De kampen Hamilton en Verstappen hebben niet eerder zo lijnrecht tegenover elkaar gestaan. Is een sorry van Lewis Hamilton op zijn plaats?
Hoe na één incident de meningen zó verschillend kunnen klinken. Natuurlijk heb je de overduidelijke meningen van teambazen en coureurs die een belang in dit verhaal hebben. Maar er zijn ook zat meningen van partijen die er met een frisse neus naar kijken. We hebben het natuurlijk over de crash van Max Verstappen, nadat het wiel van Lewis Hamilton in aanraking kwam met het wiel van de Red Bull.
Na afloop van de Formule 1 race was Lewis Hamilton maar al te blij. Een mooi resultaat voor hem, voor de neus van het thuispubliek. Maar veel belangrijker zijn de maximale punten, die hij broodnodig heeft om voor de achtste keer wereldkampioen te worden. En bij sommigen wringt het hier. Hamilton zou iets te uitbundig feest te hebben gevierd terwijl Verstappen in het ziekenhuis was voor een CT-scan.
Ongepast en dus moet Lewis Hamilton sorry zeggen tegen Max Verstappen? Of onzin en is de reactie van de zevenvoudig wereldkampioen na afloop van de race logisch? Je kunt de rollen ook omdraaien in deze situatie en je afvragen of Max sorry zou zeggen in zo’n geval. Van Hamilton weten we al dat hij niet van plan is om zijn excuses aan te bieden aan de Nederlander. Maar we willen natuurlijk de ongezouten mening van de Autoblog-lezers weten. Moet Lewis Hamilton sorry zeggen tegen Verstappen? Of is dit een weekend om heel gauw te vergeten en moet de focus naar Hongarije? Laat het weten in de comments!
z4coupe30si zegt
Ook zonder oranje bril ben ik van mening dat hij excuses moet aanbieden.
Zijn fout, Max’s fout of race incident, excuses is op z’n plaats. Andersom zou ik het ook verwachten van Max als Lewis afgevoerd wordt naar het ziekenhuis
S zegt
@z4coupe30si: De wedstrijdleiding heeft bepaald dat Hamilton een straf kreeg van 10 seconden en dus fout zat. Maar Max is het hardste gestraft met 0 punten en een gehavende auto dat de kosten op het budget beperkt. Hier had de wedstrijdleiding harder moeten straffen door bijvoorbeeld een drive tru met een stop van 10 seconden of achteraan starten. Als Hamilton een sportief man is bied hij zijn excuses aan. Of dit gebeurd denk ik niet, Hamilton speelt nu ook een politiek spel.
viezefreddyw zegt
De focus moet sowieso naar Hongarije. Of Hamilton sorry zegt of niet, dat gaat er niets aan veranderen en heb je dus helemaal niets aan. Over het incident is al genoeg gezegd (ik vind het een race incident) maar het uitbundige vieren vond ik niet zo gepast. Ja, het is voor zijn thuispubliek en ja, dat brengt extra adrenaline met zich mee kan ik mij zo voorstellen. Maar het is dezelfde Hamilton die duidelijk zijn twijfels uitte over dat de tribunes vol zouden gaan zitten op de Red Bull Ring. Vanwege het coronavirus vond hij dat geen goed idee. Paar weekjes later op Silverstone maakt hij er geen punt van en viert hij zijn overwinning té uitbundig. Hij laat hiermee zien toch een dubbel moraal te hebben.
Erik zegt
Hier heeft het team verzaakt en niet HAM. Hij wist niet tijdens de uitbundige fase voor het publiek dat VER naar het ziekenhuis was. Direct na de crash heeft hij in de 1e ronde richting pitstraat direct gevraag ‘how is Max doing’. Het antwoord was dat hij oké was. Tijdens de race heeft het team HAM verder niet geïnformeerd, dat alles was pas na de podiumceremonie.
carfreakjim zegt
@Erik: Want hamilton heeft niks mee kunnen krijgen toen hij door de pit heen liep tijdens de rode vlag? Staan overal schermen waar je verstappen strompelend uit zijn auto kon zien komen. Die beelden hadden genoeg moeten zijn om te weten dat het niet echt goed ging met Verstappen.
Erik zegt
Het ging hier om het feit dat hij niet wist dat VER in het ziekenhuis was. En als HAM verteld wordt door het team Max is oké …..
osmo zegt
Ik vind vooral dat Hamilton sorry moet zeggen omdat hij blijft geloven dat hij gelijk heeft.
verberkt zegt
Dit was gewoon poging tot doodslag. De enige juiste optie was diskwalificatie. Redbull heeft nu een dikke rekening, plus een motor en versnellingsbak minder die ze mogen gebruiken, wat effect heeft op dit seizoen. De straf die hij nu heeft gekregen is VEEL te weinig. Iedereen weet dat hij een auto heeft die een second sneller per rondje is dan het hele veld. Daarbij heb ik nog niet eens vermeld dat “Sir” Lewis geen greintje respect heeft als hij iemand het ziekenhuis in rijd, en uitbundig feest gaat vieren.
