Vanmiddag was het huilen met de pet op. Er vielen wat druppels regen en er stond bijna 400 kilometer file.
En als je achteraan mag aansluiten, heb je wel even de tijd om na te denken. Over waarom er altijd files ontstaan als het regent bijvoorbeeld. Ikzelf rij niet wezenlijk anders als de druppeltjes naar beneden vallen. Bij een enorme stortbui natuurlijk wel en ik ga ook geen 200+ blaffen bij slecht weer. Maar ik ga ook niet vol in de remmen als de ruitenwissers aanmoeten.
Ik vraag me daarom af waarom anderen dat wel doen. En van jullie wil ik graag weten, in welke mate pas jij je rijstijl aan als het regent? En wat doe je dan? Remmen? Rechts rijden en niet inhalen? Zeg het!
Ik ben benieuwd naar de reacties!
max038 zegt
Handrem, rechter voet naar beneden.
hammond zegt
@max038: En dan je auto om een lantaarnpaal vouwen
jordip zegt
@hammond: of toevallig net een smartje aantikken wat aan de gracht staat
kennone zegt
@jordip: als het een of andere zeldzame supercar was had je gezegd.. Maar hij gebruikt hem tenminste wel ?
max038 zegt
@hammond: @jordip Gelukkig heb ik nog geen auto en wilde ik gewoon even stoer doen.
Jantje_555 zegt
@max038: misschien best zo houden, je spaarrekening gaat dit graag hebben.
mrB zegt
@max038: ik rij ook altijd harder door als het regent. Daarbij word ik ook vele maler agressiever in het verkeer en ga ik meer mopperen. Maar dat komt gewoon omdat ik zeiknat word op mijn fietsje.
amnesia zegt
@mrb: held ?!
max038 zegt
@mrb: kijk. wij begrijpen elkaar.
Janalleman zegt
@max038: gwn lekker door blijven rijden, alleen niet teveel gas dior de bochten, en als er file staat pas ik mn snelheid ook wel aan, is anders zo vervelend voor degene voor me
jordivvo zegt
@max038: terug naar zn 3 en tog nog even flink glijden over de a44
dawwg zegt
@jordivvo:Tijd om je slicks te vervangen ?
nopetrolnofun zegt
Esp uit en gas!
rodger zegt
Snelheid even naar standje normaal en zoveel mogelijk uit de spray blijven
87sandyd zegt
@rodger: dus je rijdt niet normaal? Stoere boiiii
mercedesclk350 zegt
@87sandyd: Ik rijd meestal 136 km/u in plaats van 130 #ThugLife
Marijn90 zegt
Pas mijn rijstijl niet aan. Alleen in de wasstraat.
smadb zegt
@marijn90: wil je wel even normaal doen jongeman?
jpo26 zegt
Ik hou me aan de snelheid op de borden ipv te hard.
ArnoldH zegt
Regen = Driftmodes
Dutchdriftking zegt
Ik heb mijn eerste auto na 6 dagen door aquaplaning op een rotonde geparkeerd. (ook ik moest driften leren) dus met regen let ik altijd wel meer op. Maar uiteraard ga ik met 3 druppels niet als een idioot in de ankers.
lambo4all zegt
@dutchdriftking: leg dat is uit..? je gaat op een rotonde niet hard genoeg om te aquaplaneren.
Dutchdriftking zegt
@lambo4all: , @arnodk: , @alibombali: , @patje206:
ik zal de situatie even toelichten. Ik was 18 jaar, en reed op een provinciale weg in Drenthe met rotondes. Destijds mocht je daar nog 100 km/h, dat is inmiddels voorbij. Het regende behoorlijk, (het zeek zo hard van de regen dat de makrelen over straat zwommen) dat ik als 18 jarige slechts 50/60 km/h reed waar 100 toegestaan was. Door de heftige regen kon ik weinig zien. Ineens doemde de beruchte rotonde op uit het niets, en hoe ik m`n best ook deed, ik kon het niet bij remmen, en hoe ik ook probeerde te sturen, de auto ging gewoon rechtdoor. Ik eindigde dan ook bovenop de rotonde…… Ik heb dus niet moedwillig andere medeweggebruikers in gevaar gebracht, zo`n idioot ben ik niet.
arnodk zegt
@dutchdriftking: de helft van nederland gaat helaas wel vol in de ankers bij een drupje regen
alibombali zegt
@dutchdriftking:
Driften doe je dan ook met een RWD en dat leer je dan op een verlaten parkeerterrein.
Niet met een Golf met dienbladen ondernde achterwielen op een rotonde, dat is de kneuzen manier, gelukkig heb je geen onschuldige slachtoffers gemaakt met je hersenloosheid.
patje206 zegt
@dutchdriftking:
Mij is het tot nu toe alleen gelukt om met een 206 op een droge rotonde te driften en dan ook nog op alleen de rijbaan een 369( net iets verder dan helemaal rond) te doen
Alexke zegt
Hangt een beetje af van de hoeveelheid water , en welke wagen…
Ik heb een ”relatief” grote bandenmaat onder mijn daily (255) , en daarbij nog eens Michelin Pilot Super sports.
Ik voel me niet onveilig , maar ik ben er wel van bewust dat ik gekozen heb voor banden die beter presteren dan gemiddeld op een droog wegdek.
Ik zet me bij hevige regen op de rechterstrook en met mijn Cruise control op 95-110km/h
als ik met mijn winterbanden rij (BLIZZAKS) dan gaat het wel iets vlotter.
mrbasa zegt
@Alexke: wat is je daily als ik vragen mag?
Wereld van verschil hé super sports vs Blizzak banden
Alexke zegt
@mrbasa: bmw f31 330xd
DennisS65B40 zegt
@Alexke: X drive man, kan het gas erop blijven toch ;-)
Ik heb ook 255 achter en goede banden Vredestein, maar doe het wel iets rustiger aan met harde regen. E91 330i dus alleen achter aandrijving: lekker spannend
Alexke zegt
@audir8v10: rond de 160km/h zal xDrive niet meer werken.
