
Roep maar op deze vrijdagmiddag. We willen weten wat betreft jou de leukste generatie Porsche 911 is.
Als het om auto’s gaat is de persoonlijke smaak vaak een doorgevende factor. Tenzij je niks met vierwielers hebt. Dan is het verbruik en de prijs vaak het enige wat telt. Deze week verscheen er een Porsche 964 op The Collectables. Op de vrijdagmiddag borrelt hier op de redactie ineens de vraag naar boven. Wat is de leukste generatie Porsche 911?
In het geval van de Porsche 911 lijkt je geboortedatum een belangrijke factor. Een auto die doet denken aan je jeugd of jongere jaren is altijd winning. Zo schreef @michaelras een mooi verhaal in het 964 artikel. Maar er zijn natuurlijk veel meer generaties, uit allerlei verschillende tijden. Van heel oude types, tot de latere generaties als de 993, 996, 997, 991 en inmiddels de 992.
Ondergetekende heeft een soft spot voor de 997 en 991. De 991 vooral, omdat Porsche toen eindelijk had begrepen hoe je een mooi interieur ontwerpt. De modellen zijn door de jaren heen ook groter geworden, wat je de oudere generaties wat meer laat waarderen. Want tegenwoordig is het groot, groter, grootst in autoland. Terwijl dat niet altijd de leukere auto oplevert. Want het gaat hier niet om de beste, maar om de leukste.
Kortom, wat is dan de leukste generatie Porsche 911 als we het aan de Autoblog-lezers mogen vragen? Laat het weten in de comments.
De 964 turbo uit Bad Boys.
@cossiekiller: eens!
Deze heeft bij Auto Leitner te koop gestaan voor € 275,000
never mind, ik lees weer eens niet goed
@cossiekiller: Dat is 3.6 Turbo en dan is het een 965 de 3.3 is een 964 Turbo
@cossiekiller: die is wel heel erg gaaf ja
@cossiekiller: yes die!
@cossiekiller: oh yeah. Die dus!
997
Leuke vraag! Heb de 997-2 Targa 4S gehad vervolgens de 991-1 Carrera S en daarna dd 991-2 Carrera met de 3.0 Twin Turbo motor. Deze laatste de 991-2 vond ik persoonlijk de mooiste en leukste en was tevens ook de beste naar mijn bescheiden mening. Sportief en comfortabel en voldoende ruimte. De 991 heeft een 10 cm langere wielbasis dan de 997 en rijdt een stuk stabieler en beter dan de 997. Daarnaast is de afwerking van de 991-2 perfect!
Zonder twijfel 997. Ik vond de 996 een perfecte evolutie des tijds, maar de iets modernere (en ronde) verlichting vind ik veel mooier en op de 997.2 oogt het nog modern.
Plus je hebt vrijwel alle versies gehad, waaronder de door de tijd vergeten GT2 (non RS), maar ook de GT3 en RS en de 4.0 zijn gewoon heerlijk. Turbo S was ook heerlijk, GTS was heerlijk, nou ja, je hoort het. Ik houd er wel van
De type 1, hoewel de 1200 en 1300 ook toppertjes waren.
997.2 turbo
Voor mij de 991 van de eerste generatie (voor de facelift) in de versies: S, 4S, GT3 en GT3 RS.
Nog zonder turbo en ze klinken waanzinnig mooi. De beste evolutie van de 911 zonder nog echt hevige beperkingen ten aanzien van uitstoot. Ook uiterlijk bevalt de 991 mij.
@991abc: hier sluit ik me volledig bij aan
Qua buitenkant: 964 Turbo. Aardige lijnen, niet te druk.
Van binnen: de 992; het ziet er eindelijk eens uit alsof het niet in een schuur gebouwd is.
Dus ik zou voor een 992 kiezen, omdat ik meestal IN de auto zit.
Ik ben geen purist ofzo, maar vind de 993 toch wel echt het gaafst. Die heeft nog net ff wat moderns t.o.v. een 964 en nog wel het klassieke uiterlijk.
Vlak daarna vind ik overigens de 991 erg goed gelukt. Ondanks dat deze in 2012 (?) al uit is gekomen ziet deze er nog steeds uit als de ‘nieuwe’ 911 voor mij. Die ziet er toch echt als een nieuw ontwerp uit en vooral die achterlichten vind ik mooi gelukt. De 992 zit nog niet in m’n systeem laat maar zeggen en vind ik alweer iets te overdreven worden of te duidelijk dat het een soort vergaande facelift is. Ik weet niet wat het is met dat model.
