Of geef je een slinger aan het stuur en sta je in één keer goed?
Met al die SUV’s en crossovers van tegenwoordig is het goed opletten tijdens het parkeren. Het overzicht is tijdens het rijden heerlijk, maar tijdens het parkeren in een krappe straat is het oppassen geblazen. Nee, dan is een C1 of een Aygo een makkie.
Deze lezersvraag is tricky. Natuurlijk gaat de Autoblog-lezer niet toegeven dat parkeren spannend kan zijn. Of hebben we het mis? We gooien de vraag er toch maar even in naar aanleiding van een recent onderzoek van Parkmobile.
Uit dat onderzoek blijkt namelijk dat een derde van de Nederlanders (29%) parkeren in het donker een moeilijke opgave vindt. Ook inparkeren (61%) omschrijven de deelnemers aan het onderzoek als spannend. En nee, dit onderzoek heeft niet plaatsgevonden op de huishoudbeurs. Het onderzoek werd ondernomen in samenwerking met Markteffect onder 1.014 automobilisten.
Er werd ook gevraagd wat de grootste ergernissen zijn tijdens het parkeren. Daar kwam een top 5 uit:
- Hoge parkeertarieven 38%
- Scheef- of dubbelparkeerders 26%
- Kleine parkeervakken 13%
- Zoeken naar een parkeerplaats 10%
- Schaarste aan parkeerplekken 7%
Andere ergernissen vinden voornamelijk plaats in parkeergarages. Smalle bochten (17%) en een volle parkeergarage (12%) worden genoemd. 21 procent van de ondervraagde vrouwen stelt een hellingproef lastig te vinden, tegenover slechts vijf procent van de mannelijke deelnemers.
37 procent van de bestuurders gaf aan de fiets of het OV te pakken als ze weten dat parkeren op de eindbestemming lastig gaat worden. Daarnaast zijn het voornamelijk de vrouwen (73%) die aangeven inparkeren spannend te vinden. De mannen (50%) stellen daar minder moeite mee te hebben. Jonge mensen in de leeftijd tot en met 30 jaar vinden parkeren in zijn algemeenheid spannender (81%) dan vijftigplussers (56%).
Rest ons de vraag naar jullie door te spelen: parkeren, spannend of totaal niet?
maxidyne zegt
Als vrachtwagenchauffeur: af en toe, maar meer uitdaging dan spannend. Met de personenauto: absoluut niet. Soms moet je een paar keer steken, maar spannend: nee.
ikkewirja zegt
@maxidyne: klopt,bij mij hetzelfde. Ik moest(mocht) van mijn oom/mentor toen ik begon, motorwagen (2-assen) en aanhanger(3-assen,resp.6/8mtr) file parkeren, zowel óp de hand, als vàn de hand. Achter ons een p-plaats met luxewagens, voor ons een gloednieuwe koeler….Zouden die mensen hieronder dat nou ook kunnen…Beheersen van je voertuig is het halve rijden…
weekert zegt
Ik noem mijn parkeerskills vaak landingen. Op de cruise control het parkeervak in, in één keer binnen de lijntjes. Alle inzittenden met het zweet op het voorhoofd en een daverend applaus bij stilstand..
shibby zegt
Bij de supermarkt op de drukke dagen, al die winkelwagentjes en deuren komen me veel te dichtbij.
wza1979 zegt
De parkeervakken zijn veel te klein. Ik mijd te krappe garages en parkeer alleen als ik genoeg ruimte heb. Ik ben zuinig op mijn s klasse en wil geen parkeerschade of deuren van een ander tegen de auto.
Robert zegt
@wza1979: S klasse. Dan zijn de parkeervakken niet te klein, maar is jouw auto te groot. Iets wat tegenwoordig overigens geldt voor pak-em-beet elke SUV van boven de 40 mille nieuwwaarde.
Edge zegt
@rrrobert: Zijn de auto’s dan te groot, of zijn de parkeervakken simpelweg niet goed meegegroeid met de auto’s?
