Wat is het vervelendste land om in te rijden? Wereldwijd. Willen wij weten!
Ondergetekende heeft het ritje van 1600 kilometer van Spanje naar Nederland er weer opzitten. Vorige week heen en afgelopen nacht terug. Wederom tijd genoeg om dus even na te denken over een onderwerp voor de lezersvraag.
En dat kwam uiteindelijk richting het eind van de rit. In België om precies te zijn. Over de wegen aldaar hobbelend dacht ik ineens; wat is nou het vervelendste land om in te rijden? Wereldwijd? Ik weet het wel.
België. Met afstand.
Wat is het vervelendste land om in te rijden?
Laat het me vertellen, ik ben er nou toch. De rit begon zoals gezegd in Spanje. Ook niet mijn allerfavorietste land om in te rijden, maar op de snelwegen is het prima. In de bebouwde kom is het vreselijk, meer verkeersdrempels dan pannen paëlla bij de plaatselijke vreetschuur. Niet te doen, maar goed. Minder erg dan België.
Dan krijg je Frankrijk. En je kan zeggen over die Fransen wat je wil, maar hun snelwegen zijn meer dan prima. Op het grootste deel zou ik ze zelfs willen classificeren als ‘perfect’. Kost wat tol, maar dat is het waard. Rustig, glad, breed en goed onderhouden.
En dan heb je dus België. Na 13 uur rijden was ik niet al te scherp meer en miste ik een afslag en werd ik semi-binnendoor geleid in de richting van Charleroi. En mijn god, wat was het daar vreselijk. Net alleen de toestand van de wegen -erbarmelijk- maar alles. Het wegggedrag van de Belgen aldaar, de files, de trajectcontroles, losse flitspalen en demprimerende bebouwing als je om je heen wilde kijken in die files.
Ik heb wel een oplossing voor de asielcrisis in Europa. Zet alle immigranten een maandje daar neer. Diegenen die NIET binnen die tijd gillend terug naar huis zijn gerend, verdienen het om te blijven. Het zullen er alleen niet heel veel zijn… Met afstand het vervelendste land om te rijden…
Zelfs de Nederlandse snelwegen met hun 100 als maximum waren een verademing met de horror die ik de uren daarvoor had meegemaakt. En daarom dus de vraag: Wat is het vervelendste land om in te rijden? Wereldwijd?
We zijn benieuwd!!
banderas zegt
Amerika. Ze kunnen niet rijden en je wordt depressief van de brede kale wegen.
racerx zegt
Ach welnee, laatst nog een paar dagen door Virginia/Pennsylvania gereden. Heb me uitstekend vermaakt. Prima wegen, mooie omgeving.
Mijn stem gaat ook naar België, hoewel Hongarije er niet ver af zit…
vaakbenjetebang zegt
België. Dra-ma. Wegen slecht, organisatiegraad van het wegennet slecht, automobilisten gedragen toch vaak wat wonderlijk op de weg… echt om te janken allemaal. En om het af te maken is er direct langs de snleweg door België heen, richting Frankrijk en terug, werkelijk niet één plek waar waar je een beetje knap kunt eten. JE gaat zowaar verlàngen naar een AC Restaurant of een Van der Valk. Echt, driewerf kudt allemaal.
Je kunt echt door heel Europa rijden, door de meest deprimerende stukken van het voormalig Oostblok, door de meest achtergebleven negorijen in Amerika en waarschijnlijk zelfs door de zevende ring van de hel in een cabriolet, en dan nog is het er minder ellendig dan België.
outlook zegt
Hahaha! Die kwam van diep…!
HelldogBE zegt
Langs de E17 is er bij Nazareth een snelwegparking met een Van der Valk.
Aan Kortrijk-Zuid is er wat duurder ’t Wit Kasteel. Verder heb je Colmar nabij Brussel, Gent, Antwerpen en Kortrijk.
Bestaat er een moderne Michelin-gids die zich toespitst op mensen die langs de autostrade een hapje willen eten? Ben ook wel benieuwd naar andere plaatsen in België…
jensoffbutton zegt
Je kan in België veel beter eten dan in Nederland hoor, de keuken is van hoger niveau.
Allison Burgers zegt
België!!
bunnylebowski zegt
België. Niks meer aan toe te voegen.
Nederland goede tweede, allemaal volle bak met 97 km/u op de linkerbaan.
Indonesië of Azië in algemeen is wennen, maar na weekje heb je dat wel onder de knie. Tijdje gewoond, vooral mee gaan met de flow van de vele scooters. Geen abrupte bewegingen , daar anticiperen ze niet zo lekker op ;).
herve11f zegt
Staat toch op jullie auto’s: NL = Nur Links
moveyourmind zegt
Dat is een hele makkelijke…
Friesland!