Wellicht is dit met een oranje bril geschreven, maar voor deze actie had ik nog wel respect voor Hamilton, nu is deze totaal verdwenen. Gelukkig is de dutch army er weer bij de volgende races.
verberkt zegt
Gast, ik kijk formule 1 terwijl jij waarschijnlijk nog in je luiers zat. Maar waarschijnlijk vind je het leuk om het bloed onder de nagels uit te halen. Dit is totaal GEEN “race incident” Hamilton mist compleet de apex, maar dat had je zeker niet gezien of wel? Daarbij kon hij makkelijk van zijn gas af gaan, maar nee, hij vond het nodig om dat niet te doen zodat hij met 100% zekerheid Verstappens auto zou raken. Hij was er tenslotte NOOIT voorbij.
negennegenzest zegt
Haha waarschijnlijk niet, maar dat terzijde.
Max druk Lewis zelf op een plek waardoor hij de apex wel zo moet nemen. Dus als Max echt zo goed was als jij denkt dat hij is had hij dit kunnen zien aankomen.
Bovendien hoef je er nooit helemaal voorbij te zijn, je hoeft maar half er voorbij te zijn om de bocht te claimen check het regelent anders effe met al je F1 kennis.
dijan zegt
verberkt ;Overdrijven is een vak wat jij beheert. Tjonge,wat een commentaar ,zelfs berecht worden voor poging tot doodslag? Word een wakker uit je godmax droom.
berlinetta zegt
Dus volgens jou had Hamilton gewild dat Max zou komen te overlijden? Dat lijkt me wel heel erg vergezocht.
volvo480gtt zegt
@berlinetta: is poging tot doodslag een actie met een wens iemand dood te hebben? Of is het poging tot doodslag wanneer een actie dood als gevolg kan hebben (gewenst of ongewenst)?
berlinetta zegt
Doodslag is het opzettelijk doden van een ander mens. Dus ja, dan heb je wel een wens om diegene te doden. Wat jij bedoelt, heet dood door schuld.
quincy zegt
Verwart jij doodslag niet met moord? Ik dacht altijd dat doodslag ook per ongeluk kan zijn (zoals bij een ongeluk op de weg).
berlinetta zegt
Nee, zowel bij doodslag als moord is sprake van opzet. Het verschil tussen doodslag en moord is alleen dat bij moord naast opzet ook sprake moet zijn van met voorbedachten rade iemand van het leven beroven. De dader moet dus van tevoren het plan hebben gehad om het slachtoffer te doden.
Bij dood door schuld is er geen sprake van opzet en uiteraard ook niet van voorbedachte rade, maar is de dader het wel schuld dat het slachtoffer is overleden.
quincy zegt
Thanks!
lexb zegt
@verberkt: drama queen
verberkt zegt
Je weet dat je bij meer dan 14g kan komen te overlijden waar max 51 te voorduren kreeg? Max is een sportman en zat heel goed ingepakt. Maar ik overdrijf hier niks. Maar goed, aan de reacties te zien hebben jullie het allemaal al een keer meegemaakt
mashell zegt
Conclusie 1: Max is superman!
Conclusie 2: de crash was met veel minder dan 51G.
janstehouwer1954 zegt
@verberkt: plus dat mercedes weer een rode vlag situatie krijgt om de taxi van “Sir” Lewis op te lappen…
kevin82 zegt
@verberkt: exact. Ik zeg tsunoda slachtofferen en Hamilton van de baan tikken als hij op een ronde wordt gezet.. onder het mum van rookie fout. ;)
Bij max 25 punten door de neus, waardoor Ham nu mooie inhaalslag heeft kunnen maken. En motor + bak idd.. goeie deal voor 10 sec straf die hij ook nog eens door rode vlag zijn auto heeft kunnen laten fixen
pomoek zegt
Opvallend hoe eensgezind de rijders en het, voornamelijk Britse, deel van de F1 wereld is over dit ongeluk. Dat gezegd hebbende denk ik dat het een fout van Hamilton was, hij maakt dit jaar overigens iedere race wel een fout, en te weinig gogme van Verstappen.