Jochempie zegt
@edge: Je hebt een zekere ruimte die niet verandert, zeker in binnensteden waar geen garages of plekken bijkomen. Die plekken moeten ruimer, maar het autogebruik neemt ook toe op landelijk niveau. Waar laat je die extra auto’s dan? Nee, we moeten kleinere auto’s gaan kopen. Met een Polo leg je in ons land ook comfortabel 50.000 km per jaar af.
Robert zegt
@jochempie: tel daarbij op dat een Polo van de huidige generatie flink groter is dan pakweg een Golf van 20 jaar geleden.
En daarmee is het punt wat @edge maakt, gelijk verklaard.
Jochempie zegt
@rrrobert: Een nieuwe Polo is 96 mm korter en 16 mm breder dan een Golf IV.. Daarnaast is de Polo er niet meer als driedeurs, dus heb je altijd een korte deur, die je minder open hoeft te zwaaien voor gelijke instapruimte..
e38ossie zegt
@Jochempie: ik wil toch in m’n hele leven niet gezien worden in een Polo (achtige) auto. Verschrikkelijk.
Jochempie zegt
@e38ossie: Oh nee wat een ramp!
e38ossie zegt
@Jochempie: net wat je gewend bent natuurlijk. Zullen genoeg mensen zijn die dat prima vinden. Ik heb geen hobby aan dat soort auto’s.
joost1234 zegt
@Jochempie: waarom kunnen er geen garages bijkomen? Ze moeten gewoon meer de grond of de lucht in, ipv al die 1 verdieping parkeerplekken
Jochempie zegt
@joost1234: Omdat meer ruimte mensen uitnodigt om vaker de auto te gebruiken. De drempel om een auto te kopen laag, want het is bij uitstek het beste vervoersmiddel voor reizen van >5km. Deur tot deur, comfortabel, weerbestendig, niet veel duurder dan met het openbaar vervoer.. Alleen de fiets is een geduchte concurrent vanwege de prijs. Daarom werkt het verbreden van een weg ook maar tijdelijk. Er bestaat geen duurzame oplossing voor capaciteitsproblemen voor iets dat veel populariteit geniet.
lekbak zegt
@Jochempie: ze zijn prima comfortabel ja, maar er gaat niks in. Auto’s krijgen steeds minder binnenruimte vergeleken met de buitenmaten.
Een nieuwe polo is wat comfort en buitenmaten betreft als een golf van een paar generaties terug, maar de binnenruimte is nog ouderwets polo.
Jochempie zegt
@lekbak: Dat voldoet prima voor iedereen die in z’n eentje in z’n auto naar kantoor gaat. Ongeveer 80% van het spitsverkeer.
lekbak zegt
@Jochempie: maar het grootste deel van de mensen die in hun eentje in de auto naar kantoor zitten hebben ook een gezin. Moeten die dan allemaal meerdere auto’s zodat ze altijd een passende auto hebben voor de situatie?
racerx zegt
@Jochempie: nee dankje, formaatje 5 serie aub.
rickthestig zegt
@RRRobert: Ga eens de grens over en je ziet dat de parkeervakken in NL veel te smal zijn. Herinner me eens een bezoekje aan Carrefour ergens in Frankrijk. Hoog zomer maar iedereen kon zijn deuren open zetten aan beide zijden en er werd niets geraakt. Zo zou het hier ook moeten zijn.
dawwg zegt
@rickthestig: Ik vind dat ook helemaal super, maar in een NL parkeergarage ben je dan meteen ~40% capaciteit kwijt, ook weer niet handig.
ablogjunk zegt
@rickthestig: Dus niet…Gewoon parkeergarages lekker efficiënt indelen om te voorkomen dat er overal in de randstad van die mega garages staan. Als iedereen gewoon netjes “recht” tussen de lijntjes staat en even het handje tussen de deur doet bij het openen, dan is er niets aan de hand.
