Deel je wijsheden in de comments!
Nederland groeit en groeit. En tenzij we provincies gaan creëren à la Flevoland staat onze overheid voor een serieuze uitdaging. Het liedje ’15 miljoen mensen’ van dik twintig jaar geleden is inmiddels behoorlijk achterhaald en de wegen in ons land worden voller en voller.
Aan de overheid de taak om met oplossingen te komen. Kilometerheffing? Autorijden nóg duurder maken? Volgens kwaliteitskrant De Telegraaf is de oplossing heel simpel: gewoon meer asfalt dumpen en snelwegen verbreden. De krant stelt dat dit dé manier is om het fileleed in ons land te verminderen.
Als voorbeeld noemt men de snelweg A1. Files zijn hier minder geworden sinds de verbreding van de weg. Hetzelfde is gaande op de A6. De krant kan steun vinden bij minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Getuige haar politiek is ze ook wel fan van meer asfalt. De linkse partijen zijn hier veelal anders over. Meer verkeer resulteert in meer uitstoot en dat is weer slecht voor het milieu.
Hoe denkt de Autoblog-lezer eigenlijk over deze raak? Suggesties, argumenten en oplossingen kun je droppen in de comments. Wellicht dat minister Van Nieuwenhuizen hier onuitputtelijke wijsheid uit kan halen. Is meer asfalt inderdaad dé oplossing of moet het kabinet ergens anders naar gaan kijken?
Fotocredit: @mjj030 via Autojunk
str8six zegt
Ik sluit me aan bij de Televaag. Meer asfalt en snelwegen verbreden. Daarnaast mensen met caravans alleen tussen 20:00 – 06:00 de weg op laten.
lincoln zegt
@str8six:
Ministerie van Rijkswaterstaat bestaat de laatste 25 jaar voornamelijk uit vrouwen (schepsels die geen kaart kunnen lezen) ..
Het probleem zit em dus daar ..
Misschien dat we het nu eens 25 jaar met vrouwen moeten proberen die wel zwart zijn ..
dampu020 zegt
@str8six: ik denk dat nu al zo’n 80 jaar bekend is dat dit de problemen niet oplossen.
dampu020 zegt
@str8six: dan heb ik het over het verbreden van de weg/asfalt. Een verbod op caravans zie ik wel zitten
lekbak zegt
@str8six: als er één ding niet helpt tegen file’s is dat meer asfalt. Dat is keer op keer bewezen, en daar is elke deskundige het ook over eens.
Meer asfalt zorgt voor meer bewegingen. De eerste paar jaar verlicht het de filedruk, maar daarna maakt het het alleen maar erger omdat er uiteindelijk meer auto’s komen te rijden.
willeme zegt
Wie het meeste wegenbelasting betaalt, krijgt voorrang. Overal.
Niet dat ik er een valide reden voor heb, maar het komt wel heel erg goed uit.
faalhaas zegt
@willeme: Generieke berekeningen maken op een bestuurder, als er een kans bestaat dat deze een overtreding maakt/vertraging veroorzaakt; Dan deze persoon preventief executeren.
cavin zegt
@faalhaas: hier kan ik me prima in vinden
lekkaah zegt
@willeme: lijkt mij toch wel zo eerlijk..
bullgod76 zegt
Al die leasebakken verbieden tijdens kantooruren.
mashell zegt
@bullgod76: leaserijders betalen dankzij de bijtelling meer belasting dan particulieren en daarom is de meest linker rijstrook ook gereserveerd voor leaseauto’s.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: en ik dan?
karhengst zegt
@lekkerlinksrijden: In z’n achteruit op de rechterrijstrook.
vroaaar zegt
@mashell: je vergeet even voor het gemak dat bedrijven juist minder belasting betalen omdat ze de kosten van diezelfde leasebakken mogen aftrekken van de winst.
mashell zegt
@vroaaar: leasekosten aftrekken van de winst, sorry maar dat slaat helemaal nergens op. Alles wat je aan kosten maakt dat maak je gewoon minder winst.
vroaaar zegt
@mashell: precies dat dus. Jouw betoog dat leaserijders meer belasting betalen is per saldo dus lulkoek. Bedrijven die de leaseauto’s leasen betalen juist minder belasting. Gewoon achteraan aansluiten dus…
crashingduke zegt
@mashell: Bijtelling is inkomstenbelasting over inkomen in natura. Iemand die geen auto van de zaak heeft zal (in theorie) meer inkomen hebben en dus meer inkomstenbelasting betalen.
911targa zegt
@crashingduke: inkomen in natura, is datgeen wat je van je vrouw krijgt. Loon in natura, is datgeen wat je van je baas krijgt.
crashingduke zegt
@911targa: ?
b00st zegt
@911targa: er inkomen gebeurt toch meestal bij de vrouw
cavin zegt
@b00st: soms moet je experimenteren om de spanning erin te houden denk ik
mashell zegt
@crashingduke: bijtelling is de belasting op het genoten voordeel van het prive kunnen rijden met de auto van de zaak.
scrmeagle zegt
@mashell: gelul zeker niet als ze elektrische rijden
nautique206 zegt
@mashell: wat een onzin, ik betaal al meer wegenbelasting dan menig lease rijder aan bijtelling
Jantje_555 zegt
snelheden verhogen van 21 tot 5 en tijdens de dag met dynamische borden. Zoals in de vakantie periode is dit veel rustiger dus zou er legaal 150 moeten kunnen worden gereden.
Dit zorgt er voor dat mensen sneller thuis zijn, en tegelijkertijd meer geld verdiend wordt aan het hogere verbruik, iets wat politiek altijd leuk vindt. Meer geld binnenharken.
vondick zegt
@Jantje_555: Precies, meer bandbreedte. Gewoon harder rijden.
thomasthomas zegt
Gratis openbaar vervoer en minimaal een verdubbeling van alle bussen en treinen op de drukste trajecten.
tttijn zegt
@thomasthomas: dit is ook een goede, als het maar niet betaald wordt door de belasting op de heilige koe nog verder te verhogen.
bmw2coupeeigenaar zegt
@thomasthomas: Jammergenoeg zal die ontwikkeling dankzij de privatisering moeizaam gaan. Denk aan Arriva, NS etc. Of Prorail die uitsluitend verantwoordelijk is voor de infra van het spoor.
jopdispa zegt
@thomasthomas: precies. Hoe aantrekkelijker de alternatieven voor de auto zijn, hoe minder mensen auto rijden. Is voor iedereen prettig.
amai zegt
Bredere snelwegen werken op korte termijn. Na enkele weken groeit het verkeer op de verbreedde snelweg zodanig dat je terug even lang onderweg bent. Een slimme kilometerheffing werkt effectiever om het verkeer te manipuleren.
widodh zegt
@amai: Juist! Het klinkt allemaal zo leuk, even meer asfalt. Maar als er geen files meer zijn gaan de mensen die de file meden JUIST weer rijden op dat moment.
Het effect werkt dus maar heel eventjes.
Wat je nu bij de A1 ziet (hoor ik van mensen aldaar) is dat ze in Amsterdam werken, maar nu de A1 verbreed is gaan ze verderop aan de A1 kijken naar een woning die betaalbaar(der) is. Zo gaat hun reisafstand omhoog (maar er staat nooit file….) en gaan ze dus helpen aan het veroorzaken van de file in de toekomst.
Over een paar jaar staat de A1 gewoon weer muurvast omdat het verkeer toegenomen is.
lincoln zegt
Inwoners aantal verkleinen ..