De neutrale(?) kijker is hoe dan ook beroofd van een epische strijd om de winst in deze race en het kampioenschap in het bijzonder. Door een flinke dosis mazzel kon Hamilton de overwinning pakken en een flinke hap uit zijn achterstand nemen. Dan kun je sorry zeggen tot je een ons weegt, maar dat maar koop je als RB niets voor.
Het zou redelijk zijn als de MB op zijn minst de helft van de kosten voor het opbouwen van een nieuwe auto voor Verstappen zou betalen. Daar heb je meer aan dan excuusjes.
alassad zegt
Voor het incident niet, voor het opzichtig feestvieren wel
Loek zegt
@alassad: hier ben ik het volledig mee eens. Het ongeluk was een beetje lullig, maar vervolgens achteraf alles onder het tapijt schuiven is op zijn minst niet chique.
tinnemans zegt
Natuurlijk moet hij sorry zeggen. Hij zat fout en is daarvoor bestraft. Simple as.
Pixed zegt
‘Better luck next time’ lijkt me méér als voldoende.
Bram750 zegt
Lewis wil niet toegeven dat ie fout zat, ondanks de straf. Dit is of een psychologisch spelletje, of hij heeft een enorme blinde vlek. Beide zou me niks verbazen.
De manier waarop hij zijn overwinning vierde, met die enorme ontlading van blijdschap gaf wel aan dat hij onder druk staat of stond. Max moet zich niet gek laten maken en gewoon verder gaan met hoe hij bezig was.
En zorgen dat hij bij het volgende race incident degene is die aan de binnenkant zit…
Rick-dos zegt
Wat heb je aan sorry als hij het niet eens meent en wat gaat dat veranderen aan de situatie? Ik schreef het net al onder een ander artikel. Als Verstappen dit had gedaan bij Hamilton dan hadden we (en Tim of Tom Coronel voorop) hier geroepen dat je ‘altijd voor het gaatje moet gaan’ en dat ‘dit racen is’.
Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo’n probleem met de actie van Hamilton. Het was alleen een domme actie. Misschien had Verstappen ook zijn trots en ego in moeten slikken en denken aan het kampioenschap ipv het gevecht met Hamilton. Als hij gister tweede was geworden dan was er geen man over boord. Nu is het ineens nog maar 8 punten.
Wat ik persoonlijk erger vind is de reactie van Hamilton en het vieren van de overwinning. Hij deed alsof het een prestatie van wereldformaat was terwijl het meer geluk was. Wellicht dat het ook een goed teken is hoe wanhopig hij is en was. Hij heeft volgens mij ook wel door dat hij dit jaar geen kampioen gaat worden.
Laten we niet vergeten dat zelfs op een Mercedes circuit Max en de RBR hun gelijke waren en misschien zelfs beter. Dat zegt genoeg over de andere circuits dat de RBR beter ligt.
Daarom ben ik er vrij zeker van dat Verstappen dit jaar gewoon kampioen wordt. Maar dan moet ie in het vervolg wel wat slimmer zijn en zich niet laten verleiden tot dit soort acties als het niet hoeft. Het is hetzelfde als Hamilton en Verstappen op COTA een paar jaar geleden. Hamilton gaf Verstappen ook meer ruimte in hun gevecht want hij zat aan het kampioenschap te denken en niet aan de eer van dat moment.
Al met al gaat het nog een heel interessant en heet weekje worden voor Hamilton eind augustus en begin september.
w0o0dy zegt
Misschien moeten ze Torpedo Kvyat toch nog maar even een race inhuren om de titel veilig te stellen?
Dayfly zegt
Wat een reacties weer, poging tot doodslag ….. manmanman
Het is gewoon een race ongeluk beide waren fout, paar weken terug was er ook zo soort incident en toen hoorde je niemand.
Alsof een coureur het expres doet. risico van het vak anders moet je niet in een race auto gaan zitten.
verberkt zegt
Oh jij vind iemand BEWUST de muur insturen met 51G normaal?
dijan zegt
verberkt; Ik vind iemand die dit als bewust ziet {en welke muur?} verschrikkelijk naief is en niet goed heeft gekeken .
Dayfly zegt
Misschien moet je even beter lezen want er staat nergens bewust.
Niemand rijdt iemand bewust van de baan af, het zijn allebei haantjes dan kan je dit soort acties verwachten, maakt het racen ook veel leuker.
Dat er nu een ongeluk gebeurt is gewoon risico van het vak, er is niemand bewust van de baan gereden, en als dan was de straf ook wel wat hoger geweest, maar blijkbaar ben jij een betere expert dan de echte experts die de straffen uitdelen, misschien moet je daar eens solliciteren : )
mashell zegt
Als Max niet met 51G de muur in wil gaan moet hij niet gaan autoracen. Het hoort er gewoon bij!