Robert zegt
Ik pak een P+R en het laatste stukje OV als ik naar bepaalde steden toe wil, bijvoorbeeld bij grote concerten. Maar enkel uit financiële overwegingen en het gemak dat je niet eerst een half uur nodig hebt om de parkeerlocatie weer te verlaten en daarna nog een half uur om het stadscentrum weer uit te komen.
olivier420 zegt
@RRRobert: Amsterdam P9 Antarctica, achter Marriott. You’re welcome ;-)
antielectrischeautos zegt
Nee hoor, maar geef ook eerlijk toe, mn M3 zet ik over 2 vakken neer gezien niemand meer respect heeft voor ander mans spullen, gewoon waar kan 2 kaartjes kopen en onder beide kanten vd voorruit 1 neerleggen, hoeven mensen zich ook niet te ergeren eraan, betaal immers voor beide plekken…
supercarboy zegt
@antielectrischeautos: tsja dat is ook een manier
reactief zegt
@antielectrischeautos: En dan beginnen over respect..
Waarom respecteer jij niet de mogelijkheid te parkeren door anderen op die dubbel bezette plek?
antielectrischeautos zegt
@reactief: zolang mensen niet opletten met hun deuren en mijn auto, blijf ik het lekker doen… wat is er mis aan als ik voor beide plekken parkeer? de roverheid loopt zo immers geen geld mis…
antielectrischeautos zegt
@antielectrischeautos: correctie, voor beide plekken betaal ipv parkeer
e38ossie zegt
@antielectrischeautos: je hebt groot gelijk. Ik ben er zuinig op en geef best veel geld uit aan m’n auto om m er netjes bij te laten staan en voor een ander is het maar een vervoermiddel waarbij het niet uitmaakt of er wat tegen aan komt. Die werelden gaan niet samen. Ik doe hetzelfde wat jij doet.
antielectrischeautos zegt
@e38ossie: kijk jij snapt het, er is een reden dat ik een el cheapo daily heb staan voor als ik naar de stad ga of boodschappen, maar soms rijdt je er ff langs onderweg met je mooie auto en dan wil je toch dat ie netjes blijft zonder dat er weer een paar koters (en diens ouders) niet opletten
reactief zegt
@antielectrischeautos: Zolang mensen… blijf ik lekker …
Volwassen manier van handelen. En toonbeeld van respect tonen voor de samenleving. Iemand gedraagt zich als een l*l, dus ik ook, want dat is dan mijn recht. En vooral blijven klagen over asociaal gedrag.
Ooit bedacht dat de mensen die de deuren onvoorzichtig open gooien dat misschien met dezelfde instelling doen? Want anderen gooien hun deuren ook open tegen mijn auto, waarom zou ik het dan niet doen?
racerx zegt
@reactief: en zo is de cirkel weer rond en heeft betreffende persoon in zijn ogen geen andere keuze dan dubbel parkeren. Niets mis mee, hij betaalt er ook nog netjes voor. Het gedrag van een ander is niet te beïnvloeden, de redenering die jij als argument gebruikt (als iedereen nou eens anders zou denken hadden we het probleem niet) is van eenzelfde kwaliteit als hetgeen je bekritiseert.
reactief zegt
@racerx: Het is een vicieuze cirkel. En die is niet rond, die zakt steeds verder weg.
Probeer het niet goed te praten. Je hebt nooit recht op twee parkeerplekken met één auto. Ook niet als je ervoor betaald.
Want waar eindigt dat? Dat de rijken hun eigen ‘openbare’ parkeerplekken afkopen? Of dat de beste plekken naar de hoogste bieder gaan?
Deuren opengooien is asociaal gedrag. Dubbel parkeren ook. Te vaak wordt asociaal gedrag getolereerd als het een reactie is op ander asociaal gedrag. Vergetende dat men daardoor weer anderen triggered om ook weer asociaal gedrag te vertonen.
