De hoogst speculatieve vraag die op de lippen van elke Nederlandse racefan brandt.
Het door Max behaalde resultaat was met een schamel puntje niet denderend, zou je op basis van de uitslag denken. Toch is tegelijkertijd de vraag gerechtvaardigd in hoeverre de Limburger daar iets aan kon doen. Gepruts van het team en een behoorlijk koppige teamgenoot (en de bijbehorende emoties) gooiden roet in het eten en zorgden ervoor dat Verstappen een betere klassering op z’n buik kon schrijven. De relevante video’s check je hier.
De Nederlander geeft zelf aan dat hij zich niet druk maakt om de relatie met Sainz. Een vrij logische en vooral volwassen reactie op de gebeurtenissen van gisteren, maar in het post-race interview werd toch wel heel erg duidelijk dat Max er goed de balen van had. En dan drukken we het netjes uit.
Sainz steekt ondertussen z’n kop in het zand en zegt niet te hebben meegekregen dat er überhaupt aan hem werd gevraagd om plaats te maken voor z’n (al de hele race) snellere teamgenoot. Ergens ook weer begrijpelijk, want we herinneren ons allemaal nog wat er vorig jaar in Singapore gebeurde.
Teambaas Franz Tost stelt zich op zijn beurt zeer terghoudend op in de media en rept met geen woord over de fittie tussen Carlos en Max of over de lichte touché tussen beide talenten. Wel lichtte Tost toe dat het team niet klaar was voor de pitstop van Verstappen, maar dat had Stevie Wonder je ook wel kunnen vertellen.
Vraag aan jullie: blijken de incidenten van gisteren slechts een storm in een glas water en waait de boel over, of gaan Sainz en Verstappen hun collega’s bij Mercedes achterna, al dan niet inclusief petjes-smijterij? We zijn benieuwd.
jasbelle zegt
Voor de pers vast wel, maar onderling zal er nog een tijdje strijd zijn denk ik.
aquila2003 zegt
Wat een irrelevant gejank. T zijn toch geen meisjes? Get over it en ga racen.
volvologisch zegt
Ik vind het enigsainz overdreven, iedereen kan zich wel eens verstappen….. bdumm tsss
aquila2003 zegt
@volvologisch: hahahha niceeee
gladanus zegt
@volvologisch: net zo slecht als die ziggo reclame, te geforceerd
volvologisch zegt
@gladanus: Daarom heb ik alvast de “bdumm tsss” voor je toegevoegd
gladanus zegt
@volvologisch: aah zo, dankjewel, er gaat een wereld voor me open
autogijs zegt
@gladanus: Ze hebben Max ook echt k*t neergezet in die reclame… Heel sullig, en dag is het allesbehalve!
vondudenstein zegt
@autogijs: ja zielig man. Arme jongen. Je zou maar moeten afzien voor een pot goud. Klinkt bijna als werken :p
fmgarcia zegt
@volvologisch: oo nu snap ik m?
lebeaunl zegt
Denk dat de ‘loyaliteit’ die VES eerder vorige week uit heeft gesproken, nu eel minder zal zijn. Kortom, mooi strategisch spel om hem a) in de kijker te spelen bij andere teams en b) te laten groeien in zijn rol. Want zijn reactie gisteren was, hoewel gepassioneerd, ook wel duidelijk van een jeugdig persoon. Als je sneller bent ga je er langs (hè HAM).
gwnbmw zegt
@lebeaunl: toch wel leuk, dat die 2 apen de mercedes gewoon iets van 15 rondes achter zich hebben gehouden
willeme zegt
Zeker bij zo’n juniorenteam lijkt het mij beter dat je een teammaat hebt die je scherp houdt, zowel in de kwalificatie als in de race. Max mocht dan wel sneller zijn, hij kwam niet voorbij Sainz. Dan ben je niet snel genoeg. Daarbij bekijken wij alles door een oranje bril. Sainz was geen mobiele chicane, en als hij voor ligt op Max zie ik geen enkele reden waarom Sainz hem er voorbij moet laten. Zeker na Singapore is het ongepast om te verwachten dat Sainz Max ruim baan geeft.