Loek zegt
@verberkt: bewust???!!! Als ik de beelden zo zie was aan de binnenkant zitten van Hamilton ietwat ‘avontuurlijk’, maar in het ongeluk zelf kon ‘ie geen kant op. Wrong place wrong time.
De afloop is alles behalve chique, maar ik geloof geen seconde dat Lewis hem expres eraf kegelt. Als dat het geval was dan mocht ie zijn racelicentie inleveren.
flutterby zegt
@Dayfly: wat deed Max precies fout? Hamilton reed duidelijk achter Max.
Dayfly zegt
Wat dacht je van insturen, max kwam meer van de lijn af dan hamilton maar blijkbaar wil niemand dat zien.
Beide waren fout, hoort bij het racen op naar de volgende.
cloverleaf zegt
@Dayfly: als Max de buitenkant had gekozen was Lewis er langs gegaan. Ze waren allebei super agressief maar de fout lag echt wel bij Lewis. Het was zeker niet zijn intentie maar hij zat gewoon te ver naar buiten. Lewis had al het geluk van de wereld dat ze er niet samen afvlogen. Het is gewoon extreem lullig dat dit kleine foutje van Lewis extreem grote gevolgen heeft voor Max en RBR en als je het zo bekijkt is 10 seconden natuurlijk niks. Maar moet je de actie bestraffen of de uitkomst?
Wetende dat Max nog in het ziekenhuis was had Lewis best wel wat ingetogener zijn winst mogen vieren.
Maar dit belooft wat voor de rest van het seizoen!
Alfarobert zegt
Later in de race met Leclerc bleef hij wel aan de binnenkant he. 25 punten naar Leclerc en Ham voor deze race voor niks gereden zou ik zeggen. Hamilton heeft steeds minder fans,.Wat een gigantisch arrogante lul is dat zeg.
rogerzz zegt
Knap dat hij de binnenbocht wel kon vinden bij Charles. Dit is wel redelijk een ‘bewussie’ – hij heeft dit geintje 2x bij Albon gedaan en zo’n tikje op het achterwiel is keiharde eliminatie.
Na gisteren heb ik wel besloten absoluut geen Mercedes te kopen zo lang Hamilton ook maar 1 cent krijgt van de winst die over mijn rug verdient zou worden. Klinkt wat kinderachtig, maar ik gun die vent echt niets meer. Snelste en betrouwbaarste auto icm ‘invert position, do not race him’ gaf hem heel wat titels, maar wat is dat waard en is een overwinning belangrijker dan een bijna dood (51G) ongeluk door een sport wat uiteindelijk entertainment is. Ik ben in ieder geval not amused.
dijan zegt
roger ;Denk dat ze bij Mercedes er van onderste boven zijn dat jij geen Mercedes mee koopt!!!!!
rogerzz zegt
Geld is er gewoon hoor, maar het gaat om de principes. Als je zoals ik kan kiezen tussen Audi/BMW/Mercedes en de c300e stond bij mij op het concrete lijstje, dan is die er makkelijk af te strepen.
Veel plezier met je rijkdom en oude 996, geestelijk plebs dat je bent.
dijan zegt
rogerzz; Wat een kinderlijke reactie. Fijn dat je zo rijk bent om die topmerken te kunnen kopen {of leasen} En dan daarbij ook nog andere met moeilijke scheldnamen noemen.Beetje zielig vind ik je wel.
rogerzz zegt
Meneer 996 speelt op de man en insinueert dat ik geen Mercedes kan kopen, het gaat mij om het principe. Ik koop ook geen troep op Aliexpress uit principe, het gaat niet eens om (veel) geld.
Onderaan de streep geeft zo’n actie van Hamilton wel reputatieschade, win on sunday sell on monday kan ook omgekeerd een effect geven. In plaats van het grote plaatje te bekijken maar een persoonlijke aanval te plaatsen door 996 was makkelijker.
Dutchdriftking zegt
Het is een race incident, het hoort er bij, wellicht was Hamilton iets meer schuldig, maar beiden reden op het randje om voor te blijven, dan krijg je dit. Zelfs de 10 seconden had van mij niet gehoeven. Echter, dat Lewis achteraf voor de camera gaat zeggen dat het zijn eigen schuld is door agressief rijden, en dat hij heel vrolijk met een vlaggetje gaat rijden terwijl Max nog in het ziekenhuis ligt, dat is kansloos. Hij had een vent moeten zijn en aangeven dat dit niet de manier is waarop hij Max wil verslaan.
berlinetta zegt
Ik vind eerder dat hij dankjewel mag zeggen tegen Bottas dat hij er weer langs mocht.
