We kunnen nog zo poeslief zijn in de dagelijkse omgang. Vroeg of laat ga je irritaties krijgen in het verkeer! Daar gaat deze lezersvraag over
Soms kunnen de gemoederen hoog oplopen in het verkeer. De één kan daar beter in omgaan dan de ander. Het kan ook voorkomen dat je getuige bent van een verkeersruzie, pal voor je neus. Het is dan het beste om afstand te houden, want het laatste wat je wil is betrokken raken bij heethoofden die het later op jou gemunt kunnen hebben.
Irritaties in het verkeer
Irritaties in het verkeer zijn er in alle soorten en maten. Iemand die kleeft op je achterbumper, een automobilist die je geen gaatje gunt bij het invoegen en ga zo maar door. De kracht is even tot tien tellen en kalm blijven. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je iets overkomt in het verkeer waar je geen schuld aan hebt. Denk aan iemand die snel een gaatje vult met zijn auto in de file voor je neus, terwijl jij juist probeert een veilige afstand op je voorligger te creëren.
Misschien heb je wel tips voor andere Autoblog-lezers. In deze lezersvraag zijn we dan ook op zoek benieuwd naar wat jij doet bij een irritatie in het verkeer. Ga je in de tegenaanval? Laat je het aan je voorbijgaan? Pak je diegene op een later momentje weer terug? Kortom, laat het weten in de comments!
bernoulli zegt
Als je irritatie hebt, dan ben je al te laat. Probeer het verkeer te lezen om dit soort situaties te voorkomen. Lukt niet altijd helaas.
kennone zegt
@bernoulli: nee joh, gewoon schelden, middelvinger gebruiken, afsnijden, toeteren en als dat allemaal niks oplost,, BRAKE CHECK!!
MrHyde zegt
Tegenaanval, terugpakken? Wat is dit, het schoolplein van de onderbouw?
Het gaat hier om de veiligheid van jezelf en anderen. Het enige wat je doet/kunt doen, is de andere ‘informeren’ over diens wangedrag: daarvoor hebben we een signaalfunctie op onze lichtknop zitten (een keer knipperen), of de tüter.
Daarvoor zitten die erop: waarschuwen voor gevaar.
Gekke roekeloze acties, slingeren, remmen of iets dergelijks. Als diegene na een korte toet, of een keer knipperen zijn gedrag niet aanpast (bewust gedrag ipv onbewuste fout), dan was die het toch niet van plan. Lekker laten, en vooral ver uit de buurt blijven.
karhengst zegt
Dank, je hebt me zojuist wat typwerk bespaard.
maxidyne zegt
Lekker volwassen weer… Ik rij tussen de 150.000 en 200.000 per jaar. Zo’n beetje alles meegemaakt, maak me zelden nog druk over een situatie. Gewoon rustig blijven, heeft totaal geen zin om je op te winden.
macchina zegt
@maxidyne: helemaal eens. Als veel rijder is dat beter voor jezelf ook. Een goede tip die ik kreeg tijdens een BMW drift dag waar ook een stukje veiligheid bij gladheid werd behandeld: een ongeluk komt vaak van twee kanten, en een bijna ongeluk wordt voorkomen omdat de ander gelukkig alert was en goed handelde. Je weet nooit wat er bij de veroorzaker van gevaar speelt. Misschien is diegene wel net gebeld met het nieuws dat zijn huis in brand staat, of dat hij zij net is ontslagen. Er is altijd winst als je de-escaleert en altijd risico als je escaleert.
janmetdelangeachternaam zegt
@maxidyne: je rijdt gemiddeld bijna 770km per dag?
towi1989 zegt
Lijkt mij voor een vrachtwagenchauffeur niet ongebruikelijk.
Hubert zegt
Mij wel.
Dat is 10 uur onafgebroken doorkachelen.
