Steeds minder leaserijders tanken langs de snelweg.
Al het hele jaar is het op de portemonnee letten. Zo’n beetje is alles duurder geworden. Waar je gemakkelijk kunt besparen doe je dan ook. Zo is tanken in een dorp of stad een stuk voordeliger in vergelijking met tanken langs de snelweg. Het is nu zelfs zo dat werkgevers oproepen aan medewerkers om niet langer langs de snelweg te tanken met de leaseauto, om zo op kosten te besparen.
In een wagenpark van duizenden auto’s loopt de besparing voor een bedrijf natuurlijk enorm op. Uit cijfers van mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard blijkt dat zzp’ers, mkb’ers en leaserijders het tankstation langs de snelweg vaker links laat liggen sinds de coronapandemie.
Het aantal tanktransacties bij de pomp langs de snelweg schommelt onder leaserijders rond de 60 procent van de periode voor de coronapandemie. Bij tankstation die niet langs de snelweg gelokaliseerd zijn liggen het aantal transacties op 80 procent hoger. Het is niet puur kostenbesparing vanuit de werkgever. Er spelen meerdere factoren.
Zo is kantoorpersoneel meer gaan thuiswerken, wat zorgt voor minder tanksessies. Daarnaast stappen steeds meer leaserijders over op een elektrische auto. Het is dan een kwestie van laden en niet tanken.
Voor de niet-zakelijke rijder is tanken langs de snelweg sowieso een beroving van je eigen portemonnee. De verschillen kunnen oplopen tot enkele tientallen euro’s per tankbeurt. Het kiezen van een tankstation is alsnog een strategische bepaling. Zodra je gaat omrijden is het voordeel immers teniet gedaan.
Roskampies zegt
Verbaasd me eigenlijk dat het nog zo vaak gedaan wordt . Zit een best verschil tussen witte pomp/onbemand van de snelweg af en de merk pompen langs de snelweg.
Mijn werkgever zei 15-20 jaar geleden al, tank liever niet langs de snelweg. Gaat ten koste van het bedrijfsresultaat . ;p.
lekkerlinksrijden zegt
Mag niet van mijn vrouw
petroldrinker zegt
Zal wel moeten word in een auto geduwd die ze nog hadden staan die ik absoluut niet wil, dus heb hem nie in de bijtelling, en ga die 500km pj nie opmaken aan tanken voor de baas, geef mij een auto die ik wil, en ik wil best omrijden, maar zoals het nu is, no fucking way, ga nie bijtellen zodat mn werkgever het beter heeft…
sportabgasanlage zegt
Je klinkt als een verwend kind. Wees blij dat je baas jou een auto geeft… Werkend Nederland moet gewoon zelf schokken…
petroldrinker zegt
Heb genoeg autos van mezelf dat ik die niet nodig heb… duidelijk aangegeven in de onderhandellingen ook dat ik geen lease auto wou, werd toch verplicht…
dutchneon zegt
als je je in deze tijd verplicht voelt om bij zo’n “baas” te blijven is er iets raars aan de hand….. er is altijd ergens een betere baan!
ukbob zegt
Wow, het moet toch echt een feest en bijna een zegen zijn om jouw binnen een bedrijf aan de slag te hebben…
berlinetta zegt
Als ik jouw werkgever was en ik kreeg deze comment onder mijn ogen, dan zou ik ervoor zorgen dat ik heel snel jouw ex-werkgever zou worden. Verwend nest.
faalhaas zegt
Het staat je toch vrij om zelf een andere auto te kopen?
V300amg zegt
Je bent ontslagen! Groetjes je baas
steephh zegt
@petroldrinker
Waarom ga je niet op zoek naar een andere werkgever waar je in de onderhandeling voor een leukere auto gooit? Of het verzoek om meer salaris + km vergoeding ipv. een leaseauto.
Mits je écht wat te bieden hebt op de arbeidsmarkt kan het niet op op dit moment.
petroldrinker zegt
Helaas maar een mbo-er, en een stap verder moet je toch elke keer een hbo blaadje kunnen laten zien helaas, blijf dus lekker zitten waar ik zit
steephh zegt
@petroldrinker
Wat een onzin, dat heeft niets met opleidingsniveau te maken. Ken genoeg mensen met een MBO achtergrond die in het leven rondjes heen rennen om mensen die een HBO opleiding hebben gedaan. En ook meerdere mensen die juist in de huidige markt met een MBO achtergrond een baan waar eigenlijk HBO opleidingsniveau voor vereist was te pakken hebben gekregen en met hard werken nu hebben kunnen laten zien wat ze waard zijn.