Eigenlijk is mijn remweg langer dan een sDrive versie. door het gewicht en de extra roterende onderdelen die moeten worden afgeremd.
Sir_Vmax zegt
@Alexke: als dat zo zou zijn dan had er ook geen abs op hoeven zitten…. Je remt dan te hard en blokkeren je wielen en dus ook je Assen. Je remmen zullen alleen een heel klein beetje meer slijten.
Alexke zegt
@srthellcat: Als je tegen 250Km/h neem nu 70% van je remmen intrapt zonder ABS , zullen je wielen pas blokkeren rond de 100km/h (dit is natuurlijk extreem variabel)
Je kan makkelijker wielen blokkeren hoe trager je wielen draaien.
Dit komt door de rotatie inertie van de wielen die veel hoger liggen bij hogere snelheden.
Het is gewoon een feit dat AWD : de remweg vergroot , hoger onafgeveerde massa en het stuurgevoel verneukt.
Het geeft wel meer stabiliteit bij on-throttle momenten .
jack_abarth zegt
@Alexke:
Hoger onafgeveerd gewicht? Ik kan me alleen maar bedenken dat je wat dikkere assen hebt, hoewel ik denk dat dat ook nog wel mee zal vallen.
Alexke zegt
@jack_abarth: Je hebt bij een BMW assen die je van voor niet hebt op een xDrive , en daarbij ook nog de spindles waar de as inzit. Die zijn zwaarder uitgevoerd dan een non-xDrive.
Ongeveerd gewicht is de belangrijkste plek om gewichtsbesparing te doen.
het verbeterd ongeveer alles.
Remmen
Optrekken
sturen
demping
Griffin zegt
@Alexke: bij zware regen juist van de CC af want als de boel eenmaal gaat varen wil je niet weten wat die CC gaat doen…
Anyway, hier gaat het gaspedaal wel wat minder ver het tapijt in maar niet minder dan absoluut noodzakelijk. Wel houd ik wat meer afstand.
Alexke zegt
@Griffin: cc zal automatisch uitgeschakeld worden bij het minste wielslip.
Mijn oude e46 had eens versleten schokdempers achter.
Mijn cruisecontol sprong steeds uit wanneer ik over een uitzetstrook reed.
Geen AsC of dsc lichtje zelfs.
Gewoon een extreem kleine rotatie verschil en de boel kapte ermee.
Alexke zegt
@Griffin: ook za ASC of DSC lichtjes gas bijgeven op ijs,sneeuw en zefs bij aquaplanning. Dit om liftoff oversteer te vermijden.
bigfun zegt
@Alexke: ik heb dezelfde banden onder mijn m4 en snap totaal niet deconzin die je kletst!
Die banden zijn de allerbeste in de regen!!
Gewoon rijden zoals altijd niets aanpassen in gewone regen
Alexke zegt
@bigfun: ik zeg toch niet dat de banden slecht zijn ?
Ik neem gewoon het risico niet , en ik kan wel chill zijn in het verkeer.
Alexke zegt
@bigfun: en lees : HEVIGE REGEN 95-110km/h.
boomhauwer zegt
@Alexke: 255 onder een iveco! Zo!
viezefreddyw zegt
Ik pas mijn rijstijl aan de situatie aan. Als het verkeer en het weer het toe laat dat ik gewoon mijn eigen snelheid, zo’n 140 waar je 130 mag en dergelijke. Als het te druk is om dat te doen of het weer laat het niet toe ga ik me aanpassen. Anders niet.
bmw1m zegt
Ik ga dan met 80 op de linkerbaan plakken :)
Nope just kidding ik neem wat meer afstand en pas de snelheid aan.
v60germany zegt
Bij het volle bandenprofiel; nagenoeg niet.
Tenzij ik in Nederland rij. Waarvan 50% op de snelweg momenteel het formaat Aygo krantenpapier rondrijdt. Ik snap wel dat zulke mensen zachter gaan rijden, 155 bandbreedte is mijn inziens nog zelfs te smal voor de gemiddelde aanhangwagen.
Alexke zegt
@v60germany: nochtans zal een smallere band minder gevoelig zijn voor aquaplaning.
v60germany zegt
@Alexke: leg dat maar eens uit aan de Aygo rijder.
Die denkt juist het omgekeerde.
peugpower1000cc zegt
@Alexke: niet alle mensen die in een auto van het formaat aygo krantenpapier rijden over 1 kam scheren!;)
slippie101 zegt
@v60germany: je kunt beter dunne banden hebben dan brede banden…
slippie101 zegt
@slippie101: smalle*
v60germany zegt
@slippie101: je kunt beter banden hebben met de draaglast die bij je auto hoort.
En nee, dat is geen keuze, dat is een vast gegeven.
Tonnie zegt
@v60germany: je kunt beter banden hebben, dan geen banden.
Tonnie zegt
@v60germany: ik rijd dus ook vaak een aygo en pas m’n snelheid in de regen nooit aan eigenlijk. Ik neem meer afstand tot m’n voorligger en daar houd het wel op. Dat voelt voor mij vertrouwd en veilig genoeg. Je voelt in een aygo ook precies alles wat die auto doet en dat maakt hem juist makkelijker te rijden in de regen.
oranje123456789 zegt
Gas gas gas gas!
MrShifra zegt
@oranje123456789: https://www.youtube.com/watch?v=3jVc8coAUhc
oranje123456789 zegt
@MrShifra: jij hebt niet zo graag regen me dunkt, wat het meestal nog leuker maakt zijn kasseien, echt een aanrader
deora zegt
Het verschilt ook per weg. Je hebt op de A6 nog een stukje ouderwetse beton asfalt met behoorlijke sporen, daar ben ik altijd voorzichtig met een dikke bui. Maar op mooi nieuw zoab rijd ik weer een stuk sneller met regen.
lekbak zegt
@deora: op de a6 is daar een hele goede oplossing voor. Gewoon de rest voorbij rijden op de linker baan. Die sporen zijn gemaakt door vrachtwagen en zitten daar dus niet. Niet door vertellen hoor, straks werkt het niet meer.
sr20det zegt
Gewoon normaal, gewoon van de linkerbaan weg blijven en met 120 doorrijden, inhalen als het kan.
