Om het maar voor eens en altijd duidelijk te hebben deze Lezersvraag. Is BMW de weg kwijt?
Er zijn weinig merken waarover meer wordt gesproken en geschreven dan over BMW. Ook hier op Autoblog. Tuurlijk, Tesla en Volkswagen doen het ook goed, maar BMW nestelt zich al jaren in de top. En terecht natuurlijk, want BMW is een merk dat altijd de juiste boxjes aanvinkte als het op liefhebbersauto’s aankwam.
Zes in lijn, achterwielaandrijving en een mooi design waren slechts een paar zaken die je altijd in één adem met BMW kon noemen.
‘Kon’ inderdaad. Want de laatste tijd is het niet meer wat het geweest is bij het merk uit Beieren. En dat roept de vraag op; is BMW de weg kwijt, of is het een onderdeel van een masterplan waarvan wij niet op de hoogte zijn?
Wat is er toch met BMW aan de hand?
Gisteren konden we hier nog een stuk lezen van de hand van @willeme waarin hij stilstond bij de 7-serie. Weliswaar door Alpina onder handen genomen, maar toch. Wat opviel was dat de 7-serie (vrijwel) altijd een schoonheid was, met de E38 als absoluut hoogtepunt.
Maar tegenwoordig is de 7-serie verworden tot een soort experimenteel gevaarte, voorzien van gesplitste koplampen, een neus om van te gruwelen en een algehele lijn die je zelfs in het DDR-tijdperk nog beter zag. Aan de reacties op een recente spot van deze auto te zien, ben ik niet de enige met deze mening…
En het is niet alleen de 7-serie
Bleef het maar alleen bij de 7-serie, ook de andere modellen zijn vrijwel allemaal niet meer om aan te zien. We noemen de 2-serie Active Tourer, de M3 en M4 en als voorlopig dieptepunt de XM. Het ziet er gewoon echt niet meer uit. Alleen de reguliere 3- en de 5-serie ogen nog ok, maar dat is het dan wel.
Bovendien zijn de andere speerpunten, zoals de 6-in-lijn en de achterwielaandrijving ook al jaren geleden door BMW bij het grofvuil gezet. Inmiddels pruttelen er driepittertjes die de voorwielen aandrijven. Wat in het oog van de liefhebber toch jammer is.
Lezersvraag: Is BMW de weg kwijt?
Daarom dus deze lezersvraag. Vind jij ook dat BMW de weg kwijt is? Natuurlijk weten wij ook hier dat er nog steeds gruwelijk veel geld met de producten wordt verdiend, maar dat kan ook anders. Kijk naar bijvoorbeeld Mercedes of Porsche, hun auto’s zien er over het algemeen een stuk beter uit.
Moet BMW de ogen ook weer richten op Europa en de rest van de westerse wereld, of moeten ze hun auto’s écht alleen maar voor de Chinese markt blijven ontwerpen? Wint het grote geld het, of moet er ook oog zijn voor de liefhebber die het merk in eerste instantie groot heeft gemaakt?
Kortom, deel je mening hieronder in de comments!
turbolife zegt
Ja.
gasterplancke zegt
Mee eens, maar toch in het artikel weer die Westerse superioriteitswaan, Het is allemaal de schuld van (luisteren naar) de Aziaten. Hou daar een keer mee op. Je doet zelf wat je doet en de wereld gaat kapot aan die vooral door het Westen gecreëerde tegenstelling met de rest.
kroon zegt
Nee. Niet mee eens.
BMW durft te experimenteren met design en maakt niet alle modellen hetzelfde zoals bijvoorbeeld de oersaaie modellen van Audi en Mercedes. De durf van BMW verdient respect.
BMW heeft al vaker bewezen dat gedurft design later toch wel heel mooi wordt gevonden. Bijvoorbeeld Bangles BMW 5 Series (E60). Het design moet soms gewoon wennen en mensen moeten de modellen eerst in de echte wereld zien i.p.v. een paar platte foto’s zonder diepte.
