Omdat geen auto hetzelfde is en in veel gevallen ook niet hetzelfde mag blijven deze lezersvraag. Wat heb jij allemaal aan jouw auto veranderd?
Niets is zo persoonlijk als de smaak in auto’s. Natuurlijk heb je een voorkeur voor een bepaald merk, model, carrosserievorm of motorisering, maar daar begint het in veel gevalen pas. Veel mensen vinden hun auto nooit helemaal af en modificeren erop op los dat het een lieve lust heeft.
Onze @willeme bijvoorbeeld. Als hij een auto heeft gekocht, weet je dat hij er binnen een jaar compleet anders uitziet. Geen uitzonderingen. Of die andere collega @rubenpriest dan. Die verandert niet zoveel aan het uiterlijk, maar het onderhuidse van zijn Audi S3 is wel compleet aangepakt,
Andere collega’s als @wouter en @720s hebben een ander setje velgen onder hun bolides gezet. Als begin denk ik, want het schijnt een soort virus te zijn, dat modificeren. Als je het te pakken hebt, kom je er niet meer vanaf.
Wat heb ik aan mijn auto veranderd?
Ondergetekende is niet zo van het modificeren. Sterker, totaal niet zelfs. Ik noem mezelf geregeld een originaliteits-nazi. Wat mij betreft hebben de ontwerpers ervoor geleerd en hebben die het best mogelijke product afgeleverd. Zeker aan de buitenkant. Dus voor mij geen booskijkers, +15pk-striping of andere zaken.
Motorisch tunen vind ik dan weer geen enkel probleem. Heb ik met mijn Cayenne ook gedaan. ‘Chipje’ erin en hoppetee, 65 pk extra. Maar daar houdt het voor mij ook wel een beetje mee op.
Ik heb in het verleden bij twee auto’s iets aan het uiterlijk veranderd. Bij mijn eerste auto, een zwarte Renault Clio 1.8 RSi zijn er velgen van een Clio 16V ondergegaan en daarna heb ik hem iets verlaagd. En mijn Mini Cooper 1.3i heeft ooit een andere uitlaat gekregen. Verder bleven ze origineel. Zoals de ontwerper het heeft bedoeld dus!
Maar wat heb JIJ aan je auto veranderd?
Maar genoeg over mij en mijn collega’s, we willen het eens over jou gaan hebben. Want de lezersvraag is natuurlijk ‘wat heb jij aan jouw auto veranderd’? Heb jij jouw heilige koe een complete make-over gegeven, of heb je liever geen polonaise aan je lijf en hou je hem lekker origineel?
En als laatste, waarom heb je dat wel of niet gedaan? Zijn we ook benieuwd naar. Dus, brand los in de comments. Wat heb jij allemaal aan je auto veranderd?
Jalke zegt
Opel Corsa F uit 2021 8 versnellingen automaat. 130pk naar 155pk software tuning. H&R verlagings veren. Witte 18” inch OZ SuperTurismo velgen, schakelflipper verlengers van aluminium zwart zodat het normaal lijkt en als laatste Brembo Extra geperforeerde schijven en Extra remblokken op de vooras zodat hij ook nog normaal remt ;) O en Carbon spiegel kappen origineel Opel ;)
Leuke auto om normaal mee te rijden en dijkweggetjes mee te pakken geen race monter wel leuk om te zijn voor een Corsa.
tenaci zegt
@Jalke: witte velgen altijd +1
yamahav8 zegt
Citroen c2 vts:
– Bilstein B14 schroefset onder gezet
– 17 inch Avus F1 velgen met degelijke Continentals
– carbon logo
– K&N inlegfilter
– powerflex versnellingsbaksteun
– diffuser op de achterbumper
– custom einddemper
– nieuwe OEM vloermatten
Plannen zijn nog:
-Complete RVS uitlaat met spaghetti spruitstuk 4-2-1.
-Scherpere nokkenassen Newman Ph3
-Sportkat 200 cells
-Aluminium inlaat flowen
-Koprevisie
-4 pots remklauwen van een Alfa 159 met 302 mm schijven.
-PU wat maar PU kan zijn
-Versterkte stabilisatiestangetjes
-Camber plates
Enz enz.
Doel is 160 pk N/a
Waarom ik dit allemaal heb gedaan of van plan ben: tsja waarom niet! Het rijdt potverdikkie strak nu en als je dat eenmaal ervaart wil je meer ;) plus het oog wil ook wat. In mijn visie is ie er op vooruit gegaan, zeker na polijsten en waxen etc.
cossiekiller zegt
Krijg jij 302mm schijven in een 17″ velg?
wimof zegt
Bij een VW T4 zelfs met een 16″.
Who_carez zegt
Een standaard civic type r ep3 heeft ook 17inch velgen met een 300mm remschijf. Waarom zou dit niet passen?
HZW zegt
305mm Brembo’s passen ook in 17 inch wielen.
yamahav8 zegt
Ja, 323 past zelf. Daarnaast is het een 7.5j velg met een ET van 16 dus zelfs de meest hardcore remklauw erbij zou passen haha (8pots, compleet overbodig natuurlijk)
yamahav8 zegt
6pots met 330 is maximaal*
vaakbenjetebang zegt
@cossiekiller: Ik heb hier 298mm met 6-pots klauwen in 15″. DAt is wel echt net aan en niet iedere 15″ past, maar toch.
wimof zegt
Opgepast met K&N filters, hebben al meer slecht dan goed aan motoren gedaan.
Ter info Project Farm heeft een reeks luchtfilters getest waaronder een K&N waaruit blijkt (de rest laat ik je opdekken)
yamahav8 zegt
Het is een inlegfilter in de originele filterbox die ik verder heb aangepast. bedoel je heatsoak? Dat is bij m’n huidige setup niet echt aan de orde. Zo’n los filter in je motorruimte is natuurlijk niet goed inderdaad.
Who_carez zegt
Waar zou jij dit geheel dan laten afstellen? Standaard software zal na die aanpassingen niet meer ideaal zijn.