Maar ook niet als een een debiel in de ankers en 90 gaan tuffen..
moveyourmind zegt
Het enige dat ik met zware regen aanpas is het hendeltje van de ruitenwisser. Die gaat 1 stand omhoog bij heel zware regenval zelfs twee.
Meer is niet nodig, voldoende afstand houden doe ik altijd en ik heb altijd goede banden met ruim profiel onder de auto. Altijd Michelin, nu in de zomer Pilot Sports.
Zelfs met 245 breedte geen last van aquaplaning of merkbare verminderde grip. Dus gewoon lekker door rijden om en nabij de geldende maximumsnelheid
garp zegt
@moveyourmind: ik heb m’n ruiten een half jaar geleden gepoetst met een niet nader te noemen anti regen product. Dat standje extra ruitenwissers is niet meer nodig boven de 70kmh. Het waait er gewoon af. Topspul.
gregorius zegt
@garp: noem het eens; want ik zoek naar een goede versie van dat spul.
robert110 zegt
Eigenlijk bijna niet. Alleen bij grote plassen kijk ik even uit. En ik blijf uit de buurt bij bermen, bermen, nat weer en ik gaan niet goed samen.
Alexke zegt
@robert110: heb mij paar weken geleden laten vangen in mijn Defender 90 td4 , ik dacht eventjes door een grote plas te rijden , bleek het toch een gracht te zijn :(.
het water kwam vlotjes binnen aan de passagierskant. (snel de disco gaan halen)
granlusso zegt
Ik rij op normale snelheid verder, ik hou alleen wat meer afstand, maar dat vreet ik niet door te gaan remmen, dat doe ik niet. Eigenlijk vreemd dat zoveel mensen langzamer gaan rijden. Althans zo lijkt het. Het is niet zo dat je met 120km/h in de regen opeens levensgevaarlijk bezig bent. Een file in de regen lijkt me eerder gevaarlijker, vanwege het beperktere zicht voor het verkeer dat achter aansluit (of er bovenop klapt).
thowmas97 zegt
In m’n MX-5 NA zonder abs en dergelijke hou ik, ook al heeft het maar een kwartiertje geregend, twee keer zoveel afstand dan normaal. Ook even een bochtje vlug nemen laat ik maar zitten. In de drie weken dat ik in die MX-5 rij stond ik al een keer letterlijk achterstevoren na een enthousiaste bocht.
mischa94 zegt
@thowmas97: welke banden heb je?:p ik heb met mijn na’tje nooit echt last van regenval. Met nat weer moet ik hem nog steeds forceren om echt te gaan glijden
thowmas97 zegt
@mischa94: weet ik niet helemaal zeker. Van het merk Wanzl. Nou is het profiel van de achterbanden al lang niet meer wat het ooit was. Dat zal er ook wel mee te maken hebben ;)
moveyourmind zegt
@thowmas97: Bedoel je Wanli?
Die scoren, net als de meeste andere Chinese banden nogal slecht op nat wegdek, ook als er genoeg profiel op zit. Komt doordat de rubbercompund nogal hard is en daardoor op nat wegdek stukken minder grip heeft.
Bij vervanging zou ik toch voor de gevestigde bandenmerken gaan, en vooraf even goed op internet kijken en de prijzen bij aanbieders vergelijken, dat levert ook vaak al een leuke besparing op.
thowmas97 zegt
@moveyourmind: Excuses. Wanli inderdaad. Dit verklaart een hoop. Over een paar weken maar eens nieuwe banden gaan regelen
ej20g zegt
@moveyourmind: ik heb ook Wanli’s op de T-5R (zaten er al onder, dus ik rij ze op) maar ze plakken als een idioot in de regen en zijn behoorlijk goed in de regen. Ik moet er wel bij vertellen dat ze nog geen 2 jaar oud zijn en dat ik ruim 800 á 850 kilo in de neus heb in combinatie met een goede schroefset.
Zodra ze versleten zijn gaan er fatsoenlijke banden onder, waarschijnlijk semi-slicks aangezien de 850 dan toch geen daily meer is.
purepet9229 zegt
@thowmas97: Wanzl zijn winkelwagentjes ;-)
ater zegt
@thowmas97: same, in een e30 320i!
Jochempie zegt
@thowmas97: Toen ik m’n MX-5 net had, zaten er oude banden onder. Tijdens een flinke hoosbui stond ik bijna achterstevoren toen ik op de “snel”weg door Luik werd opgeduwd door een idioot in een bestelauto. Heb er nu Continental PremiumContact 5 banden onder liggen. Ik kan ze ten zeerste aanraden. Ze kleven aan de weg, ook wanneer het regent!
slippie101 zegt
Ik iriteer me juist aan mensen die zijn rijstijl aanpassen. Opeens is het voor velen moeilijk om normaal auto te rijden
bigfun zegt
@slippie101: helemaal mee eens
Er zijn er genoeg die reageren die blijkbaar aanpassen.
Ieder doet dat weer anders en zo krijg je een zooitje!!
De aanpassers moesten eens snappen dat het helemaal niet nodig is
Kan alleen met een rijtraining
Jochempie zegt
@slippie101: De enige aanpassing die nodig is, is meer afstand houden. En ja, als je meer afstand houdt, passen er minder auto’s op de weg, dus duurt het langer voordat er plaats voor je is (ergo: je rijdt langzamer). Tough shit.
opgooier zegt
Laatst al last van aquaplaning met 100km/u met behoorlijk nieuwe Michelin banden. Was wel even schrikken, pas de rijstijl altijd wel aan. Houd me dan wel aan de snelheid en houd wat meer afstand.
rickvanbuuren zegt
Max. snelheid omlaag, tractiecontrole uit en driften in de bochten :D (BMW)
bofkont zegt
@rickvanbuuren: beetje dit niveau zeg maar ;)
https://www.youtube.com/watch?v=B_x0-15dp5w
rickvanbuuren zegt
@bofkont: slechter nog..