Maar alleen op de terugweg naar huis. Want vind het daar op veel plaatsen zo mooi dat ik helemaal niet terug naar huis wil rijden.
mjpamsterdam zegt
Paleisje kopen misschien? Ben zelf 6 jaar geleden verhuisd vanuit centrum Amsterdam. Soms vind ik het ruk maar eigenlijk is het een top beslissing.
koen23 zegt
België.
Alleen al vanwege de kruising E42/E25 bij Luik.
timdawg zegt
Je hebt dus twee kruisingen E42/E25. Hoe dan??? Die bij Herstal als je vanaf Maastricht komt en richting Verviers rijdt is inderdaad heel vervelend…
rc1990 zegt
Nederland. Niet vanwege de kwaliteit van de wegen, maar vanwege de weggebruikers.
seba zegt
Nederland
fanboy zegt
India. Daar komt van alles op je af.
Ik heb al door de meeste landen in Azië gereden maar India is echt wel een graadje erger dan de rest.
Complete bussen die je van de weg af duwen. Grote vrachtwagens zonder verlichting, you name it.
Andere landen kunnen ook wild zijn, maar India is veruit het gevaarlijkst.
Wegen zo slecht dat het beter is om er naast te gaan rijden. Dat heb ik ook wel eens letterlijk gedaan.
Ook in Rusland gereden, dat viel me nog wel enigszins mee. Maar er zijn daadwerkelijk wel kamikaze piloten, waar je een hoop kan voorkomen door in je spiegels te blijven kijken.
Ook wel eens in Marokko gereden met schemering terwijl het Ramadan was, dat was ook (geen) feest. Iedereen heeft honger en wil snel naar huis. Maar nog steeds niks vergeleken met India.
India is tevens ook het gaafste land om auto te rijden haha, na Mongolië denk ik. Maar niks in de categorie “fijn”
rulefollower zegt
Daar rijden ze toch links?
Misschien eens aanpassen aan dat gebruik.
fanboy zegt
@rulefollower: Ha goeie.
Ik reed daar wel aan de juiste kant van de weg. Alleen dan komen er bussen met haast gewoon tegen je inrijden op jouw rijbaan. Dit ondanks een harde stenen middenberm die de wegen scheidt.
Dat ging ik met mijn Landcruiser niet winnen, dus in dat soort gevallen toch maar even aan de kant.
De bussen staan daar boven aan de voedselketen zullen we maar zeggen, het meest agressief, terwijl ze juist het veiligst zouden moeten zijn.
ko4n zegt
In vergelijk met California is Europa, inclusief België dikke prima
anthwan zegt
Welke Californië heb je nog meer dan buiten de VS? Want daar is niks mis mee. België (in Europa) daarintegen lijkt wel 1 grote test baan zo slecht.
martijnev zegt
Medeweggebruikers: vervelendste land: Nederland
fijnste land:
Duitsland
Belangrijkste criterium: rekening houden met elkaar en anticiperen
Wegenkwaliteit/infrastructuur:
vervelendste land:
België
fijnste landen:
Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden
outlook zegt
100% België
larini zegt
Nederland.
mjpamsterdam zegt
JA HOOR ! België absoluut ! Slordige niet vaardige bestuurders ! Rijbewijs bij een pakje boter verhaal ! Toevoegen wil ik de bijzonder slechte staat van het asfalt. De EU financierde de weg tussen Antwerpen en Brussel om aan te pakken. Jarenlang was het een mooie strook asfalt maar onderhoud moest Vlaanderen/Wallonië zelf betalen dus jullie snappen hoe de staat van de weg nu is. België rij ik zo snel mogelijk door naar de autoroute in Frankrijk. Bip&Go kost wel geld maar wat een topmanier om meters te maken .
Fork5 zegt
Duitsland…. het eerste stukje Nederland uit is het prima maar daarna is het File, file, file, file, baustelle, baustelle ,baustelle en nog eens baustelle. Geen idee waar mensen over praten als ze het in Duitsland zo fijn vinden rijden, of misschien hebben ze het alleen over die eerste 100km duitsland in.
p993 zegt
Ben het met je eens. Om over de drukte en kwaliteit v h wegdek nog te zwijgen. Doet mi niet veel onder voor Belgie.