Verder klinken de plannen heel goed :) Misschien zien om hier en daar nog wat gewicht te besparen?
Een kleinere accu heeft in mijn ep3 al snel 7 kilo verschil gemaakt. Alle kleine beetjes helpen :)
yamahav8 zegt
Nog geen idee waar, maar via de club weet ik wel een aantal adresjes. Afstellen met OEM ECU kan goed met deze nokkenassen. Als je naar ITB’s zou gaan heb je sws een standalone nodig, maar dat wordt wel een heel erg prijzig project dan ;) (het geld wat ik er nu in heb zitten is natuurlijk ook uitzonderlijk te noemen voor ‘slechts’ een citroen C2. Ach als het maar plezier geeft denk ik dan)
Qua gewichtsbesparing. Ik wil het verder zo oem mogelijk houden. Ik kan altijd de achterbank eruit halen (8 boutjes) en het reservewiel eronderuit. Scheelt bij elkaar 50 kg denk ik.
Jalke zegt
Niet zo om schoon te houden haha heb ook een mat setje Borbet A liggen 17inch die had ik er eerst op maar ben daar niet zo te spreken over de kwaliteit van de lak dus of die gaan weg of laat ze andere kleur coaten.
kjeld zegt
@Jalke: denk dat ik ook eens een chipie moet doen. Dan heeft mijn oude bak uit 2007, Peugeot 307 SW, 2 liter 4 traps automaat wat extra force power (zoals mijn vrouw dat noemt ;). Altijd leuk bij het stoplicht sprintje. Ik ben geen hard rijder maar dat sprintje vindt ik erg leuk! Zeker tegen zo een Opel ;)
Jalke zegt
Ach merk er niet zo gek veel van behalve dat gevoel dat er een eco begrenzer op zit die weg is hij houd z’n power wat langer vast gewoon net een tikkeltje vlotter. Heb voor nog hardere rijden een 944 Turbo staan ;)
Maar moet zeggen met de 8 trapas automaat komt het zo prima mee in het verkeer. 150pk is natuurlijk niks meer tegenwoordig zo’n vervelende electro eco bak met een 65 plussen erin trekt me er bij een stoplicht natuurlijk finaal uit. Maar goed daar is ie ook niet voor.
kniesoor zegt
Niets, nada, noppes, nakko op de scheurijzers om precies te zijn. Behalve de verplichte alarmsystemen dan. Het ouwe beestje heeft nieuwe koplampen gekregen. Goede originele waren niet te vinden, dus helaas imitatiespul. Maar met hetzelfde uiterlijk als de oorspronkelijke.
Henkie zegt
Nou daar komt de lijst:
Zilveren knipperlicht lampjes in de achter en voor lichtunits.
Vind dat zo lelijk zo’n oranje lampje.
En dat waren de aanpassingen dan ook.
martinus.tussengas zegt
@Henkie: haha! Dat is ook echt mijn tik! Hoeveel ik van die lampjes wel niet gekocht heb, ongekend
Henkie zegt
Het gaat zelfs zo ver bij mij dat ik geen auto koop waarbij de linker lichtunit een mistlamp deel heeft en de rechterkant alleen een achteruitrijverlichting.
Ik haat geen symmetrische lichtunits.
martinus.tussengas zegt
@Henkie: De oplossing is een Engels achterlicht. We zitten op 1 lijn haha!
evo4g63t zegt
Mitsubishi Evo 7, jarenlang in standaard trim gereden. Bij aanschaf zaten er Compomotive TH2 18″ onder, die ik er onder vandaan heb gehaald en de standaard 17″ terug gezet: rijd en stuurt zoveel beter! Na veel trackdays heb ik er andere remmen onder gezet van PFC en een Öhlins onderstel. Reed wel prima, maar het kan beter. Dus de Öhlins eronder vandaan en een set Proflex Evo3 eronder. Alle rubbers in het onderstel vervangen door Ralliart exemplaren. Een andere stabistang achter om het af te maken. Als laatste de mapping van het tussendifferentieel aangepast met een Ralliart K1 acd ecu. Remmen waren naar het zin, onderstel was naar het zin, wegligging was zoals ik het wilde: dus toen was het tijd voor extra vermogen! Ik reed destijds veel op Spa-Framcochamps en daar kan je wel wat meer vermogen hebben.
Een 4G63T blijft een 2.0 en veel meer koppel en vermogen betekend een andere (grotere) turbo. Maar dat is vaak ook een groter turbogat en een mindere respons. Een hoger koppel en bredere powerband was het doel. Om dat te ondervangen is er een strokerkit geplaatst, langere slag was wel zo fijn. Gesmede zuigers , drijfstangen, knife edge krukas, andere nokkenassen en binnen het budget zo licht mogelijke spullen. Dus ook trillingsdemper, vliegwiel, koppelinsset etc. Afgemaakt met een grotere turbo en op een veilige druk afgesteld.
Als laatste kleine details aangepakt, als de rubbers van de schakelmechanisme in de auto en rubbers vervangen door kleine kogellagers in het schakelsysteem. Minimale kosten, maar een heel groot effect.
Al met al aardig wat aangepast in de 14 jaar dat ik de auto bezit.
Johanneke zegt
Super gaaf man, Nog minimaal 14 jaar van genieten.
evo4g63t zegt
De Evo blijft ook wel. In het verleden dacht ik erover om deze te verkopen en iets anders ervoor terug te zoeken. Alleen een M of AMG en dat soort spul heeft een totaal ander karakter. Diverse malen mee gereden en dat zoek ik gewoon niet.
