En dan doelen we niet op wanneer de weg vrij is, of een tijdsbepaling in de breedste zin van het woord. Nee, we vragen ons af na hoeveel tijd jij vol gas durft te geven na een koude start.
Wij autoliefhebbers weten het wel; bij een koude motor moet je rustig aan doen. De olie is nog koud en stroperig en het metaal van de motor moet nog een beetje uitzetten enzo. Een koud blok met vol gas op zijn falie geven is een doodzonde.
Maar veel mensen doen het toch. Althans, dat zie ik toch geregeld. Als je ziet hoe mensen soms na een koude start wegscheuren, denk je toch al gauw dat je met een sadist te maken hebt. Eentje die erop kickt om het arme mechaniek moedwillig te bezeren.
Wanneer geef jij vol gas na een koude start?
Bovendien zijn er veel mensen die zich laten beetnemen door het metertje wat de temperatuur van de koelvloeistof aangeeft. Als dat keurig op het midden staat, denken zij dat de motor op bedrijfstemperatuur is. En da’s dus niet het geval.
Het gaat namelijk niet om het water, maar om de olie. Zoals net ook al gezegd. Dat duurt echt een stuk langer om op temperatuur te komen. Bij sommige auto’s ben je wel een half uur bezig voordat het allemaal een beetje in orde is en je minder schade aan de bewegende interne delen toebrengt.
En even voor de zekerheid; stationair warmdraaien mag dus niet hè?
Hoe snel krijg je een auto warm?
Overigens moet ik zelf zeggen dat ik het weleens anders heb aangepakt hoor. Toen ik een jaar of 19 was, had ik een baantje bij de lokale Hilversumse pizzakoerier en die reden rond in van die charmante Daihatsu’tjes. Cuores, waren het. Mijn collega’s en ik vonden dat echter zulke schijthokjes, dat we er alles aan deden ze zo snel mogelijk kapot te krijgen.
Daarom was het dus zaak om hem na een koude start zeker 10 minuten niet uit zijn 1 te halen, terwijl je al hortend en stotend in de begrenzer reed. Mooi meegenomen, ze haalden dan precies 50, hoefde je ook niet op je snelheid te letten binnen de bebouwde kom.
En met een goeie Cuore, deed je dan een week. Zou Hans Teeuwen gezegd hebben… Nee, niet heel professioneel, maar laten we het jeugdige domheid noemen. Maar het was wel een leuk verhaal, toch?
En hoe doe jij het met een koude motor?
Maar we willen het van jou weten. Wanneer geef jij vol gas nadat je de motor koud hebt gestart? Oh ja, alle Teslaboys en andere berijders van een elektrische auto zijn uitgesloten van deelname. Die kunnen meteen vol ‘gas’.
Jahaaa, we weten het inmiddels wel…
cossiekiller zegt
Als de koelvloeistof op temperatuur is, en dan nog enkele minuten wachten.
2e vereiste is dat mijn vrouw niet naast me zit.
alcantara zegt
Als de olietemperatuur 85-90 graden is. Oftewel na 10-15 minuten.
Toen ik nog een leaseauto had was het altijd vol in de toeren jagen met koude motor, mooie tijd was dat.
mrtrex zegt
Met de M3 als de olie boven de 80 graden is. Met de daily kijk ik wat minder nauw.
E34M5Touring zegt
Mijn auto heeft een olie temp meter ipv koelvloeistof. En er word pas getrapt als die op de juiste temp staat. Koud trappen is echt funest.
De Fleetwood word pas na minimaal 20 min rijden belast. En zelfs dan kalm an. Maar daar gaat ook wel wat olie in dus dat duurt ff.
Homer55 zegt
Awww, de etron rijder mag niet meedoen.
stekkerkoning zegt
De e-tron was de enige elektrische auto die wel eens vroeg om nieuwe olie. Want onderhoudsintervalcomputer overgenomen van de fossiele soortgenoten.
