Of het nu om de beleving of om het rijden gaat. De koets eromheen maakt in dit geval niet uit. Wat is jouw favoriete motorblok?
Een auto kan nog zo mooi zijn. Als de aandrijflijn je niet aanspreekt kan dit zomaar het hele plaatje verpesten. In deze lezersvraag staat het innerlijk, eh, het motorblok centraal. Want van welke motor kun jij het echt warm krijgen? Het maakt niet of het het blok is gebruikt in je droomauto of omdat je persoonlijke warme herinneringen draagt aan de motor. We willen weten wat het is en waarom.
Lezersvraag motorblok
We leven in een tijd dat de verbrandingsmotor niet het eeuwige leven meer heeft. De vraag is alleen hoelang we nog kunnen genieten van die kleine explosies in het voorronder (of achter je). Daarom staan we in deze lezersvraag stil bij de vraag wat je favoriete motorblok is.
Krijg jij een glimlach van oor tot oor als je aan een BMW-diesel denkt met 4 turbo’s en koppel tot in den eeuwigheid? Of kippenvel van een natuurlijk ademende twaalfcilinder. Het kan ook zijn dat je warmloopt voor hele andere dingen. Een oude V8 met carburateur bijvoorbeeld, of een oude tweetakt.
De oren van ondergetekende klapperen van diverse soorten motorblokken. Mooie herinneringen heb ik aan de S65 BMW V8 in de E9X M3, die van buiten nog imposanter klinkt dan van binnen. Het maakt niet of je aan de voor- of aan de achterkant staat. Zowel het aanzuiggeluid als het uitlaatgeluid is magistraal. Zo’n geval dat je de sleutels aan een vriend meegeeft, omdat je de auto gewoon even vanbuiten wil horen.
n54coupe zegt
BMW N54
zlover zegt
@n54coupe: Voor mij de N52
bmwe30318is zegt
@n54coupe: M20/M30
faalhaas zegt
De witte motor
kimhung zegt
Heb er 3
Lexus LFA 1LR-GUE in samenwerking met Yamaha
Porsche carrera GT 980/01
Alfa Romeo busso v6
Van de V10 kan ik niet kiezen welke nou het lekkerste klinkt
theblazerunner zegt
@kimhung: pre-lp gallardo 5.0 klinkt ook fenomenaal
JamesBond007 zegt
Dit is wat ik kan waarderen en wat niet veel mensen zeggen! Dat oude blok heeft nog een bepaalde hoge toon erin. Klinkt mooi, zonder overdreven geluid te maken. Echt prachtig dat geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=bDQ7ZHIqxhY
lekkerlinksrijden zegt
De BMW V10 in de formule 1 van weleer, dan wel de kwalificatie motor die bijna 22.000 toeren draaide. Op Spa hoorde je m zo lekker galmen tussen de bergen en het terugschakelen, wat een klappen
Johanneke zegt
De 4g63 van Mitsubishi. Met turbo (4g63-t) in staat tot veel vermogen, zonder turbo een ontzettend betrouwbaar en soepele 2.0 mpi met 130-140pk. Zulke sterke gietijzeren blokken worden nu vrijwel niet meer gemaakt, deze komen nog echt uit de midden jaren 90 periode dat ze in Japan ontzettend hoge kwaliteit blokken maakten.
Daarnaast is het blok uit de LFA echt 1 van de meest geweldige atmosferische motoren ooit gebouwd.
Johanneke zegt
Oja en Hyundai / Kia is 20 jaar geleden hun groeispurt begonnen met de 4g63 door ze in veel voertuigen te zetten. Met name de Tucson en Sportage waren een succes.
wimof zegt
Ik dacht, en doe het nu, om mijn 2.5 TDI te vermelden, 500.000 km zonder onkosten buiten normaal onderhoud.
Geen olieverbruik en nog steeds sterk genoeg. Net zoals je stelt, zo (willen) worden ze niet meer gemaakt.
Batsgeit zegt
Soepel wil ik hem niet noemen, de M52B20 in m’n 320i is een hele bak soepeler dan de 4G63 die destijds in m’n Galant lag. Betrouwbaar zijn ze wel, zuinig ook niet. Lopen uitmuntend op LPG, dat dan weer wel :)
Ben the Savage zegt
Ik was de link DSM/Hyundai even uit het oog verloren, maar dankzij uw post heb ik nu een tabblad “Marktplaats – Hyundai Lantra wagon 1.6” en een tabblad “4G63 engine for sale” in mijn browser open staan.
Hartelijk dank voor het implanteren van een slecht idee 😜😂
maxidyne zegt
2.2 20V turbo 5 cilinder. Oer betrouwbaar, heerlijke geluid en makkelijk te tunen. Heb die van mij 20 jaar, gaat maar door. Nooit wat mee gehad, alleen een turbo revisie.
smijsie zegt
2JZ natuurlijk. Pop the hood.
dalmore zegt
Een paar favorieten;
– m’n 32 jaar oude V12 voor de souplesse
– 1000 V2 die onder een sportieve motorfiets hangt, liefst zonder te veel elektronica dus gewoon rauwe kracht
– 6 in lijn met een lekkere turbo erop voor dagelijks vervoer
rikv99 zegt
Alles op carburateur wat net niet afslaat bij stationaire loop. Vooral die ouwe Amerikaanse V8-en of die 180cc Gilera Runners. Heeeeeeeerlijk
fabian159 zegt
320 cdi blok uit de c klasse van 2007
Robert zegt
De eerste generatie TDI. Je kunt veel zeggen van de hedendaagse kwaliteit van VAG producten, maar die blokken waren een behoorlijke game changer in de automotive industrie. Tuurlijk, de common rail diesels hadden een veel mooiere loopcultuur, maar die pompverstuiver had heerlijk veel koppel én was super economisch in het verbruik.