@gforce: eens! Laatste luchtgekoelde! Bij een 911 gaat het om de motor…als je dan komt met deze heeft meer binnenruimte dus is beter, dan mis je mi echt het idee achter de 911…
@p993: laatste lucht gekoelde? Even je huiswerk doen. Laatste turbo loze bedoel je
@ptr: oh je hebt ’t over de 993
. Ik dacht 991. Juist laatste lucht gekoelde excuus
Nog een eens.
De 993 blijft een prachtbak. Fraaie achterzijde, vooral met de reflector tussen de achterlichten. De Project Gold die éénmalig werd geveild, chapeau. Zou liever 6 ton op de Ruf Turbo R (gebaseerd op de 993) stukslaan dan op bv. een moderne Ferrari.
Van de meer moderne 911’s, ook voor mij de 991, dan die na de upgrade, de 991.2. Qua bespoilering een kleine ducktail of de GT3 spoiler. Die spoilers die omhoog klappen, vreselijk.
De 992 met de dunne achterlichten kan me weinig bekoren, zo ook de uitlaten die in de bumper zijn verwerkt. Uitlaten heuren eronder te hangen. En ‘porsche’ hoeft er echt niet op te staan, zoals dat in het achterlicht is opgenomen. Dan is er nog die zwanenhals van de GT3, wat een wanstaltig gevaarte.
997.2, omdat:
– Geen IMS-problemen, koelingproblemen of bore scoring meer dankzij betrouwbare DFI-blokken
– atmosferisch
– (redelijk) klassieke 911-look (hoewel de achterlichten minder mooi zijn dan van de 997.1)
– enigszins betaalbaar
minpuntje: aan het interieur zie je duidelijk dat je onderweg bent met een oudere auto. Alles werkt, maar echt modern voelt het niet aan.
@sportabgasanlage: dacht dat de eerste generatie 997 veel problemen had met de tussenaslager….
@rufctr01
Dat zeg ik toch: IMS = tussenas
Daarom de 997.2
Voor mij no-brainer:
930 turbo
…en hij gaat er een keer komen… ooit

https://i.pinimg.com/736x/52/17/17/521717eea1cd7734c57f5aaa7a527d7d–porsche–porsche-carrera.jpg
993 #aesthetics
Voor iedere generatie is wel wat te zeggen. Maar eigenlijk is alles t/m de 993 gewoonweg te duur tegenwoordig. Iedere generatie ziet er het beste uit in geel, en de cabriolet is nooit écht een mooie auto. Doe mij maar een 997.2 in het geel als Carrera 4S (mooie brede heupen). Mooie Lobster wielen er op, een tikkeltje foute ductail en een supercharger om de 500pk aan te tikken. Handbak of PDK maakt vanaf deze generatie weinig meer uit.
992 GT3 en 991.2 GTS.
Huh maar ze zijn toch allemaal hetzelfde? Nee, ik heb niet zoveel met Porsche maar als ik dan zou kiezen zou ik voor de eerste generatie gaan.
Voor mij zijn de G-generatie en de 997- generatie het mooist.
Bij de G gaat de voorkeur duidelijk uit naar een cleane 3.2 zonder taartschep.
https://cdn.elferspot.com/wp-content/uploads/2018/11/Schnabl_ML_Y_Dertinger_63-1-1400×934.jpg
Bij de 997 vind ik heel veel varianten mooi. Uiteraard de GT3 varianten, maar eigenlijk is de allerlaatste Turbo S ook erg mooi met de multispaaks velgen met zo’n enkele bevestiging zoals op de Carrera GT zat.
https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2019/07/5d2efc6e78ba1_porsche_911_turbo_s_1562896273e7dff9f98764da2011_porsche_911_turbo_s_15628962728495d565ef695e2097f-8579-4e17-9b8e-5d2c84066687-TzzA69.jpg?resize=620%2C330
Als het aan mij ligt de 993 Turbo. Vind ik de mooiste 911 die ooit is gebouwd. Zag er vorige week nog eentje bij de dealer staan, helemaal onder het stof en zand. Al was dat een Turbo S, die ik eigenlijk minder mooi vind dan de S-loze Turbo. Maar toch nog steeds mooi genoeg voor een halfje in de broek, zogezegd.
Gevraagd of ze dat barrel niet wilden wegdoen voor een paar tienduizendjes, maar dat werd hartelijk doch hard weggelachen.
