De babbelbox vandaag: heeft Lando Norris terecht een straf gekregen?
Het was genieten geblazen, gisteravond in menig woonkamer. Een titanenstrijd tussen Lando Norris en Max Verstappen op COTA leverde minutenlang vermakelijke televisie op. Iedereen dacht dat zodra Norris in de buurt van VER kwam, deze gemakkelijk zou inhalen. Niets van dit alles, Verstappen wist de deur lang dicht te houden. Waardoor Norris meerdere ronden tegen de kont van de Red Bull zat aan te kijken.
Lando Norris straf
Uiteindelijk wist Norris de Nederlander in te halen met een controversiële inhaalactie. Via de buitenzijde, met vier wielen van de baan. leaving the track and gaining an advantage, aldus de FIA. Een vijf seconden penalty voor Lando Norris, waardoor Max Verstappen als derde eindigde.
Bij McLaren schreeuwen ze moord en brand en bij Red Bull verwijzen ze naar de FIA. Met een roze bril komt Max er inderdaad lekker uit, maar in hoeverre ben jij het eens met deze beslissing? Max had brede schouders en liet inderdaad weinig ruimte voor de Brit.
Het verstandigste wat Norris kon doen was remmen, weer achter de Red Bull aansluiten en hem ‘netjes’ inhalen in de ronden daarna. In plaats daarvan gebruikte Norris de ruimte om voor Max te eindigen en onder instructie van McLaren door te rijden. Met uiteindelijk een penalty tot gevolg.
In de strijd om het wereldkampioenschap is dit nu het gesprek van de dag. Hoe terecht was de penalty en deed Max niet te breed met zijn auto? Buzz in de Formule 1, we hebben het gemist. Norris heeft elke punt nodig, dit resultaat helpt daar niet bij. Tegelijkertijd moet de coureur in de spiegel kijken. Zijn pole position werd meteen in de eerste bocht al weggekaapt, met een Leclerc die P1 wist veilig te stellen. Blijft mooi, dat Italiaanse volkslied.
Aankomend weekend is de Grand Prix van Mexico. We hebben de nacho’s al ingeslagen.
kniesoor zegt
Fanmodus aan : Tuuuuuurlijk ! Fanmodus uit. 🥳
rob5nismo zegt
Ja in het verleden heeft max kimi buiten de baan om ingehaald en dat was ook gewoon straf voor dhr verstappen
megaand zegt
Bedoel je op COTA? Volgens mij was het Max die binnendoor aan Kimi ging in de snellere laatste bochten.
harrie zegt
Ja, maar wel net buiten de lijntjes binnendoor.
Die was een stuk discutabeler, zelfs Kimi was toen verrast dat hij alsnog naar het podium mocht. Met die in het achterhoofd is deze volledig terecht.
Allison Burgers zegt
Lando had aan moeten sluiten. Grote kans dat Max dan een straf had gekregen voor het buiten de baan forceren. Nu ging Lando full Mario Kart inhalen 10 meter naast de baan. Dan maak je het de stewards wel heel makkelijk.
HZW zegt
Absoluut, Norris is er nog goed vanaf gekomen met 5 seconden straf.
Hij had eigenlijk 10 seconden straf moeten hebben.
Hij kreeg er nu 5 voor inhalen buiten de baan met het behalen van een voordeel.
Maar dit was ook gelijk zijn daadwerkelijke overtreding voor track limits, hij had namelijk al de waarschuwing voor 5 seconden straf als hij weer een track limit overtreding zou begaan, en dat was hier het geval.
Dus hij maakte 2 overtredingen in 1 actie, en heeft dus het geluk dat hij er maar voor één een 5 sec straf kreeg.
Edge zegt
Norris had 10 seconden straf moeten hebben, maar niet op basis van track limits. Het is namelijk zo dat een track limits overtreding in de laatste bocht dubbel wordt gepingd in het systeem omdat je daar voordeel uit haalt bij je huidige en volgende ronde. Daarom kreeg Norris ook pas na de finishvlag de zwart-witte vlag voor track limits.