Gewoon uithuilen, handje schudden, sorry zeggen en petjes richten naar de volgende race.
Jochempie zegt
@willeme: Hij gaat natuurlijk niet voorbij Sainz omdat dat dezelfde hoeveelheid gezeik op zou leveren..
martinus zegt
@willeme: Dit.
Sainz pitsstop was wel bewust onhandig.
Dat wist Sainz, dat als gevolg daarna het team de banden niet op orde heeft.
Ligt wel aan het team.
Dat Max tijdens de race zijn frustratie uitte over de radio, en ook wat minder dan normaal zijn hoofd er bij leek te hebben tijdens het racen, was dan weer niet nodig geweest.
Bij racen telt [b][i] ‘als..als..als'[/b][/i] niet.
Dit was een ongelukkige samenloop van omstandigheden,
Vooral die 7 seconden extra tijdens de pitstop hebben Max uiteindelijk echt de punten gekost.
In Bahrein een nieuwe kans voor Max & Carlos om zich de top5 in te rijden.
willeme zegt
@martinus: Dan nog. Sainz ligt voor Max. Max haalt hem in, of niet. Niet vragen of je er langs mag. Het is F1, geen theekransje á la Spielberg 2002.
Jochempie zegt
@willeme: F1 geen theekransje? Leef je nog in 1975?
willeme zegt
@Jochempie: Was het maar waar!
Dan had ik gewoon de release van deze nog kunnen meemaken (speciaal voor @Rob en @desjonnies)
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiL4Z3awNHLAhXLPxoKHa9dC8wQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.allmusic.com%2Falbum%2Frelease%2Fphysical-graffiti-deluxe-edition-mr0004361149&psig=AFQjCNFjN3Sr9QoQy1Kg0YnJ386RO55xSA&ust=1458640289338320
Rob zegt
@willeme:
Hatsaflats, daar is de luchtgitaar en drum…. Bedankt hè…..
Overigens kwam The Who in 1975 met Squeeze Box. Ging dat nu over een accordeon, of toch iets anders..? ;-)
En Neerlands trots kwam met Mother Focus in 1975. Dat is wel een lekker fris plaatje om even te plempen, zo aan het begin van de lente…
https://www.youtube.com/watch?v=atcya4Q122Y
exclusieviteitsfreak zegt
@Rob: Geef mij maar liever deze : https://www.youtube.com/watch?v=EiO1AiIxsqQ , dit noemt men een muzikaal schilderij . . .
borrelnoot zegt
“gepruts van het team”. Volgens mij kwam Max binnen terwijl het team hem 1 niet verwachtte en 2 hem helemaal niet naar binnen hadden geroepen. Dus tsja…
gitaarknul zegt
@borrelnoot: nou… Saintz ging zonder aankoniging en te vroeg naar binnen, en max zat al tijden op toestemming te wachten omdat zijn banden op waren, en dan gaat hij eindelijk naar binnen, staan ze niet klaar
toniominestrone zegt
@gitaarknul: en dan moet hij op de blaren zitten!
Design_Driven zegt
Volgens Torro Rossa had verstappen nog helemaal niet binnen mogen komen, ze hadden hem geen okay gegeven en hij ging toch. Als dat zo is dan is het ook een beetje Verstappens eigen schuld.
Het er niet doorlaten door Sainz vind ik ergens ook wel begrijpelijk. Gewoon stoppen met zeuren (wat ook best even mag als je teleurgesteld bent) en de schouders er weer onder En volgens de tweet van verstappen is dat ook precies is wat hij gaat doen.