Helaas!
Lastig, lastig. Ik denk dan toch de 997.2 en dan het liefst in turbo s of gt2rs uitvoering.
Ik zie de 964 als het krachtigste ontwerp.
De laatste generaties vind ik ook wel lastig te onderscheiden van elkaar…
Alles generaties tot en met de G serie (1989) kunnen bij bekoren. Als ik moet kiezen kies ik de eerste generatie dus alles voor 1973, die hebben het mooiste design en de mooiste carrosserie. De nieuwe zullen wel een pak beter en sneller zijn maar boeien mij totaal niet. Ik zou er geen fortuin op stukslaan.
Lastig kiezen maar voor mij toch wel de 993 (4s versie) als de vraag was geweest de minst geslaagde 911 hadden we denk ik wel makkelijk een meerderheid gehaald met de 996
Dat komt dan door de spiegeleieren, de achterzijde van de 996 mag er zijn w.m.b.
964 turbo en de 996.2. Puur voor de koplampen @maarten020
Ik heb nul verstand van Porsches maar er is één Porsche die ik wellicht onder de gaafste auto’s ooit beschouw.
De 911 RSR Kremer. Wellicht een beetje valsspelerij door een race auto te noemen maar maakt het niet minder denk ik.
https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-911-3-0-rsr-kremer-rijtest-en-video-68947
Goeie ouwe tijd met Casper overigens.
Ben zelf uit 88 en heb een hart voor alles 80s.
Voor mij een rode 964, zonder spoiler. Liefst met uitgekleed stoffen interieur met een schots ruitje.
Een ’76 Porsche G-Modell. Dus zonder die uitgeklopte wielkasten (kwam pas bij de 930, dacht ik). Ik twijfel nog tussen een felgekleurde Targa met de zwart-zilveren Fuchs velgen en een witte Carrera 2.7 RS met de kleine ducktail en een setje Fuchs velgen in dezelfde kleur als de iconische Carrera striping.
De 997 (Turbo S) met op geringe afstand (zeg..de afstand tussen de dwergplaneet FarOut en Aarde IV) de 991 generatie.
Ik vind 2 911’s tof. De 993 vind ik veruit het mooist. Qua formaat en looks de beste 911 vind ik. De enige die ik graag zou willen is toch de 997 GT3 RS 4.0. Die motor schijnt echt subliem te zijn. En lekker geluidje ook. En dat vind ik ook een van de betere generaties qua looks.
@E34M5Touring: de 993 is idd de meest gelukte 911 vind ik. Misschien omdat het de laatste was die nog echt op de oude 911 leek …
De 993 heeft wel een heel eigen smoel, erg fraai hoor, een topper.
Geen idee hoe de huidige heet, maar die vind ik een partij gaaf! Zo strak! Ik hou er van dat je een eigenlijk haast standaard ontwerp iedere keer weer kunt moderniseren! Top!
993
Vorige week reed ik achter een rood G-model zonder taartschep en ik meen ook de smalle versie.
En ik bedacht me dat als ik ooit een 911 zou willen, het er zo een moest zijn.
En wel niet specifiek een generatie, maar wat jammer dat er geen Porsche 911’s meer in dienst zijn van de Politie.
Zo’n wit-oranje exemplaar van de Rijkspolitie was toch wel enorm stoer!
Ben het aan m’n stand verplicht om 991.1 te zeggen, maar een G-model, 964 (Turbo 3,6) en 992 (Turbo S) vinnik ook erg fraaie iteraties. Kortom : ben niet eenkennig.
Heb rij ervaring in een 964 carrera 4 en 997.1 turbo cabrio (beide handbak), op basis daarvan denk ik dat sweet spot voor mij de 997.2 turbo is.
Echte droom is een Singer Targa
De 930. Heb één keer gereden in 3.0 liter met de 4 bak. Vergeet ik nooit meer.
964 en 993. Schitterende wagens.
Als ik morgen een 911 zou kunnen kopen zou het een nieuwste generatie zijn. Maar, m’n echte voorkeur gaat toch wel uit naar de 993 en de 964. De 993 is qua design gewoon de 911 die het meest “klopt” , een “vloeiende auto”/gladde auto ziet die er uit. Zijn voorganger, de 964 vond ik tot enkele jaren terug veel minder interessant. Maar de laatste jaren vind ik die zeker even leuk als de 993. Mijn pa zijn buurman heeft er 1 gehad, heerlijke auto. Dus, voor mij de 993 en de 964 graag.