10 miljoen is zat ..
jagftype zegt
@lincoln: Eindelijk iemand die het nog snapt.
pomoek zegt
@lincoln: Ik neem aan dat je zelf het goede voorbeeld neemt: Veel plezier in verweggistan!
tttijn zegt
@lincoln: ook een hele goede, lang leve de club van 10 miljoen.
pomoek zegt
@tttijn: 1 vraag: hoe dan?
banaan7 zegt
@pomoek: just call Thanos
melkkoe zegt
@pomoek: kinderbijslag afschaffen, En een CO2 heffing op kinderen ofzo
pomoek zegt
@melkkoe: ok. En wie gaat jou verzorgen als je over x jaar in het ouwe mannetjes huis zit?
tttijn zegt
@pomoek: tegen die tijd hebben we hele gevoelige robotjes.
chriscross zegt
@lincoln: waar moet jij dan heen?
ghost zegt
@chriscross: murica, lijkt me vanzelfsprekend met zo’n naam!
deuxchevaux zegt
@lincoln: idd, stoppen met die ongelimiteerde fok en import. Met straks 20 miljoen mensen op die paar vierkante kilometer wordt niks er beter op, leefklimaat, ruimte om je heen, dan loop je zelfs in het bos achter elkaar aan.
intimrasiert zegt
@deuxchevaux: krijgen we naast de processierups ook een processierun
O plaat zegt
@deuxchevaux:
woonde gans de wereldbevolking in Texas dan nog woonden er minder mensen op elke vierkante kilometer dan in New Delhi. Overbevolking is een non argument voor mensen die een betere wereld willen zonder er iets voor te doen.
Arnoud zegt
@shiva:
Ja, want in New Delhi is de levensstandaard het beste in den ganschen wereld…
Lincoln heeft gewoon een steekhoudend argument. Alle problemen in deze wereld zijn terug te voeren op slechts één: die bol is te vol.
reactief zegt
@original_arnoud: Alle ‘problemen’ zijn terug te leiden naar de mens an sich. Er is plek zat, en beter met grondstoffen omgaan is een oplossing.
Het is gewoon een non argument dat er met teveel zijn. De groei gaat ook steeds meer afzwakken.
En wat ga je er aan doen? Een einde maken aan je eigen leven? Of die van je kinderen? Neem je juist geen kinderen. Of ga je makkelijk naar anderen wijzen om maatregelen te nemen?
Het is gewoon bullshit, lekker makkelijk roepen zonder echte oplossing.
tttijn zegt
@Original_Arnoud: dat is ook weer niet waar, de mensen zijn niet goed verdeeld over het oppervlak.
deuxchevaux zegt
@shiva:
Ga jij lekker in studio wonen met 40 buren op 3 meter afstand, overal in de rij staan, geen natuur meer, overal hectiek en herrie..
Ik weet zeker dat je er een beter mens van wordt..!
wimof zegt
@lincoln: 100% akkoord, we zijn gewoonweg met teveel.
marinepower zegt
@lincoln: mag het ietsje minder zijn?
vondick zegt
@lincoln: Ik zou het breder bekijken. Inwonersaantal op deze planeet is 7 miljarden. 90% van onze problemen zijn opgelost als dat er maar 1 miljard waren.
lincoln zegt
@vondick:
En wat heeft dat met files in NL te maken ??
vondick zegt
@lincoln: Je verwacht t niet, maar Nederland ligt op deze planeet.
appeltaartislekker zegt
@lincoln: 10 miljoen in een klant als Nederland is nog steeds te veel, maar we gaan dan wel de goede kant op!
appeltaartislekker zegt
@appeltaartislekker: land*
reactief zegt
@lincoln: Laten we beginnen met de mensen die deze mening delen.
Wel zo makkelijk toch. Je gelooft er zelf in, dus doe er zelf wat aan. ‘Een beter milieu begint bij jezelf’
Of ben je hypocriet en wil je vooral naar anderen wijzen die er iets aan moeten doen?
lincoln zegt
@reactief:
Blijven er alleen nog maar apen over in NL ..
reactief zegt
@lincoln: Maar natuurlijk. Lekker onzin blijven roepen. Blijft het makkelijkste hè!
lincoln zegt
@reactief:
Banaantje ??
Kan je alvast wennen ..
reactief zegt
@lincoln: Ik blijf happen, precies wat je wilt, dus ik snap dat je denkt dat ik honger heb. Maar sla je aanbod over, ik lust geen banaan.
Denk nog maar eens over de uitvoering van jouw ideologie na. Dat is betere tijdsbesteding. Dan ga ik me ook weer met nuttiger dingen bezig houden.
kle500 zegt
@lincoln: @autoblogger serieus dat deze man zijn onzin kan blijven spuien over auto’s is tot daar aan toe, en ik ben in principe tegen censuur, maar je wilt als blog dit soort vuilnis geen platform bieden om dit soort onzin te laten spuien? Daar zijn toch genoeg extreemrechtse blogjes voor?
geenidee zegt
Autonome auto’s voor de massa. Onoplettendheid zorgt voor vage acties, ongevallen, onnodig remmen -> accordeonfiles, … De doorstroming gaat vaak als stront door een trechter en dan zit er vaak een kwijlende babyboomer vooraan te rijden terwijl niemand voorbij durft in hun eco gebakjes grrrr. Geef mensen een autonome auto en ze kunnen eindelijk doen wat ze eigenlijk willen: op alles letten behalve op de weg.
Gulli zegt
@geenidee: precies, de enige manier om overal vanaf te zijn. Hoe jammer het ook is voor de petrolheads onder ons. Zelf hard rijden gebeurt dalijk in ‘attractiepark Racepolder’ en dat soort benzinereservaten. Voor al het dagelijkse woon-werk-boodschappenverkeer is volledig autonoom de beste optie
henkhupelschoten zegt
Opflikkeren met die matrixborden boven de weg. Als er ook maar eentje 50 gaat rijden ontstaat er een grote kettingreactie…
wijsneus zegt
@henkhupelschoten: Jij wilt 3 seconden eerder aansluiten in de file? Matrixboorden zorgen daarnaast, juist, voor minder files. Zonder die dingen zou je gegarandeerd veel meer kop-staartborsingen hebben.
dirkiii zegt
Carpoolen subsideren.
pa045 zegt
Als je iets moet subsidiëren is het de fiets. Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat 70% van de filerijders nog geen 10 km van hun werk vandaan wonen. Als daar een groot deel de fiets van gaat pakken is dat beter voor hun gezondheid, de stres en merken ze het in hun beurs. Alleen zit de auto hier zo in de kop van de mens geprent dat deze nog gepakt wordt om een brood bij de supermarkt te halen. @dirkiii:
PAN zegt
Invoegen optimaliseren en bestraffen bij verkeerd invoegen. Invoegen alla ritsen moet op maar 1 plek mogelijk zijn, dit aan het einde
freeze zegt
Rechts inhalen legaliseren om een efficienter gebruik van het huidige asfalt te realiseren. Iemand die op de 2e baan rijdt terwijl baan 3 en 4 leeg zijn zorgt voor opstoppingen. En algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens
pa045 zegt
@freeze: keep your lane zou best een oplossing kunnen zijn. Inhaalverbod voor vrachtwagens zal denk ik niet werken. Ondanks begrenzers, lopen vrachtwagens niet exact dezelfde snelheid. Gevolg is dat de langzaamste op kop rijdt, en de rest er kort achteraan zit. Allemaal op de rechter baan. Kilometers lang kan dit worden. Hierdoor kan een personenauto niet meer naar rechts. Ook niet wanneer je wilt uitvoegen.
jopdispa zegt
@pa045: Alle vrachtwagens lopen toch gewoon 80 op de snelweg? Of mag ik met mijn auto dan ook net zo hard als dat de begrenzer mij toestaat?
pa045 zegt
Ja ze lopen allemaal 80. De één 79,8 en de ander 80,9. Maar allemaal 80. Valt mij trouwens op dat er vaak ook vrachtwagens 90 rijden, maar daar gaat het hier niet om. Deze kleine verschillen zorgen ervoor dat de vrachtwagens uiteindelijk allemaal achter de langzaamste aanrijden. Redelijk dicht op elkaar. Inhaalverbod zorgt er dan voor dat de rechterbaan compleet blokkeert. Een vrachtwagen die in de spits inhaalt, zorgt echt niet voor een file. Je gaat even van je gas af, wacht rustig af en voor je is de weg erna weer vrij. @jopdispa:
rrk147 zegt
@pa045: begrenzers staan meestal op 85 of 90 km/u. Maar door bandenslijtage (icm met slim ijken) kan ook dat nog weer een paar kilometer verschillen, en kan het oplopen tot 93 km/u.
pa045 zegt
@rrk147: bandenslijtage. Heb ik nooit zo over nagedacht dat dit zeker invloed heeft. Ijken met vrijwel versleten banden, geeft voordeel bij nieuwe banden.
