Wil je goedkoop, grootste auto, elektrische auto of juist benzine, langste actieradius, meeste kofferbakruimte, makkelijkst te parkeren, luxe of juist utilitarisme…
Het is ondenkbaar voor de meeste autoliefhebbers, toch wil onze overheid dat we er steeds meer gebruik van gaan maken: de deelauto. Maar het oppert wel een interessante vraag op. Want als je wil dat zeven mensen gebruik gaan maken van één, is het wel handig als iedereen ook echt gebruik wil maken van die ene auto. Daardoor moet je compromitteren en zoveel mogelijk mensen tevreden stellen met hetzelfde voertuig. Met andere woorden, wat is de ideale deelauto-auto?
Het lijkt misschien een eenvoudige vraag, toch is het volgens ons wel iets om serieus over na te denken. Want ga je voor een kleine auto die niks weegt en handig te parkeren is, of heb je liever een grotere auto waar meer mensen (en spullen) in passen en daardoor meer praktisch nut heeft? Ga je voor een auto die van zichzelf al heel goedkoop is, of weer voor een auto waar meer winstmarge op zit, met het idee dat je een grote groepskorting kan onderhandelen? En ga je voor een elektrische auto vanwege het milieu, of juist een benzinevariant vanwege de praktische inzetbaarheid? Kortom, genoeg voer voor denkstof!
Volkswagen Up
Om jullie een handje te helpen, hebben we er zelf al een aantal bedacht. We beginnen met een auto die al veel als deelauto wordt ingezet: de Volkswagen Up. Want voor minder dan twaalfduizend euro heb je een driedeurs Volkswagen, die als het moet vier mensen kan verplaatsen en als het moet ook veel bagage kan meenemen. Allebei is wat lastiger, tenzij je goed bent in Tetris.
Misschien wel het beste voordeel van de Volkswagen is dat niemand er een hekel aan kan hebben. Hij ziet er goed uit van de buitenkant, rijdt comfortabel en stuurt volgens onze rijtest niet te sportief. Plus het is een Volkswagen, wat voor veel mensen toch een vleugje Duitse degelijkheid zal meegeven.
MG ZS EV
Nee, deze half-Britse scribent kiest niet alleen voor deze MG omdat het een half-Brits merk is. Er zit namelijk een theorie achter. Het idee van de deelauto is immers dat deze beter is voor het milieu, omdat je dan geen auto’s hoeft te produceren die alleen maar stilstaan. Wat is er dan nóg beter voor het milieu dan een benzine auto? Juist, een elektrische. En wat is er tegenwoordig ook hip in de autowereld? De crossover. Daarmee lijkt deze elektrische MG een perfecte combinatie te zijn van de twee hipste autotrends.
Natuurlijk, Hyundai en Kia hebben ook twee hippe elektrische SUV’s, maar die zijn per stuk ruim tienduizend euro duurder. En met honderdduizend auto’s kom je al snel aan een miljoen euro dat je met de MG bespaart. Kan onze overheid weer leuk steken in een falend it-project, bijvoorbeeld. Nadeel van de MG is natuurlijk wel de actieradius, die is slechts 263 kilometer.
Carver One
Wie heeft gezegd dat een deelauto eigenlijk echt een auto moet zijn? Okay, los van de naam dan. Want als je een deelauto alleen gebruikt om van punt A naar punt B (en weer terug) te gaan, is deze driewieler misschien wel de oplossing. De range is genoeg om naar het volgende dorp te rijden, daar wat boodschappen te doen of naar de huisarts te gaan, en weer terug te rijden. Neemt nóg minder plek in dan de Up, is een unieke verschijning op de weg en is goedkoper ook.
Het vetste aan de Carver is echter het driewieleraspect: de auto helt in de bochten mee, net als bij een motorfiets. Het is een leuke gimmick die er zeker voor zorgt dat mensen de deelauto sowieso één keer uitproberen. De Carver is met een topsnelheid van 45 km/u echter wel wat trager dan de andere twee auto’s en heeft een actieradius van honderd kilometer.