Reacties hier in het VK zijn plots tegen de Verstappen gericht. Zo als spoiled brat en moody teenager. Dat ging wel erg snel mar zo is de media hier. Volgende week is hij weer een held.
viezefreddyw zegt
Tuurlijk komt het goed tussen die twee, waarom niet? Beide heren zijn volwassen genoeg om hier zand over te gooien. Ik denk dat de media het alleen maar erger zou kunnen maken dan het in werkelijkheid is. Het zijn twee jonge knaapjes die nog een hoop moeten leren. Gister zag je duidelijk dat Max nog een tiener is die nog wel wat moet leren. Geef die twee de tijd, laat ze rijden en vechten om elk punt. Dan komt het allemaal heus wel goed. Zo kinderachtig als Lewis Hamilton en Nico Rosberg zijn, worden ze vast niet.
pomoek zegt
Als ik even een Max pet op zet dan zou je zelfs kunnen spreken van sabotage. Sainz dook op een voor Verstappen hoogst ongelukkig moment de pits in. Of hij de banden van verstappen daarbij inpikte is niet helemaal duidelijk, maar het was een vreemde actie. Zijn reactie “oh ik weet niet waar hij het over heeft, ik reed mijn eigen race blala” vind ik een typisch antwoord van iemand die boter op zijn hoofd heeft.
Aan de andere kant: Sainz heeft een prima race gereden waarbij het zich enigszins revancheerde voor zijn mindere kwalificatie. In de race was hij net wat kiener dan Verstappen en zo heeft hij ‘m weten te verschalken. In topsport worden geen zoete broodjes gebakken. Niet blijven mekkeren over dat het niet eerlijk is. Verstappen heeft het gedaan in Singapore, Sainz dus in Australië.
Hupke zegt
@pomoek:
Banden horen toe aan de wagen, dus je kan geen banden stelen …
pomoek zegt
@Hupke: sterker nog: de banden zijn van het team, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat ze klaar stonden voor Verstappen. Nu ga ik voor de oefening eens enorm ver in mijn redenatie: Sainz wist dat Verstappen slechte banden had en elk moment kon gaan binnen komen. Hij besluit daarom opeens de pits in te rijden en de banden die voor Verstappen klaar staan op te pikken. Verwarring bij het team daardoor en Verstappen verliest tijd.
Jer zegt
@pomoek: Sainz kan de banden van Verstappen niet inpikken, banden zijn gekoppeld aan een auto en Sainz/STR had een straf gekregen als ze een set banden van Verstappen onder de wagen van Sainz geschroefd hadden.
Wat er mijns inziens mis is gegaan gisteren bij STR:
– Sowieso een erg slechte call om tijdens de rode vlag geen nieuwe set mediums er onder te gooien. Als ze dat hadden gedaan was P5,6 binnen handbereik geweest. P9,10 is gewoon een teleurstelling.
– Onervarenheid van Max.
De strategie wordt aangepast; omdat Sainz veel meer problemen met z’n banden had mocht hij eerder binnen komen. Max was op dat moment nog sneller dan het hele groepje waar hij na z’n pitstop achter kwam te zitten en dus was buiten blijven de juiste call. Groter gat is meer kans om er voor te blijven. Het team MOCHT dat echter niet tegen hem zeggen omdat zulke communicatie verboden is tegenwoordig.
Hierdoor weet Max niet dat hij nog snel genoeg is om een goed resultaat te behouden en duikt hij vlak na Sainz naar binnen terwijl hij nog 1 of 2 rondjes door had kunnen gaan. Door het te vroeg naar binnen duiken staan er geen banden klaar.
Ik ben wel een fan van Verstappen, maar als ik m’n oranje bril af zet is volgens mij is hij hier toch echt zelf de fout in gegaan. Het team is aan regels gebonden, en mag Max alleen naar binnen roepen. Ze mogen dus niet zeggen dat hij nog erg snel is en buiten moet blijven.
pomoek zegt
@Jer: duidelijk, je hebt denk ik beter opgelet dan ik, dank voor de uiteenzetting!
uncivilsum zegt
Voor mij is het simpel, gewoon leren van je verlies en je fouten, en ze beide de volgende race gewoon hun eigen gang laten gaan.