Dit is ook 1 van de redenen dat er snelheidsverschil is tussen verschillende vrachtwagens. En dus begrensd op 80 niet altijd 80 is.
Flapkees zegt
Iedereen op de motor en gratis OV (voor degene die niet (meer) in staat zijn om motor te rijden)!
kle500 zegt
@Flapkees: er is wel eens onderzoek gedaan dan 10% meer motoren 40% minder files zouden opleveren. Zeg niet dat het helemaal klopt, maar allicht de moeute waard om meer tijd in te steken. En met meer motorfiets wordt hrt volgens mij in verhluding ook nog veiliger voor de tweewielers onder ons.
carexclusive zegt
De grootste file veroorzakers zijn de matrixborden, deze staan veel te scherp afgesteld. Waardoor men bang is om te hard te rijden, gezien het wen verplichte snelheid is.
Laten we bij drukte de matrixborden op een 130 km/h weg eens op 100 km /h zetten (ipv 50 km/h). Dan geef je aan dat het druk is maar en dat je de snelheid moet aanpassen. Doordat nu direct 50 km/h word ingezet, trappen de eerste op de rem om 50 km/h te rijden, maar zullen 10/15 auto’s daar achter stil staan door het harmonica-effect.
De oplossing is om de matrixborden efficiënter in te zetten en bestuurders meer controle te geven over welke snelheid er gereden kan worden bij verschillende verkeerssituatie’s
mashell zegt
@carexclusive: op de A1/A35 tussen knooppunt Azelo en Buren staan in de spits de matrixborden op 90. Mensen proberen er niet meer dwingend 120 te rijden, vinden 100 nu wel zat en het lijkt er op dat er inderdaad minder incidenten zijn.
VeniVidiVici zegt
@carexclusive: Dat mensen direct in de ankers gaan als die borden aanspringen heb ik nog nooit begrepen! Aangezien het meestal pas een kilometer verderop pas echt stil staat en je gewoon je ogen moet gebruiken.
enrique zegt
@venividivici: Eerlijk gezegd zie ik het niet zo vaak dat mensen volop gaan remmen, behalve bij de trajectcontroles hier rond de stad (80 zones).
Verder zijn het naar mijn idee juist de mensen die denken dat ze harder moeten rijden dan de snelheid die de borden aangeven, die het probleem zijn. Die moeten toch een keer remmen en het is keer op keer bewezen dat degene achter de 1e harder moet remmen dan de 1e en dat heeft een versterkende werking. Als je nou gewoon rustig uitrolt tot de snelheid die aangegeven staat, die staat er niet voor niets namelijk. Die borden hangen er natuurlijk niet om ervoor te zorgen dat we stil gaan staan met z’n allen, die hangen er om de doorstroom zo fatsoenlijk mogelijk te houden. De mensheid is echter bijzonder slecht in groepsdenken, te zien aan de grote hoeveelheid mensen die volle bak doorjakkert. Voor de goede orde: ik pleit mijzelf niet vrij van dat gedrag.
wijsneus zegt
@carexclusive: Matrixboorden springen pas aan als op het meetpunt auto’s 30km/h rijden. Als je ze losser instelt springen ze pas aan als je in de file staat.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Meer motorrijden bemoedigen
tttijn zegt
Meer asfalt en icm adaptieve cc/autonoom rijden.
robert110 zegt
Minder wegen en minder geasfalteerde wegen. Maak het autorijden onaantrekkelijk door de wegen onaantrekkelijk te maken, dan kiezen er minder mensen voor de auto.
b00st zegt
@robert110: Logische reactie van iemand met een Defender :-D
BaRa zegt
De beste manier om files te vermijden is er niet in gaan staan.
Meer asfalt is een tijdelijke oplossing. Door het goed gedocumenteerde aanzuigeffect is dit na een paar jaar weer weg. Bovendien verleg je door meer asfalt het probleem naar de aansluitpunten. Dat een minister toch voor meer asfalt kiest, heeft vooral te maken met het kiespubliek en het herverkiesbaar stellen, en minder met de deugdelijkheid van de oplossing.
Meer investeren in OV (punctualiteit / frequentie / meer trams en metro / dubbele treinsporen), fietsgebruik aanmoedigen (als dat al moet in Nederland), autogebruik ontmoedigen, verdichting van steden en woongebieden: dat is hoe je files structureel oplost. De rest zijn doekjes voor het bloeden.
pomoek zegt
@bara: je was me voor. In een file gaan staan is een keuze. Als je dat tot jezelf laat doordringen verdwijnt de al je grootste ergernis.
Als je in Nederland, en in het buitenland for that matter, de weg op gaat voor een ritje van 2 uur kom je bijna gegarandeerd in een file terecht. Dat is nu eenmaal realiteit.
tiimoo zegt
@pomoek: Hoe is in de file staan een keuze? Ze zouden juist moeten afstappen van dat elk kantoor in Nederland om 8/9 uur open/bereikbaar moet zijn. Het is niet echt een keuze als je altijd tijdens de spits naar je werk moet.. Overigens werk ik van 7-15, 10-18 of 15-23. Sta zelden in de file. Het spreiden van openingstijden van kantoren/winkels/scholen/universiteiten zou het probleem al voor een groot deel oplossen doordat niet half NL op hetzelfde moment de deur uit gaat.
pomoek zegt
@tiimoo: eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag. Als je file rijden een onoverkomelijk probleem vindt: Maak hier afspraken over met je baas. Ik denk dat minstens 50% van al het werk dat op kantoor wordt gedaan makkelijk thuis kan gebeuren. Om 8 uur inloggen, mail controleren en beantwoorden, een paar telefoontjes plegen, stukken doornemen kan allemaal thuis. Door vroeger/later naar het werk te gaan of een paar uur thuis te werken sta je zelf niet in de file maar spreid je in ieder geval de filedruk. Als je dat allemaal de moeite niet vindt: Tja, dat is ieders eigen keuze.
tiimoo zegt
@pomoek: Je zit zelf waarschijnlijk in de situatie waar je dit uberhaupt kan bespreken met je baas. Grootste deel van de mensen heeft geen keus en wordt verplicht gewoon om 8 uur op het werk te zijn. Ik ben het volledig eens dat een groot deel van het werk thuis gedaan zou kunnen worden. Gelukkig werk ik niet op kantoor dus zeker ben ik niet.
pomoek zegt
@tiimoo: Ik stel het misschien wat zwart wit, maar ik denk dat er veel meer kan dan wat er wordt gedacht. Natuurlijk zijn er mensen die in ploegendiensten werken enz. die niet de luxe hebben om daar afspraken over te maken. Maar ik heb het nu over de gemiddelde kantoor pik zoals ik. Werkgevers staan te springen om mensen.