Ze maken lange dage, maar dit gaan ze niet halen gedurende een jaar lang.
maxidyne zegt
@janmetdelangeachternaam: vrachtwagenchauffeur/eigenaar transportbedrijf. Laatste 5 jaar rond de 150.000 per jaar.
neymar zegt
@maxidyne: kan ik bij jou solliciteren?
gold zegt
Een tegenaanval met een dosis vriendelijkheid of hoffelijkheid werkt eigenlijk altijd het beste. Meestal is de kou dan direct uit de lucht.
potver7 zegt
Haha, ooit bij een wegversmalling gehad waar ik op de fiets voorrang had, maar niet kreeg van een tegemoetkomende automobilist. Dus ik even zwaaien om aan te geven dat-ie fout zat. Hij stopt, doet z’n raampje open: “sorry!”. Geniaal!
Ben zegt
Linksplakkers irriteren mij het ergste. En dan nog seinen ook als je ze rechts inhaalt. Bah.
potver7 zegt
Ja en? En nu de vraag nog even beantwoorden…
sportabgasanlage zegt
Misschien plakken ze wel links, omdat er voor hun iemand langamer rijdt en ze daar ook voorbij willen, net als jij. Als je dan netjes 2 seconden afstand houdt, dan lijkt het al gauw of je linksplakt, maar je neemt gewoon veilig deel aan het verkeer. Rechts inhalen is dan niet echt slim (iedereen trapt op z’n rem en achter jou ontstaat binnen no time een file… bedankt daarvoor).
tinnemans zegt
Heb je altijd zo’n haast joh? Lijkt me echt heel vervelend voor je.
vondick zegt
Gassengassengassen harderharderharder. Uit de weg. Ik kom er aan
osmo zegt
Ik ben blij dat dat haantjesgedrag er bij mij met de jaren uit is gegaan. Nu laat ik ze allemaal doen en jaag me niet meer op in het verkeer. Zo zonder ergernissen rondrijden zorgt voor een veel fijnere rijervaring :)
JamesBond007 zegt
Dat is inderdaad de beste optie, iedereen is gek, laat ze maar lekker en minder druk om maken. Ik zit nog in de leer-fase om hier daadwerkelijk mij niet meer aan te storen… :)
werf76 zegt
Daarom rij ik ontspannen rond met een automaat/heerlijke stoelen en goede hifi. Laat de rest maar lekker druk doen.
petroldrinker zegt
Links plakkers lekker grootlicht seinen, bumperklevers (op moment dat ik niet oplet ben ik fout, maar als ik achter iemand hang) dan lekker brake checken, kan wel tijdje doorgaan
Grootste irritatie zijn toch wel van die mensen die links staan bij een stoplicht, maar niet meteen volgas wegrijden als het stoplicht op groen gaat, als je niet lekker ervoor gaat, blijf dan lekker rechts staan bij het stoplicht, ik sta niet links omdat ik net zo snel wil accelereren als de rechterbaan….
sportabgasanlage zegt
Lees je reactie nog eens terug, en verplaats je dan eens in andere verkeersdeelnemers die geen haast hebben. De linkerbaan is niet exclusief voorbehouden aan mensen met haast of snelle auto’s. Je kunt ook links gaan staan omdat je de volgende afslag linksaf moet slaan, of omdat rechts een vrachtwagen staat en je niet weer voor rood stil wil staan. Je neemt samen deel aan het verkeer, en dus moet je rekening met elkaar houden. Jij dus ook met de langzamere deelnemers.
E550 zegt
Dat snap ik. Maar ik zie toch heel vaak mensen de linker baan pakken, omdat het gewoon kan. En als je een keer haast hebt, is dat wel ongelooflijk irritant, als die persoon niet door rijdt, maar wel de linkerbaan pakt om de 2 twee auto’s op de rechterbaan voor te zijn.
Een ander iets wat irritant kan zijn, zijn mensen die fietsen/voetgangers voor laten steken op een overgang waar auto’s voorrang hebben. 1. Het is irritant voor mensen die achter die persoon rijden. 2. Je bent zelf regels aan het verzinnen, waardoor fietsers (zeker kinderen) denken dat ze voortaan altijd voorrang hebben op de desbetreffende weg. Ik heb nu aan aantal keren (bijna) ongelukken gezien op plekken waar men dit vaak doet.
sportabgasanlage zegt
Hoffelijk zijn is iets anders dan zelf regels verzinnen. Voorrang is geen recht dat je kunt afdwingen, voorrang moet je krijgen. Als iemand jou geen voorrang verleent, dan rij je toch ook niet door “omdat dat de regels zijn”?
