Krachtige lectuur om de hersenen te trainen. Hoe goed ken jij het instructieboekje van je eigen auto eigenlijk?
Als je kijkt naar auto’s van nu en pak hem beet 20 jaar geleden is er een hoop anders geworden. Feitelijk zit je in een computer op wielen, volgepropt met technologie. Een infotainmentsysteem heeft bijna zijn eigen instructieboekje nodig als je er kritisch naar gaat kijken. Maar hoe vaak heb jij het boekje erbij gepakt?
De kans is groot dat je de handleiding van je auto één of twee keer hebt doorgenomen. Bijvoorbeeld als de auto nog nieuw is. Met een kopje koffie het boekje van je nieuwe auto doornemen is leuke bezigheidstherapie. Voor het tijdperk van het internet was de handleiding noodzakelijk om problemen zelf te kunnen oplossen. Tegenwoordig kun je zelfs de gekste issues oplossen aan de hand van een YouTube-filmpje.
Uit een onderzoek van Bristol Street Motors blijkt dat 60% van de automobilisten het boekje niet leest. Qua literatuur ben je met het boekje van de Audi A3 het langste zoet. De leestijd bedraagt een geschatte 11 uur en 45 minuten. Die van de Fiat 500 is met 2 uur en 47 minuten een prima kinderboek.
Vandaar dan ook deze lezersvraag. Lees jij het instructieboekje anno 2020 helemaal? Of zit deze nog netjes onaangeraakt in het dashboardkastje? Misschien ben je wel een verzamelaar van autohandleidingen? Laat het weten in de comments!
koeberg zegt
Ik heb het instructieboekje van de Ioniq (en van de Octavia er voor) toch wel een aantal keer open geslagen om iets specifieks op te zoeken. Maar ik lees het niet van kaft tot kaft nee.
Dutchdriftking zegt
Altijd leuk om even door te bladeren op een regenachtige zondagmiddag. Mocht ik ooit een gloednieuwe auto mogen aanschaffen dan doe ik het denk ik meteen. Zal wel een tik zijn.
RAW zegt
Ja, lees het altijd van voor tot achter. Met de digitalisering in auto’s zijn er altijd zaken die je gelezen moet hebben om te weten hoe het allemaal werkt. Ook zijn er steeds vaker functies waarvan je niet wist dat je ze had of wat het precies doet. Maar nu ben ik altijd al van de details, valt me op dat dit veel mensen niet boeit. Maar die gebruiken het potentieel van de auto dan ook niet, zelfs niet van de nieuwe veiligheidssystemen en dat is een gemiste kans.
fabian159 zegt
Bij renault wel want je krijgt gewoon de sleutel en na je handtekening voor aflevering wordt je geacht zo snel mogelijk op te rotten. Bij audi niet want de verkoper neemt zijn tijd om elke mogelijke optie of instelling bij aflevering te bespreken en voor te tonen. ligt natuurlijk sterk aan de verkoper die je krijgt.
banderas zegt
En al die instellingen en opties vergeet je direct. Als jij een 2e handse auto koopt, vogel je het toch ook zelf uit? En bij je telefoon ook. Al dat uitleg is zo onnodig, gewoon wat instructiefilmpjes kijken (als die er zijn) en zelf proberen en uitzoeken.
cloverleaf zegt
@fabian159: bij renault werd mn moedertje ALLES uitgelegd! Zelfs bij een okkasjon
monsieurleloure zegt
@fabian
Kan zijn dat de gemiddelde Renaultrijder slimmer is dan de gemiddelde Audirijder.
TheMaster zegt
Een instructieboekje, dat is iets van 20 jaar geleden. Waarom niet gewoon een digitaal instructieboekje op infotainmentscherm op de auto. Gelijk inclusief zoekfunctie en doorverwijzingen zodat je niet 3x bij een ander zoekwoord uitkomt. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Dat doen smartphone fabrikanten al jaren. Of wil iedereen ook het instructieboekje lezen als je een nieuwe Iphone/Macbook koopt?
europeancar1997 zegt
@TheMaster: reden ervoor: als de accu van de auto leeg is heb je nog niets…
TheMaster zegt
Nee, en als je sleutel in de auto ligt maar de deur op slot is, kan je er inderdaad ook niet bij. Dan Google je gewoon naar “automerk + manual” en je hebt dit voor elk merk direct. Wat is het nut dan nog van een boekje wat 20 jaar in de auto ligt en niemand gebruikt?
pietertjep85d zegt
@TheMaster: bij een Tesla is het instructieboekje inderdaad erg makkelijk op het scherm te toveren. Nu is het ook zo dat een groot scherm makkelijk lees. Ik geloof niet dat ik bij een BMW I-drive scherm een digitale variant prefereer boven een fysieke variant.
sportevo zegt
Werkt prima in mijn 340i/B3.