superturbodiesel zegt
@RRRobert: eerste generatie VAG TDI’s waren uitgerust met een verdeelpomp, de tweede gen TDI (periode Golf 4) waren pompverstuivers. VW deed dan de ponpverstuivers en Audi de common rail.
ceesludo zegt
Al jaren heb ik veel plezier van het BMW M54 blok; eerst in een E46 330i en nu in een E38 728i. Niet het meest imposante blok dat in dit rijtje zal verschijnen maar een prachtige combinatie van geluid, power en betrouwbaarheid!
pjotr zegt
Kuch, vacuumlekken, carterventilatie. Power en betrouwbaarheid associeer ik niet echt met mijn 325i. :( Twee BMW-specialisten hebben zich er al op kapot gebeten, hij gaat dit jaar de deur uit. Geluid is wel mooi!
theblazerunner zegt
@pjotr: zuigerringen, sensoren, valse lucht of ECU. Veel meer kan het niet zijn. Ja dat je E10 tankt misschien…?
sulobb zegt
m54b22 (e39) hier. Mooi geluid, zeker met een sportuitlaat eronder. Mits goed/dealer/specialist onderhouden zijn ze best betrouwbaar, maar in ieder geval moet je er vaker wat geld tegenaan smijten… In tweeenhalf jaar carterventillatie, lekkages, vals lucht (lmm) etc. vanalles gehad, maar ben zo koppig en in liefde dat ik ‘m nog altijd wil houden :D
Er zijn ook positieve kanten natuurlijk. Heerlijke zescilinder, rustig en snel cruisen, rijcomfort en stuurgevoel… De volgende generaties gaan dit niet meer kunnen voelen,
z4coupe30si zegt
@ceesludo: het probleem met die auto’s is dat ze inmiddels al vaak in handen gevallen zijn van mensen die er geen onderhoud aan doen en alleen maar investeren in een sportuitlaat en een K&N luchtfilter.
De juiste olie, onderhoud, goed warm rijden en geen korte afstanden scheelt al een hoop. Heb inmiddels 100dkm probleemloze kilometers gereden in mijn 328i met M52tü motor.
Mijn favoriet is de M52tü. Deze heeft een aantal voordelen tov de M54, maar iedereen staart zich dood op de ~28pk die een x30i meer heeft tov een x28i.
ceesludo zegt
100% eens met deze analyse; mijn E46 had van eerdere eigenaren duidelijk wat minder liefde gekregen en toonde gebreken bij +/-300.000 km, waaronder lekkende pakkingen. Mijn E38 is met fluwelen handschoenen behandeld is nog bijna als nieuw na bijna 370.000 km. Goed warm rijden, olie op peil houden en ieder jaar verversen is tot nu toe genoeg.
Het blok is dus ijzersterk, maar zelfs een sterk blok gaat kapot na 300.000 km mishandeld te zijn.
dutchdriver12 zegt
@ceesludo: mijn M54 blok ook, nu ruim 300k en loopt als een zonnetje
dijan zegt
5 cilinders
Robert zegt
@dijan: Audi’s motorcodes KF, WC, KU, HX en NF (96-101 kW) + alle (quattro-)versies met de afwijkende vermogens. Als je deze blokken op tijd voorziet van verse olie en netjes warm rijdt, wordt je beloond met het mooiste geluid én een puike levensduur (4-5 ton is prima haalbaar). Ze zijn inmiddels wel schaars geworden, helaas.
frank2b zegt
de Lexus 450h-aandrijving is mijn favoriet. Stil, soepel, snel, uberbetrouwbaar en relatief zuinig.
What’s not to like.
leonlampe zegt
5.0 V10 van de oude gallardo, 6.3 V8 van oude Mercedes en oude 4.0 V8 van Audi
sinaasboom zegt
1.8 G60 & R32
rens4 zegt
M159 6.2 v8 uit sls bs
4.0 6 boxer uit de 991.2 gt3
5.2 v10 huracan/r8
jasbelle zegt
In een straatlegale auto: De BMW S70/2.
In een racewagen: De Ford 427 uit de GT40X/GT mkII
Van mijn eigen ervaring: De Tritec motor uit mijn Cooper S (Duur in onderhoud, niet zuinig, maar er zijn weinig hot hatches met zo’n gaaf geluid!)
guus1975 zegt
Alfa Romeo Busso V6
Ford BDA
Ford 429
Opel c20xe
Lancia V(R)4 1600
weetikveel zegt
Vind persoonlijk de zescilinder van de bmw m135i en m140i een plezier om te horen en hopelijk ooit zelf te hebben.
ward1994 zegt
@weetikveel: n55 of de b58?
weetikveel zegt
Ik ken de verschillen niet goed, maar beiden vind ik gaaf als ik ze langs hoor komen. Mooie mix tussen plezier en gebruikskosten (in de ogen van een petrolhead). De 4.2 en 4.7 V8 quattroporte blokken klinken ook fabelachtig maar dat zou ik minder snel aandurven.
B202-Turbo zegt
Simpel: de Saab B202. Oerdegelijk, met turbo makkelijk naar 200+ pk te krijgen en kunnen enorme km-standen aan. De vorm van het spruitstuk in de classics zorgt bovendien ook nog eens voor het typische Saab-geroffel, dat haast lijkt op een achtcilinder.
erro zegt
@B202-Turbo: ook super met waterinjectie
faithnomore zegt
3.2 “M” blok uiteraard, maar de B58 motor mag er ook wezen.