tiimoo zegt
@pomoek: Ik denk ook zeker dat er veel meer mogelijk is dan er wordt gedacht. Mijn vraag is dan alleen waarom gebeurt dit niet? Ik merk in mijn omgeving van mensen die op kantoor werken dat er toch veel managers/bazen zijn waarbij hun wil wet is omdat zij de baas zijn.. Goede suggesties van werknemers worde niet altijd gewaardeerd of serieus genomen. Owee als een werknemer later op werk mag verschijnen als de baas.. Hopelijk ben jij dit gesprek wel al aangegaan!
pomoek zegt
@tiimoo: Waarom het niet gebeurt? Geen idee eigenlijk. Ik kan alleen voor mijzelf spreken. Ik sta liever niet in de file. Natuurlijk zijn er werkgevers die moeilijk doen over flexibel werken. Maar er zijn er genoeg waar gewoon afspraken mee te maken zijn. Blijkbaar zijn files voor veel mensen niet zo’n probleem. Veel automobilisten laten zich gewoon niet uit auto’s trappen.
tiimoo zegt
@pomoek: Nog een aanvulling voor het OV als alternatief. Toen ik jaren geleden nog thuis woonde en in ‘de grote stad’ naar de uni moest zat ik elke ochtend en namiddag in een stampensvolle trein. Vaak me college van 8-10 maar geskipt omdat de reis ernaartoe echt hel was. Iedereen met het OV ipv met de auto is dus ook allang geen optie meer..
vondick zegt
@BaRa: Gewoon zorgen dat je alles in de buurt hebt. Ik gebruik door de weeks nooit de snelweg.
tiimoo zegt
@vondick: Ik woon op 10 min met de fiets van me werk en gebruik zelf soieso nooit de snelweg. Heb recentelijk een nieuw project gekregen waardoor ik de afgelopen 3 maanden wel met de auto naar locatie moest en stond vrijwel elke dag in de file bij Antwerpen. Was het zo zat dat ik maar verhuisd ben zodat ik met de fiets kon. Echt mensen wat doen jullie jezelf aan door elke dag in de file te gaan staan. Zoveel tijd van je leven die je letterlijk weggooit
vondick zegt
@tiimoo: Precies mijn punt
tiimoo zegt
@vondick: mijn reactie was eigenlijk niet voor jou bedoelt haha maar ben het uiteraard helemaal met je eens. Helaas is verhuizen voor gezinnen met kinderen op de basisschool/minder financiele vrijheid niet altijd een optie
mashell zegt
Nummer 1 is natuurlijk een totaal verbod op het inhalen door vrachtwagens. De nummer 2 is minder verkeer, gewoon omdat alles wat de telegraaf schrijft onzin is, per definitie, en dus meer asfalt niet werkt.
Nummer 3 is een randstand belasting voor bedrijven, zodat de bedrijven meer daar gaan zitten waar de mensen wonen en minder daar waar de andere bedrijven zitten. Nummer 4, rij verbod voor vrachtwagens in de spits. Nummer 5, duurder maken van in de spits de snelweg te gebruiken, zodat werkgevers die de kilometervergoeding en de leaseauto’s betalen inzetten op spreiding van werktijden. Nummer 6. De “wereld draait door” van de buis halen, dan hoeft ook niet iedereen om 19u al klaar te zijn met eten.
camber24 zegt
@mashell: Ik ben het volledig met je nummer 5 eens (en roep dit zelf ook al jaren); rijden in de spits zwaarder belasten. We zitten allemaal te veel tegelijkertijd op dezelfde lap grond/asfalt. We hebben de technologie, met ANPR camera’s, of zelfs GPS rittenregistratie. Bovendien kan je op die manier je rekeningrijden ook iets eerlijker maken/meer spreiden.
mk2jens zegt
@mashell: Je weet toch wel dat een rijverbod voor vrachtwagens in de spits onmogelijk te realiseren is toch?
rrk147 zegt
@mashell: Ja want de A4 bij leiden staat dagelijks vast vanwege het ontbreken van een inhaalverbod… Op en twee aan snelweg snap ik het nut ervan, naar gelukkig wordt steeds meer snelwegen 3 banen of meer.
tiimoo zegt
@mashell: Rijverbod voor vrachtwagens in de spits? En dan klagen dat de lokale supermarkt geen pindakaas meer heeft omdat de vrachtwagen niet mocht rijden om op tijd te kunnen leveren. Zonder vrachtwagens geen spullen. Betere oplossing zou zijn autonome vrachtwagen ’treintjes’ die op een aparte strook rijden en met elkaar kunnen communiceren. Afstand tussen de vrachtwagens kan dan beperkt worden tot enkele centimeters waardoor er meer vrachtwagens kunnen rijden. Dit is een heel simpel voorbeeld en nog verre toekomstmuziek maar vrachtwagens zullen er altijd zijn. Zonder vrachtwagens loopt de hele samenleving vast doordat niks geleverd wordt. Hetzelfde met 1-dag levering. Iedereen wil allemaal maar zo snel mogelijk alles in huis waardoor er gewoon halflege vrachtwagens/bestelbussen rondrijden. Beter zou zijn dat er bijv 1-2x per week een bomvolle bestelbus/vrachtwagen op pad wordt gestuurd ipv elke dag een halflege.
maxidyne zegt
@mashell: transportbedrijf eigenaar hier: dat gaat natuurlijk nooit lukken. In mijn geval al helemaal niet: bulktransport en voornamelijk levering aan de voedselindustrie. 24 uurs bedrijf. Zou graag je oplossing horen. Neem aan dat je graag 3 keer per dag een maaltijd op bord wilt?
stephane8200 zegt
De enige oplossing is zo min mogelijk auto rijden.
Kilometerheffing is betalen voor gebruik en tegelijkertijd dweilen met de kraan open. De overheid ontvangt en houdt het probleem in stand. Dan is de discussie over wat eerlijk is of wie het meeste recht heeft eigenlijk wie het hardst getroffen wil worden. Kosten die voor leaserijders door het bedrijfsleven betaald moeten worden, zijnde uiteindelijk wij allemaal omdat de kosten overgeheveld moeten worden naar consumenten die het geld opleveren.
Mentaliteitsverandering in het kader van fysiek op een bepaalde locatie moeten zijn kan helpen. Als je chirurg, brandweerman of cassiere bent moet je ergens zijn. In andere gevallen kan het misschien wel op afstand. Manier van aansturen moet daar wel bij passen.
Vanmorgen 3 afspraken gehad met mensen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zonder te hoeven rijden. Reistijd is ook nog eens ‘eigen tijd’ dus je houdt zelf ook meer privé vrije tijd over als het niet hoeft, dus iedereen heeft er voordeel bij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik heb het eerder gepost alhier: zet sleepdiensten klaar op knooppunten in de spits, en zorg voor goede regelgeving er omheen. De meeste files ontstaan door ongelukken. Zo snel mogelijk weer doorstroom van het verkeer scheelt de helft.
steelboy zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat is al minstens een jaar het geval.
s2khonda zegt
Vrachtwagens alleen tussen 20.00 en 6.00 uur laten rijden. Problem solved.
banaan7 zegt
@s2khonda: waardoor kwart nederland ‘s nachts moet werken omdat de vracht van het bedrijf waar ze werkzaam zijn ‘s nachts geleverd wordt?
por100 zegt
vooral veel minder rechten voor individuen/stichtingen/verenigingen en veel meer macht voor politici. Dan kunnen de politici/planologen logische infrastructurele verbindingen maken zonder rekening te moeten houden met iemands uitzicht, of angstgevoel of een rugstreeppad of mogelijke stikstofdepositie.
Kijk eens van bovenaf naar het Nederlandse wegen/trein netwerk. Totaal onlogisch. Ik denk dat wij in Nederland met de helft aan het asfalt uitkunnen.