Kleine tip: tel wat vaker tot 10 in de auto. Is beter voor je hart, beter voor je brandstofverbruik en het verkleint de kans op ongelukken.
En realiseer je dat jouw gehaaste gedrag anderen ook irriteert. Zo is de wereld weer mooi in balans ;-)
weekert zegt
Nou ben ik helemaal van de hoffelijkheid en zal ik een van de laatste zijn die in een conflictsituatie terecht komt maar hier ben ik het niet mee eens. @e550 heeft daar zeker een punt.
Wanneer een vrachtwagen even wat ruimte nodig heeft, er in de verte een hulpdiensten aankomen of een andere bijzondere situatie is krijgen ze van mij alle ruimte, maar iemand voorrang geven op een punt waar diegene het niet heeft zorgt voor verwarring. Inderdaad bij kinderen die denken dat ze het voortaan altijd hebben maar ook bij degene die onverwacht voorrang krijgt en al het verkeer om je heen. Auto’s achter je rekenen er niet op, omdat het niet volgens de regels is. Natuurlijk is het hoffelijk en met alle goede bedoelingen, maar het zorgt voor verwarring en twijfels en dat is juist iets wat je in het verkeer niet wilt hebben.
smijsie zegt
@E550: dat is inderdaad levensgevaarlijk. Al twee keer gezien dat iemamd hoffelijk probeert te zijn. De voetganger/fietser steekt over en wordt bijna geschept door tegenliggers of door verkeer op amdere rijstrook in dezelfde richting. Nooit doen!
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: Dit lijkt haast wel een-op-een de profielschets voor een beoogde deelnemer aan de EMG.
mashell zegt
@petroldrinker: heel herkenbaar, de linker rijstrook bij het verkeerslicht zouden ze moeten vrijhouden voor elektrische voertuigen met meer dan 400pk. Al die trage zelfschakelaars met die ouderwetse verbrandingsmotoren, dat schiet gewoon niet op.
JamesBond007 zegt
Wijzen op mijn dashcam. Vorig weekend nog een opgefokte Karen op haar asociale rijgedrag gewezen. Bij volgende stoplicht naar haar gestaan en haar gewezen op onze side-dashcam. Stond ze mooi op met haar brede kop. Vervolgens mag je niks met de beelden i.v.m. privacy, maar toch, ze schrok ff en deed ze daarna alsof het haar niks deed.
Ot92 zegt
Doorgaans negeren. Als men links gaat plakken, dan ga ik er gewoon rechts voorbij.
Van een mug een olifant maken is niet mijn ding.
potver7 zegt
Meestal zie je die lui al van een afstandje aankomen, en kun je al voorspellen wat er gaat gebeuren. Kwestie van anticiperen… Ik hoop altijd maar dat ze ‘m om een boom heen vouwen, in plaats van een onschuldige voetganger of fietser vliegles geven. Zonde van de energie om me daar heel erg druk over te gaan maken.
vaakbenjetebang zegt
Wat ik probeer te doen is wat ik van een ex-collega heb geleerd. “Erger je niet, verbaas je”.
Crosscabouter zegt
Ik verbaas mij niet meer. Ik verwonder alleen nog maar
werf76 zegt
Ik ben al een stukje verder “verbaas je niet, verwonder je slechts”
Loek zegt
Nee schudden of schelden met de ramen dicht betrap ik mezelf wel eens op. Maar niet meer dan dat. Iemand achtervolgen en klemrijden om vervolgens te gaan schelden of zelfs vechten vind ik het laagste niveau waar je naar kunt zakken.
karhengst zegt
Lekker in het eigen sop gaar laten koken.
Al is enig genot me niet vreemd wanneer een gefrustreerde bumperklever zich bij een kansloze poging rechts in te halen weer eens klemrijdt op een vrachtwagen. Bonuspunten als het gat achter me inmiddels dicht is gereden door zijn voormalig bumperklever.
kniesoor zegt
Nee, aan een tegenaanval wordt niet gedaan, de openbare weg is geen arena. Opzichtig doen alsof je moet geeuwen is wel genoeg om te laten zien wat je ervan denkt. In 99 procent van de gevallen zonder de illusie te hebben, dat het ook maar iets van effect sorteert. Maar dan is het in ieder geval uit je systeem.
sportabgasanlage zegt
Ik probeer het zo veel mogelijk te negeren, maar soms halen anderen echt het bloed onder je nagels vandaan.