Een luchtgekoelde non-turbo Porsche mag ook op het lijstje.
Jantje_555 zegt
een rauwe ouwe roggelende V8
of een motor met supercharger whyne aan de voorkant en bruut geluid aan de achterkant. zoals die hellcat 6.2 V8 supercharged blokken.
Of natuurijk de V10 van een Viper of ook van een M5 van weleer.
ferrari94tr zegt
Uit eigen ervaring vond ik het blok uit de 360 modena geweldig, wat een geluid en souplesse! Maar ook de Tesla motoren vind ik super. Meteen power.
jeroenm83 zegt
Tja, weinig te zeiken, teveel te kiezen en dan nog wensen ook,
Gehad, allemaal leuk:
S4 met de NA V8. Van grommen tot brullen. Koning van het dierenrijk.
De RS6 met V10. Als je achterin zat was het nog leuker, dan hoorde je dat hese gekrijs nog beter en voelde je de lucht als een jet onder je reet doorvliegen. Heel bijzonder. Bruut geweld.
De huidige RS6 met V8 vind ik ook lekker, krijg ik het nog altijd warm van.
Op het ‘to do’ lijstje staat nog wel een R8 met V10, want ik heb nog een S6 met V10 gehad, die klonk wat braafjes……ik wil die huil zéker nog beleven. Dan hebben we het Audi gamma wel gehad. En voordat we straks in lockdown maand 120 van Rüttë in zo’n stom elektrisch ruimtescheepje met half stuur+iPad moeten rijden wil ik zeker nog eens een GT3 RS beleven. Ook een machtig geluid.
simonferrari zegt
@jeroenm83: Oef, dat is een heerlijk lijstje met wagens. De RS6 met V8 vind ik inderdaad ook heerlijk. Persoonlijk zou ik daarbij nog de 2.5L 5-cilinder uit het Audi schap aan toevoegen. Wat een prachtig geluid.
jeroenm83 zegt
Jazeker, je hebt helemaal gelijk. Vriendinlief maar eens zover krijgen dat ze zo’n TT RS koopt ofzo. Een halve V10 klinkt inderdaad ook top!👍
toniominestrone zegt
S50 van BMW, smeuïge 6 in lijn met een lekker koppel.
nicolasr zegt
Het 50cc 1 cilinder 4-takt blokje dat onder de Honda SS50/CD50 en C50 hing. Ik kan zo’n ding 26 jaar na dato bij wijze van spreken nog steeds blind uit elkaar halen en ook weer in elkaar zetten.
camickaeze zegt
Helemaal mee eens en volgens mij het enige juiste antwoord ;)
nicolasr zegt
Zo veel lol mee gehad met die dingen!!
Variomatic zegt
@nicolasr: hear hear!
AbdelJabbar zegt
2.0 tfsi van de eerste generatie. Verbruikt meer olie dan een diesel en loopt op benzine.
Flatsix zegt
Luchtgekoelde flatsix van een Porsche 911 E uit 1970
meetsysteem zegt
Daihatsu 3-cilinder diesel, in een Charade 2-deurs 🤣
dondeboer zegt
@meetsysteem: voor mij graag de CB80 :)
meetsysteem zegt
Ah, de turbo. Door de kat een paar pk minder dan de CB 70. En zonder turbo ook gemonteerd in de Innocenti, een geinig ding
s2000vtec zegt
1) Honda S2000-motor: deze F20C-motor werd vijf jaar op rij verkozen tot motor van het jaar in de categorie tot twee liter !
2) Hybridemotoren Honda en Toyota
3) Electromotoren
Rossifummi zegt
Alfa Romeo 3.0 V6
exotic zegt
DAZA 2.5 TFSI. Handsdown.
Wanneer het even tegenzit: https://www.youtube.com/watch?v=qNpRjoC7sgY
scoobyej20 zegt
De legendarische 2JZ! Maar voor het geluid de 4 rotor uit de 787B.
paulsurfing zegt
5cilinder Volvo en 5 cilinder van Audi
Jaaaag zegt
Ik vind mijn V8 wel lekker klinken
b088y zegt
1.3 16v (75pk) uit de Toyota starlet, 1 na laatste uitvoering.
viezefreddyw zegt
Uit eigen ervaring zeg ik dan de Busso V6, de F136 van Ferrari en de A630 V6 diesel van VM.
De Busso V6 vanwege het fantastische geluid en karakter van het blok.
De F136 van Ferrari vanwege de kracht, het geluid en de vele auto’s die het blok in het vooronder of achter de stoelen kreeg.
De A630 V6 diesel van VM vanwege de souplesse, kracht, verbruik en betrouwbaarheid.
Het blok van mijn dromen? Een V12 van de Miura SV.
T16 zegt
Busso V6 is echt een pareltje.
Deze V12 vergeten?
https://youtu.be/go6kxyKSDZ0
VeniVidiVici zegt
Hoewel er veel motorblokken zijn met meer cilinders en vermogen kies ik 100% voor de S54 motor van BMW.
z4coupe30si zegt
@venividivici: mee eens, al mag de S50 er ook zijn qua looks
bmwe30318is zegt
@z4coupe30si: en qua sound beter dan S54 ;)
spence zegt
Voor zijn energieke trekkracht en soepelheid: de 6-in-lijn diesel van BMW. Spijtig van de stank en de trillingen.
Voor zijn muziek in de oren: de R5 van Audi, de flat-six van Porsche, de benzine 6-in-lijn van BMW en de American V8. Kan niet kiezen.
En een bijzonder gevoel (om niet te zeggen erectie) voor de Eagle roadster en zijn 6-in-lijn. Die klinkt boven alles.