ponnie zegt
In de regen ga ik gewoon niet rijden, ik kan me toch niet inhouden en dat eindigt doorgaans in de greppel.
bigfun zegt
@ponnie: juist thuisblijven
krauwbak zegt
Serieuze regen/plassen 2 handen aant stuur. Nog meer afstand en een cd van Vengaboys erin
allesmetturbo zegt
Meer afstand om de spray van de voorganger te mijden. Zelf meer handrem en gas erop :)
misterdrogba zegt
Ik ga niet echt trager rijden, of nerveus met mijn rem spelen. Genoeg afstand houden tegenover de voorligger en goede ruitenwissers hebben is vitaal volgens mijn eigen ervaring.
bofkont zegt
Ik ga gewoon niet rijden, wordt hij vies van.
atrak zegt
Wat braafjes allemaal, netjes aan de snelheid houden is er niet bij voor echte liefhebbers. Als ik me aan de snelheid zou houden kom ik nauwelijks boven de 2000RPM in mijn 340i.
Jochempie zegt
@atrak: Gelukkig kun je ook gewoon terugschakelen.
atrak zegt
@Jochempie: Of wat meer gasgeven. De reaguurders hier lijken wel allemaal die irritante trutjes die met 5kmh verschil inhalen of vlak voor je neus naar links gooien, zo irritant als je met een aardig gangetje aan komt.
Jochempie zegt
@atrak: Er is niets strafbaars aan inhalen met een snelheidsverschil van 5 km/u. Jij kan het irritant vinden, maar iemand anders vindt jouw rijgedrag weer irritant. “Lekker doorrijden” kan op CPZ, TTCA, Zolder, Spa, Nordschleife, noem maar op.
Net even de auto ervoor gooien als je eraan komt is natuurlijk niet fraai. Maar je hebt niet het recht ten alle tijden ongehinderd te rijden. Als iemand met 110 km/u iemand anders inhaalt waar je 120 km/u mag rijden, en jij komt eraan rijden met 135 op de teller, mag je lekker lossen. Er geldt het recht van de voorste, niet het recht van de snelste.
lekbak zegt
@Jochempie: tijdens inhalen hoor je ook je snelheid aan te passen. Gewoon optrekken naar wat de rest van het verkeer op de linker baan rijdt (als dat reëel is). Enig idee wat voor een gevaarlijke situaties het achter een langzame inhaler onstaan?
Je bent nu echt heel gevaarlijk aan het lullen, ondanks dat je volgens de wet wellicht gelijk hebt.
Jochempie zegt
@lekbak: Als ik 100 rijd en een vrachtwagen wil gaan inhalen, dan kijk ik of ik niemand hinder, trek ik op naar 110, wissel van baan, ga de vrachtwagen voorbij en ga weer naar rechts. Niemand op de weg die zo gedisciplineerd rechts houdt als ik. Al die sufkutten blijven op de middenbaan rijden. En omdat ik op de weg zo’n nette jongen ben, vind ik dat ik best wat mag zeggen over het 130+ treintje op de linkerbaan.
Ja, elke automobilist moet waar het kan rechts houden, zodat sneller verkeer er langs kan. Maar mocht je een keer willen inhalen, dan moet dat gewoon kunnen. Een gevaarlijke situatie ontstaat doordat een trage inhaler niet in z’n spiegels kijkt wanneer hij van baan gaat wisselen. Niet doordat hij al op de rijbaan rijdt. Elke toffe jongen die 130+ op de teller heeft staan moet z’n ogen strak op z’n voorligger hebben en inschatten wat het snelheidsverschil is.
atrak zegt
@Jochempie: Je Aygo gaat natuurlijk ook niet veel harder, kan jij ook niks aan doen. Je vindt de filmpjes van @Wouter vast verschrikkelijk aangezien hij regelmatig veel te hard rijdt op de openbare weg.
Jochempie zegt
@atrak: Kom maar met je commentaar, ik weet van wie het komt.
wpgt zegt
@Jochempie: niet alles wat asociaal is, is strafbaar.
Jochempie zegt
@wpgt: Impliceer je dat een vrachtwagen inhalen met 110 waar 120 of 130 is toegestaan, asociaal is? Dan heb je echt even een reality check nodig.
wpgt zegt
@Jochempie: ik imiceer dat je met achterop komend verkeer rekening kan houden en dat niet alles wat asociaal is is strafbaar is volgens de Nederlandse wet.
wpgt zegt
@Jochempie: ik impliceer dat je met achterop komend verkeer rekening kan houden en dat niet alles wat asociaal is is strafbaar is volgens de Nederlandse wet. Een achteruit kijk spiegel is er niet voor niets.
Jochempie zegt
@wpgt: Natuurlijk houd ik rekening met achteropkomend verkeer. Maar het moet van beide kanten komen (pun not intended). Achteropkomend verkeer moet ook rekening houden met de mogelijkheid van een iets tragere voorligger.
alibombali zegt
@Jochempie:
Ik durf hem nog wel stelliger te stellen.
Achteropkomend verkeer heeft er rekening mee te houden, zeker als je zelf te hard rijdt dien je er rekening mee te houden dat mensen die zich wel aan de regeltjes houden niet beseffen dat ik te hard rij.
M.a.w. als ik te hard rij moet ik niet gaan fitten op bestuurders die zich wel aan de snelheid houden, niemand verplicht mij om te hard te rijden en dan ben ik nog iemand die op tijd vertrekt i.p.v. haast heeft.
wpgt zegt
@alibombali: een beetje extra gas tijdens een inhaal actie kan echter een hoop gerem schelenschelen. Puur dat idee begrijpt een groot deel van de Nederlandse weggebruikers volgens mij niet.
alibombali zegt
@wpgt:
Dus omdat jij haast hebt/de regels niet voor jou gelden moet ik maar een snelheidsovertreding begaan?
