• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: wat is jouw favoriete motorblok?

Auteur: RubenPriest, gepost 2 februari 2021 om 11:00 – 183 Reacties

Lezersvraag motorblok

Of het nu om de beleving of om het rijden gaat. De koets eromheen maakt in dit geval niet uit. Wat is jouw favoriete motorblok?

Een auto kan nog zo mooi zijn. Als de aandrijflijn je niet aanspreekt kan dit zomaar het hele plaatje verpesten. In deze lezersvraag staat het innerlijk, eh, het motorblok centraal. Want van welke motor kun jij het echt warm krijgen? Het maakt niet of het het blok is gebruikt in je droomauto of omdat je persoonlijke warme herinneringen draagt aan de motor. We willen weten wat het is en waarom.

Lezersvraag motorblok

We leven in een tijd dat de verbrandingsmotor niet het eeuwige leven meer heeft. De vraag is alleen hoelang we nog kunnen genieten van die kleine explosies in het voorronder (of achter je). Daarom staan we in deze lezersvraag stil bij de vraag wat je favoriete motorblok is.

Krijg jij een glimlach van oor tot oor als je aan een BMW-diesel denkt met 4 turbo’s en koppel tot in den eeuwigheid? Of kippenvel van een natuurlijk ademende twaalfcilinder. Het kan ook zijn dat je warmloopt voor hele andere dingen. Een oude V8 met carburateur bijvoorbeeld, of een oude tweetakt.

De oren van ondergetekende klapperen van diverse soorten motorblokken. Mooie herinneringen heb ik aan de S65 BMW V8 in de E9X M3, die van buiten nog imposanter klinkt dan van binnen. Het maakt niet of je aan de voor- of aan de achterkant staat. Zowel het aanzuiggeluid als het uitlaatgeluid is magistraal. Zo’n geval dat je de sleutels aan een vriend meegeeft, omdat je de auto gewoon even vanbuiten wil horen.

Ook interessant!

  • Lezersvraag: met welke auto bezorgt Sint veilig en snel pakjes?
    Lezersvraag: met welke auto bezorgt Sint veilig en snel pakjes?
  • lezersvraag podcast
    Lezersvraag: Wat is jouw favoriete autogerelateerde podcast?
  • life hack sneeuwschuiver
    Lezersvraag: Wat is de ultieme lifehack voor de auto?
  • Lezersvraag: de lekkerste wegen van Europa?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag, motor

Vorig bericht: « Hint naar Volkswagen Golf R Plus met meer power duikt op
Volgend bericht: Vossen Aventador SV bereikt eindelijk perfectie »

Lees Interacties

Reacties

  1. n54coupe zegt

    2 februari 2021 om 11:03

    BMW N54

    Login om te reageren
    • zlover zegt

      3 februari 2021 om 19:35

      @n54coupe: Voor mij de N52

      Login om te reageren
    • bmwe30318is zegt

      4 februari 2021 om 09:40

      @n54coupe: M20/M30

      Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    2 februari 2021 om 11:04

    De witte motor

    Login om te reageren
  3. kimhung zegt

    2 februari 2021 om 11:09

    Heb er 3

    Lexus LFA 1LR-GUE in samenwerking met Yamaha

    Porsche carrera GT 980/01

    Alfa Romeo busso v6

    Van de V10 kan ik niet kiezen welke nou het lekkerste klinkt

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      2 februari 2021 om 13:21

      @kimhung: pre-lp gallardo 5.0 klinkt ook fenomenaal

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        2 februari 2021 om 13:46

        Dit is wat ik kan waarderen en wat niet veel mensen zeggen! Dat oude blok heeft nog een bepaalde hoge toon erin. Klinkt mooi, zonder overdreven geluid te maken. Echt prachtig dat geluid:

        https://www.youtube.com/watch?v=bDQ7ZHIqxhY

        Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      6 februari 2021 om 21:06

      De BMW V10 in de formule 1 van weleer, dan wel de kwalificatie motor die bijna 22.000 toeren draaide. Op Spa hoorde je m zo lekker galmen tussen de bergen en het terugschakelen, wat een klappen

      Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    2 februari 2021 om 11:10

    De 4g63 van Mitsubishi. Met turbo (4g63-t) in staat tot veel vermogen, zonder turbo een ontzettend betrouwbaar en soepele 2.0 mpi met 130-140pk. Zulke sterke gietijzeren blokken worden nu vrijwel niet meer gemaakt, deze komen nog echt uit de midden jaren 90 periode dat ze in Japan ontzettend hoge kwaliteit blokken maakten.

    Daarnaast is het blok uit de LFA echt 1 van de meest geweldige atmosferische motoren ooit gebouwd.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      2 februari 2021 om 11:29

      Oja en Hyundai / Kia is 20 jaar geleden hun groeispurt begonnen met de 4g63 door ze in veel voertuigen te zetten. Met name de Tucson en Sportage waren een succes.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      2 februari 2021 om 12:27

      Ik dacht, en doe het nu, om mijn 2.5 TDI te vermelden, 500.000 km zonder onkosten buiten normaal onderhoud.
      Geen olieverbruik en nog steeds sterk genoeg. Net zoals je stelt, zo (willen) worden ze niet meer gemaakt.

      Login om te reageren
    • Batsgeit zegt

      2 februari 2021 om 17:16

      Soepel wil ik hem niet noemen, de M52B20 in m’n 320i is een hele bak soepeler dan de 4G63 die destijds in m’n Galant lag. Betrouwbaar zijn ze wel, zuinig ook niet. Lopen uitmuntend op LPG, dat dan weer wel :)

      Login om te reageren
    • Ben the Savage zegt

      2 februari 2021 om 20:07

      Ik was de link DSM/Hyundai even uit het oog verloren, maar dankzij uw post heb ik nu een tabblad “Marktplaats – Hyundai Lantra wagon 1.6” en een tabblad “4G63 engine for sale” in mijn browser open staan.

      Hartelijk dank voor het implanteren van een slecht idee 😜😂

      Login om te reageren
  5. maxidyne zegt

    2 februari 2021 om 11:10

    2.2 20V turbo 5 cilinder. Oer betrouwbaar, heerlijke geluid en makkelijk te tunen. Heb die van mij 20 jaar, gaat maar door. Nooit wat mee gehad, alleen een turbo revisie.

    Login om te reageren
  6. smijsie zegt

    2 februari 2021 om 11:14

    2JZ natuurlijk. Pop the hood.

    Login om te reageren
  7. dalmore zegt

    2 februari 2021 om 11:14

    Een paar favorieten;
    – m’n 32 jaar oude V12 voor de souplesse
    – 1000 V2 die onder een sportieve motorfiets hangt, liefst zonder te veel elektronica dus gewoon rauwe kracht
    – 6 in lijn met een lekkere turbo erop voor dagelijks vervoer

    Login om te reageren
  8. rikv99 zegt

    2 februari 2021 om 11:16

    Alles op carburateur wat net niet afslaat bij stationaire loop. Vooral die ouwe Amerikaanse V8-en of die 180cc Gilera Runners. Heeeeeeeerlijk

    Login om te reageren
  9. fabian159 zegt

    2 februari 2021 om 11:19

    320 cdi blok uit de c klasse van 2007

    Login om te reageren
  10. Robert zegt

    2 februari 2021 om 11:19

    De eerste generatie TDI. Je kunt veel zeggen van de hedendaagse kwaliteit van VAG producten, maar die blokken waren een behoorlijke game changer in de automotive industrie. Tuurlijk, de common rail diesels hadden een veel mooiere loopcultuur, maar die pompverstuiver had heerlijk veel koppel én was super economisch in het verbruik.

