Nog nooit was het aanbod van super-SUV’s nog nooit zo groot als nu. Tijd om eens de balans op te maken, welke kies jij en waarom?
Met de Porsche Cayenne Turbo GT is het rijk der belachelijke snelle SUV’s, of de super-SUV zo u wilt, weer een stukje uitgebreider geworden. Had je jaren geleden nog een eenvoudig overzicht, tegenwoordig kun je door de bomen het bos niet meer zien.
Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Voor deze lezersvraag maken we het simpel. Een SUV met minder dan 600 pk doet niet mee. We leven in een tijdperk dat er bijzonder genoeg nog altijd zat keuze is voor kanonnen met minimaal zo belachelijk veel vermogen.
Super-SUV aanbod 2021
De vraag is wat je kiest als je zou moeten. Mag het lekker obscuur en kies je voor de Lamborghini Urus? Of iets anoniemer in de vorm van de RS Q8? Acht cilinders of een twaalfcilinder? Hieronder de opties die je op dit moment hebt om een nieuwe SUV met 600 pk of meer te kopen. Amerikaans geweld zit er niet tussen, Jeep Nederland heeft bijvoorbeeld geen enorm krachtig model meer in het gamma.
- Audi RS Q8 (600 pk)
- Rolls-Royce Cullinan Black Badge (600 pk)
- Mercedes-AMG GLE & GLS 63 S 4MATIC+ (612 pk)
- BMW X5 M en X6 M (625 pk)
- Bentley Bentayga Speed (635 pk)
- Porsche Cayenne Turbo GT (640 pk)
- Lamborghini Urus (650 pk)
Welke super-SUV kies jij? Laat het weten in de comments en ook vooral waarom.
Alfarobert zegt
Geen van allen.Ben niet zo van de SUV’s. Best rijdende blijkt de Stelvio te zijn maar die staat hier niet bij omdat hij blijkbaar “maar” tot 570 PK getuned kan worden.
991gt3rs zegt
@Alfarobert: er staat je moet kiezen in de titel…
maxk91 zegt
Niks kiezen is ook een keuze ;)
Richmond zegt
@maxk91: er staat dat je een auto uit het lijstje moet kiezen, niet geen kiezen is dan geen optie want die staat er niet tussen.
maxk91 zegt
“ je moet kiezen, welke super-SUV gaat het worden?”
De zin impliceert dat je een keuze uit de SUV’s moet maken, maar het antwoord “geen” is nog steeds een valide antwoord op deze vraag.
P.s. ja ik ben inderdaad leuk op feestjes.
Richmond zegt
@maxk91: als je een meer keuze vraag krijgt met opties en de optie “geen van bovenstaande” (oid) staat er niet bij dan impliceert dat dat je moet kiezen uit bovenstaande antwoorden..op een tentamen zou je daar ook niet mee wegkomen. Dit is geen tentamen natuurlijk, maar de gedachte is hetzelfde. Anders zou de optie “geen” er wel bij staan. Natuurlijk kun je niet mee doen, maar dat is een beetje flauw. Je hebt niks te verliezen door er een te kiezen.. het is niet alsof je er dan aan vast zit.
mb10 zegt
@Alfarobert: dat is een stuk kleinere auto. Meer in de categorie Macan, x3, q5 etc.
unpama zegt
@Alfarobert: een Stelvio is echter een concurrent voor een X3 M of een SQ5
petroldrinker zegt
Defineer super suv… want een stelvio quadrifoglio is sneller dan 99% van deze autos en dus meer supercar dan dit allemaal. maar noemen jullie niet, overigens zou dat de keuze zijn, kan er 3 kopen voor 1 urus…
Variomatic zegt
@petroldrinker: een opgesmukte Fiat is géén super SUV
christophec zegt
@variomatic: Rij eens in een Stelvio QV en je zal er anders over denken ;-)
Sempiternal zegt
@petroldrinker wij van wc-eend..
Loek zegt
Is een beetje als mijn favoriete plek voor een interne bloeding kiezen: het liefst gewoon niet. Maar om geen spelbreker te zijn: BMW X5 M Competition of Range Rover SVR. Doe dan maar gewoon een asociaal dik klinkende V8 met een beetje performance. Die 4L V8 van Audi in de RS Q8 of Urus is op zich lekker, maar geen coupé SUVs voor mij en ik vind dat blok wat saai in vergelijking met concurrenten.