SimonMc zegt
@antielectrischeautos: Ik weet dé auto voor jou: Tesla Model 3. Heeft rondom camera’s en zodra iemand een tikkie of krasje uitdeelt, ( opzettelijk of niet ), heb je bewijsmateriaal.
jpoers zegt
@SimonMc: goed voorstel en rijd volgens de berichtgeving zelfs beter dan een m3. :)
mashell zegt
@jpoers: M3 is gewoon een afkorting van Model 3. Zijn er veel meer verkocht dan van die dure BMW 3 serie variant. Dus vanaf nu is een M3 gewoon een tesla. Of een boutje.
antielectrischeautos zegt
@simonmc: ik ga nog liever tussen 6 planken onder de grond liggen dan dat ik in een EV ga rijden, maar dat had je vast al verwacht… en met dat bewijs doet de popo toch niks helaas, al vaker gehad met mn dashcam beelden ook als ik er aankwam in de hoop adres gegevens te krijgen voor een schade formulier, scheelt weer noclaim dan maar helaas….
SimonMc zegt
@antielectrischeautos: De politie doet niks, zelfs niet met camerabeelden? Dat is erg om te horen dan. En een andere vraag: heb je ooit al eens met een elektrische auto meegereden ( of zelf gereden)?
antielectrischeautos zegt
@SimonMc: heb diverse electrische autos gereden, teslas, audi etron, leafs, zoe’s, eqc, vind alles gewoon troep, zit geen enkele vorm.van beleving in door gebrek aan geluid, schokken met schakelen, geur, etc etc
fanboy zegt
@antielectrischeautos: Ha, ik heb 2 berichtjes van je gelezen en ik denk nu al dat je echt een verschrikkelijk persoon bent. Applaus!
Je kan trouwens bonuspunten scoren door 2 parkeervakken in te nemen die bestemd zijn voor elektrisch laden.
antielectrischeautos zegt
@fanboy: nee dan word ie weg gesleept, geen zin in de rompslomp die je dan hebt…
Dutchdriftking zegt
@fanboy: haha welnee, met een spelfout in de nickname zie je vooral dat het een dom persoon betreft.
racerx zegt
@fanboy: wie betaalt, bepaalt. Ik doe het zelf niet maar kan me in de logica prima vinden, als ik business class vlieg betaal ik ook meer voor wat extra ruimte. Is dat ook asociaal omdat er dan minder eco class plekken zijn? Zou een parkeer instantie wellicht ook ‘premium’ plekken met extra ruimte voor een hoger tarief moeten overwegen?
notsobig zegt
@antielectrischeautos: Ook al betaal je voor 2 het blijft asociaal. Zeker in een drukke parkeergarage als er al weinig plek is. En hoe kom je aan je 2e parkeerkaartje? Loop je nog eens terug naar de slagboom? En boeiend dat je een M3 hebt, alsof dat de zaak anders zou maken dan dat je een Dacia zou hebben bijvoorbeeld…
antielectrischeautos zegt
@notsobig: ik zet hem om te beginnen nooit in een garage want geen 2e kaartje mogelijk, altijd gewoon openbare parkeerplekken, en voer gewoon het kenteken van 1 van mijn andere autos in dan en leg die erbij onder de ruit, problem solved…
racerx zegt
@notsobig: juist een M3 maakt het verschil, een dacia is niet bepaald een liefhebbersauto, is significant goedkoper en heeft derhalve ook minder last van afschrijving door wat kleine butsjes. Maargoed, toen meneer vermeldde dat hij in het bezit was van een M3 gaat er bij veel Nederlanders uit afgunst een knop om waardoor een ander sowieso al niets meer goed kan doen.
frank360cs zegt
@antielectrischeautos: dit doe ik ook 9/10 keer (wanneer er ruimte voor is) inderdaad omdat mensen gewoon niet oppassen met hun deuren. Ik geef je groot gelijk, in de eerste twee weken 2 deuren in de zijkant van m’n auto.. zonde zonde
koeberg zegt
@antielectrischeautos: Als jij 2 kaartjes koopt dan mag je van mij 2 plekken bezet houden. Jij betaalt, jouw lol. Al zet je een driewieler op die plek.
dutchneon zegt
@antielectrischeautos: helemaal eens, ik doe hetzelfde, parkeerdeuken in mijn model-s kosten meer dan mn jaarlijkse afschrijving. betaal nog liever 2 vakken in hartje amsterdam á 30 euro stuk dan de zoveelste parkeerschade van een koekenbakker die even de achterbumper of de voorbumper schraapt!
thomassnelweg zegt
Altijd goed blijven opletten bij parkeren en uitstappen, zou fijn zijn als iedereen dat deed.