Flutterbear zegt
Vol gas vanaf start, elektrische motoren zijn superieur. Bedankt Tesla! Nee die andere..
bitd zegt
60graden olie en dan wat opbouwen
Johanneke zegt
Een beetje nerd (ik dus) heeft zo’n 6 euro bluetooth ding in zijn ODB poort zitten en weet precies wanneer de olie op temperatuur is.
jeebee zegt
Hoe doe je dat? Tips?
Johanneke zegt
Ik heb een ELM327 (google maar). Die plug je in, en er zijn legio apps op je telefoon waarmee je real time data kan aflezen, maar ook foutcodes enzo.
B00G1E zegt
Aliexpress staat er vol mee, goede app die gratis is heet Torque. Aliexpress stuurt soms ook gratis de premium gekraakte apk’s mee op een cd maar de gratis versie is eigenlijk al voldoende.
O plaat zegt
Bij de oldies wanneer de temperatuur meter 1/4 aanduidt. Bij de daily als de thermostaat open staat. Bij de leasing op de zaak maakt het mij niet uit.
peter_akerboom zegt
Als de olie 80+ graden is.
En daarvoor proberen voor 2k toeren te schakelen.
Ben zuinig op m’n 1.6 TDI ;)
joejojo2012 zegt
Passat of Golf? Doe in ieder geval precies hetzelfde als jij. Vooral dat rond 2000 toeren schakelen. Afgelopen week was het hier in Roemenie -15 graden in de vroege ochtend. Dan wil je de boel rustig opwarmen
B00G1E zegt
Ik had een a3 met 1.6TDI, lease bak, maar het duurde bij koude temperaturen echt bijzonder lang voordat die op temp was.
watchhok zegt
Na 15 min rijden (m40i & c63s)
En als ik bij de amg naar de meters kijk is het ook wel 15 min
schuimbekje3 zegt
Auto schakelt zelf eerder met koude motor, meestal rond 1500-2000 rpm, bij 90 olie en 90 water kan de kraan open van 450 paarden
Steven zegt
Met mijn eerste vier japanners altijd de eerste 12km onder de 2500rpm gehouden, daarna kan t al wat gekker. Nooit olie verbruikt. 2 honda’s, toyota en een daihatsu
balliere zegt
Na 15km
spector zegt
Netjes wachten tot de olie 80 graden is, daarna kan het tempo langzaam een beetje opgebouwd worden. Het RS blokje moet wat langer mee…
tysson zegt
90° olie, zit bij M340i in apart menu
dikkereinier zegt
In mijn M440i helaas niet. Wel kan je vragen :”hey BMW, wat is de olie temperatuur “.
geelbarrel zegt
In mn Giulia zit geen koelwatertemperatuur meter, maar juist een olietemperatuur meter! Dat hebben ze dan weer wel begrepen bij Alfa (wat niet? :: die engineer die de stoel- en stuurverwarming laat doorwerken bij zwakkere accu maar de spiegel- en achterruitverwarming laat uitschakelen moet een kouwelijke trien zijn die veiligheid boven comfort niet snapt)
ArnoldH zegt
Vroegah toen ik nog mijn hobby auto mr2 had deed ik in de polder tot de snelweg rustig aan. (Ca 10min) en daarna voerde ik stapsgewijs het op, de eerste 5 a 10 min (van noordeloos tot Gorinchem) 90 a 100km/h en vanaf Gorinchem ging het gaspedaal wel naar beneden.
zjos zegt
Bij het eerste de beste oranje stoplicht,….
kareljansen zegt
Praktisch nooit, maar het eerste kwartier sowieso niet.
ggj1987 zegt
Na 15-20 min. rijden. Tot die tijd probeer ik achter een vrachtwagen te rijden of rijd ik max. 100 op de snelweg. Schakelen bij 2500tpm. Als hij goed opgewarmd is, trek ik hem af en toe een beetje door maar niet naar het rood. Is ook niet nodig vind ik en zo spannend is de motor niet.
racerx zegt
Als de olie warm is (olietemperatuur meter ipv water, erg handig).
hugoe zegt
M’n R56 Cooper S schakel ik koud tussen de 2500 – 3000 tpm, nooit er boven.
