Omdat het vandaag de laatste dinsdag van de week is, doen we gewoon nóg een lezersvraag. Wat is logischer bij het opladen van je EV? Betalen per minuut, of per kWh?
Misschien dat je het al doorhad, maar we zitten hier bij Autoblog.nl middenin de EV 10-daagse. Dat betekent dus dat er extra veel over elektrische voertuigen wordt geschreven, of we het nou leuk vinden of niet. Want elektrische auto’s hebben de toekomst. Is nou eenmaal zo.
En bij elektrische auto’s komen ook een heleboel zij-effecten aan bod. Actieradius bijvoorbeeld. Daar praat je bij de gemiddelde benzineslurper niet of nauwelijks over. Of over wie de beste laadmogelijkheden biedt. Voor plofmotoren maakt dat ook niet zoveel uit, benzine is benzine en diesel is diesel.
Maar zo zijn er nog meer dingen waar we het over kunnen hebben. Bijvoorbeeld of het tijdens het laden logischer is om te betalen per minuut, of per kilowattuur…
Lezersvraag: Wat vind jij logischer?
Omdat de elektrische autotechniek nog relatief in de kinderschoenen staat, is het goed om over dingen te discussiëren. Bijvoorbeeld of het logischer is om je volle accu af te rekenen aan de hand van het aantal minuten dat je staat te laden, of naar hoeveel kWh erin is ‘gepompt’.
Dat klinkt gek, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Vooral voor voertuigen die hoge laadsnelheden kunnen halen kan dit gunstig zijn. Zij zullen sneller vol zitten en daardoor een lagere prijs betalen voor de laadsessie. En ook voor auto’s met een kleinere accu kan het positief uitpakken.
Betalen per minuut of per kWh?
Bij de meeste laadstations betaal je gewoon per eenheid stroom die in de accu gaat, hoe lang dat ook mag duren. Maar is dat wel de beste manier van de prijs berekenen?
Daarom deze lezersvraag, wij zijn benieuwd wat jouw mening hierover is. Moeten we betalen per minuut gaan omarmen, of houden we het gewoon bij de manier waarop het nu gaat en reken je af naar het aantal kWh’s?
Verblijd ons daarom met jouw wijsheid en spuw je reacties hieronder, in de comments!!
Dank alvast!
En voor hen die denken: rare vraag. Lees in ons artikel over ‘Op vakantie met een EV‘ dat dit in Frankrijk vaak al de realiteit is!
f1timmie zegt
Aan de pomp betaal je toch ook niet per minuut?
golf1985 zegt
Gewoon benzine tanken.
cossiekiller zegt
Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten? Als je je auto nog uren aan de stekker laat hangen als hij al opgeladen is, reken je gewoon een klein extra uurtarief aan.
Neuf-Trois zegt
Betalen per kWh natuurlijk, anders wordt thuis laden of op de zaak opeens een stuk duurder. Daar gaat het immers vaak het langzaamst.
Ook zou dit de rijken weer subsidiëren aangezien zij de duurste auto’s met de snelste laadcapaciteit kunnen rijden wat het laden goedkoper zou maken bij betalen per minuut.
Kortom, slecht idee wat mij betreft
schuimbekje3 zegt
Lekker als zon paal gaat loadbalancen. Betaal je per minuut maar krijg je 150kw gedeeld door 8 auto’s.
str8six zegt
Ik betaal per liter
lebeaunl zegt
In Frankrijk bij Ionity per minuut betaald. Met EV6 had ik in 18 mins 50 kw geladen en betaalde maar 6 euro.. dus per minuut mits snelladen! Ben je ook meteen van laadpaalklevers af 🤔😎
deeeef zegt
heb een autootje welke wat traag laadt (gemiddeld 33k) dan is het niet leuk meer om per minuut te betalen
moveyourmind zegt
Liefst per KWh, dat is lekker voordelig,
Maar met betalen per minuut zou ik ook geen moeite hebben. Dat moet ik hier bij de andere parkeerplekken bij de supermarkt waar ik mijn dieselauto kan parkeren ook, alleen zijn die niet zo lekker dicht bij de ingang van de winkel.