    Login om te reageren
    • superturbodiesel zegt

      3 februari 2021 om 00:18

      @RRRobert: eerste generatie VAG TDI’s waren uitgerust met een verdeelpomp, de tweede gen TDI (periode Golf 4) waren pompverstuivers. VW deed dan de ponpverstuivers en Audi de common rail.

      Login om te reageren
  11. ceesludo zegt

    2 februari 2021 om 11:21

    Al jaren heb ik veel plezier van het BMW M54 blok; eerst in een E46 330i en nu in een E38 728i. Niet het meest imposante blok dat in dit rijtje zal verschijnen maar een prachtige combinatie van geluid, power en betrouwbaarheid!

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      2 februari 2021 om 13:13

      Kuch, vacuumlekken, carterventilatie. Power en betrouwbaarheid associeer ik niet echt met mijn 325i. :( Twee BMW-specialisten hebben zich er al op kapot gebeten, hij gaat dit jaar de deur uit. Geluid is wel mooi!

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        2 februari 2021 om 13:29

        @pjotr: zuigerringen, sensoren, valse lucht of ECU. Veel meer kan het niet zijn. Ja dat je E10 tankt misschien…?

        Login om te reageren
    • sulobb zegt

      2 februari 2021 om 21:17

      m54b22 (e39) hier. Mooi geluid, zeker met een sportuitlaat eronder. Mits goed/dealer/specialist onderhouden zijn ze best betrouwbaar, maar in ieder geval moet je er vaker wat geld tegenaan smijten… In tweeenhalf jaar carterventillatie, lekkages, vals lucht (lmm) etc. vanalles gehad, maar ben zo koppig en in liefde dat ik ‘m nog altijd wil houden :D

      Er zijn ook positieve kanten natuurlijk. Heerlijke zescilinder, rustig en snel cruisen, rijcomfort en stuurgevoel… De volgende generaties gaan dit niet meer kunnen voelen,

      Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      2 februari 2021 om 23:25

      @ceesludo: het probleem met die auto’s is dat ze inmiddels al vaak in handen gevallen zijn van mensen die er geen onderhoud aan doen en alleen maar investeren in een sportuitlaat en een K&N luchtfilter.

      De juiste olie, onderhoud, goed warm rijden en geen korte afstanden scheelt al een hoop. Heb inmiddels 100dkm probleemloze kilometers gereden in mijn 328i met M52tü motor.

      Mijn favoriet is de M52tü. Deze heeft een aantal voordelen tov de M54, maar iedereen staart zich dood op de ~28pk die een x30i meer heeft tov een x28i.

      Login om te reageren
      • ceesludo zegt

        3 februari 2021 om 11:37

        100% eens met deze analyse; mijn E46 had van eerdere eigenaren duidelijk wat minder liefde gekregen en toonde gebreken bij +/-300.000 km, waaronder lekkende pakkingen. Mijn E38 is met fluwelen handschoenen behandeld is nog bijna als nieuw na bijna 370.000 km. Goed warm rijden, olie op peil houden en ieder jaar verversen is tot nu toe genoeg.

        Het blok is dus ijzersterk, maar zelfs een sterk blok gaat kapot na 300.000 km mishandeld te zijn.

        Login om te reageren
    • dutchdriver12 zegt

      3 februari 2021 om 00:02

      @ceesludo: mijn M54 blok ook, nu ruim 300k en loopt als een zonnetje

      Login om te reageren
  12. dijan zegt

    2 februari 2021 om 11:21

    5 cilinders

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 februari 2021 om 13:39

      @dijan: Audi’s motorcodes KF, WC, KU, HX en NF (96-101 kW) + alle (quattro-)versies met de afwijkende vermogens. Als je deze blokken op tijd voorziet van verse olie en netjes warm rijdt, wordt je beloond met het mooiste geluid én een puike levensduur (4-5 ton is prima haalbaar). Ze zijn inmiddels wel schaars geworden, helaas.

      Login om te reageren
  13. frank2b zegt

    2 februari 2021 om 11:21

    de Lexus 450h-aandrijving is mijn favoriet. Stil, soepel, snel, uberbetrouwbaar en relatief zuinig.
    What’s not to like.

    Login om te reageren
  14. leonlampe zegt

    2 februari 2021 om 11:22

    5.0 V10 van de oude gallardo, 6.3 V8 van oude Mercedes en oude 4.0 V8 van Audi

    Login om te reageren
  15. sinaasboom zegt

    2 februari 2021 om 11:23

    1.8 G60 & R32

    Login om te reageren
  16. rens4 zegt

    2 februari 2021 om 11:25

    M159 6.2 v8 uit sls bs
    4.0 6 boxer uit de 991.2 gt3
    5.2 v10 huracan/r8

    Login om te reageren
  17. jasbelle zegt

    2 februari 2021 om 11:27

    In een straatlegale auto: De BMW S70/2.
    In een racewagen: De Ford 427 uit de GT40X/GT mkII
    Van mijn eigen ervaring: De Tritec motor uit mijn Cooper S (Duur in onderhoud, niet zuinig, maar er zijn weinig hot hatches met zo’n gaaf geluid!)

    Login om te reageren
  18. guus1975 zegt

    2 februari 2021 om 11:27

    Alfa Romeo Busso V6
    Ford BDA
    Ford 429
    Opel c20xe
    Lancia V(R)4 1600

    Login om te reageren
  19. weetikveel zegt

    2 februari 2021 om 11:30

    Vind persoonlijk de zescilinder van de bmw m135i en m140i een plezier om te horen en hopelijk ooit zelf te hebben.

    Login om te reageren
    • ward1994 zegt

      2 februari 2021 om 17:22

      @weetikveel: n55 of de b58?

      Login om te reageren
      • weetikveel zegt

        2 februari 2021 om 19:32

        Ik ken de verschillen niet goed, maar beiden vind ik gaaf als ik ze langs hoor komen. Mooie mix tussen plezier en gebruikskosten (in de ogen van een petrolhead). De 4.2 en 4.7 V8 quattroporte blokken klinken ook fabelachtig maar dat zou ik minder snel aandurven.

        Login om te reageren
  20. B202-Turbo zegt

    2 februari 2021 om 11:31

    Simpel: de Saab B202. Oerdegelijk, met turbo makkelijk naar 200+ pk te krijgen en kunnen enorme km-standen aan. De vorm van het spruitstuk in de classics zorgt bovendien ook nog eens voor het typische Saab-geroffel, dat haast lijkt op een achtcilinder.

    Login om te reageren
    • erro zegt

      3 februari 2021 om 13:18

      @B202-Turbo: ook super met waterinjectie

      Login om te reageren
  21. faithnomore zegt

    2 februari 2021 om 11:32

    3.2 “M” blok uiteraard, maar de B58 motor mag er ook wezen.
    Een luchtgekoelde non-turbo Porsche mag ook op het lijstje.