Poulusma zegt
Sterk sterk 🤣
OT
Ook ik ben niet van de SUV’s en al helemaal niet van die platgeslagen SUV’s. Eigenlijk is Porsche de enige die daar enigszins nog een gebakje van kan maken dat nog een beetje aan te gluren is, dat plus de positieve reviews die ik van de week voorbij heb zien komen denk ik dat ik voor de Porsche zou gaan.
V8Vantage zegt
DBX is geen super SUV?
ryser zegt
@vantagev8: 550pk
nicolasr zegt
Rolls. Gewoon. Omdat het kan. En dan bedoel ik de keuze maken. Ik kan hem helaas niet kopen.
krikke240z zegt
@nicolasr: Inderdaad! En als ik die kan kopen, heb ik meer dan geld genoeg om ook ander leuk spul te kopen!
Fova zegt
Maserati Levante Trofeo
ghini zegt
Range Rover, meest all round, snel genoeg en niet zon aso uitstraling.
ghini zegt
@ghini: of Maserati of Alfa Romeo, miss minder snel maar goed geluid en mooi uiterlijk.
golf1985 zegt
@ghini: naja zo’n SVR vind ik redelijk in you’re face eigenlijk. Dan liever een gewon range rover autobiography met verlengde wielbasis ofzo🤣
mashell zegt
Ik vind die grote hoekige Range Rover juist een ontzettend foute uitstraling hebben. Zo’n Cayenne straalt succes en plezier in het leven uit, zo’n Range Rover alleen maar: ga aan de kant, mijn kinderen zijn bijna te laat voor de hockey.
harrie zegt
Panda 4×4
saxoke zegt
@harrie: die zou er zowiezo moeten komen. En dan nog liefst in deze versie: https://youtu.be/zKg2QTjeIn8
saxoke zegt
Als je mij laat kiezen en het een SUV moet zijn, zou ik twijfelen tussen de Cayenne Turbo GT, de RSQ8 en de Urus. Misschien, als ik ze zou kunnen betalen, zou ik ze wel alle 3 nemen. De Cayenne en de Q8 omdat ze niet te hard opvallen om dagelijks te rijden en de Urus voor de zondagse ritjes. Ik ben nooit een Lambo fan geweest, tot ze met de Urus kwamen, als SUV en als Lambo een geslaagde auto
jarnobakker zegt
@saxoke: die zijn toch allemaal hetzelfde op een beetje ander blik op buitenkant na.
tanzanitef30n zegt
@jarnobakker: hahahhaha precies dat dus!! 😂, zelfs de lichtschakelaar in een golf 7 vind je in een Urus van 3.5 ton
Richmond zegt
@tanzanitef30n: vind je geen BMW onderdelen in de Rolls?
saxoke zegt
@tanzanitef30n: je kan het ook anders zeggen…. Je vind schakelaars van de Urus terug in de Golf. Dat is iets waar ik me bij de geschreven auto pers enorm aan stoor. Alsof dat vroeger niet gebeurde. Interieurdelen van de Mercedes S bond je ook altijd terug in de 190 reeks. Net t zelfde… Wat goed is, is goed en moet niet opnieuw ontwikkeld worden.
saxoke zegt
@jarnobakker: omdat ze t zelfde zijn, op wat afstellingen na, rijden ze ook allemaal enorm goed. Ondanks dat ze t zelfde zijn, zijn ze toch verschillend.
paulvtec zegt
Als ik dan toch mag kiezen een Urus. Puur op basis van het eigenwijze uiterlijk en die V8 klinkt best lekker.
NeverforgetdemiljoeneninR&D zegt
De Urus was lange tijd een droomwagen. Jaren lang was het een conceptcar om van te smullen, echter nu die in productie is en voetballend, drugsdealend en youtubend Nederland de auto heeft ontdekt/verkracht is de magie er een beetje vanaf. Ik zou hem het liefst in de garage zetten en over 30 jaar uit de schuur halen als al die andere op zijn of om een boom zijn gevouwen
Houthakker zegt
Origineel is wat mij betreft de beste en mooiste : Range Rover met de 5 liter v8 dus.