Ik vind dat wegdek in Belgie juist sterk verbeterd in afgelopen 10/20 jr
Loek zegt
Denemarken. Nog nooit zo ongelofelijk veel linksplakkers gezien. En gewoon weigeren om naar rechts te gaan. Heb van Padborg naar Kopenhagen zo’n 4 mensen rechts ingehaald omdat ze gewoon lekker 105 tuffen op de linkerbaan terwijl er meer dan genoeg ruimte was. En dat waren de extreme gevallen, waar na 10 kilometer wachten tot ze opschuiven de maat vol is. Het aantal mensen dat gewoon niet rechts op de snelweg rijdt is echt niet grappig meer.
Gebeurt in meer landen maar in Denemarken echt opvallend veel. Gewoon erg slechte discipline tijdens het rijden.
Fernando zegt
Dat heb ik elke dag in Belgie, maar dan gek genoeg zijn het Nederlanders of Duitsers die koppig aan 100km p/u links blijven rijden.
Ik denk dat ze niet hebben opgelet en denken dat ook in Belgie een max van 100km p/u van toepassing is.
Thailand en Congo is nog een stuk erger dan Belgie
dree16v zegt
Nederlanders kunnen er ook wat van na 19.00u s avonds nog steeds van die idioten die met strak 100 op de klok tijden links blijven hangen. En als je ze dan rechts voorbij gaat nog uit hun pan gaan ook…
retsok zegt
Nederland spant de kroon, met vlag en wimpel. Dodelijk saai. Elke leuke weg is inmiddels bijna volgegooid met drempels. Verder moet ik constant remmen voor rotondes en wederom weer drempels. Als je lekker wil toeren dan moet je goed weten waar je moet zijn. Verder is op de breedste wegen vaak de max snelheid alsnog 50 of 60. Vreselijk slaapverwekkend. En het rij niveau van de gemiddelde nederlander is ook niet best. Te langzaam rijden, geen knipperlichten, slingeren want telefoon, opvallend hoe weinig mensen zich nog intereseren voor autorijden en dat merk je. Dan nog veel liever belgie. Misschien slechte wegen maar wel veel leuker om te rijden, tenminste richting wallonië waar je heuvels hebt en leuke slingerwegen met hoogteverschil etc. Om de hobbels en gaten rij ik zoveel mogelijk heen.
sanderkomnogeensergens zegt
Engeland. Natuurlijk gewoon vanwege rijden aan verkeerde kant van de weg. Maar ook mega veel trajectcontroles.
slakkie zegt
Trajectcontroles zijn de eerlijkste controles die er zijn. Je kan al eens onoplettend zijn en toch heel even over de snelheid gaan zonder een boete te riskeren zoals dat wel is met een flitser. Uiteindelijk is de weg geen speeltuin en moet je je aan de regels houden die werden bepaald door de verantwoordelijken. Bega je geen overtredingen … betaal je ook geen boetes.
sabrerator zegt
Het voordeel van Engeland is dan wel dat iedereen aan de verkeerde kant rijdt.
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, maar mensen zat die om die reden nooit in Groot Brittannië zouden willen rijden.
En ja, van alle landen waar ik heb gereden is België het meest vreselijk.
hanse1one zegt
Elk land waar die irritante Nederlanders met hun caravan voortsukkelen.
Fernando zegt
Sleurhut noemen ze dat
slakkie zegt
Ik vond Italië eigenlijk helemaal niet fijn om te rijden. Je hebt de wegen waar je moet betalen om over te rijden en die zijn redelijk (niet super) , maar de andere snelwegen zijn ronduit slecht. Het is zo’n beetje wat je in Wallonië hebt in België. Nederland is kut wat files betreft. Van het moment dat ik op het werk vertrek sta ik in de file. De wegen zijn er ok (zou nogal wat zijn … hebben 10% minder wegen dan België, maar wel 35% meer mensen om belastingen te betalen voor het onderhoud van hun wegen). Wat weggebruikers betreft zijn het de Nederlanders die het meest op de zenuwen werken. Of ze zijn zo blij om eindelijk hun verzonken land uit te zijn en harder dan 100km/u te mogen rijden dat ze iedereen al flikkerend en zigzaggend van de weg willen rijden of ze zitten iedereen in de weg met hun vreselijke sleurhutten.
alfaqv zegt
Nederland, juist omdat de wegen redelijk goed tot goed zijn en je er geen gebruik van mag maken. En mensen kunnen hier niet rijden.
België vind ik eigenlijk nog wel meevallen, probeer eens het noorden van Polen, naar Gdańsk bijvoorbeeld, een ervaring die je nooit gaat vergeten. En echt slecht wegdek heb je in Engeland, snelweg, binnendoor in een stad of een dorp, drama. Als het wegdek niet probeert om je onderstel eronderuit te rammen, dan zijn het wel de onoverzichtelijke bochten of de soms enorm kort afritten die je leven proberen te beëindigen.
sabrerator zegt
Dat slechte wegdek kan ik beamen, kom net terug.