E34M5Touring zegt
Ik heb een enorme lading BMW’s gehad in m’n leven. Op een gegeven moment 4 tegelijk. Hoofdzakelijk de E serie modellen. Heb sinds een jaar een F10 528i LCI. Maar van de huidige design generatie vind ik enkel de 5 serie en X5 nog ‘echt’ BMW. De rest vind ik niet om aan te gluren. Absoluut dieptepunt wat mij betreft is de nwe 7 serie. Die electrische meuk interesseert me niet dus wat ze daarmee doen zal me jeuken. Maar na m’n huidige word het waarschijnlijk geen BMW meer. Misschien een huidige 5 serie maar verder heb ik in geen enkel model interesse. De 3 serie vind ik wel ok zolang het geen M is. 2 serie leek me wel aardig maar irl gezien laatst, laat maar zitten… De rest ga ik niet eens uittypen. Kapotlelijk.
Jagris zegt
Ik ben het compleet met je eens, er zijn maar weinig bmw modellen die nog echt des BMW’s zijn. Naar mijn mening zijn alleen nog de 3, 4, 8 serie en x5 mooie BMW’s. Verder ziet het er allemaal uit als grote kitscherige troep die speciaal voor China is ontworpen (wat het waarschijnlijk ook is). BMW is gewoon helaas niet meer wat het geweest is. Ik hoop dat dit in de toekomst weer verandert, want ze kunnen zo veel beter.
Richmond zegt
De autoverkopen, ook in Nederland, spreken jou opmerking over kitscherige troep die alleen voor China ontworpen is tegen.
chrisvis zegt
Ah vertel???
lekkerlinksrijden zegt
Eigenlijk alleen de 5 en 3 serie zien er nog goed uit idd, de rest ach laat maar
Rhyo zegt
De huidige Z4 vind ik misschien wel een van de mooiste BMW’s. Dit geldt ook voor de 4GC. Als je ergens geen interesse in hebt is het niet direct ‘kapotlelijk’. Ik heb namelijk ook geen interesse in een Z4.
E34M5Touring zegt
Ik heb er geen interesse in omdat ik ze kapotlelijk vind. Wellicht is het zo duidelijker.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik kan je de F22/F87 model nog wel aanraden, indien je van compacte / lichte BMW’s houdt.
E34M5Touring zegt
M’n stiefmoeder heeft een full options M235i cabrio. Fijne auto hoor, maar niet licht en voor mij beetje te krap voor alledag.
throwingstars zegt
In de ogen van autoliefhebbers: ja
In de ogen van autokopers: neen.
Het zal mij worst wezen. Ik was een fan van het BMW van de jaren ’90 (ik heb er zelf eentje van die tijd) en de vroege jaren 2000, maar ergens in de jaren 2010 ben ik afgehaakt.
Mathy zegt
BMW, de Duitse Honda.
Johanneke zegt
Alleen zijn Honda’s kwalitatief een heel klein beetje beter.
ericc zegt
Als ik andere ontwerpen zie, is men bij vele constructeurs de weg kwijt!
SpiderIV zegt
Volmondig JA
tenaci zegt
Ja
Jens zegt
Ja.
Brol zegt
Ja en een jaar geleden vertrok ik ook naar een ander merk, na 4 zeer fijne BMW’s.
En na dat jaar heb ik daar nog altijd geen spijt van.
mp014 zegt
Precies zo hier!
BMW is niet enkel de weg kwijt, ze zijn ook het moeras ingereden en zinken sneller, dan een olifant zonder zwembandjes, af naar de kelder van automotive design.
audirs3 zegt
Ja, zowel qua design als qua techniek (nog steeds geen dedicated EV platform, en ze trekken nog steeds aan een dood paard (waterstof)).
camber24 zegt
Nee. Want het verkoopt. Ze zijn goed bezig met de i4, iX3, en iX. Het merk vernieuwt zich. Daarmee ga je tegen schenen schoppen, heilige huisjes soms. Doe je dat niet, dan eindig je zoals Alfa Romeo. Ouderwetse meuk die geen hond koopt. Maar hey, het is wel voor de liefhebber. Times are changing, ook BMW.
goodvibrations zegt
Eens.. Heb me behoorlijk verast dat Alfa Romeo niet beter verkocht.. Ok.. De giulia kwam laat en de Stelvio ook en het interieur is niet zo goed als de Duitsers.. Maar de rijbeleving.. Damn.. Strakker dan de giulia wordt het niet.. En een Stelvio declaseert een Porsche Macan met gemak op rijdynamiek en gevoel.. Maar het is niet genoeg gebleken..
De enkelen die hun hart durven te volgen genieten..
