Dat is de lezersvraag van vandaag. Of de FIA Michael Masi weer moet aannemen. Waarom? Dat lees je hieronder!
Voor de fans van Max Verstappen is dit seizoen er eentje om van te watertanden. We bedoelen, tot nu toe 11 overwinningen, 316 punten en daarmee zó’n belachelijk grote voorsprong op de directe concurrentie, dat hij in de volgende race al kampioen kan worden.
Da’s wel even wat anders dan vorig jaar, waar het tot de laatste ronden van de laatste race zó spannend bleef, dat het koude zweet bij menigeen nog steeds door de bilnaad stroomt als ze eraan denken.
Deze suprematie van Max heeft nog een voordeel. Het zorgt ervoor dat de mensen die van mening waren dat Hamilton het kampioenschap toen had moeten winnen even geen stok meer hebben om mee te slaan. Verstappen is nu zo vreselijk veel beter dan wie dan ook, hij laat zien dat hij misschien in 2021 toch ook wel de terechte kampioen was.
Moet de FIA Michael Masi weer aannemen?
En dat brengt ons weer wat meer richting de lezersvraag van deze week; moet de FIA Michael Masi weer aannemen? En als je afgelopen zondag voor de tv hebt gezeten, weet je wel waarom @willeme met deze vraag op de proppen kwam.
De GP van Italië eindigde zondag namelijk precies volgens de regels, maar dat zorgde ook nu voor een hoop gemekker en gejammer. Opnieuw van Mercedes, maar ook van Ferrari deze keer. ‘De race had opnieuw gestart moeten worden, er had niet achter de safetycar gefinisht mogen worden’ en meer van dat gehuil.
Ergo, de teams vroegen om een interpretatie van de regels in de geest van de race. PRECIES WAT MICHAEL MASI IN ABU DHABI DUS OOK DEED!!1!1!! En waar hij een paar maanden later dus zijn biezen voor mocht pakken.
Wat vind jij dat de FIA moet doen?
Daarom dus de vraag. Doet de FIA er goed aan om de raceleiding weer over te dragen aan een man (M/V/X) die de regels wel naleeft, maar ze desgevraagd zelf kan interpreteren naar gelang de race erom vraagt? Kortom, moet de FIA Michael Masi weer aannemen?
Laat ons weten wat jouw kijk hierop is (en ja @edge en @pomoek, we kijken hierbij specifiek naar jullie, met al jullie expertise) en deel het met ons in de comments. De beste ideeën worden op de digitale postbus gedaan richting het hoofdkantoor van de FIA!
Doe je best!
E34M5Touring zegt
Na alles wat er over die man heen gestort is zou er wel iets mogen gebeuren. Ik zou een life size poster voor de MB garagebox wel een mooi eerbetoon vinden. En z’n hoofd op de MB lollypop.
okdoei zegt
Als ze zich als FIA compleet belachelijk willen maken, vooral doen. Al denk ik niet dat Masi iets anders had beslist in deze race mocht hij er nog gezeten hebben. Op zich was het jammer dat ze achter de safety car finishte maar niets aparts, vaker gezien.
Ze zouden de regels moeten aanpassen: 10 ronden of zeg, 10% (mag ook een ander percentage) voor t einde van de race een situatie die vraagt om een safety car?
Rode vlag (of een andere kleur, pimpelpaars met groene stippen ofzo) en herstart.
Nu laten de regels dit volgens mij niet toe. Alleen bij een extreem ongeval/gevaarlijke situatie wordt een rode vlag gehanteerd. De situatie met Ricciardo was dit zeker niet.
Dus tl;dr: regels aanpassen, kan de wedstrijdleiding iets anders beslissen, hoeft de FIA niet hun gezicht te verliezen omdat ze Masi weer aannemen.
rwdftw zegt
Je zou nog kunnen opteren voor de situatie waarbij er nog minder dan 10 ronden te gaan zijn en de safety car nodig is, de race een rode vlag krijgt. Dan de rommel opruimen en iedereen weer richting de grid voor een staande start. Omdat een rollende start voor mietjes is.
Had Max deze dan alsnog gewonnen? Vast wel! Had Nyck zijn P9 vast kunnen houden of verbeteren? Ik vrees van niet. Oja, je loopt ook nog de kant op een ¨pile-up” bij bocht 1 en 2. En wat moet je dan? Race afvlaggen en de startopstelling even ervoor was de uitslag?
GebakkenLei zegt
Ik denk dat Masi bij het zien van de race van afgelopen zondag zijn ‘zie je wel’-kaart heeft getrokken. Koopt ie niets voor, maar voor z’n eigen voldoening wel lekker.
Ik denk ook dat Toto het wel inziet.
Maar of Masi terug moet naar de FIA? Al zou de FIA ook maar iets in die richting bewegen, dan zou ik – als ik Masi was – er meteen voor bedanken. Of op z’n minst de hoofdprijs vragen.
redbeams zegt
Ik zeg doen!!
drdre1 zegt
Ik weet niet of George Russell gelijk had tijdens de laatste post press conference, maar volgens hem is het aantal races wat achter een SC finisht om en nabij 10 sinds de jaren 80? Waarom er een regel op loslaten? Je wil het als fan van de sport liever niet meemaken, maar kan ook gewoon accepteren dat het erbij hoort. Misschien beter dan een beslissing te nemen in de geest van de race, dan krijg je altijd verwijten zoals we vorig jaar hebben gezien.