Richmond zegt
@berlinetta: bottas moet een standbeeld krijgen
HB zegt
Natuurlijk – alleen al omdat hij door de sportcommissarissen als schuldige is aangewezen. Daarbij komt nog (zie f1 kanaal nabeschouwing) dat hij onderstuurt de bocht door gaat en daardoor het achterwiel raakt (dus bewezen fout) en dit in een van de gevaarlijkste bochten van het hele F1 circus gebeurt.
leko zegt
Op zijn minst een paar strafpunten op zijn licentie erbij, de tijdstraf had ook wrl 30 sec. mogen zijn.
Richmond zegt
@leko: hij heeft 2 strafpunten gekregen
invictus66 zegt
Sorry? Dit is sport op topniveau, dit soort dingen hoort er bij. Vergelijk het met voetbal, daar worden voortdurend opzettelijke fouten gemaakt, een sorry komt ook daar alleen als de gevolgen groter zijn dan voorzien.
Richmond zegt
@invictus66: mwah bij voetbal als een speler een andere blesseert komt er wel een sorry van de veroorzaker.
Svenska II zegt
Hoeft niet, Max staat nog voor in het kampioenschap. Als hij gewoon elke volgende race Hamilton eraf rost, is er niks aan de hand…
willeme zegt
In principe moet Hamilton niets. Hij heeft zijn straf al gehad. Hamilton deed hetzelfde bij Albon tot twee keer toe (Oostenrijk, Brazilië). Ook toen met een vrij minimale straf. In alle gevallen ook terecht, het is racen. Dus als je op het scherpst van de snede rijdt, kan dit gebeuren. Andersom had Verstappen het ook gedaan. Je ziet in de onboards dat Hamilton te weinig instuurt. Logisch, want hij wil winnen van Verstappen. Na een paar moves van Verstappen naar Hamilton toe (start op Imola/Spanje) waarbij Hamilton juist eieren voor zijn geld koos, liet ‘ie m hier staan. Wat dat betreft kreeg Verstappen een koekje van eigen deeg: een coureur die zijn auto brutaal laat zien. Het was wel smullen die eerste ronde.
Ik hoop alleen niet dat de sfeer gaat verharden en dat je weer zo’n diva-strijd naast de baan krijgt. Volgens mij kan Verstappen met deze auto nog wel een paar races op zijn naam schrijven. Dit moest HET circuit zijn van Mercedes en het verschil was minimaal. Wellicht dat Hamilton mentaal ‘in het koppie’ van Verstappen gaat zitten, maar in principe kan Verstappen gewoon doorrijden naar de titel. De Red Bull is iets beter qua auto.
Overigens kun je je ook prima verontschuldigen zonder dat je vindt dat je ‘schuld’ hebt. Ik vond Lewis na de race ook buitengewoon onsympathiek. Rost zijn directe tegenstander eraf, kan de auto repareren onder de rode vlag, zijn teammaat gaat vol op de rem om hem er langs te laten en vervolgens haalt ‘ie een Ferrari-zeepkist in met haperende motor. De reactie van Hamilton was identiek aan die van Wout Weghorst na en goal in de groepsfase. Zwaar overdreven en emotioneel. Wellicht om dat ze beiden weten dat het kampioenschap winnen erg lastig gaat worden. Dus vieren ze het maar alvast ;-)
petroldrinker zegt
Die diva moet gewoon een DQ krijgen, vond het al de meest hatelijke vd paddock, dat heeft ie nu wel echt vergroot na gister, zielig losertje wat er nie tegen kan
dijan zegt
petrol; Losertje wat 7x wereldkampioen is.
sanderz28 zegt
Verstappen moet lekker WK worden en dan een dikke middelvinger opsteken naar Hamilton. Wat gebeurt is kan toch niet meer teruggedraaid worden…
str8six zegt
Eerst z’n concurrent eraf duwen, daarna zn auto repareren tijdens een rode vlag die hij zelf heeft veroorzaakt, dan voorbij gelaten worden door je teammaat om vervolgens een overwinning te vieren alsof ie WK is geworden. Wat een slappeling. De druk wordt te hoog, hopelijk spat zijn luchtbelletje uit elkaar, het liefst zo snel mogelijk. Wat een misselijk ventje is het zeg.
ericd zegt
kHoop dat dit voorval bijdraagt tot meer terughoundendheid (tikke meer afstand houden) bij beide racers. Laten we wel wezen: zo’n tweekamp hebben we sinds Prost-Senna niet meer gezien (okay, Schumacher – Damon Hill). M.a.w. mensen vonden het jammer dat de strijd na nog geen ronde over was.
sportevo zegt
Echt sorry zeggen hoeft van mij niet, maar even contact met hem leggen ‘om de lucht te klaren’ en te vragen hoe het gaat zal geen kwaad kunnen.
