Daar zijn we nou echt benieuwd naar. Moet jouw auto origineel blijven, of mag hij aangepast?
Tijd om weer eens over onze automobiele voorkeuren te praten in de vorm van een Lezersvraag. Da’s immers al best een tijdje geleden en ondergetekende vond het er tijd voor. En dat is dan zo leuk, dan maak je zo’n lezersvraag. Zo gezegd, zo gedaan.
Vandaag zijn we heel erg benieuwd of jij je auto origineel wil houden, of dat er iets aangepast mag worden. Gewoon om even te peilen welke richting de neusjes van de lezers opstaan als het op dit onderwerp aankomt.
Auto origineel, of aangepast?
Tja, wat vind ik er zelf eigenlijk van? Lastige vraag. Ik heb me namelijk altijd enorm laten voorstaan dat ik een originaliteitsnazi ben. De auto moet precies zo blijven zoals hij ooit uit de fabriek is gerold. Heb ik altijd gezegd en een heel groot deel van mij vindt dat nog steeds.
Niks mooiers dan op Marktplaats bijvoorbeeld een schitterende Peugeot 205 GTI te zien staan, die 100% in originele staat is. Zoals hij ooit is bedoeld. Geen rare BBS’jes eronder, geen roze wrap, gewoon zoals hij ontworpen is. Daar maak je me blij mee.
Maar soms vind ik het ook niet heel erg als er iets is veranderd. Zo heeft de mooiste Saab 9-3 cabriolet van Nederland een blauwe kap gekregen in plaats van een zwarte, waarmee hij origineel was geleverd. En al is het anders dan hij destijds uit de fabriek kwam, ik vind hem echt een stuk mooier zo. Daarover gesproken, wil iemand hem kopen? Er moet ruimte komen in de Autoblog Garage, maar dat terzijde… Prijs komen we wel uit!
Mijn eerste auto, een Renault Clio RSi had de velgen van de Clio 16V uit diezelfde periode. Hoorde niet bij de auto, maar stond veel beter. En hij was iets verlaagd. Origineel met Renault onderdelen, dat wel, maar toch aangepast. Mijn Porsche Boxster had andere velgen en led-verlichting. Aangepast, maar in mijn optiek ook mooier dan origineel.
Niet zo’n enorme nazi als het op originaliteit aankomt dus… Waar ik alleen echt niet zo goed tegenkan zijn de aftermarket bodykits, spoilers, M3-spiegels en stortkokers aan de achterzijde. De echt getjoende hokjes, zal ik maar zeggen. Ieder zijn meug, lekker blijven doen, maar ondergetekende slaat liever over.
Maar goed beste lezer, wat vind jij? Moet jouw auto origineel blijven, of mag hij aangepast? En misschien kun je laten weten wat je zoal hebt aangepast.
Vinden we leuk om te lezen!
str8six zegt
Dat ligt aan de auto.
roverbmwdriver zegt
Ik denk dat str8six het niet beter kan verwoorden: een Ferrari 250 GTE uit 1960 ga je niet uitrusten met modern lichtmetalen velgen, bijvoorbeeld. Anderzijds, mijn BMW E9 heeft een vijfbak uit de E24 en dat is dus niet origineel, maar het rijdt wel ontzettend veel beter. En mijn E24 staat op Alpina-velgen van de E34.
techniekmeneer zegt
Elke auto, dus zelfs een doorsnee gezinsauto, is vrijwel áltijd te verbeteren. Vaak zelfs met kleine aanpassingen.
