Een hersenkraker voor deze vrijdagavond: Max heeft nog steeds geen motor voor 2016 dankzij de immer voortdurende motorcrisis bij Red Bull en Toro Rosso, terwijl de lege stoeltjes bij andere teams ook langzaamaan bezet worden. Blijven zitten en hopen dat het goed komt of overstappen, that’s the question.
Vandaag was weer een tumultueuze dag omtrent de motorcrisis bij Red Bull en Toro Rosso. Het begon vanochtend vroeg met het gerucht dat Max, en met hem Red Bull en Toro Rosso, volgend jaar met een Ferrari-motor zou rijden. Later werd dat afgezwakt tot “Ferrari wil Toro Rosso wél en Red Bull geen motoren leveren”. Vervolgens hoorden we twee uur later in de wandelgangen dat er weer verregaande gesprekken zouden zijn tussen Renault en Red Bull, wat vervolgens door bronnen binnen de fabrikant aan Motorsport.com werd afgedaan als “highly unlikely“. Het enige wat vooralsnog duidelijk is, is dat ze bij Red Bull en Toro Rosso voor een gigantische uitdaging staan.
Aan hetzelfde Motorsport liet onze Max weten niet bang te zijn volgend jaar niet in de Formule 1 te rijden. Nu is onze nationale held een koele kikker, maar wij knijpen hem eerlijk gezegd wel een beetje. Al is het maar omdat we -als Max volgend jaar geen motor heeft- opeens een stuk minder hebben om over te schrijven.
Alle gekheid op een stokje, als iemand dit jaar veel voor de heropleving van de F1 in Nederland én andere landen heeft gedaan, dan is het Max Verstappen wel. Seizoen 2016 zonder Max Verstappen zou dan ook in meerdere opzichten een enorme deceptie zijn. Daarom dit moeilijke vraagstuk: moet Max zijn team Toro Rosso en Red Bull, waaraan hij zoveel te danken heeft, trouw blijven en hopen op een goede afloop of kan hij op dit moment beter eieren voor zijn geld kiezen en overstappen naar een ander team voordat alle stoeltjes vergeven zijn?
martinus zegt
Ja want TR is een leerschool, en vanaf volgend jaar komen de leukste stoeltjes pas vrij.
roppp zegt
Dat moet ie toch lekker zelf weten en regelen. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat hij zich (terecht) geen ene moer aantrekt van wat wij vinden :-)
m2csl zegt
Geen paniek, Ecclestone laat het echt niet gebeuren dat er 2 teams afvallen en hij zijn enige smaakmaker kwijt raakt.
Vandaag wat reacties op een tweet van Max zitten lezen, maar dat ventje heeft fans over de hele wereld (de helft was in een schrift dat ik niet kan ontcijferen.
Eigenlijk wordt hij alleen in Nederland verguist.
jaapiyo zegt
@m2csl: nou nou, verguisd…Door wie dan? Een paar sneuneuzen misschien die het niet kunnen hebben als een ander succesvol is, maar over het algemeen is er wel support voor Max toch?
Tenzij je er zo een bent die elke kritische noot beschouwd als ‘verboten’ natuurlijk. Ik ben bijvoorbeeld wel fan van Max en de manier waarop hij racet maar ik ben niet blind voor het feit dat Sainz ‘m tot nu lichtjes de baas is in de kwalificaties.
gallardogt zegt
@m2csl: Ik heb wel vertrouwen in Bernie. Als hij z’n macht laat gelden laat hij vandaag Mercedes, Renault en Ferrari gewoon lootjes trekken, apart voor beide teams zodat er ook een competitie element aan vast zit.
bassx zegt
@m2csl: In de commentaren van artikelen wordt vaker negatief gesproken dan op Twitter in het algemeen. Wanneer jij kijkt op bijvoorbeeld motorsport.com zijn de reacties net als hier. De highlight op bijvoorbeeld de inhaalactie op Alonso is bijzonder negatief ontvangen. Denk juist dat Max hier in NL en BE geprezen wordt vergeleken met andere landen.
berlinetta zegt
Er is volgens mij nog steeds een plekje bij Renault (Lotus) vrij. Als Toro Rosso niks meer wordt, vind ik dat een goede optie.
