Tijd om de discussie weer eens aan te zwengelen middels deze lezersvraag. Wat heeft jouw voorkeur, een automaat of een handbak?
Het is een van de dingen waar de meningen flink over verdeeld zijn onder de autoliefhebbers. De soort versnellingsbak en welke de favoriet is. De ‘puristen’ zweren bij een handbak, terwijl zij de automaatrijder betichten van luiheid.
Maar is dat wel zo? Is de automaatrijder lui, of is een automaat anno 2022 niet gewoon beter dan een handbak? Hoe dan ook, de meningsverschillen hierover zijn legio.
Mijn voorkeur gaat uit naar…
Ik zelf heb twee auto’s. Eentje daarvan is voorzien van een automaat en de ander van een handbak. De automaat is een 8-traps versnellingsbak van ZF. Gekoppeld aan een 3 liter diesel is dat wat mij betreft een perfecte combi.
De bak schakelt lekker lui en boterzacht als je het gas er niet vol op hebt, maar als je wel wil stampen, past de automaat zich perfect aan naar jouw wensen. Hij geeft bij heftig accelereren gewoon flinke klappen. Daarbij leert de versnellingsbak ook wat jouw rijstijl is en past hij zich daarop aan.
Als je veel op in stadsverkeer rijdt en nauwelijks gas geeft, wordt de automaat echt vervelend lui. Hij schakelt extreem snel op en de kickdown bij accelereren moet uit een winterslaap gewekt worden. Maar een ritje op de snelweg waarin je even een paar keer flink doorhaalt, maakt van de bak een snelle jongen. Er fijn.
De ander heeft een handbak
Mijn andere auto heeft een handbak met zes verzetten. Het zijn vrij lange versnellingen en de auto gaat pas echt van kiet bij hoge toeren. Daarom is lekker trappen niet te doen zonder de snelheidslimieten flink te overschrijden. Daar bovenop is de koppeling erg zwaar en is filerijden dus een straf.
Maar aan de andere kant is het natuurlijk heerlijk om zelf de juiste verzetten op exact de goede momenten in te leggen. Het zelf gegeven dotje tussengas die het terugschakelen nóg mooier maakt is heerlijk en je beslist helemaal zelf of je lui of sportief wil schakelen. Daar komt geen knopje aan te pas.
Maar dan komt de grote vraag, welke van de twee versnellingsbakken heeft mijn voorkeur? Ik vind het een lastige vraag, maar denk wel dat ik eruit ben. Mijn voorkeur gaat uit naar de automaat. Omdat die tegenwoordig net zo goed of zelfs beter zijn dan de handbakken.
Wat heeft jouw voorkeur?
Het is misschien vloeken in de kerk, maar soit. Het is niet anders. Daarom moeten we mijn voorkeur maar snel vergeten en naar die van jou gaan.
Daarom, vertel op, laat het ons weten, wat heeft jouw voorkeur, een automaat of een handbak. En als je ons ook nog wil vertellen waarom dat zo is, zijn we helemaal blij!!
z4rickss zegt
Automaat
okdoei zegt
Ligt puur aan de situatie. Woon-werk verkeer/boodschappen/lange afstanden = automaat. Plezierritjes/circuit = handbak.
90% van de tijd zijn A naar B ritten dus automaat heeft voor t gros van de tijd de voorkeur.
p993 zegt
Precies; hier ook in wknd schakelen en doordeweeks lui met de autom
Gulli zegt
100% dit.
Ik rij zakelijk een eNiro en die heeft alleen een vooruit en een achteruit. Ideaal in de file (zeker in combinatie met ACC) en ik zou echt niet anders meer willen. Ook voor de lange vakantieritten is het heerlijk.
Mijn vrouw heeft een Yaris Hybrid gehad (cvt) en dat vonden we allebei zo slaapverwekkend dat ze hem binnen een jaar heeft ingeruild voor een Mini met handbak. En wat een feest is dat om in te rijden, voor de korte ritjes, door de stad en sowieso in dynamisch verkeer is er natuurlijk geen vergelijking te maken met de Yaris. Wat een prima auto was, maar meer ook niet. De Mini is weer leuk ouderwets autorijden.
Benny_Weisz zegt
Mijn voorkeur gaat uit naar mijn ZF-automaat gekoppeld aan mijn 3-liter diesel (E93 330d) 👍😉
FiXeR zegt
Ja, mee eens. Zelfde automaat maar dan op een E91 335i. Met xHP Stage 2 een fantastische bak.
banaan7 zegt
Ik rij veel korte ritjes en sta vrijwel niet in de file. Zelf schakelen vind ik prettig vanwege de controle die ik heb.
Keuze is voor mij dan ook de handbak!
bernoulli zegt
Moderne automaat.
DeGoudenRaket zegt
Volledig afhankelijk van de auto toch?
Woon-werkauto > automaat
Leuke sportauto > handbak
ukbob zegt
Helemaal mee eens: Hier hetzelfde!
Doordeweeks lekker cruisen, doorrijden als ‘t kan maar met de realiteit van files en ‘saaie’ snelweg kilometers > automaat
(In mijn geval een 1 serie)
De leuke kilometers, bij voorkeur in iets waarvan het dakje open kan, liefst op leuke wegen in plekjes als de Eiffel óf een klein blokje om rond huis door de leuke weggetjes in het Limburgse heuvelland > handbak
(In mijn geval een Z3 en soms de Mini van de jongedame)
dedokter zegt
Precies dit
mashell zegt
Klinkt zo logisch… Maar mensen die een leuke sportwagen, bijvoorbeeld een Porsche 911 rijden, kiezen bijna allemaal voor de automaat. Ik ben dus ook bang dat inmiddels geldt, goedkoop bakkie handbak, dure wagen automaat.
frank2b zegt
Het hangt er maar net vanaf vanuit welk oogpunt je het bekijkt.