Who_carez zegt
Dat is toch al wel een serieuze mod lijst. Heb je veel voordeel aan de stroker kit? Ik ben niet zo’n fan van een langere slag lengte. Ik zou eerder de boring van mijn K20 2mm groter hebben dan 2mm meer slaglengte.
evo4g63t zegt
Het voordeel is gemeten en globaal + 50/60Nm koppel over het hele toerenbereik, 570 NM max. voor de 2,1 liter 4 cilinder. De K20 moet het van z’n toeren hebben, de 4G63T juist niet. Deze motor moest presteren in de rally met een inlaatrestrictor op de turbo. Zo hoog mogelijk koppel over een breed toerengebied was de filosofie erachter. Motorrespons is minder, daarom heb ik ook lichtere componenten gekozen om dat iets te compenseren. Als de boring 2mm groter wordt en de turbo gaat er druk op zetten gaat het met de arbeidsslag fout…
De standaard turbo, standaard nokkenassen en standaard ecu mapping was ook gericht op het middentoerengebied, dat heb ik aangepast naar midden- en hoog toerengebied.
Alle gegevens gooi ik door de formule en kom op een gemiddelde zuigersnelheid van 21,9 m/s bij 7000 tpm dus heel extreem is het niet. De zuigers zijn gecoat, componenten zijn gematched, een goede motorolie (Millers 10w50 NT+) wordt gebruikt en op track blijft de motorolietemperatuur bij 20 C° rond de 125 C°.
De cilinderkop is iets bewerkt, andere kleppen van Supertech, klepgeleiders van Supertech, klepzittingen zijn radius gefreesd. Cosworth M2 11mm lift nokkenassen erin, Cosworth klepveren, Cosworth klepveerschotels en spieën. OEM 5 laags stopper koppakking. Draaiwerk loopt in ACL lagers en zit vast met ARP main en head studs. Daarnaast ook kleine mods als ETS intercooler, uitlaat, turbo-elbow, benzine injectoren, benzinepomp, ontstekingssysteem etc. etc.
De turbo is een FP Green 73HTA op een relatief lage 1,5 a 1,6 bar en levert 348KW en 570 Nm koppel.
kerre zegt
Eens even kijken.
Bij de VW polo een Dasaita 10,2 inch autoradio met CarPlay. Toen was die klaar. Lekker stock verder.
Bij de mx5 nb 10th anniversary een dab+ autoradio, aftermarket luchtfilter, rem klauwen rood gespoten, zilveren strip in dashboard ingebouwd, de originele spatlappen, wat chrome schakel knoppen her en der en een chrome tank dop. (Pas geleden ingeruild op een nette mx5 nc).
Van de mx5 nc is de antenne vervangen voor een korte stubby antenne en mistlampen met drl functie ingebouwd samen met schoonbroer. Verder is die nog stock. Komt nog een keer een CarPlay radio in en eventueel een andere midden console met meer opbergruimte. Dan is die klaar.
Johanneke zegt
1998 Galant wagon GLS.
Keyless entry ingebouwd
2 nieuwe speakers
Nieuwe radio met bluetooth
8 ‘nieuwe’ velgen voor zomer en winter
Valt reuze mee
Johanneke zegt
Oja en zo’n brodit telefoonhouder, en 2 kabels gemaakt, 1tje met usb-c voor telefoon opladen, 1tje voor de dashcam. Komen netjes uit het dashboard, sigarettenaansteker is gewoon leeg.
Koelebobes zegt
Mini Cooper S 2002 R53
Motorische tuning:
Nokkenas, Injectoren , bougies, airbox uitkomend op 221pk
Uiterlijk
Volledige dechrome, R112 velgen (vandaag zwart gespoten ) , JCW Spoiler , Aero Pakket rondom ( weekend ophalen )
Interieur:
Rearseat delete , JCW Pookknop, dashboard kastje ingebouwd.
Binnenkort:
Remmen , veren , swaybars en spacers en dan vind ik het voor nu wel even goed :P
civicfk3 zegt
@Koelebobes: aero bumpers gaaf! Maar ik kan ze niet vinden voor een normale prijs (1200,- voor, achter en skirts is mij te gek)
Koelebobes zegt
850 euro euro voor:
Aero Voorbumper
Aero Achterbumper
Aero Sideskirts
JCW instaplijsten
en Aero Grill :)
Helaas wel in de verkeerde kleur maar ja dat laat ik dan wel spuiten
Richmond zegt
@Koelebobes: dechrome zo’n zonde vind ik dat altijd, maar Aero kit altijd een verbetering
Koelebobes zegt
Ja ik heb een gele mini met een zwart dak, en heb een bepaalde look voor ogen. Op een andere donkere kleur ben ik het volledig met je eens.
Who_carez zegt
Is er nog een kleinere compressor poullie, spruitstuk, catback of iets gemonteerd? 221pk is al wel stevig :) Hoeveel koppel heeft de mini?
Koelebobes zegt
Ach shit vergeet ik de belangrijkste engine mod 17% pulley :) er komt nog een andere intercooler op.
Koppel is: 256nm
robert110 zegt
Dodge Ram. Lier, 2inch verhoogd en grotere banden.
homanito zegt
Wat ik heb veranderd, als ik hem aankocht de prijs, een paar duizend euro er vanaf gedaan.
Goeie deal dus.
ukbob zegt
@homanito: hoppa, goeie aanpassing om mee te beginnen 👍
ralfast zegt
Alfa GTV6. Stijvere torsie veren, aangepaste Castor kogels. Rode lak laten verweren en roest aangebracht.
shibby zegt
Een kuurtje van de chiptuner, KN luchtfilter en dmv de Carly app de start&stop standaard uitgezet
toniominestrone zegt
Diverse deuken erin gereden .
HZW zegt
Standaard wordt bij mijn altijd een verlaging doorgevoerd, een grotere maat velgen banden gemonteerd (voor de zomer, de standaard velgen worden dan meestal wintervelgen), en minimaal stage 1 motortuning.
Buitenkant wordt verder niet aangepast.
koekwaus zegt
De Mitsubishi Colt heeft een setje nieuwe zomervelgen gekregen, omdat één van de vorige eigenaren de originele velgen flink langs wat stoepranden getrokken heeft (daar zitten de winterbanden nu omheen), verder niets, is ook geen bijzondere uitvoering verder (1.3’tje), wil er geen schaap in wolfskleren van maken.