Jochempie zegt
@thomassnelweg: Gaat niet gebeuren. Sommige mensen interesseert hun eigen auto, en respect voor andermans bezit, niets.
robert110 zegt
Ik ben met het werk wel gewend grote apparaten in kleine ruimtes te manoeuvreren, dus een auto is over het algemeen geen probleem.
Wel vindt ik de achteruitrijverlichting op de meeste auto’s ondermaats om in het donker zonder straatverlichting goed te kunnen parkeren. Op mijn eigen auto’s monteer ik daarom altijd extra verlichting ter assistentie.
gewoondirk zegt
@robert110: Ron Jeremy, is that you?
antielectrischeautos zegt
@robert110: daar heb je je achterlichten gewoon voor…
tjorque zegt
Biep biep biep bieeeep
Puut puut puuuuut puut
Klaar!
Justawheelchairguy zegt
Het ‘probleem’ is dat ik links veel ruimte nodig heb voor mijn rolstoel dus het is vaak een uitdaging een plek te vinden met ruimte genoeg en zonder het gevaar om vastgeparkeerd te worden.
mashell zegt
@kp92: serieuze vraag: zijn zelfs invaliden parkeervakken te krap?
Edge zegt
@mashell: Ik heb een tante die ook rolstoelgebonden is, en haar ervaring is het dat het echt per parkeerplek verschilt. Bij ziekenhuizen zijn die vaak groot genoeg om een Hummer H1 te parkeren met ruimte te over, dus dan heb je met een aangepaste Renault Kangoo meer dan genoeg ruimte om te parkeren en veilig je rolstoel te betreden. Maar als je dan kijkt naar een binnenstad: daar zijn de invalidenplekken vaak niet groter, maar liggen ze alleen dichter bij de uitgang van de parkeergarage of dichter bij (bijvoorbeeld) het restaurant waar je heen gaat. Dan is het nog wel eens passen en meten, en hopen dat andere parkeerders het inzicht en fatsoen hebben om je die ruimte te geven.
Justawheelchairguy zegt
@mashell: let er maar eens op, ze zijn zeker weten niet allemaal even groot..en als die auto links van je dan niet heel netjes scheef staat, dan kan het best snel krap worden. Overigens probeer ik altijd eerst een normale parkeerplaats te vinden. Er zijn mensen die die plekken harder nodig hebben dan ik.
2wheeler zegt
@kp92: sympathiek van je!
kniesoor zegt
Het enige ‘spannende’ is om een parkeerplek te vinden waar je (zo goed als) zeker ben, dat medeparkeerders geen schade aan je auto aanrichten. Met de huidige hulpmiddelen (parkeersensoren e.d.) is parkeren an sich een eitje.
thestino zegt
Ik kan eigenlijk heel goed parkeren met een auto. Heb er nooit problemen mee gehad.
trust zegt
Ik vind het hartstikke spannend
trust zegt
@trust: als mijn vriendin parkeert
tjorque zegt
@trust: moet je veul trust voor hebben dan!
f40racer zegt
@tjorque: En weinig tjorque
reactief zegt
Met een auto van iemand anders vind ik het een beetje spannend. Je wilt toch geen schade rijden aan andermans auto, dus dan ben ik altijd een beetje ‘overdreven’ voorzichtig. Daarnaast is een vreemde auto altijd net anders dan degene die je gewend bent.