Jeugdheld; een 993 Turbo met WLS1 pakket – ik was een jaar of 19 toen ik met zo’n ding reed, ik vergeet nooit hoe heerlijk mechanisch dat schakelde, dat rauwe geluid achter je en hoe ik bij 100 met volgas die kont echt even voelde zetten.
Moderne held; een 991 of 992 turbo
Dit is toch een beetje alsof je in de kantine van de arena gaat bespreken welk elftal van Ajax nu eigenlijk het beste was ooit.
Doe mij de 996 maar. Ik hou van auto’s die onderschat worden.
Tja, lastig. Begin jaren ’70 of 1995. Rijkaard een jaar te vroeg gestopt, anders was Juve ook geklopt.
Maar het tikkie-takkie van 2019 was ook geweldig, alleen minder effectief.
Die uitgebrande, die vind ik dan wel weer mooi.
Weet alleen niet meer precies welke generatie, hij had afgeronde hoeken aan de voorklep, daar kon je aan zien dat het de nieuwe was, geloof ik.
Ik denk dat het antwoord op deze vraag heel verschillend is van de vintage-car liefhebber in vergelijking met de moderne-generatie Porsche-klant. Uiteraard is alles gelikter, electronisch en zeer geavanceerd sportief in de huidige modellen. Maar er gaat echt niets ooit dat dat ruige, oorspronkelijke concept overtreffen, wat toch een zeker simplisme had met een luchtgekoelde motor.
Grappig om weer te zien hoe bij zo’n vraag de generaties binnen de Autoblog-lezers zichtbaar worden. Van 14-jarige lezers tot bezoekers die de halve eeuw al gepasseerd zijn.
Moeilijk. Porsches zijn niet echt ‘mijn ding’ maar het valt niet te ontkennen dat ze daar veel gave auto’s gebouwd hebben. Vanaf de 993 vind ik de 911 niet zo interessant meer, die platliggende koplampen doen het hem gewoon niet. Een mooi atmosferisch G-Modell of juist een hele vroege 911T, daar valt weinig op aan te merken. Maar op de één of andere manier is een 964, en dan specifiek het basismodel (Carrera 2), in mijn ogen de best gelukte. Geen wide body, nog precies ‘klassiek 911’ genoeg, maar dan wel met flink wat verbeteringen aan het onderstel. 250pk is ook prima voor wat het ding weegt. Graag in Maritime Blue. Een Rubystone Red 964RS is uiteindelijk absoluut koning, maar dat is de buitencategorie.
De 964 Carrera 4 Coupe
De 911 van toen je 10 was.
993 turbo en dan de 997 turbo.
996.2 altijd al de mooiste modernere 911 gevonden. En wellicht ook nog eens realistisch om eens te bezitten.
Heb enkel 997.2 2s ervaring. Zeer leuk. Maar ik zou sowieso voor de laatste generatie gaan. Dat sentimenteel gedoe laat ik aan mij voorbij gaan. Porsche is bij elk model weer een stukje mooier en beter. (Buiten de 996 dan)
En buiten de 992…
Ik gebruik de 991.1 gt3rs ultraviolet als daily. In het begin reed ik er zelden mee en vond ik m over the top. Ik zie m iedere dag liever en hij tover me elke keer weer een grote glimlach op het gezicht. Een absolute schoonheid en een heerlijke auto om mee te rijden. Deze dus!
Een 718, want qua formaat blijft die het dichts bij het origineel.
@niwi:
Heb er al best een paar gereden: 911 SC, Cayman S, 930 3.3, 997.1 4s, 997 Targa en nu 997 GTS. Die laatste was een impuls: ik ging eigenlijk voor een tweedehands 991 4s, maar na een proefrit vond ik m toch wat ‘log’ aanvoelen. Er stond in Eindhoven ook een witte GTS met weinig km’s. RWD. Na een ritje was ik verkocht: 997 GTS is here to stay!
Tja, ben zelf na lang wikken en wegen bij een 993 C2 uitgekomen, ieder ritje nog steeds een big smile. Maar als budget geen ding was geweest… zou dit m’n top 3 zijn.