De Ducati Monster ben ik langzaam terug aan het bouwen naar origineel, na een valpartij het originele stuur weer teruggezet en originele handvatten + stuurgewichtjes in Italië besteld. Wil binnenkort ook de originele stepjes en uitlaten weer terugzetten, vind die hoge uitlaten die je bij veel oude Monsters 600/750/900 ziet niet zo geslaagd eigenlijk.
faalhaas zegt
Een liftkit op een Prius. :’)
mierenneuker zegt
Heb een 2012 Mini Coupe Cooper S en het volgende aan gedaan:
-Bronzen Sparco Trofeo velgen eronder met breder Goodyear Eagle F1 banden
-Middendemper verwijderd voor iets meer geluid
-Foam paneelfilter erin voor meer turbo/afblaasgeluid
-Racechip
-Rode racestrepen (OEM verantwoord)
-Led T5 dagrijlichten, matcht met de Xenon lampen
Verder veel onderhoud gehad en op korte termijn komen er keramische remblokken en gegroefde remschijven onder omdat deze aan vervanging toe zijn
baserace zegt
Volvo V60 T3
– Leer achteraf in laten bouwen
– Diffuser eronder
– Trekhaak erop
– Zilveren spiegelkappen
– Rica Stage 2 Tuning 👌
Ben er al 7 jaar gelukkig mee
europeancar1997 zegt
Volvo: 40mm verlaagd, Bilstein B4 voor en B6 achter. Poly stabilisator rubbers, 1 inch grotere velgen met bredere banden. Dikkere stabilisator stang (IPD). QSP sportstuur. Toerenteller olie temp voltmeter geplaatst. Sport luchtfilter. Elektrische ventilator ipv vaste aan blok. Chasisstangen onder motorkap voor minder flexibiliteit. Als laatste sport uitlaat van 2.5 inch, met 1 demper. Perfecte auto zo. De porsche daar in tegen is volledig standaard (en blijft zo)
Who_carez zegt
Leuk idee :) Ik heb een Honda civic type r uit 2002.
Ik heb vooral motorische aanpassingen gedaan. Gewoon omdat er zoveel potentieel in de K20 zit en in combinatie met de redelijk lichte civic rijd dit geweldig. Aanpassingen zijn momenteel:
Ander uitlaat spruitstuk, aangepast naar een 3inch uitgang. 3inch custom catback, cold air intake met de grootst passende filter die in de bumper past, 70mm gasklep, RBC inlaat spruitstuk uitgeboord naar 70mm, grotere injectors, fuel rail, nokkenassen, benzinnepomp, en dan alles mooi afgesteld. Dan verder nog een licht gewicht krukas poullie, licht vliegwiel en stage 1 koppeling gemonteerd. Zit ergens aan 263+ pk (was voor de nokkenassen en injectors) dus zeker niet verkeerd voor een atmosferische 2 liter :)
Verder steken er nog upgrade remschijven en blokken onder en OZ superleggera’s in 17inch met nangkang ns2r rubbers.
En dan uiteraard nog wat kleine zooi… Maar dan blijf ik bezig :)
De Seat leon cupra 1p loopt nog wat achter met liefde. Gewoon de grove zwakke plekken als divertor valve, pcv fix, balans as delete en zo’n dinges zijn aangepast met dan een remap naar 300pk en 430nm. Rijd heel soepel enzo. Maar is minder leuk dan de Honda
boddieh zegt
E91 335i touring hier. Zelf niks aan veranderd, maar een vorige eigenaar heeft er een andere intercooler op gezet, is bij Mosselman geweest, heeft er een Bilstein B16 schroefset onder laten plaatsen en heeft zelfs dvd schermpjes laten inbouwen in de hoofdsteunen. Verder kleine zaken aangepast zoals M3 draagarmen etc.
vaakbenjetebang zegt
350Z: Weinig. Uitlaat catback van RVS omdat het origineel door en door rot was, staalomvlochten remleidingen, Stoptech remblokken, en de ‘W-brace’ vervangen door een aftermarket-ding omdat de originele krokanter was dan een Nibb-It Ring, dealer-optie navigatie/MP3-headunit ingebouwd ipv de kansloze originele 6CD-wisselaar en dan is het wel best voor een daily sloep. Een OS Giken sper staat al eeuwen op de lijst maar gaat er vast niet komen. Zo dringend is het niet, stel ik na 6 jaar bezit vast.
Elise S2: Ook weinig. Andere nokkenassen, inlaattraject plus ITB’s en een stand-alone motormanagement. Dat laatste ga ik nog een keer vervangen door een wat minder primitieve variant maar dat heeft geen haast. Verder vooral niet aan rommelen, Lotus had dat best prima voor elkaar allemaal.
De Alfaatjes: hou op schei uit. Die hebben Intrax-onderstellen, andere stabi’s, meer sperplaatjes in het diff, andere eindreducties, talloze tweaks aan het onderstel, andere nokkenassen, andere uitlaatsystemen vanaf de kop tot aan de achterbumper, eentje heeft een aangepast achteras met camber en toespoor, met de remmen aan de buitenkant – die auto heeft sowieso een compleet verbouwd remsysteem inclusief hydraulische handrem en TarOx remmen aan de voorkant, een kooi en al het andere wat je op een circuit nodig hebt en vooral NIET meer wat je er niet nodig hebt, een andere heeft weer een opgeboord blok en een daarop aangepast koelsysteem… Er komt geen eind aan.
Volvo_440_turbo zegt
Ook 2 deuken hier plus zonnecrème op de achterruit en veel modder, chipje en nu 190pk, 415Nm in mijn 11j oude Octavia diesel, tot de 100 in minder dan 7 sec, zo worden de frietjes nooit koud eer ik thuis ben ;)
Groninger zegt
@Volvo_440_turbo: patat
eaudi zegt
Leuke vraag! Ik heb onlangs mijn eerste en voor een conservatieveling als ik gewaagde modificatie doorgevoerd: dopjes met merk-logo op de ventielen geschroefd. Daar laat ik het dan ook wel bij. Nu maar hopen dat niemand het té opvallend vindt.
bmwe46m3balling zegt
@eaudi: ik geef je een week.
ouwedibbes83 zegt
@eaudi: haha, die heb ik ook gedaan. Maar durf t eigenlijk niet te vertellen, pas t altijd aan bij m’n BMWs.
