Een file is van zichzelf al vervelend, maar helemaal horror als je in de verkeerde auto zit.
Met de dubbele koppelingen en elektrische auto’s is het peanuts om in de file te staan. De spillebeentjes van tegenwoordig krijgen niet langer de nodige training met het langdurig bedienen van de koppeling en het gaspedaal. Opgroeiende generaties zullen nooit weten hoe het voelt om met een smeulende koppeling in een warme file te staan. Wat een zegen.
De ene auto is lekkerder filemateriaal dan het andere. Nogal wiedes. Het is toch even schrikken als je een klassieker onder de kont hebt, een snelweg opdraait en opeens in een file terecht komt. Ook moderne voertuigen met een handbak kunnen soms uitdagend aanvoelen op een lage snelheid. Met name auto’s met minimaal zes cilinders en een zware koppeling.
Een automaat is ook niet heilig. En dan hebben we het over de gerobotiseerde handbakken die hot waren in de jaren 2000 en daarna. Anno 2021 is het wat dat betreft een makkie met alle stappen die zijn gemaakt binnen de autoindustrie. In deze lezersvraag creëren we een horrorscenario: met welke auto wil jij absoluut niet in de file staan?
mashell zegt
Het busje van de rioolreiniging, want daarmee heb geen enkele kans op een leuke flirt met iemand in de file.
VeniVidiVici zegt
@mashell: Haha, maar fileflirten is sowieso lastig met al die krampachtige vrouwen achter het stuur die versteend recht vooruit zitten te kijken of altijd met iemand zitten te telefoneren/appen.
mashell zegt
Ja, de smartphone heeft het fileflirten wel zo’n beetje vermoord.
Ik bedoel het trouwens niet negatief naar de mannen/vrouwen/diverse van de rioolreiniging. Dat zijn echte helden die je uit de shit helpen!
GWBoes zegt
Ik heb een paar jaar geleden op een warme dag met m’n 124 in de rij gestaan voor de boot naar Engeland. De riemaangedreven koelvin en 50 jaar oud koelsysteem kon het allemaal niet bijhouden stationair. Dus snel naar voren rijden om de vin en pomp wat toeren te laten maken en dan snel weer uitzetten. Dit samen met een plakkende koppeling als het warm werd en speling op de achteras waardoor ik bij elke keer optrekken de klokken van Big Ben nadeed zorgde voor veel rare blikken van de wachtende mensen om mij heen.
Inmiddels heeft de auto een elektrische koelvin die ik kan overbruggen en een nieuwe koppeling maar met een klassieker in de file met oplopende temeratuur meters, dalende oliedruk meter en worstelende spanningsregelaars blijft nooit een leuke ervaring.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Mand!
donvincenzo zegt
Moet jij zeggen, met zo’n gebruikersnaam…
polpol33 zegt
@GWBoes: herkenbaar! Ik heb eens in de file bij 37 gr C in zuid Frankrijk gestaan met een Spider. De auto hield het goed gelukkig. Toen we er afkonden, als een dolle naar een supermarkt gereden en daar met mijn kop in een vriesvak gekropen 😂
Ook met mijn luchtgekoelde 911 in een file in Italië gestaan waarbij de temperatuurmeter maar op bleef lopen… Zwetend tussen m’n billen en niet alleen door de hitte. Ook dat avontuur overleefd.
Kortom: Niet in de file met … een oldtimer!
knapzuur zegt
Ik wil überhaupt niet in de file staan..
ericc zegt
Elk chinees merk….
wimof zegt
Misschien kan je nog net de boot halen naar Shanghai.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Een MB 290GD uit m’n diensttijd. Die dingen waren zo afgeragd dat alles vaag was. Stuur, koppeling, versnellingsbak. En standaard geen radio en geen airco.
mc96 zegt
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: als je die al afgeragd vond… ik heb de LARO’s daar voor ook nog meegemaakt…
luchtgekoeld zegt
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: dat is een goeie, ik ook niet met mn legergebakje toen: Daf YF616. Koppelingspedaal was niet voor niks zo groot, je moest er met 2 voeten op staan. Toch was t wel n mooi ding, 10 liter 6 cilinder op benzine😀
nickmercedes zegt
Mijn vorige auto, MG TF uit 2004.. Die koppeling was erg zwaar en in zn 1 was die auto niet optimaal.
