Tips and tricks om ons automobiele leven makkelijker te maken! Zoals bijvoorbeeld een sneeuwschuiver op je voorbumper…
Alle gekheid op een stokje natuurlijk. We zijn niet op zoek naar zaken die je in de winkel kunt kopen die specifiek met het doel gemaakt zijn om iets voor je te kunnen betekenen. We willen dingen die als bij-effect hebben dat ze handig van pas kunnen komen.
En het leuke aan een platform dat autoliefhebbers met elkaar verbindt, is toch wel dat we nooit te beroerd zijn om elkaar te helpen. Zo delen we graag de beste stuurmanswegen met elkaar. En zijn we ook niet te beroerd om tips te delen over betrouwbare fun auto’s. Dus leek het ons hier helemaal niet gek om eens om wat tips and tricks te vragen die ons automobiele leven makkelijker maken. Deze keer zijn we in de lezersvraag dus op zoek naar de ultieme life hack voor de auto. Wat is een truukje dat werkt?
Zo heb ik laatst eens geprobeerd om de voorruit van mijn Z4 schoon te maken met een oude krant. Ik had een prop van de zaterdag-editie van El País gemaakt en verhip… Nadat ik daarmee mijn ruiten had afgeveegd waren ze echt schoon.
Laatst zag ik ook een filmpje van iemand die zijn banden weer als nieuw liet glanzen met WD40. Dat spoot hij op een doekje en wreef daarmee de showroomstaat terug.
Of je kunt kattengrit onder de aangedreven wielen strooien als het sneeuwt. Dan kun je zonder winterbanden en zonder enorme sneeuwschuiver aan je bumper toch weg kunt komen.
Maar voordat ik al het gras onder jullie voeten wegmaai, hou ik op met voorbeelden geven, het moet voor jullie namelijk ook nog een uitdaging blijven, is het niet?
Help ons dus aan jouw ultieme lifehack voor de auto in de comments!
cloverleaf zegt
Ik zou wel een soort haak achter op mijn auto willen monteren zodat ik een slaapkar of een vrachtbak of iets dergelijks zou kunnen trekken.
sntial zegt
Sok met kattenbakvulling onder de zetel en nooit meer beslagen ruiten!
AlbertW zegt
@sntial: gewoon airco aanzetten 😉
SimonMc zegt
…die niet werkt in de winter.
Jorrit zegt
@SimonMc: Heb jij dan ‘s winters last van beslagen ruiten ondanks het gebruik van airconditioning? Airco helpt bij mij in de winter ook prima om de lucht in de auto droger te maken.
trolle zegt
Een ultieme lifehack voor bmwrijders is de pinkers gebruiken. Komt iedereen ten goede
lekkerlinksrijden zegt
De beste tip is: voor een prettig weekend sturen op mooie kronkel wegen, laat je vrouw thuis
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: de mijne vindt het oprecht prima als ik gooien en smijten op de Stelvio of ander bochtig weggetje in Le Marche of Toscana .. en de kids vinden het fantastisch 🤘
allesmetturbo zegt
@bischero: same here (gelukkig!). Mijn wederhelft vindt het prima als we wat harder een rotonde nemen of bochtje pakken.
Ik hoor ook uit de recaro kinderstoel achterin de auto regelmatig ‘pap, hier zijn kleine streepjes, haal ‘m in!’. ‘Als de tegenliggers voorbij zijn gewoon vol gas!’
En dan maar hopen dat flitsmeister gelijk heeft dat er langs dat stukje geen flitsers staan.. haha
Dutchdriftking zegt
Een washandje kattengrit in de auto als je een oudere vochtige auto hebt. Ideaal voor ontwasemen van de ramen.
tenaci zegt
Bakje versgemalen koffie in de auto zetten om rookgeur eruit te krijgen!
detroitthemotorcity zegt
Het pijltje (links/rechts) van het logo van de benzinepomp op je dashboard geeft aan aan welke kant de tankdop zit…
polpol33 zegt
@detroitthemotorcity: geweldig!
Het klopt!!!
O plaat zegt
Klopt niet op mijn 1e gen mustang, nieuwe Renault Trafic en ook niet bij de MK2 Jetta.
Dutchdriftking zegt
@detroitthemotorcity: En bij tankmeters zonder pijltje kan je het zien aan de kant waar het slangetje aan de pomp hangt op het icoontje van de meter. Overigens zit de tankklep meestal aan de veilige kant van de weg. Bij Europese auto’s dus rechts, en bij Japanse links.