    Login om te reageren
  22. Jantje_555 zegt

    2 februari 2021 om 11:32

    een rauwe ouwe roggelende V8

    of een motor met supercharger whyne aan de voorkant en bruut geluid aan de achterkant. zoals die hellcat 6.2 V8 supercharged blokken.

    Of natuurijk de V10 van een Viper of ook van een M5 van weleer.

    Login om te reageren
  23. ferrari94tr zegt

    2 februari 2021 om 11:32

    Uit eigen ervaring vond ik het blok uit de 360 modena geweldig, wat een geluid en souplesse! Maar ook de Tesla motoren vind ik super. Meteen power.

    Login om te reageren
  24. jeroenm83 zegt

    2 februari 2021 om 11:34

    Tja, weinig te zeiken, teveel te kiezen en dan nog wensen ook,

    Gehad, allemaal leuk:

    S4 met de NA V8. Van grommen tot brullen. Koning van het dierenrijk.
    De RS6 met V10. Als je achterin zat was het nog leuker, dan hoorde je dat hese gekrijs nog beter en voelde je de lucht als een jet onder je reet doorvliegen. Heel bijzonder. Bruut geweld.
    De huidige RS6 met V8 vind ik ook lekker, krijg ik het nog altijd warm van.
    Op het ‘to do’ lijstje staat nog wel een R8 met V10, want ik heb nog een S6 met V10 gehad, die klonk wat braafjes……ik wil die huil zéker nog beleven. Dan hebben we het Audi gamma wel gehad. En voordat we straks in lockdown maand 120 van Rüttë in zo’n stom elektrisch ruimtescheepje met half stuur+iPad moeten rijden wil ik zeker nog eens een GT3 RS beleven. Ook een machtig geluid.

    Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      2 februari 2021 om 12:13

      @jeroenm83: Oef, dat is een heerlijk lijstje met wagens. De RS6 met V8 vind ik inderdaad ook heerlijk. Persoonlijk zou ik daarbij nog de 2.5L 5-cilinder uit het Audi schap aan toevoegen. Wat een prachtig geluid.

      Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        2 februari 2021 om 12:23

        Jazeker, je hebt helemaal gelijk. Vriendinlief maar eens zover krijgen dat ze zo’n TT RS koopt ofzo. Een halve V10 klinkt inderdaad ook top!👍

        Login om te reageren
  25. toniominestrone zegt

    2 februari 2021 om 11:35

    S50 van BMW, smeuïge 6 in lijn met een lekker koppel.

    Login om te reageren
  26. nicolasr zegt

    2 februari 2021 om 11:35

    Het 50cc 1 cilinder 4-takt blokje dat onder de Honda SS50/CD50 en C50 hing. Ik kan zo’n ding 26 jaar na dato bij wijze van spreken nog steeds blind uit elkaar halen en ook weer in elkaar zetten.

    Login om te reageren
    • camickaeze zegt

      2 februari 2021 om 12:08

      Helemaal mee eens en volgens mij het enige juiste antwoord ;)

      Login om te reageren
      • nicolasr zegt

        2 februari 2021 om 16:38

        Zo veel lol mee gehad met die dingen!!

        Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      2 februari 2021 om 17:47

      @nicolasr: hear hear!

      Login om te reageren
  27. AbdelJabbar zegt

    2 februari 2021 om 11:36

    2.0 tfsi van de eerste generatie. Verbruikt meer olie dan een diesel en loopt op benzine.

    Login om te reageren
  28. Flatsix zegt

    2 februari 2021 om 11:36

    Luchtgekoelde flatsix van een Porsche 911 E uit 1970

    Login om te reageren
  29. meetsysteem zegt

    2 februari 2021 om 11:39

    Daihatsu 3-cilinder diesel, in een Charade 2-deurs 🤣

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      3 februari 2021 om 22:05

      @meetsysteem: voor mij graag de CB80 :)

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        3 februari 2021 om 23:55

        Ah, de turbo. Door de kat een paar pk minder dan de CB 70. En zonder turbo ook gemonteerd in de Innocenti, een geinig ding

        Login om te reageren
  30. s2000vtec zegt

    2 februari 2021 om 11:42

    1) Honda S2000-motor: deze F20C-motor werd vijf jaar op rij verkozen tot motor van het jaar in de categorie tot twee liter !
    2) Hybridemotoren Honda en Toyota
    3) Electromotoren

    Login om te reageren
  31. Rossifummi zegt

    2 februari 2021 om 11:44

    Alfa Romeo 3.0 V6

    Login om te reageren
  32. exotic zegt

    2 februari 2021 om 11:46

    DAZA 2.5 TFSI. Handsdown.

    Wanneer het even tegenzit: https://www.youtube.com/watch?v=qNpRjoC7sgY

    Login om te reageren
  33. scoobyej20 zegt

    2 februari 2021 om 11:52

    De legendarische 2JZ! Maar voor het geluid de 4 rotor uit de 787B.

    Login om te reageren
  34. paulsurfing zegt

    2 februari 2021 om 11:55

    5cilinder Volvo en 5 cilinder van Audi

    Login om te reageren
  35. Jaaaag zegt

    2 februari 2021 om 11:56

    Ik vind mijn V8 wel lekker klinken

    Login om te reageren
  36. b088y zegt

    2 februari 2021 om 11:58

    1.3 16v (75pk) uit de Toyota starlet, 1 na laatste uitvoering.

    Login om te reageren
  37. viezefreddyw zegt

    2 februari 2021 om 12:00

    Uit eigen ervaring zeg ik dan de Busso V6, de F136 van Ferrari en de A630 V6 diesel van VM.
    De Busso V6 vanwege het fantastische geluid en karakter van het blok.
    De F136 van Ferrari vanwege de kracht, het geluid en de vele auto’s die het blok in het vooronder of achter de stoelen kreeg.
    De A630 V6 diesel van VM vanwege de souplesse, kracht, verbruik en betrouwbaarheid.

    Het blok van mijn dromen? Een V12 van de Miura SV.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      3 februari 2021 om 23:06

      Busso V6 is echt een pareltje.

      Deze V12 vergeten?
      https://youtu.be/go6kxyKSDZ0

      Login om te reageren
  38. VeniVidiVici zegt

    2 februari 2021 om 12:01

    Hoewel er veel motorblokken zijn met meer cilinders en vermogen kies ik 100% voor de S54 motor van BMW.

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      2 februari 2021 om 23:27

      @venividivici: mee eens, al mag de S50 er ook zijn qua looks

      Login om te reageren
      • bmwe30318is zegt

        4 februari 2021 om 09:42

        @z4coupe30si: en qua sound beter dan S54 ;)

        Login om te reageren
  39. spence zegt

    2 februari 2021 om 12:04

    Voor zijn energieke trekkracht en soepelheid: de 6-in-lijn diesel van BMW. Spijtig van de stank en de trillingen.
    Voor zijn muziek in de oren: de R5 van Audi, de flat-six van Porsche, de benzine 6-in-lijn van BMW en de American V8. Kan niet kiezen.
    En een bijzonder gevoel (om niet te zeggen erectie) voor de Eagle roadster en zijn 6-in-lijn. Die klinkt boven alles.

