Morgen verwacht men sneeuw met code geel in grote delen van het land. Neem jij voorbereidingen of ga je juist lol maken?
De afgelopen jaren kent Nederland zeer zachte winters. Goed nieuws voor je bolide, want dat betekent nauwelijks pekel op de weg of gevaarlijke wegomstandigheden. In de provincie Zuid-Limburg hebben ze al even kunnen proeven aan winterse omstandigheden. Morgen is ook de rest van Nederland aan de beurt. De lezersvraag van deze week gaat er dan ook over of je maatregelen treft.
Code geel: sneeuw en gladde omstandigheden
De KNMI heeft in elk geval code geel afgegeven. Van een sneeuwstorm kunnen we niet spreken, het zal wat onschuldige sneeuwval zijn dat grotendeels op zondagochtend weer verdwenen is. Toch zijn we benieuwd naar eventuele maatregelen, hoe minimaal ook. Ben je iemand die meteen in de weer gaat met een afdekzeil, of geloof je het wel en kijk je de kat uit de boom.
Maatregelen en sneeuwpret
Ben je al overgestapt op winterbanden? Let je extra goed op als je een softtop hebt? Of ga je er morgen juist op uit om alvast te oefenen voor de volgende Autoblog driftcursus? Het is ook een uitgelezen kans om een mooi winters plaatje te schieten van je auto. Laat het weten in de comments. Enne, doe een beetje voorzichtig hè. Die lantaarnpaal is dichterbij dan je denkt.
Foto: Giulia met sneeuw via @maurice16 op Autojunk
henkp1 zegt
Sneeuw? Er gaan hooguit drie vlokken vallen en volgende week is het weer 10 graden. Maatregelen zijn dus niet nodig. Zorg dat je banden (gewone banden liever, want winterbanden hebben een te lange remweg) goed zijn en dat is het wel.
dutchneon zegt
Ja de 1 onder de carport, 2 anderen in de kapschuur en vooral niet de weg op…
Snel de sauna verder af bouwen, dat voelt extra lekker als er een laagje wit ligt
kniesoor zegt
De winterbanden van m’n vorige auto op Marktplaats gezet. Verdere maatregelen zijn niet nodig, geen plannen om de weg op te gaan.
jeroenm83 zegt
De winters liggen er al een poosje onder, en we gaan eens kijken hoe deze quattro het doet t.o.v. de vorige op de parkeerplaats.
tge2 zegt
Er is geen winter en die gaat er dit jaar ook niet meer komen vrees ik. Verder staat hier bijna alles netjes beschut.
cossiekiller zegt
Ik zet mijn verwarming iets hoger deze maanden. En ook de stoelverwarming af en toe.
En er liggen (toevallig) winterbanden onder nu.
octaafia zegt
De auto wat langer van tevoren voorwarmen dus.
kobus1967 zegt
Meest nuttige optie ooit😉
torsen zegt
Er liggen Michelin Crossclimate+ banden onder dus wisselen is niet nodig.
Met FWD valt er ook een stuk minder lol te beleven dus dat laat ik voor wat het is.
@Henkp1: “winterbanden hebben een te lange remweg”
Omslagpunt bij droge omstandigheden is pas onder de 0°C daarboven kun je beter zomerbanden hebben.
Als het nat is ligt het omslagpunt onder de 7°C.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als je de marketingafdeling van de bandenboeren moet geloven ligt het omslagpunt inderdaad al rond de 7-10 graden Celsius. Sommige bandentesten bevestigen dat, andere ontkrachten dat. Ik weet niet wat ik moet geloven…
Ik heb al een tijdje geen winterbanden meer. Als het echt koud/nat/glad is pas ik gewoon mijn rijstijl aan. Is een stuk goedkoper dan winterbanden, en volgens mij bijna even veilig.
sportevo zegt
@F36GC: wat ik vaak merk is dat mensen met winterbanden onveiliger rijden dan zonder winterbanden. Onder het mom van ‘ik heb winterbanden, dus mij kan niets gebeuren’ rijdt men dan toch harder.
deSjonnies zegt
Het aloude ‘Volvo’ effect.
berlinetta zegt
Voor die 2 dagen vorst per jaar hoef je in NL niet echt maatregelen te nemen.
negennegenzest zegt
Sneeuw bestaat niet meer in Nederland, daarom rijd ik deze set winterbanden op (kreeg ik er bij) en ga ik daarna gewoon over op alleen maar zomerbanden. Het slaat nergens meer op, het is maar 10 dagen per winter onder de 7 graden, dan let ik op die dagen wel wat meer op.