En volgens mij zal hij dat ook gaan doen zoals hij in de persconferentie na de race heeft gezegd.
ar156sw zegt
Tja… het zou hem wel sieren, zeker na de manier waarop hij deze ovewinning vierde. Ja, het is winst voor thuispubliek terwijl hij achter staat in het kampioenschap, ik snap dat hij daar heel blij mee is. Maar: hij heeft ook zijn tegenstander met bijna 300km/u van de baan zien vliegen, is er door zijn teamgenoot netjes langsgelaten en Leclerc koos eieren voor zijn geld en zette de deur maar zo ver mogelijk open.
Ik heb veel bewondering voor Hamilton en geloof absoluut dat hij Max er niet opzettelijk aftikte en al helemaal dat hij hem geen fysiek leed toewenst. Ik geloof ook dat hij de strijd mooi vindt (maar uiteraard wel vooral als hij uiteindelijk wint).
Er is al veel gezegd en geschreven over het incident, maar toch: ja, ze waren hard aan het racen. Ja, ze hadden beiden iets kunnen doen om dit te voorkomen. Maar volgens mij was Hamilton hier wel echt schuldig aan de botsing (en terecht dus dat hij een straf daarvoor krijgt). Hij zat naast, maar niet voorbij Max. Dat betekent dat Max ruimte voor hem over moet laten. Dat doet hij ook: check de onboards en overheadviews maar (hij stuurt zelfs nog een stukje naar links als hij Hamilton rechts van hem opmerkt. Op geen enkel moment zat Max op een lijn waarbij er geen auto tussen hem en de binnenkant van de bocht paste.
Wat Max niet hoeft te doen, is genoeg ruimte laten voor de lijn die Hamilton wil rijden. Hamilton dwong dat toch af, met een crash tot gevolg. Dat is natuurlijk geen “poging tot doodslag” en ook geen opzet om Max van de baan te rijden, maar het is wel over het randje van “hard but fair” racing. Hoort er heus ook wel een beetje bij en het is ook niet of Max nooit zoiets heeft gedaan of zou doen, maar: als het dan mis gaat, steek dan wel hand in eigen boezem.
Onder de streep is het wat krom dat Hamilton lachend 25 punten pakt en het viert alsof hij alweer wereldkampioen is geworden, terwijl Max 0 punten, een ziekenhuis bezoek en een gesloopte auto meeneemt…
Een simpel “we were racing very hard, maybe I pushed a bit to far, of course I didn’t want to crash him out, I’m glad he’s ok and I hope next time we can battle it out while both staying in the race” zou wat mij betreft veel gepaster zijn dan “het is zijn eigen schuld”.
brammetjedeb zegt
@ar156sw: weinig aan toe te voegen!
brammetjedeb zegt
In Hongarije het snot voor de ogen rijden. Verder zal het een worst zijn.
spacemoon24 zegt
Excuses koop je uiteindelijk ook niks voor. Ik vond dat Max en Lewis het dit seizoen goed met elkaar konden vinden en er onderling respect was. Ik hoop dat hier wel iets van overblijft, als alles bedaard is. De grootste middelvinger die Verstappen kan opsteken is om in Hongarije overtuigend te winnen. Meer kan je nu helaas niet meer doen.
enrique zegt
Wat mij vooral verbaast is dat je dit (iemand de baan aftikken) blijkbaar als strategie kunt gebruiken. Als je snel genoeg bent is de maximale straf die je krijgt behoorlijk laag en het rendement nogal hoog. Knap effectieve manier om punten veilig stellen en concurrentie te verminderen. Of het sportief is, is een andere vraag. Die vraag stellen, is ‘m beantwoorden.
Poulusma zegt
@enrique
Dat niet alleen! Wat denk je dat de schade kost?
Ze werken dit jaar met een budget cap, dit gaat mogelijk ook ten koste van ontwikkelings budget!
Mercedes liep zelf al te blehren over Russell die Bottas zijn wagen kort reed, en dat zijn niet eens echte concurrenten!
potjak zegt
Sorry zeggen… tsja al je een ander inzicht en mening hebt ga je geen sorry zeggen. Het zou Hamilton sieren om zich uit spreken richting Verstappen. Maar goed, de situatie veranderd er niet door.
thearchitect zegt
Wat zijn we toch een stelletje slapjanussen geworden. Man man man..