Dit is dus slechts mijn invalshoek:
Een verbrandingsmotor met interne verbranding is eigenlijk een stationaire motor. In slechts een klein toerenbereik werkt de motor optimaal. Een elektromotor of een stoommotor (bijvoorbeeld) kennen een veel groter toerenbereik waarbij ze hun vermogen kunnen afgeven en zijn dus eigenlijk als aandrijving van een voertuig superieur.
Maar ja, energie is in de vorm van benzine / diesel / gas veel eenvoudiger te transporteren, dus de verbrandingsmotor heeft gewonnen in de afgelopen eeuw. Maar dan moet je dus een oplossing verzinnen voor dat toerental. Hoe houd je de motor in het optimale bereik terwijl het voertuig steeds een andere snelheid heeft? Enter: de versnellingsbak.
Zo’n ding is lastig te automatiseren en de eerste auto’s hadden maar beperkt motorvermogen, dus een efficiënte handbediende bak met vaste koppeling was gewoon vereist. Daar waar motoren met meer koppel beschikbaar kwamen, werd het mogelijk dit met een automatische bak op te lossen.
Inmiddels zijn we allemaal gewend aan dit lapmiddel dat alleen maar vereist was om de tekortkoming van de verbrandingsmotor te maskeren. We vinden het zelfs noodzakelijk nu dat een wagen al schuddend door de verschillende verzetten heen waggelt, dat hoort namelijk zo. Dit staat bekend als het Sockholmsyndroom. Je gaat een relatie aan met datgene wat schadelijk voor je is.
Komen we tot de meest briljante versnelling die ik ken (hou je vast): de hybride CVT van Toyota/Lexus. Wat is daar zo briljant aan? Deze versnelling zet bij rap versnellen het toerental van de brandstofmotor vast op het voor de brandstofmotor meest ideale toerental en varieert vervolgens de overbrenging naar de wielen met de elektromotor, die immers op elk toerental kan functioneren.
Het briljante effect is dat zelfs de humble Prius bij de stoplichtsprint menig Duitser verrast, want die Duitser heeft zijn optimale koppel slechts enkele tienden van een seconde beschikbaar en de Prius continue.
Laat staan wat er gebeurt als je probeert de 450h-aandrijving van Lexus bij te houden.
Alleen, tja, de ervaring is wel even wennen. Halloooo Stockholmsyndroom!
Maar goed, zoals gezegd, dit was slechts mijn invalshoek. (Duikt weg voor de reacties)….
okdoei zegt
Goed verhaal maar ik ga toch Maxim Hartman even quoten: “Korter.”
mopar70 zegt
Ja, en ook dingen. Bepaalde dingen.
HelldogBE zegt
Mooi verhaal, maar stockholmsyndroom is gewoon bullshit als argument. Een CVT met geprogrammeerde verzetten kan nooit dezelfde rijbeleving van een ZF8 verzorgen.
Het leven gaat om meer dan alleen efficiëntie, anders aten we allemaal eten uit blik ipv uren te verspillen in de keuken. Of ga je beweren dat het volgende stockholmsyndroom door de TV-chefs en kookboeken is?
redbeams zegt
Weleens in een lexus met cvt gereden?
Denk het niet maar kan je aanraden om eens in een gs450h te gaan rijden…dat is een hele andere beleving dan een prius cvt.
lexis zegt
Klopt volledig ooit eens een testrit gemaakt met een 450h . En dat vertrekt echt als een speer maar als het echt inspirerend is, das nog een ander verhaal. Het voelen van de verzetten maakt nu eenmaal deel uit van een sportieve rijervaring. Tuurlijk met een ev heb je die ook niet meer. Full power vanaf de eerste meters en lineaire versnelling. Tja we gaan er moeten aan wennen.
leaper035t zegt
Dat hangt af van het moment :) De dagelijkse doordeweekse rit naar het werk rijdt ik automatische. Maar op een vrolijke vrijdag neem ik de binnenbaantjes en duw ik de schakelpook naar links en ga ik zelf aan het schakelen met de pook. M’n peddels aan het stuur gebruik ik zelden want is saai en in scherpe bochten vind je ze niet op het juiste moment. Daarom altijd met de pook en het doet me denken aan een sequentiële bak :D
Met de E30 325i cabrio is het heeeeerlijk schakelen. De beleving en connectie die je met de wagen hebt, komt voor een groot deel door de pook.
Dus: daily met sportautomaat en gekegenheidswagen altijd met handbak!
leaper035t zegt
*rijd ik
*automatisch
*gelegenheidswagen
#lekkerbezig
Loek zegt
Dan zal ik dat vervelende figuur zijn die zegt “het ligt aan de auto”.
Maar zo blijf ik het wel vinden. Wat mijn betreft had mijn Clio een automaat gehad: het gevoel van ‘schakelen omdat het gevoel toevoegt’ werkt imo alleen in een auto die daarop gebouwd is. Een Clio 182 zou ik bijvoorbeeld het liefst met handbak hebben.