Een zeer comfortabele Jaguar scheelt wel, trouwens. Maar ook die krijgt af en toe best klappen op zijn onderstel.
Verder rij ik persoonlijk graag in de UK, maar dat is vanwege mijn ongeneselijke anglofilie.
kees66 zegt
Uganda
Stel je voor… wegen van zand en modder, diepe kuilen en gaten, maar dat is nog niet het ergste. Om de een of andere reden (alsof je daar al hard zou willen rijden) heeft men besloten zo om de kilometer een drempel op de weg te leggen. En ja, dat zijn dus gewoon de hoofdwegen daar. En dan niet een mooie, redelijk vloeiende drempel zoals in Nederland. Nee, eerder alsof er gewoon een stoeprand dwars over de weg half ingegraven is. Een wonder dat er daar nog auto’s rondrijden.
eMbe zegt
Klinkt goed, kijk er naar uit! Ga er in Februari heen.
Het zal vast niet erger zijn dan Kenia en Tanzania.
kniesoor zegt
Argentinië, met afstand. Daar presteren ze het bijvoorbeeld om met 60 km/u tussen twee voor de verkeerslichten stilstaande oto’s door te knallen met 10 cm ruimte aan weerszijde als het licht net op groen gaat. Of doodleuk in volle vaart een eenrichtingsweg in de verkeerde rijrichting nemen terwijl er andere verkeersdeelnemers de andere (= goede) richting oprijden.
Bij Argentinië vergeleken is het verkeer in India een toonbeeld van orde en beschaving. En dat wil wat zeggen.
minimoke1984 zegt
Heb behoorlijk wat km’s afgelegd daar.. In Buenos Aires maar ook in Patagonie en andere regio’s bijvoorbeeld mendoza/cordoba. Het beeld wat je schetst ken ik van Buenos Aires… maar voor de rest. Brazilië meer gekken op de weg gezien net als bijvoorbeeld Peru of Bolivia. Afrikaanse landen en bijvoorbeeld Aziatische (Sri-lanka is net zo slecht als India) waar de wegen k zijn.. maar ze hebben in tegenstelling tot de zuid-amerikanen niet altijd haast…
z3cabby zegt
EDIT:
On topic, ik sluit me aan bij de meningen over India. Als je een heel slecht leven hebt geleid en je wordt naar de hel gestuurd, dan moet je als eerste boetedoening daarheen rijden via het centrum van Mumbay, Calcutta en de waardeloze wegen daar tussen.
Om het af te maken mag je dat ook nog eens doen in een Opel Agila van de eerste generatie of zo. Al is dit laatste weer een ander onderwerp van discussie.
z3cabby zegt
EDIT: Dit moeten we maar persoonlijk uitspreken, is beter!
kenner zegt
Amsterdam
roideshollandais zegt
Beetje flauw van velen hier om België als slechtste land te beoordelen.
België is meer dan om het even ander land een transitland voor personen en vrachtvervoer.
Op sommige tijdstippen en wegen, zie je meer buitenlandse nummer platen dan Belgische. En niet alle Nederlanders rijden zo netjes als ze in het buitenland zitten. Vooral Nederlanders met sleurhutten en kampers.
Het wegennet kan inderdaad beter, maar dan zouden de Belgen beter tol heffen zoals in Frankrijk om het onderhoud te financieren. Maar dat willen de Olanders dan weer niet.
karhengst zegt
Ach het is ook wel typisch Nederlands. Massaal zeuren over de wegen, maar ondertussen stikjaloers op iedereen die er woont want het is er zo lekker goedkoop.
cooper96 zegt
België op de 1e plaats, gisteren nog gereden wat een kutwegen. Niet te doen. En op de 2e plaats Engeland de M20 en M25, geen idee welke stagiaire die wegen heeft geasfalteerd.
pomoek zegt
België. Want ring antwerpen. Altijd file. Kom je terug van vakantie, bijna thuis. Anderhalf uur stilstaan op de ring. Drama.