Alleen voor de wintersport zal ik dan nog winterbanden moeten hebben :(
gregorius zegt
Hier in midden-Zwitserland, een km of 30 ten zuiden van Zurich; op dezelfde hoogte al Zurich is in de afgelopen 24 uur ruim 60 cm gevallen. Het is de 3e keer dit seizoen dat er sneeuw ligt op deze hoogte. Vorig jaar is er geen vlok gevallen.
De meeste mensen zijn er goed tegen bewapend. En het wemelt van de sneeuwschuivers. Maar zoals met alles, zijn het die paar mensen die geen maatregelen nemen die het verpesten voor alle anderen. Vrachtwagens met trucks met kentekens uit lage lonenlanden komen hier ook langs…en rijden maar door… of ten minste: ze proberen het.
Meeste bussen hebben sneeuwkettingen, maar vanochtend stond ik 20 minuten vast achter een bus zonder sneeuwkettingen die een bochtje niet langs kwam.
Verder rijden de treinen gewoon op tijd (ja, het kan).
M’n M3 staan netjes stil in een garage; iets beter plannen met vrouw en kinderen brengen met de E63S; werkt prima op winter banden en 4×4.
torsen zegt
@gregorius: Erg vervelende garage zo te lezen! Is dat geen lastige combinatie zulk leuk speelgoed en de Zwitserse handhaving m.b.t. hard rijden?
gregorius zegt
hard rechtuit rijden kan prima in Duitsland.
En er zijn genoeg bergweggetjes waar je lekker kan sturen; 20 – 100 – 20 – 100 is ook leuk….
dutchneon zegt
Van die vrachtwagens snap ik het ook niet, afgelopen week weer honderden kilometers file in Duitsland omdat de ene vrachtwagen denkt dat hij het wel red op de middenbaan, een ander daar achter schuift nog een baan op en zo staan er 3 banen vast en kan er niks meer door. Ik snap niet dat daar geen torenhoge boetes op volgen, iets van 30.000 euro ofzo. Want meerendeel van de personenauto’s staat daar dus onnodig achter vast!
En als blijkt dat de veroorzakende vrachtwagens geen winterbanden hebben dan helemaal uit de ‘vaart halen voor dit seizoen’
vacano zegt
Ik neem al 35 jaar geen maatregelen voor de winter, is hier in Florida niet nodig. De laatste keer dat ik sneeuw live heb gezien is intussen ook al 10 jaar geleden. Woon deels in Florida en Barranquilla Colombia, kom slechts in de zomer naar Europa want ben temperaturen onder de 20 graden niet meer gewoon.
Edge zegt
In neem geen technische maatregelen speciaal voor dit weer. Fatsoenlijke allseasonbanden liggen er al onder en het ijs- en/of sneeuwvrij maken van de ruiten zie ik niet als extra maatregelen. Ik gebruik het hele jaar door al antivries-ruitenvloeistof dus daar heb ik ook geen extra omkijken naar.
Ik rijd wel iets voorzichtiger. Niet zozeer omdat ik zelf bang aangelegd ben, ik ken de limieten van mijn auto en vooral ook van mijn eigen rijvaardigheid. Meer vanwege andere weggebruikers die enorm onzeker worden zodra het eerste sneeuwvlokje valt. En daarmee wil ik niet stoer doen en suggereren dat ik in de sneeuw vrolijk als Tommy Makkinen door de binnenstad cross, verre van zelfs. Wat ik bedoel is dat als je door sneeuw of gladheid in plaats van 50km/u beter 40km/u kunt rijden op een bepaalde weg, ik ook die 40 rijd en niet als een bejaarde 25km/u ga tuffen.