406_v6 zegt
Geen enkele…ik haat files!
Dutchdriftking zegt
Tja een automaat maakt het wellicht comfortabel, maar als je een 500pk sterke bolide en comfortabele bolide onder je kont hebt voelt file juist méér als een castratie. In je klassieker kun je nog genieten van de reacties van de medeweggebruikers.
Juul zegt
Mijn vorige auto, de Corolla T-Sport. Aangrijpmoment van de koppeling was binnen 2cm voor m’n gevoel van het koppelingspedaal daarnaast konden de platen ook best heet worden waardoor het moment ook kon “verschuiven”. Kan me een hete zomerdag voor de Gotthardtunnel herinneren, geen feest ook al was de airco top :).
Jurriuit zegt
@corolla: precies de eerste auto die bij mij ook opkwam. Van alle auto’s die ik heb gehad was dat de meest vervelende en onvoorspelbare koppeling
geelbarrel zegt
Top fueller dragster
Pordon zegt
Alles met een zware koppeling… Ooit m’n linker hiel verbrijzeld met een leuk aantal schroeven als gevolg dus na 10 minuten koppelen heeft m’n linkervoet er wel genoeg van gehad.
atrak zegt
@Pordon: Dan ben je behoorlijk zwak gebouwd. Een koppeling intrappen doe je ook met de bal van je voet en niet met je hiel.
sportabgasanlage zegt
Dokter atrak in the house! Heb je ooit bedacht dat druk op de bal van je voet ook voelbaar is in je hiel, omdat daar de peroneus longuspees langsloopt? Raadpleeg voortaan eerst even een biologieboekje voordat je ongenuanceerd reaaguurt.
Pordon zegt
Nee joh, dat meen je niet… heb ik het al die jaren verkeerd gedaan. Wat stom van me.
De beweging om te koppelen komt uit het enkelgewricht en het hielbeen verbrijzeld niet zomaar dus ook het gewricht heeft schade opgelopen waarbij de beweging van de voet wordt beperkt.
jvthof zegt
@atrak: hij zegt niet dat hij door koppelen zijn voet heeft verbrijzeld maar dat hij ooit zijn voet heeft verbrijzeld waardoor hij na 10 minuten er wel genoeg van heeft gehad
negennegenzest zegt
Tesla
Romano zegt
Een tesla is juist de ideale file auto. In autopilot hoef je alleen maar je handej op je stuur te leggen en de rest doet d auto voor je.
royaledeluxe zegt
LOL alsof Tesla het uitgevonden heeft… adaptive cruise control heet zoiets en werkt heel goed op veel merken.
kamikaz3 zegt
Maar hoe sneller je uit dat treurig interieur weg bent hoe beter.
rwdftw zegt
Tot 60 km/h schijnt dat regeltechnisch niet meer te hoeven. Ik heb het nog niet getest.
donjunior zegt
Mijn Alfa Romeo Giulietta. Die koppeling is net te zwaar om in de file mee te rijden.
Precies daarom is mijn leasebak, waarmee ik dus voornamelijk file rijd, een automaat en Adaptive CruiseControl.
Nee qua forensbak komt er bij mij geen handbak meer in.. voor de leuk heb ik de Giulietta in het weekend.