Ze waren zelfs een keer gejat bij een BMW specialist, de eigenaar van die tent had gezien wie t had gedaan. Aangesproken en subtiel voorstel gedaan. Dus lagen ze een paar minuten later toch op bij t wastafeltje, kon de dief zonder serieus gezichtsverlies naar huis.
cloverleaf zegt
Nissan 350z: Nismo uitlaat en GT4 velgen. KW schroefset.
De BMW 3 serie: de startstop functie uitgeschakeld en een kinderstoeltje geïnstalleerd
Dutchdriftking zegt
Ik heb net een 159 gekocht, nog niets veranderd maar dat zal niet lang zo blijven….
bierbuik zegt
Nieuwe softtop, nieuwe motor, Bluetooth ontvanger. Binnenkort ECU upgrade van 150pk naar 180pk en een Bilstein setje
Roger zegt
Polo Blue GT
Homemade 3D geprinte air intake van ABS
Middendemper verwijderd
Achteruitrijcamera in klaplogo geplaatst
RCD330 met Carplay/AA
Auto light met LH/CM retrofit op BCM
Stage 1 tuning van 140 naar exact 200 pk
banderas zegt
Aston Martin V8 Vantage:
– Spacers
– Remklauwen van rood naar koper
– Korte antenne
En hoewel het wellicht vloeken in de kerk is, vind ik het een enorme vooruitgang.
gdjnl zegt
@banderas: ben er ook nog steeds naar eentje op zoek. Bevalt hij een beetje?
Michel-GR zegt
PPF, laser track, blue eye, milltek uitlaat, k&n Air intake, goede audio installatie met aluminium speakers en een dubbele subwoofer en uiteraard een custom tune naar 320pk/420Nm.
Binnenkort een airtec intercooler zodat hij verder getuned kan worden.
Daarna kijken we wel weer verder.
Denk inmiddels 15K aan upgrades.
Michel-GR zegt
Helemaal vergeten te vermelden.
Heb de VW Up ook laten chippen van 60 naar 85pk.
Zeker op de snelweg een verschil met voorheen.
Loek zegt
Kleine zaken die de ergonomie verbeteren, denk aan een Bluetooth/FM adapter zodat ik Spotify kan luisteren in de auto.
En een cosmetische upgrade waarover binnenkort maar eens een AB Garage artikel gedeeld moet worden ;)
balliere zegt
Lotus Exige S2:
– Yokohama AD08RS banden
– Pagid RS13 remblokjes
– Quaife ATB diff
– Moroso baffled sump
– Sleepogen voor/achter
– 340R uitlijning
tvklarenbosch zegt
Ragazzon uitlaat voor de Spider 3.0 12v
tenaci zegt
Aan m’n Daf 66 heb ik het volgende veranderd:
– Volvo 340 motor
– Verlaagd
– Witte velgen van een Volvo 66
– Stuur wit gespoten
– K&N luchtfilter
– Dak wit gewrapt
– Voorbumper van een Daf 44
– Achterbumper van een Daf 55
– Chromen motorknipperlichten voor
– Oranje van achterlichten rood gewrapt
– Grill en logo mat zwart
Op de rol staat nog dat ik voorpoten met schijfremmen ga monteren met steek 4×100 en achter naven van een 340 met ook steek 4×100. Origineel heeft dat een zeer afwijkende maar van 3×125 dus de velgkeuze is beperkt. Als ik 4×100 heb wil ik vijfspaaks Polo velgen eronder die ik goud laat poedercoaten. Ook zou ik op termijn een vouwdak van een twingo willen plaatsen.
vaakbenjetebang zegt
@tenaci: Gaaf! Wat voor kleur heeft je DAF? Goudkleurige wielen staan niet overal even goed bij (wat natuurlijk ook maar een mening is).
tenaci zegt
@vaakbenjetebang: rood, dat is nog wel een twijfelpunt dus. Ik wil hem over een paar jaar gaan restaureren. Dan dus misschien ook een andere kleur.
kniesoor zegt
Welke 340 motor zit er in, een 1,4 of een 1,7 ? Hoeveel peekaa ? En hoe goed (of slecht) gaat dat in combo met de Vario ?
vaakbenjetebang zegt
@amghans: Dat zal wel gaan met die Variomatic. Uit ervaring weet ik dat de V8 uit een Rover SD1 teveel van het goede is voor een Variomatic uit een 340. Dat dan weer wel.
kniesoor zegt
De Vario kan inderdaad wel wat hebben. Mijn 1,3 was voorzien van een turbo, ging ook goed. Ben desondanks benieuwd wat de ervaringen van @tenaci zijn.
tenaci zegt
@amghans: het is de 1.4 uit de 340 met vario. Dit is, net als mijn 1.2, een Renault Cleon Fonte blok. Gaat dus helemaal prima met de vario. Ben hiermee van 48 pk naar 75 pk gegaan en dat is de moeite waard op 700 kilo wagengewicht.
De 1.7 uit de 340 is geen Cleon Fonte en was alleen verkrijgbaar met handbak. Dat blok is langer en past er niet zomaar in.
Enige aanpassing aan de 1.4 was andere draad tappen voor de motorsteunen (maar de plek is goed) en dan past hij erin. Vervolgens gebruik je een mix van onderdelen van een Daf 66/Volvo 66 en Volvo 340 en het hele zooitje past precies op de cardanas.
De vario kan standaard aardig wat hebben. Vermogens tot een 120pk zijn zonder aanpassingen geen probleem. Ik ken mannen die een Alpine blok uit de R5 erin hebben met originele vario. Sommigen zelfs met turbo. Geen enkel probleem.
kniesoor zegt
Dank je, duidelijk ! Bij mij lag er idd Alpine Turbo techniek in, ik gok een peekaa of 95. Ging prima met de Vario.
sabrerator zegt
Nog niks. En de Jaguar S-Type blijft standaard.
Maar voor de MGF hen ik wel een wensenlijstje.