Hij had 10 seconden straf moeten krijgen op basis van het feit dat coureurs voorafgaand aan het seizoen met de FIA afgesproken hebben dat de minimale straf van +5 seconden te licht is, en dat +10 seconden de nieuwe norm zou worden. De stewards hebben de hele race 5 seconden uitgedeeld voor dit soort vergrijpen dus in dat opzicht waren ze consistent en zou het raar geweest zijn als Norris als enige 10 seconden had gekregen, maar het is wel wat ze eigenlijk hadden moeten doen.
italia007 zegt
Volgens de regel was de straf terecht. Maar zoals die slapjanussen van Viaplay ook al zeiden (eindelijk zeggen ze iets verstandigs); de regelt nodigt uit om te divebomben en er zodoende misbruik van te maken. Max heeft dit (vanuit zijn oogpunt) tot in perfectie gedaan..
dunhozzie zegt
Precies. Is het goed voor sport? Nee. Was het oneerlijk om hem zo in te halen? Nee.
Maar de stewards waren consistent en de regel is überhaupt nodig omdat het anders een hellend vlak wordt. Dus tot we gravel terug hebben, is dit de minst slechte optie.
Robert zegt
Gelukkig luister ik altijd naar de slapjanussen van Sky; die hadden het over een ’textbook masterclass defensive driving for future F1 drivers’ van Verstappen. En na de zoveelste herhaling van ‘het’ moment concludeerden ze al dat Norris er hoogstwaarschijnlijk niet zonder straf onderuit zou komen.
royaledeluxe zegt
Goh Future Drivers… Gasly, Tsunoda, Russell en nog een paar ander hebben dit weekeinde ook 5+ sec. gekregen voor exact op dezelfde manier in te halen, dat will zeggen dat het laat uitremmen door heel wat andere van hun concurrerende collega’s zeker even goed is gedaan. Als er een ding was waar je blij kon van worden is dat de ‘stewards’ het consistent hebben gedaan deze keer.
audirs3 zegt
Ja was terecht. Toen bekend werd dat ze het onder investigation gingen nemen had hij ook gewoon eieren voor zijn geld moeten kiezen en de plek terug moeten geven, waren nog paar ronden te gaan voor een nieuwe poging
seatleon zegt
Het probleem is niet zozeer dat dit coureurs uitnodigt tot bepaald gedrag, dat is namelijk het gevolg van iedere regel in sport. Je kunt Max dus niet aanrekenen dat hij Norris tot een fout dwingt omdat dat voor hem gunstig is in het licht van de regels. Het probleem is dat de regels ervoor zorgen dat de wedstrijd wordt beslist in kamer van de stewards. Iedereen kon zien dat Norris iets sneller was dan Max, maar dat hij niet echt de overspeed had een goede inhaalactie in te zetten. Ook als Verstappen niet wijd was gegaan had Norris het waarschijnlijk niet gered in die bocht.
brammetjedeb zegt
Ho ff. Norris reed gewoon niet op het niveau van een Verstappen. Pas toen hij na meerdere rondes eindelijk doorhad dat Max de bocht voor de eerste DRS zone veel ruimer nam om eerder op zijn gas te kunnen deed norris dat ook en kon gelijk een actie plaatsen. Toen Max vorig jaar de dominante auto had duurde het geen meerdere rondes eer er ingehaald werd. Max Verstappen lijkt een combinatie te worden tussen Senna en Prost. Natuurtalent en super berekenend!
seatleon zegt
Ik zeg toch ook dat Norris er niet overtuigend langs ging? Naar mijn mening reed Max prima, gelet op de situatie en het beschikbare materiaal. Maar ik vind het jammer dat de uitslag na de race wordt ‘bepaald’ dmv een pop-up. Ik denk dat er wat dat betreft maar 1 oplossing is en dat is grind naast de baan. Dan laten ze het wel uit hun hoofd.
brammetjedeb zegt
Ik bedoelde dat hij wel degelijk overspeed had maar het niet uit de auto kreeg. Net als Perez. Als je die af en toe bochten ziet nemen en vergelijkt met Max is een wereld van verschil. Norris had doe overspeed maar doordat hij de bocht anders aansneed kon hij minder snel op zijn gas waardoor hij net tekort kwam op einde rechte stuk.
En ja, grind naast de baan en aanpassing regel omtrent inhalen bij voorliggen apex lijkt me zeker een zeer welkome aanpassing.
seatleon zegt
Op die manier. Dat ben ik met je eens.
nicolasr zegt
Ik vind het lastig. Want nu kunnen we niet meer roepen dat ze ‘allemaal tegen Max zijn’… ;-)
Dutchdriftking zegt
Volgensmij deed Max zelf in ronde 1 precies hetzelfde, echter zijn ze dan wat minder streng… Ook hier geldt, gewoon een grindbak, dan ben je er vanaf.
Allison Burgers zegt
Wie haalde hij daar 10 meter buiten de baan in die in de apex voor lag?
Dutchdriftking zegt
Carlos.