    Login om te reageren
  40. Mathy zegt

    2 februari 2021 om 12:05

    De F20C die voorin maar wel achter de vooras van een S2000 ligt.

    Login om te reageren
  41. jarnobakker zegt

    2 februari 2021 om 12:06

    Die motor- hybride combinatie van de nieuwe Ford explorer.

    Login om te reageren
  42. vincentbaan zegt

    2 februari 2021 om 12:07

    Ik heb wel wat met 6 cylinders…

    Login om te reageren
  43. madvillain zegt

    2 februari 2021 om 12:12

    De Tipo F131, maar dan wel de versie in de Challenge Stradale. Wat een prachtig geluid blijf ik dat vinden. Ongelofelijk.

    Geluid in m’n Spyker is ook mooi, maar van een totale andere orde. Dat is bas tegenover tenor.

    Login om te reageren
  44. SpeedGeek zegt

    2 februari 2021 om 12:12

    De concept BMW P86 V8 motor. Een motor die slechts 68kg kon wegen en tegen de 1000pk kon overbrengen.

    Ook de P60B40 uit de M3 e46 GTR staat hoog in mijn lijst.

    Login om te reageren
  45. Dutchdriftking zegt

    2 februari 2021 om 12:16

    Tja, je hebt iets wat je in eigen bezit hebt( gehad) en wat voor fijne herinneringen zorgt, een categorie “die moet ik nog eens hebben” , en natuurlijk een droomblok.

    Ik heb zes jaar lang dagelijks mogen genieten van de VR6 roffel, qua 6 cilinder motoren staat deze bij mij op de eerste plaats, qua geluid. De Busso is nipt tweede. Beiden blinken niet uit in vermogen, maar karakter en geluid is ook wat waard. Op tweewielers wordt ik gelukkig van een luchtgekoelde boxer, dat roffelt zo fijn! Mijn BMW blijft dan ook.

    Voor mijn volgende auto wil ik graag een V8, omdat het nu moet voordat het echt niet meer kan. De Audi S4 B6/7 staat hoog op het lijstje. Het liefst een gele B6 avant. Uiteraard met sluitende historie om grote kosten te voorkomen. Een jaartje genieten en dan snel in de verkoop. Een andere optie is de V6 compressor van de Audi S4 B8. Deze is als S4 geniaal, maar door de badge ook erg gewild. Het blok is ook geleverd in de A6, en die zijn aanmerkelijk goedkoper. Na een simpel chipje dik 400pk, ook fijn om eens te hebben.

    In de categorie dromen denk ik aan de Aston Martin V12 Vantage met handbak, die klinkt zó fijn! Maar mocht dat er nooit van komen ben ik ook best tevreden met een R8 V10 met Capristo uitlaat. Uiteraard de Spider zodat je de motor extra goed hoort.

    Login om te reageren
    • s2000vtec zegt

      2 februari 2021 om 15:16

      Audi, blaaah wat een slechte keuze

      Login om te reageren
  46. rs999 zegt

    2 februari 2021 om 12:17

    Sinds de Tesla auto’s voor een happekratje verkoopt met een acceleratie tijd van 9sec – 0->200km/h
    Is mijn ideaal motor blok 1.0L

    Login om te reageren
  47. burninrubber zegt

    2 februari 2021 om 12:20

    De 1LR-GUE uit de LF-A of de F136Y uit de Granturismo, pure porno.

    Login om te reageren
  48. shibe zegt

    2 februari 2021 om 12:21

    V10 uit de Lexus LFA en BMW E60

    Login om te reageren
  49. Lucchino zegt

    2 februari 2021 om 12:23

    Zomaar voor de vuist weg…

    – Aston Martin DBS
    – Scania V8
    – BMW M550d

    Login om te reageren
  50. schuiftrompet zegt

    2 februari 2021 om 12:23

    Lexus LFA V10, BMW M5/M6 V10 en mazda 727b rotary. Bonus: honda cbx1000 motor.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      2 februari 2021 om 13:04

      Mag ik daar de Porsche V10 uit de Carrera GT aan toevoegen? Dan is mijn lijstje helemaal compleet (incl idd die knotsgekke 6-in-lijn van de Honda)

      Login om te reageren
      • schuiftrompet zegt

        2 februari 2021 om 17:37

        Jazeker! eigenlijk is bijna iedere v10 wel geweldig. Vind alleen de dodge v10 en VAG v10 niet zo spannend, maar alsnog erg gaaf.

        Login om te reageren
  51. fabian zegt

    2 februari 2021 om 12:24

    Lexus lfa 10 cilinder, rb 26 6 cilinder, Honda s 2000 4 cilinder, een 3 cilinder?, een. 2 cilinder gen 1 aprilia tuono. Een 8 cilinder uit de bmw m3. En een 12 cilinder uit de zonda

    Login om te reageren
  52. jurdespotter zegt

    2 februari 2021 om 12:25

    Audi s8/s6 met de v10, bizar geluid. https://youtu.be/sPBIcvsyQJE

    Login om te reageren
  53. thmsnl zegt

    2 februari 2021 om 12:25

    BMW S85B50 5.0 V10

    Login om te reageren
  54. racerx zegt

    2 februari 2021 om 12:26

    de V8 uit de 458 Italia, wat was dat mooi om mee te rijden zeg, evenals de S54 van BMW die ik in een E46 CSL heb geprobeerd. Daarnaast op 2 wielen absoluut het Desmosedici Stradale V4 blok van m’n Duc, dat is elke keer weer kippenvel. De 1750TBi uit mijn Alfa vind ik ook wel een mooi stukje techniek overigens, maar qua beleving gaat er niets boven een mooi atmosferisch blok.

    Login om te reageren
  55. willeme zegt

    2 februari 2021 om 12:26

    Ik ga mij even heel erg impopulair maken. Een zes-in-lijn diesel motor met een of twee turbo’s is mijn favoriet. Niet ontoevallig heb ik er eentje. Ook nu er maar 10k per jaar mee gereden gaat worden, blijf ik ‘m houden.

    De combinatie van prestaties en verbruik is enorm goed. 0-100 km/u in 5,5 seconden, 0-200 in 18,5 seconden en een top van 270 km/u gecombineerd met een verbruik van 1 op 15 en een zijdezachte loop doen mij kirren. Daarbij is de N57D30 een enorm fijne motor in de omgang. De nieuwe generatie is nog mooier, beter, zuiniger, stiller en sneller. Diesels worden daadwerkelijk beter in een tijd dat benzinemotoren meer ‘meh’ worden.

    De mooist klinkende motor vind ik een rauwe zescilinder Mezger, met name die in de 2007 GT3 RS (met een Manthey uitlaat graag). De meest briljante motor is de LS V8 van General Motors: dat blok heeft geen nadelen. De motor waar ik het mees respect voor heb is de RB26DETT. De Busso V6 is een exotische betaalbare motor die stiekem best betrouwbaar is (en de enige V6 die niet afgrijselijk klinkt).

    Oh, het is geen ‘blok’, maar die Tesla-motoren zijn hilarisch. En een speciale vermelding voor de 2.3 HOT van Saab. Soepeler dan een V6, meer koppel dan een diesel en uiterst betrouwbaar. Petje af.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      2 februari 2021 om 17:04

      De (opgefokte) Ferrari Dino V6 uit de Lancia Stratos klinkt anders ook erg goed.