De krapte is >NU< en over een paar jaar misschien of mogelijk wel niet meer. Pak je kansen nu en laat zien wat je waard bent. Als jij kan laten zien dat je wat kan (en dat bedoelde ik met dat je écht wat te bieden hebt) dan boeit dat papiertje voor de rest van je leven geen reet meer omdat jij immers een baan op HBO-niveau vervuld hebt.
Óf blijf lekker zitten waar je zit als je je daar prettig bij voelt, maar dan ook niet klagen. En nooit meer zeggen dat je "maar" MBO hebt gedaan, dat zijn juist de vakmensen die ons land draaiende houden!
petroldrinker zegt
Normaliter met je eens met deze stelling, echter na meer dan 3 jr proberen de autobranche uit te komen en de bankiersector in te komen (of iets in de IT ofzo), is het constant dat papiertje dat de reden is dat je niet eens door de 1e selectie komt, dus heb je dat papiertje wel degelijk nodig om uberhaupt een voet tussen de deur te krijgen.
En ik zal zeker zeggen “maar een mbo”, in mijn ervaring kom je daar gewoon niet ver mee als je niet iets technisch doet, doe je een technische opleiding is dat meer dan voldoende in het huidige werk klimaat,
christian85 zegt
Mbo-er zegt niks hé, er zijn er zat miljonair geworden met geen opleiding. En dan bedoel ik niet de JoeToebers
mrcabdrivert zegt
In mijn ogen ben je een dief van je eigen portemonnee – of die van je baas. Je komt eigenlijk altijd wel een lokale pomp tegen die letterlijk 15 ct / liter goedkoper is. Hoe moeilijk kan het zijn.
Dutchdriftking zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar grote bedrijven/lease maatschappijen sluiten toch gewoon een contract af met BP/Shell/MKB brandstof voor een vast aantal cent korting TOV de landelijke adviesprijs? Uiteraard moet je dan opletten daar sommige francise ondernemers niet verplicht zijn met de korting te werken, maar volgens mij is dit het bestaansrecht van snelweg tankstations. Helemaal voor vrachtverkeer. Die moeten tenslotte ook tanken op een locatie waar ze zonder al te veel overlast kunnen komen.
ouwedibbes83 zegt
Dat dacht ik ook, die lease maatschappijen betalen toch een andere prijs dan op de borden staat? Maar als dit verhaal klopt, hebben ze er dus belang bij dat je op de goedkoopste plek tankt van de maatschappijen waar ze een deal mee hebben.
ukbob zegt
Heb een tank pas en als het even kan zorg ik dat ik hier in het zuiden (aan de grens of zelfs óver de grens!) goedkoop tank. Soms past dat echter niet en dan wordt de Shell langs de A2 gesponsord met een bezoekje.
Geen verbod dus, maar alle kleine beetjes helpen, zeker op grote schaal.
rutgerg zegt
Maar ho… soms is over de grens tanken niet voordeliger omdat je zakelijk je btw terug krijgt als je in NL tankt. En in het buitenland is dat niet altijd zo…
alassad zegt
Gewoon tanken bij de tango langs de snelweg. Prima prijzen.
pomoek zegt
It is frowned upon. het bizarre is dat de pomp die dicht bij mijn huis ligt, maar een flink stuk van de snelweg af, een stuk duurder is dan de dichtstbijzijnde pomp aan de snelweg. Ik krijg echter niet uitgelegd waarom het voor iedereen gunstiger is als ik dus tank langs de snelweg.
Dutchdriftking zegt
@pomoek: Er zijn inderdaad uitzonderingen langs de snelweg waar je net wat minder dan de hoofdprijs betaald. Dit komt vaak omdat er aan de andere kant een Tango zit, of zeer dicht in de buurt en zichtbaar vanaf de snelweg een B locatie pomp met een aantrekkelijke prijs.
Ook zijn er altijd nog kleine dorp garages/tankstations met idiote prijzen wat er voor zorgt dat jouw situatie ontstaat.