Wat denken jullie, zit Autoblog.nl hier op het juiste spoor, of zijn we de meest ideale auto volledig vergeten? Laat het weten in de reacties!
Fotocredit: Fetch deelauto wagenpark, Autoblogger via Autojunk.nl.
reactief zegt
De enige auto die ik ooit gedeeld heb is een botsauto!
spidermann zegt
Als een Dodge Challenger Demon als deelauto beschikbaar komt maak ik er graag gebruik van.
lekkerlinksrijden zegt
Trapauto op de basisschool
janmetdelangeachternaam zegt
Wat nu al wordt aangeboden, kleine (elektrische) auto’s, ideaal in de stad en kleine stukken snelweg waar ze toch voor worden gebruikt. Zelf zie ik mij niet heel snel in zo’n ding rijden, al durf ik nu wel te wedden dat deze mening gelijk staat aan die van mobiele telefoons in de jaren ‘90. Als die auto’s eenmaal compleet autonoom worden heb je met de druk op de knop een auto voor je neus die je op de plek van bestemming brengt, en is een eigen auto in veel gevallen overbodig.
bernoulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BaRa zegt
Bij deelautoverenigingen zie je tot nu toe vaak de Nissan Leaf en de Renault Zoe als elektrische keuze. Daar is ongetwijfeld een reden voor. Waarom wij hier dan de oefening zouden doen in iets dat zij door ervaring beter kunnen: dat is me niet meteen duidelijk.
lekbak zegt
@BaRa: goh, zou dat iets met aanbod van ev’s te maken hebben? Er zijn net allemaal nieuwe modellen bijgekomen, die zijn net zo geschikt als de leaf Zoë.
Robert zegt
De ideale deelauto is een cabrio. Met twéé wielen. En voetbediende aandrijving. Bij sommige mensen ook wel bekend als: fiets.
lekbak zegt
Andermans auto.
imaginenl zegt
Allemaal natuurlijk! Voordeel van deelauto is dat je er eentje naar behoefte kan inschakelen. Een kleintje voor de stad voor wat boodschappen, een people mover voor een weekendje weg, een cabrio voor die ene mooie dag: als dit alles wordt aangeboden tegen lagere prijzen van mijn huidige autobezit (en dat kan!) wil ik wel gaan delen (al mag er wel een Lotus Elise in de garage blijven staan, gewoon om af en toe te knuffelen)
faalhaas zegt
Een deelauto is als een jonge meid daten waar al 30 piemels in hebben gezeten.
flutterby zegt
@faalhaas: Tenslotte wil je niet iemand met ervaring die weet dat jij er niks van bakt.
centocinquantanove zegt
@flutterby: die was zo hard dat ik de pijn voelde. Behoorlijk on point! Sexphobie is zo gedateerd.
bernoulli zegt
@faalhaas: en soms meerdere tegelijk.
vonklausenburg zegt
De ideale deelauto’s? Kijk eens bij Greenwheels en de lokale aanbieders. Je ziet vooral de volgende auto’s:
– VW Up
– VW Golf Variant
– VW Golf-e
– Nissan Leaf
– Renault Zoe
De reden? Lage aanschaf, weinig onderhoud.
Een deelauto neem je überhaupt niet vanwege de rijeigenschappen maar omdat je – om wat voor reden dan ook – van A naar B moet. Of van B naar C.
Zelf meermaals een deelauto gebruikt omdat het OV soms prettig is om door te werken tijdens reistijd. Veelal UP’jes en Golfjes. Bagger. Maar ik kwam droog aan op bestemming terwijl ik daarvoor nog tijd had om te werken.
flutterby zegt
De gemiddelde bestuurder van een deelauto rijdt weinig en hecht daarom weinig waarde aan comfort.
Elektrische auto’s zijn niet alleen zeer voordelig in onderhoud, maar hoeven ook niet getankt te worden. Vaak is het bereik ruim voldoende per dag.
baklava zegt
Ferrari S2000 of Honda F40
viertakt zegt
Mercedes-AMG E63s (adem)MATIC Estate.
Dan zou het delen pas vooruit gaan
sjonniedeluxe zegt
@viertakt: bruiloftstoetauto
frank2b zegt
Doe mij die Carver maar!