Beetje de wereld op zijn kop.
wpgt zegt
@alibombali: nee, dat hoeft niet. Maar zat mensen rijden ook onder de aangegeven snelheid. Als een klein beetje extra gas iemand anders wat kan helpen is t toch gewoon sociaal om het te overwegen. Als achterop komend wat van t gas gaat en de inhaler wat gas bij geeft kan dit gewoon de doorstroom van het verkeer verbeteren. Een vergelijkbare situatie als je ziet dat iemand achter je wilt invoegen. Met een klein beetje gas maak je het gat groter en help je de ander. Of een baantje opschuiven als degene die jij aan het inhalen bent ook wilt gaan inhalen. Volgens mij komen dit soort dingen gewoon totaal niet op in het hoofd van veel bestuurders en zijn ze meer bezig met hoeveel likes hun laatste selfie heeft gekregen. Dat vind ik asociaal en egoïstisch, maar dat zal dan wel een van vele kronkels in mijn op zijn kop staande wereldbeeld zijn.
bigfun zegt
@alibombali: 110 linkerbaan waar je 130 mag vindt jij aan de regels houden?
bigfun zegt
@Jochempie: tuurlijk is dat associaal
Je stoort de hele linker baan en als je toch niet harder wil blijf rechts rijden
Maar weet je best
nicolasr zegt
@atrak: Nooit geweten dat die ouwe Volvo’s injectie hadden. En met die Variomatic maakten ze juist veel meer toeren. ;-)
bofkont zegt
@atrak: Ach wat stoer man.
oemplus zegt
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk door te rijden, niet te gek doen in de bochten, op de snelweg gewoon 120/130. Ik zie soms mensen met regen overdreven langzaam rijden (die zitten bang achter het stuur denk ik) en dat vindt ik eigenlijk nog gevaarlijker dan hard doorrijden. Probeer gewoon een normale snelheid aan te houden.
lincoln zegt
Iedereen rijdt altijd zo irritant met regen ..
En met droog weer ook ..
Behalve ik ..
thimochand zegt
Regenbanden onder de fiets.
aquila2003 zegt
Vol in de remmen zodat ik goed opval. ALarmlichten aan, slingeren en met groot licht knipperen.
Het is belangrijk je medeweggebruikers te informeren over dat het noodweer is.
audiisthebest zegt
Ik ben nog aan het lessen, ik heb pas een paar keer in de regen gereden. Ik minder geen snelheid als het regent, ik let wel wat beter op.
mrcabdrivert zegt
Waarom zou ik mijn rijstijl aanpassen bij een (normale) regenbui?
Jochempie zegt
Ik houd meer afstand omdat ik door de spray vaak weinig meer kan zien (een MX-5 zit nogal laag). Ook heb ik geen ABS dus is het ook verstandig meer afstand te houden (je moet je rempedaal heel anders moduleren). Het liefst heb ik geen auto voor me, en zal altijd de rustigste baan opzoeken. En ik doe m’n achterlichten aan. Niet m’n mistachterlicht, m’n achterlichten.
arjontje zegt
Iets meer afstand ivm spray. Tikje tegen de hendel van de ruitenwisser. En ter plaatse inschatten wat de beste snelheid is. Zo is de A15 hier(tussen Tiel en Bemmel) zwaar bagger en zal ik daar minder hard rijden dan op de A12. En anticiperen op het verkeer zodat ik niet hoef te remmen.
87sandyd zegt
Ik rij altijd de toegestaande snelheid. Als er regen is hou ik iets meer afstand en kijk nog een keer extra als ik inhaal, want de helft rijdt zonder licht in Nederland, wat bij zware regenval met veel spray echt belachelijk is.
ej20g zegt
Dat hangt helemaal af van het wegdek, hoeveel regen er valt en hoe druk het is. Ik pas mijn rijgedrag altijd wel aan als het echt regent, maar soms meer en soms wat minder. Als het op de A325 tussen Arnhem en Nijmegen rustig is en er valt een normale hoeveelheid regen dan rij ik zoals altijd gewoon de snelheidslimiet + 10 km/h ongeveer. Als het echter echt hard regent hou ik me aan de snelheid of ga in extreme gevallen zelfs een stukje onder de snelheidslimiet rijden, uiteraard op de rechter baan. Wel hou ik bij nagenoeg alle soorten regenval extra veel afstand.
Ik snap die idioten die bij zware regenval met de ruitenwissers op de snelste stand met 160 door blijven knallen niet.
KEV9 zegt
als ik BMW zou rijden gewoon overal 200 , maar met de regen van vanmiddag, in 15 minuten tijd toch nog 9mm, gewoon 100/110 op de snelweg.
joostdegrote zegt
Niet, ik ben toch verzekerd, er moet iemand toch die linkerbaan blijven schoonvegen?
Jochempie zegt
@joostdegrote: Dus als je achter op iemand anders klapt die daardoor blijvend letsel overhoudt, had die ander maar een veiligere auto moeten rijden?
eugene01 zegt
normale regenbui, iets meer afstand, verder ligt het aan de profieldiepte van het moment, op dit moment met 2 mm voor op een VW Golf met 140 Pk is het in de forse regenbuien wat listig. maar in m’n andere auto S4 met rondom 6 mm (zomer) geen probleem (en met de winterbanden er onder is het echt lachen in de winter) Kortom wees je bewust waarmee je rijdt en ken de kwaliteit van je banden, daar pas je je rijstijl op aan….
lekkaah zegt
@eugene01: mooi dat je toegeeft dat jij de oorzaak bent van files
Gewoon je zaken op orde en doorstromen… niet andere ophouden meje budgetbak+onderhoud
robmulders zegt
Dsc knop 5 seconden inhouden, koppeling in gas geven en bij 5500 rpm koppeling los en dan begint het feest! En om de zoveel tijd langs euro master een nieuw setje achterbanden ophalen?
dwersbongel zegt
Ik laat hem lekker staan als het regent, dan loop ik wel naar het werk.
Nee door de regen fietsen is mij niks ;p
mgmgb zegt
Sinds mijn voorruit eindelijk waterdicht is eigenlijk niet. Hooguit iets rustiger remmen en meer afstand houden zo zonder ABS.