Ik heb nog nooit een auto gehad die volledig standaard is gebleven.
julez zegt
Same here! Betere wegligging, meer pk’s, beter remvermogen, beter geluidssysteem, noem het maar op, er is altijd iets te verbeteren!
ponnie zegt
Ik heb maar één onaangepaste auto en dat heeft enkel de reden dat ik hier geen enkele cent in wil steken, de rest van de wagens is verbouwd.
ghost zegt
Origineel – er wordt al genoeg verneukt in de wereld 😂
Robert zegt
Subtiele aanpassingen vind ik geen enkel probleem, maar overdrijf het niet. Extreem verlagen, idiote overmaatse velgen, een extravagante bodykit, dat soort zaken is aan mij niet besteed.
willeme zegt
Standaard. Altijd standaard. De fabriek heeft miljarden in de ontwikkeling gestoken van de auto en dan ga jij dat met een budget van 700 euro even vernaggelen. Daarbij ziet een standaard auto er veel mooier uit. En het rijdt beter.
ponnie zegt
Dit is een denkfout die ik vaak zie. Een groot deel van die ontwikkeling is ook gestoken in het zo goedkoop mogelijk fabriceren van de auto.
Dat betekent dat er op vele vlakken verbeterpunten zijn, de meest voor de hand liggende daar van is het onderstel.
Johanneke zegt
Das de grap. Willeme koopt iedere anderhalf jaar een nieuwe occasion om die vervolgens grondig te verbouwen ;-) Met puike resultaten overigens.
ponnie zegt
Dat sarcasme kwam dan niet echt heel goed door, maar neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die danken dat origineel “het beste” is.
Dat geldt misschien bij een sportwagen van een half miljoen en zelfs dan eigenlijk vaak nog niet.
vincentbaan zegt
Je bent bekend met het fenomeen willeme?
ponnie zegt
Die naam zegt me zo 123 niets.
mashell zegt
Hij is de koning van de witte stationcars, hij koopt ze saai, maakt ze gaaf en verkoopt ze dan weer.
Richmond zegt
En toch pak jij bij bijna iedere auto gelijk het onderstel aan. Waar je dus gaat afwijken van het standaard weggedrag
jaapiyo zegt
https://www.youtube.com/watch?v=gkTb9GP9lVI
Roskampies zegt
Zoveel mogelijk origineel.
Pas op dit moment wel het interieur aan.
Na 21 jaar is er wel wat versleten. Niet geheel origineel. Alcanatra waar het kan. Originele delen blijven netjes bewaard. :)
Dutchdriftking zegt
OEM+ is de middenweg waar ik gek op ben. De aanpassingen die niemand ziet, op de kenner na. de Prodrive wielen onder mijn 159 zijn daar een mooi voorbeeld van. Net als de Wizard uitaat. Onderstel, remmen, audio, en andere minder zichtbare onderdelen kunnen altijd beter dan origineel, vervangen betekend dan dus altijd upgraden. Zo wordt onderhoud ook een stukje leuker.
JelmerS zegt
Helemaal mee een en je hebt een prachtige 159. Techniek kan en mag geüpgrade worden. Carrosserie zaken is het naast origineel modelafhankelijke spul al gauw een no-go voor mij. Het zijn vooral investeringen die je voor jezelf doet natuurlijk. Ik probeer dan juist een model met wat ervaring beter te maken zoals nu met de E85 Z4 3.0SI. met heel weinig km’s kan je het beter origineel houden, met 230k op de teller boeit het niemand.
lekkaah zegt
Het kan zijn dat door sommige aanpassingen het beter gezicht geven op sommige wagens. Maar meestal is het wel zo dat OEM t.z.t. wel mooier is vaak imho. Vooral na verloop van tijd.
kuip zegt
Ik ben zelf van het origineel houden, set mooie velgen oid wil ik nog wel eens doen. Maar dan moeten die wel voor dat model geleverd zijn destijds.
Johanneke zegt
Tja wat is verbouwen. Ik heb nog een hobby auto uit 1993. Heb ik zelf een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling in gezet. Telt dat?
slickrick zegt
Altijd OEM behalve een chiptuning dan
ClassicCarClubber zegt
Mijn BMW G31 verlaagde ik heel subtiel door er vooraan Eibachs onder te monteren. Door de luchtvering achteraan kon via Ista+ heel de wagen makkelijk horizontaal uitgelijnd worden. De kont stak dus niet in de lucht zoals bij reguliere modellen.
