Nederland loopt vast, verleden week stond er kneiterveel file en dit roept de vraag op of er niet meer asfalt bij moet?
Donderdag stond er bijna 1.500 kilometer file. Dat is niet niks en kwam met name doordat veel mensen een lang weekend weggingen in verband met Pasen. Hiernaast, het was slecht weer en dan weet je het wel. Tel hierbij op dat er wat incidenten waren, waaronder een gesloten Ketheltunnel, en alles loopt vast in de Randstad. Het resultaat was dat het de drukste avondspits van dit jaar was.
Meer asfalt in Nederland?
Enerzijds zeggen mensen dat er door meer asfalt meer auto’s op de weg komen en dat we dat niet moeten willen. Misschien is dat zo, maar is dat dan zo slecht? Anderzijds wordt er geopperd dat er misschien wat auto’s bijkomen, maar dat door extra asfalt er ruimte bijkomt en dat dus de doorstroming toeneemt. Lees: minder files.
Feit is dat er op dit moment meer files zijn dan voor corona! Hier schreven we al eerder over en het lijkt niet minder te worden. Met z’n allen in een rijtje staan is niet alleen slecht voor je humeur, het kost ook geld en tijd.
Oplossing
Klagen kunnen we allemaal lekker in ons kikkerlandje. Maar hoe lossen we het op? Natuurlijk, het openbaar vervoer kan een optie zijn. Maar niet voor iedereen en niet voor alle trajecten. Korte stukjes kunnen we op de (elektrische) fiets doen en naar de supermarkt kunnen we lopend doen. Mits je niet teveel boodschappen haalt. Dit is natuurlijk makkelijker getikt dan gedaan. Het kan ook zo zijn dat rekeningrijden de heilige graal is en dat dit er voor gaat zorgen dat mensen bewuster kiezen -of niet- voor de auto.
Nu komt de hamvraag: moet de Nederlandse overheid verder investeren in meer asfalt? Of lekker zo laten en door de file-ellende moeten we wel aan alternatieven denken. Voor een goede beeldvorming: de overheid investeert op dit moment per jaar 2 tot 3 miljard euro in het aanleggen en verbeteren van wegen op een begroting van in totaal 395 miljard euro. Genoeg of kunnen er nog wat pegels bij?
Laat het ons weten in de comments!
Foto: blauwe Ferrari 456 GT in de file, gespot door @thomcarspotter
alfarosso zegt
Nee investeer in betaalbaar en goed openbaar vervoer meer asfalt is geen oplossing
Foramen zegt
Precies dit!
Ik woon in een dorpje niet ver van Utrecht, de bus naar het centrum stopt 100 meter bij mijn deur vandaan, tijden waarop deze rijdt zijn acceptabel maar gewoonweg veel te duur.
Wanneer je alleen gaat nog wel te doen maar met z’n tweeën pakken we toch al snel de auto.
Fernando zegt
Würselen – Aachen Bahnhof is amper 8km. Met de auto in 15min. met OV 45min. Heen en weer kost het OV met 2 pers 16€ en met de auto hooguit 3 liter LPG of 1,80€.
Meer asfalt zal weinig zoden aan de dijk zetten, eerder voor beter doorstromend verkeer zorgen
werf76 zegt
Uiteraard betaal jij geen verzekering, wegenbelasting en onderhoud aan je auto.
Reken dat ook eens mee.
Qua reistijd is een auto meestal veel sneller
HelldogBE zegt
De realiteit is dat die (2de) wagen toch vaak al voor de deur staat en niet noodzakelijk extra kost qua verzekering en wegenbelasting. Qua opportuniteitskost hoeft dat dus niet meegerekend te worden (in bepaalde gevallen).
Richmond zegt
Je moet niet alleen de brandstof tellen. Ook afschrijvingen, verzekering, wegenbelasting, slijtage etc
Robert zegt
Ik woon in Arnhem en heb jaren in Nijmegen gewerkt. Twee grote steden op relatief korte afstand van elkaar. En tóch was het niet mogelijk om met het OV om half acht op het werk te verschijnen, o.a. vanwege het feit dat er bijvoorbeeld geen OV stopte anders dan aan de rand van het industrieterrein en je van daaruit nog ruim 20 minuten moest lopen, waarbij de totale reistijd richting de twee uur duurde. En dit geldt voor heel veel industrieterreinen in Nederland.