Edge zegt
Het hangt vooral van de medeweggebruikers af. Meestal rijd ik gewoon door zoals ik ook rijd als het droog is, tenzij er echt extreem zware veel regen valt. Maar je kunt niet gewoon blijven doorkachelen als het verkeer om je heen stukken langzamer gaat rijden, dus meestal moet ik me gewoon aanpassen het volk dat wel op de rem gaat bij de eerste druppels op de voorruit. Ik rijd de meeste kilometers binnen de bebouwde kom, en inhaalmogelijkheden zijn er dan niet of nauwelijks en dan kun je vrij weinig.
bigfun zegt
@Edge: inderdaad
Etterende remmers
archiebald zegt
Niet heel erg eigenlijk. Koop altijd goede banden. Michelin of continental maar ook Uniroyal is koning. Zeker in de regen. Als het zicht ook erg slecht wordt hou ik daar wel rekening mee. Maar als er alleen water ligt doe ik niets anders. Goede auto, betere banden…. komt allemaal wel goed. De Uniroyals grippen in de regen zelfs beter als op droog!
dailydriver zegt
@archiebald: conti’s slijten als een malle. Na 20 a 25.000km zijn ze weg/op.
archiebald zegt
@dailydriver: eens. Eens. Uniroyal is niet veel beter trouwens. 30k en ze zijn op. Maar het kost ook niet zoveel. 50,-/stuk in mijn maat (205/55/16). Dus dan liever gewoon goed grip!
veenema007 zegt
Snelheid aanpassen en extra op de rest van de wereldburgers letten die niet weten wat ze aan het doen zijn. Verder de auto’s altijd uitgerust met zeer goede banden en auto’s uitgerust met esp, ABS etc.
bigfun zegt
Mensen die snelheid aanpassen in een normale regenbui cq remmen blijf aub thuis
Jullie veroorzaken DE files
reistje zegt
Dinsdag nacht toevallig een flink stuk gereden door zware regen. Het viel mij op dat ik wat harder reed dan de rest, terwijl dit normaal niet het geval is. De laatste 30km(?) ben ik zelfs niet ingehaald terwijl ik toch niet heel hard reed.
Bij lichte/normale regen doe ik niks speciaals. Is het wat zwaarder (lees spray, het zicht word slechter) vertraag ik tot een geschikte snelheid. Wat voor asfalt maakt natuurlijk een wereld van verschil.
banaan7 zegt
Dan laat ik me brengen met de auto.
Rick-dos zegt
Ik pas mijn rijstijl wel degelijk aan. In de stad ga ik bijvoorbeeld altijd wat rustiger rijden. Zo kan ik goed opletten waar de plassen liggen en waar voetgangers staan of lopen. Als ze dan beide in ideale positie zijn dan geef ik gas en rij vol door de plas heen. Voetgangers helemaal nat, maar een lol dat ik heb….
e1000bmw zegt
@Rick-dos: wist je dat daar officieel een boete voor geschreven kan worden…?
Niettemin blijft het leuk. Gnagnagna.
redbee5 zegt
Bij hevige regenval netjes met 100 op de rechterbaan en dan begint op de linkerbaan het grote remlicht tellen spel. Hoe vaak het maar net goed gaat is elke keer weer verbazingwekkend.
Jochempie zegt
@redbee5: Precies, die stress is toch voor niemand goed? Lekker rustig doortuffen wanneer het hoost, je komt toch wel thuis.
bmwtouring zegt
@Jochempie:
Inderdaad.
Regen = minder grip, minder zicht.
Snelheid aanpassen dus.
Niks moeilijks aan, ik wil vooral heel thuiskomen, ipv koste wat het kost mijn snelheid proberen aan te houden.
roaldr zegt
Net als in de mist dichter op me voorligger zodat ik m goed blijf zien!
Homer55 zegt
Als de weg verder leeg is en geen kinderen in de buurt spelen zet ik een dikke powerslide neer… Of wat donuts… Of een dikke burnout. Dat gaat met nat asfalt altijd lekker makkelijk.
ocda zegt
Ach de Saab heeft XWD dus gewoon Audi’s blijven pesten is extra leuk in de regen. Hey ik heb n Audi joh! Nee knurft je hebt FWD, Doei!
purepet9229 zegt
Regenpak aan en gaan!
sjeppie156 zegt
Driften
mrvporsche zegt
Na 2 pirouettes op de snelweg met 130 bij een maatje in de auto, rij ik een stuk voorzichtiger.
e1000bmw zegt
Ik rijd een wat oudere BMW, met regenbanden maatje 225. Wat denk je zelf…?
Jochempie zegt
@e1000bmw523i: Ik denk dat je rustig aan doet, met zo’n brede slof! Aquaplaning is a bitch!
e1000bmw zegt
@Jochempie: 225 breed? You kidding me? 225 is de minimale maat (op lichtmetaal dan). Gewoon gas.
Jochempie zegt
@e1000bmw523i: In de regen geldt hoe smaller hoe beter..
e1000bmw zegt
@Jochempie: True, maar je stelde dat 225 een dikke slof is. Dat is het dus – naar mijn maatstaven – verre van… ;)
Jochempie zegt
@e1000bmw523i: Ach, ik rijd op 185 breed, dus voor mij is dat een hele brede slof ;)
amnesia zegt
DTC uit
Sportstand aan
En flipperen maarrrr
peug206 zegt
Afhankelijk van de auto, banden, verkeer voor me, weg en natuurlijk de snelheidslimiet ;)
jerudo zegt
Sinds ik een rijvaardigheidscursus gedaan heb, eentje van Bmw maar dat doet niet ter zake, pas ik m’n rijstijl wel degelijk aan bij regen. Het is nu wel al 15 jaar geleden maar op zo’n cursus leer je echt wel het verschil in grip en leer je ook wat er zo allemaal met de auto kan gebeuren.
Trouwens, denk dat iedereen die ook met de motor rijdt wel het verschil in grip zal kennen bij nat wegdek.