Ook het spoor werd lichtjes verbreed met H&R spacers. Zo leek het alsof ie af fabriek een tikkeltje sportiever uit de showroom kwam.
hippopotamus zegt
De originele uitlaten onder een Laguna III GT zijn gewoon te smal in diameter. Ze vullen de uitsparingen in de bumper niet. Dus ik heb er mooie (nog enigszins bescheiden) ovale eindstukjes onder zitten. Ziet er uit alsof het hoort.
Verder ben ik wel van de school: zo (merk)origineel mogelijk.
kilum zegt
Ik heb alleen Apple carplay ingebouwd. Voor de muziek, navi en eventueel gebeld worden tijdens het rijden.
Jens_Roadster zegt
Met mijn Smart Roadster met 101 pk ( ik heb hem al laten tunen vanaf de 81 pk ) wil ik nog vleugeldeuren laten installeren en 2 uitlaten in het midden, en later wil ik nog denk ik de grijze dingen waar de koplampen overspuiten naar het zwart.
crashingduke zegt
Tja, als het niet in de folder staat, dan mag het niet.
Maar……
In de Supra zit een dubbel din Apple CarPlay unit. De originele radio ligt in de kelder.
De Mini Cooper heeft leer gekregen. En er ligt een Becker Mini navigatie radio klaar om in te bouwen.
De Daimler was al door een vorige eigenaar al zwart gespoten. Dat was zo slecht gedaan, dat ik het opnieuw heb laten doen. In de het zwart van de Supra. En ook is de originele radio vervangen voor een Becker Cascade. Maar de X308 velgen en achterlichten heb ik weer vervangen voor originele exemplaren.
kniesoor zegt
Eigenlijk altijd zoveel mogelijk origineel. Zelfs qua mn nederige daily.
petroldrinker zegt
Tja de eeuwige discussie, met mn huidige vermogen laat ik ze standaard of doe kleine mods die je makkelijk kan terug draaien voor de verkoop, als ik bakken met geld had en ze niet hoefde te verkopen voor de volgende auto, zou ik veel meer aanpassen aan auto’s nadeel is alleen dat het autos nagenoeg onverkoopbaar maakt, en als ik een nieuwe auto wil, moet ie snel weg kunnen zijn…. Iedereen rijdt al een standaard ding, ik onderscheid mezelf graag vd grijze meute
Een uitlaat vervangen voor een (zo goed als) demperloze auto, doe ik wel op elke auto, voor mn plezier omdat ik dat gewoon leuk vind, maar ook, moet wel wakker blijven in het verkeer met zo saai als autorijden in nl is geworden
kevindb zegt
Mijn MX-5 had ik helemaal naar mijn smaak gemaakt. Kleur zoals ik hem mooi vond. Interieur met de hand laten borduren in betere materialen als origineel etc. Voor mij een echte upgrade maar wel netjes zonder schreeuwerig te worden.
Mijn Nissan Skyline voorzien van bodykit en opnieuw helemaal laten overspuiten. Gewoon omdat een auto met 300 pk er ook wel uit mag zien alsof hij 300pk had en z’n vorige leven in Japan had de nodige sporen achter gelaten.
Mijn Porsche 911 Turbo is origineel op het PCCM systeem na. Dat is gewoon een door Porsche ontwikkelde upgrade voor een modern infotainmentsysteem in een ouder model.
De conclusie is dus echt dat het aan de auto ligt.
eMbe zegt
Ik hou vooral van technische aanpassingen die zorgen voor een betere wegligging en leuker rijgedrag.
Al heb ik onze dagelijkse Clio ook verlaagd, dat smoelt gewoon wat beter.