Ik heb ook een papieren variant maar kan de handleiding ook in de auto raadplegen die ziet er anders uit en is echt geen PDF versie van je boekje. Ook in de app op mijn telefoon staat de handleiding. Volgens mij met een functie waarbij je met de camera een item in de auto kan scannen en dan direct de juiste info krijgt.
flow82 zegt
@pietertjep85d: in mijn x5 is de digitale handleiding nou niet bepaald scheutig met informatie. Het meeste staat toch echt in de papieren versie.
unknown32 zegt
@TheMaster: euh dat is al lang in moderne auto’s…
Ik lees het boekje nooit. Als ik iets niet vind dan zoek ik het wel op
invictus66 zegt
Instructieboekje? Bij mijn nieuwe wagen heb ik dat niet eens meer gekregen. Ik heb nu een Peugeot app op mijn telefoon.
grasvreter zegt
Iets specifieks opzoeken is al meerdere malen gebeurd. Zoals L/100km omzetten naar km/l. Ik kan er niet bij hoe je relaxed rekent met l/100km trouwens. Waarom dat een standaard is geworden is mij volledig onbekend.
viertakt zegt
Ik kan er omgekeerd ook niet bij.
smijsie zegt
@grasvreter: het is juist erg gebruikelijk om l/100km te hanteren. Mensen uit allerlei landen hebben mij al eens voor gek verklaard waarom km/l gebruiken. De truc is om l/100km normaal te vinden en niet om te rekenen!
bitd zegt
@smijsie: stuk makkelijker om te begrijpen hoeveel km je nog kan rijden bij x liter. Liter inschatting op bijv een halve tank a 30L is dan redelijk makkelijk te begrijpen.
breakingpoint zegt
In België “rekenen” we lekker relaxed met l/100km. Het is niet erg veelzeggend om je te bedenken hoever je geraakt met 1 liter brandstof. Doordat een rit van 100 km logischer en raakbaarder is dan een rit van 1 liter, is dit meer de standaard dan jullie rekenvorm.
grasvreter zegt
Maar goed, ik gooi 35 liter in de tank van ons a segment gebakje. Als die auto dan zegt hey je rijdt 1 op 19 dan weet ik: goh ik kan max 35×19=665 km op deze tank. Als de auto zegt hey je rijdt 5.26 liter per 100km, dan moet ik denken hmm hoeveel is 35/5.26×100. Welke van de 2 kan ik uit mijn hoofd, de 1e of de 2e?
berlinetta zegt
Idd, ik vind het ook veel logischer. Wat heb ik er nou aan om te weten hoeveel liter ik nodig heb voor 100 km? Ik wil weten hoe ver ik kom op het aantal liters dat ik tank.
Turbo S zegt
Gewoon beide niet uitrekenen. Als het tank lampje aangaat gaan tanken en dit blijven herhalen. Ben helemaal niet bezig met verbruik. Is trouwens een bewuste keuze want als ik het wel deed zou ik er niet vrolijker van worden.
breakingpoint zegt
Huh? l/100km staat voor wat ie verbruikt. Niet hoever je er mee kan rijden. Het is een uitdrukking waarmee je als koper weet waar je aan toe bent. Dat je tankinhoud 35 liter of 85 liter is, maakt je rekening niet.