BMW heeft door wat nodig is om goed te verkopen.. En winst te maken.. 1 serie met voorwielaandrijving (goedkoper en ze kopen ons toch wel op basis van o.a. imago).. “Heftige” (EV) modellen.. Het helpt de kopers wellicht bij de acceptatie dat ze (erg) veel geld hebben neergeteld.. Want wat ze hebben is daadwerkelijk “bijzonder” en blijft niet “onopgemerkt”.
racerx zegt
Hetgeen jij beschrijft bij wat BMW doet is ook logisch, maar dat kan ook met een ander design…
Edge zegt
@camber24 Dat ben ik dus totaal niet met je eens. Alfa Romeo is een extreem voorbeeld dat zo eindigt omdat er vanuit Fiat elke twee weken een nieuwe roadmap verscheen en elk project minstens drie keer werd uitgesteld. En als de auto er dan is, is het een auto met Fiat-techniek, wat totaal niet past bij het premium karakter wat Alfa Romeo zou moeten hebben volgens datzelfde Fiat. Wat BMW doet is provoceren om het provoceren. Je hoeft niet per sé je hele designtaal het afvoerputje in te gooien. Mercedes en Audi laten zien dat je ook uitstekend kunt presteren met evolutie in plaats van revolutie. Maar als je dan toch voor die revolutie gaat, hoeft ook dat niet gepaard te gaan met extreem druk en extreem lelijk design. Dat hebben Volvo en Jaguar recent nog aangetoond.
ghost zegt
Dit is wat China wil, en die besteden goed geld aan die luxe Duitse premium wagens.
bmwfe zegt
Helemaal mee eens.
HZW zegt
Ja, al jaren.
Het wordt steeds beroerder met het design, 7-serie, XM, Nieuwe M2, allemaal spuuglelijk.
De M3 en M4 zijn nog wel te pruimen, zeker als je ziet waar ze daarna mee kwamen.
spidermann zegt
Ik treur nog altijd om modellen sls de 503 cabrio, de 3.3 CSL, de 323i Bauer als de 635 csi.
e38ossie zegt
3.3 is 3.0 CSL en BAUR schrijf je zonder E.
volvoturbo zegt
Ergens rond 2019 is het bergafwaarts gegaan met gigantische nieren en een design dat alle kanten in gaat… Ik rij voorlopig nog de E- en F-serie maar daarna weet ik t echt nog niet.
drdre1 zegt
De designafdeling van BMW doet me nog het meeste denken aan een architect. Die weten ook vaak een gebouw te realiseren dat op zichzelf al lelijk is, niet past in z’n omgeving en/of enkel wordt gewaardeerd onder architecten omdat ze allemaal “exclusief” en “spraakmakend” willen zijn. En da’s op zich prima, maar het publiek vindt daar ook wat van. Dus, BMW, voor de vooruitgang van de mensheid en uit liefde voor het netvlies: doe er wat aan!
Richmond zegt
Als het alleen gewaardeerd zou worden door mensen met dezelfde voorkeur als de ontwerper dan zou het net zo veel verkocht worden als Alfa. BMW verkoopt goed, ondanks het design of door het design. Ze hoeven niet de oude doelgroep blij te maken. Ze willen auto’s verkopen, aan wie dan ook en zoveel mogelijk. Want dan maken ze winst. Het zal de familie quandt jeuken dat op internet mensen klagen over de grill.
chrisvis zegt
Nee mensen rijden nog BMW(meestal lease) om te kunnen zeggen: ik rijd BMW…dat staat blijkbaar mooi. Mijn vrouw rijdt een Mercedes en het gebeurt echt dikwijls dat iemand (bv op een feestje) vraagt met wat rijdt u en ze zegt Mercedes dat de reactie precies is of we zijn steenrijk…
mustang750supersnake zegt
je zou toch zeggen dat je met zo’n neus wel het juiste spoor weet te vinden……
bmwe46touring zegt
Volmondig ja. Vooral op design/uiterlijk. Verandering in techniek is noodzakelijk. Ik snap best dat de 6 in lijn niet houdbaar is als aandrijflijn. Maar dan hoeft de auto toch niet spuuglelijk te worden?
bart1976 zegt
Vrijwel elke nieuwe bmw wordt verguisd bij introductie (e60, compact, e65, F01, huidige 4 serie etc). Telkens weer went het snel en wordt het op den duur gewaardeerd. Zo hoort design ook te zijn. Uitdagend en het moet mensen uit hun comfort zone brengen. Je wilt namelijk niet continu alleen maar evolueren op iets bestaand. Nee, geen kodak voor bmw…..