Maar OT: van mij mag Masi terugkomen. Iemand ontslaan vanwege wat er is voorgevallen kan je hem nauwelijks aanrekenen als men teambazen ook de mogelijkheid biedt om tijdens de race continu in z’n oor te tetteren om beslissingen hun kant op te laten vallen. Beetje rare manier van doen.
quincy zegt
Dat laatste vooral. Direct iemand offeren om andere tevreden te krijgen is gewoon zwak als bedrijf. Wat Masi heeft gedaan roept vraagtekens op. Maar de FIA had moeten reageren door er naar te kijken, er van te leren en aan te passen wat nodig is zodat het niet meer gebeurd. Maar zij ontsloegen Masi liever uit zijn functie, want dan was Mercedes tevreden. En kijk wat er nu gebeurt, eenzelfde situatie en weer zijn er genoeg mensen ontevreden over het resultaat. Wie gaat er nu ontslagen worden?
Desalniettemin zou ik als ik Masi was nooit meer terug komen. Ik ben er van overtuigd dat hij zijn best heeft gedaan en kijk hoe hij daar voor behandeld is.
dawwg zegt
Masi heeft een enorm moeilijke klus aangenomen die de FIA vervolgens nog onnodig veel moeilijker gemaakt heeft met al die stomme publieke teambazen-radio meuk, heeft dat vervolgens zo goed & kwaad naar eer en geweten gedaan; en werd geofferd als stank voor dank.
Ik was het vaak niet met hem eens als race-fan, maar uiteindelijk lagen daar de regels en ’team-politiek afgedwongen richtlijnen’ aan ten grondslag. In het grote geheel heeft de FIA enorm gefaald, niet hij !
(ooo--V--ooo) zegt
Yes Mikey, yes. Yes Mikey was so right
Dutchdriftking zegt
Kunnen ze bij een safety car in de laatste 5 ronden niet gewoon twee extra rondes toevoegen? Misschien het makkelijkst.
917 Porsche + Audi zegt
Denk dat dan niemand de finish haalt, Wegens te weinig brandstof.
GebakkenLei zegt
Dat is op zich ook wel op te lossen
Richmond zegt
Voetbal wedstrijden ga je ook niet verlengen als in de blessuretijd een penalty gegeven wordt of een rode kaart. Ook bij het verlengen kan er weer van alles gebeuren, ga je dan nog een keer verlengen? Waar houdt het op? Er zal altijd iemand zijn die ontevreden is met hoe het uitpakt.
Loek zegt
Nee, maar puur om ervoor te zorgen dat deze soap ten einde is. Want voor vele mensen die we niet nader hoeven te noemen (doen ze zelf ook niet terug namelijk) is het nog steeds een pijnlijke plek en de beste manier is om gewoon verder te gaan.
Als je Masi weer terugzet gaan partijen weer niet blij zijn, nog niet-blijer dan wat ze nu zijn. Abu Dhabi 2021 zal de boeken in gaan als één van de meest controversiële races ter wereld, maar dat is nou eenmaal zo. Sterker nog: we zagen in Monza op pijnlijke wijze hoe Abu Dhabi volgens Mercedes had moeten eindigen en ik vind een kampioenschap gewonnen zoals het is gebeurd minstens zo kudt als een kampioenschap dat is gewonnen als polonaise achter de safety car. Er was geen juiste keuze. Was Masi niet ontslagen uit protest van Mercedes, dan was het wel uit protest van Red Bull. Soms is het net Russisch roulette.
Ik denk dat de juiste keuze is gemaakt om een onjuiste keuze zo op te lossen dat twee partijen tegemoet gekomen zijn. Hoe de partijen zich bij die keuze neerleggen is niet meer het probleem van de FIA, maar dan moet je ook consequent blijven.
Richmond zegt
Is het niet controversiëler door alle media aandacht? Hoe zouden de Schumacher kampioenschappen verlopen zijn in dit digitale social media tijdperk?
harrie zegt
Inderdaad, door de brakke strategie van Mercedes (onnodig op stokoude hards) en het snelle handelen van Red Bull met de verse softs voor Max kreeg Masi het lot van het WK ongewild in handen. Finish onder SC is Hamilton kampioen, herstart is grote kans voor Max.
Dan doe je het altijd fout.
In die zin snapte ik de beslissing heel erg goed, laat ze het samen maar lekker op de baan uitvechten.
quincy zegt
Mooi omschreven inderdaad! Die man zat in een belachelijk lastige stituatie en kon alleen maar uit meerdere kwaden kiezen. Ga er maar eens aan staan, terwijl er zo’n enorme tijdsdruk op zit. Elke keuze kende enorme nadelen. Maar een kampioenschap bepalen achter de safety car was praktisch net zo controversieel geweest.
caprio zegt
Op zich is dit een gezichtsverlies van Mercedes die dus altijd de regels willen die ze op dat moment het beste uitkomt: zeer onsportief vind ik dat.
Het zou ze sieren als Mercedes publiekelijk excusses aanbiedt aan de heer Masi voor het gedrag winterstop 21/22
karhengst zegt
Gewoon om Toto te trollen zeg ik DOEN.
flatoutmarten zegt
Ja natuurlijk!
vindik zegt
Alleen al om Wolf en Ham op te naaien.!
pvg100 zegt
Nee