Een beige cabrio-kap
Een remap van 120 naar 135 pk
GAZ verstelbare schokdempers
Zwaardere remmen
En een aantal zaken die het praktisch nut en de leefbaarheid vergroten, zoals deurvakken, gordel geleiders en een paar Britse vlaggetjes die wetenschappelijk bewezen aan iedere Britse auto 5 pk toevoegen.
shalomleon zegt
Ik bewaar hem voor de “mijn auto” rubriek
B00G1E zegt
Mijn Kia Sportage 2.0 T-GDI is standaard, enkel nieuwe motor na 75k mijlen..
Kia Niro heb ik de wieldoppen eraf gehaald, zitten zwarte velgen achter, wel nieuwe naaf afdek dopjes gekocht. Verder koplampen vervangen voor betere led verlichting. Niet zo’n goedkoop blauw strooilicht maar mooie bundel licht. Ik twijfel om er gewoon 18inch of nog grotere wielen onder te gooien maar dat is niet echt goedkoop.
ukbob zegt
Leuke vraag!
Aan alle ‘eigen’ auto’s altijd wel iets op smaak gebracht, maar dan wel zo goed als altijd met originele oem onderdelen. De aanpassingen die zo te binnen schieten:
– uno.
Interieur van wit nep leer erin uit een uni ‘suite’ oid.
En centrale vergrendeling met afstandsbediening.
– 156.
Weer een afstandsbediening, waarom niet. En een setje mooie alfa velgen! Ow, en een radio met een aansluiting voor iPod.
– 3 serie (e36).
Mooi setje originele ‘saaie’ velgen.
Een setje M-tech sportstoelen, echt een mega verschil tov de vlakke standaard stoelen!
– Z3.
Ander stuur, stoelen met mooiere lederen bekleding (helaas nog altijd geen stoelverwarming..), weer cv met ab (lui!) en een headunit met Bluetooth.
– daily 1 serie:
Brodit houder voor telefoon
schreute01 zegt
Morgan plus 8:
Anti-trampbar
Panhardstang
5 bladige bladveren
Elektrisch Inschakelbare koeling
Betere radiator
Klassieke binnen- en buitenspiegels
Op maat gemaakt wortelnotenhouten dashboard incl de versnellingsknop
Rvs stuurkolom – schakelaarcover
Motorkapsteunen
Winddeflectors
Uitlaten met elektronische kleppen
Mistachterlicht en achteruitrijlicht onder de achterbumper geplaatst.
Belettering “Morgan Motor Company LTD” naar eigen ontwerp op de linker motorkap laten aanbrengen.
Dat was het wel een beetje.
maferick74 zegt
De kilometerstand, de staat van mijn uitlaat, de staat van mijn banden
flyerbunch zegt
Begonnen met custom Porsche Speedster project momenteel..
MaartenD zegt
Helemaal niks, standaard al helemaal geweldig
Joost zegt
E61 hier. Zelf niets aan veranderd.
Vorige eigenaar heeft er een Kufatec carkit in laten bouwen. Fijn, nu ook Spotify via die CD-wisselaar aansluiting.
Verder nieuwe achterbumper (deel) omdat hij er een afneembare trekhaak op wilde hebben.
Plannen: misschien een paar spacers op de achterwielen.
w0ut zegt
Heb de persoon op de passagiers zetel vervangen door een beter model.
kniesoor zegt
Bracht de ouwe nog wat op bij de inruil ? 😝
O plaat zegt
De T3 heeft leukere velgen
Is geïsoleerd, heeft een koelkast en moderne radio, versterkers en speakers.
De 66er mustang schijfremmen vooraan met vacuüm pomp, servo stuur, stijvere veren, dikkere anti sway bars, een Montecarlo bar, een andere intake, carburator, Flowmaster uitlaat en uitlaat collectoren en langere stoters. Een replica radio die er uitziet alsof hij uit 1966 komt met versterker en andere velgen.
En de belangrijkste modificaties: een stuurstang die jou niet kan doorboren bij een aanrijding en een scheiding tussen de koffer en het interieur zo dat de tank niet in het interieur kan lekken als iemand mij aanrijdt.
pier zegt
Komt ‘ie hoor:
VW up 1.0 mpi van 60pk naar 75pk via Vagtechniek. Aldaar ook wat software instellingen laten aanpassen, te weten anti-carjacking (sloten automatisch dicht bij 15km/u), teardrop wiping, achterlichten standaard aan bij dagrijverlichting en km/liter in de boordcomputer (had ik zelf ook wel kunnen doen achteraf maar ze waren toch al bezig). Verder nog origineel cruise control in laten bouwen bij de VW dealer en Sonniboy zonneschermen voor de achterportieren en achterruit. Wat een gekkigheid allemaal.
Ot92 zegt
@pier Hoeveel was je kwijt voor het laten inbouwen van cruise control door de VW dealer? Mijn Seat Mii mist het helaas, terwijl het toch een rijk uitgeruste Seat Mii is.
gdjnl zegt
@Ot92: Op de Golf 6 was het €500
dailydriver zegt
Us lights module ingebouwd. Dimlicht en breedte stralers led conversation sets ingebouwd. Verlaging doormiddel van H&R 35mm veren deze vervangen voor KW schroefset. Fabrieksaf orginele 17″ de velgenranden en de grote spaken laten afdraaien en 1 staps laten polijsten( geen blanke lak er meer op en meer glans). Kofferklep en voorportieren voorzien van dempingsmatten en op deurpanelen soundabsorber geluidsmateriaal. Fabrieksaf speakers vervangen. Fase 1 achterlichten voor de fase 2 achterlichten vervangen. K&N luchtinlegfilter
rubend zegt
@dailydriver: wat voor auto heb je dan?
xjs678qr zegt
Trekhaak
sportabgasanlage zegt
981: ceramische coating en zwarte remklauwen. Voor de rest standaard (incl 20″ Carrera S platinum velgen) en ook niet van plan er iets aan te veranderen. Ow wacht, dan toch misschien een Carnewal GT.
tjorque zegt
De restwaarde, verminderd.