En het ligt eraan met welke automaat je het vergelijkt. Een reguliere viertraps automaat met enkele koppeling is saai en in veel oudere auto’s niet fijn afgesteld waardoor je het liever zelf doet. Moderne automaten met acht versnellingen en betere integratie doen beter waar je zin in hebt – en je kunt vaak nog zelf schakelen met flippers ook. Ik heb nog nooit gereden met een Porsche met PDK bak, maar wat ik erover hoor is dat volgens mij een perfecte automaat.
Dat brengt mij ook bij het punt dat een versnellingsbak de auto niet definieert. Een perfecte stuurmansauto met een goede automaat is nog steeds een perfecte stuurmansauto en een rukauto wordt niet ineens een heerlijkheid met een handbak. Het totaalplaatje moet kloppen, zeg maar.
Kortom: het ligt aan veel dingen, yada yada, maar ik laat het liever afhangen van andere zaken. Handbak is leuk, maar niet essentieel voor een lekker rijdende auto.
moveyourmind zegt
Automaat.
Sinds de eerste auto met automaat die ik zo’n tien jaar geleden kocht hoeft een handbak voor mij echt niet meer. Al was het maar om het relaxte rijden in de file.
PunicaOase zegt
Automaat. Handbak vind ik alleen echt interessant op het circuit of op een Alpenpas dan is die leuker. In eigenlijk alle andere omstandigheden liever een automaat.
pyrat zegt
Ligt erg aan de auto en het gebruik, m’n ouders hadden een E46 325i cabrio eerst met handbak en later met automaat. Dan was de handbak veeel leuker en fijner dan die trage automaat, vooral omdat het een auto voor plezierritjes was.
Voor m’n daily heb ik altijd handbakken gehad (geen keuze) en nu krijg ik een automaat en dat heeft wel sterk m’n voorkeur. Zitten ook schakelflippers aan het stuur, maar die zie ik me totaal niet gebruiken.
BerlingoHdi zegt
Grappig ik vond de automaat uit de E46 best wel fijn.
Nee het is geen dsg achtige bak…..maar hij schakelde ook niet te snel op zoals sommige automaten nu wel doen….
En vooral in de sportstand voelde de auto qua schakelen altijd snel genoeg ….wel heb ik regelmatig de vloeistof laten vervangen.
kennone zegt
Ligt aan de auto. Een SUV of dikke kilometer vretende sedan of station (op een Evo 9 wagon na) automaat graag. Op een hothatch, sportcoupé, rally kanon of een motor. Sportiefpookje graag.
shalomleon zegt
Hmm interessant, niemand benoemd de juist de automaat. Ik heb die evo automaat tiptronic en zelf lerend. Juist die combi vind ik heerlijk. Ik rijd nooit in de D, altijd “manueel”
Jantje_555 zegt
manueel. Er gaat niets boven de handen/voeten combo in combinatie met sturen
jeroenm83 zegt
Flipperen vind ik toch ook wel superieur eigenlijk……maar handbak blijft leuk. Ik houd überhaupt van autorijden!
dondeboer zegt
De meeste nieuwe auto’s rijden vrij klinisch, dode besturing, gevoelloze klikklak-versnellingsbak en meer piepjes en belletjes dan motorgeluid. De auto als gebruiksvoorwerp. En als t puur gaat om functionaliteit is elektrisch het beste, gevolgd door een automaat. Woonwerk.
Maar als t gaat om lekker autorijden, dan wil ik t liefst een analoge auto, waarbij je door t stuur de weg voelt en waarbij je de zo’n lekker mechanisch gevoel hebt als je de pook in de versnelling legt. Met analoge klokken, knoppen voor de belangrijkste functies en geen kermisinfotainment dat afleid van t rijden.
Ik word oud.
karhengst zegt
Met ouderdom komt realisme, zal maar zeggen.
Was zelf ook voorstander van de handbak. Heb met de 125d enorm plezier gehad, ook gewoon op de (Duitse) snelweg. Niks mooier dan Baustelle uit terugschakelen en gekatapulteerd worden terwijl de RPM naar de 5000 schiet.
Fast forward naar de meest recente 3-Serie handbak: Precies de door jou genoemde gevoelloze versnellingsbak met net iets te lange slag. Gevoeld is er niks mechanisch meer aan. Niet de lusten, wel de lasten in de vorm van hogere toeren in z’n 6 en een tragere versnelling en de bijbehorende herrie. De verhuiswagen bood meer rijplezier dan die 318d.
Ik heb de automaat omarmd.
Mini Joe zegt
Natuurlijk een automaat.
Ik heb toch ook een tv met afstandsbediening.
Kijk bij een 2CV of een DS21 heeft een handbak nog zijn charme, maar bij een moderne vierwieler zoveel mogelijk automatisch, verlichting, ruitenwissers, klimaat, van het slot halen of op slot doen, dus ook het schakelen.
Zelf schakelen is net als roken: zo anno 2000 😸
HZW zegt
Zonder twijfel een handbak.
Een Automaat is een apen-dressuur.
hotze zegt
Sluit ik me bij aan. De ‘proper manual gearbox’. Ruf is één van m’n favorieten, o.a. vanwege hun voorkeur voor de handbak.
racerx zegt
100% automaat, ik irriteer me tegenwoordig zelfs aan auto’s met een handbak als ik er een bij me heb voor werk. Enkel in een lichtvoetige sportwagen voor het betere stuurwerk zou ik een handbak prefereren, maargoed, als het op speelgoed aan komt geef ik de voorkeur aan een motorfiets.
alpacatje zegt
Een automaat in de week, een handbak in het weekend. Best of both worlds.