Dus vooral op betere locaties asfalt/treinsporen en niet per se meer asfalt/treinsporen. Maar een dergelijke verandering zal in het Westen nooit kunnen plaatsvinden. In onze cultuur mag het recht van een individu niet te veel beperkt worden ten koste van het algemeen belang.
Dus eigenlijk zou de beste oplossing voor het fileprobleem een dictatuur zijn …
Gulli zegt
@por100: in Noord Korea zijn er idd bijzonder weinig files ?
por100 zegt
@gulli: oh dan moeten we daar naar toe !
Top …. samen komen we er wel
rrk147 zegt
Meer asfalt is wel een beetje een populistisch telegraaf reactie. Dat werkt slechts tijdelijk. Een aantal wegen zoals de A15 en A27 verbreden van 2 naar 3 rijstroken zou wel wat helpen, want die staan vaak vol. Maar meer inzet van ov, en spreiding van het verkeer is nog veel belangrijker. Het aantal vrachtwagen op de weg is van ’s morgens half 6, tot ’s avonds 19 uur redelijk geluk. Maar er is wel een duidelijke ochtend en avondspits. Daarom meer spreiden, voor sommige functies kan ook prima eerst de mail thuis worden behandeld om vervolgens om 10 uur richting kantoor te rijden. Dat biedt een betere benutting van het wegennet aan. En zo zijn er meer mogelijkheden. Overigens hoeft niet iedereen de auto uit, of thuis te werken. Als dat voor 10% zou lukken, kan dat al het schil zijn tussen stilstaan en doorrijden. ‘
ghost zegt
@rrk147: klopt, weet RWS ook overigens. Tijdje terug was ik op een verjaardag waar iemand van afdeling wegenbouw van RWS ook was. Zeg tegen die man: waarom kan het zijn dat de A1 en de A12, toch wel de belangrijkste wegen naar Duitsland en dus onze doorvoer/export, nog altijd 2-baans zijn op grote stukken?
Hij zei: als we dat verbreden naar 3 of 4 of 5 banen, zal het een tijdje goed gaan. Daarna weten meer en meer mensen dat en gaan zij verhuizen naar het oosten omdat huizen daar goedkoper zijn dan het westen. Langzamerhand gaan dus meer en meer mensen die weg gebruiken en ben je terug bij af.
dare2think zegt
De 10% van de automobilisten die het slechtste rijden van de weg halen en een extra cursus geven (gemeten aan aantal verkeersovertredingen).
Voorbeeld: Ik zit veel op de weg en zie zoveel linksplakkers en figuren die op een 4-baans snelweg met 110 km/h een inhalende vrachtwagen inhalen. Men realiseert zich niet dat dit 3 rijstroken blokkeert. Dat veroorzaakt een lokale file van een kilometer lang. Door één persoon. Heel veel ongelukken en dus files worden veroorzaakt door het rijgedrag van een klein aantal automobilisten.
Men is gewoonweg te dom om te begrijpen dat men zélf de oorzaak is. Stop die men-sen dan maar richting een opleiding. Dat zal ze leren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dare2think: Mooi, je gaat eerst zelf?
VeniVidiVici zegt
@dare2think: Ik weet precies wat je bedoelt. En zodra de weg een beetje een bocht maakt kun je vaak die ene suffe drol die de boel ophoud zien rijden. Zodra je later dan die auto voorbij gaat dan zit er vaak echt een pipo de clown of mamaloe achter het stuur.
steelboy zegt
@dare2think: Wat is het nu? Eén persoon of ‘zoveel linksplakkers en figuren’ Op een weg waar je met duizenden tegelijk op rijdt, zul je rekening met elkaar moeten houden… en dat is geen eenrichtingverkeer.
pomoek zegt
Tja. Toen er sprake was van economische krimp slonk het aantal files. Economische groei=meer files. Files zijn wat mij betreft dus een relatief probleem. Een nadeel aan een groot voordeel.
VeniVidiVici zegt
Alle 2 baans wegen sowieso verbouwen naar 3 baans. Het vrachtverkeer is dusdanig toegenomen dat er 1 lange sliert aan vrachtwagens de rechter baan bezet houd en zodoende moet al het overige verkeer het dus doen met een 1 baans weg eigenlijk. En met al die sukkels die 100 rijden waar je 120/130 mag, de bumperklevers en angstige drollen die continue op hun rem zitten te trappen begint het harmonica effect net zolang tot het stil staat. Met 3 banen is het eigenlijk weer een 2 baans weg en kun je er tenminste voorbij.
bert_volders2 zegt
Minder op en afritten. De noodzaak om de weg op te gaan weg nemen. Dus zorg dat mensen makkelijker kunnen verhuizen wanneer ze ergens anders gaan werken. Voorkom dat het voor Jansen in Den Helder aantrekkelijk is om een tegelzetter uit Maastricht te laten komen…
571ay zegt
Iedereen die onnodig remt automatisch een tik op zijn/haar nek geven.
VeniVidiVici zegt
@571ay: Dan moet ook adaptive cruise control verboden worden, want dat kutsysteem geeft steeds een remlicht als er iemand daar voor een niet constante snelheid rijd.
enrique zegt
Ik zou zó graag autonoom verkeer zien. Ik las hierboven ergens al iemand die zei dat het gros van de mensen op van alles let, behalve het verkeer. Zorg er nou inderdaad voor dat dat verkeer zo snel mogelijk zélf rijdt en de inzittenden bevrijdt van die belasting.
Hard inzetten op OV en autonoom verkeer om niet-stedelijke gebieden te voorzien. Laat in beperkte mate autonoom verkeer rijden in de stad. Mensen moeten echt anders gaan nadenken over transport van zichzelf.
Stel daarnaast een aantal B-wegen open voor niet-autonoom verkeer. Ik vind het meer dan prima om mezelf te laten transporteren als ik ergens heen moet voor werk, en ik heb echt geen behoefte om mij dan bezig te houden met de capriolen van anderen op de weg. Laat het maar zo snel en efficient mogelijk gebeuren. Dan kan ik in mijn mijn vrije tijd echt leuke auto op echt leuke wegen rijden.
De overheid is veel te afhankelijk geworden van het “veiliger” maken van Nederland. Vroeger werden er nog boetes uitgedeeld om die reden, nu gooien ze het wel op die noemer maar is het simpelweg omdat ze nu eenmaal veel te afhankelijk zijn geworden van dat geld. Iets teveel kortetermijndenken als je het mij vraagt.
bmw2coupeeigenaar zegt
Wat dacht je van treinen inzetten waar auto’s op kunnen haha.
20klepper zegt
Verbod op caravan’s, vrachtwagens die inhalen, onnodige links rijden zwaar bekeuren en snelheidslimiet naar 140.
bernoulli zegt
Dé oplossing bestaat niet. Je lost het probleem alleen op met een pakket aan maatregelen, die per situatie verschilt. En die gaan verder dan alleen maatregelen aan infrastructuur. Zo is gedrag ook van grote invloed.
toyotavenray zegt
Gratis openbaar vervoer. En overal een inhaalverbod voor vrachtwagens. En meer asfalt.
Jochempie zegt
Thuiswerken en dichter naar je werk verhuizen. Jamaar not in my backyard! Pech, iedereen die in de file staat is het probleem.
sanderz28 zegt
De economie in laten storten.
SimonMc zegt
Oude mensen verbieden aan het verkeer deel te nemen.
Jochempie zegt
@simonmc: In ieder geval tijdens het spitsuur. Net als supermarktbezoek. Hebben ze de hele dag de tijd voor. Waarom sta je in de weg van degene die je pensioenpot onderhoudt?
leefvrij zegt
Meer mensen op de fiets/scooter.