Mathy zegt
De F20C die voorin maar wel achter de vooras van een S2000 ligt.
jarnobakker zegt
Die motor- hybride combinatie van de nieuwe Ford explorer.
vincentbaan zegt
Ik heb wel wat met 6 cylinders…
madvillain zegt
De Tipo F131, maar dan wel de versie in de Challenge Stradale. Wat een prachtig geluid blijf ik dat vinden. Ongelofelijk.
Geluid in m’n Spyker is ook mooi, maar van een totale andere orde. Dat is bas tegenover tenor.
SpeedGeek zegt
De concept BMW P86 V8 motor. Een motor die slechts 68kg kon wegen en tegen de 1000pk kon overbrengen.
Ook de P60B40 uit de M3 e46 GTR staat hoog in mijn lijst.
Dutchdriftking zegt
Tja, je hebt iets wat je in eigen bezit hebt( gehad) en wat voor fijne herinneringen zorgt, een categorie “die moet ik nog eens hebben” , en natuurlijk een droomblok.
Ik heb zes jaar lang dagelijks mogen genieten van de VR6 roffel, qua 6 cilinder motoren staat deze bij mij op de eerste plaats, qua geluid. De Busso is nipt tweede. Beiden blinken niet uit in vermogen, maar karakter en geluid is ook wat waard. Op tweewielers wordt ik gelukkig van een luchtgekoelde boxer, dat roffelt zo fijn! Mijn BMW blijft dan ook.
Voor mijn volgende auto wil ik graag een V8, omdat het nu moet voordat het echt niet meer kan. De Audi S4 B6/7 staat hoog op het lijstje. Het liefst een gele B6 avant. Uiteraard met sluitende historie om grote kosten te voorkomen. Een jaartje genieten en dan snel in de verkoop. Een andere optie is de V6 compressor van de Audi S4 B8. Deze is als S4 geniaal, maar door de badge ook erg gewild. Het blok is ook geleverd in de A6, en die zijn aanmerkelijk goedkoper. Na een simpel chipje dik 400pk, ook fijn om eens te hebben.
In de categorie dromen denk ik aan de Aston Martin V12 Vantage met handbak, die klinkt zó fijn! Maar mocht dat er nooit van komen ben ik ook best tevreden met een R8 V10 met Capristo uitlaat. Uiteraard de Spider zodat je de motor extra goed hoort.
s2000vtec zegt
Audi, blaaah wat een slechte keuze
rs999 zegt
Sinds de Tesla auto’s voor een happekratje verkoopt met een acceleratie tijd van 9sec – 0->200km/h
Is mijn ideaal motor blok 1.0L
burninrubber zegt
De 1LR-GUE uit de LF-A of de F136Y uit de Granturismo, pure porno.
shibe zegt
V10 uit de Lexus LFA en BMW E60
Lucchino zegt
Zomaar voor de vuist weg…
– Aston Martin DBS
– Scania V8
– BMW M550d
schuiftrompet zegt
Lexus LFA V10, BMW M5/M6 V10 en mazda 727b rotary. Bonus: honda cbx1000 motor.
Gulli zegt
Mag ik daar de Porsche V10 uit de Carrera GT aan toevoegen? Dan is mijn lijstje helemaal compleet (incl idd die knotsgekke 6-in-lijn van de Honda)
schuiftrompet zegt
Jazeker! eigenlijk is bijna iedere v10 wel geweldig. Vind alleen de dodge v10 en VAG v10 niet zo spannend, maar alsnog erg gaaf.
fabian zegt
Lexus lfa 10 cilinder, rb 26 6 cilinder, Honda s 2000 4 cilinder, een 3 cilinder?, een. 2 cilinder gen 1 aprilia tuono. Een 8 cilinder uit de bmw m3. En een 12 cilinder uit de zonda
jurdespotter zegt
Audi s8/s6 met de v10, bizar geluid. https://youtu.be/sPBIcvsyQJE
thmsnl zegt
BMW S85B50 5.0 V10
racerx zegt
de V8 uit de 458 Italia, wat was dat mooi om mee te rijden zeg, evenals de S54 van BMW die ik in een E46 CSL heb geprobeerd. Daarnaast op 2 wielen absoluut het Desmosedici Stradale V4 blok van m’n Duc, dat is elke keer weer kippenvel. De 1750TBi uit mijn Alfa vind ik ook wel een mooi stukje techniek overigens, maar qua beleving gaat er niets boven een mooi atmosferisch blok.
willeme zegt
Ik ga mij even heel erg impopulair maken. Een zes-in-lijn diesel motor met een of twee turbo’s is mijn favoriet. Niet ontoevallig heb ik er eentje. Ook nu er maar 10k per jaar mee gereden gaat worden, blijf ik ‘m houden.
De combinatie van prestaties en verbruik is enorm goed. 0-100 km/u in 5,5 seconden, 0-200 in 18,5 seconden en een top van 270 km/u gecombineerd met een verbruik van 1 op 15 en een zijdezachte loop doen mij kirren. Daarbij is de N57D30 een enorm fijne motor in de omgang. De nieuwe generatie is nog mooier, beter, zuiniger, stiller en sneller. Diesels worden daadwerkelijk beter in een tijd dat benzinemotoren meer ‘meh’ worden.
De mooist klinkende motor vind ik een rauwe zescilinder Mezger, met name die in de 2007 GT3 RS (met een Manthey uitlaat graag). De meest briljante motor is de LS V8 van General Motors: dat blok heeft geen nadelen. De motor waar ik het mees respect voor heb is de RB26DETT. De Busso V6 is een exotische betaalbare motor die stiekem best betrouwbaar is (en de enige V6 die niet afgrijselijk klinkt).