Dus jullie gaan hier allemaal lopen verdedigen dat je meer interesse in de actieradius hebt dan in je verbruik? Auto’s geven ook je geschatte bereik aan, ik weet niet of jullie dat al wisten?
berlinetta zegt
Waarom is een rit van 100 km logischer en raakbaarder (wat is dat eigenlijk)?
spidermann zegt
@grasvreter: waarschijnlijk een EU directief. En die voor autostandaarden worden door de Duitse automobielindustrie gedomineerd.
karhengst zegt
Als je een instructieboekje nodig hebt is het bedieningsgemak niet op orde.
europeancar1997 zegt
Zelf direct de 1 week doorgenomen, das voornamelijk zelf het onderhoud uitvoer, dus even checken welke vloeistoffen en onderdelen nodig zijn. Tevens een Haynes handleiding erbij gekocht, ideaal! Ook al is het iets simpels van een lampje vervangen bij mn pa’s auto, ff het boekje checken voordat ik iets vergeet, beetje ouderwets, werkt wel altijd?
tge2 zegt
Ik lees dat niet. Ik weet hoe een gaspedaal, rempedaal, koppeling, versnellingsbak en stuur werkt. Een stoel verstellen, de radio aanzetten en de temperatuur afregelen lukt me ook prima zonder boekje.
bitd zegt
@tge2: welke soort olie moet je bijvullen? Waar zitten de accupolen?
clubbtraxx zegt
Op de accu… lijkt me zonder boekje ook wel duidelijk.
saxoke zegt
@clubbtraxx: waar zit de accu??? **Onder de polen**
Pascal zegt
Instructieboekje zat er niet eens bij geloof ik. Ik ga sowieso liever zelf even door de menu’s heen om even te kijken waar alles zit en bij de Model 3 heb je dat in 5 minuten gezien. Als naslagwerk kan het soms wel handig zijn, maar tegenwoordig ga je toch ook gewoon naar Google of Youtube als je iets wilt weten.
okdoei zegt
Niet van begin tot eind, blader het een keer door.
Maar laatst nog opgezocht in de file hoe het start-stop systeem werkte van mijn recentelijk aangeschafte Giulietta.
Volgens het boekje schakelt dit pas in als je langer dan 3 minuten stil staat. Dat is geen start-stop systeem… of doe ik het verkeerd?
basman147 zegt
Denk dat ze bedoelen dat je het pas na 3 minuten kan gebruiken. Heb zelf ook een Giulietta, en in principe slaat de motor af als je de bak in vrij zet en een voet op de rem zet, maar het is een beetje dan weer wel en dan weer niet, als je bij filerijden bijvoorbeeld een stukje moet rijden en je daarna de motor weer wil uitzetten werkt het vaak niet.
okdoei zegt
@basman147: thanks!
ukbob zegt
@basman147: voor de meeste auto’s afhankelijk van een aantal parameters: laad-status van de accu, temperatuur van motor, Electra gebruik van accessoires, etc. Als alles op OK staat kan motor afslaan en op commando weer aan, anders niet.
Meeste auto’s geven dat ook ergens in een menu of met een symbooltje aan.
basman147 zegt
Zo ver is de Giulietta dan weer niet.. maar goed, op zeker moment wordt het duidelijk wanneer het wel en niet gebruikt wordt.
moveyourmind zegt
Bij mijn Citroën wijst alles zich vanzelf….
Om in het menu te komen druk je gewoon op het knopje ‘Menu’ in de middenconsole zit tussen de zestig knopjes die willekeurig uit het magazijn van Peugeot geplukt zijn. Dat knopje vind je blindelings, gewoon rechts van het knopje van de alarmlichten dat uit de 307 komt, en links van het knopje uit de Berlingo van de achterruitverwarming en boven het knopje uit de 607 om tussen radio en cd te kiezen.
Om vervolgens door het menu te scrollen gebruik je één van de drie draaiknopjes die er heel keurig allemaal hetzelfde uitzien. Ook dit is weer heel intuïtief te bedienen: als de kachelventilator harder gaat of de radio op een andere zender dan weet je precies welk knopje je nodig hebt voor het scrollen.
Bevestigen van de keuze in het menu doe je gewoon, zoals je het verwacht door de ruitenwissers rechts van het stuur naar beneden te duwen, en het knopje in te drukken dat op het uiteinde zit van de stengel van de knipperlichten links van het stuur. En dan scroll je zo door het menu naar boven en beneden met de knopjes van de radio op de stengel die rechts onder de stengel van de ruitenwissers zit. Bevestigen weer met het knopje op de linkerstengel en om in het submenu te komen druk je gewoon op het pijltje naar links of naar rechts dat op de cursor die uit een Chinese C5 komt die op de middenconsole zit. Pijltje naar links, dan ga je naar rechts in het menu, pijltje naar rechts dan ga je in het menu terug naar links.
