We hebben jullie hulp nodig.
Samen met Marktplaats zijn we op zoek naar de beste locaties om offroad te rijden, in Nederland. Waar kunnen we die drassige moerasgrond vinden, in combinatie met wat heuvels en verdwaalde boomstammen? Geef je suggestie in de reacties hieronder en wellicht testen we binnenkort een occasion op de betreffende locatie.
Image credit: Land Rovers off road, via autojunk.nl.
Dutchdriftking zegt
De Noordzee. Meer Off-road word het niet. En voor SUV`s is eigenlijk iedere boerensloot wel leuk.
janmetdelangeachternaam zegt
@dutchdriftking: daar zijn die SUV’s nu wel klaar voor na die oefeningen bij de sloot
lowlow zegt
@dutchdriftking: Ik vrees dat je uit weinig ervaring spreekt, zeer recente wagens van het duurdere type bestaan al veel minder uit staal maar voor de meeste auto’s en offroaders (met dus wel nog een pak staal) is het zeezout heel slecht voor de auto, remmen enz
Dutchdriftking zegt
@lowlow: Het was dan ook sarcastisch.
ihrte zegt
4×4 bos bij de crossbaan in Veldhoven/Eindhoven. Kom je gegarandeerd vast te zitten. Bos maakt ook altijd deel uit van het parcour van de ONK Enduro’s.
agera zegt
Gewoon een land rover kopen en aanmelden bij de LRCH, genoeg leuke offroaddagen daar.
Mercbenz zegt
Gemiddelde vinexwijk, genoeg drempels te vinden…
reinoutgtr zegt
De kuil (beverwijk)
mout zegt
Ik weet niet hoe het daar nu is, maar rond 2000 heb ik lekker gehobbeld op Kootwijkerzand. Ik tref nu een Youtubeje aan dat er een indruk van geeft: https://www.youtube.com/watch?v=drHCa_qLhxA.
KUYL zegt
@mout: Alles op de Veluwe is allemaal aardig aangepakt. Eerder kon je via het bos zo van Kootwijk naar bijvoorbeeld Apeldoorn, Arnhem en ook Harderwijk rijden. Maar dat is allemaal niet meer. Bij Speuld/Ermelo (vlakbij de crossbaan) kon je eerder gewoon de tankbaan op en daar dan ongestoord rondrijden en doorsteken naar Uddel bijvoorbeeld, marechaussee en parkwachters wel eens tegengekomen maar zwaaiden altijd vriendelijk. Maar dat is allemaal al afgezet met paaltjes tegenwoordig en veel van de weggetjes zijn ook ineens verboden in te rijden en afgezet.
Heb al 7 jaar ongeveer geen 4×4 meer, maar dacht paar jaar geleden dat wel leuk zou zijn om enduro motor te hebben voor over al die paden waar we eerder altijd reden. Eerder ook motorcross gedaan dus kat in bakkie dacht ik. Maar eenmaal aan het rijden waren al die weggetjes bij Kootwijk verboden in te rijden en je hoeft niet alles even serieus te nemen daar op de Veluwe maar alle regels aan de laars lappen en het voor je zelf en anderen verpesten doe ik ook niet. Dus dat was redelijk van een koude kermis thuiskomen.
Waarom dat allemaal precies is gebeurd weet ik niet, plaatselijke bevolking vindt het allemaal wel best maar volgens mij zijn er veel wandelaars en bomenknuffelaars van buitenaf die veel geklaagd hebben waardoor alles aangepakt is.
Dat gevoel besloop me vooral een keer toen ik op de motor daar rondreed en het redelijk druk was met paarden en wandelaars, dus ook maar weer snel omgekeerd. Maar de paardrijders groetten allemaal vriendelijk toen ik langsreed, reed natuurlijk ook aangepast, netjes en rustig. maar er was een opgefokte oude wandelende vent die naar me begon te schreeuwen en te wuiven, dus ik vroeg wat er aan de hand was, volgens hem mocht ik daar niet rijden, dus uitgelegd dat het openbare weg was maar dat ging er niet in.