Met de eigen auto’s is het zo’n routine dat het vanzelf gaat. Absoluut niet spannend dus.
cossiekiller zegt
Ik parkeer hem graag als de plaats strak is. Als het vochtig is, gaat het meestal wel eens zo vlot.
harrie zegt
Nee die stoep is breed genoeg, wollah.
spidermann zegt
Met 8 mtr caravan file parkeren heb ik wel een beetje moeite, anders niet.
lekbak zegt
Spannend vind ik het zeker niet. Ik schaam me er ook niet voor om een keertje te steken bij een krap vak, de auto moet natuurlijk wel precies recht en in het midden staan.
Wel erger ik me soms aan kleine parkeervakken, er zijn zelfs vakken waar een 206je krap staat. Vooral met kinderen achterin die niet zelf in en uit de auto kunnen komen (of zelf de gordel kunnen doen) is het soms knap vervelend.
Ook heb ik een hekel aan hoge prijzen voor parkeren, maar dat heb ik opgelost door gewoon niet naar dergelijke plekken te gaan. Het is me dan toch vaak te druk. Als ik 4 keer per jaar betaal voor een parkeerplek is het veel.
nout zegt
Volvo V70R. Niet bekend om z’n draaicirkel… Ik heb parkeersensoren achter in laten bouwen, zeer welkome aanvulling.
circlestorm69 zegt
@nout: gave auto. Overweeg er eentje aan te schaffen. Welk bouwjaar is ie?
nout zegt
@circlestorm69: ik heb een 04 manual met bijna 160dkm. Hoor er veel goeds over en ik ben er zelf erg blij mee. Bijna niemand ziet hem tussen alle gewone V70’s, maar als elfjarige ging ik door het dolle als ik er een zag.
Klinkt hemels en uniek (catback), ik vind hem persoonlijk prachtig, hij is lekker praktisch, en als je de A2 af cruiset rijd je net zo 1 op 11 als de andere 5cyl Volvo’s uit die tijd. Alleen parkeren vindt ie niet leuk dus, haha. Ook lang niet zo strak en sportief als een M3, eerder een fijne tourwagen. Adaptief onderstel kan op Advanced op het betere wegdek, dan lust ie het wel.
circlestorm69 zegt
Spannend zeker niet. Ik ben wel zuinig op onze spullen. Als ik op een parkeerplaats een plekje op een hoek zie en dus maar aan één kant iemand naast me kan krijgen dan doe ik dat om eventuele schade door deuren te beperken. Zeker als ik in onze T4 camper rij. Die is toch net iets groter dan de meeste auto’s. Op het werk hebben we vakken naast elkaar en zet ik hem regelmatig strak tegen de auto van een collega als die met z’n neus het vak in gereden is. Ik parkeer 9 van de 10 keer achteruit in en kan aan mijn rechterkant aan die kant dus ook niet door zijn/haar deur geraakt worden. Maar heb parkeren nooit spannend gevonden. Doe het hooguit iets rustiger als ik in de auto van een ander rij.
rrk147 zegt
Ja ik wel! Mijn Alfa GT heeft een behoorlijke draaicirkel en is best overzichtelijk. Om maar te zwijgen over deur schade of aan de velgen bij het fileparkeren. In mijn werk ben ik vrachtwagenchauffeur, en door de nodige camera’s en een gunstig draaipunt (ik rij met een wipkar) vind ik fileparkeren met de vrachtwagen eenvoudiger :-) . Gelukkig kan ik in de stad bijna alles met fiets doen.
Ultimora zegt
Het ligt bij mij erg aan de auto. Ik heb af en toe moeite de transit met dubbel cabine van mijn vrouw in file te parkeren. Je kan simpelweg niet goed de neus van de auto achter je goed in schatten omdat je door de zichtlijn elke bedrijfsauto met dubbele cabine de auto achter je pas vanaf de voorruit kan zien. Ik heb er een paar goedkope Parkeersensoren in gezet maar dat is niks waard. Die geven regelmatig vals alarm waardoor het nog extra lastig wordt.
Ik heb met de Lotus Elise nooit moeite met parkeren, het enige is dat ik daarmee een veiligere plek zoek waarbij de kans kleiner is dat er iemand naast komt. Dubbel parkeren om schades te voorkomen vind ik flauwekul.