Verder niets… :)
cthijs zegt
Ik heb mijn ruska voorzien van een wrx motor.van 39 naar 218 pk
Peut Boer zegt
Mini Clubman John Cooper Works 2017
Volledige de-chrome naar piano black van alle koplampringen, beltline en 6 deurhendels. Ook recent nog een isofix base met het bijbehorende kinderzitje op de achterbank geklapt met de beschermingshoes zodat er geen afdrukken of lelijke plekjes in de lederen bekleding komen.
Wishlist: stage 1 tune, beter luchtfilter, Apple CarPlay laten activeren, build-in navi updaten zodat de maximumsnelheden op het heads-up display weer kloppen en de start-stop functie weg laten programmeren in Normal & Sport modus.
Wellicht later nog een setje betere veren en dempers en een setje OZ Rally velgen in het grijs met Michelin Pilot Sport banden erom. Ik twijfel nog over een luidere uitlaat.
leandro zegt
Mijn panda 100hp heb ik nu een aantal jaar in bezit en het volgende aan veranderd;
– de KW schroefset die eronder zat toen ik hem kocht is vervangen door een Bilstein B12 pro kit. Bilstein schokbrekers en Eibach veren.
– originele radio vervangen door een Pioneer dubbel din
– rode gordels voor
– led dimlicht
– led stadslicht
– knipperlichten zijn nu Led inclusief dagrij verlichting
– veerpootbrug voor
– strutbar achter
– remklauwen rood gemaakt
– Armsteun geplaatst
– nieuwe mattenset
– piggybag (111pk)
Dat was het geloof ik wel
karhengst zegt
Het thuisadres in de navigatie en wat steenslag. Ingrijpend zat zo.
horza zegt
Ford Fiesta 1.25 met 69pk:
Na 235.000km maar eens de oorspronkelijke schokbrekers vervangen voor exemplaren van Sachs.
Ot92 zegt
Ik doe alleen aan softwarematige tweaks en motorisch tunen. Eventueel andere wielen als de wielen die eronder liggen niet mooi zijn. Ik ben echt een OEM freak.
Heel misschien ben ik van plan om de Seat Mii iets lager bij de grond te brengen d.m.v. Eibach veren.
racerx zegt
F11 5 serie, heb ‘m net maar op het lijstje staan:
– nieuwe vloermatten
– chiptuning (523 6 cil, levert aardig wat op)
– ledjes als interieurverlichting
Verder is ie al helemaal naar wens.
dondeboer zegt
De Alfa GT V6 voorzien van Bilstein B6 dempers en Eibach veren en een Ragazzon uitlaat vanaf de kat. Verder de door de vorige eigenaar gemonteerde velgen vervangen door 18″ OEM Toora velgen, de aftermarket stereo vervangen door de OEM Bose installatie met een bluetooth module erbij.
De Daihatsu Charade is helemaal origineel, inmiddels zelfs een originele Daihatsu radiocassette weten te vinden :)
Richmond zegt
Mini Cooper S 2009 R56 toen ik hem kocht had hij al de Bonet stripes en een dikkere uitlaat. Zelf alleen een glascoating laten geven en mini logo led verlichting onder de deuren die op grond schijnt. Oh en mini logo ventiel doppen. Ik had een carbon look antenne maar die is tot 2x gejat. Dus nu weer origineel. Misschien dat ik er nog een keer een k&n filter in doe voor het geluid, maar dat ligt aan hoe lang ik hem houd. Misschien pak ik wel een lci countryman jcw. En heb nog steeds Remklauwen verf liggen, maar door een kapotte krik niks mee gedaan.
wolfssjrd zegt
Veel gedaan afgelopen 2 jaar aan mijn vrij ‘standaard’Volvo C30 2.4i uit 2007 Kinetic:
– standaard zwarte bumpers vervangen door een R-Design Kit in carrosseriekleur Orinoco Blue laten spuiten
– 3cm verlaagd met Eibach veren
– 18inch OEM Atreus velgen (en een winterset)
– OEM R-Design Spoiler in carrosseriekleur
– spiegelkappen R-Desige Silk Metal
– OEM mistlampen gemonteerd
– de toch wel verplichte prancing moose stickers en Volvo C30 Nederland clubstickers aan de zijkanten
– T5 Einddemper met dubbele uitlaat
– klepsysteem cutout voor de einddemper om het hele dorp wakker te maken met die heerlijke atmosferische 5 pitter (gelukkig kan die uit)
– Facelift Rdesign sierstukken
– OEM Sunblindes achterramen
– Facelift typeaanduiding achterop
– remklauwen goud gemaakt
– LED Halo Rings in koplampen
– dimlicht lenzen in koplampen vervangen voor beter lichtbeeld
– ATE gegroefde powerdisks met keramische blokken voor en achter
– veerpootbrug voor
– Simota Carbon Sport lichtinlaat gemonteerd
– R-Design blauwe wijzerplaten gemonteerd
– OEM zelfdimmende binnenspiegel
– OEM Sport Aluminium pedalen
– OEM sportstuur
– OEM Facelift luchtroosters
– OEM Aluminium sport pookknop
– OEM aluminium middenconsole en deurgrepen
– OEM sport vloermatten
– OEM brillenhouder
– OEM dakdragers
– Thule dakkkoffer
– Rubberen vloermatten, ook rubberen kofferbakmat
– LED interieurverlichting
– LED kentekenverlichting
– Luxe kentekenplaten
Verder had de auto standaard:
– Stoffen stoelen in blauw (welke mooi aansluiten op de carrosseriekleur)
– Schuif-kanteldak
– Cruisecontrol
– High Performance Sound (gruwelijk 🔈🔈)
– Stoelverwarming
En dan nog uiteraard het algemene onderhoud, poets en waxbeurten 😄
Heerlijk om zo bezig te zijn aan je auto! En vooral de waardering die je er voor krijgt op straat, plus de fantastische Volvo (C30) community waar ik vaak genoeg leuke dingen mee doe 💪🏼
sanderz28 zegt
2001 polo variant, ap schroefset, 17 Renault velgen met hele platte bandjes, rondom H& R spacers en een Ibiza Cupra interieur.
jarnobakker zegt
Hier een Ford S-Max 2011 2.0 ecoboost met Powershift. 4 jaar geleden geimporteerd. Na een paar maanden liep de versnellingsbak in de soep. Dure revise van 4000 euro gehad. Toen de auto helemaal na laten kijken. Bleek getuned naar bijna 350 pk en 550 NM…. De versnellingsbak kan maar 450 nm aan. Dus opnieuw laten tunen naar 250 pk en 400 NM. Meer als zat en snel genoeg om iedereen raar te laten kijken bij de stoplichten.
jarnobakker zegt
@jarnobakker: zit trouwens een andere turbo en intercooler op heeft nu net 110 K km gelopen.