620henk zegt
Handvat verwarming van de motor op stand 3. Heel voorzichtig in de bochten, weinig tot geen hellingshoek proberen en geleidelijk gas geven en remmen. Motor is in oktober voorzien van een anti pekel laag en ook niet meer gewassen sindsdien, als het goed is komt die er ook ongeschonden uit. Goede training voor de zomerdagen. Mocht het echt niet anders kunnen moet ik de auto van m’n ouders lenen.
stekel zegt
code geel afgegeven? nou dan weten we dus dat er morgen helemaal niks aan het handje is, want die codes hier slaan al jaren volledig de plank mis
Dutchdriftking zegt
Lekker onder een dekentje op de bank bij de kachel voor een fijn dagje Netflix en chill.
Bazzl zegt
Yep, nieuw setje winterbanden + RS6 velgen ;)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
En haal je die er a.s. dinsdag als het 10 graden is dan ook weer af?
utregcity zegt
Zal zeker morgen, als er echt sneeuw komt, de Honda e gaan uitlaten. Lekker potje driften. 😎
Design_Driven zegt
Wellicht interessant om te weten wat we in het VK doen.
Ik ben lid van een 4×4 resecue / response groep. Het weer en de omgeving is hier vaak net even wat grilliger dan in NL dus met sneeuw en overstromingen zitten mensen sneller vast.
Onze groep bestaat uit liefhebbers van 4×4’s en die gebruiken we dus om mensen te helpen. Hoe dan? Nou ten eerste gebruiken we onze kennis en oefen terrein om Politie, Brandweer en Ambulance personeel les te geven over hoe ze (een beetje) off-road kunnen rijden.
ten tweede komen we in actie met slecht weer. Dan brengen we bijvoorbeeld medicijnen of verplegend personeel van naar werk of naar huis bezoeken. Met alle heuvels en soms best moeilijk te bereiken plekken geen overbodige dienst.
Ook helpen we auto’s uit greppels te trekken, niet zelfde ook ambulances en politie auto’s. Soms ook als het mooi weer is maar ze zich in een veld hebben begeven.
Erg leuk ‘werk’ We doen dit naast ons gewone werk compleet vrijwillig. We krijgen wel training en apparatuur tot onze beschikking. We hebben CEO’s, huisvaders en alles er tussen in onze groep. Hoewel wij een plaatselijke groep zijn zijn we onderdeel van 4×4 recovery UK. Elke provincie (county’s) of regio heeft zijn eigen groep.
pindakoning zegt
@sketcher: heel cool en mooi vrijwilligerswerk zeg
PunicaOase zegt
@sketcher: wow, mooie hobby en mooi werk, top!
slowland zegt
@sketcher; En wat voor auto gebruik je daarvoor?
Design_Driven zegt
Ik heb een Discovery II Td5 met wat modificaties. Maar de groep is heel divers, merendeel land rovers omdat onze groep voortkwam uit een Land Rover club. Wat Defenders, Discovery’s 3 en 4 en zelfs een flink aangepaste Discovery 5 we habben ook een verdwaalde Mitchubishi Pajero in onze groep.
Mijn Discovery kun je op Instagram volgen mocht je interesse hebben: discovery2_life.
sportevo zegt
Ik heb eind 2019 een setje velgen met winterbanden voor mijn auto gekocht met nieuwe banden voor en bijna nieuwe achter. Ze hebben nog niet onder de auto gezeten want dat doe ik pas als er echt sneeuw ligt. Ik heb geen plannen om morgenavond weg te gaan dus blijven ze lekker hier in de opslag liggen.