En als er één ding zeker is: bij elke nieuwe concessie die onze overheid openbaar aanbesteedt, zullen er meer OV lijnen worden afgeschaald of zelfs afgeschaft. Niet uitgebreid. Denk daar nog maar eens aan als diezelfde overheid straks het rekeningrijden invoert en daar vooral de mensen mee op kosten jaagt die nu gedwongen worden zelfs meer dan één auto op na te houden.
mashell zegt
Om half acht op je werk moeten zijn… Doet niks af aan je punt. Bij ons kantoor in Deventer was er een bushalte voor de deur. Daar stopte twee keer per dag een bus en tussen die twee keer zat geen acht uur. Dus tja, dan laat maar.
Wolflow zegt
De trein rijdt slechts enkele dagen per jaar als er geen blaadjes op spoor, dassen er onder of ooievaars op bovenleidingen zitten.
Enige oplossing is derhalve asfalt. Het wordt hoogste tijd dat wegenbelasting volledig gebruikt wordt voor aanleg en onderhoud van wegen
Wicos zegt
Duidelijk iemand die anderen napraat. Ik trein elke werkdag naar mijn werk in de regio Rotterdam en weet tenminste hoe laat ik op kantoor of thuis ben.
pomoek zegt
Dit is geen discussie over ov. Dit is een discussie over meer asfalt.
hotze zegt
Lijkt me niet. Op de vraag ‘meer asfalt’ kun je ook antwoorden, ‘nee, meer ov’. Rekeningrijden lijkt me iig niet de oplossing. Dat is alleen de kosten omhoog schoeven. Op sommige plekken zal een extra weg helpen, anders is het accepteren maar. Of schaf de Pasen af.
tatog zegt
Je kan ook de vraag stellen of elke autorit echt moet. Stel dat 5% van alle automobilisten die in de file staan eigenlijk geen noodzakelijke rit is, of dat de rit ook op een ander tijdstip of on-line kan dan heb je minder of geen files. Het in de file staan is denken in patronen en die moet je doorbreken. Op
Sommige trajecten zou extra asfalt wel wenselijk zijn.
faalhaas zegt
De files zijn vooral tijdens de reguliere spitstijden. Ik vind dat de overheid en werkgevers het moeten stimuleren om thuis te werken.(incl fatsoenlijke werkplekken en vergoedingen)
baserace zegt
Absoluut niet; gewoon spitsheffing/rekeningrijden invoeren en probleem fileprobleem is opeens opgelost… remember de lockdowns —> Never waste a good crisis
utregcity zegt
Nee.
kimhung zegt
Nee er moet niet meer asfalt erbij, mensen moeten gewoon leren rijden.
Niet links blijven plakken, elkaar de ruimte gunnen, leren versnellen, leren invoegen, niet op je telefoon zitten etc. etc. Zolang ze dat niet doen maaakt het niet uit hoeveel je asfalteert.
Tenslotte heb je ook te maken met het trechter effect waardoor de files ontstaan (a12 naar a20 bij gouwe aquaduct is een goed voorbeeld)
kniesoor zegt
Eens, misschien een enkele uitzondering daargelaten niet meer asfalt erbij. Grootste problemen ontstaan daar waar door elkaar van rijbaan gewisseld moet worden. Als er dan nog een vrij korte oprit bijkomt/afrit afgaat is de ‘chaos’ vaak helemaal compleet, een veel te groot deel van de bestuurders heeft geen idee hoe dat soepel te doen. De enige oplossing daarvoor is een ongelijkvloers kruisvlak zoals bijvoorbeeld deels is gedaan in de A16 in noordelijke richting thv de A15. Maar dat kost natuurlijk meer dan gelijkvloerse wisselvlakken en wordt vermoedelijk daarom (te) weinig toegepast.