Oh, het is geen ‘blok’, maar die Tesla-motoren zijn hilarisch. En een speciale vermelding voor de 2.3 HOT van Saab. Soepeler dan een V6, meer koppel dan een diesel en uiterst betrouwbaar. Petje af.
rollingstoned zegt
De (opgefokte) Ferrari Dino V6 uit de Lancia Stratos klinkt anders ook erg goed.
grandvitara zegt
@willeme: ohhh yes. De Saab 2.3 heerlijk. Vergeet de 2.0 LPT niet 🤤
bmwe46touring zegt
BMW M30B34
Mooie loop, breed koppelbereik, betrouwbaar en makkelijk aan te sleutelen.
lexusfan63 zegt
Lexus 1uz 8 cilinder, Busso 2,5 v6
ArnoldH zegt
Waar ik echt ervaring mee heb: de V8 uit de 2007 Shelby GT500 met een enorme liquid cooled supercharger. Met zo veel vermogen dat de motor stationair een beetje nukkig loopt van al dat vermogen. Vervolgens rij je ermee weg en dan komt die supercharger erbij. Hemels geluid.
Als 2e geluid. Een V10 NA, dus van de LFA, CGT, Gallardo & M5
drrossi zegt
De oude BMW M20 motor, zeldzaam lekker geluid
fordnut zegt
Ford BDA, https://www.youtube.com/watch?v=tFX3FnRug5A
setz zegt
Uit nostalgie de Nissan RB26DETT. Als kleine Setz ExViTermini.com kijken, 1000hp Skyline. Voor alledag denk ik de BMW N54 / N55 / B58 serie, heb zelf de N55 gehad en die klonk prachtig. En qua wa meer exotische zaken, de Ferrari V8 uit de 458 Speciale :-).
novazezi zegt
M113K
jarnobakker zegt
Waar is mijn reactie gebleven?
Jetlag zegt
VR6
Of het nu de 2.8i-12v, 2.8i-24v, 3.2, of 3.6 is, is mij (redelijk) om het even.
Hoewel, qua geluid toch stiekem een lichte voorkeur voor de 2.8.
Ohh, de V5 mag ook niet vergeten worden.
Word er schizofreen van…
leko zegt
LS7, geen verdere uitleg nodig, 😜
vonklausenburg zegt
De 50cc tweetaktmotor van mijn buurjongen die het een goed idee vindt om rond half tien in de avond zijn nieuwe uitlaat te monteren.
heat59 zegt
@vonklausenburg: dat is ook voor een puber, een prima idee. Om tot een uur of elf lekker door de straat te jakkeren.
MM93 zegt
De B5234T van Volvo
De PG/1H G60 van Volkswagen
R26B van Mazda
bischero zegt
Busso V6
Of de 2.9 V6 uit de Giulia Q
babybenzer zegt
Lekkere small block chevy V8!
lvdo zegt
Flat6!
pjotr zegt
Alfa Nord motoren.
Volvo 5 cylinder.
RobTWo zegt
Mijn Alfa-hart zegt toch echt de V6 Busso.
menaz zegt
Favoriet niet, maar een eervolle vermelding voor de good old 1.8 20VT van VAG. Met dit blok werd veel vermogen toch wel bereikbaar voor de massa. Al dan niet met chip. En niet alleen bij VAG zelf werd hij breed toegepast (van Ibiza tot dikke Audi), maar ook bij derden. Denk bijvoorbeeld aan Donkervoort.
Geenidee zegt
De v10 uit de Lexus LFA. 1 keer in het echt gehoord. Kippenvel!
trigger565 zegt
Rover V8 in m’n Chim – lekker old school V8 rumble
frisian zegt
@trigger565: het is van oorsprong dan ook een Buick motor :)
trigger565 zegt
Luie V8 maken, doen ze toch goed die Amerikanen! :)
superboertje zegt
V8 Maserati……klaar en volgend onderwep
ghost zegt
Eigenlijk vond ik mijn hevig opgefokte Minarelli Horizontaal blokje met 23,8 pk SAE nog het lekkerst als die ruim 14.000 toeren per minuut deed…
Tegenwoordig:
De 2.5 5-cilinder van de RS3
De V8 AMG uit de C (W204)
De V10 in de Carrera GT.
gregorius zegt
Iedereen zo z’n smaak.
Ik heb eigenlijk genoten van alle blokken die in mijn auto’s hebben gelegen; al heb ik de auto’s er wel voor uitgekozen.
Mn 2005 A6 4.2 V8: heerlijk rustig en sterk. Zonder problemen richting de 250 (280 op de teller) en je kon met 190 kmh nog cruisen met het gevoel alsof je 130 reed op de autobahn.
De N53B30 in mn 330 E93 was ook heerlijk. Die souplesse maar toch de kracht; het laatste 3.0 blok van BMW zonder turbo’s.
De S65B40 uit mn M3 E93, die ik nog altijd heb; ik kan het nog steeds niet bevatten. Als dat ding tussen 6000 en 8000 toeren komt, is het zo’n geschreeuw dat ik zenuwen en genot voel in mn lichaam. Koud of warm, lage of hoge toeren: hij klinkt altijd lekker.
Het V9X blok uit mn Infitni heeft het ook jaren goed gedaan. Met zn enkele. grote, turbo moest je even leren om te gaan, maar het was voldoende.