Max moet nog niet meteen naar een topteam. Laat die knul eerst maar eens even rijpen.
uncivilsum zegt
@berlinetta: geruchten zeggen dat renault hoopt op het vertrek van red bull zodat ze het red bull racing team kunnen over nemen en niet lotus
jaapiyo zegt
@berlinetta: Als Toro Rosso niks meer wordt dan wel ja, dan is het het beste zitje dat nog niet ingevuld is. Maar volgens mij is de vraag hier moet Max het eventuele einde van STR voor zijn en nu al een deal maken met (bijvoorbeeld) Renault, of blijven zitten en hopen dat het goed komt met RBR en STR. Als je wacht tot de bom barst heb je opeens ook concurrentie voor dat zitje van de heren Ricciardo, Kvyat en Sainz…
Desalniettemin zou ik FWIW blijven zitten bij STR. Ik denk dat het wel goed komt linksom of rechtsom. Geen noodzaak om nou al bruggen te verbranden en jezelf als een (te) grote oppertunist te profileren. Max heeft genoeg laten zien om, mocht er in het slechtste geval volgend jaar geen zitje voor hem zijn, als 3de rijder bij Mercedes of Ferrari terecht te komen om daar vervolgens na een jaar te racen.
trustmeiamanengineer zegt
Het is allemaal heel simpel. RedBull blijft gewoon met Renault voor een jaartje. In de TorroRosso lepelen ze een mooi blok met stijgerend paard, zoals het hoort. Max blaast daar een jaartje mee rond en neemt dan het stoeltje van Kimi over als hij volgend jaar met pensioen gaat. Wie heeft het nummer van Bernie?
Donstil zegt
@trustmeiamanengineer: Ik. Het is een 9 met zes nullen
maurits123 zegt
@Donstil: Maak daar maar 9 nullen van.
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: ik help het hopen.
jipino zegt
Onze mening heeft natuurlijk zeer veel invloed op zijn keuze, dus het is goed dat deze vraag aan ons gesteld wordt. Ik hoop dan ook dat er goed nagedacht wordt over de kracht van de argumenten die de toekomst zullen vormgeven van Max Verstappen. Doet uw best, reaguurders.
jaapiyo zegt
@jipino: Ach joh, prima vermaak toch.
clarkson zegt
Ik heb nog steeds het idee dat ze max volgens jaar bij het grote redbull wil hebben. Dat lijkt me ook biet onverstandig van max. Als hij daar goed kan presteren aankomend jaar zal ferrari hem maar al te graag willen hebben als vervanger van raikonnen. Eigenlijk weet ik wel zeker dat dit de gang van zaken zal zijn.
jaapiyo zegt
@clarkson: Ik niet. Ricciardo heeft vorig jaar laten zien dat hij beter is dan onze viervoudig wereldkampioen die nu races wint in het rood. Kvyat heeft dit jaar, pas zijn tweede jaar in F1, laten zien dat hij gelijk goed meekan met Ricciardo. Als een van die twee niet mag blijven vraag ik me af wat je wel moet doen om dat zitje te houden…
clarkson zegt
@jaapiyo: max wordt of is misschien al beter als beide.
W115 zegt
Overstappen naar Renault lotus, voor de rest was alles volgens mij bezet
viezefreddyw zegt
Dat ie potentie heeft ie wel bewezen dit seizoen. Maar het is nog maar zijn eerste seizoen. Laat hem nog minimaal 1 jaar (wat nog te weinig is) zich ontwikkelen bij Toro Rosso. Dat is een team waar alles mag en niks moet, dus wordt er geen druk op je gelegd. Ik denk dat dat essentiële zaken zijn bij een talent in elke willekeurige sport. En na volgend jaar zijn er pas leuke stoeltjes vrij, laten we dan maar kijken waar hij staat.
papa zegt
@viezefreddyw: waarom zeggen mensen dit… Waarom zou het te vroeg wezen om over te stappen… Kijk naar het begin van de carrière van schumi.
viezefreddyw zegt
@papa: Maar Schumi en Verstappen zijn twee verschillende personen. Plus dat Schumi natuurlijk wel wat jaartjes ouder was dan Verstappen, 4 om precies te zijn. Je vergelijking is dus niet helemaal reëel.
papa zegt
@viezefreddyw: ik wil verstappen zeker niet direct met schumi vergelijken. Ik denk echter wel dat hij als hij de kans krijgt bij een beter team hij de kans moet pakken, hij is er klaar voor. Leeftijd zegt niks, als iemand dat heeft aangetoond is dat Max wel.
baasbas zegt
@papa: Hij is jong. Dit is zijn 2e seizoen in een auto. Hij gaat echt nog fouten maken. Hij kan die beter maken bij STR dan als 2e rijder van Ferrari.
cthijs zegt
Hij moet sowieso bij red bull proberen te blijven een goede sponsor is het belangrijkste bij f1
papa zegt
Hoe vast zit die kvyat bij rbr?
rob5nismo zegt
Gewoon nog ff laten leren in de midden moot
Want hoe je het ook bekijkt max is een rookie wel 1 met super talent.