Het is meer gevoel dan wijsheid maar ik denk dus dat dat allemaal afgeschaft is omdat mensen die een uur vanuit de randstad zijn komen rijden geklaagd hebben dat ze niet rustig konden lopen of zo iets.
mout zegt
@KUYL: Jammur. Daar hield ik dus al een beetje rekening mee.
driftkicker zegt
@KUYL: om die reden heb ik mijn 4×4 quad verkocht. Het is gewoon niet leuk meer als je continu boze blikken krijgt. Ook al rijd je reglementair. En je mag hier in België bijna nergens meer komen. Zeker niet in een bos.
roppp zegt
@KUYL: je zegt het goed: ik reed voorbij met aangepaste snelheid. Helaas zijn er een hele stapel mongolen die dat niet doen en volgas met open uitlaat door het bos heen knallen. Die gasten verpesten het voor de rest. Net zoals die idioten op crossfietsen die menen dat ze veel meer rechten hebben dan de andere bosbezoekers. En dan zit er maar een ding op: afsluiten.
lekbak zegt
@roppp: afsluiten is de makkelijkste maar slechte manier. Je kunt er ook gaan handhaven. Gewoon lekker dikke prenten uitdelen aan crossers met open uitlaat. En als er niet afgeremd wordt voor mensen is daar ook vast wel een prent voor te verzinnen.
shalomleon zegt
Binnenstad Arnhem, gegarandeerd succes
e1000bmw zegt
@shalomleon: Nijmegen, nog beter…
vonklausenburg zegt
@shalomleon: rondom Sonsbeek inderdaad!
roppp zegt
@vonklausenburg: dwars door Sonsbeek bedoel je natuurlijk. De geitenkamp is ook een leuk alternatief.
vonklausenburg zegt
@roppp: Dwars door de hippies in het gras! Sowieso is heel de omgeving van Armhem eentje waar zowel offroad als op asfalt mooi te rijden is!
stefstuntpiloot zegt
P.C. Hoofdstraat te Amsterdam. Ik zie daar in ieder geval erg veel SUV’s rondrijden…
robert110 zegt
De akker achter mijn huis. Daar hebben ze afgelopen herfst de hele boel omgeploegd met de hakselaar. Je komt gegarandeerd vast te zitten nu.
janmetdelangeachternaam zegt
Oude hemelriek in Drenthe(nijslootsweg, gieten) en heeresmeer(tussen Veendam en Winschoten)
awesome zegt
@janmetdelangeachternaam: botjes zandgat bij Zuidbroek, ook daar word met regelmaat gereden en ligt inmiddels een leuk parcours.
janmetdelangeachternaam zegt
@awesome: ja klopt!
robert110 zegt
Is er niet zo’n militair oefenterrein waar wel eens terrein gereden wordt?
woot zegt
@robert110: In Havelte gingen ze vaak off-roaden bij het oefenterrein, maar weet niet of dat nog mag daar.
slowland zegt
@woot: Havelte is geen optie. Terrein is gedeeltelijk teruggegeven aan Staats Bosbeheer.
Je kan het als club wel huren. DPA doet dat met hemelvaart voor oude legervoertuigen.
ko3n zegt
@robert110: ik weet dat er op het oefen terrein in oirschot wel eens werd gereden maar of dat nog mag weet ik niet
e1000bmw zegt
Ik kan eigenlijk alleen de Maasvlakte bedenken…
rhellema zegt
Een weiland net over de Linge ter hoogte van Heteren.
koeckenbacker zegt
@rhellema: 1
xj40 zegt
@rhellema: waar dan? Ben benieuwd..
fit4fun zegt
Waarschijnlijk een nog sneuer lijstje dan die korte opsomming van beste / leukste rijders wegen in ons kleine overbevolkte landje van een paar weken terug….dan besef je toch wel het verschil tussen NL en bijvoorbeeld de grotere en stillere landen in Europa
koeckenbacker zegt
Ik ben ooit al eens in Rilland/Barth geweest. Maar veel om te vergelijken heb ik niet.
monsieurleloure zegt
UK, in Nederland valt amper te offroaden…
fijnkonijn zegt
Drunense duinen.