freeze zegt
Ik vind het sowieso raar dat er aan sportmannen wordt gevraagd aan de kant te gaan voor een ander. Dat heeft niets met de sport te maken. Max deed na de wedstrijd een beetje verongelijkt over Carlos maar volgens mij was Max vergeten dat in Singapore hij hetzelfde deed. In Bahrein worden ze gewoon 5 en 6 en dan is er niets aan de hand
koeckenbacker zegt
Tuurlijk komt het goed. Die zijn volgend jaar toch geen teamgenoten meer. En zoveel belangstelling is er volgens mij niet voor sainz. Of heb ik t mis?
toniominestrone zegt
@koeckenbacker: Ik denk dat je het mis hebt, nog zo’n weekend en Max zou wel eens lelijk op zijn neus kunnen kijken, met dit gedrag doet hij zichzelf tekort.
koeckenbacker zegt
@toniominestrone: dat is waar. Ik denk dat hij daar wat aan moet veranderen. Al doet dat natuurlijk weinig aan zijn race-pace. Die is nog wel dik in orde. Het was mij meer de vraag of er ook zulke belangstelling is voor sainz.
niekie1999 zegt
NO! (Joke intended)
riddertevoet zegt
“Gepruts van het team” uhh Toro Rosso valt niks te verwijten hoor. Max dook op eigen houtje de pit in, zonder bevestiging van het team dat ze klaarstonden: “Ik wilde naar de pits, maar ik hoorde niets terug en toen ik de pits opzocht, stonden de banden niet klaar.” http://nl.motorsport.com/f1/news/verstappen-vijfde-plaats-was-mogelijk-geweest-681122/
Vervolgens kreeg hij een puberale woedeaanval op de boordradio om daarna zijn teamgenoot van achter aan te rijden. Max heeft gewoon erg slecht gereden. Wat Sainz hier allemaal aan kan doen is mij al helemaal niet duidelijk. Gewoon even de roze Max bril afzetten.
Rob zegt
Ik zou het wel eens willen weten, hebben die twee nu daadwerkelijk een vete of is dat gewoon een stupide verzinsel van paparazzi-achtige media…?
Maar ik denk niet dat ik hier een betrouwbaar antwoord ga krijgen…
Overigens ben ik team-Carlos. Gewoon omdat ik Carlos een veel mooiere naam vind dan Max… Go Carlos, go!
viezefreddyw zegt
@Rob: Haha +1!
Dit is geen betrouwbaar antwoord, maar ik denk dat de vete niet bestaat tussen die twee. Ik denk dat het door de paparazzi-achtige media gewoon opgehemeld wordt en iedereen gaat daarin mee want de media spreekt altijd de waarheid. Ja, echt waar, altijd! Uhu…
Hupke zegt
@Rob:
Papperazzi achtige media, bedoel je AB/Max-fanclub want volgens mij is er niet echt andere media die hem volgt. (niet slecht bedoeld richtin Max maar, nuja de ‘jongste rijder’ interesse is over en nu moet die eerst potjes breken voordat hij meer aandacht krijgt.)
Rob zegt
@Hupke:
Achja, de titel is wel van een lekker ‘Shownieuws’-gehalte eigenlijk… Tekst zelf is gelukkig wat genuanceerder, maar ik kan mij helaas niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal een beetje op sensatiezucht gebaseerd is….
Max lijkt mij ook een redelijk coole kikker. Schat hem niet in als het type dat een hoop stampij gaat maken met zijn teammaatje…
norge zegt
Hoopt stiekum op een nieuwe Prost/Senna fitti , waren mooie tijden met twee wereld coureurs die elkaar letterlijk de baan afreden…Of anders Frentzen /Schumacher, waar Schumi er met Frentzen zijn vriendin vandoor ging… Ach vroeger…
e1000bmw zegt
@norge: ik moet ineens aan Grand Prix 1966 denken… De film welteverstaan. Wie gaat wie de baan afrijden…?