vonklausenburg zegt
Audi RS Q8: nee, weinig uniek en draagt toch gewoon het predikaat “goedkope Lamborghini”;
Rolls-Royce Cullinan: nee, in tegenstelling tot enkele mensen met geld ben ik van mening dat geld je nog niet stijlvol maakt, de Rolls is als zeggen dat glitter je favoriete kleur is;
Mercedes-AMG GLE & GLS 63 S: GLE is een leuke bak maar er hangt teveel een sfeertje van ‘ik ben succesvol eigenaar van een horecagelegenheid, een kapsalon en een hotel over de grens waar de fiscus niets van weet;
De GLS is een kathedraal op wielen, in 600-variant een begeerlijk ding in AMG als een ‘oudgeld’-man op leeftijd met Airmaxjes;
BMW X5 M en X6 M:
De X5 is een leuk apparaat en er kleeft minder een nadelig imago aan dan bij de GLE. De X6 heeft weer alles wat ik ook over de GLE zei met toevoeging van goedkoop nepmarmer, een oranje huid en een voorliefde voor rijmschema’s waar een kind zich eigenlijk nog voor schaamt;
Bentley Bentayga Speed:
Zie de Audi, alleen dan is dit het dure broertje met veel luxe. Zelfde auto, andere koets.
Porsche Cayenne Turbo GT:
Het lelijke eendje dat een mooie zwaan is geworden. Zet deze maar voor de deur, inclusief tankpas graag. Helaas gaat voor deze auto ook de vlieger op zoals de Q8 en Urus. De koets is alleen mooier.
Lamborghini Urus: een Audi met scherpere lijnen en het valse idee dat dit echt een unieke, Italiaanse auto is terwijl 90% van alles gewoon een VAG is. De super-SUV’s van VAG zijn als verpakkingen sausjes met de tekst ‘nieuw en verbeterd’: die claim gaat over de nieuwe verpakking, niet om de inhoud. En zelfs dan is ook de verpakking enorm gelijk aan elkaar.
Mijn keuze? Als ik de sportvarianten over mag slaan: de GLS600. Als dat niet mag: de Porsche. Maar ik wil niet kiezen. Ik wil huilen. De enige reden waarom ik een suv zou kopen is om makkelijker in- en uit te stappen, you know.
sabrerator zegt
@vonklausenburg:
Prachtige uiteenzetting en beter verwoord als ik zou kunnen.
Voor mij iets niet uit het lijstje. Een Range Rover LWB Autobiography. Als het zou kunnen in een Holland & Holland uitvoering. Mogen ze de jachtgeweren eruit laten. En de drankkast laten zitten.
vonklausenburg zegt
@sabrerator: Een Range is prachtig, zeker in een klassieke samenstelling. Kies voor parelwit en zwarte velgen en je bent de zoveelste voetballende nitwit. Dat is wat zo enorm spijtig is aan deze categorie auto: het kan heel smaakvol zijn, vaker is het schreeuwerig net als die ene dronken oom op een verjaardag die nooit een boek leest maar vindt dat hij alles weet en het beter weet.
golf1985 zegt
@sabrerator: kijk precies mijn keuze. Sjieke kleur erop met een mooi interieur en je hebt een veel mooiere auto als alles wat er in het lijstje staat
okdoei zegt
@vonklausenburg: als een porsche cayenne een mooie zwaan vindt moet je denk ik je bril poetsen of er 1 aanschaffen. Juiste sterkte dan.
Cayenne is mijn optiek nog even lelijk als de eerste keer dat deze op de markt kwam. Maar op den duur raak je gewend.
Is hetzelfde als met Erika Terpstra opgesloten zitten in een ruimte voor lange tijd.
In het begin schop je de hond er nog vanaf, na een maand of 6 denk je… nou…
Ze zal in ieder geval sowieso zeggen dat je een kanjer hebt.
Dat doet de Porsche dan weer niet.
DAT zegt
“ik ben succesvol eigenaar van een horecagelegenheid, een kapsalon en een hotel over de grens waar de fiscus niets van weet”
😂 precies dat.
Benny_Weisz zegt
@vonklausenburg:
Je kunt ook de Urus als een te dure Q8 RS beschouwen
Rudy zegt
Ram TRX!