Geen voorbereidingen dus.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Vroeger, toen ik nog een winterset had, heb ik ook 1x bij kou en sneeuw (buiten) zelf mijn wielen gewisseld. Ik heb er nog nooit zo lang over gedaan vanwege de kou en ellende. Vervolgens was het 3 dagen later weer 10 graden (want Nederland). Sindsdien heb ik winterbanden afgezworen. Ik ga toch niet op wintersport en het aantal dagen dat hier sneeuw ligt is op 1 hand te tellen.
sportevo zegt
@F36GC: ik kan bij mij op de zaak de banden zo verwisselen zonder gemartel. Twee jaar terug sneeuwde het ook onverwachts een keer. Ik kwam weer thuis en kon de drempel bij mijn oprit niet meer opkomen (geen grip). Even naar de zaak gereden, banden gewisseld en ik kon weer de oprit oprijden. Kostte alles bij elkaar misschien 3 kwartier waarvan 15 minuten voor het heen en weer rijden.
henk123456 zegt
Ik heb de sneeuwkettingen er al 2 weken om liggen
faalhaas zegt
De stoelverwarming aanzetten.
tjorque zegt
Winterbanden? Nope.
Thuisblijven? Sjah als het wegdek echt glad is misschien wel. Maar ik heb vorig jaar wel op sneeuw gereden met de motor ook hoor.
Een kort ritje wel.
ericd zegt
Sneeuw en strooien op de weg. Dan ga ik sowieso niet rijden. Klaar.
mashell zegt
Met die houding wordt je natuurlijk nooit strooiwagenchauffeur…
Hubert zegt
Heb extra scheutje anti-vries in de ruitensproeier gedaan en een dikke winterjas klaarliggen. Daarmee kom ik de winter wel door denk ik.
bierbuik zegt
Goede reminder! Ik moet mijn deurrubbers invetten, kreeg ze laatst bijna niet open met 2 graden vorst
pindakoning zegt
Emmer naast die voordeur zetten, dan kan ik daar s’ochtends kokend water in doen en over de ruiten gooien
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik hoop dat je een grapje maakt.
mashell zegt
Ik hoop dat hij een filmpje maakt. Kunnen we weer ergens om lachen.
Variomatic zegt
@pindakoning: hahahaha
leaper035t zegt
Gisteren sneeuwde het redelijk wat bij ons. Op geen enkel moment voelde ik me onveilig in mn G31 530d met achterwielaandrijving op zomerbanden. Ook niet op plaatsen waar niet gestrooid werd met zout.
sportevo zegt
@leaper035t: en daar gaat het dus fout. Je denkt dat het wel goed gaat dus maak je je geen zorgen. Je zit ook comfortabel in je 5 serie dus merk je niet veel van de omstandigheden buiten. Totdat het toch iets gladder blijkt te zijn en je in de sloot ligt of nog erger, schade bij iemand anders veroorzaakt.
leaper035t zegt
Ik ga me uiteraard niet als een dolleman gedragen hoor. Altijd verminderde snelheid en afstand behouden. Nu, gisteren ging ik op een grote lege parking in de sneeuw spelen. Het is ongelooflijk wat het DTC doet me de wagen. Geen enkele keer liet de wagen zich ongecontroleerd driften/slippen. Als DTC uit stond slechts 1 keer ongecontroleerd rond mn as gedraaid. Was fijn om de limieten van de auto te leren kennen. Maar op de baan geldt altijd: veiligheid eerst!
henkp1 zegt
Ik had ook totaal geen last met m’n T34 V12 diesel. Zelfs niet bij heul veul sneeuw en min 25.
soundgarden zegt
Winterbanden in NL? Mompelt iets met een wassen neus ..
Robert zegt
Begin oktober vul ik de ruitensproeiervloeistof bij met een vorstbestendige variant. En dan wissel ik gelijk naar een nieuw setje ruitenwissers.
