![Lezersvraag: waar erger jij je aan bij online advertenties](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/rs6-audi-35993-816x612.jpg)
Een zo duidelijk mogelijke omschrijving van een online advertenties bij een occasions is het beste. Helaas heb je die garantie niet altijd.
De ene online occasion advertentie is de andere niet natuurlijk. Autobedrijven hanteren vaak een vaste formule, maar ook dat is niet altijd zo. Er zijn allerlei redenen te verzinnen waar jij je aan zou kunnen ergeren. In deze lezersvraag willen we weten waar jij een hekel aan hebt.
Onduidelijke foto’s. Missende informatie over het onderhoud. Het ontbreken van een kenteken. Opties of het vermogen onjuist of onvolledig ingevuld. Een prijs die achteraf ex BTW is en ergens onderaan de advertentie de prijs inclusief BTW vinden. Noem het maar op. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarop online advertenties van occasions beter kunnen.
Gelukkig zijn het leeuwendeel van de advertenties op onder andere Marktplaats gewoon wel goed ingevuld. En natuurlijk kun je altijd even bellen of mailen naar de aanbieder als je echt een mooie occasion hebt gevonden, maar info mist bij de advertentie.
Maar om even terug te komen op deze lezersvraag. Waar erger jij je aan bij online advertenties? Laat het weten met de bijgevoegde poll en vul aan in de comments! Er zijn vast autobedrijven die meelezen en wellicht wat van je input kunnen leren.
Ergernissen bij online doorspitten van auto advertenties
Stem nu!
Auto’s tonen op velgen die je optioneel erbij kunt kopen
@Rudy: helemaal mee eens!!
Als dat je grootste ergenis is valt het toch allemaal reuze mee? Mogelijk moet je ook gewoon verder kijken dan die ene handelaar. ;)
Slechte foto’s. En dan specifiek een advertentie waar niet in één keer de auto helemaal opstaat. Alsof de fotograaf te lui was om 2 meter extra naar achteren te lopen. GRRRRRR
Gaaf een nieuwe poll @AB.
Mijn azijn zou ik graag kwijt willen omtrent het verkeerd weergeven van de optielijst. Wat is het irritant als je dan de advertentie bekijkt waarbij staat vermeldt dat de auto bijv. 4-zone CC heeft, maar dit uit de foto’s niet blijkt.
Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om de optielijst via chasisnummer goed te weergeven.
Vooral bij een particulier die wat bijzonders verkoopt: geen extra tekst. Dan mis ik al gelijk beetje de ‘liefhebber vibe’.
Tja, ik ben zeker wel liefhebber, maar heb er ook altijd alleen de gegevens vd auto instaan, de auto moet zich verkopen, niet een of ander slap verhaal. niet dat ik ze kan bedenken hoor, zit er elke keer weer meerdere uren aan om dan gewoon de gegevens neer te zetten. een advertentie schrijven is gewoon een vak apart, en dat zeg ik als liefhebber en autoverkoper….
Belangrijkste staat er niet bij: FULL OPTION!!1!
En dan vervolgens allemaal blanke knopjes op het dashboard…
Dit dus! en op de eerste foto zie je al Halogeen lampen, missende ACC or parkeersensoren voor, geen dakraam etc.
Enkel voertuigspecificaties vermelden in de beschrijving; ik weet wat voor model ik zoek, ik wil weten of dit exemplaar bij mij past!
@dalmore: Je wilt graag weten dat Truus er altijd op zaterdag mee naar de markt reed, en de auto haar nooooit heeft laten staan op die ene keer op de A16 met een lekke band na? Maar daar kwam gelukkig de ANWB voor na 2 uur terwijl ze daar al jaaaaaren lidmaatschap voor betaalde.
Juist :) beetje small talk is altijd gezellig
IK ERGER ME VOORAL HIER AAN!!1!!!
Tekst in CAPSLOCK. En dan beginnen met BOMVOL
Geen kenteken op de foto’s. Wat heb je te verbergen vraag ik me dan af.
En het zou verplicht moeten zijn om te melden als de aangeboden auto een import auto is. Niet dat deze slecht zijn maar ik zou het graag op voorhand willen weten.