Maar er zal toch altijd ergens in de omgeving nog een goedkopere optie zijn? Of woon je zo afgelegen? Maar ook ik tank op de woon-werk route, gemiddeld 5-6 cent duurder dan de goedkoopste witte pomp. Omrijden kost denk ik meer, en voor mijn gevoel is de kwaliteit van een zelfbedienpomp van een bekend merk toch net dat tikkeltje beter.
pomoek zegt
@dutchdriftking, nee hoor, woon vlak buiten een grote stad, veel tankmogelijkheden en inderdaad ook goedkoper dan de pomp dichtbij waar ik het over had. Maar het grappige(?) is dat als ik langs de snelweg, en dus goedkoper, tank ik een mailtje krijg van de wagenparkbeheerder met de mededeling dat dit niet de bedoeling is, en ik alleen langs de snelweg mag tanken als er géén andere optie is. Als ik bij die duurdere pomp in de buurt tank krijg ik dat mailtje echter niet. Ik ben hierover met wagenparkbeheer in gesprek gegaan, maar op zeker moment is mijn tijd en zin in zo’n gesprek op en denk ik: laat maar.
Overigens, en dat maakt het helemaal lachwekkend, allebei Esso tankstations!
Vehicle zegt
In de meeste gevallen scheelt het inderdaad behoorlijk om niet aan de snelweg te tanken. Zelf gebruik ik de app “DirectLease-Tankservice” die je heel duidelijk en overzichtelijk alle tankstations met prijzen in jouw omgeving geeft. Zo kun je heel makkelijk zien dat er héél veel verschil zit tussen de verschillende tankstations.
kniesoor zegt
Zou dat mogen van mezelf, maar – je ben een krenterige ‘Ollander of je ben ‘t niet – doe het vrijwel nooit. Toch een beetje de sport om altijd zo goedkoop mogelijk te tanken. Lukt met goede planning prima.
sabrerator zegt
In de tijd dat ik nog een leaseauto reed, en het is nu al bijna 6 jaar terug dat ik hem inleverde, tankte ik al nooit langs de snelweg. Ik had een goed geprijsde pomp vlak bij huis waar ik altijd langs kwam van en naar huis.
joost1996 zegt
Ook bij ons in t bedrijf gaat het niet om mogen maar om eigen verantwoordelijkheid. De baas snapt dat je op lange trips niet van de snelweg af gaat, of bij nood t best wel eens handig kan zijn. Uiteindelink krijgen we ook deze kosten gewoon op de balans dus het is ook in je eigen voordeel om een goedkoop tankstation te zoeken.
baardmijt zegt
Mag van de baas, maar ik doe het zo min mogelijk. Heb alleen een bedrijfsbus die puur zakelijk wordt ingezet.
bevano zegt
Een beetje plannen heet zoiets toch?
Zelf tank ik altijd bij de plaatselijke witte pomp, en dat heeft een groot bijkomend voordeel na 10x tanken gratis auto wasstraat (Luxe programma) Dus ik tank goedkoper en ik was hem gratis!
dree16v zegt
Zal mijn baas een zorg zijn, ik moet het zelf betalen ;-)
wimof zegt
Willen we prima prijzen en of prima brandstof?
Pro-Boost teste een reeks benzines in een VW en controleerde o.a. het aantal ingrepen van het stuurapparaat na een pingeldetectie.
Rijden deden ze allemaal maar zeggen dat ze dat allemaal even goed deden, dat is een brug te ver.
Richmond zegt
Ok en wat waren de bevindingen dan? Langs de snelweg beter? A merk beter dan B merk?
ArnoldH zegt
De Mercedes sprinter waarmee ik rij was eerst van de baas zelf. En hij had die bus aangeschaft met de 6 cilinder turbo diesel omdat het geluid van motor zo gaaf is. En nu rij ik er al 5 jaar mee met een BP Tankpas. Als hij de tankkosten te hoog vind worden moet er denk eerst maar een andere bus met lichtere motor komen.
dailydriver zegt
Dan rijdt U een 319?? Met 7 traps automaat.
3.0 V6 190pk zijn heerlijk om mee te rijden.
awesome zegt
Geen idee of het mag.
Ik tank altijd gewoon in mijn woonplaats omdat ik onderweg niet wil stoppen.
Momenteel zo’n 400km per dag, dus elke ochtend bij vertrek naar de pomp
bischero zegt
Bij voorkeur niet, is al minstens 10 jaar zo en stoort me absoluut niet.