Ik check de veertiendaagse weersverwachting. en op basis daarvan bepaal ik of het zinvol is om naar de winterbanden te wisselen.
jasbelle zegt
Winterbandjes gaan er dit weekend onder. Nu maar hopen dat dit niet de enige sneeuw van het jaar is, anders is het voor niks haha
str8six zegt
Heb nog zat speciaalbier liggen dus ga de deur niet uit 😉
roadster zegt
Ik bind 2 bezems aan mijn voorbumper om de sneeuw weg te vegen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De enige km’s die ik nu maak is 1x per week op en neer naar de supermarkt voor de grote boodschappen. Verder staat de F36 de hele week niks te doen, helaas. Ik probeer eens in de 2 weken even een goed uurtje snelweg te rijden zodat alles lekker warm wordt en kan doorstromen en de accu weer vol is. Als er sneeuw ligt sla ik dat wel een keer over.
supertjeduc zegt
Ik sta nu in de rij bij de banden handel , want je kunt natuurlijk niet zonder winterbanden nu er 1 cm natte sneeuw gaat vallen
SpeedGeek zegt
Accu was al oud en is van de week leeg geraakt dus de e46 start toch al niet. Verder hebben ze als een jekko gestrooid hier in Alkmaar dus ik bedank. Ik werk thuis en mijn vriendin kan niet eens naar haar werk.
Zo nu en dan maar met haar Ibiza op pad.
En de winterbanden van de e46 zijn al te koop gegaan. Iemand nog een set Style 32 aan het zoeken? ;-)
ouwedibbes83 zegt
@SpeedGeek: mooi velgontwerp, tijdloze klassieker. Ik heb m ook als winterset bij de 3 serie
SpeedGeek zegt
Zeker weten. Grappig dat Style 32 wel redelijk mooi oogt op een e36, e46 maar ook e9x’s. Terwijl het toch “simpele” velgen zijn.
Ik vond alleen dat je ze erg vaak ziet en heb dus M193’s onder mijn e46 zitten. Die ben ik tot op heden nog niet op een Nederlandse e46 tegen gekomen terwijl ze op zo ongeveer iedere e9x wel te vinden zijn haha.
lebeaunl zegt
Let op de winterbanden met de quattro spelen indien mogelijk
iz_person zegt
Fluisterstil hier tegenover.
monsieurleloure zegt
Met 257pk op de achterwielen heb ik genoeg maatregelen genomen 🚙
slowland zegt
Succes….. Heb je het nummer van de sleepdienst bij je?
boomhauwer zegt
All seasons op de bestelwagen en lekker rijden.
milie33 zegt
Wellicht weet iemand dit:
-winterbandjes lekker hard oppompen en zo meer ‘door de sneeuw snijden’
-of een wat lagere bandendruk zodat je bredere banden en meer contactoppervlak hebt🤔
Robert zegt
@milie33: als je naar WRC rally beelden kijkt die zijn opgenomen in bijvoorbeeld de Scandinavische sneeuw, dan zie je altijd banden met een relatief smal loopvlak. Dus ik zou nu zeggen, ga voor de hogere bandenspanning.
dhrr zegt
@milie33: iets hogere druk voorkeur max 10%. Bij 2,4 bar beter tot 2,7 dan naar 2,0 bar of minder.
Te zacht gevaarlijk, hogere slijtage, slechte wegligging, meer lawaai, hoger verbruik en onveilig.
slowland zegt
@milie33:Met sneeuw pomp je je banden iets harder op; en dan snijd je inderdaad door de sneeuw. De compound van de M+S band zorgt er dan voor dat je grip houdt op sneeuw (de sneeuw plakt aan je band, waardoor je grip krijgt –> koud op koud)
Bandenspanning verlagen doe je in los zand; daar wil je graag zo veel mogelijk contact met de grond en wil je helemaal niet dan je band door de ondergrond snijdt. Je wil dan dat je band op het zand blijft ‘drijven’ en dat doe je door de spanning te verlagen.
frederik zegt
Ik heb winterbanden op de BMW en 996, vooral voor de wintersport (helaas niet dit jaar). Auto’s met achterwielaandrijving zijn echt niet te doen in de sneeuw op zomerbanden. Laatst in december ging het ineens sneeuwen en had ik ze er nog niet onder liggen, dat was echt gevaarlijk. Je komt nauwelijks weg bij een stoplicht.