Gulli zegt
Ik vond het wel vreemd dat Sainz op een gegeven moment naar binnen ging. Hij reed goed in de punten en was prima bezig Hamilton achter zich te houden, want die kwam er niet langs. Natuurlijk moet je een keer naar binnen maar nu gaf hij het wel heel erg cadeau aan Hamilton. Had op zijn minst nog een tijdje voor je plekje gestreden, dan was je er na twee ronden een keer uitgeremd door de Mercedes en dan kon je vervolgens je banden wisselen. Het leek mij (met m’n Max-bril natuurlijk) erg op onnodig je teammaat dwarszitten. Want wat ik van de commentatoren begreep had Max vanwege zijn positie eerste keus om binnen te komen en die pakte Sainz nu van hem af.
martingtv zegt
Storm in een glas water. De pitcrew leek wat steken te laten vallen wat betreft de communicatie naar de rijders toe. Volgens mij hebben Max en Carlos niet zo veel problemen met elkaar.
Ik dacht altijd dat in principe de leidende auto het recht had om als eerste de pitstop te doen. Max had schijnbaar al een paar keer gevraagd om nieuwe banden, maar het team reageerde niet. En toen is hij zelf maar naar binnen gegaan.
Dat Max hem er niet naast zet lijkt me logisch. Als ze er allebeide afgaan, dan heeft het team helemaal niks. Maar als bij een van de volgende races hij weer het ok van het team krijgt om er langs te gaan, dat hij hem er ook naast zet. Als is het alleen al om een statement te maken.
Het leek er bijna op alsof Max en het team er andere tactieken op na hielden. Max dacht dat hij kans maakte op de 3de of 4de plek en het team was bezig met 5, 6 of 7.
Wat ik wel raar vond is dat Carlos in een interview na de race liet doorschemeren dat het team een verkeerd type band er op hadden gelegd.
clarkson zegt
Ik hoop toch echt dat Sainz even op het matje wordt geroepen. Hij heeft waardig wat puntjes verpeeld voor Max en het team. Aan de andere kant.. Max moet zijn teamgenoot niet sparen met dit soort situaties. Max weet nu hopelijk wat voor nare vent die Sainz is dus gewoon vol de aanval openen de volgende keer. En als Sainz daardoor in de problemen komt jammer dan.
glashelder zegt
Max moet gewoon niet zeuren. Sainz riep keihard NO. Alleen kwam dat even niet door op de boordradio.
Rick-dos zegt
Hoewel ik genoot van hetgeen wat er op de baan gebeurde, moet Max denk ik wel oppassen als hij verder wil komen.
Een Mercedes en Ferrari zien en horen dit natuurlijk ook en kunnen weleens tot de conclusie komen dat ze niet zo’n lastige coureur in het team willen hebben.
w0o0dy zegt
@Rick-dos: vraag jezelf eens af.. Wil je de heethoofd die per se naar voren wil en die laat zien dat het kan als hij een kans krijgt, of kies je de vent die wel snel is maar niet eens een serieuze poging doet om de voorganger voorbij te komen?
Feiten 1) Sainz hield Max op want die was consequent sneller maar kan tegen dezelfde auto niet echt een vuist maken. 2) Sainz blokkeerde een undercut in samenwerking met het team maar dat koste Max veel tijd terwijl Sainz er (verder) niets mee opschoot 3) Sainz had een tiental ronden nodig om Palmer voorbij te komen, Max twee bochten…
Echt.. Als het team Max niet beter steunt dan zijn ze hem kwijt. Maar reken maar dat de interesse van de andere teams in Max heel groot is.. Max is een zekerheidje qua succes als de spullen goed genoeg zijn.. Sainz is wel snel, maar op vrijwel elk vlak niet iets minder… Uiteindelijk denk ik: no contest. Iedereen zou Max kiezen boven Carlos behalve de Spanjaarden.
aj26sc zegt
Ach beide jongens hebben genoeg professionaliteit om tenminste naar de buitenwereld de schijn op te houden dat alles straks weer koek en ei is.