      Login om te reageren
    • grandvitara zegt

      2 februari 2021 om 18:48

      @willeme: ohhh yes. De Saab 2.3 heerlijk. Vergeet de 2.0 LPT niet 🤤

      Login om te reageren
  56. bmwe46touring zegt

    2 februari 2021 om 12:29

    BMW M30B34

    Mooie loop, breed koppelbereik, betrouwbaar en makkelijk aan te sleutelen.

    Login om te reageren
  57. lexusfan63 zegt

    2 februari 2021 om 12:31

    Lexus 1uz 8 cilinder, Busso 2,5 v6

    Login om te reageren
  58. ArnoldH zegt

    2 februari 2021 om 12:31

    Waar ik echt ervaring mee heb: de V8 uit de 2007 Shelby GT500 met een enorme liquid cooled supercharger. Met zo veel vermogen dat de motor stationair een beetje nukkig loopt van al dat vermogen. Vervolgens rij je ermee weg en dan komt die supercharger erbij. Hemels geluid.

    Als 2e geluid. Een V10 NA, dus van de LFA, CGT, Gallardo & M5

    Login om te reageren
  59. drrossi zegt

    2 februari 2021 om 12:32

    De oude BMW M20 motor, zeldzaam lekker geluid

    Login om te reageren
  60. fordnut zegt

    2 februari 2021 om 12:37

    Ford BDA, https://www.youtube.com/watch?v=tFX3FnRug5A

    Login om te reageren
  61. setz zegt

    2 februari 2021 om 12:38

    Uit nostalgie de Nissan RB26DETT. Als kleine Setz ExViTermini.com kijken, 1000hp Skyline. Voor alledag denk ik de BMW N54 / N55 / B58 serie, heb zelf de N55 gehad en die klonk prachtig. En qua wa meer exotische zaken, de Ferrari V8 uit de 458 Speciale :-).

    Login om te reageren
  62. novazezi zegt

    2 februari 2021 om 12:41

    M113K

    Login om te reageren
  63. jarnobakker zegt

    2 februari 2021 om 12:42

    Waar is mijn reactie gebleven?

    Login om te reageren
  64. Jetlag zegt

    2 februari 2021 om 12:46

    VR6
    Of het nu de 2.8i-12v, 2.8i-24v, 3.2, of 3.6 is, is mij (redelijk) om het even.
    Hoewel, qua geluid toch stiekem een lichte voorkeur voor de 2.8.

    Ohh, de V5 mag ook niet vergeten worden.
    Word er schizofreen van…

    Login om te reageren
  65. leko zegt

    2 februari 2021 om 12:48

    LS7, geen verdere uitleg nodig, 😜

    Login om te reageren
  66. vonklausenburg zegt

    2 februari 2021 om 12:49

    De 50cc tweetaktmotor van mijn buurjongen die het een goed idee vindt om rond half tien in de avond zijn nieuwe uitlaat te monteren.

    Login om te reageren
    • heat59 zegt

      2 februari 2021 om 21:23

      @vonklausenburg: dat is ook voor een puber, een prima idee. Om tot een uur of elf lekker door de straat te jakkeren.

      Login om te reageren
  67. MM93 zegt

    2 februari 2021 om 12:50

    De B5234T van Volvo
    De PG/1H G60 van Volkswagen
    R26B van Mazda

    Login om te reageren
  68. bischero zegt

    2 februari 2021 om 12:53

    Busso V6
    Of de 2.9 V6 uit de Giulia Q

    Login om te reageren
  69. babybenzer zegt

    2 februari 2021 om 12:59

    Lekkere small block chevy V8!

    Login om te reageren
  70. lvdo zegt

    2 februari 2021 om 13:11

    Flat6!

    Login om te reageren
  71. pjotr zegt

    2 februari 2021 om 13:16

    Alfa Nord motoren.
    Volvo 5 cylinder.

    Login om te reageren
  72. RobTWo zegt

    2 februari 2021 om 13:25

    Mijn Alfa-hart zegt toch echt de V6 Busso.

    Login om te reageren
  73. menaz zegt

    2 februari 2021 om 13:34

    Favoriet niet, maar een eervolle vermelding voor de good old 1.8 20VT van VAG. Met dit blok werd veel vermogen toch wel bereikbaar voor de massa. Al dan niet met chip. En niet alleen bij VAG zelf werd hij breed toegepast (van Ibiza tot dikke Audi), maar ook bij derden. Denk bijvoorbeeld aan Donkervoort.

    Login om te reageren
  74. Geenidee zegt

    2 februari 2021 om 13:38

    De v10 uit de Lexus LFA. 1 keer in het echt gehoord. Kippenvel!

    Login om te reageren
  75. trigger565 zegt

    2 februari 2021 om 13:41

    Rover V8 in m’n Chim – lekker old school V8 rumble

    Login om te reageren
    • frisian zegt

      2 februari 2021 om 20:18

      @trigger565: het is van oorsprong dan ook een Buick motor :)

      Login om te reageren
      • trigger565 zegt

        2 februari 2021 om 20:30

        Luie V8 maken, doen ze toch goed die Amerikanen! :)

        Login om te reageren
  76. superboertje zegt

    2 februari 2021 om 13:41

    V8 Maserati……klaar en volgend onderwep

    Login om te reageren
  77. ghost zegt

    2 februari 2021 om 13:42

    Eigenlijk vond ik mijn hevig opgefokte Minarelli Horizontaal blokje met 23,8 pk SAE nog het lekkerst als die ruim 14.000 toeren per minuut deed…

    Tegenwoordig:

    De 2.5 5-cilinder van de RS3
    De V8 AMG uit de C (W204)
    De V10 in de Carrera GT.

    Login om te reageren
  78. gregorius zegt

    2 februari 2021 om 13:48

    Iedereen zo z’n smaak.
    Ik heb eigenlijk genoten van alle blokken die in mijn auto’s hebben gelegen; al heb ik de auto’s er wel voor uitgekozen.
    Mn 2005 A6 4.2 V8: heerlijk rustig en sterk. Zonder problemen richting de 250 (280 op de teller) en je kon met 190 kmh nog cruisen met het gevoel alsof je 130 reed op de autobahn.
    De N53B30 in mn 330 E93 was ook heerlijk. Die souplesse maar toch de kracht; het laatste 3.0 blok van BMW zonder turbo’s.
    De S65B40 uit mn M3 E93, die ik nog altijd heb; ik kan het nog steeds niet bevatten. Als dat ding tussen 6000 en 8000 toeren komt, is het zo’n geschreeuw dat ik zenuwen en genot voel in mn lichaam. Koud of warm, lage of hoge toeren: hij klinkt altijd lekker.
    Het V9X blok uit mn Infitni heeft het ook jaren goed gedaan. Met zn enkele. grote, turbo moest je even leren om te gaan, maar het was voldoende.
    Maar nu, nu met mn E63S; het m177 blok. 612 pktjes. Het AMG geluid. Het kan en gaat zo ontzettend hard. Alsof je in een computerspel zit. En, samen met de versnellingsbak, heb je zo snel zoveel kracht, absurd. Het rijden in mn M3 lijkt alsof je een langzame huurauto hebt.