racerx zegt
Zoals een designer laatst al zei: design dat moet ‘groeien’ is gewoon slecht design.
bart1976 zegt
Het zegt meer over de persoon waarbij het moet groeien lijkt mij…
enrique zegt
Het verbaast me wel dat deze auto’s zo goed verkopen ja. Maar blijkbaar zijn veel mensen het absoluut oneens met mij en dat mag. Ik ben een paar jaar geleden afgehaakt bij BMW, ze rijden vast nog leuk maar ik vind het werkelijk niet om aan te gluren.
Ik denk niet dat het ze ook maar enigszins kan schelen wat ik van ze vind dus het heeft weinig zin haha.
petroldrinker zegt
Blijft mij idd verbazen dat ze verkopen, ben zelf groot bmw (m) man, sinds het hebben van mn rbw bijna alleen maar M3’s gehad, maar geen haar op mn hoofd die een huidige generatie bmw gaat kopen, en binnen de bmw groep dat ik zit is er niemand met een huidig model, iedereen vind ze lelijk, dus ja ik blijf me verbazen dat ze verkopen, in mijn ogen zijn ze idd de weg kwijt…
MR zegt
Volmondig ja… #double facepalm #hoofdschuddend
lexis zegt
Ja ze zijn de weg al een tijdje kwijt. Maar voorlopig blijven de verkopen stand te houden. Vergeet niet dat deze merken vooral aan de leaserijder “verkopen” dus daar speelt een stuk prestige in mee en iedere 3 j toch een andere . Maar ben zelf particuliere bmw rijder, 4 serie f32. Maar met de beste wil van de wereld vind ik momenteel niets meer in de bmw showroom waar ik mijn zuur verdiende centen zou willen op stuk slaan. Met een beetje goede wil zou een 2 serie coupe (non M) nog kunnen maar eigenlijk ook een petjes mobiel geworden. De 3 serie, idd in sedan versie misschien nog de enige die nog het echte dna meedraagt. De touring’s en X modellen beetje fantasieloos maar wel de cash cows, waarschijnlijk goeie familie autos maar missen toch die wauwfaktor. 5 serie mja de volgende zal nog dichter aanleunen bij de 7. Nee ik zou dan nog eerder naar een mini gaan , echt nog autos met karakter. Maar ook daar lijken de nieuwe modellen die in pipeline zitten te breken met het verleden . Ik ben geen echte fanboy dus geen issues om elders te shoppen. Veel is marketing, onderscheid met andere merken toch allemaal niet meer zo onderscheidend of je moet voor de extreme versies gaan.
grandmasterb zegt
De huidige X3 en X5 zien er prima uit, en de nieuwe X1 ook, zo ook de 2, 3 en 5 serie en de Z4 is gewoon erg fraai. De vorige 7 serie was mooier, maar de huidige valt best mee. Die elektrische modellen zien er wat minder uit.
Ik vind juist dat ze bij mercedes de weg helemaal kwijt zijn, de SUV’s daar zijn saai en lelijk, de elektrische versies zijn helemaal verschrikkelijk, een soort mislukte Opels, totaal geen mercedes identiteit meer.
doublechevron65 zegt
Julie lopen achter de realiteit aan, oftewel één stap naar voren en twee terug en het moet vooral “Spießig“ blijven. Het is een onderneming die gewoon geld moet verdienen en dat functioneert dus gewoon zo. Die aardappel vreters van Autoblog zal hen een rotzorg zijn. Tijden veranderen!
rollingstoned zegt
Want verandering is per definitie goed? 🥴
petroldrinker zegt
Verandering is nooit en te nimmer goed in mijn ogen
jje003 zegt
JA! @doublechevron65, toch zie je vaak in de comments en in mijn omgeving dat echt trouwe bmw klanten er klaar mee zijn en na 20+ jaren loyaliteit toch overstappen op wat anders. Het verkoopt wellicht geweldig in China ofzo maar hier in het Midden Oosten hebben ze 2 dealers dicht gegooid, je ziet nauwelijks nieuwe modellen hier. Ik zet er toch mijn vraagtekens bij, zeker als China zo doorgaat en ze misschien binnen 5-10 jaar dezelfde sancties krijgen als Rusland, dan sta je toch mooi te kijken als merk die zich voornamelijk op die markt richt..