Tenminste, als dat nog is zoals ik het ken toen ik nog in NL woonde. Was fantastisch om met de benz G doorheen te rossen.
E34M5Touring zegt
’t Grote Veld in de bossen bij de Lochemse Golfbaan. Oud militair oefenterrein, wordt veel gereden met 4×4’s. Of de ‘Vuilnisbelt’ de Crossbaan in de bossen bij Lochem. Vroeger met de Cherokee veel gereden! Erg leuk stuk als je nog een beetje moet oefenen.
hight96 zegt
Bouwterreinen die open zijn, waar nog niet gebouwd is
gtwillem zegt
Vroeger had je oude Veluwe nog tankbanen en off road gedeeltes in de bossen ernaast, maar volgens mij zijn die al gesloten tegenwoordig.
Op Ameland veel lol gehad met een Toyota Land Cruiser een tijdje geleden, aanrader. Andere optie is in Limburg, maar weet de exacte locatie niet meer, was bij het drielandenpunt in de buurt.
Design_Driven zegt
@gtwillem: we hebben ook geen tanks meer dus wat dat betreft.
87sandyd zegt
@sketcher: we hebben wel tanks…
rufctr01 zegt
@87sandyd: 8 stuks, geleased van de Duitsers
87sandyd zegt
@rufctr01: een tank hoeft niet zozeer een gevechtsvoertuig te zijn. We hebben ook gevechtsondersteunende tanks. Daarnaast hebben we geleaste tanks
rufctr01 zegt
@mezelf: herstel 15 stuks….
olivier420 zegt
@87sandyd: olietanks?
jochempie zegt
@olivier420: Staan op het terrein van Pon.
wreck zegt
om het even; elke golfbaan is leuk om eens uit te holen….
lekbak zegt
In het buitenland zoeken. Ten oosten van Duitsland heb je best grote stukken waar je serieus offroad kunt. Daar heb je bospaden, rotsen waar je overheen moet en de gebruikelijke modderkuilen. Hier in Nederland heb je ofwel zandpaden, of modder waar je gelijk tot aan je assen in weg zakt. Dat eerste is wel geinig, maar dat tweede is echt geen bal aan.
kicknl zegt
@lekbak: ten oosten van Duitsland, Polen bedoel je? Of Rusland?
lekbak zegt
@kicknl: ik heb geen ervaring met Rusland zelf maar in Polen, maar ook Tsjechie en alle achterliggende landen kan je best goed offroad rijden. En er is goedkope drank voor de avonden.
gladanus zegt
De grensovergang naar België.
sicko zegt
@gladanus: haha, ik ben wel zelf Belg maar toch echt een goeke :-)
deora zegt
In Opende Groningen zit de Firma Poelman. Zij hebben een grote zandwin put. Hier wordt regelmatig gereden door een Suzuki en Land Rover club.
slowland zegt
Zijn er in Nederland überhaupt wel openbare wegen die echt off-road zijn?
En dat vraag ik serieus.
Ik zou in NL geen enkele weg weten waar je serieus off-road kan. Ik heb het dan niet over dat enkele verdwaalde zandpad op het platteland waar ik met mijn VW Golf ook nog langs kan….
xj40 zegt
@slowland: in Brabant, grens tegen België kan je genoeg rijden!
kennone zegt
Oisterwijk centrum en woonwijken. Genoeg verkeers drempels..
lemster zegt
Experience Island in Loon op Zand ben ik een paar keer geweest met Jeep. Zij doen daar standaard de 4×4 training die je bij de aankoop van je Jeep krijgt en veel motorcrossers oefenen daar ook. Het is geen enorm gebied, maar je hebt er wel alles. Van “heuvels” tot diepe modderpoelen. Genoeg variatie voor een goeie dag offroad.