Heb zelf net de tweede auto verkocht en ga nu met een e-scooter naar mijn werk. 35km per dag. Is een stuk relaxter, schoner, frisse neus, geen file. Ik word er vrolijk van.
Veel collega’s die dichter bij werk wonen komen allemaal met de auto. Zo’n onzin. Iedereen die binnen 10km van z’n werk woont, kan prima op de fiets.
sdv zegt
Linkerbaan verplicht 140 km/u of harder, middenbaan 120 tot 140 en rechterbaan 90 tot 120 alles onder de 90 NIET op de snelweg! Hard optreden bij te langzaam rijden na 3x een boete voor te langzaam rijden 3 maanden snelwegverbod. Als iedereen gewoon doorrijdt bij drukte met verplichte minimumsnelheden wordt de doorstroming beter, minder files, minder gezeik.
steelboy zegt
@sdv: dus je wil alle vrachtwagens door het dorp waar je woont in plaats van over de snelweg? Realiseer je je ook dat bij hogere snelheden je minder verkeer per kilometer kwijt kunt en dat het dan eerder vol = file is!
balboni zegt
OV aantrekkelijker maken, rekeningrijden, maximum snelheid omlaag
kennone zegt
@balboni: jij doet niet meer mee
leefvrij zegt
Opvallend trouwens: In de meeste reactie wordt de oplossing gezocht in dingen die buiten de reageerders liggen: Meer asfalt, vrachtwagens/caravans moeten die of dat, oude mensen/lease rijders.
Maar beseffen we wel, dat jij de file bent als je in de auto stapt. Dus het probleem ligt bij jezelf, zoek daar dan ook het antwoord.
Of is dit te filosofisch?
steelboy zegt
@leefvrij: au contraire! Spijker op kop!
iphonistvongates zegt
Landelijk dekkend 5TB/ps glasvezelnetwerk ondersteund door een landelijk dekkend 6G mobiel netwerk v.v.. Overal intelligente sensoren, auto’s enz die met elkaar en de omgeving kunnen communiceren en dit alles gecontroleerd en aangestuurd door de krachtigste A.I. die over 22 jaar zal bestaan. Het stappelen van wegen met voor elk niveau toegewezen type vervoermiddel is ook een oplossing maar dan zullen er een recordaantal bezwaarschriften van allerlei (milieu)instanties en omwonende volgen per elke 100 meter. Wellicht kunnen we een aantal universiteiten laten onderzoeken of teleportatie van mens & machine voor een redelijk bedrag en met gebruik van weinig energie mogelijk is binnen nu en 10 jaar (of eerder).
dakloosinmx5 zegt
Het probleem zit niet in het aantal auto’s of hoeveelheid voertuigen. Het zit hem er in dat we iedereen maar een rijbewijs geven, ook al zijn deze mensen niet capabel om te rijden. Als je je theorie niet voor elkaar krijgt gaan we net zoveel hulpklasjes en middelen inzetten om het TOCH te laten halen, als je daarna 5x zakt omdat je schijnbaar gewoon niet de talenten hebt die je nodig hebt om veilig te rijden gaan we hetzelfde doen met staatsexamens etc, en daarna word je tot je 65 vrij losgelaten.
Dit terwijl je wel met een mogelijke moordmachine rondrijdt.
Vergelijk hem eens met een chirurg, stel ik wil chirurg worden, maar ben te dom voor het theorie examen. Dan zouden we mij er dus uiteindelijk wel doorheen loodsen, als ik daarna de motoriek niet zou hebben om te opereren zouden we net zolang dummy’s blijven aanslepen tot ik het wel haal. En mocht dat toch niet lukken is een verbandje om een been ook genoeg om het te halen ipv de beoogde hersenoperatie.
Daarna mag ik ook nog eens 40jaar lekker niets doen, en dan opeens (omdat ik mijn papiertje heb) een gecompliceerde hersenoperatie gaan doen (of als 65+er met een caravan van 1500kg op pad gaan).
Tja, dan krijg je dus teveel oncapabele mensen op de weg die OF het verkeer opstroppen door onnodige fouten OF zelfs ongelukken veroorzaken.
En ik zeg niet dat ik de beste bestuurder ter wereld ben, wellicht zou ik het ook niet halen.
Maar we sturen nu eenmaal elke debiel de weg op, en dan zeuren we daarna dat het allemaal niet lekker werkt….
O plaat zegt
Inhaalverbod voor vrachtwagens.
openbaar vervoer dat rijd na 20uur (Ik kom uit België) snachts ook treinen laten rijden.
Uber toestaan zo dat er een andere optie dan duure taxi’s is.
vrachtwagens enkel autonoom toestaan zodra de technologie er is.
een alternatief voor de Kennedy Tunnel maken.
Een inhaalverbod voor vrachtwagens
En tenslotte de beste oplossing INHAAL VERBOD VOOR VRACHTWAGENS!
tiimoo zegt
@shiva: De Kennedytunnel is echt een hel inderdaad. Er gebeuren ook zo belachelijk veel ongelukken op de ring rond Antwerpen. Wat Belgie het meest ten goede zou komen is fatsoenlijke rijlessen verplichten. Ik hoor nu altijd: ‘Ik heb leren rijden op de parkeerplaats bij mij om de hoek’ of ‘ Ik rijd altijd op de middelste baan omdat dst relaxter/veiliger is’. Man man man wat een verschrikking al die mensen die constant op de middelste baan rijden of met 110 op de linkerbaan terwijl de rechterbaan voor 3km lang leeg is. En maar boos kijken als die vervelende Hollander iedereen rechts inhaalt omdat de rest van het verkeer in een treintje op de middelste/linkse baan rijdt
caprio zegt
Meer asfalt, de ring Randstad 10 baans A’dam, R’dam, Utrecht snel aanleggen als ook naar Oberhausen Duitsland en Antwerpen België.
Verder een spitsheffing introduceren die eenvoudig te heffen is, waarbij verantwoording bij de gebruiker ligt. Niet betaald, 200€ boete. Bijvoorbeeld, mensen die dagelijks in spits staan hebben een abonnement en mensen die af en toe erin komen, hebben een prepaid kaart die je via je telefoon op kunt laden. De spitsheffing kan beginnen met bv werkdagen 6.30-9.30 en 15.30-18.30. Op den duur zal dit echter niet meer werken, dan is het op werkdagen hele dag spits. Dus vandaar een simpel systeem voor de komende 5 of 10 jaar.
Verder BPM afschaffen, ieder jaar 10% minder.
Wegenbelasting aanpassen naar gebruik per kilometer, niet naar periode zoals nu. Wie meer rijd, betaald meer. KM kunnen bij jaarlijkse APK of verkoop auto afgelezen worden en worden verrekend. Zoals bij je energie huis nu gebeurd kun je zelf tussentijds km-stand invoeren om in de pas te lopen met je voorschot.
healey zegt
Een IQ test als onderdeel van de rijopleiding. Alle domme schepsels van de weg. Moet je zien hoe rustig het wordt op de weg.
ghost zegt
Als je allemaal doorrijdt, zou er mijn inziens geen file kunnen bestaan..
Dus weg met snelheidslimiet, de afslagen langer maken zodat je met hogere snelheid eraf kan, en de bochten allemaal vrij flauw maken zodat je minimaal hoeft te remmen. Gewoon alles dat ook maar iets zorgt voor overmatig remmen veranderen, dus geen flitsers verdekt in de berm, geen verkeerslichten bij bepaalde knooppunten, etc.
Zie het als water in de buizennetwerk, zolang het water weg kan, stroomt het prima, maar zodra het niet meer weg kan, klapt de pijp..veel moeilijker is het volgens mij niet..