golf1985 zegt
Vooral dat stukje over links rijden en elkaar de ruimte gunnen klopt helemaal. Rijd gemiddeld zo’n 300 kilometer per dag. Ik zorg altijd dat ik om 8 uur bij de eerste klant ben maar sta nog wel eens in de file. Vooral de a2 bij den bosch is chaos. Mensen gunnen elkaar geen centimeter meer
Richmond zegt
Goed kijken, zoals al gezegd is, naar het gedrag van mensen. Als we tijdens corona allemaal zo goed thuis en op afstand konden werken, waarom doen we nu opeens alsof dat weer iets geks is? En ook idd het rijgedrag, maar dat valt weer samen met handhaving. Of op de weg of via cameras en een control room. Qua weg moet je niet overal maar een extra strook neerzetten, maar kijk vooral naar de knooppunten en waar de weg van 3 naar 2 Rijbanen gaat. Dat zijn pijnpunten. En kijk ook naar waarom ongelukken onstaan en hoe dat beter voorkomen kan worden. Hoe de hulpdiensten ook voor de file zorgen e.d.
basman147 zegt
Ieder %-punt economische groei houdt in dat het wegverkeer met een vast percentage groeit. Dat percentage is al jaren stabiel, dus het najagen van economische groei zonder rekening te houden met de gevolgen daarvan is kortzichtig (geldt niet alleen voor wegen, maar ook voor werknemers, woningen, natuur etc).
Zolang ik me kan herinneren roepen politici al dat de automobilist de trein in moet, dat werk- en collegetijden flexibeler moeten, maar nog steeds is dit percentage nauwelijks gewijzigd. Als beleid dus niet het gewenste blijkt te hebben na 30 of 40 jaar, dan is het misschien tijd om alsnog gewoon de doorstroming te verbeteren?
Gelukkig zijn nog steeds file-problemen op te lossen door gericht bottlenecks te verhelpen. Ik rij zelf 3 keer in de week over de A50, en met een verbreding naar 3 rijstroken over +/- 1 a 2 kilometer is volgens mij al een dagelijkse file op te lossen (Is wel een nieuw viaduct voor nodig).
Belangrijkste is echter dat politici weer eens naar de toekomst na de volgende verkiezingen gaan kijken in plaats van de waan van alledag om met zijn allen te bepalen waar we naar toe willen, en vooral hoe we dat kunnen bereiken, en welke middelen daarvoor nodig zijn.
Onder Balkenende en Rutte heeft het daar duidelijk aan ontbroken…
hondafiel zegt
Onderhoud eerst het bestaande wegennet. Na deze winterperiode is er zoveel vorstschade bijgekomen.
alfarosso zegt
De Nederlandsche wegen zijn een van de beste kijk maar eens over de grens en je weet hoe goed het wegennet hier is
racerx zegt
NLD is gewoon behoorlijk dichtbevolkt, dit is een gevolg daarvan. Je kan doorgaans nog geen 5 minuten op een provinciale weg rijden zonder ergens een dorp te zien, dat is je oorzaak en daar valt weinig (meer) aan te doen. Zal alleen nog maar ernstiger worden de komende jaren, telkens nieuwe filerecords onderschrijven dat.
HelldogBE zegt
Langs de ene kant bereiken we weldra onze bevolkingspiek, dus misschien is het al vijgen na pasen? Al ben ik het eens dat er al LANG asfalt moest bijgekomen zijn toen de auto boomde en de inkomsten rijkelijk binnenvloeiden er nog grond beschikbaar was!
Langs de andere kant werken we meer in specialistische jobs en is duidelijk dat veel jobs nooit veel gaan kunnen/mogen telewerken.
potver7 zegt
Meer asfalt zorgt voor meer vervoersbewegingen. Dat werkt al meer dan 100 jaar zo. Om files terug te dringen zal de overheid toch wat creatiever moeten zijn.
Wellicht is het een idee om te wachten tot de provincies hun plannen hebben gemaakt, of het beheer van snelwegen te delegeren naar de gemeentes? Anders heeft Remkes misschien nog wel een oplossing…
hotze zegt
Asjeblieft niet de gemeentes erbij betrekken, dat is het afvoerputje van werken Nederland dat zich achter het loket bevindt.