Gisteren ook weer zo’n babyboomer in een Volvo SUV die (nadat ik ruim op tijd richting aangaf om in te voegen) flink gas bijgaf om het gat dicht te rijden zodat ik hard moest remmen en achter hem moest invoegen… Wat bezielt iemand om zo kinderachtig aan het verkeer deel te nemen?
Dan gaat toch ineens m’n hand naar de claxon en een vinger naar het groot-licht.
Ik weet dat ik er niks mee opschiet, maar het gebeurt…
hehe zegt
@sportabgasanlage: ik zou het maar zo geweest kunnen zijn, haha.
Reed gisteren in een Volvo SUV (ben nog wel wat jonger dan een babyboomer, maar inmiddels oud genoeg om mij minder druk te maken in het verkeer dan vroeger)
Waar ik echter niet goed tegen kan is mensen die denken dat ze het recht krijgen om van baan te wisselen door hun knipperlicht aan te zetten.
Als ik dus op de linkerbaan op een veilige afstand achter een voorligger rijd en wacht om die te kunnen inhalen. Dan komt het wel eens voor dat op de rechterbaan iemand zijn knipperlicht aanzet met duidelijk de intentie om nog tussen mij en mijn voorligger te kruipen.
Dan verklein ik de afstand tot mijn voorganger wel even, dat is niet veilig, maar iemand die nog in de ruimte tussen mij en mijn voorganger wil wurmen is helemaal niet veilig.
Zelf probeer ik pas van baan te wisselen als de linkerbaan vrij is..
Hopelijk vat je dit niet persoonlijk op, want ik weet natuurlijk helemaal niet wat jou gisteren is overkomen. Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk dat die ander compleet verkeerd zat. Kans is heel groot dat ik het niet was en ik ben ook zeker geen engel in het verkeer ;-)
toniominestrone zegt
Negeren, voor je het weet heb je mes tussen je ribben!
wickedtheg zegt
Meestal zuchten en rustig afstand nemen of er juist vol gas vandoor gaan. Weg van betreffende malloot. Heb me een paar keer laten uitdagen en dat leidde nou niet echt tot minder irritatie… (ergste wat ik ooit heb meegemaakt is dat een auto me achter zich wilde laten met 50km/u midden op de A2 van Den Bosch naar Utrecht. Doodeng. Kon er echt niet langs. Aanleiding weet ik niet eens meer. Disproportioneel in ieder geval)
joel1987 zegt
Over het algemeen probeer ik rustig te blijven, gefrustreerd worden, schelden o.i.d. helpt helemaal niets…
Maar dat lukt dat me niet altijd….
Als ik haast heb en er blijft iemand vrolijk links rijden terwijl dat niet nodig is, dan zit ik er te dicht achter en zijn het niet alleen vriendelijke woorden over de rij-eigenschappen van mijn voorligger….
Bewust worden van m’n eigen gebreken helpt me ook wel wat ;-)
geelbarrel zegt
mooi weer… rij je op een dijkje langs een grote rivier, genieten van het uitzicht…. andere wegdeelnemers als motorfietsen en fietsers ook genieten. Je geeft elkaar de ruimte, ach als de weg breed zat is ga ik niet meuten over het verlaten van de fietsstrook door een wielrenner. Ook niet als je steevast naast elkaar blijven fietsen. Maar hier en daar zijn wat drempels aangelegd om het verkeer rustig te laten voortkabbelen en er geen Nurburgring-esque taferelen te krijgen. Dan krijg je opeens erg last van die mannetjes in te krappe broekjes. (hoe krapper de broek, hoe benauwder de geest…..) Je remt wat af als automobilist en rijdt rustig over de drempel. In mn achteruitkijkspiegel zie ik gewoon de groene stukjes spinazie zitten va de schreeuwende wielrenner… zo dichtbij. Tsja, na drie drempels had ik het wel gehad met het heerschap dat op deze zijn eigen en mijn weggenot bedierf. Ik besloot hem maar wat af te koelen door mn voorruit schoon te sproeien. De rust was gelijk weer terug……
Dutchdriftking zegt
@geelbarrel: haha held! Ik Had toch een brakecheck gedaan. In deze tijd van het jaar heb ik de rechter ruitensproeier altijd een kwartslag gedraaid om wielrenners indien nodig af te koelen.