Andreivierfunf zegt
Zoveel mogelijk origineel. De enige aanpassingen die ik heb gedaan zijn:
– ramen achter blinderen (vanwege m’n baby)
– andere velgen (18” van de S/V90)
– led verlichting rondom (alles met hulp van de garage zodat alles voldoet aan normen qua lichtbeeld)
mashell zegt
“ramen achter blinderen (vanwege m’n baby)”
Finkers zou het een “lief kind” noemen?
joki zegt
Ik ben niet zo van het blinderen van de achterste ruiten, MAAR…
In een vorige wagen had ik owv de kinderen, 5 en 8 jaar oud, nieuwe deurpanelen geplaatst met rolgordijnen ( bij de merkgarage gekocht). Nu deden en doen wij regelmatig snelle en lange snelwegritten naar Zuid Europa, en viel het ons op dat onze kinderen wagenziek werden met die dingen geïnstalleerd. Iets wat voordien nooit gebeurde. Na een paar ritten dan zelf op de achterbank gaan zitten en mijn vrouw laten rijden om te zien wat er aan de hand was. Na een tijdje kreeg ik het ook… Die gordijntjes bestonden uit een soort gaas en als je erdoor keek leek de wereld in slow motion en haperend voorbij te komen. Een vreemde gewaarwording die verdween als we die omlaag deden. Dus die terug verwijderd en de ramen laten blinderen met folie, nooit nog problemen gehad en nu nog steeds gezinswagens met geblindeerde achterruiten, wel wat tegen mijn zin…,
Mas-Estate zegt
Qua techniek kun je hier en daar zeker wel optimaliseren, aangezien de fabrikant hier af en toe gewoon keuzes moet maken om de kosten te drukken. Dus denk verbeterde vering, onderdelen in de motor die minder snel stuk gaan dan het origineel, soms OEM looking onderdelen die wél bluetooth hebben (denk BMW e39 scherm).
Qua looks, beter wegblijven van aftermarket spul, Blijf period correct.
rob5nismo zegt
Aanpassen mag altijd zolang als het goed gebeurd en een vooruitgang is helemaal prima
Allison Burgers zegt
Ik ben voor OEM+. verbeteren mag, maar dan wel met originele onderdelen. En dan niet allerlei logo’s erop plakken die er niet op horen.
potjak zegt
Hangt er vanaf wat onder standaard verstaan wordt. Persoonlijk laat ik een auto bijna nooit standaard, ik kies daarbij wel voor originele velgen of stuur bijvoorbeeld. Oftewel ik ga niet voor “nep” of “tuner-merken” e.d. Dat vind ik er veelal “pauper” uitzien.
joel1987 zegt
Subtiele aanpassingen om de auto naar mijn eigen smaak mooier te maken, zoveel mogelijk met OEM onderdelen!
Mijn Mazda 3
– Verlaging+dempers zoals origineel als optie gekozen kon worden
– Andere velgen, een OEM-Mazda velg uit dezelfde periode
Mijn Mazda 6
– Verlaging zoals origineel door Mazda geleverd kan worden
– Andere velgen, facelift 2018
– Andere achterlichten, facelift 2015
En nog wat kleine dingen. Zoveel mogelijk OEM!
Loek zegt
Ik kan Essen-esque auto’s waar echt elke bout eruit is geweest om iets nieuws erin te zetten eigenlijk altijd wel waarderen. Een auto verlagen, dikkere velgen erop zetten etc is tof, mits het goed gedaan is.
‘Quality of life’ updates vind ik altijd wel kunnen op een auto. Denk aan een scherm met CarPlay in een oude frikandel. Wel zou ik zelf (wat ik ook heb gedaan) gaan voor iets dat lijkt op het OEM scherm, ik vind zo’n 1DIN Pioneer die van kleur kan veranderen altijd een beetje gek ogen. Of doe zoals Lambo of Mercedes het deed, verstop het achter een flapje zodat je interieur optioneel lekker clean blijft :)
En tsja, ik ben zelf altijd fan geweest van de velgen die ik onder de Golf heb liggen en ze passen, maar ik vind vooral de afwisseling tof. Velgen kunnen een auto zeker maken, maar ook net zo makkelijk kraken. Andere exterieurmods gaan al vrij snel richting over de top, denk aan al die fake carbon opplak meuk. Daarentegen, mits goed uitgevoerd, carbon splitters in combinatie met velgen en een schroefset kunnen een auto wel heerlijk dik maken. Zo’n Vorsteiner M3 bijvoorbeeld, dat vind ik wel lekker.