En dan hoop ik toch zeker op 1 wereld titel
papa zegt
@rob5nismo: waarom blijven hangen in de middenmoot als je meer talent hebt dan dat… Ik vindt het betuttelend om te zeggen blijf maar in de middenmoot
rob5nismo zegt
@papa: het team waar hij nu zit is een middenmoot team nu leert hij hoe hij zich moet gedragen in het gedrang in de eerste bocht en zulke dingen
wgr1 zegt
In welke vorm dan ook komt er wel een oplossing.
1. Red Bull kan niet weglopen, zelf zij kunnen zich niet veroorloven honderden miljoenen zo niet miljarden aan sponsor gelden weg te gooien. Ze hebben een contract met F1, hun medewerkers en coureurs.
2. Bernie kan niet zonder een sponsor als Red Bull. Als alleen de merken teams nog A-spec motors hebben is dat de doodsteek voor F1. Er zijn nu al amper grote sponsors naast de fabrieksteams.
3. Ook Mercedes en Ferrari hebben belang bij een compentatieve F1.
Zonder andere grote teams valt er geen eer meer te behalen, en is dus het budget niet langer te verantwoorden.
fastshifter zegt
Voor Max maken ze echt wel een plekje vrij hoor.
Voor het eerst een Nederlandse coureur die zich in de winter geen zorgen hoeft te maken over een zitje ?
norge zegt
Eigenlijk is het enige wat we moeten in dit leven… doodgaan. Krijgt Jos een stoel bij Mercedes of Ferrari….Gewoon doen natuurlijk.
jipino zegt
@norge: is that you, lincoln?
norge zegt
@jipino: Abraham? Nee…
jeppie zegt
@norge: jos?
norge zegt
@jeppie: Brink?
clarkson zegt
@norge: Die is wel dood ja.
hansjepansje zegt
Absoluut nog een jaartje blijven en dan door naar Ferrari!
Rick-dos zegt
Als RB en TR volgend jaar wegvallen dan heeft hij het voor het uitkiezen. Als zij wegvallen dan zullen de grote teams drie auto’s inzetten. Als je dan Merc of Ferrari bent dan zou je niet heel slim zijn als je dat stoeltje voor Max hebt geoormerkt.
Dit zeg ik niet omdat het een Nederlander is of uit arrogantie, maar je moet als team wel heel blind zijn als je niet inziet dat Max een volgende kampioen is…
Rick-dos zegt
@Rick-dos: …als je dat stoeltje niet…
VeniVidiVici zegt
Uit betrouwbare bron binnen Ferrari… Max gaan we nog genoeg zien shinen in de F1 ?
Edge zegt
Het hangt wat mij betreft volledig van de situatie af. Als Red Bull en Toro Rosso gewoon in de F1 blijven, dan moeten Max gewoon daar blijven. Eventueel promoveren naar Red Bull moet kunnen, maar bij Toro Rosso blijven is ook geen straf lijkt me. Wat de overige teams betreft:
Lotus/Renault: Het is de vraag hoe lang het duurt voordat Renault de boel weer op de rit heeft. Als ze inderdaad zoals de geruchten gaan een achterstand van enkele jaren hebben, lijkt mij dat niet een goede optie. Maar het zijn slechts geruchten, wie weet doen ze volgend jaar gewoon wel fatsoenlijk mee om punten en wellicht podiumplaatsen.