Overigens zit (volgens mijn glazen bol) Max volgens jaar in een Mercedes als onderdeel van de deal tussen RB en Mercedes mbt het leveren van als Aston Martin gerebadgde motoren. Kan hij ruzie maken met mooiboy Hamilton. ;)
sleurs zegt
Ik vind het vooral opvallend dat het zo’n groot ding is. Vind het juist leuk dat er eens iemand emotie laat zien ipv die media getrainde, politiek correcte antwoorden.
subzero079 zegt
Het echte probleem was naar mijn idee dat Sainz meer bezig was om Max achter zich te houden, dan om Palmer in te halen. Dat is wat Max merkte en hem frustreerde. Ik begrijp Sainz overigens wel, dit was gewoon zijn playback voor Singapore, fair enough. Maar dit had door de teammanager direct opgemerkt en gecorrigeerd moeten worden. Ook die bandenstrategie en de pitstops zijn niet goed gemanaged. Het probleem ligt bij het teammanagement.
Edge zegt
@subzero079: Yes, vooral dat eerste. In die rondjes dat Sainz en Max achter Palmer zaten, was Sainz 80% van de tijd bezig met Max achter zich te houden, in plaats van Sainz voorbij te gaan. Daarmee heeft hij niet alleen voor Max punten verspeeld (wat vanuit zijn oogpunt niet zo erg is), maar ook voor het team en wellicht hemzelf.
olsie zegt
O-verstappen naar een ander team :)
terazino zegt
Max piepelt Sainz, Sainz piepelt Max. 1 – 1. Ophouden met zeuren en ophouden met stoken. Zand erover. Volgende race sportief wraak nemen.
jeppie zegt
Volgende keer zal het team beter naar de tijden kijken. Laten we hopen dat het een incident is en dat Max de volgende keer voorrang krijgt.
Edge zegt
@jeppie: Precies! Ik ben het volledig met je eens. De snellere coureur moet gewoon voorrang krijgen, zeker als het verschil zoals gisteren bijna 2 seconden per rondje is. Slecht teammanagement en een naaistreek van Sainz hebben Max en het team een vierde of vijfde plaats gekost.
Gulli zegt
@jeppie: Volgens mij had Max ook voorrang omdat hij een betere positie had maar ging Sainz voor zijn beurt naar binnen.
fastshifter zegt
@Gulli: Ja, maar dat wil niet zeggen dat je zo maar naar binnen moet gaan zonder dat je ‘Box Box Box’ hebt gehoord.
Vermoelijk had hij al een paar keer gevraagd om naar binnen te komen en kreeg Sainz toen otoch voorrang. Dat heeft kwaad bloed gezet maar je moet er als rijder vanuit gaan dat het team het beste de teamstrategie kan overzien.
lebeaunl zegt
@fastshifter: dank voor het introduceren van een, voor mij, nieuw woord ‘vermoeilijk’. Ik hoop dat ik het juiste interpreteer wanneer ik in oud-nederlands ‘vermoedelijk’ in gedachten houd ? :-)
schuimbekje3 zegt
Beetje vreemd om te zeggen dat Max niet naar binnen mocht…
Carlos had ook niet naar binnen gemogen.
Dus non-argument.
Als je al diverse keren aan geeft dat je banden verrot zijn moet je gewoon naar binnen kunnen..
Tis geen Monaco waar je banden van de andere kant van het dorp moet ophalen.
Als je als TEAM gaat rijden moet je denken als TEAM, en gewoon de snellere voor laten gaan.
Als Carlos voor een ANDER team had gereden, had ie gewoon mogen doen wat ie nu reed maar hij is een teammaat.
Met team mates als dat heb je geen concurentie nodig.
En dat is jammer. Als je teammaat gaat rijden alsof die voor een ander team rijdt en daarmee weg komt moet of jij snel een ander team zoeken wat voor jou is of het hele team, of moet die stoorzender weg.
TR heeft hier staan prutsen en dat mag best gezegd worden.
Dit wordt net zo’n vete als Rossi-Marquez