Maar nu, nu met mn E63S; het m177 blok. 612 pktjes. Het AMG geluid. Het kan en gaat zo ontzettend hard. Alsof je in een computerspel zit. En, samen met de versnellingsbak, heb je zo snel zoveel kracht, absurd. Het rijden in mn M3 lijkt alsof je een langzame huurauto hebt.
camber24 zegt
Poeh, lastig. Koraal omdat ik totaal niet thuis ben in al die motorcodes waar de meesten hier mee zwaaien. Mijn favorieten dan;
– 1.9 TDI van Volkswagen, eind jaren negentig/begin 2000. Reden; hierboven al genoemd. Gamechanger.
– v10 uit de M5 e60. Zalig geluid. Knettergek in een grote sedan.
– V8 uit de 488GTB. Zelf mee mogen rijden. Alle kritiek op het geluid vanwege turbo’s maken me niet uit. Dat ding reageerde zo lekker op het gas. Vond het geluid prima (vind ik bij een f430 en gallardo te schreeuwerig).
– de flat six uit de 991.2 GTS. Mee door de Eiffel getoerd. Was een cabrio. Ook heerlijk, dat knallen van de uitlaat in sportstand.
– de V8 van een F40. Behoeft denk ik geen uitleg.
– de v12 TDI uit de Q7. Want knettergek.
jcjc zegt
E36 328i, E46 330i en de E60 V10. Kippenvel!
hanselegans zegt
180°V twaalfcilinder (plat liggend) van de Testarossa
powerblue zegt
Ferrari V12 Tipo F133 F/H
povel zegt
Het blok uit de porsche carrera gt! Als het bereikbaar moet zijn de 5 cilinders uit de volvo 850, die zijn mooi soepel en klinken geweldig. Zelf heb ik mooie herinneringen aan mijn jaguar s-type 4.2 v8 en later de s-type R.
rollingstoned zegt
Busso V6
Dino V6
Ferrari F136 V8
Lamborghini 5.0 L V10 (1st Generation Galardo)
Mercedes-Benz M297 V12 (Pagani Zonda)
Waren vast al genoemd, maar bij dezen 😊
soundgarden zegt
1.9 TDI ARL getickled door VVT. I rest my case. Mouhahaha
Mercbenz zegt
V12 biturbo van de 65 AMG staat voor mij op 1:
https://www.youtube.com/watch?v=xTcyF9FAm14&ab_channel=youneekcars
Maserati V8 (van de vorige generatie QP GT S)
Audi RS3
Audi RS6 V10
Aston Martin DBS (vorige generatie)
En stiekem vind ik dit ook heel gaaf:
https://www.youtube.com/watch?v=ZkHRXawCl3Y&ab_channel=Ayarc%C4%B1TV
335istage1 zegt
Een dikke amerikaan. Luid, inefficient, onbetrouwbaar maar wát een beleving.
larini zegt
Busso V6
Pino143 zegt
Gallo 24
pjotr zegt
Aanvulling op mijn lijstje: de boxermotor uit mijn eerste auto, een Alfa 33 16V QV. Alhoewel die op carbs nog lekkerder klinken en beter aan het gas hangen (wanneer goed afgesteld).
mopar zegt
2UZ-FE. Heb hem in mijn LandCruiser hangen. Enige V8 die zonder groot onderhoud de miljoen kan halen. Een van de best gebouwde motoren ooit.
YOLO is toch wel de S85B50, wellicht ooit nog eens wanneer ik genoeg reserves heb om hem iedere 50.000km opnieuw te reviseren.
gczjwj zegt
@mopar: absoluut, die doet niet onder voor de 4.2. Hij slurpt alleen iets meer😉
gtke zegt
Busso v6
shicomm zegt
Erg lastig ; in de meeste gevallen is het niet alleen het blok maar ook in en uitlaat die de beleving compleet maakt..
Mijn lijstje:
De 787b van mazda , elke V10 met een lichte voorsprong voor de 1lr-gue van lexus , de W16 van bugatti en als bonus de w11b16 van mini :)
erwinlagcher1977 zegt
2jz, f20c, rb26
AstonMartinDriver zegt
Mijn V12 uit mijnAston Martin DBS met sport uitlaat
406_v6 zegt
Caterpillar G3520h.. V20, 95 liter slagvolume 💪🏻
utregcity zegt
Honda F20C
thestino zegt
V10 Twinturbo
harleytijn zegt
Ford Coyote V8 …. 😜
saxoke zegt
Van degenen waar ik ooit t genoegen van had te mogen (mee)rijden: de V10 van de BMW M5. Ook de V10 van de RS6 vond ik schitterend, maar nooit van dichtbij “gevoeld”. Voor mezelf vind ik het kleine 2.0 4 cilindertje van VAG uit de Cupra/Golf R/ Audi S3 wel een leuk blok. Origineel valt het allemaal wel mee, maar als er een tuner op losgegaan is, dan wordt ie heerlijk. T blijft alleen maar een 4 cilindertje.
saxoke zegt
Ohja, nog 1 vergeten …. De 2.5 5 cilinder van de RS3
erwinlagcher1977 zegt
2jz, f20c, rb26, c32a
roadster zegt
Ik kan niet kiezen tussen de V12 uit de F50, V10 uit de LFA of de V10 uit de Carrera GT. Waarschijnlijk toch maar die uit de LFA. Die doet het hoogstwaarschijnlijk bij 300.000 km nog net zo goed als toen hij nieuw was.
horza zegt
De 1.8T 20V van VAG aan het begin van dit millennium.
negennegenzest zegt
Mijn Metzger 996 turbo blok…
lightisride zegt
Iedereen aan de grote motoren met veel cylinders. Allemaal voorbij.
maar ik heb zelf vooral ervaring met 4 cylinders.
Favorieten: Alfa Sud 4 cylinderboxer. Die rijden altijd met raampje open om te genieten van het geluid. (of omdat het niet meer dicht kan).