Koelvloeistof op temp -> tot 4000 tpm.
Olie op temp -> alles daarboven, maar niet heel vaak eigenlijk.
Richmond zegt
Ik heb ook een r56 s en heb geen olie of kvs temp. Dus hoe doe jij dat dan?
hugoe zegt
Ik heb een OBD reader in de meest linker ventilatie rooster verwerkt.
Ding leest een heleboel af.
kennone zegt
Met de luchtgekoelde Duc als de olie rond de 80/90 grade is en met maar met zo’n 60/70 grade durf ik ook wel wat gas te geven maar niet vol en zeker niet door zijn hele toeren gebied.
Met de auto is het echter een ander verhaal, heb geen water of olie temp in de Volvo zitten, dus gok op +/- 10km of 15 tot 20min. (Weet dat de olie van de BMW 130i die we ooit hadden rond die kilometers of tijd op ongeveer 90graden zat.
Echter voel ik wel aan de Volvo als de olie warm begint te worden. Bak schakelt dan soepeler en de auto loopt mooier.
Dutchdriftking zegt
Ik baal vooral dat ik geen olie temperatuur meter heb. Vroeger met de VR6 had ik die wel. Koelwater 90 graden betekend olie zo rond de 50. Vanaf 70 graden olie kwam ik boven de 3.000 toeren en vanaf 84 graden ging het gas er op. Lange stukken Autobahn werd hij altijd wat warm. Vanaf ongeveer 116 graden liet ik de snelheid weer onder de 200km/h zakken. Met de huidige diesel blijf ik tot ruim na het moment van 90 graden water op max 2.000 toeren rijden. Overigens zegt toerental niet alles. Vol gas max turbodruk bij 1.500 toeren en dan shortshiften bij 2.000 doe ik ook niet met koude motor.
retsok zegt
Na minimaal 20km geef ik pas vol gas.
rogerzz zegt
De BMW met een olietemperatuurmeter; als die iets vanaf de 70 graden (laagste stand) omhoog wil bewegen dan kan het heus wel. De Audi heeft alleen de watertemperatuur; als die richting de 90 gaat dan zal de olie ook wel wat dunner zijn en kan het ook wel. Gek dat olietemperatuur niet standaard in elke auto zit eigenlijk..
Ik rij sowieso de eerste kilometers nooit plankgas, maar dat ik een keer plankgas rij (alleen op de snelweg) zal vast gebeuren. Maar bij ‘The Carmudgeon Show Podcast’ kwam eigenlijk boven water dat je veel sneller dan je denkt al volgas kan rijden volgens Jason Cammisa die een motor-engineer ging quoten, als het blok bij wijze van 50 graden is dan is het al probleemloos.
piebepost zegt
Als mijn temperatuurmetertje halverwege de midden is. Nooit bij stilgestaan welke temperatuur dat precies is, kennelijk van de koelvloeistof?
Doe het al jaren zo in mijn ouwe V50 met 1600 Ford motor. Heb er nog nooit iets geks of buitensporigs mee gehad.
René zegt
Traction Avant die 1:7 rijdt en maar 56PK produceert. Dan weet je waar de rest heen gaat. Is dus zo op termperatuur.
kniesoor zegt
Ben opgegroeid met ouwe Alfa’s, die Nord-blokken zijn tamelijk gevoelig voor bedrijfstemperatuur en op het gaspedaal stampen. Ik rij met elke oto alsof het zo’n ouwe Alfa is. De BMW heeft een olietemperatuurmeter, de kever ook, daar is het een kwestie van op het metertje kijken. De daily beschikt daar niet over, dus gaat op gevoel. Rij daar sowieso heel beheerst mee, ding is hoe dan ook traag als dikke stront, stampen heeft werkelijk geen enkele zin.