Maar als je voorwielaandrijving hebt en niet op wintersport gaat kun je die winterbanden lekker laten zitten.
Morgen lekker erop uit in de 996!
punt666 zegt
Morgen vanuit Duitsland op weg naar NL… Hier ten oosten van Keulen al wel wat sneeuw gehad als ook gladde wegen. Tot voor een week reed ik rond met 4-seizoensbanden waarvan de voorbanden nog 1,7mm hadden. Nu auto net TÜV gekeurd en dus 2 nieuwe bandjes erop.
Gooi de ruitensproeier nog ff vol en gaan met die banaan…
jmeverts zegt
Gaat lekker met die reacties
Kvgorp zegt
Ik zal kijken misschien zet de de 4×4 wel aan.
saxoke zegt
Net een hele goeie set zomer banden onder de Cupra gemonteerd. Met aanpassen vd rijstijl zal het zeker weten veiliger zijn dan op slechte winterbanden (zoals zo veel mensen hebben) en de rijstijl niet aanpassen.
okmer zegt
Standkachel op tijd aanzetten, stuurwielverwarming en stoelverwarming gaan al automatisch aan bij lage temperaturen 😁
Homer55 zegt
ESP uit.
Benny_Weisz zegt
Even gauw nog de checklist nalopen:
Stap 1. Fles Bokma in de vriezer gelegd?…. Check!
Stap 2. ….eeeeuh….
Klaar!!!!!
307-2.0-chipped zegt
Ik heb late dienst, werk in de thuiszorg. Moet ongeveer 20 km op de snelweg rijden, dus doe rustig aan.
Gewoon opletten en geen rare fratsen.
Pascal zegt
Stoelverwarming aan en de auto tijdig laten voorverwarmen. Als er een pak sneeuw ligt zijn winterbanden buitengewoon zinvol maar sinds een jaar of 3 heb ik ze niet meer omdat het in Nederland (op hooguit een paar dagen na) niet meer nodig is. Zou ze pas weer nemen als ik weer naar Duitsland/Oostenrijk ga voor wintersport, daar is het een verschil van dag en nacht. De Model 3 heeft 4-wielaandrijving dus maak me ook om die reden in Nederland weinig zorgen.
slowland zegt
Wat verstaat Nederland onder “Winterband”???
Hier in BC, Canada is het verplicht om in de winter M+S banden te hebben (Mud & Snow). En die moeten op je auto zitten van 1 oktober tot 1 april.
En geloof me, dat is echt nodig, sowieso heeft 90% van de mensen hier een AWD of 4×4, en dat rijdt echt een stuk fijner, zeker als weet dat hier vrij veel ‘Black Ice’ voor komt. Dat is een weggedeelte dat droog lijkt, maar in werkelijkheid een heel dun laag je bevroren sneeuw is, en dat rij je dus gewoon op een ijsbaan. Met FWD of RWD ben je dan nergens en ga je er onherroepelijk af.
Sneeuwkettingen op personenauto’s zijn hier niet verplicht, niemand gebruikt ze.
Op vrachtauto’s wel; Kettingen verplicht bij je hebben en als de matrixborden aan staan, moet je ze om doen. En die lichten staan niet zomaar aan; Met 40 ton een 8% helling op…. Dan wil je echt wel kettingen gebruiken.
Ok, de winters duren hier minimaal 5 maanden, en 2 meter sneeuw is hier ‘average’…
Variomatic zegt
@slowland: eh.. op black ice ga je met 4WD net zo hard van de weg af volgens mij.. tenzij je met spikes rijdt.. sowieso: laat je gas los in een gladde bocht en iedere auto glijdt dan hetzelfde, ongeacht het type aandrijving. Genoeg volk gezien dat denkt dat 4WD bergafwaarts ‘meer kan’ dan 2WD en er in bochten of met remmen net zo hard vandoor glijdt..
slickrick zegt
Nog een extra doos Jack Daniels gehaald , gewoon , voor het geval er een lawine komt….