Raar genoeg rijdt ik bij sneeuw sinds die cursus wel harder dan de meesten.
trambel zegt
Ik zal wel moeten, daar mijn 84 er BMW dan more tail happy wordt als een 911 van dat bouwjaar. en gewoon meer afstand houden op de snelweg, want pompend remmen is ook niet alles.
e1000bmw zegt
@trambel: E21 323i?
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: natuurlijk niet! In ’84 was de E30 al op de markt.
trambel zegt
@e1000bmw523i: Je zegt het zelf al.. Ik heb een e28 528 i .
bmwtouring zegt
@trambel: Sweet!
e1000bmw zegt
@trambel: Zo tail happy waren die toch niet?
trambel zegt
@e1000bmw523i: Nou met regen kwispelt zij Er vrolijk op los.. Gelukkig is het gaspedaal prima te doseren door de lange slag, beetje behoudende rijstijl is wel nodig, geen abs ook..
autoriteit zegt
Ik rij niet wezenlijk anders, maar pas mijn snelheid aan als ik denk dat het anders niet verantwoord is. Ik trap echter nooit als een idioot op de rem en durf ook echt wel door te rijden in de regen.
maikelschennink zegt
Heb een non-turbo 1900 diesel met 64 peekaas & een 0-100 tijd van 18 seconden, als ik serieus rustiger aan zou doen dan heb ik niet alleen het geluid, maar ook de snelheid van een tractor….
dinobreezy zegt
Snelheid alleen als ik niets meer kan zien. Ik hou iets meer afstand en rem iets rustiger.
neo1 zegt
Gas gaat er vanaf en de oma mode aan.
Al een keer aqua planing gehad doordat ik ff stoer door wou rijden in de regen. Resultaat was een 166 die voor èn achter de vangrail heeft geraakt. En hard ook
lekbak zegt
Onmogelijk om hier passend antwoord op te geven. Ik houdt altijd veel afstand, en verder anticipeer ik op de omstandigheden. Meer of minder drukte, spoorvorming of geen zoab, de auto waar ik in rij, etc etc. Ik pas mijn snelheid geregeld aan en de ene keer rij ik dan iets harder dan de rest, de andere keer rij ik op de rechter baan omdat ik dat hard zat vind voor die omstandigheden.
stephano zegt
Ik pas mijn rijgedrag eigenlijk te weinig aan. Ik zou me wat meer aan de snelheidslimiet moeten houden met regen, maar ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik dan nog altijd makkelijk 140 rij op de snelweg.
Heb wel een keer meegemaakt (toen ik nog niet zo lang mijn rijbewijs had), dat ik 100 km/h over de linkerbaan reed met regen en dat ineens een bestelbusje met naar schatting 70 km/h voor mij invoegde. Ik had hem niet geraakt, maar ik voelde de auto doorglijden terwijl ik remde.
TimD zegt
Zolang ik nog goed zicht heb en geen weerstand voel op de weg, op links en door… Mocht ik weerstand/aquaplaning constateren, even van het gas af en afremmen tot veilige snelheid … #quattro #onoverwinnelijk
alibombali zegt
@TimD:
Weer zo’n kneus die niet hoeft te anticiperen op de overige weggebruikers..
Die K….ren maar op want ik heb Quattro..
Misselijk egoïstisch mannetje..
TimD zegt
@alibombali: jochie toch…. Volgens mij vertel ik eerder in het “verhaal” dat ik mijzelf toch echt aanpas ? Doe toch normaal man, sukkel ..
bigfun zegt
@alibombali: onnodig remmen met honderden autos achter je is pas egoistisch!
Likers jullie zijn DE file veroorzakers
timmmehhhh zegt
Soms doe ik bij regen het dak dicht.. En op lege rotondes e.d. af en toe lekker die MX-5 de bocht in smijten.. Blijft leuk. Met ander verkeer erbij pas je je snelheid en afstand natuurlijk aan aan de omstandigheden.
flik2punt0 zegt
Best wel enorm want je zicht is veel minder en ik zou het mij nooit vergeven dat door dat ik te hard reed icm met slecht zicht een kindje plat rijdt, zelfde geld voor mobiel gebruik achter het stuur….
drinspe zegt
Als ik in Nederland rijd, dan pas ik mij aan de omstandigheden aan. Als ik in Belgie rijd, dan activeer ik mijn auto’s duikbootmodus en trek ik mijn snorkel en flippers aan..
Sir_Vmax zegt
Regen betekent sport modus op de Batavus!
vonklausenburg zegt
Er zijn twee kanten. Aan de ene kant pas ik mijn rijstijl aan als ik met andere mensen in de auto zit of als het druk is op de weg. Normaliter rijd ik rond de 150 km/u met Flitsmeister uiteraard als waakhond. Mocht het ineens hard regen laat ik rustig de snelheid zakken. Afhankelijk van intensiteit van de neerslag, wegdek, drukte en grip rijd ik alsnog tussen de 80 en 130 kilometer per uur. Mocht ik passagiers hebben pas ik mij daar ook op aan. Vaak zijn de passagiers angstiger omdat ze niet even goed de grip en het asfalt kunnen voelen.
Aanpassen moet je altijd, zeker heb heftige buien. Maar als ik alleen tussen Lelystad en Joure rijd en het plenst even? Dan houd ik snelheid en zal ik alleen wat beter en rustiger het stuur hanteren.
Waar ik voornamelijk op anticipeer in de regen zijn andere automobilisten trouwens. Mensen die hun mistlichten aanzetten, stapvoets rijden of juist als een malloot gas geven vermijd ik en geef ik zoveel mogelijk ruimte of om er langs te gaan of om er zelf langs te gaan.
O ja, sport modus uit en naar comfort modus en ESP en de hele mikmak aan. Je wil toch niet alleen op je stuurmanskusten vertrouwen. Mijn Benz rijdt gelukkig heel stabiel en stevig op de weg.
unknown234 zegt
Doet me denken aan die keer dat ik op een zomerse dag op de snelweg reed. Ik reed toen rond de 170-180 achter een porsche turbo (het was in de avond, dus rustig). Ineens vanuit het niets was er een hoosbui direct na het viaduct waar ik onderdoor reed. Ik zag de porsche voor mij spinnen en van de snelweg gaan (kwam netjes terecht in de berm, zachte landing). Toen ik op het zeiknatte gedeelte terecht kwam, greep ESP in en kon ik rustig door blijven rijden. Het merkwaardige was dat het na nog geen kilometer alweer droog was.