Spanje kent ook iets irritants. Die variëren de snelheid zo om de 2 kilometer. Rij je 120. Moet je opeens 80. En dan weer 100. Dan weer 120. En dan weer 80. Om gek van te worden.
mashell zegt
Dat in Spanje klopt, maar zulke variërende snelheden hebben we in Nederland ook, tussen Apeldoorn en Deventer is het onnavolgbaar. En in Duitsland tussen Bad Oeyenhausen en Hannover, drie rijstroken A2 met matrixborden die volkomen willekeurig tussen 120, 100, 80 en uit wisselen.
slakkie zegt
Die variërende snelheid kennen ze in Nederland ook iets van. Zonder gps heb je vaak geen benul hoe snel je mag rijden. Het wijzigt zo vaak dat je gemakkelijk al eens een bordje gemist hebt. En de borden met de naam van de weg bevatten soms ook de snelheid die je mag rijden maar dat klopt al vaak weer niet.
grandmasterb zegt
Vreemd ik kom al 50 jaar op de ring Antwerpen tijdens vakanties, nooit files, tenzij aangekondigd, dan is er altijd een alternatief, die ik dus neem.
AudiRS zegt
NL.
Veel te duur om iets leuks te rijden. En door verlinksing wordt dit alleen maar erger.
Dure brandstof en dan nog:
Btw
Accijns
Mrb
Opcenten
BPM
CO2 toeslag
Max een sneue 100km/u.
Boetes idioot hoog.
Flitspalen, trajectcontroles.
Files.
Geen bergen.
Combinatie fietspaden op rijbaan.
Wielrenners.
Autowerende maatregelen in dorpen en steden.
Nergens normaal en goedkoop kunnen parkeren.
Eco-gedram. 2cil, 3cil. Alles gericht op zogenaamd zuinige crap.
Veel te veel trage eco gebakjes die te lang op links hangen.
Veel te druk op de weg.
Veel teveel rotondes en verkeerslichten.
Enz….
Adem in… adem uit.
drtim zegt
Alsjeblieft, welke verlinksing? Sinds paars twee is het midden of rechts aan de macht geweest. Op de één of andere manier krijgt links altijd de schuld van twee decennia CDA en VVD.
Henk O zegt
Typisch rechts antwoord, lekker aan jezelf denken en altijd een ander de schuld geven. Jij bent de beste!
We hebben inderdaad al 2 decennia een (centrum) rechts kabinet, heeft weinig met verlinksing te maken.
Adem in, adem uit….
tborre zegt
Als al die Nederlanders dan vanaf nu via Duitsland willen omrijden ? Dan lossen we 2 problemen in 1 keer op. Alvast bedankt om geen gebruikt meer te maken van die zo vervelende stukken weg in belgie.
Wat een stemmingmakerij toch…
tborre zegt
En ivm die denigrerende opmerking van de schrijver van het artikel betreffende immigranten. Ons land zit er vol van. Veelal ook omdat de meeste hier direct een volledig leefloon etc krijgen. En die gaan echt niet lopen na een maand. Denk dat je misplaatste frustratie hier is neergeschreven, wat altijd een slechte basis is voor een artikel….
z3cabby zegt
Nou dat.
connexie zegt
Alle landen met LHD, per definitie.
O plaat zegt
Mexico-Stad had het ergste verkeer dat ik ooit meegemaakt heb. De gemiddelde snelheid is 3km/uur door gans de stad inclusief de snelwegen er zigzaggen taxi’s en bromfietsen tussen aan hoge snelheid en mensen komen naar je raam om rommel te verkopen gewoon langs de snelweg.
Ook een eervolle vermelding voor Italië, op een roadtrip van 7000km door Europa heb ik mij enkel daar aan het verkeerd geërgerd, de meerderheid van de chauffeurs zijn middenvaksrijders die iets tussen de 70 en 90 rijden op snelwegen terwijl men links 120 rijdt en rechts rijden vrachtwagens 90. Ik snap niet dat dit volk zo veel geniale auto designers en supercar bouwers kent. In het land waar men Dacia’s bouwt rijdt men veel vlotter.
grandmasterb zegt
Nooit meegemaakt in Italië (ca 50 keer geweest). Ga eens op de snelweg tussen Rome en Napels rijden, op de linkerbaan gaat het 200+ en dan proberen ze je nog rechts in te halen.
mashell zegt
Ik heb getwijfeld over België maar het zal waarschijnlijk toch ergens in Zuid-Amerika of Azië zijn.
rutgerg zegt
Hahaha op hun tenen getrapte belgen in de comments. Grappig
faalhaas zegt
Noord Korea, elke keer als ik de grens over ga moet ik 10 jaar het strafkamp in.
kennone zegt
Onze zuiderburen
drtim zegt
Java, das redelijke chaos. Mexico een goeie tweede.