I Love Porsche zegt
Max: forcing another driver off the track= 5 seconds penalty
Lando: leaving the track and gaining an advantage= 5 seconds penalty
Lando: exceeding track limits for the fourth time= 5 seconds penalty
Dus netto Lando +5 seconden is een prima uitkomst.
Ghiacciato zegt
Dan zou Piastri als derde zijn geëindigd. En dat zou vast meer onrust/strijd bij McLaren hebben opgeleverd dus eigenlijk nóg beter dan dit ☺️
Edge zegt
Er is geen sprake van forcing another driver off the track omdat Verstappen bij de apex van de bocht voor Norris zat. Daardoor mocht Verstappen de lijn door de bocht bepalen en hoefde hij géén autobreedte ruimte voor Norris te laten. Het van de baan gaan is volgens de regels dus volledig aan Norris zelf te wijten.
Ook is er géén sprake van een vierde keer track limits voor Norris. Het buiten de baan gaan tijdens zijn inhaalactie op Verstappen was zijn tweede keer dat hij gepingd werd voor track limits. Tijdens de laatste ronde werd hij een derde en een vierde keer gepingd, maar dat was in bocht 19. Het bijzondere daarvan is dat het buiten de track limits in die laatste bocht gaan automatisch twee keer wordt gepingd in het systeem omdat zowel je huidige rondetijd als die van de volgende ronde geschrapt wordt. Voor het bestraffen van het misbruiken van track limits geldt die echter gewoon als één overtreding. Norris werd dus vier keer gepingd door het systeem, maar heeft maar drie overtredingen begaan en kreeg daarom terecht alleen de zwart-witte vlag na de finishlijn.
rwdftw zegt
Inhalen doe je op de baan, tussen de lijntjes. Het probleem voor Lando: Max is a tough nut to crack. Als je steeds hetzelfde probeert krijg je steeds hetzelfde resultaat. Lando toont hier gebrek aan creativiteit.
Uiteindelijk gaat Lando buiten de baan en komt voor Max weer terug. Sky had het er meteen over dat dat zo niet mocht en dat hij een straf zou krijgen. Ze dachten ook aan een tracklimits straf maar die telde achteraf niet mee. Hoewel ze volledig pro-Brits zijn waren ze het eens met de straf.
Roze bril : ik ook. Het was een heel mooi gevecht om te zien. Max verdiend derde? Nee niet echt want de McLaren was veel sneller. Maar de overtreding en de straf maakten deze uitslag.
Richmond zegt
Klopt, Norris is vrij voorspelbaar met zijn inhaalacties waardoor max ook goed kon verdedigen. Norris deed geen schijnbewegingen om Max in de val te lokken door hem te laten denken dat hij binnendoor ging en dan proberen juist buitenom te gaan en andersom.
Daarnaast iedereen en zijn moeder weet dat een coureur zoals max, zoals Alonso, zoals Hamilton zich niet de kaas van het brood laten eten en dus de auto laten staan. Daar heb je als aanvallende partij rekening mee te houden door of veel sneller of slimmer te zijn.
potver7 zegt
Waarom zou Max niet verdiend derde zijn? F1-racen is meer dan alleen de snelste auto hebben, of de snelste coureur zijn. Als Max succesvol een snellere coureur achter zich weet te houden, dan heeft hij die plek verdiend door slim te verdedigen. Max reed op die plek door goed te racen en het maximale uit de auto te halen, Lando reed achter hem doordat hij zich niet goed wist te verdedigen tegen aanvallen in bocht 1, ronde 1.
Niet omdat het Max is (de hele hype om die man ontgaat mij volledig) maar omdat die derde plek het resultaat is van 56 rondjes reglementair racen.
rwdftw zegt
Lando was echt een klap sneller. Tot aan de vlag liep hij 4 sec uit op Max. Met een geslaagde poging was Max gewoon 4e geworden.
potver7 zegt
Ik denk dat ze bij McLaren stiekem ook wel weten dat de straf terecht was. Maar dat ze Lando opdracht gaven het plekkie niet terug te geven was vooral heel strategisch: dan was het momentum weg, en er waren bijna geen rondes meer over om er weer bij te komen en een nieuwe poging te wagen. Nu zat hij ervoor, en was er altijd een (héél klein) kansje dat de stewards géén 5 seconds penalty zouden geven, of een straf aan Max zouden geven wegens forcing another driver off the track.