Deze foto heb ik er bijvoorbeeld geschoten: http://www.autojunk.nl/2013/06/jeep-academy-wrangler
maikelzev zegt
Cross terrein de schans in Lichtenvoorde.. Terrein waar ook de zwarte cross gehouden word.
phaeton zegt
Doe het alsjeblieft niet met een Range Rover Sport
87sandyd zegt
De vraag was in Nederland maar in Fürstenau, Duitsland heb je natuurlijk een geweldig terrein. Daar mag je met je eigen auto ook op, kost wel wat. Daarnaast zijn er genoeg militaire oefenterreinen in Nederland waar je op kan (wel ff mailtje doen). Voor de militaire oefenterreinen raad ik het terrein in Budel (Limburg) aan. Heel groot terrein met genoeg pospaadjes en oude tankbanen! Daarnaast is Havelte (Overijssel) ook een goede optie maar weet niet of dat nog mogelijk is. Die is overigens een stuk kleiner. Oirschot (Brabant) is ook erg groot en daar valt ook genoeg te beleven.
Daarnaast kan je ook genoeg green wheelen in Nederland maar dat is niet echt heel spannend.
Voor de militaire oefenterreinen maak je overigens meer kans als je een special maakt met een militair voertuig erbij, vinden ze leuk bij Defensie. De laatste tijd zijn ze in Oirschot bezig met een nieuwe genietank (leopard 2), misschien een leuk idee! Als je nog vragen hebt of contactadressen nodig hebt kan ik je wel helpen, dan moet je mij maar ff een mailtje doen.
remcott zegt
@87sandyd: Havelte is Drenthe toch?
slowland zegt
@remcott: Ja, Havelte is Johannes Post (Drenthe), maar het terrein ligt eigenlijk in Havelterberg, voormalige Amerikaanse basis. Daar waar de kernkoppen lagen…..
rufctr01 zegt
@slowland: volgens mij ligt het in Darp.
87sandyd zegt
@remcott: de grens loopt langs volgens mij door het terrein, ligt er maar net aan welke kant je pakt
MARS zegt
Afsluitdijk als er weer eens een storing is!
Mooie uitdaging om toch de andere kant te bereiken..
Design_Driven zegt
Het is in NL niet veel soeps. Niks mag er, en dat geldt niet alleen voor terrein rijden.
Gelukkig woon ik nu in het 4×4 Walhalla, het VK. Hier zijn nog veel paden door de natuur open voor auto’s. Greenlanen noemen ze het. Heerlijk. Dat mag helaas in NL niet (België ook niet overigens) Hoge boetes en kans op in beslag namen voertuig.
Wellicht is NL er ook te klein voor.
De greenlane verenigeng onderhoud de wegen en sluit ze tijdelijk als ze kapot gereden worden (wat kan gebeuren bij slecht weer of te intensief gebruik)
87sandyd zegt
@sketcher: volgens mij mag het in Nederland tegenwoordig wel. Op autovisie(?) hebben ze het laatst gedaan met een wrangler, defender en een G-klasse
henkhupelschoten zegt
’t hengelse zand 21 t/m 24 juli…. Misschien kun je terecht op de legerbasis in Oirschot Gerard de Rooy traint er ook altijd met z’n torpedo trekker. Worden wel ooit eens opnames gedaan, verder heb je natuurlijk nog eurocircuit in Valkenswaard. Ik zal nog eens nadenken of ik er meer weet.
mout zegt
Ik geloof dat de samenvatting wel duidelijk is: Dat wordt “Dirt” op de pc, of eerst maar eens een grens over.
sracert zegt
Binnenhof Den Haag! is die verbouwing/sloop al begonnen?
purepet9229 zegt
In Nederland staat op elke een hek voor een mooi terrein.
purepet9229 zegt
@purepet9229: Wat een bullshit man.
purepet9229 zegt
– Almere, op het bedrijventerrein naast de snelweg, waar nog geen bedrijven staan.
– Tata Steel IJmuiden, daar is een klein terreintje.
– Nieuwe woonwijken, is vaak nog onbebouwd zand.
sprint zegt
Wij gaan meestal 2x per jaar naar Havelte met de Range Rover Classic. Dat wordt georganiseerd door stichting 4×4 Drenthe.
dakarbemo zegt
Bij Eindhoven airport terrein de landsard, lekkere open paden, smalle paden door de bossen, diepe gaten en een vijver
cjdg zegt
Ik ga niet alle comments lezen of ie er al tussen staat, maar:
De kuil in Ijmuiden.