En dan nog een tweewieler voor de gekke momentjes 👌🏻
camber24 zegt
Errug leuk, deze lezersvraag. Ik kom hier al jaaaaaaren. En ik herinner me dat ik in 2015, bij het promoten van de automaat in een van mn reacties, redelijk voor gek werd verklaard. Waar haal je het in je hoofd vandaan om een automaat te verkiezen boven een handbak. Foei, camber24! En nu lees ik hierboven dat de automaat inmiddels flink aan populariteit heeft gewonnen. Quelle surprise. Maar in ieder geval top. Ik zou altijd een automaat blijven kiezen. Ook voor de fun auto voor erbij. Rijd eens met een moderne Ferrari of Porsche en je moet wel knettergek zijn om te denken het beter te kunnen doen dan die automatische bakken. In de keren dat ik met die auto’s, een 488 en een 911 GTS, heb gereden miste ik echt 0,0 de behoefte om zelf te roeren. Alleskunners. Automaat is daarbij een van hun perfecte tools. 100 procent voor automaat hiero dus ;-)
Fabian zegt
Tot begin dit jaar handbak gereden in een M135i met RWD, wat echt een fantastische combi is.
Maar toch de overstap gemaakt naar een automaat namelijk een DCT in een M3 F80. Ik kan nu kiezen lekker rustig rijden en hij schakelt lekker rustig of ik zet de bak op stand 2 of 3 en ik krijg flinke klappen. En dan kan ik ook nog zelf flipperen als ik dat zou willen.
Nu nog wachten tot black friday voor een xHP tune, voor de DCT. De GTS map zit er al op via MHD.
martingtv zegt
Handbak. Een automaat schakelt als iemand die net 2 rijlessen heeft gehad.
CYBRTRK zegt
Dan moet je een keer in een fatsoenlijke auto gaan rijden
martingtv zegt
Wat een niets zeggende onzin reactie.
shalomleon zegt
Ja dat dacht ik precies zo naar het lezen an de eerste reactie hierboven
sander1980 zegt
Zeg jij 😂😂😂 Ik ben een handbakliefhebber, maar een moderne automaat valt vaak heel erg weinig op af te dingen.
Turbo S zegt
Een automaat. Heb genoeg geschakeld in mijn leven.
petroldrinker zegt
Logt aan de automaat een dsg of dct of pdk of hoe je het wilt noemen zal ik altijd boven een handbak kiezen, hell smg van bmw ook (heb e46 m3’s gehad met handbak en smg, vonf smg veeeeeel fijner en beter rijden) als het een ouderwetse koppelomvormer is zonder flippers (of zoals tiptronic) dan handbak graag…
lexis zegt
Goh, in het dagelijlse woon werk verkies ik toch wel het comfort van automaat . Voor in het weekend zou de mini cooper misschien beter een handbak gehad hebben, Maar wegens medische redenen is dat eigenlijk geen optie meer.
Hebben twee auto’s met automaat , kwa onderhoud en levenduur heb ik wel een beetje mijn twijfels, beide auto’s nu 60.000 km en je voelt toch wel dat het minder wordt vooral bij koude start. Maarja BMW doet er verder niks aan, is for life, al is dat een niet nader gedefinieerd begrip . Onze vorige, lexus met handbak iedere 60k km verse bakolie en werd de olie van de achterbrug ook ververst.
e34art zegt
Altijd handbak gehad op mijn vorige Bremers. Nu een automaat in mijn m340i touring. Pracht van een automaat 👍
tenaci zegt
Automaat en meer specifiek een CVT. Meest ondergewaardeerde maar eigenlijk meest ingenieuze automaat. Ik rij als klassieker een Daf 66 en heb enkele Toyota CVT’s gehad mijn daily nu is een Ceed PHEV met een 6 bak met dubbele koppeling. Maar deze haalt het niet bij een CVT. Zeker de elektrische km’s.
Overigens geen enkele hekel aan een handbak. Tijdje een MX5 gereden en ik moet er niet aan denken die met een automaat te hebben.
schwedenkreutz zegt
Allebei. Z4 3.0 met handbak. G20 met automaat. Beide perfect.
mjpamsterdam zegt
Automaat ! Ik word oud. Na meer dan 30 jaar rijbewijs mijn laatste handbak verkocht. Een automaat ( 3x Volvo) is eigenlijk best fijn. Ben wel klaar met een handbak en zou geen meer kopen. Wel “ grappig “ is dat leeftijdsgenoten van mijn dochter ( rond 25 jaar ) die nog nooit hebben gereden in een automaat, ze mogen rijden in onze auto’s, zeggen dat het fantastisch rijden is.
Hupke zegt
M’n 2-serie is na lang twijfelen over een handbak toch eentje met paddles geworden. Gemakkelijker in dagelijkse leven en sneller op circuit. Op de volgende 330e komt geen sportpakket meer en zal het enkel automaat worden met zo’n zware sloep schakel je toch niet zelf en voor normaal gedrag schakelt de standaard automaat prima.
Op een mx5, triumph tr6, z4, echte mini, vw polo gti of ander gooi en smijt bakjes hoort natuurlijk een handbak.
ArnoldH zegt
Mijn hart zegt handbak.
Maar sinds ik 4 jaar terug een bedrijfsbus met automaat ben gaan rijden is het verstand wel aan het twijfelen gebracht.