Kortom, vanuit McLaren gezien was de kans dat Lando nu als derde geklasseerd zou worden goter dan wanneer hij het plekje zou teruggeven en het nog een keer moest proberen.
gallardogt zegt
Hoogste tijd voor aanpassing van het reglement:
Wanneer ten gevolge van een divebomb inhaalactie allebei buiten de baan belanden worden beiden daarvoor bestraft.
Op die manier is het niet meer mogelijk tijdens een divebomb actie onbestraft de baan te verlaten om je positie te verdedigen.
Richmond zegt
Her is geen divebomb als je de verdedigende partij bent..jij gaat dan als eerste de bocht in.
mark997gt3 zegt
Helemaal mee eens. Max deed geen moeite de bocht te halen. Gewoon zo laat mogelijk remmen zodat Norris niet in kon sturen. Max haalde de bocht ook niet. Norris had geen keus dan nog verder de bocht te missen anders was het huilen geblazen.
Max is echt zoals Schumacher. Je komt er niet voor bij zonder dat je auto aan gort ligt.
Die reputatie gaat hij veel plezier van hebben in de toekomst.
drdre1 zegt
Idd, je zal de reputatie als Schumacher hebben, dat wil niemand.
Richmond zegt
Ook dat is racen, je hoeft het de ander niet gemakkelijk te maken. Norris had er ook achter kunnen blijven. Eieren voor zijn geld kiezen, of de binnenkant kiezen. Norris kiest er zelf voor om aan de buitenkant te blijven en zichzelf daarmee bloot stellen voor zo’n actie.
Edge zegt
Binnenkant kiezen was geen optie. Verstappen positioneerde zijn auto echt perfect in die bocht. Als Norris de binnenkant had willen claimen had Verstappen gewoon zijn rem niet losgelaten en had Norris alsnog nergens heen gekund.
royaledeluxe zegt
Tuurlijk, we kunnen hen vragen gewoon uit de weg te gaan en het racen helemaal op te geven… Divebombing bestaat al heel lang en ik zie niet in waarom we weer een regeltje nodig hebben. Er zijn er al genoeg die het racen moeilijker maakt.
GJZ zegt
Kort en bondig antwoord, volledig terechte straf
ponnie zegt
Sterker nog, toen tijdens de race het commentaar meerdere malen aanhaalde dat er misbruik gemaakt kon worden van het buiten de baan forceren van de inhaler vermoedde ik al dat max dit ging doen.
gallardogt zegt
Lijkt mij wel logisch netjes binnen de lijntjes te blijven kleuren als je aan de het verdedigen bent. Anders ga je maar even in de hoek staan.
ponnie zegt
Zo’n kinderlijke zin heb ik echt nog nog nooit eerder gelezen.
dracae zegt
Ik snap best dat hierover gediscuteerd wordt. De FIA en haar stewards zijn regelmatig niet erg consequent en als ze dat wel zijn is het soms nog niet te volgen. Hier heeft Verstappen hoe dan ook mazzel gehad, want Norris was gewoon sneller.
Er zijn scenario’s mogelijk waar Verstappen straf had gekregen, of beiden.. of Norris een dubbele straf en Verstappen een enkele. Uiteindelijk denk ik dat Norris en zijn team het niet handig hebben aangepakt, door van deze situatie gebruik te maken om ervoor te komen en dan ook te blijven.
Dat was de echte fout hier en dus is de uitkomst goed uit te leggen.
Edge zegt
Verstappen heeft dit gewoon heel slim aangepakt. Doordat hij met zijn remactie als eerste bij de apex was, mocht hij de lijn door de bocht dicteren. Norris zat bij de apex te ver achter Verstappen om te kunnen spreken van een inhaalactie, dus Verstappen hoefde ook geen autobreedte aan ruimte te laten en maakte daar handig gebruik van door zijn auto positioneren dat Norris er simpelweg niet langs kon. De binnenkant was geen optie, want dan had Verstappen zijn rem niet losgelaten, en de buitenkant was zoals we allemaal hebben gezien ook geen optie zonder van de baan te moeten gaan.
Je hebt dan als Norris twee keuzes: Fatsoenlijk remmen, door de laatste paar bochten in Verstappen’s versnellingsbak hangen en hem onderweg naar bocht 1 uitremmen met DRS, of een illegale inhaalactie buiten de baan doen. Norris koos dat laatste en kreeg daar een straf voor die lichter is (5 seconden ipv 10 seconden) dan wat de coureurs en de FIA voorafgaand aan het seizoen hebben afgesproken. Bij McLaren morgen ze dus niet klagen, en zouden ze de stewards juist een bloemetje moeten sturen omdat hij 5 seconden cadeau heeft gekregen.