OT: in de regen rijd ik gewoon zoals altijd, tenzij het met bakken uit de hemel komt dan wil ik nog wel eens rustiger aan doen. Het is ook mede afhankelijk van de verkeerssituatie. Gewoon geen abrupte bewegingen maken scheelt al een hele hoop. In de bebouwde kom doe ik zeker rustiger aan i.v.m. overstekend wild. Fietsers die met hun hoofd naar beneden fietsen alsof ze hun lenzen aan het zoeken zijn, irritant.
wpgt zegt
Cruise control er af en stuur met twee handen beet pakken, indien woon werk.
bassx zegt
Hangt bij mij compleet van het wegdek af. Als je op het Duitse beton rijdt hou ik me graag aan de 120km/u omdat er staand water is maar als je het zeldzame ZOAB tegenkomt bij de oosterburen en het regent ga ik alsnog 200+ rijden. Wel heb ik een keer geklaagd (zo’n tien jaar terug) bij de BMW garage dat bij 180km/u mijn ruitenwissers niet goed functioneerde, toen vroeg de monteur hetzelfde aan mij.
toyotafortuner zegt
Aangepaste snelheid etc.
izimo zegt
Irritatiepunt nr1! Mensen gaan vol in de remmen op de linker baan! Ik blijf gewoon max snelheid rijden. Mensen moeten gewoon rechts aanhouden als ze bang zijn. Overdreven gedoe!
Daniel073 zegt
Snelheid goed aanpassen en grote plassen ontwijken want daar houden m’n semi-slicks niet van
edjehaze zegt
Snelheid aanpassen naar 70km/h bij al een klein regendrupje.
Omdat 267.813 andere @
bonzoo zegt
GANG IS ALLES REMMEN IS ANGST! En dooorrrrr
Bender zegt
Zelfde snelheid (tot zicht minder wordt van hevige regen) maar wel meer afstand. En dan heb je altijd van die helden die het gat vullen en mijn remweg laten verdwijnen… Ja dan langzaam beetje gas minder tot ik weer voldoende afstand heb.
1 keer met heftige regen een kop staart gehad. Gebeurt me niet nog een keer. Remweg is een stuk langer bij noodstop.
Bender zegt
Oh ja, ik zal ook nooit meer besparen op banden!
Michelins rondom, voor 225 achter 245.
reggie-boy_rood zegt
ESP uit
brankohyundai97 zegt
Ik sluit mezelf op in mijn kelder, waar ik autoblog filnpjes kijk en filmpjes van the clutch. Als de regen is gestopt ga ik weer op pad ;)
hacker zegt
Ik rij in principe ook niet wezenlijk anders als het regent ware het niet dat je dan gedwongen bent om anders te rijden omdat er veel mensen zijn die denken dat regen een synoniem is van ijzel.
Feit is ook dat veel mensen met spotgoedkope banden rijden waardoor ze wel moeten vertragen tot stapvoetse snelheden want anders belanden ze met zekerheid in de grasberm.
G-Ammo zegt
als het echt heel hard regent: rechts rijden… 90/100km/h en geen achterlijke capriolen uithalen zoals inhalen. Mijn auto ligt 5cm van de grond, dus… ook niet te gek gaan doen!
*inb4 stancef@g
baasbas zegt
Niet. Laat die kutregen zich maar aan mij aanpassen!
jongeh
G-Ammo zegt
@baasbas: zeetie
Onehp zegt
Tenzij er heel veel water op de weg staat, rij ik door als normaal. Vind ik leuker in de regen, moet je wat alerter zijn.
Heb ik tijd over buiten de pendeluren zoek ik graag een bochtig binnenwegje op, in de regen blijven alle mooiweerrijders, motorfietsen en zondagrijders thuis en heb ik de wegen quasi voor mezelf :)
dappers zegt
Ja, aanpassingen, maar niet zonder reden:
Ik reed in mijn ouwe corolla eigenlijk de hele zomer op semi slicks.
Indien het droog is heb je meer grip dan alles en iedereen en als het regent zit je vrij snel in een goeie glijpartij. Wat een pk of 100 ineens een stuk interessanter maakt.
Om hier zonder chaos vanaf te komen moet je dus wel je rijgedrag fors aanpassen op de snelweg. Meer afstand, verder vooruit kijken, niet boven de 110-120 rijden.
Wat ik echter vaker deed was gewoon van de snelweg af en binnendoor mijn kleine 100pk RWD’er scheef over de polderweggetjes glijden met erg lage snelheid.
Ik snap dat dit niet echt de ‘way to go’ is, maar het heeft me wel leren driften met een open diff en lage snelheden zonder schade of gevaar voor anderen.
https://pbs.twimg.com/media/BjK2O6dCAAI9iH6.jpg
cossiekiller zegt
Ik weet niet of mijn Tesla zijn rijstijl aanpast.
patje206 zegt
Regen? Dan halen we de hovercraft maar uit de garage
sracert zegt
Niet over de witte lijnen rijden in bochten! snelheid en afstand aanpassen bij hoosbuien. Helaas heb je ook mensen die bij zo’n hoosbui stil gaan staan op de snelweg en dan ook nog op de linkerstrook, echt meegemaakt ter hoogte van Purmerend/Zaandam, Gekkenwerk.
mintye zegt
Op de linkerbaan blijven plakken en met 140km/h op z’n cruise doorrijden.
dailydriver zegt
Eigenlijk pas ik de snelheid niet aan. Dat zijn we toch gewend? Is niks nieuws. Max toegestane snelheid blijven voeren.
RobTWo zegt
Vizier dicht tegen de nattigheid en linkerhand op de vangrail, zodat ik weet waar ik mij bevind. Zo jammer dat een motorhelm geen ruitenwissers heeft.