AMG zegt
Ja
Edge zegt
In één woord: Ja. Het lijkt wel alsof BMW gewoon geen idee meer heeft hoe je moderne, strakke auto’s neerzet met typische BMW-stijlkenmerken en daarom maar voor het hele extreme gaat, met wagens als de XM, iX en 7-serie tot gevolg.
romanzy zegt
Wie is de schuldige: Adrian van Hooydonk of Domagoj Dukec ?
lithiumion zegt
De koper
avocado zegt
De Rabobank
harrie zegt
De volledige focus lag op China, dat was immers de nieuwe goudmijn. Werkte erg goed voor een tijd.
Maar daar is de rek er inmiddels ook wel uit, en met de rap oplopende spanningen en deglobalisatie lijkt dat sowieso een risicovolle strategie.
Ik wil BMW erg veel succes wensen met het terugwinnen van de westerse clientele.
Peter zegt
Gelukkig word de 1 serie niet genoemd. Rij zelf een 128ti. Moet zeggen rijd prima ingetogen.
racerx zegt
Ja, nogal. Ik ben een trouwe BMW rijder maar ik ben bang dat het na de G30 op gaat houden. Wat slaat mijn ooit zo favoriete merk de plank mis zeg, terwijl ik de E65 en E60 bij introductie mooie auto’s vond dus ik kan echt wel wat hebben. Maar niet alleen het design vind ik bagger, ook dat ze als eerste echte //M car na de M1 met een f*cking SUV komen… ik snap dat het verkoopt, maar dat vind ik dus echt ondergeschikt als het gaat om een ‘halo’ car. Nee, zowel het design als de merkwaarden zijn weg. Jammer.
watchhok zegt
M3 Touring… mijn c63s estate gaat er na volgend jaar voor eruit.
str8six zegt
Clever man
petroldrinker zegt
San moet je haast volledig blind zijn dat je die grill kan aanzien dagelijks..
Neptukker zegt
BMW is niet de weg kwijt, de consument is de weg kwijt! Er is in deze maatschappij blijkbaar zoveel wansmaak dat mensen hun zuurgedealde geld uitgeven aan deze lelijke hokken.
intimrasiert zegt
Als er een (bij voorkeur diesel) 3 liter 6-in-lijn in zit wil ik wel een oogje of 2 dichtknijpen tot ik in de bestuurdersstoel zit en kan wegrijden. Ik zou zeggen gewoon in t zwart kopen dan vallen de gekke lijntjes niet meer zo op. Ik neem aan dat dit gekke designgedoe bij BMW wel over zal gaan. Na de E65 kwam immers ook de mooie F01 – na regen komt altijd zonneschijn.
alpina007 zegt
i4 M50 en net de M760e besteld. Ik vind de 7 zonder M pakket niet moeders mooiste, maar zwart met M pakket wel fraai :-) en de i4 staat de neus mooi op (portimoa blauw)
chrisvis zegt
Vind hem niet moeders mooiste…en toch bestellen😂😂😂 nog nooit een auto besteld die ik niet mooi vond(ook niet op leasing trouwens). U bevestigd het cliché dat mensen deze auto’s nog kopen omdat ze zogenaamd “premium” zijn..
alpina007 zegt
Nee hoor, ik vind hem met M wel mooi. Ik kan gelukkig kopen wat ik wil, maar kan niet bij klanten komen met een Ferrari. En een 7 rijdt gewoon erg prettig
petroldrinker zegt
Jij bevestigd precies wat velen roepen, het maakt de kopers niet uit of ze hem mooi vinden, koopt hem puur op de badge…
alpina007 zegt
Ik zeg met M pakket wel en zonder M pakket niet zo. Het rijdt gewoon erg fijn altijd en Alpina had even niks in de lineup
w0ut zegt
Bij elk nieuw model van BMW schreeuwen de fans en journo’s moord en brand.
Om het bij de introductie van het volgend model de hemel in te prijzen en vervolgens het nieuwe model af te branden.
Heb het zien gebeuren bij E9x, F3x en G2x.
Dikke kudo’s aan BMW om wat differentatie aan te brengen in hun line-up. Ook geen fan van al hun designs maar andere markten vragen het nu eenmaal, dat bewijzen de verkoopscijfers. Wij, the old continent, zullen het moeten ondergaan.
kniesoor zegt
Kijkend naar omzet- en winstcijfers niet. Maar er is momenteel letterlijk niet één (vierwielige) BMW, behalve een M240i of M2 misschien, die ik serieus zou overwegen.