C220AMG zegt
– BMW 428i volledig standaard
– BMW Z3 Coupé is een beetje verlaagd en voorzien van strut bar voor en Eisenmann demper.
erwinlagcher1977 zegt
Gs300 uit 1997. 2 van de 4 achterdempers vervangen voor 2 buizen omdat ze lek waren. Setje Brembo schijven en blokken rondom. Polyurethaan toegepast omdat er slechte rubbers onder zaten. Open filter omdat de luchtfilterbak gescheurd was. Alle lampjes voor en achter vervangen door led. Oh ja, een carkit van 6,- via Wish gemonteerd.
timmeeeh89 zegt
Enkelt een paar kleine dingen veranderd aan de Lexus IS-F:
– andere luchtinlaat zodat deze nog iets beter hoorbaar is
– voor en achterbanden een maatje breder
– de grote zwarte Brembo remklauwen geel gemaakt
– stadslichtjes en mistlampen vervangen voor led zodat deze beter matchen met de Xenon
– RVS einddempers met kleppen onder de auto laten maken voor dat extra V8 geluid
– subtiel voorbumper splittertje
Calimero zegt
Motorisch heb ik niets veranderd. Maar optisch wel een aantal zaken omdat ik die mooier vind dan de auto in de showroom stond.
Interieur: andere luchtroosters/ventilatieroosters, leren versnellingspookhoes.
Exterieur: de grille en lichtmetalen velgen.
Heel bijzonder is het allemaal niet want het zijn items die op andere uitrustingsniveaus van de auto zaten.
O ja, de reclame (een kentekenplaathouder met tekst,een souvenir van een vorige eigenaar) is er ook af.
De auto is meer een woon-werkverkeer middel. De echte hobbyauto staat nog steeds op het lijstje van potentiele kandidaten.
berrychello zegt
Ik heb nu gewoon een auto gekocht die alles al heeft. Alleen luxe platen met reclameloze houders, een maatje grotere velgen en een afneembare trekhaak zijn toegevoegd. Nog een originele achteruitrijcamera laten monteren en dan is ie af.
Groninger zegt
BMW 530D
– Kenteken overgeschreven op iemand anders zijn naam
– Voor iemand anders zijn deur geparkeerd
– Sleutels aan iemand anders gegeven
speedyrutger zegt
Mini Cooper S R53. Standaard 163 PK, nu 215 Whp.
-Pulley (15 %)
-Fuel injectors 550 cc (Bosch)
-Camshaft 461Catcam
-Spark Plugs: NGK BR8S?
-Custom Software: Bytetronik
-Radiator: Fletcher
-Intercooler: Airtec Top Mount cooler
-Manifold: stainless steel: OBX
-82 C thermostat
GEARBOX
-Facelift 6-speed gearbox (with shorter ratios) and LSD
SUSPENSION:
-Coilover Kit (Lowering front + back +/- 30mm): KW-V1
Bushes: Polyurethane front + rear (Powerflex)
Brakes: Mini R56s Brakes with drilled and slotted discs (294 mm)
Brakepads??
Stainless steel brake lines
EXTERIOR:
WHEELS/TIRES
-17 X 7.5 INCH (Bronze) Rota grid
-215/40/17 Federal (Semi slick)
BONNET
Scoop: Leap Omicron 2
WING:
G-wing `GP1-style’
LIGHTS:
-facelift headlights with Xenon lamps
EXHAUST:
-Stainless steel exhaust: Milltek
Gewoon omdat het leuk is !!!!!
kniesoor zegt
Heeft u daar ook een vertaling van ?
speedyrutger zegt
Nog niet hahaha . Had het lijstje voor een internationale meeting gemaakt vandaar……..
petrolicious zegt
e46 M3, alle originele stoelen er uit, Recaro pole positions met slider vooraan, rolkooi achteraan, AP Racing Pro 5000r remmerij, KWV3 schroefkit, CSL velgen met Michelin Pilot Sport 4S rubber, carbon Eventuri luchtinlaat, CSL shifting software (wagen is een SMGII). De allerlaatste wijziging die nog moet komen zal een Eisenmann Race uitlaat zijn;
bassrt zegt
Mijn mk8 fiesta is me dagelijkse auto. Daar wil ik niet al te veel aan doen. Zitten nu Braid fullrace velgen onder als zomerset en dat is het nu. Wil er nog wel wat Maxton design spullen op zetten om hem nog wat agressiever te maken.
Mijn Subaru Impreza is een compleet ander verhaal. Daar zit het voorste subframe, stuurhuis, tellerbak en stabilisatorstangen nog origineel op en voor de rest is alles anders. Eigenlijk compleet uit de hand gelopen.
saxoke zegt
Leon ST Cupra 290. M’n originele banden vervangen van sportcontact5 naar de pilotsport4S. De RacingLine turbo elbow heeft ie gekregen samen met een Pipercross filter en een kleine aanpassing voor meer lucht naar de lichtfilter te laten gaan. Daarbij is ie gechipt naar 388pk/484Nm.
crashingduke zegt
De Daimler is gespoten in Black Ruby Pearl, de kleur van de Supra. Becker in de Daimler, JVC met Apple CarPlay in de Supra. Verder zijn ze standaard.