En een 2005/2013 handbak mustang vinden is ook een hele opgave…
seatleon zegt
Mij betreft hangt dat helemaal af van de auto, de betreffende (automatische) versnellingsbak en de rit. Ik rijd regelmatig in de V70 D4 van mijn vader of de 535i van een collega. Beide auto’s zou ik nooit zonder automaat willen rijden. Beiden hebben een achttrapsautomaat en die doen hun werk perfect. Ik heb ook weleens in een oudere 4-trapsautomaat gereden in een Saab. Dat zou ik mijn ergste vijand niet aandoen, dan maar zelf poken.
In mijn auto, een Seat Leon 1.4 TSI vind ik de handbak vrij fijn. Ik ‘mis’ daarin geen dsg. Al kan ik me voorstellen dat een dsg wat toevoegt als je veel woonwerkverkeer hebt. In een MX-5 vind ik de handbak ook een must.
Tot slot de situatie. Op een lekker bochtig weggetje in de Alpen schakel ik het liefst zelf. Dat geeft mij op dat moment meer plezier. Maar als ik voor de 20e keer de koppeling heb laten opkomen in de file snak ik naar een automaat.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand een voorkeur heeft voor het een of het ander ongeacht de auto en de situatie.
Robert zegt
Het is ontegenzeggelijk waar dat de ontwikkeling van de automatische versnellingsbak de laatste tien, vijftien jaar grote stappen heeft gemaakt. ‘Vroeger’ mocht je blij zijn als je automaat vier verzetten had, in een tijd dat de vijfversnellingsbak in handgeschakelde auto’s al gemeengoed waren, waardoor een snelwegrit met zo’n automaat niet zelden een aanslag op de trommelvliezen was. Toch zit er onder de moderne automaten ook nog een hoop traag reagerende, slecht anticiperende bakken. En vind je onder de geautomatiseerde (gerobotiseerde) bakken ook nog wel eens geheide money pits. Een goede handbak, bij voorkeur met zes verzetten heeft nog steeds mijn (lichte) voorkeur, maar mocht de volgende auto een prettig rijdende automaat zijn, dan ga ik die zeker niet uit de weg.
maxidyne zegt
Handbak. Heb 1 auto in de collectie die een automaat is, past ook perfect bij de wagen. Maar ben liever betrokken bij het rijden. Heb sinds 2 jaar een automaat op de vrachtwagen, heel erg aan wennen, maar liever handbak. Vind persoonlijk een automaat zoveel wegnemen van de rijervaring.
refher zegt
Een automaat of handbak zou in principe niet zo veel hoeven uitmaken; het hangt immers van de situatie af, maaaarrrr….
die automaten lopen zo waanzinnig vaak in de soep; je wordt er kotsziek van. Rekeningen van duizenden euro’s en de dealer die doorverwijst naar een specialist die er dik geld aan verdiend. Hoe veel handbakreparatiebedrijven zijn er? Hoe vaak hoor je dat een handbak kapot gaat? Ik geloof nul en bijna nooit. Automatische bakken vindt ik een van de grootste zwendels van de afgelopen jaren. Ben er helemaal klaar mee.
Het probleem is dat een automaat veel gecompliceerder is dan een handbak. Een automaat is een samenspel van storingsgevoelige elektronica, heel erg hete hydrauliek en gecompliceerde mechanica. Een handbak zijn wat tandwielen in een bak olie. Dus wat zou er eerder kapot gaan; nog even het onderhoud buiten beschouwing gelaten? En dat allemaal voor een stukje extra comfort wanneer je in de file of in de stad rijdt…
Wanneer een auto aan de bak moet (pun intended) dan wordt de automaat heet; heel erg heet. De hydrauliek, dat vaak van een soort plastic is gemaakt, kan niet tegen deze temperaturen. Hierdoor wordt het mechanische gedeelte niet goed aangestuurd en heb je binnen no-time een rekening van 10.000 plus euro. Hallo Audi!
Of de solenoids van de bak van een Nissan. Daarnaast kwamen afgebroken tanden mee bij het eens in de 6000 kilometer olie verversen. Ja sorry meneer, een vroeger bouwjaar, bij latere bouwjaren is dit probleem opgelost. Kosten? 14.000 euro.
En wanneer een Ford een zware (3000 kilo) trailer moet trekken, dan is het vliegwiel blijkbaar niet zo blij. Die rekening krijg ik aan het eind van het jaar wel; het gebrom en getril is echter zeer inspirerend. ☹
Lang verhaal kort; ja een automaat is soms wat comfortabeler, maar de prijs die je betaalt is hoog. Ik heb mijn lesje geleerd. Alhoewel ik een hoop auto’s zou kunnen betalen heb ik een Focus ST gekocht. Snel, praktisch, wendbaar en zo leuk om te rijden. Naast een handbak ook geen gecompliceerde luchtvering, geen eigenwijze elektrisch sluitende deuren, geen dure en fragiele 20” wielen, een veel acceptabeler verbruik, dus een grotere range en geen “premium” werkplaatstarieven. Wat wil een mens nog meer? Misschien dat ik er nog eentje zou moeten kopen om op te slaan zodat ik over een jaar of 5 weer in een goede, bijna nieuwe auto kan rijden. De troep die vandaag de dag gemaakt wordt is onacceptabel. Door alle milieu- en comfortrommel zijn auto’s onnodig gecompliceerd en dus onbetrouwbaar geworden. Dan dus maar een gebruikte auto kopen.