Rick-dos zegt
Ik was altijd een BMW man maar er zijn nog maar weinig modellen die ik echt kan appreciëren. Ik moet zeggen dat ik de i4 nu al een paar keer zien rijden in het wild en dat valt zeker niet tegen. Maar al met al ben ik helemaal overgestapt op Porsche. Zijn misschien de enige auto’s die me nog echt wat doen.
Dat gezegd hebbende is een andere vraag: Behaalt BMW recordverkopen? Als het antwoord ja is dan is BMW niet de weg kwijt maar heeft een andere markt weten aan te boren die niet de mijne is. En dat kan ook.
mc96 zegt
Smaak is persoonlijk. Zelf vind ik dat BMW zeker niet de weg kwijt is. Modellen als de XM, de 7 serie en de nieuwe M2 kosten enige gewennig maar bevallen me daarna juist steeds meer. Zeker “in real life”. Ik vind juist de modellen van Mercedes de laatste tijd wat styling betreft nogal rommelig. Het design van Alfa is mooi maar het oogt, in mijn ogen, ook snel een beetje saai.
rollingstoned zegt
Als je moet ‘wennen’ is het gewoon slecht design. Moest je ook wennen aan de Miura of F355 bijvoorbeeld?
etiennep zegt
X5 , 8-serie, m3 en m5cs👍🏼
tjorque zegt
BMW is veel meer kwijt dan “de weg”.
– Ene hele schare autoliefhebbende fans…
– Veel respect…
– USP
– het noorden
– een gezonde bmi
– sportiviteit
Heel het EV gebeuren vind ik helemaal ok. Maar die lelijke opgehoogde hokken…
Da’s echt een trieste evolutie. En zeker als je daar dan nog een M/// label op plakt.
roideshollandais zegt
Voor BMW puristen is het antwoord waarschijnlijk “JA”. Maar een bedrijf moet verkopen (en liefst ook wat groeien). Dus als ze zulke wagens ontwikkelen, zal er wel een markt voor zijn.
Plus, auto’s worden steeds generieker. Je moet wel iets anders doen wil je je onderscheiden.
rollingstoned zegt
Jezelf onderscheiden kan ook op een iets minder protsige en proleteriger manier heur.
flyerbunch zegt
Kort.. ja helaas..
mrtrex zegt
De laatste twee jaar is er geen enkel model meer uitgekomen wat me aanspreekt. Altijd bmw fan geweest behalve van de e60 en e65, maar nu vind ik het vooral erg lelijk. Gelukkig rij ik tweedehands dus kan ik nog wel even vooruit, maar over een aantal jaar wordt het lastig. (Nu nog even sparen voor een f31 dus kan nog een tijdje)
rwdftw zegt
Ja! Maar ze zijn niet de enigen.
Ik ging al niet aan de kant voor een Active Tourer. Laat maar lekker op mijn Model 3 bumper kleven. Maar deze gedrochten mogen ook blijven plakken.
Wel even de binnenspiegel wegdraaien, dan hoef ik ze in ieder geval niet te zien.
ghost zegt
Iets met vraag uit China en wansmaak aldaar…
e36thuglife zegt
Ja E36 was de beste en mooiste.
FB_100003908191927 zegt
Het maakt voor BMW niet uit wat ze op de markt zetten want de meeste kopers zijn in te delen in 2 groepen.
De koper die hem koopt omdat het een BMW is en ze altijd al BMW hebben gereden.
De koper die hem koopt zodat alle buren zien dat hij/zij premium rijdt.
Daarnaast schijnt er een derde groep aan het groeien te zijn en dat is de groep fervente BBQers die het fijn vinden altijd een BBQ rooster voorop de auto te hebben voor als ze weer eens wild doodgereden hebben.
mashell zegt
Tja, BMW is een conservatief merk. Ze maken auto’s om bejaarden tussen hun appartement in München en hun buiten aan de Starnberger See te vervoeren. Daarom waren ze ook zo saai. Ik bedoel een BMW F10 heeft zo weinig design die is bijna onzichtbaar.