Bij de sluizen, dus niet te ver van Autoblog HQ
eifler19 zegt
Vergeet Nederland, hier mag niks en autorijden is duurder dan waar ook ter wereld! Fursten forrest in Duitsland is gaaf om te 4x4en en er zijn nog tal van andere activiteiten te doen.
stefane30v8 zegt
Rilland bath
ttr6 zegt
Lichtenvoorde de Schans!!
amgc63 zegt
Jasperke in de omgeving van Lierop/Someren
silver zegt
Aan de Noordersluisweg in Velsen-Noord, langs het Noordzeekanaal. Wel oppassen bij een van de heuvels, na een snelle beklimming ook snel op de rem, anders rij je zo het Noordzeekanaal in (spreek uit bijna-ervaring).
MrHyde zegt
Hmmm. Ik zou je graag een leuke vertellen, maar aangezien dit crossterrein er slechts gedoogd wordt, en er al rechtszaken lopen mbt het legaliseren hiervan (boomknuffelaars die niet accepteren dat er al 40jaar officiële wedstrijden worden gereden), zou het de doodsteek voor dit vrij toegankelijke terrein zijn als ik het hier post.
Nu kun je er nog zo op, en als je dat gewoon normaal doet (op de baan en paden blijft, en met legale uitlaat) zal hier niemand moeilijk over doen.
Maar aangezien sommige ‘crossers’ aandacht tekortkomen/alles denken te kunnen, zou het posten van de plek ervoor kunnen zorgen dat de beschaafde mensen hier uit de omgeving, er binnenkort niet meer van kunnen genieten.
En tsja, hoewel geweldig om te offroaden, is het ook eigenlijk een motorcrossbaan. En dat telt natuurlijk niet.
rufctr01 zegt
@MrHyde: dan kun je beter helemaal niets zeggen….
MrHyde zegt
@rufctr01: Misschien. Maar voor de liefhebbers is het wel een verwoording van waar ze mee spelen.
En triest genoeg is dat ook de status van het huidige offroaden in NL:
Op een enkel ‘designated’ stuk terrein na, gaat het nergens, en als het kan, kan het zolang tot de autoriteiten er hoogte van krijgen.
5cilinder zegt
Mastermilo testterrein
rvds15 zegt
Zand/schiet gat Lunteren. Oud leger terrein met een hoogte verschil van zo’n 9 á 10 meter. Ligt ook lekker centraal in Nederland (exact het middelpunt van Nederland).
dinges7 zegt
Havelte! Wel veel tankbanen welke niet erg uitdagend zijn.
Furstenau Duitsland is toch wel de mooiste baan waar ik geweest ben, en de rit er naartoe is goed te doen.
Hupke zegt
België, je kan ermee lachen maar bij ons zijn er nog jaagpaden en echte heuvels, en 4 rijvaksbanen waar je met een tractor amper over raakt.
mrwheely zegt
Zeeuwse klei en strand ?
xj40 zegt
De Landsard in Veldhoven en Groeve De Groot in Landgraaf zijn de beste beste offroadterreinen. Maar in het Brabantse bos kan je je ook helemaal vast rijden met 35′ banden gesperrt…
thisguy zegt
Helaas zijn er nog maar weinig wegen toegankelijk, zelfs in Noord-Brabant, Limburg en bij de grens met België zijn de meeste onverharde wegen en paden tegenwoordig alleen voor bestemmingsverkeer or verboden voor gemotoriseerd verkeer. Doodzonde en naar mijn bescheiden mening allemaal te danken aan de luidrichtige asos op 2 takt crossmotoren die de boel verziekt hebben met hun takke-herrie. En de boomknuffelaars die doen alsof je ze persoonlijk komt vergiftigen als je met een lage snelheid in een LaRo SII langs komt rollen. (En met een normale uitlaat zijn die dingen echt bijzonder stil)
(De terugweg was dankzij een ontplofte einddemper niet zo stil laatste keer dat ik mee reed… LPG, haperende ontsteking en plassen water zijn niet de beste combo.)