HelldogBE zegt
Die vervoersbewegingen brengen toch prima op voor de staat/economie?
alfaqv zegt
Ja en nee, op sommige stukken mag het echt wel, bijv a27 vanaf de kruising met de A2 naar beneden, altijd onnodige files. En zo zijn er nog wel een paar stukken. Maar het fileprobleem wordt alleen opgelost als alternatieven beter en goedkoper zijn. Filetax en dergelijke maakt het autorijden alleen nog maar duurder, wat betekent dan transport duurder wordt, de prijzen in de winkels etc. Dat maakt meer kapot dan het oplevert.
racerx zegt
Oh absoluut, de A27 schreeuwt om een extra rijbaan en een nieuwe Merwedebrug…
maxidyne zegt
Autorijden zo duur maken dat het voor het gewone volk niet meer te betalen is. Zijn ze al goed mee bezig. Zolang de rijken zich maar vrij kunnen bewegen. Heb je het fileprobleem opgelost.
kniesoor zegt
Ik ben vóór ! 😁
cloverleaf zegt
Als iedereen die dat kan, feitelijk iedereen met een kantoorbaan nou 2/5e deel gaat thuiswerken dan hoeft er nooit meer asfalt bij. Met corona was het prima mogelijk
mashell zegt
De pandemie is voorbij. Alle maatregelen ook. Thuis is om te wonen en kantoor is om te werken.
Ik moet helaas nog steeds vier dagen per week thuiswerken, bij de klant hoef ik niet terug op kantoor, de firma besloten heeft een kleinere kantoorruimte te huren want meer winst. En ik ben een kamer in mijn woning kwijt aan kantoor. Ergens klopt dat allemaal niet.
pomoek zegt
“Enerzijds zeggen mensen dat er door meer asfalt meer auto’s op de weg komen en dat we dat niet moeten willen (…) Anderzijds wordt er geopperd dat er misschien wat auto’s bijkomen, maar dat door extra asfalt er ruimte bijkomt en dat dus de doorstroming toeneemt”.
Het verschil is dat enerzijds de mobiliteit experts zijn. Wetenschappers die hun werk hebben gemaakt van onderzoek doen naar wat er gebeurt als je meer wegen aanlegt. Anderzijds heb je het over mensen die vanuit gevoel of onderbuik redeneren.
Dus nee. Meer asfalt lost niets op.
sabrerator zegt
Thuiswerken is zeker wel gebleven, maar veel organisaties willen toch wat vaste dagen voor overleggen en zo. Omdat veel deeltijdwerkers de maandag, woensdag of vrijdag als vaste vrije dag hebben, is dat dus vaak de dinsdag en donderdag. Dit zijn nu ook de drukste spitsdagen.
Daarbij denk ik dat nog niet alle OV-reizigers die voor corona met het OV reisden allemaal terug zijn gekomen. Die aangeschafte auto was toch wel lekker. En die staan er nu gezellig bij.
Maar domweg meer asfalteren is niet de oplossing. Wat het wel is, weet ik ook niet.
marcomanta zegt
Ja.
mashell zegt
Er zijn plekken waar meer asfalt wel nodig is, ik denk dat vooral aan de provincies waar het vaak veel te druk is op provinciale wegen. Of het nou verstandig is om nog veel rijstroken bij te leggen op het snelwegen dat betwijfel ik.
simonbv zegt
Normaal gesproken ben ik zeker geen voorstander van meer asfalt. Maar de miljoen extra huizen die gebouwd moeten worden en de bevolkingsgroei van 100 tot 200k per jaar zullen we er helaas niet aan ontkomen
smokin zegt
Tja, als er mensen bijkomen zal er ook infrastructuur bij moeten komen.
En door de lagere snelheden zijn automobilisten langer onderweg, en hebben ze dus ook langer het asfalt nodig.
“Een beter OV” klinkt geweldig, maar in de praktijk is het openbaar vervoer in Nederland een drama. Veel te duur, veel te onregelmatig, en eigenlijk alleen interessant tussen een paar grote steden.
florisje zegt
Ik weet niet wat je referentiekader is maar wij hebben het in NL best dik voor elkaar wat OV betreft. Zeiken zit natuurlijk in ons bloed maar in vergelijking met de meeste andere landen is het hier toch best wel goed geregeld.
V8Vantage zegt
Volgens mij zijn er twee punten:
1: Door corona zijn een hoop mensen bang gemaakt waardoor ze nu nog steeds liever de auto pakken dan terug te keren naar het OV.
2: Misschien wordt het tijd om eens wat meer eisen te stellen aan mensen die hier in Nederland willen wonen en werken en gebruik willen maken van een auto.*
* Daar wordt al hard aan gewerkt door mobiliteit onbetaalbaar te maken. En de bevolkingspiek komt (binnen Europa) al snel dichterbij door de gedreven incompetentie van menig ambtenaar. Wat nog erger is dan wat menig complotdenker denkt…..