Romano zegt
Mijn MEV Rocket. Zware koppeling, luide uitlaat. Alle mensen die je zitten aan te staren. En natuurlijk geen dak en voorruit. Waardoor je lekker in alle bezine dampen zit.
xharin zegt
@Romano: wil je sowieso niet in gezien worden
Romano zegt
@xharin: daarom zet ik dan ook jouw helm op
cheatah zegt
MGA van 1960. De motor gaat oververhitten, de koppeling is erg zwaar en de versnellingsbak is ook niet altijd van mening, dat je de goede versnelling kiest. Maar dat is de prijs voor traveling in style
The Stig NL zegt
Elke oude Italiaanse auto en de Mitsubishi ASX van m’n moeder. Jezus wat heeft dat ding een zware koppeling…
deora zegt
Mijn eigen Nissan Skyline is een drama in de file. Een race koppeling is niet ideaal voor dat soort ritjes. Al is het wel weer een gratis work out.
gregorius zegt
Mensen die vaak in de file staan (en dat weten) en als ze dan een andere auto kopen, weer eentje met een schakelbak kopen; dat vind ik appart.
Daarnaast is airco natuurlijk een vereiste.
cossiekiller zegt
Elke cabrio waarvan het dak open is.
De meeste auto’s van voor 1990 wegens te slechte koeling als het warm is.
Elke auto met een slecht afgestelde- of racekoppeling.
maxidyne zegt
Mijn eerste vrachtwagen: MAN F2000. Mijn linkerbeen was gespierder dan mijn rechter na een jaar…
jensonb zegt
Zal er dan raar gezien hebben. Je rechter arm en je linker been compleet gespierd
W115 zegt
P 205 zonder airco
viezefreddyw zegt
Met een Cadillac Eldorado Convertible uit ’78 met een 8.2 V8. Tot op de dag van vandaag is dat het grootste motorblok ooit dat in een Cadillac terecht kwam. Mooie, lange en comfortabele sloep en we moesten eens een oude Amerikaan hebben. Een mooie gevonden en gekocht. Op de dag van aankoop was het hartje zomer, dus lekkere temperaturen om met een oude Amerikaanse cabrio te toeren. Een half uurtje na aanschaf en onderweg naar huis kwamen we in de file te staan. De Ketelbrug stond open en de temperaturen begonnen hoger en hoger op te lopen totdat de radiateur het begaf. Met een hoop stoom onder de motorkap vandaan kwamen we stil te staan… Ja, was erg leuk…
bernoulli zegt
Een Formule 1-auto.
kniesoor zegt
Ooit, lang geleden, met een Alfa Spider (Coda Tronca) drie kwartier in de file gestaan bij Silverstone. Ondanks de warmte (was eind juli) bleef-ie het wonderwel goed doen, geen geëmmer met oververhitting, vapor lock of andere narigheid. Maar dat koppeling in-koppeling uit gaat op een gegeven moment vervelen.
De Spider is al geruime tijd niet meer in bezit, de huidige auto’s hebben een dubbele-koppelings automaat en kunnen ook zonder al te veel problemen filerijden. Maar fijn vinnik het desondanks nog steeds niet.
ttr6 zegt
Herkenbaar. Enkele jaren geleden met de TR6 uit Zuid Frankrijk terug naar huis. In Parijs op de Perifique in de file. Snikheet, dakje naar beneden. Allemaal duimpjes omhoog van Parijzenaars vanuit geaircode auto’s. Door de lange rit was de versnellingsbak ook lekker warm, zit naast je rechtervoet. Ik werd zowel van boven als onder gebraden, maar……de TR hield het! Ook de (geforceerde) koeling. Dus liever Niet in de file: in de zon, met open dak in een klassieker.
993carrera4s zegt
Mijn oude 993. Zware koppeling, veel toeren bin optrekken. Zijn ze niet voor gemaakt
Sjeesneef zegt
Een Subaru Impreza GTT..