Honda K24 met balansassen loopt heel mooi, maar K20 draait meer toeren en klinkt beter.
HZW zegt
Simpel, Audi 5 cilinder Turbo.
O plaat zegt
Ford Windsor.
Gebouwd tussen 1961 en 2001(!) waardoor het zo wat de gemakkelijkste motor is om stukken voor te vinden. Zeer eenvoudig van techniek en echt oer degelijk.
Klein in oppervlakte en hemels op vlak van geluid.
Met gewoon bolt on stukken haal je er crica 400pk en 400Nm uit zonder dat je aan betrouwbaarheid verliest.
Nadelen: het verbruik en de 500pk limiet. Vanaf dat je er meer pk uit perst barst je onderblok. 100den voorbeelden van te vinden op Google.
sanderz28 zegt
Vr6 motoren van vw, Metzger blok van porsche, w11 compressor van de mini, v8 in de e9x serie, lfa, Carrera gt, enz enz
pexers zegt
50cc Malossi
993carrera4s zegt
5 cil Mercedes OM617a. Jaren mee gereden. Allereerste turbo en de snelste diesel in personenauto.
Project7 zegt
https://youtu.be/i1N4nGjRewY
Project7 zegt
Helemaal met jou eens, de S65 maar dan met Supersprint F1 Race
https://youtu.be/i1N4nGjRewY
BMW 2275199 zegt
BMW E46 CSL
BMW 2275199 zegt
BMW M3 CSL
grandvitara zegt
De 2.0 lpt uit m’n Saab 9-5 vond ik geweldig. Een heerlijk soepele motor, met veel power onderin. De 2.3 disi uit de cx-7 was ook een pareltje. Ruw en rauw. Toeren draaien en knallen.
retsok zegt
De 2zzGE van toyota welke mij dagelijks een bigsmile geeft. Een heerlijk ondergewaardeerd blok welke een prachtig aanzuiggeluid heeft en doorgaat tot 8350 toeren. Verder zijn twee droom motoren om ooit te bezitten de f20C (honda s2000) en K20A (honda integra dc5) van honda welke beide doorgaan tot 9000rpm. De respons en het geluid van zulke atmosferische blokken valt niet te overtreffen met de hedendaagse turboblokken.
snowbird zegt
Altijd blij met de Northstar V 8 in m’n Cadillac …
Jochempie zegt
Geen idee.
alfafan zegt
Alfa Nord blok
alcantara zegt
1.0 TSI, zuinig en toch lekker veel power!
sabrerator zegt
De zalige 2.7 V6 diesel in mijn S-Type.
Een Jaguar 5.3 V12, beter dan menigeen denkt en zo’n HE-versie zuipt niet eens zó vreselijk. Elke 6 kilometer een liter is mijn ervaring.
Eigenlijk zijn de ouwe TU-blokjes van PSA ook erg fijn. Zaten in de AX.
Je kon ze oneindig op hun flikker geven en ze klonken erg lekker.
Zelfs een 1100 met 60 pk ging er best vandoor in een karretje van 648kg.
Verder is een weekendje Goodwood een groot feest op auditief gebied: een Jaguar XK blok in racespec. Of de motor van een Aston DBR1.
En ik zal nooit vergeten hoe het klonk toen ik bij het FOS de Ferrari Breadvan tegen zijn toerenbegrenzer stuiterend met rokende banden van de startlijn zag knallen. En dat was dik 23 jaar terug….
lebeaunl zegt
Ben blij met de 2.5 TFSI 5-cilinder uit mijn TT
cossiekiller zegt
-De atmosferische 6.2L V8 amg omdat het kon.
-De V12 uit de Ferrari F50 voor pornogeluid.
-De 4.7 V8 van de Maserati Quattroporte sport gts voor als je nog niet klaargekomen bent van die V12.
-De LS7 van de Camaro Z28 uit 2015 voor de
tafelberg atmosferisch koppel van +800Nm.
-Een 4-rotor (of meer) van Mazda voor de techniek.
-De getunede 2L benzine in mijn oude Opel Corsa A vroeger. 160 pk op 850kg en een hoge compressie van het blok reed echt bloedsnel en klonk als een raceauto.
-Het elektrisch motortje van de vibrator van mijn vriendin. Geen enkele van bovenstaanden biedden zoveel plezier voor zo’n laag verbruik.
gczjwj zegt
Op 3: 3.3 liter 6lijn in mijn oude BMW 3.3s E3. Poah wat loopt dat mooi! En wat een vak het afstellen van de dubbele cabs.
Op 2: 4 liter 6 lijn in mijn Jeep, een van de beste blokken ooit gebouwd en wat een heerlijke bak koppel zit er onderin dat
atmosferische blok👌🏻
Op 1: 2.0 6lijn uit mijn oude e30. Er is maar een woord voor; naaimachine! Wat loopt dat blok mooi en makkelijk veel toeren. Het gaat niet hard maar de gehele ervaring is goud.
Wel grappig dat ik zo’n voorkeur voor 6 lijn heb. Heb nu ook een 3.0 V6, wat is dat dan een hok van een blok vergeleken met een 6lijn. Ja ook V8 gehad. Maar dat loopt gewoon rommelig, wel leuk hoor;).
transaxleman zegt
Tja, eigenlijk is de allerbeste motor de LS series V8 van General Motors.
Dat spul wordt vaak afgeschreven als ouderwets vanwege de pushrods, maar dat heeft een enorm voordeel: het is rete compact en betrouwbaar. Je koppen trek je er zo af, er zit geen nokkenas op! Timing is één klein kettingkje wat nooit stuk gaat. En dat betekent dat upgrades ook meteen super makkelijk erop te sleutelen zijn.