Jurgen zegt
Ik ga ervan uit dat ze bij BMW M goed over de auto nagedacht hebben, laat hem lekker origineel, zelfs geen andere uitlaat eronder, vind het heerlijk om incognito te kunnen toeren met ruim 500 pk zonder dat overdreven gebrom, afschrijvings- en garantie technisch is origineel laten ook wel slimmer.tuning zien ze sowieso direct bij BMW
secchione zegt
De daily Discovery td5 laat ik lekker standaard op een remap na, geen roofrack, geen liftkit en zelfs geen terreinbanden.
Mijn BMW E36 circuitspeeltje is juist bijna niets meer OEM aan… maar ja dat krijg je al snel als je er een SAAB turbo motor in legt.
Reimon zegt
Ik kan me redelijk in jouw insteek vinden @nicolasr; liefst zo origineel mogelijk. Aanpassingen okay, maar dan wel graag subtiel, passend en period correct.
Een vriendelijke verlaging, inch grotere wielen (liefst origineel) vind ik best okay.
No go; badgetuning, tjoening, op de buik leggen, lampjes, glimmertjes en dergelijke.
Maar als dat wel jouw ding is; geniet en laat mij mijn ding doen..
camber24 zegt
Ben vooral blij weer wat vaker artikelen van je te zien, @nicolasr
Anyway. Beetje een gezonde aanpassing is voor mij oké. Dus prima om iets te tjoenen, maar niet teveel. Heel het onderstel aanpassen? Prima. Als dat je ding is. Ik ben er totaal niet in thuis. Over gecompliceerd voor mij, dus ik blijf af van iets waar ik geen verstand van heb. Dat weten ze bij BMW beter dan ik, zo simpel is het. Ik denk zelf alleen aan iets andere velgen, liefst OEM, maar anders OZ, of in ieder geval 5-spaaks. Zwarte grille/nieren, prima. Ruiten tinten, prima. Chrome delete, prima. Maar daar stopt het dan ook bij. Oh, of chiptjoening. Maar ik rij nu al twee jaar heel erg tevreden elektrisch, dus die optie valt weg.
joki zegt
Bij BMW weten ze vooral hoe je kosten drukt, vervang op een F30 eens je veerpoten door een set van JRZ, andere anti-roll bars, andere ophangingsrubbers, Millway bussen waar mogelijk, eventueel stijvere motor- en versnellingsbaksteunen ( die van een F80 passen en zijn goed op de viercilinder maar geven redelijk veel trillingen door, was voor mij echter geen probleem) en vervang je open differentieel door één van OS Giken… Je weet niet hoe veel strakker je wagen stuurt met eigenlijk even veel comfort. De wagen is dan iets harder maar zo veel rustiger op de weg dat het comfortabeler wordt.
superfred zegt
Het uiterlijk hou ik graag zo standaard mogelijk, maar verder mag er best wat aangepast worden, zoals onderstel (dus zonder extreme verlaging dan hè) of een tuningskuurtje waardoor het allemaal net even wat lekkerder is 😉
O plaat zegt
Mijn Mustang heeft wat meer power, betere remmen en een iets stijvere ophanging dan hij in 1966 had. Hij oogt origineel maar is gewoon een pak beter en veiliger nu.
De VW bus is door de Koninklijke Landmacht onderhanden genomen, bij hun ’tuning’ blijf ik. Ik heb er enkel EMPI velgjes van 15 inch onder gestoken en hen interieur van een camper.
De Cadillac heeft 20 inch velgen die de vorige eigenaar er onder heeft gestoken en die ik prima vindt. Toen ik hem kocht had hij ook een luidere uitlaat, die heb ik veranderd door de originele gezien het de wagen niet sneller maakte maar je wel sneller door de politie aan de kant wordt gezet.
mc96 zegt
Aanpassen mag wat mij betreft. Maar dan wel alleen met onderdelen van de fabrikant van de auto zelf die ook voor het specifieke model en bouwjaar leverbaar waren. Voor de rest geen last van OCD 😀
ArnoldH zegt
De leaseauto van de zaak blijft origineel, vind t wel prima.