Niet alleen zijn die niet gemaakt om in zijn 1 te rollen tussen het verkeer,
Je ziet de olievaten te verdampen waar je bij staat, kwartiertje file, tank leeg..
eirmakk zegt
Alles met een handbak.
vaakbenjetebang zegt
Eentje zonder mogelijkheid om muziek af te spelen.
denniyo zegt
Porsche Carrera GT
ericd zegt
Ik heb wel eens gelezen dat de clutch van een Lambo Countach leidt tot een overbemeten gespierd linkerbeen.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Lamborghini Countach. Zware koppeling en kans op warm lopen van de motor.
golf1985 zegt
Mijn polo uit 2002. Wat een gedrocht om mee file te rijden. Vaak genoeg gedaan maar was nooit leuk. De golf uit 1985 ging beter. Zelfs met het originele koelsysteem. De koppeling was veel beter en liep niet eens warm
madvillain zegt
Ferrari met F1 bak.
En een Lamborghini Diablo, wat een vrachtwagen. De verkoper zei dat ik rustig aan moest doen en niet te veel laten slippen, want er zat net een nieuwe koppeling in met een levertijd van een paar maanden en een prijs van een middenklasser.
martingtv zegt
Gelukkig sta ik naast nooit in de file. En koop ik geen auto voor de file.
Op dit moment zou ik niet graag met gtv6 in de file staan omdat de koppeling niet lekker werkt.
marcomanta zegt
De gekietelde oude 911 met een staand koppelingspedaal welke je op ongeveer 2000 toeren moet houden, drama om mee in de file te staan en dan ook nog het lawaai wat normaal gesproken tijdens het rijden heerlijk klinkt maar in de file na een tijdje gaat irriteren.
bmwe46touring zegt
Iedere auto met een versleten 2 massa vliegwiel. En dat zijn er nog best wat. Denk dat de meeste mensen het niet doorhebben totdat ze in een nieuwe auto rijden.
mustang750supersnake zegt
m’n mini cooper lijkt me geen fijne…..
randy zegt
Hier hoef ik gelukkig niet over na te denken, want in de achterhoek hebben we geen files.
grandvitara zegt
Onzin! Die hebben wij wel.
De A12 na Duiven oprit A18
A18 oprit A12
marcomanta zegt
@grandvitara: niet na 0900 en na 1800
alpina007 zegt
Lambo countach en Diablo (met handbak)
grandvitara zegt
Een ware ramp om met de CX-7 in de file te staan. Zware koppeling die ook nog eens lastig aangrijpt. Echt een Mazda dingetje icm de 2.3
sabrerator zegt
Jaguar XJ-S V12. Ik ben nog nooit zó gefixeerd geweest op de temperatuurmeter…
vaakbenjetebang zegt
@sabrerator: Alleen maar omdat je nooit een Triumph Stag hebt gehad zeker ;)
s54s62 zegt
F430 met F1 bak. Elke keer weer wegkruipen vanuit stilstand…. je voelt die koppeling dunner en dunner worden 😨
auto62 zegt
Schakelbak
degrotemuis zegt
Eerste gedachte: Lamborghini Countach. Ingeblikt, ik pas eigenlijk net niet, niet het beste overzicht én zware bediening.
Minder exotisch: de Alfa 75 3.0 van een vriend, kort verschuivend aangrijp punt en ook best zware koppeling.
i4 zegt
Anno mei 2014 was ik voor mijn werk in hoek van Holland. Ik hoorde van een vrachtwagenbrand in de heinenoordtunnel en ik wist dat ik de LUL was. Dat impliceerde nl dat binnen no time de ruit van R-dam een dikke grote gridlock zou worden. Het was eind van de middag en ik moest naar s’Hertogenbosch toe. Via Leiden, Den Haag, Utrecht -> s’Hertogenbosch om gereden! Wat een succes… 4,5hr later was ik thuis en continue in files gereden en koppeling in- uit en 1 meter opschuiven. Ik was helemaal kapot! Kramp in mijn been…
De Auto was een BWM 3 serie hand geschakeld en die kon het wel aan maar ik niet hehe.. Sindsdien gelukkig automaat en wil niks anders meer..
Mss het enige voordeel van Corona! Geen tot weinig files en thuis werken
Cheers