O plaat zegt
Zo als ik reeds aanhaalde, dit klopt bij 3 op de 4 wagens die ik staan heb niet.
siebren zegt
@shiva: Bij alle auto’s die ik gereden heb wel. Denk dat je dus precies de uitzonderingen te pakken hebt
shalomleon zegt
@detroitthemotorcity: en als je geen pijltje hebt, de kant waar de slang hangt op het logootje op het dashboard
faalhaas zegt
De rechterbaan is een lifehack.
Johanneke zegt
Heb eens gecampeerd op een plek waar de grond bikkelhard was. Auto langs de tent gezet, touwen door de velgen heen. Perfect.
bischero zegt
Ik had in mijn Alfa 33 altijd een extra borgpen liggen. Voor als ik die van de versnellingspook weer was kwijt gereden 🤌
Verder een stoffen zakdoek voor tussen de gordel en mijn broek. Scheelt bij een donker kostuum een lelijke en schrale stof thv pielemoos.
bischero zegt
Een Stinger Ventura was ook wel een aardige Lifehack .. veel plezier van gehad ✌️
moveyourmind zegt
Een stevig multiplex plankje bij het reservewiel voor onder de krik voor het geval je in de berm een wiel moet verwisselen.
En in de Jaguar had ik destijds gewoon zo’n kleine garagekrik achterin de kofferbak nadat hij een keer door de originele krik gezakt was.
tjorque zegt
Een oud tapijtje (grof geweven) dat in de koffer lag ter bescherming van de vloer (bij het vervoeren van zooi) heeft me ooit geholpen om de auto van z’n plek te krijgen op een met aangevroren sneeuw bedekte parking.
Mijn zomer bandjes (Michelin energy savers) hadden 0,0 grip op het ijslaagje. De auto bleef gewoon stationair in eerste met spinnende wielen ter plaatse staan. (Ben toen even uitgestapt om te kijken en vond dat best grappig)
EnthousiaST220 zegt
Als je het openen of sluiten knopje op de sleutel inhoudt kun je respectievelijk de ramen van de auto openen en sluiten. Merk altijd dat veel mensen staan te kijken alsof ik kan toveren wanneer ik dat doe.
bierbuik zegt
@finn1996: bij mij gaat er een alarm af als ik die ingedrukt houd, al eens van geschrokken
EnthousiaST220 zegt
Oh lol XD. Alle auto’s waar ik het bij geprobeerd heb deden het meestal gewoon.
piebepost zegt
Ja. “Huh, heb je vannacht de ramen open laten staan?”
SimonMc zegt
Het openen van de achterste vensters en mijn schuifdak, gebeurt als ik de “open” knop lang genoeg ingedrukt hou. Alleen, je kan deze op geen enkele manier met de sleutel meer sluiten… Bedankt Saab.
Oh ja, mijn sleutel hou ik ook niet meer in mijn broekzak, als ik een gehurkt werkje moet doen. 1 keer gehad dat die achterste ruiten en schuifdak open stonden zonder ik het wist.
stekel zegt
da’s lang niet bij alle auto’s
Dutchdriftking zegt
@finn1996: Alleen bij VAG toch? Werkt ook op de modellen zonder afstandsbediening met centrale vergrendeling. Dan staan ze helemaal raar te kijken :P:P
civicfk3 zegt
@dutchdriftking: bij bmw werkt het ook
EnthousiaST220 zegt
@dutchdriftking: mijn Ford kan het ook bij Nissan bijvoorbeeld. Heb het bij een aantal merken geprobeerd en dacht daarom dat het gemeengoed was haha
Papageno zegt
De nacht voor het gaat vriezen de ruitenwissers van het raam af halen (klein stukje als er vervelende mensen in de buurt zijn door een kurk oid onder de wisser arm en anders gewoon opklappen.
Je deurrubbers insmeren met vaseline voordat het gaat vriezen (om te voorkomen dat je deuren vast vriezen).
jappebak zegt
Bij een wat oudere wagen gewoon eens nieuwe sproeikopjes kopen voor de ruitensproeier. Een aankoop waar niemand aan denkt maar voor een paar euro en 5 minuten werk een wereld van verschil!