Jochempie zegt
@ghost: Je ziet het regelmatig, dat opstoppende afslagen juist de veroorzakers zijn van files. Wat haarscherp duidelijk moet zijn, is of het verruimen van de wegcapaciteit leidt tot een evenredig groter aandeel in weggebruikers. Als dat het geval is, helpt extra asfalt dus niet, in zijn algemeenheid. Het beter laten doorstromen van afritten wel. Dit kan echter in conflict komen met het laten doorstromen naar de snelweg, omdat het vaak in een kruispunt eindigt. Op zo’n moment is een rotonde vaak veel efficienter, omdat minder verkeer elkaar hoeft te kruisen.
F1Tim zegt
Meer asfalt leggen, is geen permanente oplossing, maar wel de easy way out. Allemaal aan de speed pedelec!
Jochempie zegt
@f1tim: Speed pedelec met automatic emergency braking alsjeblieft :)
F1Tim zegt
De gemiddelde Nederlander moet beseffen dat een auto een luxeproduct is. Ook zijn er alternatieven als men eigen comfort niet zo essentieel vindt.
itiswhatitis zegt
Inhaalverbod voor vrachtwagens +bussen
Jochempie zegt
@itiswhatitis: Oh man.. Die buschauffeurs denken dat ze in een Fiat 500 rijden, prakken die krengen in werkelijk elk gaatje.
schaap zegt
Alleen mooie auto’s op de weg toelaten.
skid zegt
Lange stukken snelweg zonder op- en afritten direct opkomend op de hoofdrijbaan (130km/h).
Vrachtwagens en invoegend verkeer op parallel rechter (of 2 meest rechtse banen(90km/h) en deze banen fysiek afsplitsen van de hoofdrijbaan met barrieres in 2+1, 3+1 of 3+2.
In/uitvoegen vanaf parallel (90>110) naar hoofdrijbaan(130>110) op weefstukken (110km/h) met parallelle banen (geen fysieke barrière en als einde een doorgetrokken streep als uitloper). Vrachtwagens en voertuigen met aanhangers te allen tijde rechts. Trajectcontrole’s aansluitend over diverse trajecten. Parallelbanen met 2 rijstroken eerst samenvoegen naar 1 en dan parallel laten invoegen. Niet dat prutswerk, gedwongen invoegen, als op de A4 thv Hoofddorp.
En geen, geen samenvoegen van linkerbanen! Want hoe je dat fatsoenlijk moet doen snapt 90% van de Nederlanders niet.
Parallel: vMax 90km/h (Invoegers/Vrachtwagens/Aanhangwagens)
Weefstukken: vMax 110km/h
Hoofdrijbaan: 130km/h (Personenvoertuigen en bedrijfswagens max. 3500kg)
RobTWo zegt
Als 10% van de automobilisten op de motor zou gaan, zou dat een vermindering van 40% van de files betekenen. Niet iedereen hoeft mee te doen, maar hoe meer hoe beter. En een motorrijder heeft gemiddeld al een tijdwinst van 20%.
dakarbemo zegt
Snelwegen zijn t probleem niet, meer rijbanen op de snelweg is dus ook geen oplossing, meer rijbanen is al jaren t beleid maar t echte probleem is te veel autogebruik in gebieden die daarvoor niet handig zijn… steden. Als OV hater preek ik al jaren voor meer parkeerplekken aan randen van de stad met hoogwaardig OV in de stad zelf. Tussen steden kan je t gehele autoprobleem efficiënt inrichten juist overgang naar de stad die qua layout totaal niet voor zoveel auto’s is ontworpen is t probleem wat je kan oplossen door opnieuw te beginnen of gewoon de auto zoveel mogelijk er net buiten houden voor dagbezoekers/forenzen etc.
iannuzi zegt
Stoppen met autorijden!
Dutchdriftking zegt
Een combinatie van diverse zaken gaat helpen. Wegenbelasting afschaffen en dit geld terug vragen middels de brandstof. Zo betaald de gebruiker, niet de parkeerder. Hierdoor zijn ook de korte ritjes erg duur, en zullen mensen sneller geneigd zijn tot het nemen van de fiets.
De linkerbaan verbieden voor elektrische voertuigen, deze personen hebben een enorm belastingvoordeel, en willen wat voor het milieu doen. Blijf dus maar lekker langzaam achter die vrachtwagen plakken!
Onnodig Links rijden serieus beboeten, moet je kijken hoe snel je van het probleem “bumperklevers” af bent!
tussen 22:00 en 05:00u op zo veel mogelijk wegen maximum snelheid verhogen naar 160km/h, een bepaald percentage van de bevolking zal hier dan gebruik van maken, en dus minder voertuigen tijdens reguliere uren. De extra uitstoot wordt gecompenseerd met de extra brandstof kosten.
Het OV beter maken, en dan met name de transfer plaatsen. Zo wou mijn vrouw laatst in Hoofddorp parkeren om vanaf daar met de bus naar Amsterdam te gaan. Bij geen enkel busstation kon je in de buurt fatsoenlijk parkeren. Ja het kon wel, maar de parkeertarieven waren daar bijna net zo hoog als in Amsterdam, dan is het nut ook weg…
Daarnaast wellicht alle bejaarden nog meer OV voordelen geven? Deze zorgen wellicht niet voor files, wel voor ergenis op zondag middag…
towi1989 zegt
@dutchdriftking: Mensen die de fiets als alternatief hebben zorgen echt niet voor die lange files op de snelweg. En benzine duurder maken maakt niet alleen korte afstanden rijden duur, maar ook korte. Beter geen wegenbelasting, maar een degressieve kilometerheffing.
jlvanleeuwen zegt
Zonder naar de overheid te wijzen lijkt het mij het verstand om eens naar onszelf te kijken. Onnodig rechter rijden, want mensen de rechterrijbaan is gewoon vrij, meer gebruik maken van de spitsstrook en niet in het midden rijden.
Misschien de belangrijkste wees niet de klootzak of de gehaaste bestuurder uithangen die om 5 uur bij het eten moet zijn? geef elkaar de ruimte mensen en wissel regelmatig van rijbaan. Dit is de oplossing: naar jezelf kijken
towi1989 zegt
De snelheidslimiet afschaffen en overal min 3 baans met min 120km/uur snelheid op de linkerbaan, 100 in het midden en 80 rechts. Uit angst voor dure boetes voor een paar km/uur overtreding blijft iedereen invoegstrook na invoegstrook bij elkaar plakken en heeft het verkeer niet de mogelijkheid zich te verdelen over het asfalt. Iedere invoegstrook komen er weer auto’s tussen, wordt er wild geremd, geaccelereerd en van rijstrook gewisseld alsof je in een overvolle kippenhen rond bent het rennen. Die ene lulhannes op de linkerbaan vind 105 km/uur ook wel hard zat, en het achteropkomend verkeer loopt stukje bij beetje vast.
tommot zegt
Bruggen niet meer opendoen voor boten met masten. Laten ze die masten maar zakken! Ze varen toch op de motor door bruggen.
potver7 zegt
@tommot: moet je die bruggen wel zo hoog maken dat ze er met gestreken mast onderdoor kunnen. Dat is lang niet overal het geval namelijk.