Maar dat kan bijna niemand meer betalen, zowel een appartement in München als een buiten aan de Starnberger See. Daarom moest BMW ook wel nieuw klanten aanspreken. En dat doe je met karaktervol design.
Nu heeft BMW meer design maar het is lang niet zo erg als Toyota en Lexus. Bij elke nieuwe BMW zoals de iX zie je de foto’s en denk je “dat durven ze toch niet op de markt te brengen”. Dan zie je de iX in het echt en valt het wel mee, daarna zie je een X5 en denk je “wat ouderwets”. Komt wel goed met BMW.
drtim zegt
Dus volgens jou staat meer vouwen/glimmers/opsmuk gelijk aan meer design? Naar mijn mening heeft goed design juist geen lijn teveel.
En als ik een auto in het echt zie wil ik niet “dat het wel mee valt”, maar dat hij nóg mooier is dan op de foto.
mashell zegt
Kijk nou eens naar die iX. Die heeft helemaal niet veel vouwen, glimmers of opsmuk. Deze heeft een grote grille en kleine koplampen (iets wat Mercedes en Audi al jaren hebben) maar verder is de wagen erg glad. Je zit gewoon vast in het verleden, BMW mag zich van jou niet verder ontwikkelen, conservatief heet dat. Het is nu wennen omdat het meer uitgesproken is maar eigenlijk was het design bij BMW de afgelopen jaren juist heel erg mager.`
Niet alles wat BMW nu doet is goed, de proporties van de nieuwe 7 zijn erg vreemd maar wagens waarover veel geklaagd wordt zoals de iX en de 4 serie zijn gewoon goede ontwerpen.
drtim zegt
De iX is inderdaad vrij glad, maar heeft het profiel van een uitgezakte peer. Dat is in mijn ogen het andere manco van hedendaags BMW design, de verhoudingen, de 7 serie zoals je zelf aangeeft voorop. De 4 serie is best te pruimen qua lijn, maar die snuit… Ik ben trouwens nooit een bmw liefhebber geweest, maar zie een trend van polariserende ontwerpen die voor mij de esthetische plank volledig misslaat.
rollingstoned zegt
“Nu heeft BMW meer design”
Iedere auto heeft ‘design’. BMW heeft chronisch last van overdesign. Wellicht ben je daar abuis mee?
mashell zegt
Lexus en Toyota hebben overdesign, BMW eigenlijk niet.
alpina007 zegt
Starnberger see 😍 my hometown
fastforward zegt
De 3 serie gaat nog wel. De 4 serie is driekwart van achteren zwaar uit proportie. Fotogeniek zijn BMWs allang niet meer. In het echt valt het vaak mee.
porker zegt
Jullie eigen artikel AB:
BMW 7 Serie (G70) is helemaal officieel en stiekem best mooi
Auteur: willeme, gepost 20 april 2022
nicolasr zegt
@porker Heel soms loopt Stevie Wonder met ons mee op de redactie en die kent de inloggegevens van @willeme. En nu zie je wat daar van komt…
drtim zegt
Ik vind van wel, met naast de XM ook een “eervolle” vermelding voor de iX. Wat een gedrochten.
Zou het een gek idee zijn om een keuze te bieden uit twee bodykits/neuzen per model? Eén beheerste versie met kleine nieren en niet 2000 vouwen in de bumper en een versie die je netvlies verschroeit zoals de nieuwe 7.
Ik zou wel eens willen weten welke versie dan beter verkoopt.
BMW 2275199 zegt
Maak er een poll van zodat je percentages en aantallen stemmen direct kan zien. Wellicht creëer je momemtum, bouw je zeof de sneeuwbal en presenteer je dat aan de board.
roverbmwdriver zegt
Persoonlijk denk ik dat BMW als autofabrikant niet de weg kwijt is, maar vanuit strategisch oogpunt een andere weg is ingeslagen, maar waar velen van ons veronderstelden waar het merk ooit voor stond bij al haar modellen: “Freude am Fahren”. De modellen van BMW uit de tijd van mijn E9 (1975) en E24 (1985) voldeden allen aan dit principe: strak design, gekoppeld aan heerlijke rijeigenschappen. Tegenwoordig maakt BMW voor elk wat wils en probeert zich met opvallende ontwerpen te onderscheiden. Dat is helaas ook niet altijd mijn smaak. Daarentegen heeft een rit in een i4 M50 zeer recent mij wel heel aangenaam verrast.
