op veel Audi’s en BMW’s is het optioneel geloof ik ?
3246cm252kw zegt
Gewoon 130kmh inderdaad en op 5 baans de meest linker baan Max 200kmh.
Op 3 baans meest linker baan 160kmh.
niek93 zegt
Voor mn Jetta uit 1991 betaal ik de wegenbelasting liever naar gebruik. Voor de leasebak zou het fijn zijn dat ik er ook eens echt mee kan rijden ipv eindeloos filerijden
toyotavenray zegt
Mij een Toyota Corolla hatchback 2.0 high power hybrid geven. (Full option). In het zwart met zwarte velgen. Of de bpm afschaffen.
vondick zegt
@toyotavenray: huh? Hahahaha
PeugeotGTI zegt
Een Pagani Zonda F graag. En pepernoten.
koeberg zegt
@peugeotgti: Nou ja, één van de twee wensen moet haalbaar zijn.
diablogt zegt
Als autoliefhebber wil ik hem vragen om ons onderdeel te maken van Duitsland, maar ben bang dat dat niet in dank afgenomen zal worden.
Daarom zeg ik pleit die Rutte in de zak en weg ermee.
gewoondirk zegt
Oh Sint laat mij eens denken
Waarmee u de automobilist het minste zou krenken
Brandstof voor nop
Of een onbegrensde top
Zoveel moois dat u ons kan schenken!
Pordon zegt
Lieve Sint, graag een oplossing voor de milieuproblemen waarbij niemand tegen het hoofd wordt gestoten, alle belangen worden behartigd en we er allemaal beter van worden. Of is dat teveel gevraagd?
koeberg zegt
@pordon: Dat klinkt een beetje als: mag ik een vierkante cirkel en een onzichtbare roze olifant.
cloverleaf zegt
Een privé helikopter inclusief piloot en tankpas.
crashingduke zegt
Een Aston Martin. Net als de 32 voorgaande jaren.
jeroenm83 zegt
Lieve Sint,
Álle 45km-karretjes van de weg. Of je ze de sloot in kiepert of verbant naar Siberië of een Pool (N/Z) boeit niet.
Mensen die langzamerrijdenwantzolekkerzuiniglookatme-eco-ego op de linkerbeen -> zie 45 km karretje
Vrachtwagens die inhalen op een tweebaans snelweg….enfin….u snapt het, lieve Sint
Mensen die hun telefoon of wat dan ook gebruiken en zichtbaar niet meer kunnen autorijden: verdeel hun beltegoed maar over de rest van Afrika ofzo. De Sint is er voor iedereen, immers.
De driebaansweg snelweg: links 150, midden max 130/Tesla, rechts vrachtwagens. ‘S nachts naar 180 kmh.
Vrouwen (m/v) die 100 pakjes van Zalando bestellen en zo ongeveer direct terugsturen: verzendkosten betalen. Of u mag de kleding innemen en verdelen onder mensen die het zwaar hebben.
Hoe we dat gaan betalen, lieve Sint? De BPM, MRB enzo, daar kappen we mee, jawel! Benzine 3 EUR per liter, iedereen 33% belasting laten betalen, en klaar zijn we.
Stopt u Rob J, en Jesse K ook even diep in de zak en aan t werk op die zwaaaaar eco-unfriendly maar o-zo romantische stoomboot van u? Dat zal ze leren.
Fijne pakjesavond allemaal.
Crosscabouter zegt
@jeroenm83: OK. Rustig inademen en even tot 10 tellen….. Gaat het alweer?
vondick zegt
@jeroenm83: Er zijn geen 45km karretjes op de weg. Zie ze nooit.
jeroenm83 zegt
Grmbl…linkerbeen=linkerbaan
Oja, een AutoCorrect die wat lekker werkt voor jeroenm83 graag!
Ot92 zegt
Lieve sint, heel graag zou ik het volgende willen:
– MRB afschaffen (extra accijns op brandstof, de vervuiler betaald)
– BPM afschaffen
– geen snelheidslimiet op de snelweg na 22:00 uur
Dit is niet teveel gevraagd, toch?
jorden zegt
Een 3 baans A58
vaakbenjetebang zegt
Dat alle stuurlui aan wal maar zich maar snel verkiesbaar mogen stellen en glorieuze overwinningen mogen boeken om ons dan te verbazen met hun elegante en doeltreffende oplossingen voor uiterst complexe problemen.
Dat is alles wat ik vraag van de Sint.
vondick zegt
@vaakbenjetebang: ik ben helemaal niet bang
sizedoesmatter zegt
Een nooit leegrakende jeneverfles. Dan kan ik de impact van alle idiote anti-auto plannen blijven wegspoelen en vergeten. Pas als ik weer nuchter ben zal ik achter het stuur kruipen….
sizedoesmatter zegt
Ohja, en geef het wachtgeld van politici die (weer) werk hebben en de bonussen van (top?)bestuurders aan de minima!
bennyyy zegt
Beste Sint, rijmen en dichten is niet aan mij gericht, daarom de BPM vanaf nu niet meer verplicht.