Maar zodra ik m’n nieuwe hobby auto eindelijk heb, een Mustang dan zal er wel het een en ander aan veranderen.
– subtiel verlagen
– set mooie velgen
– gt500 spoiler achterop
– links en rechts een uitlaat (als dat niet zo is)
Gewoon net wat dikker maken maar niet overdreven.
tortuga zegt
Zonder twijfel: NIET ORIGINEEL LATEN.
Reden is omdat je toch altijd er uit springt. Kijk bijvoorbeeld de Tesla´s allemaal het zelfde omdat er weinig optie keuze is…
e38ossie zegt
Al mijn auto’s wil ik volledig origineel houden maar BMW maakt het me te moeilijk de laatste tijd. Zo is er steeds minder leverbaar en zit ik nu al ruim 4 jaar (!) te wachten op een originele voorruit. Uit nood een imitatie erin maar daar erger ik me elke dag aan.
Dutch79 zegt
Kan altijd beter en mooier. Qua onderstel, prestaties ed is er bijna altijd wel winst te behalen om ‘m sportiever/fijnet te laten rijden. En wat opties retrofitten is natuurlijk ook niks mis mee.
Homer55 zegt
Qua uiterlijk alleen AMG velgen en lipje op de kofferbak van de W211. Verder zit er een V8 gasklep op de 320. Misschien nog de tussendemper eruit voor ietsie pietsie meer geluid en V8 injectoren.
De 190 heeft een groter blok gekregen. Wel allemaal origineel Mercedes.
zesinlijn zegt
@nicolasr; hoe kom ik met je in contact om wel uit de prijs te komen?
nicolasr zegt
Je kunt me mailen op [email protected]
Dan komt het vast goed!!
mashell zegt
Van de leasemaatschappij mag niks maar stiekem vervang ik wel altijd de vloermatten.
joki zegt
Ik doe en deed bij mijn wagens technische aanpassingen, van volledige inlaat en uitlaat over intercooler en zo mogelijk chiptuning. Dan upgrades van de ophanging, veerpoten, anti-roll bars ophangingsrubbers en dergelijke. Dan zo veel mogelijk interieur strippen, bvb kofferbekleding, portierbekleding ( voor m’n BMW vond ik carbon deurpanelen die echt lastig te installeren waren maar nadien echt wel strak waren, gewicht carbon 50gr, stock 7kg, incl speaker ), achterbank eruit ( op de BMW gewichtsbesparing van 80kg…) en dan corner balancing. Remblokken aangepast, voor de rest niks aan deze doen want hier mag je in Belgie bijna niet aan komen…
Uiterlijke aanpassingen doe ik niet, want extra plastic is extra gewicht…
Nu is het wel een beetje de aard van het beestje om graag met zo’n technische zaken bezig te zijn, ik doe het ook bij de racefiets en MTB, maar ook m’n gitaren paste ik aan.
Het is eigenlijk niet echt het verbeteren van een wagen maar meer het aanpassen naar je eigen smaak…
julez zegt
Geen enkele auto blijft origineel bij mij. Want:
– Er is áltijd wel iets dat beter kan. Bij elke auto. Of het nou performance, looks, remkracht, wegligging of audio is. Er kan altijd wel iets beter.
– Ik vind het fijn om in een unieke auto te rijden. Ik wil niet in dezelfde auto rijden als mijn buurman.
– Ik houd van sleutelen. Dus dan is het leuk om bij een auto te bedenken wat er allemaal aan te passen is.
Pallas zegt
De CX blijft orgineel. Sinds enkele dagen heb een Twingootje voor een bij, daar ga ik voor de grap wel wat Temu-rommel ophangen
cossiekiller zegt
LS-swap everything…