@generaalalfa: eens. Als je t kenteken hebt is de rest vd info vaak ook overbodig, ook als deze onjuist in de ad staat maakt het niet meer uit. Daarna kun je ook mooi de verzekering en wegenbelasting berekenen. Vind ik toch wel heel handig.
Vandaar dat dat kenteken zo belangrijk is. Op de RDW-site meteen te zien.
– advertenties zonder foto’s met binnenkort te verwachten….
– leaseprijzen/aanbetalingsprijzen ipv verkoopprijzen
– schade auto’s maar niet zichtbaar op advertentie foto’s
– buiten proportioneel hoge afleverkosten vragen
Slechte foto’s, onjuiste informatie over kilometerstand en prijzen. Capslock advertentie’s, termen als ‘full option’ op kale auto’s, en dan kan ik nog wel even doorgaan. Maar het meest vervelende zijn bedrijven welke knappe auto’s aanbieden maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke advertentietekst te typen.
De aanwezigheid
De prijs exclusief BTW tonen staat wel hoog op de lijst van ergernissen bij mij.
Of dat de velgen op foto’s extra zijn (meestal handelaren). Dan scrol ik meestal door.
Zeker als de “optionele” velgen duidelijk bij de wagen horen. bv Bij een BMW met een M pakket, de velgen van het M pakket dan als extra te verkopen.
Dan weet je dat er iets niet klopt. Of ze proberen je extra te laten betalen voor velgen die er gewoon bij horen of het zijn replica velgen die ze als “origineel” verkopen.
Ergeren is het foute woord, maar van de tekst ga ik af en toe wel van, waarom toch.
Een Citroën C4 aircross waarbij in de tekst het franse rijcomfort geprezen wordt, terwijl het een mitsubishi ASX is met Citroën logo. Of laatst zag ik een VW t-roc 1.5 waarbij het sportieve karakter geprezen werd. 9 seconden naar de 100 en een hoog zwaartepunt, wat een sportieve auto zeg…
Herkenbaar, valt me op dat veel teksten op elkaar lijken en je een soort gevoel bij de auto proberen aan te praten.
Expres geen foto’s maken van schades en/of viezigheidjes. Ik vind dat – mits op te lossen – helemaal geen dealbreaker, maar wel als je een nette auto online ziet die vervolgens onder de krassen en butsen zit. Dat kan het hele prijsbeeld verknallen.
Alle genoemde opties in de poll zijn irritant. Het meest irritant vind ik bedrijven die met een mailadres of contactformulier op ’n website adverteren en vervolgens NIET reageren als je ze een vraag stelt via dat kanaal.
Het ergste vind ik toch wel die 50/50 deals waarbij de helft van de prijs getoond is. Daarnaast de prijzen ex. btw zijn ook erg irritant.
Oh dit. Die verpest je zoekresultaten zo erg. En heb het idee dat die 50/50 deals juist aan de dure kant zijn, bijvoorbeeld 2x 3900 voor een auto die elders voor 7000 wordt aangeboden.
Tja ze moeten toch rekening houden met mensen die het 2e deel niet lappen eh.
“FULL OPTION!!!” terwijl de helft van de opties ontbreekt.
1. Leaseprijs ipv koopprijs, of dat het de helft van het daadwerkelijke bedrag is vanwege financiering. 2. Allemaal van die veiling sites die overal doorheen staan. 3. Kutbedrijven die toch tussen de particuliere advertenties blijven staan. Gewoon alles wat nu gewoon bagger is aan Marktplaats eigenlijk.
FULL OPTIONS en dan een schraapdiesel met tot op het bot versleten stoffen stoelen met een verdacht lage kmstand en een aftermarket amg/m pakket
Eigenlijk alles wat hierboven staat,
Slechte foto’s, de BOMVOL/FULLOPTION schreeuwtekst. Kleine gebreken benoemen, joh.. los die dan ff op, dan is het beter verkoopbaar..
De zin “bak en motor 100%” en als je dan vraag waarom de versnellingbak giert, je het antwoord krijgt; ja maar dat iz dat ik er garantie op geef meneerrr!! Ik wil dan ook een bak en motor die 100procent is, en niet 15x heen en weer naar Ridderkerk..