1 . 993 4S – de mooiste heupen

2. 964 Turbo – ultieme bad boy
3. 997 GTS – laatste mooie moderne 911
Bonus… 996 gt3 mk1 – perfect in balans ontwerp vooral dankzij die fraaie spoiler, zelfs de spiegelei koplampen kloppen
@west: maar als generatie dus de 993
Old: 993 Turbo.. New: 992 GT3 (RS)
964 is voor mij de leukste. Esthetisch de G of de 991. Maar de 964 rijdt veel leuker dan de G – en is helaas duurder in onderhoud
Oeps .. nog niet klaar. En de 964 vind ik ook leuker rijden dan het moderne spul. Met een 991 voel je pas dat je rijdt bij erg illegale snelheden. Dus doe mij maar de 964.
Ik heb een 996-2 Targa gehad en een 991.1 4S met 430 pk.
Het stuurgevoel was in de 996 veel beter dan de 991, dus ja, doe maar de spiegeleieren Porsche. Heb deze verkocht voor 10k, omdat de motor eruit moest. Tot de dag van vandaag spijt van.
997.2 voor mij, die heb ik zelf in m’n garage staan hier
. Aantal jaren geleden bewust voor gekozen en een beste tijd naar gezocht. Dit is voor mij de sweet spot van 911 rijden.
Die van Hank. Weet iemand welk type dat is?
Ik zie hem hierboven niet genoemd worden, maar ik durf hem toch te noemen.. de 996 4S!
Brede kont.. doorlopende balk / achterlicht, de ‘vreemde koplampen’ (maar niet de druppelvormige van de standaard 996) en eigenlijk vooral om het geluid. Liefst een donkerblauw exemplaar, handgeschakeld.. altijd een zwak voor gehad en zit regelmatig internet af te struinen (kan beter beginnen met het banksaldo). Tweede optie: de Porsche 911 Sport Classic (997).
Derde optie: 991.2 Carrera T, handbak, stoffen bekleding, geen achterbank, geen deurhendels maar lussen van textiel etc. Gewoon puur rijders auto!
En ja tuurlijk de 930 / 964 / 993 turbo’s, al vind ik de 993 in 4S-trim al fraai genoeg.
Bij de moderne 911’s (991/992) ga ik dan toch voor een Targa model.
993 Carrera 4S
Ik heb een 991.2 4 GTS cabrio. De perfecte mix van snelheid, comfortabel en open rijden.
Onlangs in de gelukkige positie geweest om deze keuze te mogen maken.
Ik wilde haar als daily gebruiken en heb twee kinderen dus een achterbank is een must. Als daily is het ook wel prettig als ze ook redelijk modern is.
De 996 viel direct af, in mijn ogen niet moeders mooiste. De 997 was een interessante optie echter qua interieur duidelijk minder dan de 991.
De 991.1 heeft nog een atmosferische 3.8 bij de 991.2 is het infotainment systeem nog weer wat beter echter is dat een 3.0t.
Dan de keuze in carrosserie variant een cabrio durfde ik niet aan, ik ben bang dat ik dan in constante stress verkeer of er niet toevallig een of ander onverlaat voorbij komt die er een mes oid in steekt. De targa erg mooi maar nogal last van wind geruis de coupé dus!
De 992 was boven budget dus viel af.
Uiteindelijk gekozen voor de 991.1 4S uit Duitsland.
991.1: omdat atmosferisch.
4: ik vind die brede heupen en doorlopende achterlichten qua looks erg mooi.
S: tja net even meer als de standaard
Duitsland: omdat meer keuze en een rijkelijke uitrusting.
Voor mij doet de 991 precies wat zij moet doen: de dagelijkse ritjes plezierig maken en als ik haar parkeer is ze de moeite van het omkijken waard.
Kijk, da’s nog eens een duidelijke uitleg !
p.s.: Hoop wel, dat de kinders nog niet al te groot zijn anders is de ‘achterbank’ een soort martelwerktuig, voor je ‘t weet heb je Veilig Thuis voor de deur staan
@mat1980: herkenbare overweging. Ik heb zelf in januari een 997 gekocht omdat ik graag een youngtimer wilde.
Maar volgens mij is vanaf de 991 er geen verschil in breedte meer tussen de 4 en de RWD, toch?
@hehe: bij de 991.1 nog wel!
Zelf geen ervaring mee. Ik heb er nooit met 1 mogen rijden. Wel ooit als bijrijder in een 996.
Op basis van het uiterlijk de 993. De versies daarna vind ik minder.
Toch is er een sweet spot gebleven na een aantal wekenden mee rijden in een 356 Speedster. Dat is dan wel een andere auto
964 en 993. En wanneer komt Casper terug?
Classic, een wide body 993
En modern een 991.2 GT3 Touring!
991Mk2 Speedster.