Manor/Haas: Er is wat mij betreft maar één situatie waarin dit een verstandige move zou zijn. We weten allemaal dat Mercedes een dikke vinger in de pap heeft bij Manor ivm de motoren deal, en datzelfde geldt natuurlijk bij Ferrari en Haas. Zowel Mercedes als Ferrari heeft op dit moment geen stoeltje vrij, maar als ze Max echt willen behouden voor de Formule 1 kunnen ze hem natuurlijk wel bij Manor (Mercedes) of Haas (Ferrari) stallen en dan in 2017 promoveren. En dan vind ik niet eens zo’n slechte optie.
awesome zegt
@Edge: Manor kwalificeer ik voor komend seizoen als een goed middenmoot team. Gezien de aandrijflijn waar ze volgend jaar mee rijden zou het niet eens een verkeerde keuze zijn.
Het gaat heel druk worden in de middenmoot komend seizoen, dus waarom zou je er bewust voor kiezen om daar rond te rijden? Beter zorg je voor een stoeltje bij een Top3 team zodat je echt op valt: op de hoogste trede van het podium.
HZW zegt
Op dit moment is het een droom scenario voor Max.
De teams Red Bull en Toro Rosso spelen hoog spel om een eerste gradatie (Ferrari) motor te krijgen, om komend jaar competitief te zijn.
Als de motor poker verkeerd uitpakt, hebben daar alle grote teams last van omdat er dan een verplichting komt om een derde auto in te zetten.
Dus Max zit volgend jaar gewoon in een Toro Rosso of Red Bull met competitieve motor, of hij kan in de derde auto stappen van één van de grote teams, want die staan al in de rij voor hem.
jeppie zegt
@HZW: is het zeker dat de grote teams dan met 3 wagens meedoen of verzin je dat?
Edge zegt
@jeppie: Het is de vraag of het op deze korte termijn nog haalbaar is, maar F1 teams zijn vanuit het Concorde Agreement verplicht een derde auto in te zetten als het deelnemersaantal onder een bepaald aantal auto’s komt. Het exacte aantal is bij het grote publiek niet bekend, de een zegt 14, de ander 16 en er zijn ook mensen die beweren dat het vanaf 18 auto’s al verplicht kan worden. En of er nog andere voorwaarden zijn is ook niet bekend. Buiten de mensen met hoge functies in het F1 wereldje weet niemand precies wat er in die Concorde Agreement staat, maar dat die clausule erin zit en derde auto’s dus een heel reële mogelijkheid zijn staat wel vast. De vraag is alleen: komt het zover, of staan er volgend jaar gewoon twee Red Bulls en twee Toro Rosso’s op de grid?
gtwillem zegt
Om heel eerlijk te zijn: ik weet het echt niet. Ik had wel gehoopt dat Max het goed zou doen, maar wat hij tot nu heeft laten zien is wel indrukwekkend. Niet zozeer zijn rijderskills, die al bijzonder zijn, maar hoe rustig en koel hij blijft. Op en naast de baan.
Wat ik mij wel kan voorstellen: de druk bij een topteam os vele malen hoger. Bij Toro Rosso mag hij racen, bij een topteam MOET hij presteren. Als ik de vergelijking maak met voetbal, zie je dat er genoeg leuke spelers zijn bij de provincie clubs als Twente, AZ, Groningen en FC Utrecht. Van der Hoorn, Zivkovic, Maher: dat soort jongens. Dan gaan ze naar een topclub, en valt het uit elkaar. Nu kun je Max niet vergelijken met een redelijk goede voetballer, maar die druk is wel belangrijk.
Red Bull en Toro Rosso zullen blijven, ze hebben het te hoog gespeeld en zullen even moeten inbinden: even Caroline Tensen met een bloemetje naar Renault sturen. En het feit dat Raikonen nog een jaartje mag blijven geeft ook wel aan dat Ferrari bezig is een stoeltje klaar te zetten voor een aanstormend talent ;-).
Edge zegt
@gtwillem: Ik vraag me wel af waarom Ferrari Raikkonen nog een jaar behouden heeft. Zouden ze volgend jaar nog willen afwachten om te zien of Max geen eendagsvlieg is? Als Ferrari blind vertrouwen had in het kunnen van Max was het volgens mij veel logischer geweest om, gezien Red Bulls zwakke onderhandelingspositie, 2016 motoren aan te bieden op voorwaarde dat Max de overstap maakt.
gtwillem zegt
@Edge: Retorische vraag ;-). Ferrari is een topteam dat maar twee stoeltjes te vergeven heeft. En ondanks dat Max overloopt van het talent, is het een risico. Nog een jaar, misschien twee bij een leuke middenmoter en dan Max voor de leeuwen gooien. Is ie op/voor zijn 20e bij een topteam terecht gekomen: topprestatie.