Crosscabouter zegt
Snap ik…. en ik mag ook graag onderdeel uitmaken van de spandex brigade. Verkeer maak of breek je met z’n allen. Dan maar een minder hoog gemiddelde op de fiets
flatsix010 zegt
Je moet vooral genieten van de domheid van bestuurders die zich zo enorm opwinden of als een malloot rijden. Er op reageren is vaak hetgeen waar ze op uit zijn.
Zo werd ik een keer afgesneden op een voorrangsweg. Nadat ik 1x kort toeterde stapte meneer uit om vervolgens te ‘vechten’. Gelukkig kon ik gewoon langs hem wegrijden met een vriendelijke lach.
karhengst zegt
Was het toevallig een Brit? En belangrijker nog, wist je niet wie hij was?
koeckenbacker zegt
@karhengst: who’s that?
– yeah, ME!!
tinnemans zegt
Ik maak me er niet (meer) zo druk over. Stressloos autorijden is veel fijner.
Spill1e zegt
Ik reed een keer op de a15 toen er een linksplakker voor me zat, na zeker 10km met genoeg ruimte gaat ie eindelijk naar rechts. Ik ga er voorbij en klap in het voorbijgaan in m’n handen. Zitten er 3 onverlaten in de auto die helemaal gek worden en mij daarna meerdere keren van een drukke snelweg proberen te drukken. Nadat ik op het laatste moment een afslag heb kunnen pakken en zij door moeten loopt het verder goed af. Maar sinds die dag vind ik alles goed…
hetkannietsnelgenoeg zegt
@spill1e: Dat is zeker schrikken
Spill1e zegt
Ik heb zeker 10min langs de provinciale weg stil gestaan om ff tot rust te komen. Hart zat tussen m’n oren
AbdelJabbar zegt
Ik laat het over het algemeen gaan. Maar als ik de kans krijg om iemand met m’n trucktuuter te laten schrikken dan sta ik wel te grinniken hihi
hetkannietsnelgenoeg zegt
Ik ben een klassieke heethoofd, als iemand me wat flikt, ga ik er meteen achterheen en probeer die klem te rijden of af te snijden met mijn snelle hothatch. Aan het eind van de dag ben ik zo uitgeput hiervan. Hoe zou dat nou komen?
willeme zegt
Ik heb altijd een paar lachgas-flesjes in mijn schoudertasje. Elke keer als ik mij irriteer, neem ik even een snuif met alle vrienden die in de auto zitten en dan gaan we gewoon relaxed verder. Lekker man. Niets mis mee.
tjorque zegt
@willeme dat lachgas moet in de inlaat! Ff 250pk erbij om harder te gaan ;)
bernoulli zegt
Tegenwoordig los je dat toch op met een dashcamfilmpje naar De Telegraaf, zodat ze als Aso van de Week voor het hele land voor lul worden gezet toch?
tuutertuuter zegt
Ik woon al een tijdje in Italië en ik kan je vertellen dat bij alles op de tüter rammen heel erg ontspannend werkt. Daarnaast is er nauwelijks ergernis bij de stoplichten, want rood licht is voornamelijk een richtlijn hier. Het is me vaak genoeg overkomen dat ik door rood reed en de politieauto niet zag. Nog nooit staande gehouden hiervoor, zij snappen het ook wel dat zolang je het 100% veilig doet het prima kan hier.
marcomanta zegt
Ik heb onlangs iemand aangesproken die geen richting aangaf bij het verlaten van de rotonde, toevallig was het een bekende en hij was het zich niet bewust, zo zie je maar.
xytras zegt
Jammer genoeg ben ik niet zo heilig als sommigen hier die nooit enige aanstoot geven aan de vele stoten die je dagelijks op de weg tegen komt. Ik mompel en vloek meestal wat in mezelf en als het echt er over gaat, komen er wat gebaren bij (geen middenvingers, dat vind ik wat ordinair).