    Login om te reageren
  79. camber24 zegt

    2 februari 2021 om 13:53

    Poeh, lastig. Koraal omdat ik totaal niet thuis ben in al die motorcodes waar de meesten hier mee zwaaien. Mijn favorieten dan;

    – 1.9 TDI van Volkswagen, eind jaren negentig/begin 2000. Reden; hierboven al genoemd. Gamechanger.
    – v10 uit de M5 e60. Zalig geluid. Knettergek in een grote sedan.
    – V8 uit de 488GTB. Zelf mee mogen rijden. Alle kritiek op het geluid vanwege turbo’s maken me niet uit. Dat ding reageerde zo lekker op het gas. Vond het geluid prima (vind ik bij een f430 en gallardo te schreeuwerig).
    – de flat six uit de 991.2 GTS. Mee door de Eiffel getoerd. Was een cabrio. Ook heerlijk, dat knallen van de uitlaat in sportstand.
    – de V8 van een F40. Behoeft denk ik geen uitleg.
    – de v12 TDI uit de Q7. Want knettergek.

    Login om te reageren
  80. jcjc zegt

    2 februari 2021 om 13:59

    E36 328i, E46 330i en de E60 V10. Kippenvel!

    Login om te reageren
  81. hanselegans zegt

    2 februari 2021 om 14:00

    180°V twaalfcilinder (plat liggend) van de Testarossa

    Login om te reageren
  82. powerblue zegt

    2 februari 2021 om 14:04

    Ferrari V12 Tipo F133 F/H

    Login om te reageren
  83. povel zegt

    2 februari 2021 om 14:08

    Het blok uit de porsche carrera gt! Als het bereikbaar moet zijn de 5 cilinders uit de volvo 850, die zijn mooi soepel en klinken geweldig. Zelf heb ik mooie herinneringen aan mijn jaguar s-type 4.2 v8 en later de s-type R.

    Login om te reageren
  84. rollingstoned zegt

    2 februari 2021 om 14:08

    Busso V6
    Dino V6
    Ferrari F136 V8
    Lamborghini 5.0 L V10 (1st Generation Galardo)
    Mercedes-Benz M297 V12 (Pagani Zonda)

    Waren vast al genoemd, maar bij dezen 😊

    Login om te reageren
  85. soundgarden zegt

    2 februari 2021 om 14:09

    1.9 TDI ARL getickled door VVT. I rest my case. Mouhahaha

    Login om te reageren
  86. Mercbenz zegt

    2 februari 2021 om 14:10

    V12 biturbo van de 65 AMG staat voor mij op 1:
    https://www.youtube.com/watch?v=xTcyF9FAm14&ab_channel=youneekcars

    Maserati V8 (van de vorige generatie QP GT S)
    Audi RS3
    Audi RS6 V10
    Aston Martin DBS (vorige generatie)

    En stiekem vind ik dit ook heel gaaf:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZkHRXawCl3Y&ab_channel=Ayarc%C4%B1TV

    Login om te reageren
  87. 335istage1 zegt

    2 februari 2021 om 14:10

    Een dikke amerikaan. Luid, inefficient, onbetrouwbaar maar wát een beleving.

    Login om te reageren
  88. larini zegt

    2 februari 2021 om 14:24

    Busso V6

    Login om te reageren
  89. Pino143 zegt

    2 februari 2021 om 14:25

    Gallo 24

    Login om te reageren
  90. pjotr zegt

    2 februari 2021 om 14:27

    Aanvulling op mijn lijstje: de boxermotor uit mijn eerste auto, een Alfa 33 16V QV. Alhoewel die op carbs nog lekkerder klinken en beter aan het gas hangen (wanneer goed afgesteld).

    Login om te reageren
  91. mopar zegt

    2 februari 2021 om 14:28

    2UZ-FE. Heb hem in mijn LandCruiser hangen. Enige V8 die zonder groot onderhoud de miljoen kan halen. Een van de best gebouwde motoren ooit.

    YOLO is toch wel de S85B50, wellicht ooit nog eens wanneer ik genoeg reserves heb om hem iedere 50.000km opnieuw te reviseren.

    Login om te reageren
    • gczjwj zegt

      2 februari 2021 om 20:27

      @mopar: absoluut, die doet niet onder voor de 4.2. Hij slurpt alleen iets meer😉

      Login om te reageren
  92. gtke zegt

    2 februari 2021 om 14:46

    Busso v6

    Login om te reageren
  93. shicomm zegt

    2 februari 2021 om 15:00

    Erg lastig ; in de meeste gevallen is het niet alleen het blok maar ook in en uitlaat die de beleving compleet maakt..
    Mijn lijstje:

    De 787b van mazda , elke V10 met een lichte voorsprong voor de 1lr-gue van lexus , de W16 van bugatti en als bonus de w11b16 van mini :)

    Login om te reageren
  94. erwinlagcher1977 zegt

    2 februari 2021 om 15:05

    2jz, f20c, rb26

    Login om te reageren
  95. AstonMartinDriver zegt

    2 februari 2021 om 15:18

    Mijn V12 uit mijnAston Martin DBS met sport uitlaat

    Login om te reageren
  96. 406_v6 zegt

    2 februari 2021 om 15:33

    Caterpillar G3520h.. V20, 95 liter slagvolume 💪🏻

    Login om te reageren
  97. utregcity zegt

    2 februari 2021 om 15:41

    Honda F20C

    Login om te reageren
  98. thestino zegt

    2 februari 2021 om 15:43

    V10 Twinturbo

    Login om te reageren
  99. harleytijn zegt

    2 februari 2021 om 16:02

    Ford Coyote V8 …. 😜

    Login om te reageren
  100. saxoke zegt

    2 februari 2021 om 16:18

    Van degenen waar ik ooit t genoegen van had te mogen (mee)rijden: de V10 van de BMW M5. Ook de V10 van de RS6 vond ik schitterend, maar nooit van dichtbij “gevoeld”. Voor mezelf vind ik het kleine 2.0 4 cilindertje van VAG uit de Cupra/Golf R/ Audi S3 wel een leuk blok. Origineel valt het allemaal wel mee, maar als er een tuner op losgegaan is, dan wordt ie heerlijk. T blijft alleen maar een 4 cilindertje.

    Login om te reageren
  101. saxoke zegt

    2 februari 2021 om 16:19

    Ohja, nog 1 vergeten …. De 2.5 5 cilinder van de RS3

    Login om te reageren
  102. erwinlagcher1977 zegt

    2 februari 2021 om 16:23

    2jz, f20c, rb26, c32a

    Login om te reageren
  103. roadster zegt

    2 februari 2021 om 16:28

    Ik kan niet kiezen tussen de V12 uit de F50, V10 uit de LFA of de V10 uit de Carrera GT. Waarschijnlijk toch maar die uit de LFA. Die doet het hoogstwaarschijnlijk bij 300.000 km nog net zo goed als toen hij nieuw was.

    Login om te reageren
  104. horza zegt

    2 februari 2021 om 16:31

    De 1.8T 20V van VAG aan het begin van dit millennium.