Estate_of_mind zegt
Nooit, ik krijg van de Auris nou nooit het idee dat hij echt zin heeft in vol gas dus ik rij gewoon met het verkeer mee ;)
zlover zegt
Na 20 a 30 kilometer afhankelijk van hoe warm het is. Als de koelvloeistof op temperatuur is durf ik wel boven de 2500 tpm te komen.
faalhaas zegt
Elke keer als ik ga tanken doe ik hem vol gas.
M240i zegt
De m240i (2017) heeft helaas geen olie temperatuurmeter. Via ‘hackje’ kan je alsnog temperatuur te zien krijgen, maar vereist nogal wat drukjes op de ‘rit reset knop’. Na 12/13 min is de olie meestal op 100 graden en dan durf ik wel te gassen.
Tip: ik heb in de iPhone een automatische task aangemaakt waarmee een timer van 20 min gaat lopen zodra de iPhone verbinding maakt met Apple Carplay. Na die 20 min weet je zeker dat je kan gassen.
faithnomore zegt
Nee? M340i wel, bij de sportdisplay ( waar je ook g kracht , kw en nm kan zien
M240i zegt
Helaas niet, vanochtend nog even de Sport Display gecheckt maar zie dan alleen HP en NM (gebruik ik nooit).
https://www.youtube.com/watch?v=pBtDu_EjlkY&t=205s -> handig trucje voor degenen met een BMW maar zonder een olietemp meter.
faithnomore zegt
Het hangt wellicht enorm af van je auto, motor en buitentemperatuur maar zoveel zit water en olie niet van elkaar af.
Ik gok 2 minuten eer water op temperatuur is en dan nog 1 minuut voor de olie. Mogelijks helpen de active flaps hier wel wat mee.
toyotavenray zegt
Pas nadat ik 10 minuten heb gereden.
En met stationair warmdraaien is onzin, Toyota hybride draait altijd stationair bij stilstand. Voor normale benzine motoren klopt dit wel.
mashell zegt
Heeft Toyota geen start stop automaat?
toyotavenray zegt
De motor moet op temperatuur blijven dus moet de motor draaien. Als hij eenmaal de gewenste temperatuur heeft bereikt kun je elektrisch rijden en ook tot stilstand komen.
De motor word gestart via een elektromotor in de transmissie.
mashell zegt
Toen ik nog brandstof reed: Na een minuut of vier. Twee redenen: één, je moet toch met een fatsoenlijke snelheid invoegen op de snelweg; twee, na vier minuten 2000 toeren per minuut zit je op 8000 / 4 cilinder = 2000 zuiger bewegingen, dan zit de olie echt wel overal. Daar gaat het om, op temperatuur raakt de olie vanzelf wel. Niet voor niets wordt daar geen metertje meer voor gemonteerd, dan rijden de mensen veel te lang als bejaarden…
Rick-dos zegt
Ik rij al tientallen jaren auto en heb al tientallen auto’s versleten. Mijn vuistregel is als de koelvloeistof temperatuur netjes in het midden staat dan gaat het gas er mooi op. In al die jaren nog nooit problemen gehad met een auto.
jcjc zegt
Het verbaast me te lezen dat er best wat mensen zijn die de leasesl*t gelijk aftrappen. Je houdt van auto’s, of niet… toch? Bovendien: beetje respect voor de techniek en degene die het betaalt/onderhoudt mag ook wel toch? Ben zelf autoverkoper en rijdt iedere demowagen keurig in en warm, opdat de eerstvolgende koper/berijder er een fijn/eerlijk vervoer aan heeft. Ik zal wel gek zijn…
Concreet: ca 15 tot 20 minuten zéker. De e46 325Ci nog iets langer, omdat die blokken echt slecht gaan op een te lage bedrijfstemperatuur.