Heel simpel allemaal, daar heb je geen boekje voor nodig.
rutgerg zegt
@moveyourmind: hahaha mooi verhaal en herkenbaar. Mijn schoonmoeder heeft een c3 uit 2015 of ik even haar telefoon wilde koppelen… ik ben bijna een uur bezig geweest.
appeltaartislekker zegt
@moveyourmind: hahahahahaha, heerlijke frustratie dit.
leonlampe zegt
Waarom een instructieboekje als je op youtube een video kan vinden met beeld waardoor alles meteen duidelijk is
gregorius zegt
Ik lees t ook niet, bij geeneen van mn auto’s ooit gedaan.
En ALS je wat wil vinden, staat het er niet in.
Bijv: hoe een lampje te vervangen (want dat mag natuurlijk niet meer).
Of: instellingen met je air-suspension als je een wiel wil verwisselen.
Of: het instellen van de garagedeuropener; wat gewoon echt anders werkt dan staat beschreven.
Daarnaast zijn de nieuwe auto’s ontworpen volgens het Apple principe: niet voor alle mogelijkheden, maar voor de dummies.
maxidyne zegt
Wel eens doorheen gebladerd. Maar mijn 4 auto’s hebben ook niet echt veel hightech dingen aan boord waarvoor je een instructieboekje voor moet aanspreken. Alleen van de R129 320 moest ik het boekje raadplegen hoe ik de kap moest resetten. Zoek al jaren een instructieboekje in het Nederlands voor mijn Vivio AWD. Gewoon voor de heb, en de auto helemaal compleet maken.
beast95 zegt
‘Hoe goed ken jij het instructieboekje van je eigen auto eigenlijk?’ Ik weet heel goed waar die ligt in mijn auto. Telt dat ook?
Maar zoals meerdere aangeven, de systemen zelf zijn al vrij duidelijk als je gewoon leest wat er nou echt staat ipv lukraak willen drukken. Daarnaast heb je met youtube ook een manier om genoeg te vinden waardoor het visueel ook gelijk duidelijk is.
spence zegt
Nooit, tot ik een lampje zie branden dat ik nooit eerder zag.
Zo ging ik na 2 jaar met mijn eerste BMW, samen met de verkoper, naar het testcentrum toen die mij vroeg: gebruik je vaak de sportstand van de auto bak ?
Sportstand ?….
Toch nuttig.
Nu, van één generatie naar de andere van eenzelfde merk, vind je vaak dezelfde functies en is er weinig nieuws te ontdekken.
ericc zegt
Enkele maanden geleden onze nieuwe X3 gaan afhalen. Je kreeg op voorhand een app op je GSM met een beknopte uitleg over de meest gebruikte zaken.
De hoofdbestuurder kreeg een 2′ app met meer specifieke uitleg maar tot op vandaag rijden we rond met de instellingen die de verkoper met ons instelde toen we de wagen gingen ophalen.
Zowel mijn echtgenote als ik kregen ruim de tijd om alle instellingen naar onze voorkeur te vervolledigen. (muziek, telefoon, verwarming, verlichting binnen en buiten, verwarming en airco, ….)
Ondertussen heeft mijn 13-jarige zoon al meer info weten te vinden dan wij zelf!
willeme zegt
Nee, maar ik moet het eigenlijk wel doen. Ik ga er denk ik wel een happening van maken. Een beetje sfeer maken. Ik zit een paar kaarsen aan en dim de lichten. Dan misschien Giant Steps van John Coltrane op de platenspeler. Vervolgens even een brioche met een stukje chaumes en een bijpassend glas port. Dan in de grote stoel zitten en het instructieboekje van de BMW 3 Serie uit 2011 van begin tot het einde doorlezen. Het schijnt een echte page-turner te zijn.
kniesoor zegt
@willeme: Is dat nou wat ze bedoelen met ‘carport’ ? :-D
jarnobakker zegt
Die van mij was in een taal die ik nog nooi gezien heb. Was een import
jarnobakker zegt
@jarnobakker: heb hem als trouwens nu als pdf op de telefoon.
rutgerg zegt
@jarnobakker: in diezelfde taal :-p
kniesoor zegt
Bij aflevering werd me door een ‘Product Genius’ verteld wat er allemaal opzit/kan. Vrijwel geen woord van onthouden. Voor de rest kijk ik in de handleiding als dat nodig is. Gebeurt niet zo vaak. Dat kan twee dingen betekenen :
– de auto laat zich redelijk intuitief bedienen.