lexis zegt
Je verhaal komt bekend voor. Ook een automaat is een verzameling van tandwielen en assen. Dus onbegrijpelijk dat men er geen onderhoud op doet bij fe dealers.. meestal kom je dan bij een zogenaamde specialist terecht wanneer het meestal toch al te laat is. Voor veel automerken (premium) is een auto een wegwerp artikel geworden. 3j leasen en dan is de shit voor een autoliefhebber die zijn zuur verdiende centjes stuk slaat op zo een glimmende tweedehandse select Beemer of Merc.
racerx zegt
Mijn laatste handgeschakelde auto had een M32 bak… zijn gelukkig genoeg revisiebedrijven voor te vinden. Inmiddels een ZF6 en 8 gehad, heerlijk en met bijtijds olie wisselen gewoon degelijk.
sportevo zegt
In principe een handbak omdat het nu eenmaal leuk is om te schakelen. Een automaat doet vaak toch niet helemaal wat je wilt als je echt sportief bezig bent. Zeker als de bak ook nog eens lekker strak schakelt vind ik het prachtig om door de verzetten te roeren met wat ‘heel-and-toe double clutching’ erbij.
Maar voor het dagelijks verkeer zou ik mijn automaat toch niet willen missen.
sr20det zegt
Ik ben recent overgestapt van automaat naar handbak, toegegeven mis ik de automaat wel.
Ik reed overigens gister in een mx5 en in zo’n auto is het dan wel weer leuk.
bietje zegt
De ene automaat is de andere niet.
Had een Mazda 6 Station 2018… zou een ‘goed sturende’ wagen zijn met dynamische karaktertrekken. Ik kwam uit een 2009 Octavia RS station met JD remap en handbak.
De Mazda automatische bak schakelde als een luie 3-traps dodge uit 1977… wat een dráma.
Nu een Golf R met een heerlijke ‘snappy’ DSG erin… rijdt méér dan voortreffelijk en de behoefte ontbreekt ook helemaal om met de hand te willen schakelen. Wil ik dat, dan kan ik dat met de pook of flippers alsnog, maar no need… de auto doet het zelf al top. PS bak (en motor) zijn ook door JD behandeld, motor stage-1 en bak stage-2 (zoals ze dat zelf zeiden, lees: tweaks en nog wat extraatjes).
svdv zegt
Handbak, hij houdt je lekker bezig en ik hou van de controle die een koppelingspedaal je geeft
sabrerator zegt
In mijn Jaguar S-Type wil ik geen handbak, in mijn MGF wil ik geen auto,aar.
rwdftw zegt
Een automaat of een handbak is een verkeerde vraag in deze. Een handbak is een handbak. Alles zelf doen. Mijn 944 heeft zo’n zelf-roeren ding en daar lekker mee boenderen is heerlijk!
Dan de automaat. Ja dat is fijn voor de file en woonwerk verkeer. Maar er zijn automaten en automaten. Ik had een ZF 8 traps automaat gekoppeld aan een 2.2JTDm en die twee waren voor elkaar gemaakt. De ZF is echt een hele hele hele fijne bak.
Maar het kan ook anders. Ervoor had ik een Golf TSI met DSG. Dat is, hoe je het ook bekijkt, een rampenplan. De computer houdt het ding zo laag mogelijk in toeren, is nooit wakker op het moment dat het moet en het wordt pas wat als je het ding bij het wegrijden al in de sport stand zet. Maar als je echt lekker wilt rijden met een DSG dan moet het kreng in de M stand en moet je toch echt zelf flipperen of poken. En waar de echte automaat dan naar voren terugschakelt en naar achteren op doet de DSG het andersom.
En dan heeft Volvo nog iets wat bij vrienden bekend staat als de GirlTronic. Dat zegt iets over het twijfelende en trage karakter. Alsof het ding even dr make-up moet checken voor ze terugschakelt.
Dus als het dan een automaat moet zijn : ZF.
Nox95 zegt
Inmiddels ben ik zo vergroeid met mijn auto’s dat ik niet eens meer merk dat ik een handbak heb. Bij andermans auto is een automaat prettig.
mashell zegt
Geen van beide. Het hele concept van versnellingsbak en schakelen, al dan niet automatisch is achterhaald. Ik vond zelf schakelen in de 1 serie leuk, zeker strategisch schakelen in de bergen is erg leuk. Maar niet schakelen in de EV is zo ongelooflijk prettig. Daar kan geen handbak of automaat tegen op.
upp3rd0g zegt
Ik heb ook een auto met ZF8 automaat. Als je cruiset op de snelweg is het allemaal prima. Wil je actie (in m’n B58 6-cylinder) dan heb je altijd vertraging… of hij zit te laag in z’n toeren of hij gaat op het verkeerde moment terugschakelen… hoe dan ook: (bijna) ALTIJD te laat… met een handbak heb je dat allemaal niet want je bepaalt zelf het toerental en je bepaalt zelf het moment van terugschakelen. Iedereen is lyrisch over de ZF8… ik snap het niet. (Btw: xHP helpt ook niks/weinig in deze.)
lexis zegt
Snap het inderdaad niet wat je bedoeld. In sport stand (desnoods sport s) is de zf8 altijd bij de les en dan wordt het trouwens een 7 bak, hoe je dit zelf kan verbeteren door zelf te schakelen zie ik nog nuet gebeuren. Zelf flipping ook niet echt een meerwaarde of misschien in de bergen waar er soms in een te laag verzet gedaald wordt dat vind ik dan weer wel.
karhengst zegt
Het helpt niet dat een (turbo)diesel eerst op stoom moet komen. Je rijdt waarschijnlijk ook nog eens zo rond de 1500 toeren, dus naast de bekende turbolag is het ook nog eens randje turbogat.