BOMVOL!! BESTE VAN NL.. Dat soort teksten stoor ik me aan
Dat er maandbedragen worden neergezet bij de vraagprijs. Of “11500 nu, DE REST VOLGEND JAAR!!1”. Waardoor er dus een auto in je zoekresultaat naar voren komt die er niet thuishoort.
Waar ik me aan erger zijn van die foto’s waarop je net niet kan zien of een bepaalde optie er op zit. Bijvoorbeeld een foto maken van het climate controle paneel en dan net niet kunnen zien door een rare hoek/te ver weg en door inzoomen te onscherp oid of er wel of geen stoelverwarming op zit
Van die standaard teksten, dit is een benzine auto uit 2006 enz enz. Kom op, schrijf zelf even een stukje over de auto.
ALTIJD BINNEN ONDERHOUDEN DOOR EEN OUD VROUWTJE!!1!
Dat is een stukje software wat die tekst genereerd, net als die verschrikkelijke filmpjes van Taggle. Gaat allemaal met een druk op de knop.
Ja, die automatisch gegenereerde tekstjes zijn echt erg. Dan denk je: leuk, wat meer informatie! Maar dan blijkt het gewoon geautomatiseerd geklets zonder meerwaarde. Waar-de-loos.
Is al vaker genoemd, maar full option is inderdaad een irritante. Vooral omdat auto’s tegenwoordig niet meer full option kunnen zijn vanwege de verschillende soorten configuraties.
Ik erger me aan polls waarbij ik mijn keuze niet kan bevestigen in de app
Ontbreken kentekeninformatie: kan je niks opzoeken..
[x] anders:
De eerste zeven genoemde punten en verder nog online advertenties die niet zijn weg te klikken, die over de webcontent worden heen geprojecteerd of kneiterharde audio afspelen terwijl het speaker icoontje in de webplayer op ‘mute’ is gezet.
Vaak staat er niet meer bij hoeveel cilinders een auto heeft.
ZIEN IS KOPEN! Verder bijna alle overige genoemde zaken. Als er teveel slechte punten afgevinkt kunnen worden kijk ik wel ergens anders.
Ik zag het laast nog, ik was een beetje aan het surfen op Corvettes en dan vooral de C5. Vond ik een mooie auto, maar dan maken ze een tekst met punten en komma’s op de verkeerde plaats en info die niet klopt… Hoe ga je een liefhebbers auto verkopen met zo’n tekst…
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/141565528/Android?s=9-9-0-0-1-2&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=
Tsja als je de lagere school niet afgemaakt hebt kun je altijd nog (auto)handelaar worden. Is toch vaak wel een bepaald slag volk.
@spill1e: Het is ook wel mooi dat het volgens de advertentie een coupé met een targadak is… Oh ja, en vergeet de ‘snelle motor’ niet.
Advertenties met alleen specificaties zonder info over deze specifieke auto erbij…
Waar ik me aan erger bij online advertenties? Dat ze er zijn
Ik stoor me aan advertenties in het algemeen.
Advertenties vol typfouten, incomplete informatie, adverteren met een ‘prijs per maand’, “FULL OPTIONS”, wazige foto’s, auto’s waar één zijde überhaupt niet van op de foto staat (wat heb je te verbergen aan die kant), dat je belt en dat de verkoper als eerste zegt ‘ohja, de distributieketting moet wel even vervangen worden, (alfa 159 2.2 JTS) maar dat niet in de advertentie vermeld, ‘inclusief onderhoudsboekje’ adverteren maar niet even zeggen dat er een gat van 75000 km zit tussen de stempels in dat boekje, ‘Auto hoeft niet weg’ in de advertentie zetten… laat je Opel Astra dan lekker in de garage staan en zet hem niet op marktplaats Bert.
Een hele rij trefwoorden onderaan de advertentie. Dat je specifiek zoekt op Cupra en een kale 1.0 te zien krijgt.
Opties benoemen die gewoon std af fabriek er op zitten. Maar de allerleukste vind ik nog de optie “Pullman bekleding”.
Hierboven zie ik al ontzettend veel dingen waar ik me mateloos aan irriteer. Welke er naar mijn idee nog aan toegevoegd kunnen worden:
-Te pas en te onpas wordt er “NIEUWSTAAT” aan advertenties toegevoegd terwijl zelfs al op de foto’s te zien is dat de aangeboden auto alles behalve nieuwstaat is. Regelmatig is het wel een nette auto, maar dan wel duidelijk een gebruikte nette auto. Nieuwstaat is iets wat ze bij Stipt in Brabant goed kunnen, maar waar 95% van de advertenties bij lange na niet in de buurt komt.