    Login om te reageren
  105. negennegenzest zegt

    2 februari 2021 om 16:50

    Mijn Metzger 996 turbo blok…

    Login om te reageren
  106. lightisride zegt

    2 februari 2021 om 16:55

    Iedereen aan de grote motoren met veel cylinders. Allemaal voorbij.
    maar ik heb zelf vooral ervaring met 4 cylinders.
    Favorieten: Alfa Sud 4 cylinderboxer. Die rijden altijd met raampje open om te genieten van het geluid. (of omdat het niet meer dicht kan).
    Honda K24 met balansassen loopt heel mooi, maar K20 draait meer toeren en klinkt beter.

    Login om te reageren
  107. HZW zegt

    2 februari 2021 om 16:59

    Simpel, Audi 5 cilinder Turbo.

    Login om te reageren
  108. O plaat zegt

    2 februari 2021 om 17:17

    Ford Windsor.
    Gebouwd tussen 1961 en 2001(!) waardoor het zo wat de gemakkelijkste motor is om stukken voor te vinden. Zeer eenvoudig van techniek en echt oer degelijk.
    Klein in oppervlakte en hemels op vlak van geluid.
    Met gewoon bolt on stukken haal je er crica 400pk en 400Nm uit zonder dat je aan betrouwbaarheid verliest.

    Nadelen: het verbruik en de 500pk limiet. Vanaf dat je er meer pk uit perst barst je onderblok. 100den voorbeelden van te vinden op Google.

    Login om te reageren
  109. sanderz28 zegt

    2 februari 2021 om 17:25

    Vr6 motoren van vw, Metzger blok van porsche, w11 compressor van de mini, v8 in de e9x serie, lfa, Carrera gt, enz enz

    Login om te reageren
  110. pexers zegt

    2 februari 2021 om 17:40

    50cc Malossi

    Login om te reageren
  111. 993carrera4s zegt

    2 februari 2021 om 17:49

    5 cil Mercedes OM617a. Jaren mee gereden. Allereerste turbo en de snelste diesel in personenauto.

    Login om te reageren
  112. Project7 zegt

    2 februari 2021 om 18:00

    https://youtu.be/i1N4nGjRewY

    Login om te reageren
  113. Project7 zegt

    2 februari 2021 om 18:05

    Helemaal met jou eens, de S65 maar dan met Supersprint F1 Race

    https://youtu.be/i1N4nGjRewY

    Login om te reageren
  114. BMW 2275199 zegt

    2 februari 2021 om 18:11

    BMW E46 CSL

    Login om te reageren
  115. BMW 2275199 zegt

    2 februari 2021 om 18:24

    BMW M3 CSL

    Login om te reageren
  116. grandvitara zegt

    2 februari 2021 om 18:45

    De 2.0 lpt uit m’n Saab 9-5 vond ik geweldig. Een heerlijk soepele motor, met veel power onderin. De 2.3 disi uit de cx-7 was ook een pareltje. Ruw en rauw. Toeren draaien en knallen.

    Login om te reageren
  117. retsok zegt

    2 februari 2021 om 18:57

    De 2zzGE van toyota welke mij dagelijks een bigsmile geeft. Een heerlijk ondergewaardeerd blok welke een prachtig aanzuiggeluid heeft en doorgaat tot 8350 toeren. Verder zijn twee droom motoren om ooit te bezitten de f20C (honda s2000) en K20A (honda integra dc5) van honda welke beide doorgaan tot 9000rpm. De respons en het geluid van zulke atmosferische blokken valt niet te overtreffen met de hedendaagse turboblokken.

    Login om te reageren
  118. snowbird zegt

    2 februari 2021 om 19:14

    Altijd blij met de Northstar V 8 in m’n Cadillac …

    Login om te reageren
  119. Jochempie zegt

    2 februari 2021 om 19:14

    Geen idee.

    Login om te reageren
  120. alfafan zegt

    2 februari 2021 om 19:26

    Alfa Nord blok

    Login om te reageren
  121. alcantara zegt

    2 februari 2021 om 19:40

    1.0 TSI, zuinig en toch lekker veel power!

    Login om te reageren
  122. sabrerator zegt

    2 februari 2021 om 19:50

    De zalige 2.7 V6 diesel in mijn S-Type.
    Een Jaguar 5.3 V12, beter dan menigeen denkt en zo’n HE-versie zuipt niet eens zó vreselijk. Elke 6 kilometer een liter is mijn ervaring.

    Eigenlijk zijn de ouwe TU-blokjes van PSA ook erg fijn. Zaten in de AX.
    Je kon ze oneindig op hun flikker geven en ze klonken erg lekker.
    Zelfs een 1100 met 60 pk ging er best vandoor in een karretje van 648kg.

    Verder is een weekendje Goodwood een groot feest op auditief gebied: een Jaguar XK blok in racespec. Of de motor van een Aston DBR1.

    En ik zal nooit vergeten hoe het klonk toen ik bij het FOS de Ferrari Breadvan tegen zijn toerenbegrenzer stuiterend met rokende banden van de startlijn zag knallen. En dat was dik 23 jaar terug….

    Login om te reageren
  123. lebeaunl zegt

    2 februari 2021 om 19:50

    Ben blij met de 2.5 TFSI 5-cilinder uit mijn TT

    Login om te reageren
  124. cossiekiller zegt

    2 februari 2021 om 19:59

    -De atmosferische 6.2L V8 amg omdat het kon.
    -De V12 uit de Ferrari F50 voor pornogeluid.
    -De 4.7 V8 van de Maserati Quattroporte sport gts voor als je nog niet klaargekomen bent van die V12.
    -De LS7 van de Camaro Z28 uit 2015 voor de
    tafelberg atmosferisch koppel van +800Nm.
    -Een 4-rotor (of meer) van Mazda voor de techniek.
    -De getunede 2L benzine in mijn oude Opel Corsa A vroeger. 160 pk op 850kg en een hoge compressie van het blok reed echt bloedsnel en klonk als een raceauto.
    -Het elektrisch motortje van de vibrator van mijn vriendin. Geen enkele van bovenstaanden biedden zoveel plezier voor zo’n laag verbruik.

    Login om te reageren
  125. gczjwj zegt

    2 februari 2021 om 20:18

    Op 3: 3.3 liter 6lijn in mijn oude BMW 3.3s E3. Poah wat loopt dat mooi! En wat een vak het afstellen van de dubbele cabs.

    Op 2: 4 liter 6 lijn in mijn Jeep, een van de beste blokken ooit gebouwd en wat een heerlijke bak koppel zit er onderin dat
    atmosferische blok👌🏻

    Op 1: 2.0 6lijn uit mijn oude e30. Er is maar een woord voor; naaimachine! Wat loopt dat blok mooi en makkelijk veel toeren. Het gaat niet hard maar de gehele ervaring is goud.

    Wel grappig dat ik zo’n voorkeur voor 6 lijn heb. Heb nu ook een 3.0 V6, wat is dat dan een hok van een blok vergeleken met een 6lijn. Ja ook V8 gehad. Maar dat loopt gewoon rommelig, wel leuk hoor;).