Bij mij is het niet anders met m’n 9-traps Mercedes, welke ook gewoon 500nm aan boord heeft.
De enige oplossing is dus om te anticiperen en dus handmatig terug te schakelen, of de auto tijdelijk in Sport(+) te zetten. Of ruim vantevoren op het gas gaan zodat reeds is teruggeschakeld. Maar bij slechte timing schiet je of reeds vooruit, of heeft de auto al weer opgeschakeld voordat je daadwerkelijk gas wilt geven. Het vergt in ieder geval gewenning.
Diesel Rocks zegt
De ZF automaat in een Mercedes heeft heel andere software dan in een BMW. ZF heeft samen met BMW deze automaat ontwikkeld en heeft jarenlang exclusief het recht gehad om deze te mogen gebruiken. Die exclusiviteit is er inmiddels niet meer, maar nog wel op de software. De ZF automaat in een BMW heeft veel meer parameters waarmee hij kan werken dan bij de concurrerende autofabrikanten. In de praktijk betekent dit dat een BMW ZF automaat iets slimmer is en beter kan anticiperen op de werkelijke situatie. Waardoor je als rijder dus krijgt wat je verwacht en niet verrast wordt.
Ik zet de automaat vrijwel nooit in de sport stand, wel de motor modus in sport. Als ik dan met 1500 toeren cruise in overdrive (8) en dan vlot een beetje gas geeft dan schakelt hij snel terug naar 7 of 6 en zit ik direct binnen het optimale toerental wat het hoogste koppel afgeeft. Ik heb daarmee Tesla’s op de snelweg achter mij gelaten dus van het op stoom moeten komen van een turbo diesel is geen sprake. Vanaf stilstand wel uiteraard.
Met mijn 335i met ZF8 automaat was de ervaring inderdaad anders, om daarmee snel te zijn moest ik toch echt de flippers gebruiken om een toerental van boven de 5000 te forceren.
Diesel Rocks zegt
Ik denk dat je je automaat moet laten spoelen want wat je hier beschrijft herken ik totaal niet bij een ZF8 automaat. Heb je een sportautomaat of de gewone? Misschien dat de automaat beter werkt met een dieselmotor want ik merk juist dat hij snel terug schakelt en daarna direct het ideale toerental heeft (hoogste koppel) en dus de beste acceleratie.
Benzine motoren zijn sowieso lui bij lage toeren. Ik heb een 335i gehad met een kleine 400 pk na tuning maar die kwam voor mijn gevoel pas echt tot leven vanaf de 5500 toeren (dan is het bijna op ja), dat wil zeggen dat ik op dat moment pas de acceleratie ervoer die ik in een 435d al bij 2500 toeren heb. En aangezien je met zowel diesel of benzine auto’s (met automaat) meestal tijdens het cruisen rond de 2500 toeren zit is de diesel hierdoor in het voordeel, wat reactietijd betreft.
arthur75 zegt
In de Leaf voor dagelijks gebruik een automaat.
De Xtrail voor af en toe een automaat.
De Barchetta voor de zomeravonden een handbak, maar daar had van mij best een automaat in mogen zitten.
Who_carez zegt
Ik ben een enorme autofanaat. Ik sta op met auto’s in mijn hoofd en ga slapen met auto’s in mijn hoofd.
Toch is mijn dagelijks vervoersmiddel een fiets. Dus ik rijd niet zo heel vaak met mijn auto’s en ben dan ook blij dat ik zelf mag schakelen. Heb onlangs een leuke automaat gereden maar vind dit zo emotieloos dat ik liever de fiets neem. Autorijden moet leuk zijn. En ookal is een automaat tegenwoordig zo perfect dat het alles beter doet. Voor mij blijft de emotie en passie achterwege en ga ik zo lang mogelijk handgeschakeld blijven rijden.
jarnobakker zegt
Ik rij een automaat.
Powershift met 6 versnellingen met een 2.0 ecoboost.
Ik rij automaat omdat ik de koppeling slecht in kan duwen ivm een slechte knie.
Een automaat rijd relaxed en ik zou niet meer zonder willen ( kan ik ook niet ).
Ik kan me wel voorstellen dat als je een sportwagen hebt , dat je dan een handbak wil.
1 keer mezelf in een MX-5 gepropt.
Dat was echt heerlijk scheuren met dat bakkie
El_Bastardo zegt
Volgens mij kun je tegenwoordig niet meer efficienter schakelen dan dat een automaat dat doet.
Misschien dat een ervaren coureur dat nog kan, maar de doorsnee bestuurder kan dat echt niet.
De handbak is iets van het verleden.