– ik weet niet half wat er mogelijk is/opzit.
Alex_79 zegt
Als ik iets niet kan vinden dan check ik idd de index van het instructieboekje om het op te zoeken. Bij de Peugeot poolauto kon ik het idd in een app opzoeken en de Mercedes huurauto van twee jaar terug had de manual digitaal in de boordcomputer beschikbaar
Hubert zegt
Kijk er alleen in als ik lampje moet vervangen.
cabriohater zegt
Tja echt doorlezen niet, meer doorkijken uit verveling. Soms vind je nog iets nieuws, andere keren is het weer zo omslachtig dat het grappig is.
spidermann zegt
Alleen Doug DeMoura leest het boekje helemaal van A tot Z.
deora zegt
Dit jaar een Peugeot 207 gekocht van een oudere man. Deze had de auto jaren geleden nieuw gekocht. Alle papieren erbij incl het originele boekje. De beste man had per hoofdstuk een plakkertje er tussen gedaan en zelf een inhoudsopgave gemaakt.
wimof zegt
De enige manier om het boekje te laten lezen.
Als Audi dealer gaf ik mijn klanten een paar dagen voor de levering het instructieboekje mee, de dag van levering was het overhoring en generale repetitie voor het latere bestaan (met de wagen)
Werkte (bijna) altijd, er zijn er altijd die vinden dat ze alles weten.
Maar dat is niet zo, en ik kan het weten. (opmerking werkt langs de twee kanten)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Mijn laatste ervaringen tot nu toe: bij Volkswagen mocht ik op de foto, kreeg de sleutel en moest direct oprotten want de volgende klant stond te wachten. Toen heb ik het boekje thuis wel even doorgebladerd. Daarna bij de Volvo heb ik bijna een uur met de verkoper in de auto gezeten, alles uitgelegd, ingesteld en gezellig zitten kletsen over auto’s. Boekje is nooit uit de hoes geweest dus. Bij mijn huidige auto (BMW) was het wat zakelijker. Wel even samen rond de auto lopen en alle belangrijke functies toelichten, maar na een half uurtje moest de verkoper weer verder. Bij BMW geen papieren boekje, maar digitaal in iDrive of een (waardeloze) app. Ik heb het meeste nog geleerd door op (virtuele) knopjes te ‘drukken’ en te kijken wat er gebeurde. Soms even Googlen of op een forum kijken om erachter te komen wat ierts was of deed. Overigens als je eenmaal gewend bent aan iDrive is het wel een heel fijn systeem en best intuïtief.
Edit: een mede-BMW-rijder heeft mij trouwens geleerd hoe de launch control werkt. Ik wist niet eens dat het er op zat (daarna ook nooit meer gebruikt trouwens).
paul944turbo zegt
Lees ik het wat?!
205GTI16 zegt
Nope,
De bijbels van de Lexus LS460 bestaan uit pak hem beet 1000 bladzijden en dat is alleen in het Nederlands….
Dan ontdek ik alles wel ook al mis ik dan een heleboel, ik ga niet een week lang 2 boeken doorlezen…
maferick74 zegt
Ik ben toch geen vrouw! Zonde om ruimte in beslag te nemen
dailydriver zegt
Dit zouden meer mensen moeten doen. Weten ze wat het bandenspanning controlelampje in houd.
powerblue zegt
Ik vind het vooral fijn dat het boekje in drie talen is. Italiaans, Engels en Duits. In het Italiaans staat er bij de knopjes een uitleg van enkele regels. In het Duits en Engels staat er alleen “einstellung” respectievelijk “setting”
wolfssjrd zegt
Ik lees ze van voor tot achter door, heerlijk, leer je de auto goed kennen en vind het gewoon leuk om te doen. Zorg ook dat ik van al mijn auto’s alle folders, brochures, prijslijsten enz. kan bemachtigen.
Daarnaast van ze allemaal ook een 1:43 model op de plank!