Een LS is betrouwbaar, kan standaard al serieus laaddruk hebben, klinkt gewoon lekker, is zuinig (relatief naar het vermogen natuurlijk) en extreem compact. En ze zijn te krijgen in aluminium, dus ook nog licht.
Er is een reden dat de ‘LS swap’ zo populair is in de VS. Het is objectief de beste keuze
Enige motor die vergelijkbaar potentieel heeft is een 2JZ, maar dat is een enorme 6 in lijn die veel weegt. Beetje zelfde verhaal als een OM606. Ook echt veel potentie, maar waar kun je in hemelsnaam een 6 in lijn in kwijt? BMW moet hun 6 cilinders echt ver naar achter leggen voor een normale gewichtsverdeling en dat gaat ten koste van het interieur.
EJS zegt
Denk dat voor mij de 2,5 20v en 2,3t blokken uit de Volvo 850 wel de motoren zijn waar ik het meest happy van werd.
Aan het blok van de Saab 9000 2.0t16 heb ik ook warme herinneringen.
Het motorblok in m’n huidige auto(2.0t uit een Saab 93 die compleet opnieuw opgebouwd is en 270 pk heeft) is misschien wel het fijnste in dagelijkse omgang die ik ooit gehad heb, maar klinkt veel minder mooi en maakt me om die reden een stuk minder geil dan de eerder genoemde blokken.
Knurft zegt
De 1.5 boxer in m’n Sudje
scrmeagle zegt
Northstar V8 van GM
avdwal zegt
Rolls-Royce Merlin V-12 (27 liter motor uit het gevechtsvliegtuig Spitfire met 1784 pk)
Porsche 356 carrera Fuhrmann motor
Alfa Romeo 1.7 16v boxer
Alfa Romeo 2.0 16v TwinSpark
sulobb zegt
s62 uit de e39 M5. Dat ding klinkt heerlijk. Een hemelse blok, tenzij je het moet repareren/onderhouden xD
kniesoor zegt
Van de haalbare auto’s de Busso V6 (en dan m.n. die, die Douwe Heida in z’n race 75 had liggen, dat ding gilde het uit), de L6 van de E46 M3, de M156 (6208 cc V8) uit de AMG en de gillende platzes uit de 991 GT3 RS. Van de afdeling Onhaalbaar : de V10 uit de LFA, wat mij betreft de absolute non plus ultra op automotoren gebied.
chimaera zegt
De goede oude Rover V8, sowieso op nummer 1. Onverwoestbaar blok, en levert volle kracht.
De BMW M20 op 2. Omdat dit blok al 7 jaar lang een grijns op mijn gezicht bezorgt, ondanks het relatief bescheiden vermogen voor de huidige tijd. Ik zeg altijd “ze is mooi, maar niet altijd de makkelijkste”.
De 1.6 HDi van PSA komt wel op nummer 3. Mooie tijden beleefd met deze blokjes, oerdegelijk, koppel wanneer het nodig is, maar verder rustig tuffen en er niet teveel van verwachten.
scherrie zegt
Honda F20C van de S2000. Ongeblazen 2.0 VTEC met 240 PK met een redline van 9000 rpm!
upp3rd0g zegt
BMW B58 L6
mk7r zegt
OM606 …
papa zegt
nice!
mk7r zegt
en natuurlijk de masterpiece van honda F20c
papa zegt
GM Detroit Diesel 6.5 TD (zoek maar coldstart 6.5 op yt)
BlackDuck85 zegt
De 602cc boxermotor van de 2CV. Dat geluid herken je uit duizenden.
GielMK1 zegt
Ford Escort MK1 (Cosworth) BDA race.
zoek in youtube op:
fitzpatrick escort jarama
en geniet!!
https://youtu.be/dnkPegCOD34
90’s Ducati 900SS (Luchtgekoelde DesmoDue V2) als diep onweer uit de open carbon Termignoni dempers.
Mc Laren F1 met BMW S70/2 (6.1 V12) bij Top Gear waar Tiff Needell roept “Give it some stick”…
Lexus LFA met 1LR-GUE (4.6 V10)
Ja, nostalgie Honda C50 met demper uit de uitlaat waardoor ie veel groter klinkt dan een 50cc 4-takt 2-kleps blokje (20 jaar lang gehad, en kan inderdaad blok met m’n ogen dicht in elkaar zetten)
Kawasaki Ninja H2R 310pk 1000cc supercharged schreeuwend met vlammen uit de uitlaat op de rollenbank bij motorbeurs Utrecht
ahaaa zegt
Maar 1 antwoord mogelijk: M120 V12
Misschien niet het snelste blok maar wel het best klinkende blok en dat is meer dan genoeg voor mij.
mpc007 zegt
Hm, ik weet er wel een paar. Het Ferrari / Maserati atmosferische V8 blok (458 Speciale), atmosferische Lamborghini V12 blok (Aventador), Lexus LF-A V10 blok, Audi RS vijfcilinder blok van 2.5 liter, 3.2liter E46 M3 motor. Ieder merk heeft wel z’n pareltjes gehad, en voor elke motorgrootte en aantal cilinders zijn er mooie te vinden. De meeste staan nog wel op m’n bucketlist. De hoogtoerige Japanse vierpitter (MX-5 ND) en atmosferische zes-in-lijn (E46 325Ci) heb ik al afgevinkt.
Kevin zegt
De halve 6 cylinder van een 1e generatie Toyota Aygo zeer vermakelijk in de. Om kippenvel van te krijgen, zeker met de akoestiek in de Aygo. 😉
Uiteraard de 1.7 16v boxer in de alfa 33.
Numero Uno is voor mij de Busso V6♥️