-Verder vind ik het irritant dat een aantal verkopers onderaan zijn/haar advertentie een lijst met alle bestaande automerken en autotypes toevoegt. Dat verpest volledig je zoekresultaten, want deze advertenties komen altijd terug in je zoekresultaat terwijl je er totaal geen behoefte aan hebt om ze te zien. Dan zoek ik een Saxo VTS 16V en krijg ik een Ford Focus waar onderin de termen “Saxo” en “16V” zijn opgenomen… Vaak doen ze er dan nog heel veel witruimte tussen met een boel ENTERs om het niet teveel te laten opvallen, maar ik vind het gewoonweg irritant.
Fabrieksnieuw.
All of the above. En bovendien: taalfouten. Een tikfoutje kan ons allemaal overkomen maar soms is spelling en grammatica zo tenenkrommend… Voor mij nog meer een afknapper dan beroerde foto’s, zeker als de advertentie is geplaatst door een professioneel handelaar.
BOMVOL!!!! VOL VOL VOL!!!!! FULL OPTIONS!!!!
En dan blanke knoppen, geen TV’s, koelkast etcetcetc…
Dan klik ik gelijk al weg totaal onbetrouwbaar
Verkeerd in topstaat. Rijd en schakeld nog super.
Ik mis wel een beetje de term: SUPER KANON
Ik knap ook af op passief agressieve verkopers in de trant van “geen bandenschoppers, testcoureurs en zeikerds, de kenner weet wat ie waard is!”. En dan zelf niks vertellen en geen goede foto’s plaatsen.
Ik heb nog nooit een auto te koop gezet, maar vriendelijk komt het op mij niet over.
Goede nummer 2 zijn die lulverhalen over hoe de auto van een Duitse dorpsdokter uit 1837 is geweest.
Dat vind ik dan juist wel weer mooi! Een leuk verhaal bij de auto… moet het wel kloppen natuurlijk.
Leuk dat partner Marktplaats weer wordt verdedigd, maar met name Marktplaats maakt zich juist schuldig aan het tonen van advertenties met lage maand prijzen. (hallo ABC Lease) Je zoekt bijvoorbeeld een golf, je krijgt fotos te zien van een Golf met alle toeters en bellen voor maar 199 per maand. Beschrijving is ellenlang en ergens halverwege word vermeld dat het een vanaf prijs is. Dus niet voor de Golf op de foto, maar een kaal instapmodel. Transparantie is nihil, en de consument moet zich blind staren op die maandprijs en de aanschafprijs is een bijzaak. De daadwerkelijke verkoopprijs is dan ook hoger dan vergelijkbare autos bij andere dealers. Persoonlijk vind ik dat Marktplaats verantwoording moet nemen om de consument te beschermen tegen schimmige lease constructies.
Ik sla de advertentie meteen over als ik ex-btw zie, ik geen kenteken kan natrekken of de beschrijving niet klopt
Maar het allerergste vind ik taal- en spelvauten. Met name: ‘Verkeerd in excellente staat’.
Als je verkeert bedoelt maar verkeerd schrijft, dan heb je verkeert verkeerd geschreven, en ben je mij als klant kwijt.
Kwesty van princiep.
@frank2b: haha zeker. Net als; rijd en schakeld perfect
Particuliere advertenties die beginnen met ‘Met pijn in me hart…’
De advertentie begint met een omschrijving van de auto die na een paar regels plots eindigt met …
Vervolgens kun je helemaal naar beneden scrollen waar die eerst paar regels opnieuw staan plus de rest van de omschrijving. Het is niet dat we een cliffhanger nodig hebben in een voertuig advertentie :’)
“WIJ STAAN VOOR KWALITEIT” en vervolgens troggelen ze nog een garage gebonden garantie pakket af waar je geen zak aan hebt 200km verderop. Nog erger als je dan ook nog mag kiezen uit “brons, zilver of goud” afleverpakketten…. wat zoveel wil zeggen als 1, 2 of 3 liter ruitensproeier vloeistof….