Ten eerste, als Max dit was geweest, hadden we op de banken staan springen en hadden we dingen als “groot racehart” en “het vuur aan de schenen leggen” geroepen.
Ten tweede, ze zijn aan het autoracen, niet aan het sjoelen. Als er iets misgaat, gaat het vaak goed mis.
Niet janken, anders moet je maar iets anders gaan doen.
Ja, ik vind dat de fout bij Lewis ligt, maar ik heb Max soortgelijke acties zien doen in zijn 6 jarige carrière tot nu toe.
Toegegeven, met minder spectaculaire gevolgen, maar toch..
En als laatste hoop ik dat mensen met wat historisch besef, terugdenken aan rijders als Schumacher, Senna, Prost en Piquet die ook op het randje reden en er vaak overheen gingen. Hele wereldkampioenschappen zijn beslist met acties waarin de één zijn naaste belager torpedeerde.
Grote kampioenen doen dat. Hamilton is er één van.
Om met de woorden van een groot kampioen af te sluiten
“……By being a racing driver you are under risk all the time. By being a racing driver means you are racing with other people. And if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for victory, it’s not to come 3rd, 4th, 5th or 6th. I race to win as long as I feel it’s possible. Sometimes you get it wrong? Sure, it’s impossible to get it right all the time. But I race designed to win, as long as I feel I’m doing it right…. “
rollingstoned zegt
@thearchitect: Je haalt de quote van Senna uit z’n context en bovendien was er geen gap, er was ruimte genoeg…
thearchitect zegt
Nee helemaal niet.
Senna sprak deze (inmiddels befaamde) woorden uit nadat hij in een interview door Jacky Stewart gevraagd was, waarom hij in de 2 jaar voor dat interview méér contact op de baan had gehad met zijn mede-coureurs dan welke andere coureur dan ook.
Daarop gaf hij dat antwoord.
Dus qua context klopt het wel vind ik
pomoek zegt
@thearchitect: niet alleen haal je die quote uit zijn context, Senna had er enorm spijt van dat hij dit ooit heeft gezegd. Verder doet het er weinig toe wat Verstappen in het verleden heeft gedaan en wat anderen in het verleden hebben gedaan. Het was Hamilton die dat gistermiddag deed. En tenslotte Schumacher raakte al zijn wk punten kwijt omdat hij dat, te opzichtig, deed.
thearchitect zegt
Senna had geen spijt van die uitspraak zelf.
Hij wilde alleen niet dat die uitspraak gebruikt werd om zijn actie op Alain Prost (Suzuka 1990) recht te praten, Hij heeft later toegegeven dat hij Prost met opzet van de baan reed.
P.s. Je ontkracht je eigen statement dat het verleden niet uitmaakt als je alsnog zegt ” ..En tenslotte Schumacher raakte al zijn wk punten kwijt omdat hij dat, te opzichtig, deed… “
pomoek zegt
nope: https://www.racefans.net/2015/11/20/if-you-no-longer-go-for-a-gap-which-exists-you-are-no-longer-a-racing-driver/
zippy1964 zegt
Lewis zou, zoals het een echte Sir, betaamd:
1. moeten toegeven dat hij fout zat bij de actie op Verstappen (als je 10 sec. penalty krijgt ben je schuldig bevonden)
2. excuses aan moeten bieden voor het ‘wat al te’ uitbundig vieren van de overwinning
karhengst zegt
Een sorry van de kant van Hamilton en MB is dus te vergeten. De vraag is vooral of er nog een sorry komt vanuit de organisatie.
Wanneer je als neutrale instantie hebt geconstateerd dat er een fout is gemaakt die bestraft moet worden, dan heb je ook daadwerkelijk een straf toe te kennen die in verhouding staat tot de gevolgen van de actie. Wat dat betreft had men het nog beter een race incident kunnen noemen, want op deze manier zet je als leiding een gevaarlijk precedent wanneer een dergelijke situatie zich weer voordoet. Op deze manier betekent het namelijk dat je als leidend coureur eieren voor je geld hebt te kiezen omdat iemand je vanuit de binnenbocht de wedstrijd uit mag tikken met het F1-equivalent van een “foei”, zelfs wanneer je dus voorrang had.
mustang750supersnake zegt
nee…de eerstvolgende race krijgt ie gegarandeerd n beuk terug….en dan ns kijken wat de wedstrijdleiding doet….dat stelletje balloze mietjes…
thearchitect zegt
Een beuk terug?
Ze rijden met Formule1 auto’s geen shovels.
Niemand gaat “een beuk” riskeren waarbij zijn eigen auto ook beschadigd kan worden..
Ruudje zegt
Het verbaast mij nog hoeveel reactie’s er voor Hamilton spreken.