Gulli zegt
Ik had verwacht dat het Mexico zou zijn, maar toen ik er eenmaal was geweest (ok, Yucatán is nauwelijks met het échte Mexico te vergelijken, soît) viel het me alles mee. Buiten de steden en dorpen is het heerlijk rustig op de weg. Je kunt kiezen of je de Routa Nacionale ofzo neemt en dan rij je langs de dorpjes en stadjes, en zie je wat meer van het land. De wegen zijn er niet slecht maar ook niet briljant, af en toe een verkeersdrempel als je een dorpje in rijdt dus wat dat betreft voel je je al snel thuis.
De tolwegen zijn dan weer wel briljant, we reden van Playa del Carmen naar Chitzen Itzá en namen de tolweg heen. Het was niet duur, het wegdek was zo strak als een biljartlaken en er reed he-le-maal niemand, anders dan wij. Omdat je redelijk door de jungle rijdt is er toch nog wat te zien onderweg, zoals slangen en tarantula’s die proberen over te steken en verder was het gewoon cruisecontrol op 100 zetten en lekker relaxen.
Het enige waar je als onervaren bestuurder aan zou kunnen moeten wennen zijn de wat grotere stadjes. Bij een kruising in Valladolid stond het helemaal vast met van alle kanten straten vol met auto’s en motoren/brommers, en niemand die erlangs kon. Het is dan zaak rustig te blijven, je kunt toch nergens heen, en over een goede dosis bravoure te beschikken.
Op een gegeven moment zag ik voor me een gaatje ontstaan en iemand in een oude Defender besloot daar in te duiken, hij baande een pad over onze rijbaan, daarna een stukje over de middenberm en over de weg aan de andere kant van de rijbaan. Ik dook meteen achter hem aan want ik zag wat hij van plan was en achter mij volgden nog drie Mexicanen zijn voorbeeld. En eigenlijk redelijk vlotjes reed onze mini-colonne links en rechts de kruising over maar waren we zo aan de andere kant en konden we verder.
Mijn vrouw heeft dit alles vanaf de passagiersstoel met grijzende haren en knikkende knieën beleefd en heeft een tijdje getwijfeld over wie ik nou eigenlijk was, maar prijsde wel mijn besluitvaardigheid en durf. Ik denk dat als ik het niet had gedaan dan had ik nu nog in die chaos staan wachten. Soms moet je gewoon mee met de flow, goed oogcontact maken met de andere weggebruikers en gewoon gaan. Dan weten mensen in elk geval wat je van plan bent. Met twijfelen kom je er niet op zulke momenten.
Oh ja, en stop 50 euro aan lokaal geld in je broekzak voor wanneer je langs de kant wordt gezet door de lokale politie. Die komen dan persoonlijk toeristenbelasting heffen (je hebt geen schijn van kans in je moderne huurauto) maar zijn alleszins redelijk. Ze verzonnen dat ik te hard had gereden (had ik niet, en de lokale mensen reden allemaal harder dan ik, maar IK had te hard gereden) en gaven me de optie om voor heel veel geld naar het politiebureau te gaan, of voor minder geld ter plaatse de boete te voldoen.
We waren net wezen pinnen dus we hadden een hele bult geld in de tas die mijn vrouw al tevoorschijn aan het halen was terwijl ik nog zat af te dingen (serieus, ik kende mezelf niet meer terug in dat land) en ik maande haar om die stapel weer terug te stoppen, anders waren we die zeker kwijt geweest. Uiteindelijk zijn de agent en ik het eens geworden op iets van 50,- en konden we onze reis weer voortzetten.
Giuseppe12 zegt
Haha, toevallig afgelopen maand ook naar Mexico geweest en het klinkt allemaal heel herkenbaar, behalve dat wij geen enkele keer staande zijn gehouden. Over het algemeen vond ik het prima rijden, maar op normale wegen was het vaak wel chaos. Wij gingen van Tulum richting Coba en zodra je de stad uit bent begint iedereen als wilde honden elkaar in te halen, ongeacht of er tegenliggers rijden. Je wordt zeg maar ingehaald door een vrachtwagen, en die wordt nog weer ingehaald door een bus vol met mensen. En met een beetje pech gebeurde er in de tegengestelde richting precies hetzelfde. Maar op de een of andere manier ging het altijd goed.. Wij hadden een Renault Kwid als huurauto, dat maakte de ervaring nog wel wat spannender.
petroldrinker zegt
Is dit oprecht een vraag? In vele landen gereden wereldwijd, maar elke keer weer erger ik mij het meest in het verkeer in nl, mensen die altijd tering traag optrekken op de linkerbaan, niet naar rechts gaan maar libks blijven rijden want harder mag je toch niet etc, vreselijk land om in te rijden gewoon, ik rijdt dan liever in een china ofzo, dan weet je van te voren dat ze niet kunnen rijden, hier kan 90% vd mensen wel, maar vertikken ze het want boeid ze toch niet…
Robert zegt
Duitsland staat wat mij betreft ex aequo met België.