Donstil zegt
Het is toch gewoon een kwestie van je eigen salaris betalen en een grote zak sponsor centen mee nemen? Dan kun je toch zo aan de slag bij een van de marge teams?
thierryvth zegt
@Donstil: a hoeveel zit dan in die zak en B wat wil je zeggen?
Of heb je de illusie dat jij er ook in had gezeten als je een zak had gehad met 100k?
Wat niet aannemelijk is dat je dat voor elkaar had gekregen je comment in ogenschouw genomen
Calimero zegt
Is het een rare gedachte dat Red Bull in 2016 weer met Renault motoren rijd, Torro Rosso met Ferrari (2015) motoren en dat “Part of the deal” is dat Max als 2e rijder naar renault F1 gaat komend jaar?
thierryvth zegt
@milan0: daar lijkt het wel op uit te komen als Matezisch voor redbull de stekken er niet uit trekt.
Edge zegt
@milan0: Ja, dat is een hele rare gedachte. Als Red Bull in de F1 blijft zullen ze er alles aan doen om Max te behouden. Ik zie ze eerder Kvyat als onderdeel van die deal naar Renault laten gaan.
thierryvth zegt
Maakt niet uit, wij (NL) zijn niet de enige die zien dat max het verschil maakt.
wjeurs zegt
Gaat waarschijnlijk naar Ferrari in 2017 heb ik gelezen. Deel van de motorendeal tussen Torro Rosso en Ferrari die er aan zit te komen.
w0o0dy zegt
Max heeft even niets te kiezen. Zijn contract met RedBull loopt en daar vanaf komen Is waarschijnlijk moeilijker dan het scoren van een competatieve motor voor RedBull. Dus reken er maar op dat als ook maar 1vd twee teams blijft dat Max daar een plek krijgt. De gedachte dat 1 Vd twee teams vertrekt Is trouwens nog niet vaak langs gekomen. De schade voor RedBull zou wellicht beperkt kunnen blijven, de kosten ook.
Waarschijnlijker Is het dat Toro Rosso wel een motor krijgt maar dat zowel Mercedes als Ferrari niet aan RB F1 willen leveren. Dat zou betekenen dat Renault of Honda in beeld komen. Dat Is een oplossing zolang die fabrikanten daar iets mee kunnen winnen.. Dus wisselgeld in de vorm van meer geld (Renault heeft zich al hard gemaakt voor een groter deel van de fondsen van Bernie’s bedrijf) en Zowel Honda als Renault zouden baat hebben bij meer tekens…
w0o0dy zegt
Laatste woord moet tokens zijn.
pomoek zegt
Ik vermoed toch dat RB en STR volgend jaar gewoon in de F1 rond rijden. De sport heeft anders een enorm probleem. Niemand is er bij gebaat als er 2 teams minder rondrijden. Minder kijkers, minder inkomsten uit sponsorgelden, lagere budgetten. Dat weten ze bij Red Bull ook. Die spelen het spel: Wie er het eerste knippert…
Zijn ze overigens niet al bezig met het ontwikkelen van de 2016 auto’s?
HZW zegt
@pomoek
Nee, niemand is er bij gebaat als RB en STR uit de F1 stappen, ook de grote teams niet.
Die zullen echt niet zitten te wachten om een 3de auto in te moeten zetten.
Dus er zal uiteindelijk wel een oplossing voor het motor probleem komen.
RB weer met Renault en STR met Ferrari lijkt mijn wel wat.
Een 2015 Ferrari motor zal niet veel slechter zijn dan een 2016 Renault motor vermoed ik.
awesome zegt
Heerlijk, al die tegenstrijdige berichten in 1 nieuwsitem…
http://www.f1today.net/nl/nieuws/205750/ecclestone-de-motoren-situatie-bij-red-bull-is-opgelost
ruudjuh1986 zegt
Vraag: Moet Max Verstappen bij Toro Rosso blijven?
Antwoord: Ja, Max heeft een contract getekend waarin staat dat hij ook volgend jaar voor STR zal rijden.
Deze was niet zo lastig kom stel een moeilijkere vraag….
philipf zegt
Maakt niet heel veel uit. Zolang hij ergens aan de bak kan!
exclusieviteitsfreak zegt
Volgens mij is het gewoon een geldkwestie. Max heeft alle kwaliteiten die denkbaar zijn . . .