koeberg zegt
Waar jij moet betalen om je dieselauto te parkeren moet iemand ook betalen om zijn of haar elektrische auto te parkeren. De laadpaal is gewoon een aanvullende dienst waarvoor je per geladen kWh betaalt. Naast parkeerkosten dus.
flyerbunch zegt
Sommige laders (Snelladen) doen beiden.. kWh en 0,01€ per minuut erbij bijv.
fanboy zegt
Mijn EV laadt wat langzamer met 50kW, dus ik zou zelf zeggen per kWh. Maar op een snellader langs de snelweg die veel gebruikt wordt snap ik de per minuut kosten wel.
Op een laadpunt in de stad o.i.d. hoeft dat allemaal niet, vooral wel betalen per minuut dat je niet laadt en de paal bezet houdt.
faalhaas zegt
Waarom niet beide? KwH x Tijd
Je betaalt voor de “huur” van de laadplek voor een x periode en je betaalt voor je verbruiksmiddelen.
sjaakk zegt
Inderdaad beide. Gewoon kwh totdat de auto vol is. Nadat de auto vol is per minuut een x bedrag om de laadplek bezet te houden. Zo voorkom je sneller paal klevers.
Otua zegt
Ik vind dit maar een domme vraag, waarschijnlijk om reacties uit te lokken. Er is geen enkele (logische) reden om te rekenen per minuut. Stroom gaat per kWh, peut gaat per liter, groente gaan per kilo. Het is gewoon logisch, het reflecteert de kosten het beste. Door per minuut te rekenen zou je het alleen maar minder interessant maken voor de instap markt voor EVs (aan de goedkopere kant van het spectrum is snelladen minder relevant) en dat vertraagd uiteindelijk de hele verkoop in de EV markt.
Tenzij iemand van de redactie wel een goede reden kan geven om dit te doen, want in dit artikel wordt die m.i. niet gegeven
nicolasr zegt
Er wordt inderdaad geen goede reden gegeven. Daarom wordt er ook naar gevráágd. Aan jullie. LezersVRAAG! Waarop hopelijk antwoorden komen. Van lezers. En daarmee is ook meteen het tweede gedeelte van je eerste (erg onvriendelijke) zin beantwoord.
Otua zegt
Mijn excuses, ik was een beetje moe (chagrijnig) denk ik, niks persoonlijks. Ik vind inderdaad dat @sjaakk wel een goed punt maakt. Per kWh betalen om de redenen die ik al heb gegeven en vervolgens per minuut betalen als de accu vol is en je dus alleen maar in de weg staat.
Al sta ik wel achter mijn punt dat bij een lezersVRAAG argumenten horen voor beide antwoorden, anders heeft het artikel weinig toegevoegde waarde. Maar niemand anders zegt er iets over dus ik zal er wel naast zitten haha
michaelras zegt
De wereld is tegenwoordig rond en buiten Nederland kom je dit in Frankrijk bijvoorbeeld dus veelal tegen. Sterker nog: tijdens een trip deze zomer in Frankrijk heb ik maar 1 keer per kwh afgerekend en de rest per minuut. Heb de link naar dat artikel hierboven in de tekst gezet ;-)
Dieseltor zegt
Nou, @Sjaak: hierboven geeft een hele goede reden waarom er per minuut betaald moet worden.
koeberg zegt
Per kWh natuurlijk. Je neemt toch een product af, daar betaal je voor. Thuis betaal je je elektriciteit ook per kWh; niet per minuut dat je een apparaat (of dat nou de oplader van je telefoon of waterkoker is) in het stopcontact hebt.
HelldogBE zegt
Dan stelt iedereen op daguitstap zijn laadsnelheid in op 2kW, ben je van die vervelende idle charge af!
Kan tegenwoordig met de snellader ook door hem op “eco charge” te zetten. Kan je rustig je lunch opeten.