Een tijd geleden werd ik op Nieuwjaarsnacht achtervolgd door een wagen die ik niet herkende, die steeds bleef toeteren, met zijn lichten flitsen en wat van links naar rechts over de baan reed vlak achter mijn eigen wagen.
Had al een paar x teken gedaan dat hij afstand moest houden, wat sneller gereden, wat trager gereden, niets hielp.
De kerel bleef mij achtervolgen en ik werd langzaamaan licht woest. Toen ik mijn oprit opreed en hij vlak ervoor stopte sprong ik uit mijn wagen en sprintte er naar toe…. bleek het een maat te zijn die ik al een tijdje niet had gezien en een nieuwe auto had gekocht! Waarom stopte je niet vroeg hij!? Wat een ei!
fredflinstone zegt
Ik scheld ze even rustig uit als ik alleen zit. Kom op compleet nieuwe scheldwoord combinaties en moet dan even lachen. Kan er wel slecht tegen dat sommigen met een gering snelheidsverschil inhalen. Die geef ik een duim naar beneden. Dan kijken ze triest in plaats van boos wat iets langer blijft hangen. Kan een heel boekwerk schrijven over de mensen die ik in het verkeer tegen kom. Ik zal zelf ook niet altijd even goed rondrijden, maar sommigen kunnen beter nog wat rijlessen aanvragen
camber24 zegt
Tja. Wat kan ik zeggen. Hoe meer kilometers ik reed, hoe meer ik het langs me heen liet glijden. Nu met Corona rijd ik echter veel minder en erger ik me weer meer. Onvolwassen. Niet nodig. Kinderachtig. Maar ja, zelf zou ik het ook graag anders zien.
Waar ik me niet aan stoor is als ik op de snelweg links rijd, vlotjes, en iemand die nog sneller wilt gaan komt bij me kleven. Ik ga dan naar rechts. Waar ik me kapot aan erger (vooral hier in België) zijn van die huisvrouwtypes die met de family mobiel in de bebouwde kom bij druk verkeer op je bumper hangen. Terwijl je 5 auto’s voor je hebt. Dan wil ik nog weleens een subtiele braketest doen. Meestal zie ik ze dan scheldend en druk gebarend in mn spiegel. Stiekem wel vermakelijk.
Ander werkpunt van me is het opjagen van onnodige linksrijders op de snelweg. Met name in Nederland vind ik de sufferds die links kneuteren met 104 km/u strontvervelend. Dan maak ik mezelf kenbaar door aan te komen stuiven. Even de spiegels opvullen door links wat te duwen en daarna indien nog nodig rechts wat te duwen. Heeft met de SUV meer impact dan met de auto van mn vrouw.
Verder ga ik agressie die naar mij toe gericht is eigenlijk altijd uit de weg. Je weet nooit wie je voor je hebt. Dus als ik een braketest krijg nav mn aso gedrag op de snelweg dan laat ik dat gaan. Getoeter of geknipper interesseert me ook weinig.
Laatste puntje zijn van die suffies die blijven staan bij een op groen springend stoplicht. Die zitten vaak op hun mobiel, dus de enige remedie is dan even een claxonnetje.
Onlangs draaide ik zelf in om in te parkeren, kijk over rechterschouder en ineens uit het niets een scooter in mn rechterflank. Hij moest vol in de remmen en schrok zich de pleuris. Raampje open en heb me uitvoerig geëxcuseerd. Meneer begreep het volledig en waardeerde mijn gebaar.
Verdraagzaamheid. Ik zou willen dat ik het zelf vaak veel meer had. Concrete tips hiervoor zijn welkom, maar heb ze hierboven nog niet kunnen vinden die bij mij goed zouden werken.
monsieurleloure zegt
Ik kan mij er enkel nog over verbazen wat voor soort capriolen sommige uit halen op de weg.
Eigenlijk is het soms best lachwekkend want 9 van de 10 keer sta je gewoon weer naast diegene voor het volgende verkeerslicht en kijken ze strak voor zich uit omdat ze weten dat ze voor lul staan.
tjorque zegt
Ik doe dat klepje op de pook open. Duw op een knopje en 4 sidewinder raketten lossen dat probleem gewoon op.