595 zegt
@jappebak: of je prikt ze door met een naald
jappebak zegt
Ik bedoel meer dat je een goeie sproeier koopt die een nevel over je hele ruit sproeit ipv zo’n ding dat twee rechte stralen spuit.
rogerzz zegt
Potverdikke na 3 minuten scrollen toch een goeie tip. Waar haal je zo’n nevelkopje en zijn de maten universeel? Ik heb 4 stralen waarvan 2 gelijk over de auto heen gaan (of je moet 150 rijden, dan komen ze precies goed in het gezichtsveld terecht).
jappebak zegt
In the Transporter heb ik ooit gezien dat als je ooit met je auto te water raakt, je dan kunt ademen uit je bandventiel en als je de lucht uit je banden verzamelt in een stuk plastic kun je je auto weer naar de oppervlakte brengen.
Ik heb het in de praktijk niet kunnen testen en als je stikstof in je banden hebt lijkt ademen me lastig. Verder kun je beter voorkomen dat je achterna gezeten wordt door boze criminele Russen en zodoende te water raakt.
Bernadette zegt
@jappebak: beste hack wat mij betreft.
ouwedibbes83 zegt
Altijd een zakmes in de auto, om de bochten af te snijden
stekel zegt
en een vaatje zout voor de flauwe bochten
Dutchdriftking zegt
@ouwedibbes83: En een vork. Als je hem in de prak rijdt kan je hem nog opeten…
rrk147 zegt
@dutchdriftking: of een lepel, als je hem in de soep rijdt
ouwedibbes83 zegt
Een paar planten in de achterbak, om de politie om de tuin te leiden
ouwedibbes83 zegt
Oude kranten mee, om door de bochten te scheuren
cossiekiller zegt
Als je de Mute knop van de radio 10sec inhoudt, valt ook het geluid van je vrouw uit wanneer die naast je zit. Echtig waar.
bierbuik zegt
Op een hete dag parkeren met het stuur een halve slag gedraaid, dan wordt tenminste de onderkant bloedheet ipv de bovenste helft. Een vest/handdoek over het stuur en versnellingspook werkt nog beter. Een Bluetooth FM transmitter is ook een aanrader voor radio’s zonder BT, prik hem in de 12v, verbind met telefoon en stel je radio op de ingestelde FM frequentie
janhenvol zegt
Een flesje alcoholspray in de winter, 3 x spuiten en ontdooid (of winterraamspray onverdund en dan op je voorruit sprayen)
mashell zegt
Alcoholspray in de auto. Je kunt ook teveel verleidingen hebben…
tjorque zegt
Bij mijn evasion vroeger… na 52000km (ipv 15000km) nog eens een groot onderhoud doen.
Daarvan ging het olie lampje sneller uit na het starten en wilde hij ook terug rapper dan 140km/h!
Na 30.000km het turbo-gefluit toch zat geworden. De aanzuigslang komende van de luchtfilter terug degelijk vast gezet (lees aangesloten)… gefluit heel wat minder!
Na 4000km toch maar eens een bandenboer naar je band die altijd af gaat laten kijken. Er zat een M6 bout in het loopvlak. Die schijnen niet luchtdicht te zijn…
allesmetturbo zegt
Lifehack voor alle Mini rijders, roadster rijders, lange mensen of mensen met een vrij rechtopstaande voorruit: een stoplicht sticker.
Een soort spiegelsticker die je op de voorruit plakt waardoor je makkelijker het stoplicht kan zien zonder voorover te hoeven buigen.
Ik heb een Mini R56 JCW gehad en dit was echt een must have voor in de stad. Google ‘stoplicht sticker’ en het is de beste €5 die ooit besteed hebt.
Op veel sites te krijgen, bijv op:
https://www.internet-automotive.com/m/244572-carpoint-stoplichtkijker-75
allesmetturbo zegt
Beste mod voor meer plezier voor iedereen met een motor met turbo;
(Downpipe en) tune.
Gegarandeerd meer smiles per mile.
En voor degene met runflats;
non runflats zijn lichter (=zuiniger), comfortabeler en sturen fijner.
En tegenwoordig is hulp bij een lekke band redelijk snel gefixt.
SimonMc zegt
Je kan je verschenen koplampen relatief gemakkelijk terug als nieuw krijgen. Rondom eerst overvloedig met schilderstape afplakken, en daarna opschuren met -laten we zeggen- 2 of 3 verschillende grofheden van schuurpapier.
Je moet zelf zien hoe erg het oppervlak er aan toe is. Ik ben geloof ik begonnen met P320, en geëindigd met P1000. Daarna heb ik nog een vodje genomen met een polijstpasta voor de eindafwerking.
Het kost je wel wat tijd, maar het is in ieder geval pakken goedkoper dan nieuwe koplampen, en het ziet er stukken beter uit!