camber24 zegt
Leaserijder hier. Ik rij nu EV dus uitgesloten van deelname. Maar daarvoor reed ik in een diesel leasesl*t, die ik ook altijd netjes warm reed. Eigenlijk niet zozeer uit respect voor de leasemaatschappij (ik vind dat ook vaak boeven), maar meer voor degene die de auto ooit koopt als hij einde lease is. Als particulier wil je dan een netjes bereden auto. Ik ben een te grote autoliefhebber om een auto af te trappen.
mashell zegt
Het verbaasd mij dan weer dat “liefhebbers” van sportieve auto’s beweren de eerste 20 minuten als bejaarden te rijden. A] dat is niet wat je in de praktijk ziet. B] het is ook nergens goed voor, de liefhebber moet toch wel weten dat de techniek robuust is.
sportevo zegt
Ik denk dat de groep die hier zit en dat beweerd niet representatief is voor de groep die jij in de praktijk buiten ziet. Die is veel groter en een hoop zullen wel een sportieve auto hebben maar niet omdat ze liefhebbers zijn.
karhengst zegt
60 reacties en slechts eentje met die aan je cliché voldoet…
Sowieso betaal ik die leaseslet toch echt zelf, maar dat is een ander verhaal.
Ben middels het service menu er achter gekomen dat de koelvloeistofmeter eigenlijk de temperatuur van de olie aangeeft. Ik vermoed dat de olie vanwege milieutechnische redenen ook met wat hulp extra snel op temperatuur wordt gebracht. Aangezien ik tussen de beurten nooit olie bij hoef te vullen terwijl de diesel gewoon regelmatig naar de 5000 rpm wordt getrapt wanneer goed warm, zal ik wel wat goed doen.
Stay Positive zegt
In de boordcomputer van mijn TT Roadster zit een olietemperatuurmeter verstopt. Die hou ik altijd in de gaten (niet handig, die verdwijnt na een seconde of 10 a 15 weer. Dus moet je m elke keer opnieuw selecteren). Pas als de olie rond de 90 graden is ga ik wat sneller rijden. Maar vol gas rij ik vrijwel nooit meer.
Pallas zegt
Wanneer het oliedrukmetertje en de boordcomputerlampjes zeggen dat het mag ga ik wat meer toeren maken, pas na 50km heb ik het gevoel dat ie echt los is. (’86 CX GTi Turbo) misschien overdreven voorzichtig
Onehp zegt
Lage toeren = hogere belasting en minder snel opwarmen.
Ik doe 3000-4000 benzinetoeren bij het opwarmen, met een heel lichte gasvoet = lage belasting en het relatief hoge toerental doet de olie snel opwarmen. Welk toerental hangt af van auto meestal hoor je wel wat de motor ‘leuk’ vindt.
Mijn autootje is zo in een 5-tal min op 70 graden olietemperatuur dankzij het kleine 3 cilindertje, en dan kan het gas er reeds op. Doe ik het te vroeg dan beperkt de ecu de turbodruk ook, dus lekker ‘veilig’ voor de motor.
willeme zegt
In de BMW 325d – die helaas er niet meer is – deed ik altijd extreem voorzichtig. De EGR was uitgeschreven, dus het duurt dan even voordat ‘ie op temperatuur was. Meestal gaf ik pas volgas na 20-25 minuten. Ook voor de automaat beter dat de olie goed op temperatuur komt. In de Audi na een kwartiertje. Maar daar rijd ik bijna nooit volgas mee. Benzine is duur enzo…
volvo480gtt zegt
Ik belast de 480 als de olie boven de 70 graden komt meer maar niet vol. Dat pas als de olie op 90 graden is.
De V60 geeft me geen informatie over wanneer de motor warm is. Daar gaat na ongeveer een 15min het pedaal wat verder naar beneden. Ergens mis ik het wel om zulke info af te kunnen lezen.
slowland zegt
Ik rij altijd als een ouwe zak :)
Mijn 6.2L V8 is sowieso niet vooruit te branden, dus het heeft helemaal geen zin om het gaspedaal in te trappen….