RS Q8 is de mooiste auto van dit stel imo, daarnaast hou je nog wat geld over om er echt iets leuks naast te kopen!
kniesoor zegt
Als je dan al in zo’n wanstaltig hok wil rijden, zou ik voor de non-plus-ultra gaan : de Urus dus.
ryser zegt
Aston Martin DBX, dan maar geen 600pk
jje003 zegt
De duurste, die vervolgens verkopen en wat fatsoenlijks halen dat daadwerkelijk de bocht om gaat. Laatst zag ik die RSQ8 op het circuit, dat ding reed gewoon rond voor spek en bonen.. Gewoon ordinair op willen vallen met veel te veel gewicht om überhaupt supercar genoemd te worden, nee dank u
lekkerlinksrijden zegt
Range Rover
str8six zegt
X6M of Turbo GT
gefe zegt
Ford Raptor
jarnobakker zegt
@gefe: dan hoef je geen bochten te maken , kun je gewoon rechtdoor blijven gaan 😂
Joost zegt
Een LM002
620henk zegt
De rolls, daarbij past het concept SUV nog wel goed!
faalhaas zegt
Aurus Komendant
911targa zegt
Een SUV als sportauto is zoiets als een nijlpaard steroïden geven om een goede hordenloper te worden: het is waanzin. Overigens is het dashboard van de Porker prachtig!
alloallo zegt
None of the above! Het bovenstaande lijstje maakt me niet hebberig. Mijn keuze is altijd de klassieke Range Rover SVR. Goede alternatieven met noveau riche uitstraling: Levante Trofeo of Aston DBX. De alfa is gaaf maar te klein.
grandvitara zegt
Zonder enige vorm van twijfel. De RR
Groot, lomp, snel, comfortabel, klassiek
De rest zijn toch meer voetballers auto’s
kaspertje zegt
Ik zou gaan voor de Kia (de wat? Kia?) jazeker de Kia EV6: iedereen eruit rijden en de overgehouden poen besteden aan iets stijlvols klassiek om of en toe ook nog die benzinedampen te ruiken. ( bijv. een 328 GTS a ongeveer €85.000)
Dutchdriftking zegt
Dan de Defender SVR. Wel met heel dikke offroad banden.
HB zegt
Rolls
lars zegt
Mijn mening:
RSQ8: Willen ze de ogen van de klanten pijn doen?
Rolls: Niet mijn ding
Mercedes: Ook niet de mooiste, maar n.m.m. ook niet de lelijkste
Bmw: Wel oke
Bentley: Ook niet mijn ding
Urus: Zie rsq8
Porsche: n.m.m. het mooiste
Friez zegt
Doe mij maar een G63 AMG. Meer dan genoeg vermogen en heeft tenminste nog wat karakter. De SUV’s waaruit je nu moet kiezen, lijken me allemaal te perfect/klinisch. Als ik dan tóch moest kiezen, dan zou ik voor de Urus gaan.
joejojo2012 zegt
Geen van bovengenoemden. Dan neem ik wel een Toyota Landcruiser met snorkel en offroadbanden Daarmee kun je dan ook van de gebaande paden af, heb je veel meer aan.
jarnobakker zegt
Geen 1 van allen.. Lelijke dingen..
thezonda zegt
Moeilijke keuze. De Cayenne is een beest, maar de Urus ook. Enkel zie je een Cayenne op elke hoek van de straat en is een Urus er een beetje over. Zelf hebben we een Bentayga V8 en dat is al een fijn ding, dus kan me niet voorstellen wat voor een kanon een Bentayga Speed wel niet is. Doe mij die maar dan.
fmgarcia zegt
Niemand? Ok ik ga dan voor die Lister rammert op basis van die Jaguar suv. Volgens mij ook wel 600 pk. Minder last van alle bovengenoemde stigma’s.
fastforward zegt
De Rolls. Omdat ik het een mooie (!) auto vind
eaudi zegt
Geen enkele voor mij. Totaal verkeerd concept. Doe maar een mooie sedan met power, of een coupé. Desnoods een stationwagen/estate.
werf76 zegt
Een groot hok willen kopen om er vervolgens als een sportwagen mee willen rijden.
Laat mij maar lekker in een Volvo xc90 T6 rijden. Heerlijk genieten van de rust. Wil er wel een B&W installatie in.
camber24 zegt
De X5M por favor
neymar zegt
X5 of X6
azuli zegt
De Maserati Levante Trofeo uiteraard!
KEV9 zegt
De Citroën Mehari.
Jacques Oudlaat zegt
Ik zou absoluut voor de X5M gaan, wat een prachtige wagen is dat.