Hij doet het niet expres, nee dat zal. Maar als jij bij voetbal iemand een doodschop geeft, perongeluk, dan krijg je als nog rood.
Toen Max altijd voor het gat ging wat soms niet helemaal bestond werd hij altijd afgestraft door de media. Nu doet Hamilton dit en is het opeens racen? Hij gebruikte vrijwel hetzelfde antwoord als Max.
Vettel / Raikonen – 20 seconden penalty. Wat maakt die actie anders dan deze. Runt perongeluk in Vettel…
Hamilton is altijd een nette racer. NEE Hamilton heeft nooit moeten racen, vaak als hij dit wel moest doen dan waren er brokken. Vraag maar bijv aan Albon…
Ik heb geen Oranje bril maar vind het wel vreemd om te constateren dat wat Max vroeger deed, fout was. En nu Hamilton exact hetzelfde zegt het opeens goed is? Even voor de duidelijkheid ik vond die acties van Max ook niet goed.
Ik kan er gewoon niet bij dat mensen dit goed praten, zoals al eerder gezegd is dit wel een heel makkelijke manier om je concurrent uit te schakelen en met maar een 10 seconden penalty loont het ook nog eens. Naar mijn menig had de straf zo moeten zijn dat hij in ieder geval niet had kunnen winnen (verzin zelf een straf).
Er is ook al genoeg gezegd over hoe hij het viert. Ik zie iemand die (spreekwoordelijk!! ik vind het namelijk geen aanslag op Max zijn leven) weggekomen is met moord en daar blij en vooral opgelucht over is. Vandaar zijn uitbundige manier van vieren.
Dat mensen Hamilton verdedigen kan ik in ieder geval niet begrijpen. Je moet dus maar gewoon een bocht induiken als je achterligt en verwachten dat mensen ruimte maken…
mashell zegt
Het verbaast me dat er nog zoveel oranje brillen op de neus staan… Het was een doodgewoon raceongeluk zoals er zo veel zijn. Verstappen liep zelf van het wrak weg dus was er geen reden tot ingehouden feestvreugde. Hamilton had de crash kunnen voorkomen maar deed ook niet iets heel erg gevaarlijks, de kleine tijdstraf was gepast. Hamilton en Verstappen steken zover boven het veld uit dat je daarmee gewoon kan winnen en dat is dan ook terecht.
pomoek zegt
Hoi @Rubenpriest: Kunnen dit soort zielige racistjes een ban krijgen op autoblog aub?
rogerzz zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Van Epschoten zegt
Volgende race is normaliter voor Max. Echte Ted Bull baan. In spa verwacht ik payback van Max in Radilion. Mooie plek daarvoor.
MarcoM zegt
Dat zoiets is gebeurd hoort bij het spelletje, jammer voor onze Max, maar it is all of the game.
raoufff zegt
Lijkt Rutte wel die voor alles ‘sorry’ zegt. Hamilton zal denk ik geen actieve herinnering hebben dat hij Max van de baan heeft gebeukt.
Wolflow zegt
Wat mij betreft moet FIA sorry tegen Hamelin zeggen: “Sorry, maar voor kamikaze coureurs zoals jij is er geen plaats in F1”
mwti zegt
Als jullie Max waren; hoe zou je HAM terugpakken? Na de race straal voorbij lopen na winst. Hem zeiknat spuiten. De fles op z’n hoofd slaan. In het kamertje na afloop stompen….
Of hem alle hoeken van het circuit laten zien? Dat is natuurlijk het beste.
carfreakjim zegt
Hamilton moet alleen zijn excuse aanbieden als hij zelf ook echt vindt dat hij een fout heeft gemaakt. En ik heb niet het idee dat dat zo is. Een ongemeende excuses vindt ik nog erger dan geen excuses. En eigenlijk hoop ik ook dat hij het niet doet, vindt het wel gaaf dat ze nu zowel op de baan als naast de baan rivalen van elkaar zijn. Is al lang geleden dat we dat in de f1 gezien hebben en zorgt meestal voor iconische momenten.
mopar zegt
Als hij het al doet zal die het toch niet menen. De vraag is dus: is een nep excuus van Hamilton iets wat Verstappen zal appreciëren. Ik verwacht het van niet.
vopo zegt
Heeel veel
appeltaartislekker zegt
Awww koetsie koetsie koets. Hamilton moet sorry zeggen, glaasje warme melk erbij? Pathetic.
wernerv8 zegt
Max moet zich niet gek laten maken maar gewoon hamilton op een ronde zetten in hongarije. Een grotere middelvinger kan je niet opsteken.😄