En als ik hem een keer intrap dat kost me dat meteen 55l/100km, ik vind het wel goed….
Fruitcake zegt
In een woonwijk en bij kleuterscholen.
Fr13ndlyGh0st zegt
Het veertje pas van het gaspedaal als de olie op temperatuur is, dus ‘s zomers na een minuut of 10 en ‘s winters eerder na 20min.
Meten is weten dus voor de auto’s waar geen olietemp weergave mogelijk was, was er een ScanGauge voor in de OBD :)
p993 zegt
Ik belast mn autos nooit echt. Oude porsche zowiezo onder 3k toeren houden als ie koud staan. je voelt het wel een beetje aan. Bij koud weer zeker kilometer of twintig/dertig….er zit toch ca 10 l olie in. Zelfs dan ga ik nog niet meteen boven 4k toeren. Zou het vaker moeten doen eigenlijk…
De volvo heeft geen tempmeter, maar die rijd ik altijd op gemak (onder 3k) Wat geeft dat een rust 😀
Kevinkevin zegt
Tja, ik heb een grote zware 7 zitsfamiliebak automaat. Als ik hier het dorp uit rij (20 seconden rijden) moet ik invoegen op een 80km provinciale weg. De automaat knalt dan doorgaans door naar de 4500+ toeren. In mijn vorige auto is de motor geheel vervangen bij 60K, die ervoor bij 110K.. (gelukkig bij beiden binnen de garantie). koop vooral mijn gebruikte auto’s niet 🤐
allesmetturbo zegt
De e55 amg rijd ik minimaal 20km warm.
De citroen c1 rijd ik niet warm. Gewoon volgas
sportevo zegt
Bij veel auto’s staat de meter van het koelvloeistof altijd keurig, bewegingsloos in het midden. Of je nu file rijdt, stil staat of normaal rijdt. Intussen varieert de daadwerkelijke temperatuur tussen een bepaalde grenswaarden van bijvoorbeeld 75 tot 110 graden. Als je dus denkt dat het water en dus de motor op temperatuur is als de meter van je koelvloeistof in het midden staat, dan heb je het mis.
Er zit een oliemeter in een aantal van onze auto’s en er gaat pas echt gas gegeven worden als de olie rond de 90 graden zit. En heb ik die meter niet, dan toch zeker wel een 10 tot 15 minuten rijden.
De auto warmt overigens minder snel op bij constant rijden, daar moet je ook rekening mee houden.
drtim zegt
M’n v70 2.5FT komt sowieso weinig boven de 2500 toeren. Rustig versnellen op een lekkere golf koppel
Robert zegt
Om de titelvraag te beantwoorden: niet.
Door vroeg op te schakelen houd ik het toerental beperkt tot 2000-2200 tpm, maximaal. Met een gangetje van 80 km/u bij 1500-1600 tpm in z’n zes op de cruise control over de provinciale weg, pas na een minuut of 6, 7 draai ik de autobaan op en dan weer met 100-105 bij 2100 tpm op de cruise control verder. Een korte versnelling tussendoor, bijvoorbeeld om fatsoenlijk in te voegen of in te halen durf ik dan wel aan.
Ook nu de auto bijna 2 ton op de teller heeft is er nauwelijks olieverbruik en is de olie na 12.000 km sinds de verversingsbeurt nog steeds helder, dus ook geen redenen om me zorgen te maken.
1000bochten zegt
Eerste 5 minuten tijd ik rustig. Daarna zit er al wat temperatuur in de techniek en sta ik wat vlotter rijden ook toe, maar nog geen hoge toeren en vol door halen. Dat doe ik pas na een minuut of 10. Ligt ook een beetje aan de snelheid; bij een lagere snelheid duurt opwarmen langer dan bij een hogere snelheid.