    Login om te reageren
  126. transaxleman zegt

    2 februari 2021 om 20:31

    Tja, eigenlijk is de allerbeste motor de LS series V8 van General Motors.
    Dat spul wordt vaak afgeschreven als ouderwets vanwege de pushrods, maar dat heeft een enorm voordeel: het is rete compact en betrouwbaar. Je koppen trek je er zo af, er zit geen nokkenas op! Timing is één klein kettingkje wat nooit stuk gaat. En dat betekent dat upgrades ook meteen super makkelijk erop te sleutelen zijn.

    Een LS is betrouwbaar, kan standaard al serieus laaddruk hebben, klinkt gewoon lekker, is zuinig (relatief naar het vermogen natuurlijk) en extreem compact. En ze zijn te krijgen in aluminium, dus ook nog licht.

    Er is een reden dat de ‘LS swap’ zo populair is in de VS. Het is objectief de beste keuze

    Enige motor die vergelijkbaar potentieel heeft is een 2JZ, maar dat is een enorme 6 in lijn die veel weegt. Beetje zelfde verhaal als een OM606. Ook echt veel potentie, maar waar kun je in hemelsnaam een 6 in lijn in kwijt? BMW moet hun 6 cilinders echt ver naar achter leggen voor een normale gewichtsverdeling en dat gaat ten koste van het interieur.

    Login om te reageren
  127. EJS zegt

    2 februari 2021 om 20:41

    Denk dat voor mij de 2,5 20v en 2,3t blokken uit de Volvo 850 wel de motoren zijn waar ik het meest happy van werd.

    Aan het blok van de Saab 9000 2.0t16 heb ik ook warme herinneringen.

    Het motorblok in m’n huidige auto(2.0t uit een Saab 93 die compleet opnieuw opgebouwd is en 270 pk heeft) is misschien wel het fijnste in dagelijkse omgang die ik ooit gehad heb, maar klinkt veel minder mooi en maakt me om die reden een stuk minder geil dan de eerder genoemde blokken.

    Login om te reageren
  128. Knurft zegt

    2 februari 2021 om 20:57

    De 1.5 boxer in m’n Sudje

    Login om te reageren
  129. scrmeagle zegt

    2 februari 2021 om 21:22

    Northstar V8 van GM

    Login om te reageren
  130. avdwal zegt

    2 februari 2021 om 21:27

    Rolls-Royce Merlin V-12 (27 liter motor uit het gevechtsvliegtuig Spitfire met 1784 pk)
    Porsche 356 carrera Fuhrmann motor
    Alfa Romeo 1.7 16v boxer
    Alfa Romeo 2.0 16v TwinSpark

    Login om te reageren
  131. sulobb zegt

    2 februari 2021 om 21:28

    s62 uit de e39 M5. Dat ding klinkt heerlijk. Een hemelse blok, tenzij je het moet repareren/onderhouden xD

    Login om te reageren
  132. kniesoor zegt

    2 februari 2021 om 21:32

    Van de haalbare auto’s de Busso V6 (en dan m.n. die, die Douwe Heida in z’n race 75 had liggen, dat ding gilde het uit), de L6 van de E46 M3, de M156 (6208 cc V8) uit de AMG en de gillende platzes uit de 991 GT3 RS. Van de afdeling Onhaalbaar : de V10 uit de LFA, wat mij betreft de absolute non plus ultra op automotoren gebied.

    Login om te reageren
  133. chimaera zegt

    2 februari 2021 om 22:32

    De goede oude Rover V8, sowieso op nummer 1. Onverwoestbaar blok, en levert volle kracht.

    De BMW M20 op 2. Omdat dit blok al 7 jaar lang een grijns op mijn gezicht bezorgt, ondanks het relatief bescheiden vermogen voor de huidige tijd. Ik zeg altijd “ze is mooi, maar niet altijd de makkelijkste”.

    De 1.6 HDi van PSA komt wel op nummer 3. Mooie tijden beleefd met deze blokjes, oerdegelijk, koppel wanneer het nodig is, maar verder rustig tuffen en er niet teveel van verwachten.

    Login om te reageren
  134. scherrie zegt

    2 februari 2021 om 22:57

    Honda F20C van de S2000. Ongeblazen 2.0 VTEC met 240 PK met een redline van 9000 rpm!

    Login om te reageren
  135. upp3rd0g zegt

    3 februari 2021 om 00:56

    BMW B58 L6

    Login om te reageren
  136. mk7r zegt

    3 februari 2021 om 01:24

    OM606 …

    Login om te reageren
    • papa zegt

      3 februari 2021 om 10:16

      nice!

      Login om te reageren
  137. mk7r zegt

    3 februari 2021 om 01:27

    en natuurlijk de masterpiece van honda F20c

    Login om te reageren
  138. papa zegt

    3 februari 2021 om 10:17

    GM Detroit Diesel 6.5 TD (zoek maar coldstart 6.5 op yt)

    Login om te reageren
  139. BlackDuck85 zegt

    3 februari 2021 om 18:24

    De 602cc boxermotor van de 2CV. Dat geluid herken je uit duizenden.

    Login om te reageren
  140. GielMK1 zegt

    4 februari 2021 om 02:35

    Ford Escort MK1 (Cosworth) BDA race.
    zoek in youtube op:
    fitzpatrick escort jarama
    en geniet!!
    https://youtu.be/dnkPegCOD34

    90’s Ducati 900SS (Luchtgekoelde DesmoDue V2) als diep onweer uit de open carbon Termignoni dempers.

    Mc Laren F1 met BMW S70/2 (6.1 V12) bij Top Gear waar Tiff Needell roept “Give it some stick”…

    Lexus LFA met 1LR-GUE (4.6 V10)

    Ja, nostalgie Honda C50 met demper uit de uitlaat waardoor ie veel groter klinkt dan een 50cc 4-takt 2-kleps blokje (20 jaar lang gehad, en kan inderdaad blok met m’n ogen dicht in elkaar zetten)

    Kawasaki Ninja H2R 310pk 1000cc supercharged schreeuwend met vlammen uit de uitlaat op de rollenbank bij motorbeurs Utrecht

    Login om te reageren
  141. ahaaa zegt

    4 februari 2021 om 23:07

    Maar 1 antwoord mogelijk: M120 V12

    Misschien niet het snelste blok maar wel het best klinkende blok en dat is meer dan genoeg voor mij.

    Login om te reageren
  142. mpc007 zegt

    5 februari 2021 om 21:58

    Hm, ik weet er wel een paar. Het Ferrari / Maserati atmosferische V8 blok (458 Speciale), atmosferische Lamborghini V12 blok (Aventador), Lexus LF-A V10 blok, Audi RS vijfcilinder blok van 2.5 liter, 3.2liter E46 M3 motor. Ieder merk heeft wel z’n pareltjes gehad, en voor elke motorgrootte en aantal cilinders zijn er mooie te vinden. De meeste staan nog wel op m’n bucketlist. De hoogtoerige Japanse vierpitter (MX-5 ND) en atmosferische zes-in-lijn (E46 325Ci) heb ik al afgevinkt.

    Login om te reageren
  143. Kevin zegt

    1 maart 2021 om 13:05

    De halve 6 cylinder van een 1e generatie Toyota Aygo zeer vermakelijk in de. Om kippenvel van te krijgen, zeker met de akoestiek in de Aygo. 😉
    Uiteraard de 1.7 16v boxer in de alfa 33.
    Numero Uno is voor mij de Busso V6♥️

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North