Dat het leuker is om zelf te schakelen is natuurlijk een ander verhaal, maar ja; het is ook leuk om met paard en wagen boodschappen te doen.
bfvo zegt
Automaat. Handbak is leuk voor een paar keer per jaar.
flow82 zegt
Ik zou zeggen 95% van de tijd ben ik enorm blij met de automaat in mijn X5. 5% van de tijd als ik wat sportiever zou willen rijden (als dat uberhaupt zou kunnen hier in Indonesië), dan zou ik best wel willen roeren in een handbak, maar dan moet de auto er ook naar zijn. Dus iets sportiefs, tweezitter, etc. Aangezien ik die niet heb vul ik die 5% dan maar in met de flippers achter het stuur, en de automaat in M en alles op de sportieve stand. Vooral in rechte lijn is de auto dan best een hooligan.
mats106rallye zegt
Handbak always! Of nouja ‘bijna’ always. Ik ben nog jong wellicht dat dat uitmaakt, houd niet van nieuwe snufjes. Ik wil wat doen achter het stuur zo ook schakelen anders wordt het maar saai. Het leukste aan een handbak is dat je altijd zelf kunt bepalen wat je doet, hoe je rijdt etc. Stoor me over het algemeen vaak aan automaten omdat ze net niet doen wat jij wilt. Flipperen ben ik ook geen fan van is het toch ook net niet. Voor SUV’s ben ik wel voor een automaat maar dat is puur omdat ik vind dat je in die krengen toch nooit leuk kunt rijden..
kniesoor zegt
Alledrie hebben ze een automaat, respectievelijk zo’n ouderwetse 4-traps met lock-up, een M-DCT en een PDK. M’n laatste handschakelaar (E46 M3) dateerde van 2002. Ergerde me eraan, dat dat ding pas lekker te schakelen was na een kilometer of 15. Voordien ging het – wegens bak nog koud – stroevig/hakerig, een bekend fenomeen met die bakken.
flyerbunch zegt
Als we versnellingsbakken bespreken ontbrak er mss nog eentje.. De mensen die EV rijden. Die hebben uiteraard niet te kiezen, maar als je toch aan het vergelijken bent tussen allen? Het hangt er natuurlijk ook vanaf waarvoor je de auto gebruikt, maar heb ze alle 3 en dan is de EV versie sowieso het aangenaamste in dagelijks gebruik. Touren met de handbak en op Circuit de PDK de betere oplossing.
gezondverstand zegt
Automaat. En als je dan (een keer) zelf wil schakelen zet je de bak op manual.
Zo moeilijk is het niet.
Tenzij perse het (ont)koppelen en het vasthouden van een pook erbij moet horen.
In de toekomst als iedereen naar de EV is gedwongen is schakelen toch alleen maar voorbehouden aan klassiekers, dus wen maar vast aan niet meer zelf schakelen.
ggj1987 zegt
Handgeschakeld, altijd. Ik heb veel automaten gereden en alleen die van BMW schakelen goed. Maar zelfs dan zal ik altijd een handbak prefereren. Automaten bemoeien zich te veel met het rijden, met een handbak heb je meer controle en kun je beter anticiperen (vroeger terugschakelen bijv.). En ik vind het leuker om zelf te schakelen, koppelen e.d. Tegenwoordig valt het mee maar vroeger waren ze ook altijd een stuk sneller dan de automaat versie
BerlingoHdi zegt
Alle mmt zoals in Smart en Toyota achtige wil je echt niet….
Ik vind nieuwe automaten ook niet altijd fijn ivm te snel opschakelen, in sport zetten helpt maar dan schakelt die juist weer te laat op….
Dus zoals gezegd,legt niet zo zeer aan de auto,maar wel aan het soort versnellingsbak.
tortuga zegt
Handbak zowizo in een leuke normale sportauto
Een automaat in een slee
Een gerobotiseerde versnellingsbak in een moderne super/sport
tmenges zegt
Een Japanse handbak.
dtwo zegt
Handbak. Schakelen en koppelen is de moeite niet, ook niet in de file. Dat zit gewoon in het motorisch geheugen van een beetje ervaren automobilist. Komt bij dat automaten prima zijn zolang je rustig mee hobbelt met het verkeer, maar geheid de mist in gaan zodra er snel gereageerd moet worden. Te ver terugschakelen of juist te laat opschakelen, het doet gewoon niet wat je zelf zou doen. Dat irriteert mij meer dan dat het veronderstelde gemak van een automaat goedmaakt. Komt ook nog bij dat een versie met automaat toch gauw zo’n 2000 euro duurder is dan een handgeschakelde variant, en de auto complexer, zwaarder en onderhoudsgevoeliger maakt. Heb overigens wel ooit een Civic Hybrid gehad, die transmissie vond ik voor een automaat erg goed. Maar ben daarna weer naar handgeschakeld teruggegaan, nooit spijt gehad.
Dus, lang leve het edele handen- en voetenwerk!
Arno's zegt
Automaat, want ik heb een handicap
Diesel Rocks zegt
Sportautomaat van het type ZF8 met flippers heeft mijn voorkeur, of anders handgeschakeld. Deze automaat is inderdaad perfect in combinatie met een 6I dieselmotor. Rij ik al jaren mee, wil eigenlijk niets anders. Automaat kan je makkelijk tunen met xHP. Wordt ie sneller van, sportiever in sommige situaties en het werkelijke koppel wordt doorgelaten bij lagere toeren ipv afgeknepen zoals af-fabriek.
Jochen zegt
Al 15 jaar rijd ik hoofdzakelijk automaat, waarvan de laatste 3 jaar een met dubbele koppeling. Heerlijk, nooit meer anders als het even kan. We hebben nog een handbak cabrio thuis, maar zodra de tijd rijp is en de portemonnee gevuld wordt die toch ook vervangen door een cabrio met automaat.
sander1980 zegt
Mijn “leasert” altijd een automaat. Zou niet meer anders willen. Momenteel de 9-bak van Mercedes en die vind ik top.
In het weekend heb ik lekker een handbak in m’n 996. Heerlijk oldschool autorijden.