Naar mijn mening heeft die het minste “nachtapotheker” gehalte.
fconderkantlat zegt
suzuki samurai.
linkador zegt
Stel ze de Panamera als startpunt voor de Urus hadden gebruikt en het een slanke jacked-up SUV was…
De helaasheid der VAG koppigheid om het Touareg/Cayenne/Q7 platform uit te melken blijft…
Met lompheid zonder nuttigheid in overvloed.
maxidyne zegt
Stuk voor stuk gedrochten van de bovenste plank. Lomp, te zwaar en zie er maar weinig sportief aan. Toyota Land Cruiser of de Lexus variant, als het groot en lomp moet zijn. Kan echt offroad, oerdegelijk en geen patser uitstraling.
opa4auto zegt
Nog een leuke: de Mega Track!
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-mega-track-130650
pogostick zegt
Omdat ik moet kiezen: de RSQ8.
Liever een Maserati Levante Trofeo want die klinkt vet, en is net weer wat anders.
BakedPears zegt
Sportief moet je niet willen combineren met deze carosserie variant
Daarom RollsRoyce ziet er ook het beste uit van allemaal
tenaci zegt
Ik heb begrepen dat Spykerenthusiast (of zoals @wouter het zegt SpykerentUHOESTiast ofzo…) de D12 Peking to Paris rijdbaar aan het maken is. Dat is toch wel de SSUV avant la lettre. Dus daar wacht ik wel op.
pyrat zegt
Alpina XB7 voor mij. In Alpina groen met Tartufo bruin interieur.
Edge zegt
Aangezien ik in Zuid-Limburg woon: Doe maar degene met de hoogste doorwaadhoogte
ericc zegt
In afwachting van de Ferrari SUV neem ik de X5.
gregorius zegt
Als ik het niet zelf hoef te betalen en het mn enige auto zou zijn: de Bentley.
Moet ik het wel zelf betalen: doe dan maar de GLS. Nadat ik de eerste in de garage was met de E63; kwam daarna mn buurman met een GLE63 en een andere buurman met een GLS450. Mn vrouw vroeg gelijk waarom we de GLE niet hadden en wel de E; ik zei dat ik weer even klaar was met de SUV. Maar goed, als het dan toch moet, doe me dan maar een echt grote!
De X5 en X6 heb ik nooit echt mooi gevonden en voelt ook minder special voor me.
Een Cayenne-coupe: nee, nooit.
De Urus heeft een andere buurman weer; een hoop geld voor weinig binnen ruimte en weinig handigheid. RSQ8; see Urus.
En de Rolls? Dan moet je je toch schamen als je daarin wil rijden.
PunicaOase zegt
De Lamborghini lijkt mij het bruutst, dus die.
DAT zegt
De X5 was de allereerste SUV. Dus die.
shizzle zegt
Vintage Defender met ‘Lara Croft’ goodies.
dunhozzie zegt
Uit deze lijst de GLE / GLS. Ben erg blij met mijn ML, ga er vanuit dat het met een nieuwere nog rijker uitgevoerde variant niet anders zou zijn.
Maar met een onbeperkte zak geld:
Range Rover LWB. Groen of Blauw met het hele boekje:
https://buildyour.landrover.nl/lr2/r/summary/_/nl_nl/l405_k22/48r3v/a-lwb_a-rcbw-lwb-565_a-svab/n-011aj_n-022ge_n-022lb_n-025ct_n-027db_n-028hb_n-031nw_n-075ed_n-079cl_n-088bl_n-936_tpr-pf-sva
tortuga zegt
@dunhozzie: de GLE/GLS is al een hele upgrade van een ML
marcomanta zegt
De Urus.
cossiekiller zegt
Een Jeep Cherokee SRT of trailhawk is voldoende.
EJS zegt
Alpina XB7?
niettuuteren zegt
Mag een RSQ8-R ABT ook? Anders wordt het de Bentley voor mij, met sportpakket
tortuga zegt
Zonder twijfelen de GLS 63 AMG! Gigantisch veel ruimte en een heerlijke v8 gebrul! Gisteren nog 1 tegengekomen in Duitsland. Heb het helemaal uitgedokterd voor me. Men vrouw en 2 kids, de hond, 2 extra zetels plat, de jetski er achter, en gaan met die banaan
christophec zegt
Ik kies de Stelvio QV! Een super SUV die heerlijk rijdt, genoeg ruimte heeft er goed uit ziet en de nodige power heeft.
gold zegt
Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid
alpina007 zegt
Alpina XB7