Natuurlijk, af-fabriek zit er normaal een beschermlaag op, en die heb je nu niet meer. Je kan (dure) uv-werende coatings kopen, maar in feite kan je gewoon eens per zoveel jaar je koplampen nog eens opschuren. Zo snel verschijnen ze heus niet.
shalomleon zegt
@SimonMc: nog beter, pak de aller aller aller goedkoopste tandpasta en 2 katoenen doeken
rrk147 zegt
@SimonMc: of daarna een laag blanke lak (2K) erover en ze blijven wel netjes. En je hebt ze dan toch al afgeplakt.
cossiekiller zegt
@Simonmc. Zoek eens naar de kleine blauwe polijstpads van Rupes. Zet die op een machine, een beetje polijstpasta erop en na 5min heb je zo goed als nieuwe koplampen. 😉
Lang achter gezocht, maar gaat veruit het snelst van al wat ik al geprobeerd heb.
Best de motorkap open zetten en de rest van de lak goed afplakken.
Maar niet verder vertellen hé 😁
SimonMc zegt
Ik heb dat al eens geprobeerd met een machine en polijstpasta, maar ik vermoed dat dit alleen lukt als de koplampen heel minimaal verschenen zijn. Ik heb denk ik letterlijk een uur een koplamp proberen te polijsten, maar dit bracht geen zoden aan de dijk. Daarom dat ik zoiets alleen maar zal doen als afwerking, en daarvoor eerst opschuur.
screwloose zegt
Een wagen zonde reserveband maar met zo’n spuitbus?
Koop een motorbanden repareersetje. Dat is een ruimer, een pakkende veter en een soort stopnaald om die veter in je band te proppen. Dit werkt véél beter dan die spuitbus en je band hoeft niet weggegooid na gebruik ervan….
Je krik zet je op een stukje hout tegen het wegzakken. Je matten kan je gebruiken om op te knielen tegen vieze knieën. Je draait eerst een slag je wielbouten los voordat je je wagen opkrikt.
Je reservewiel leg je naast de krik onder de auto. Na het wisselen leg je je lekke band daar. Als de auto van de krik valt ligt ie op je band, niet op de grond. ( Of met een beetje pech, op jou..)
Heel veel benzinepompen hebben een haakje op de spuitmond maar niet meer de pin waar die achter blijft hangen. Neem een spijker mee zodat je tijdens het tanken je ramen schoon kan maken.
Verstop ergens 50 euro in je auto. Vroeger kon dat makkelijk in de claxondop, nu is het lastiger maar je zonneklep of bij de zekeringen zijn ook een goede plek. Er komt namelijk een dag dat je tank vrijwel leeg is en het enige tankstation dat je kan bereiken heeft een pin storing….
jappebak zegt
Als je geen reserveband hebt om mee te rijden, maar wel ééntje om onder je auto te leggen tijdens het plakken van je lekke band, zou ik overwegen om voortaan wat vroeger naar bed te gaan.
Dutchdriftking zegt
@screwloose: Ik ga meteen in mijn zekeringen kastje kijken en hopen dat jij de vorige eigenaar van mijn auto bent.
Gulli zegt
Kom in het ‘verborgen’ menu van je BMW
– pak de laatste vijf cijfers van je chassisnummer en tel die bij elkaar op
– draai de sleutel naar ACC (of druk op de stop/start knop zonder de rem of koppeling ingedrukt te houden zodat hij alleen aan gaat zonder te starten)
– hou de knop van je dagteller tien seconden ingedrukt
– er knippert nu 00 in je display
– druk op de knop van de dagteller tot er 01 staat, herhaal dit het aantal keren tot je op het getal van je opgetelde chassisnummers komt
– hou de knop van de dagteller ingedrukt tot het menu verschijnt.
Je kunt nu door met de knop door het menu te skippen (kort indrukken is volgende item, lang indrukken is selecteren) een aantal functies testen en sensoren uitlezen.
Is leuk om eens een middagje mee te spelen. Had een audiotest gevonden en die speelde alle geluiden die de auto kon maken (piepjes, signalen etc) af. Zelfs mijn knipperlichtgeluid kwam uit de speakers.
Verder kun je er niet veel mee, het is niet dat je ineens ACC kunt unlocken maar het is leuke spielerei. Ik gebruikte het om mijn olietemperatuur weer te geven, daar had ik geen apart metertje voor. Helaas wel elke keer nadat de auto uit is geweest opnieuw uitvoeren.