Gelukkig heb ik amper last van zo’n irritaties, (Raketten zijn duur!) omdat ik meestal met de motor rij. Daarmee sta je zelden stil en het is zoveel sensationeler dan autorijden zodat je altijd een net iets beter humeur hebt tov een rit in de auto (of niet rijden).
Dat helpt.
EnthousiaST220 zegt
Ik laat me niet opjutten door specifieke handelingen van andere verkeersdeelnemers. Veiligheid gaat immers voor alles. Dat geschreven hebbende kan ik me wel verbazen over de algemene achteloosheid van sommige bestuurders. Als je niet de discipline en/of vaardigheid hebt om een vervoersmiddel vlot door het verkeer te loodsen zonder een obstakel te worden dan doe het maar gewoon niet. Dit is iets dat ik vaak terug zie bij mensen die weinig rijden en/of rijden als stressvol of intensief beschouwen. Het openbaar vervoer is waarschijnlijk een betere keuze voor jou en veiliger voor iedereen.
cossiekiller zegt
Ik smeer meestal een zalfje als ik geirriteerd ben. Helpt meestal wel, heb een goeie apotheker.
Volvo_440_turbo zegt
Ik ben eens aan de lichten uitgestapt om te vertellen dat meneer met zo een gedrag best terug naar zijn eigen Arabisch land keert, honderden meters achter mij was hij met zijn lichten al aan het knipperen dat ik opzij moest terwijl ik hem zelfs op geen enkele manier hinderde, kon ook niet, de lichten sprongen op oranje en dan rood. Ik ging reglementair link naast de andere auto staan en had op tijd mijn pinkers gebruikt. Bovendien hou ik van stoplichtsprintjes en was mijn auto sneller dan degene van lichtenknipperende bestuurder.
karhengst zegt
Golf 3 SDI toevallig?
zippy1964 zegt
Ik sta rustig te wachten op een kruispunt om rechtsaf te slaan, komt er een collega bestuurder (petje achterstevoren op het hoofd, verder alles zoals cliché) links naast me staan om voor mij langs óók rechts af te slaan. Dat laat ik echter niet gebeuren er we rijden tegelijkertijd de weg op en aangezien ik rechts sta blijf ik voor hem. Dat het niet gewaardeerd werd bleek duidelijk uit de reacties die ik in mijn spiegel zag. Daar was echter de kous niet mee af want meneertje vond het nodig om me te gaan volgen, wat al snel bleek toen ik op mijn bestemming aankwam en hij nog steeds, druk gebarend, achter me zat. Ik ben toen maar doorgereden en ben een stukje verder rondjes blijven rijden tussen 2 rotondes die ca. 200 mtr. van elkaar liggen. Toen hij dat door kreeg haakte hij af en vervolgde zijn weg. Ik ben zelf niet van het kaliber Rico Verhoeven dus in een rechtstreekse confrontatie had ik geen trek, maar wat een stelletje licht ontvlambare idioten rijden er tegenwoordig toch op ’s lands wegen. Pfff.
screwloose zegt
Een beetje humor komt een heel eind maar de mensen die het echt expres dien kan je net zo goed laten want die keer je toch niks.
kan ik met mijn kever uit 1957 op de linkerbaan bij het stoplicht ga staan zie ik mensen achter me al boos worden. Helaas kan ik niet rechts staan want ik moet een afslag verder linksaf. Met een normale auto geen probleem maar probeer met 30 pk en semaforen maar eens op die linkerbaan te komen!…
Als je mensen dan spreekt snappen ze het. Anders gaan ze je vol gas rechts voorbij.
En sommige mensen zijn gewoon achterlijk. Als ik met 30ngraden op de motor zit piep ik even voor bij het stoplicht, ik ben toch wel eerder weg en dan houd ik wat rijwind.
Totdat een rijschool instructeur (!!!!) Zijn deur voor me open gooit omdat ” ik een aso ben!!” Die man heb ik alleen maar in stomme verbazing aangekeken terwijl ik in zijn deur geparkeerd stond. Ik heb mijn motor uit z’n deur gehaald en ben weggereden.
Later op de dag zijn baas gebeld wat hier bij aan de hand was, licht geval van overspannenheid…….