De Outback heeft een camera achter en daarmee kan je super makkelijk alles inschatten.
nopetrolnofun zegt
Gelukkig hoef ik met de fun auto nooit naar drukke parkeerplaatsen, maar mocht het wel zo zijn, parkeer ik hem lekker achteraan en loop ik wat verder.
geelbarrel zegt
Vooral een parkeervak vinden dan niet grenst aan een voertuig van een persoon die zich transporteert, en niet rijdt. Kortom: die het stuk blik niks vindt en wat er naast staat ook niet. Wap, de deur lekker ver open, stopt wel op de deur van jouw geliefde voertuig. Ik wil niet generaliseren,maar de Tacuma’s, Yaris Verso en andere sexloze apparaten blijf ik uit de buurt.
karhengst zegt
@geelbarrel: Of van die 8e-hands barrels waar het rond de deurgreep barst van de krassen. Je zal zien geef je één keer iemand het voordeel van de twijfel heb je bij terugkomst zelfs en kras of buts.
Ik zet ‘m wel naast een dure en/of liefhebbersauto die er goed bij staat. Jaren geleden hier op AB ook de tip gekregen bereid te zijn wat verder te lopen wat dus ook goed helpt.
Ot92 zegt
@karhengst: ik zet ‘m ook wat verder weg meestal, maar dan nog komt er wel iemand naast me staan… het is alsof ze mij willen pesten ofzo.
degrotemuis zegt
@ot92: Heeeeel herkenbaar. 10 plekken, 20 plekken verderop? Staat er als je terugkomt toch een auto strak naast. In de daily ook al een paar van die lelijke vouwen door deuren van anderen opgelopen. Gelukkig bij de Z4 tot nu toe alleen een paar keer acrobatisch in mogen stappen doordat we iemand strak naast parkeert. Vooral in Frankrijk. Met de Mégane nooit gehad, met de BMW vijf keer in acht dagen.
Ot92 zegt
@degrotemuis: Mensen geven niks meer om andermans spul… Ben je zuinig op je spul, komt iemand anders het wel lekker voor je verpesten.
bpc zegt
neen, hooguit uitdagend met een aanhangwagen, wel spannend als ik anderen zie parkeren in de buurt van mijn wagen…
Jochempie zegt
Ik denk dat ik wel het talent bezit om in één rappe beweging vloeiend in te parkeren, maar ik ben een perfectionist en wil m’n wagen symmetrisch binnen de lijntjes hebben.
lekbak zegt
@Jochempie: irritant is dat hè. Mijn vrouw en ik maken er een sport van om direct goed te staan (we maken er ook een sport van om zo goed mogelijk te rijden overigens). Dat lukt niet altijd, want goed staan betekent absolute perfectie.
Dan sta je na een sierlijke bocht op snelheid helemaal recht in het vak, sta je net niet in het midden.
Ot92 zegt
Tegenwoordig wil ik niet eens meer naar het winkelcentrum met de auto. Iedere keer als ik terug bij de auto kom zit er ergens weer schade doordat degene naast me in één de deur open slaat en mijn auto raakt.
Het ergste is dat je de auto dan zo ver weg mogelijk parkeert van de winkels, overal parkeerplaatsen rondom de auto, komt iemand even precies naast jou parkeren.
karhengst zegt
Mijn grootste risico is het beter te willen doen dan de automatische piloot en daarbij strakker te parkeren dan de velgen lief is.
Verder maak ik me alleen druk wanneer ik niet alleen rij en er mensen meerijden die zelf auto noch rijbewijs hebben, waarvan ik weet dat ze gewoonweg niet zullen kijken bij het openslaan van de deur. Dan stap ik het liefste snel uit om de deur voor hen te openen voor hij tegen een paal, fietser of de auto naast mij geslagen wordt. Helaas is het nodig.
healey zegt
Haaks insteken doe ik op de hand. File parkeren vaak op de automaat uit luiheid.
Entwicklung88 zegt
Spannend niet. Moet zeggen dat de achteruitrijdcamera en parkeersensoren het ook wel makkelijk maken.