Shaw zegt
Oh Autoblogje. Tis toch zo simpel. Gewoon MEER ASFALT. We betalen ons scheel in Nederlandje, 20 MILJARD euro PER JAAR (aanzienlijk aandeel t.o.v. het BBP zelfs!) en we krijgen er onvoldoende voor teruggeleverd. Voor oudgedienden onder ons; ik ben opzoek naar de docu uit 2003 van Gewest tot Gewest, aflevering Nederland is Leeg. Uitgezonden op 14 december en 21 december ‘03. Hierin wordt feilloos aangetoond dat meer asfalt de enige oplossing is voor het fileprobleem. De enige reden dat er nog niet extra asfalt is: je kunt niet lekker promoveren op de uni als je met zo’n simpel idee op de proppen komt. Onderaan de streep; alle tegenstanders claimen dat Nederland wordt volgeasfalteerd. Zeker de frequent flyers zouden dit moeten weten, en laten er nou heel erg veel wereldse reizigers zijn die links stemmen. Check yourself; als je opstijgt met het vliegtuig dan zie je vrij snel het verschil niet meer tussen en 2 baans of 10 baans snelweg. Het land wordt dus níét volgeasfalteerd, maar er worden wél files opgelost. Groenlinks zou dus eigenlijk beter kunnen instemmen met meer asfalt.
baklava zegt
Bedrijven subsidie geven als ze buiten de Randstad vestigen of boetes uitdelen als ze in de Randstad gaan vestigen. Krijg je meer spreiding.
tjorque zegt
Mijn voorstellen:
– oprotpremies geven voor mensen die weg gaan op eigen initiatief
– doodstraf terug invoeren voor de ergste criminelen
– verbanning mogelijk maken
– onbeperkt gratis openbaar vervoer voor mensen die niet tijden de spits autorijden
– geen belastingen op bezit enkel op gebruik van de wagen
– aparte motorrijstrook om motorrijden veiliger te maken
xjs678qr zegt
@tjorque: inderdaad: een half rijvak tussen de middenberm en het linker vak voorbehouden voor Motards, moet toch kunnen?
potver7 zegt
@tjorque: gratis vliegtickets voor mensen die niet kunnen rijden?
tjorque zegt
@potver7: neen, vliegen is slecht voor het milieu.
Gratisch verblijf in centerparcs incl. bustransfert.
xjs678qr zegt
De oplossing van Pascal Smet: Tunnels afsluiten en viaducten afbreken. De files verdwijnen vanzelf…
peekaas zegt
Hard rijden? Links. Zacht rijden? Rechts.
+ Je mag alleen op de linkerbaan als je de maximum snelheid KAN rijden.
Vrachtauto’s mogen wel inhalen, maar alleen op de 2e baan en alleen als er nog een 3e baan ook is.
potver7 zegt
@peekaas: onzin. Gewoon wat minder opgefokt rijden, go with the flow.
jaso013 zegt
Werken waar je woont, meer en beter OV en alles autonoom laten rijden.
krisp zegt
Eens met een aantal andere reageerders hier: een file is geen probleem, het is een keuze. Wanneer je vraagt of een file opgelost kan worden, ga je voorbij aan de keuzes die je zelf vaak hebt:
– ga dichter bij je werk wonen (of verander van baan)
– ga fietsen (met een e-bike of speed pedelec zijn afstanden tot 30km prima haalbaar)
– ga met het OV
– ga thuiswerken
– ga op een ander moment van huis
Ook al doet een klein deel van de huidige automobilisten mee, dan nog is het effect dat de files minder worden.
Een file is overigens niets anders dan rijden met een lagere snelheid, en daarmee hetzelfde als een snelheidslimiet. De echte vraag is hoe we minder tijd besteden aan reizen.
lekbak zegt
In ieder geval niet meer asfalt leggen. De enige manier is zorgen dat er minder bewegingen zijn. Hoe, dat is de uitdaging.
Ik ben voor het afbouwen van reiskostenvergoeding verder dan x aantal km’s en dichterbij juist hogere bedragen belastingvrij. Verhuizen goedkoper maken. Soepeler ontslagrecht zodat mensen makkelijker aangenomen kunnen worden. Voor bedrijven binnen een hoop sectoren (bouw, dienstverlening, schoonmaak etc) de kosten voor het reizen niet aftrekbaar maken en er btw over heffen. Zodat bedrijven meer in de buurt werken. Decentralisatie van bedrijven stimuleren zodat men wat uit de randstad trekt. Waar mogelijk flexibele werktijden stimuleren. En uiteindelijk meer agenten op de weg die niet zozeer regeltjes gaan neuken (snelheid dus) maar hinderlijk weggedrag aan gaan pakken (links plakken, agressief door het verkeer laveren, bellen, onoplettend gedrag, auto ertussen zetten etc etc) zodat de bestuurder leert hoe te rijden. Met boetebedragen van 25 jaar geleden, het moet wel een tik op de vingers worden en geen aderlating.
scrmeagle zegt
Alleen auto’s van meer dan €150.000 op de weg. Is ook leuker om te zien ???
hjhj zegt
Ik begin bij mezelf, ‘s ochtends later weg, ‘s middags vroeger naar huis..
sabrerator zegt
Gelukkig kan ik veel thuis werken, gemiddeld denk ik wel 1 á 2 dagen per week.
En verder heb ik het geluk dat ik door heel Nederland werk en meerdere plekken heb waar ik kan overnachten (familie / vrienden).
En ik sta minder in de file als je denkt, want bijvoorbeeld overmorgen moet ik om 13:00 in Middelburg zijn, vanuit omgeving Dordrecht. En de dag erna in Arnhem en dat is doorgaans ook filevrij.
Verder, als ik in een file sta erger ik me er niet aan. Het is een gegeven en de file lost vanzelf weer op. Een comfortabele auto met automaat scheelt ook enorm. Fijne stoel, mooi interieur en een prettig muziekje en ik heb geen haast.
potver7 zegt
O, gewoon de reiskostenvergoeding volledig belasten. En dus óók voor leaserijders die geen ambulante functie hebben.
frank2b zegt
Minder auto’s.
tjorque zegt
Voor de vakantiefiles: autotrein terug invoeren.
Ik zou er gebruik van maken.
intimrasiert zegt
Hier ligt echt een taak bij de rijopleidingen: er moet worden geleerd met de verkeersflow mee te rijden zodat files voorkomen worden. Het aanpassend vermogen van veel bestuurders is zeer beperkt (rijden te hard of juist te langzaam, laten geen ruimte voor invoegers, etc). Als men aandacht heeft voor de flow en dat leert prioriteren in plaats van een star gedrag aan de dag te leggen, scheelt dat dag en nacht in de filedruk.
dennis_lambrechts zegt
Een Europees verbod op inhalen voor vrachtwagens en bussen zou zeker in de spits helpen. De boetes hierop mogen ook al de 1000 euro passeren, anders wordt het nog steeds gedaan. Verder zou een minimum optrekvermogen moeten zijn waardoor alle fiat 500 en overig fileveroorzakend volk op de rechterbaan dient te blijven
ozzytrk zegt
Vooral die A27 wat een walgelijke snelweg is het ook. Caravans vrachtwagens en Vw Ups met 1.0 Vreselijk.
roger_herpers zegt
Platooning voor alle auto’s op snelwegen. Geen roekeloze of ik-weet-het-beter acties zoals rechts inhalen of onnodig links rijden. Gewoon aansluiten. We moeten allemaal ergens naartoe en dat werkt het best als we met een constante snelheid kunnen doorrijden. En soms is het gewoon druk en duurt het IETS langer.
Naar mijn mening zijn alle verkeersdeelnemers die anderen niet informeren (door geen richting aan te geven), hard rijden, geen afstand houden, geen rekenng houden met het andere verkeer en zich niet aanpassen aan de verkeerssituatie, HET grote probleem waardoor iedereen er last van heeft.
De paradox is dat die mensen zich ergeren dat het niet doorrijdt en vervolgens acties uitvoeren waardoor ze zelf ook weer dat soort verkeershinderende situaties veroorzaken. Het is een uitdaging om dat soort mensen daarvan te overtuigen. Dus ik denk dat het makkelijker is om alle persoonlijke acties uit het snelwegverkeer te halen en platooning technologie zo gauw mogelijk in alle personenauto’s en vrachtwagens in te bouwen.