Who_carez zegt
Ik vind het zo bizar dat zelf de watertemperatuur meter uit veel auto’s verdwenen is. Mazda 3 mps, geen water temperatuur meter. Bmw m135i/m140i… Dat er in een ‘niet sportieve auto’ geen olie temperatuur meter zit kan ik nog begrijpen. Maar dat er sportieve auto’s zijn die zelf geen watertemperatuur meter meer hebben vind ik echt absurd.
Vroeger heb ik een paar keer een 206 gti gehad waar een olie temperatuur meter in zat. Mijn ervaring is dat als het watertemperatuur zo’n 90° aangeeft, de olie zo’n 65° is. Dus vanaf dan begin ik al wel eens het gas wat dieper in te drukken. Niet vol door revven maar vanaf dan is het rustige warm rijden wel gepasseerd :)
gregorius zegt
Toch wat geleerd. Ik heb er nooit stil bij gestaan dat de temp meter evt niet voor de olie is.
Bij mn M3; is het rode gedeelte van de toerenteller variable: als ie koud is, gaat ie een stuk minder hoog dan dat is warm is. Als ie koud is kom ik geeneens in de buurt. Echter; na 5 minuten geeft hij meestal al wel aan dat hij vol kan. Waarom hij dat dan al doet, en niet pas bij 30 minuten: geen idee.
Bij mn mercedes is alles digitaal; al moet ik zeggen dat ik op mn kantoor dagen, na 5-10 minuten rijden, bij de oprit van de snelweg; als t kan, de 40-130kmh (graadje of 8% bergop) altijd wel vrij vlot doe.
De Volvo van mn vrouw: ze rijdt vrij rustig; dus dat zal wel meevallen.
ericbmw2000 zegt
De dagelijkse auto moet nog wat langer mee dan vandaag, dus daar rijdt ik zelden volgas mee, en alleen wanneer je al ruime tijd onderweg bent.
De BMW’s hebben geen oliemeter, dus het gaat een beetje op gevoel. Met koude motor sowieso nooit volgas, gewoon rustig aan gas geven. En ik schakel niet te vroeg, de versnellingbak moet ook opwarmen, te vroeg schakelen dan valt het toerental te ver terug. Bouw het rustig op naar 3000 rpm en dan rustig doorschakelen. Zodra de bak een beetje soepel aanvoelt, dan is de motorolie meestal ook wel op temperatuur.
slakkie zegt
Ik ga bijna nooit volgas, alleen als het moet. En niets moet als de motor koud is, dus eerste 15 min moet niets
pier zegt
De Up heeft er olietemperatuurmeter (digitaal te selecteren in het display middenin). Vanaf 70 graden durf ik wel meer gas te geven. De Puma van de zaak heeft geen meter voor olie. Daar rijd ik redelijk normaal mee dus die heeft niet zoveel te lijden. Maar half gas of vol gas maakt niet zo’n groot verschil qua snelheid dus die blijft eigenlijk altijd wel onder de 4500 toeren.
stekel zegt
na zo’n 15 tot 20 km, dus dagelijks trap ik hem nooit in, want enkele rit is 13 km
maar in het weekend mag hij af en toe wel eens lekker los!
mrjlr zegt
Alle PHEV’s die ‘s morgens eerst elektrisch wegrijden. Dan moet er ineens vermogen geleverd worden. Bijvoorbeeld bij het oprijden van een snelweg. Dat kleine onderbemeten motortje moet dan direct koud hard aan het werk om het Obesitas mobiel op gang te krijgen. Die houden het geen lang auto leven vol.
Lang leven de PHEV….
mustang750supersnake zegt
zogauw ik van de oprit af ben…. auto is van 2004 met 2 ton op de teller…die gaat echt niet nu nog olie verbruiken…verbruikt ook geen druppel….hetzelfde met de vorige..een alto automaat (uit k geloof 94 ff niet zeker)..dat ding heb ik getrapt voor wattie waard was van de oprit tot t werk….t ding gaf geen krimp..deed me nog pijn ook toen ik em wegdeed want hij kostte geen drol…20,- tank vol, iets van 12,- verzekering en k geloof 11,- belasting…lachen…