Heb al wel 2x parkeerschade gehad van andere auto’s, uiteraard zonder briefje. Ik let daardoor vaak wel op dat de ruimte beetje acceptabel is om de kans op schade te minimaliseren.
rikv99 zegt
Alleen als mijn vriendin achter het stuur zit.
Dutchdriftking zegt
Met mijn zus in de auto, dat is spannend!
undifined1 zegt
Meestal niet, maar soms (fileparkeren aan de rechter kant of links naast een muurtje langs) merk ik wel dat mijn e12 geen rechter spiegel heeft…
niek93 zegt
Meestal kan ik haaks parkeren en dan doe ik dat altijd achteruit. Niet spannend. Fileparkeren vond ik met mn IS200 niet leuk ivm hoge kont, en dus totaal geen idee hoe ver ik nog kon gaan. De tegenwoordige leasebak past overal en heeft ook nog eens de moderne hulpmiddelen. Parkeren met de Jetta ui 91 is pas leuk. Nul hulpmiddelen ook geen stuur bekrachtiging. Het spannende daaraan is: hoe parkeer ik zodat niemand er te dicht bij komt;) owja die moderne bakken zijn ook allemaal te breed. Dat merk ik elke keer weer als ik uit de Jetta stap.
sparks zegt
Ik geef alleen de slinger. Stelt echt niets voor met welke auto dan ook.
Betreft de parkeerkosten: ook geen probleem. Alternatieven zat voor de stadscentra. Laat die maar uitsterven. Ik zal ze niet missen.
flik2punt0 zegt
Als je in de stad woont met een grotere Auto en kleinere parkeervakken dan leer je dat heel snel. Het in 2x staan zoals bij het lessen is zo goed als nooit mogelijk bij mij in de straat. Maar als het niet gaat en er een rij auto’s staat dan kan ik dr stress wel begrijpen. Maar ik vertik het om dan de auto maar een eind verder neer te zetten als er een plekje is waar ze in past.
flik2punt0 zegt
de parkeer kosten ik heb al een vergunning dus ik zie het als een sport om gratis te parkeren dan maar met de fiets of stukje verder lopen. Het leven is al duur genoeg. Opmerkelijk in Leiden kan je beter op straat parkeren dan in de parkings is een stuk goed koper
jeppie zegt
Net m’n rijbewijs behaald, maar angst om te parkeren ken ik niet. Leuk opzich wel hahah
sabrerator zegt
Bij voorkeur parkeer ik niet in een situatie dat er auto’s naast me staan. Ook ik wil mijn auto netjes houden. Dus liefst fileparkeren. Wanneer ik op kantoor ben ziet iedereen dat, want mijn auto staat altijd een tikje illegaal op het bezoekersdeel van de parkeerplaats. Nou is die zo’n 50 plekken groot en als er 10 auto’s staan is het veel, dus ik ga daar altijd op het verste eindje staan. Dan is de eerste auto zo’n 20 meter weg. De parkeersensoren doen het niet (blijft Brits….) en dan is inparkeren met een sedan best even wennen, maar ik ben er al aardig goed in. In parkeergarages rij ik altijd zover omhoog tot ik vrijwel niets meer tegenkom. Ja, ik ben een beetje een zeikerd met zo’n oude bak.
SimonMc zegt
Absoluut niet. Ik rijd een Saab met magnifieke bumpers, die schade veroorzaken noch oplopen. Ik durf dus af en toe een “kusje” uitdelen…omdat het kan.
frank2b zegt
Parkeren is niet eng. Goed kijken, rustig insturen.
Veel enger vind ik de staat waarin ik mijn auto terugvindt. Sommige mensen maken gewoon gebruik van hun bumpers als parkeersensoren ……
E34M5Touring zegt
Ik heb leren inparkeren op m’n zaterdagbaantje. Met Voyagers, Ram Van’s en Grand Cherokee’s op een postzegel aan ruimte. Sindsdien geen enkele moeite.