Edge zegt
Ik heb het niet zo op deelauto’s. Telkens als je instapt weer de stoel en de spiegels moeten aanpassen, oppassen dat je je zonnebrik niet vergeet want voor je het weet is een ander er met de deelauto vandoor… En als je dan klaar bent met werken, moet je weer op zoek naar een deelauto in de buurt. Zul je net zien dat er dan geen deelauto van de maatschappij waar je bij zit in de buurt is.
Nee, geef mij maar gewoon mijn eigen auto, en als ik op vakantie ben huur ik er wel eentje of neem ik het OV.
Deelauto’s worden pas interessant als ze over een jaar of 20 volledig autonoom zijn en je ze met één druk op de knop kunt oproepen, als een vervanger van de Taxi of als een OV dat niet gebonden is aan vaste vertrek en aankomsttijden.
lacker zegt
Het ideale is juist de flexibiliteit, dat je meerdere soorten auto’s kan gebruiken. Een grote als je iets meer moet vervoeren en een kleine als je alleen rijdt. De vraag die hier gesteld zou moeten worden is of je vaker gebruik maakt van een deelauto als het een Charter, een 911 of zelfs een Tesla zou zijn. Ik denk het wel.
vroaaaaaaaaaar zegt
Carver is natuurlijk geen (deel)auto maar een scootmobiel. Deelauto’s moeten vooral niet te veelzijdig zijn maar juist voor specifieke “klussen” geschikt zijn. Compact als je met 1of 2 personen even op en neer moet van A naar B. Ruime station als je wat spullen te vervoeren hebt. People mover als je er mee op vakantie wil met family of friends. Dan wordt het voor velen ook interessanter om helemaal geen auto meer zelf te bezitten. En kun je een bijtellingloze (elektrische) auto met je baas regelen voor woon-werk verkeer.
rutgerg zegt
De bus of trein!
SvenskaAeroplanAB zegt
BAC Mono, ik heb toch geen vrienden…
toyotafortuner zegt
Ik deel alleen het OV
alassad zegt
Fiat multipla en gelijksoortigen. Klein, veel ruimte en flexibiliteit. Als deelauto bedrijf zou ik misschien wel voor een automaat kiezen, dat lijkt me toch een veiligere keuze dat handgeschakeld.
Esprit_de_Flandre zegt
Cambio gebruikt vooral Citroën C3, heel geschikt voor van alles.
Hoewel ik vind dat ze daarnaast ook zo’n 45km/h bakjes zouden mogen zetten, elektrisch natuurlijk. Om even boodschappen te doen zijn die goed genoeg. Snelheid en range is daarbij geen probleem, en het heeft een grote koffer wegens geen achterzetels…
kniesoor zegt
Een taxi. No way in hell, dat ik m’n eigen auto met een ander ga delen.
harm_nienhuis zegt
Zelf heb ik een elektrische deelauto programma onder de naam EasyDriving opgezet. Met name in de drie noordelijke provincies hebben we een 30 auto’s rondrijden. Het gaat daarbij om de eerste generatie Nissan Leaf, Hyundai Kona, Tesla’s X, S en de 3. In de stad Groningen staan 5 Nissan Leafs en 2 Kona’s die volledig met de App te boeken zijn. Wij zouden graag willen opschalen zodat er gespreid over de gehele stad Groningen voldoende aanbod is. Wachten op dit moment is het aanbod van laadpalen want die blijven nog wel ver achter. Dit kunnen wij ook voor andere plaatsen en steden realiseren wanneer daar voldoende animo voor is. Je hebt een abonnement van € 5,- per maand en vanaf € 2,75 per uur en 0,05ct/km heb je een Nissan Leaf tot je beschikking. Deel auto kan zorgen voor een 90% CO2 reductie en een enorme besparing aan parkeerplekken wanneer er op grote schaal op deelauto wordt overgestapt.
johnwaters zegt
Ik ga niet rondrijden met een auto waarin zich DNA restanten en lichaamsvocht van anderen bevindt.
Dutchcarwizard zegt
Ideale deelauto is die van de buurman.