Johanneke zegt
Totdat je op de achterbank zit. Nogal krap. Zeker voor een EV. Met tunnel in het midden ook.
roverbmwdriver zegt
Ik zit het liefst zelf achter het stuur en in ieder geval nooit achterin. Veel krapper dan de 3.0CSi of M635CSi zal de i4 wel niet zijn, verwacht ik. Dat geldt overigens ook voor onze E64 Cabrio, de E46 Cabrio en de E82 hier.
Hupke zegt
De etron is anders ook geen ideale taxi.
heckblende zegt
er is geen weg
LaCotse zegt
Ach ja, lelijk is een relatief begrip. Als ik het aantal bizar lelijke auto’s zie op de snelweg wat wij als Nederlanders klaarblijkelijk ‘mooi’ vinden, zoals het hele oeuvre van Hyundai, Kia en Tesla, werkelijk geen één model dat van binnen en buiten top is, dan zal de designtaal van Bmw ook nog wel gaan wennen.
erics zegt
Is BMW de weg kwijt?
Vormgeving/design ? JA
Techniek/futureproof ? NEE
cossiekiller zegt
Als ze de weg kwijt zijn bij BMW, is dat dan omdat ze hun richtingaanwijzers niet gebruikt hebben? 🤔
okmer zegt
Ja ze zijn enorm de weg kwijt als is de 5er het lot vooralsnog bespaard gebleven. Vraag met wel af wat de vervanger van mijn G31 zou moeten worden want een fatsoenlijke elektrische vervanger is er (nog) niet.
pier zegt
Jazeker, waar een 5 serie of 8 serie me nog wel hebberig maakt, zijn de nieuwe 7 of alle elektrische varianten gewoon rijdende maandverbanden. Helaas, maar als het verkoopt heeft BMW gelijk.
mustang750supersnake zegt
en wij vonden de bangle-butt al erg😢
Janus zegt
Dan blijven jullie allemaal lekker in die China zooi en 13 in dozijn bakkies rijden. Lekker veilig, want de buurman vindt het ook mooi. Degenen met echt goede smaak weten een goed product wel te waarderen en rijden dan lekker steeds vaker exclusief. Ik ben blij dat ik niet in iedere file een kopie van mijn eigen auto tegenkom.
Hupke zegt
BMW is supergoed bezig, maar de badge wordt gewoon te vaak op niet Bmw’s geplakt.
De huidige 1, 2 (met uitzondering van de coupe) en de X-en zouden gewoon geen bmw badge mogen hebben.
De nieuwe 2 coupe rijd super en zelfs de 4 cylinder is een plezier, de 3 (heeft dan wel 5 buitenmaten en 1 serie binnenmaten) heeft nog nooit zo goedkoop zakelijk zo’n snelle wagen aangeboden als de 330e (die stuurt dan weeral niet, maar de m340 kost een arm een been en een nier zakelijk). De 5 ziet er gewoon goed uit. De i4 is, als je hem kan krijgen gewoon een dagelijkse woon-werk m4 die zakelijk letterlijk pinda’s kost. Alleen de 7 is wat te chinees maar je kan niet alles hebben.
jensoffbutton zegt
Ik denk dat het maar één reden heeft. Chinezen en arabieren pleasen. En ik denk dat een Mexicaan of een Braziliaan die op Bolsonaro stemt ook het nog altijd zou kopen.
Kijk eens naar hun cultuur en designs. Alles grotesk, veel gouden randjes en smaakloosheden.
Ik denk dat BMW zich minder zorgen maakt over de westerse liefhebber.
Qua aantallen zullen die verkopen niet meer zo hoog zijn. De meeste BMW’s hier zijn ook lease/zakelijk en de bazen kijken dan eerder gewoon naar wat er op de bank staat, met weinig ziel en passie voor design.
Bert M3 zegt
Ja, ze zijn bij de afrit de bocht uitgevlogen! (Op de Z4 na, die is toch echt wel gaaf)
Rij nu een tesla model 3. Dat was heel lang de beste EV in dat segment, meest fun om te rijden. 100x beter als de duitse ‘concurenten’. Todat.. de BMW i4 kwam; super goeie fantastisch rijdende en voor grootste deel mooie EV. Behalve dan die idiote voorkant… Die is zo spuuglelijk dat ik toch weer een nieuwe T. ga bestellen (ook wel vanwege het sublieme laadnetwerk trouwens).