De snelwegen in Duitsland zijn stuk voor stuk verouderd, onderbemeten qua capaciteit, slecht onderhouden en het onderhoud dat er wel aan wordt uitgevoerd, leidt (lijdt?) tot ‘Baustellen’ die een eeuwigheid en een beetje blijven bestaan voordat die werkzaamheden ein-de-lijk een keer zijn afgerond, wat weer terug te voeren is op de bekrompen mentaliteit dat een Duitse wegwerker 16 officiële feestdagen per jaar heeft en op werkdagen vanaf half vier ’s middags al weer ‘Feierabend’ geniet, waardoor werken in de avond, nacht en weekeinden al helemáál geen optie is.
Daar kan een onbeperkte Vmax op de stukken waar dat is toegestaan, wat mij betreft helemaal niks aan veranderen.
Fernando zegt
Het probleem in Duitsland is dat ze aan werken beginnen zonder de volledige financiering rond te hebben.
Neem nu de A4 bij Aachen, dat word betaald deels door de Federale Overheid, de Bundesregierung NRW en de regionale overheid (Aachen). Als 1 van de 3 geen centen vrij kan maken voor de volgende fase van de werken dan liggen die gewoon stil tot er geld is.
Werken na 16u, tijdens weekends en feestdagen kost extra en dat extra gebruiken ze liever om andere werken mee te regelen en het zou voor geluidshinder kunnen zorgen bij omwonenden die de werken per direct kunnen laten stil leggen.
Als de werken eindelijk klaar zijn heb je mooie wegen en een auto bezitten kost 1/10de van wat het in Belgie of Nederland kost.
frederik zegt
Costa Rica. Mooie bergwegen maar altijd, maar dan ook altijd, een vrachtwagentje voor je die met 30 de berg op tuft en nergens een plek om in te halen. Enorme files en opstopping rondom San Jose.
België is saai op de snelweg, maar de wegen in de Ardennen rond Spa zijn top! Tip voor veel anderen hier, snelwegen zijn bijna altijd saai (behalve in Duitsland) dus ga eens van de snelweg af en probeer wat bochtige landelijke wegen.
karhengst zegt
Nederland is met afstand het vervelendst. Wegen die voor 130 km/h gebouwd zijn, maar omdat de regering bang is voor een beweging van boze boeren word je gedwongen er 100 km/h te moeten rijden.
Ja, er zijn landen met flink slechtere wegen, waar 80 rijden al rally skills vereist, of waar de weggebruikers nog beroerder zijn dan de gemiddelde nektas met helium in z’n mik, maar dat schaar ik allemaal niet onder “vervelend”. Vervelend is het opzettelijk saboteren van de ervaring. In het buitenland zijn zaken nu eenmaal makkelijker te accepteren zoals ze zijn.
leaper035t zegt
Nederland. Zo’n mooie wegen maar je kan er nergens hard rijden.
België tijdens vakantieperiodes. Britten die niet rechts durven rijden dus het middenvak kiezen en Nederlanders die al dan niet met hun sleurhut 100km/u rijden.
por100 zegt
Afgelopen weekend moest ik in Bouillon zijn (zuiden van de Ardennen op de grens met Frankrijk). Heen ging ik over de prima wegen door de Ardennen (E25). Terug langs Namen, Brussel en Antwerpen (E411 en E19) en dat is inderdaad vervelend asfalt.
Paar weken terug via Duitsland eerst naar Tirol en daarna Karinthie geweest. En in Karinthie merk je wel dat je in de buurt van Slovenie en Italie komt. Duidelijk minder budget beschikbaar (gesteld), maar het voldeed wel.
coupedriver zegt
“Belgen in Charleroi” 😅 haha… je ziet ook het resultaat van 50 jaar assielzoekers. Mooie verrijking toch.
cossiekiller zegt
Niet België, maar de Nederlanders die hier rijden en denken dat hier alles zo verschrikkelijk is. In Oekraine zijn de gaten veel groter in het wegdek en rijden er tanks over je als je je niet haast.
ericc zegt
Montenegro: als je in file staat, zijn er inwoners die de file voorbij steken en bij een tegenligger je gewoon opzij duwen om er tussen te geraken.
reaperunique zegt
Ik had gehoopt op enigszins eerlijke antwoorden, maar zo te zien niet. Als België wordt vermeld als het meest vervelende land ter wereld, dan liegen deze personen om grappig te doen of hebben ze een slag van de molen gekregen.