Otua zegt
Daar heb je een goed punt. Ik wist niet dat je handmatig de laadsnelheid kunt bepalen. Maar vind je het “eerlijk” dat je meer zou moeten betalen voor het opladen van een instapper dan bijvoorbeeld een Taycan?
karhengst zegt
De parkeerplek waar je staat is een dienstverlening. Daar betaal je normaalgesproken ook gewoon voor.
Thuis betaal ik overigens ook huur voor de parkeerplek.
En precies wat HelldogBE zegt: Genoeg manieren om de boel te flessen. Dus een pragmatische oplossing zou goed zijn. Ik kan me ook voorstellen dat de eerste 15 minuten laden gratis zijn. Voor optimaal snelladen, maar daarna wat duurder per minuut. Of op een slimme manier waar de paal weet wat voor auto je hebt, wat de Max snelheid is en wanneer je in het trage bereik zit, dat dan de teller gaat lopen.
koeberg zegt
> En ook voor auto’s met een kleinere accu kan het positief uitpakken.
Ehh nee. Een auto met een kleinere accu is wel sneller vol, maar er gaat ook minder in. Dus maakt niet uit.
c4seum zegt
Opzich, laden tot 100% per kWh, daarna per minuut. Alleen bij openbare laadpalen natuurlijk.
shicomm zegt
Beetje rare vraag..
Betalen per minuut kan lekker voordelig zijn maar is dat zeker niet altijd.
Een bepaalde vorm van een extra tarief per minuur om laadpaalhoggers te straffen is dan weer wel volkomen terecht.
Net zoals bij andere vormen van energie is het volledig logisch om per eenheid te betalen.
Dat sommige #beep!# gaan lopen huilen dat ze niet al die eenheden “krijgen” door verliezen is zeer ergelijk imho.
Zelfs waterstof kent verliezen , dat je daar extra hard voor word gepakt door die krankzinnige kiloprijs is misschien zuur maar niet onoverkomelijk.
michaelras zegt
nee geen gekke vraag, want dit is al de realiteit bij veel laadpalen buiten NL
kerre zegt
kWh is toch een vorm kilowatt per 60 minuten? Waarom dan nog eens of apart per minuut betalen?
redbeams zegt
Gaat om de hoeveelheid vermogen die je per 60 min opneemt.De ene auto kan sneller het vermogen tot zich nemen dan een andere…daar zit het verschil en verdienmodel ook in.Kunstmatig de snelheid beperken aan de laadpaal is ook een manier om te verdienen 😉
mashell zegt
Per kWh, want als er per minuut betaald wordt heeft de laadpaalaanbieder er een belang bij dat het niet optimaal werkt, bij een mindere laadsnelheid verdient deze meer. Zoiets kan alleen maar mis gaan.
arta zegt
Per kWh voor alle AC-palen.
Het model bij de Tesla Superchargers vind ik wel charmant. Je betaald per kWh, maar als je een paal bezet blijft houden terwijl de auto al klaar is met laden én het druk is op het laadstation ga je ook per minuut betalen.
yupyup zegt
Zoals iemand al opmerkte, in een kwh zit al een tijdseenheid. Wat mij betreft zet je de kwh prijs op een vast bedrag, opgebouwd uit stroom en parkeerkosten. Zolang de stekker aangesloten blijft, betaal je dat tarief ongeacht de hoeveelheid stroom die je afneemt. In het begin betaal je dus vooral voor de stroom en hoe langer je blijft plakken, hoe meer je betaald door de parkeerplek.
In deze vorm van een idle charge heeft het geen zin om je auto langzaam te laten laden, je betaald immers net zo veel (of meer omdat je de paal dan bezet houdt).
thjvanvlerken zegt
Per kwh lijkt mij logischer. Als de auto vol is per minuut na 30 minuten of iets. Anders kan iemand anders niet laden.
invictus66 zegt
Betalen per kWh lijkt me het enige juiste. Er kan uiteraard ook een kost per minuut aangerekend worden, maar dit noemt men parkeergeld. Ik begrijp dat je door het laden per minuut ook het efficiënter gebruik van de paal kan stimuleren, maar dit klinkt voor mij enkel als een workaround voor een tekort aan laadpalen.