Zagen over de wegen maar geen zin om tol te betalen:
“Standpunt ANWB over tol in België: De ANWB verzet zich tegen de tol die een barrière gaat opwerpen voor bezoek aan de buren. ‘We zijn decennia bezig geweest om barrières in de Benelux weg te halen, die nu in een klap weer terug zijn. De bond heeft ook kritiek op het voornemen om alleen buitenlandse automobilisten de tol te laten betalen. Vlaamse automobilisten zouden worden ontzien of vermindering krijgen. Daarnaast is de toeristenbond tegen verdere wildgroei van tolsystemen en stickers om door Europa te rijden.”
Daarnaast heeft België meer asfalt per km² dan menig ander buurland. Het onderhouden daarvan is erg moeilijk. Daar rijden ook nog eens veel buitenlanders op uit het Noorden, Zuiden, Oosten en Westen, die er gratis gebruik van kunnen maken.
Neen, een serieus antwoord is bv. Venezuela (je weet wel, dat land dat bankroet is(https://www.weforum.org/agenda/2016/02/venezuela-is-virtually-bankrupt-what-happened/)). Of India, of nouja, ieder ander land dat wel wat andere problemen heeft dan een snelweg onderhouden.
michaelras zegt
Tol blijft een heikel onderwerp. Het is in principe natuurlijk heel simpel. Je zou willen dat iedereen die hier rijdt ook betaalt. Dus waarom zouden wij niet betalen wanneer wij ergens anders rijden. Heb ik totaal geen problemen mee, het vignet in Zwitserland en de tol in Frankrijk, Oostenrijk en Portugal.
Dutchdriftking zegt
Zoals vrachtwagenchauffeurs altijd zeggen: “Zodra je bij Breda de grens over gaat ga je de trap op”. En dat is de enige juiste omschrijving. In het donker slecht verlicht zodat je de kuilen niet kunt ontwijken, en de tunnels zijn dan juist weer extreem verlicht zodat je totaal verblind wordt bij binnenrijden. België is met afstand het slechtste.
Maar ook Duitsland kan er wat van hoor…. Stau of baustelle daar. Ik zou graag tol in Duitsland betalen als je dan tenminste net als in Frankrijk lekker 130 kan rijden. Als ze dan ook eens net als in Frankrijk een kilometer voor iedere flitspaal een bord neerzetten kan je gewoon weer ouderwets blazen naar München.
tla13 zegt
Nederland, zonder twijfel.
Onnodig links rijden (liefst ruim onder de snelheidslimiet), allemaal een kort lontje na eigen fouten (want iedereen kan natuurlijk perfect rijden 🤨)
Van vak veranderen zonder te kijken en als er al gekeken wordt dan is een plekje waar ze met moeite tussen zouden kunnen parkeren al ruim voldoende plaats (ongeacht het snelheidsverschil)
En vooral: het extreme egoïsme van de NL-bestuurder is ongeëvenaard. (niet alleen naar andere automobilisten maar zeker ook naar fietsers, voetgangers en al helemaal naar motorrijders die graag tussen de file door willen)
Verder kom ik wel graag in NL (aangename mensen bij jullie, totdat je in de auto stapt)
alper zegt
Nederland: mooie snelwegen, maar opgefokte rijders. Vooral tijdens spitsuur. Dan nog de spookfiles, onnodig tunneldoseren A2 Utrecht, rode kruizen die nog “aan” staan terwijl de situatie is afgehandeld.. Trajectcontroles A2: alsof je in een coma terecht komt. Gaap.
s.j._content zegt
Belgie is inderdaad zeer kut om te rijden. Klinkt gek maar de Duitse autobahn is ook niet echt mijn favoriet. Tuurlijk er zijn stukken waar je lekker het pedaal in mag trappen maar over het algemeen zijn er altijd wel ergens wegwerkzaamheden of is het simpelweg te druk en beland je in een stau.
Landen waar ik wel graag rij zijn landen in Oost Europa/Balkan. Rijden is daar altijd weer een avontuur en hoewel het soms een chaos kan zijn houdt het je wel scherp. Verkeersregels zijn Zodra je eenmaal gewend bent aan rijden daar gaat het soepeler dan in Nederland.
grandmasterb zegt
Rusland is het meest erge land, enorm veel gaten in wegen, en het stikt van de corrupte politieagenten die je bekeuren voor van alles en nog wat. Langs de weg staat vaak alleen een schuurtje en dan wordt je even later aangehouden omdat je te snel zou hebben gereden in een dorp/stad (die dus nergens te ontdekken was, maar dat was die schuur). (mijn ervaringen zijn tijdens de roebelcrisis, maar ik denk niet dat het nu beter is).