En we gaan door naar de commentsectie. Laten we zien wat de experts vinden hoe het nu verder moet met Max Verstappen?
Als donderslag bij heldere hemel kwam Honda vandaag met het nieuws dat ze eind 2021 stoppen als motorleverancier in de Formule 1. Voor ons was dit natuurlijk heet nieuws, maar bij Red Bull Racing waren ze ongetwijfeld al op de hoogte van dit feit.
Het is bijzonder vervelend nieuws voor Red Bull en Alpha Tauri, maar helemaal voor Max Verstappen die zo gebrand is op het binnenharken van een wereldkampioenschap. De Nederlander heeft altijd duidelijk gemaakt niet tweede, derde of vierde te willen worden. Echter, met deze nieuwe ontwikkelingen lijkt het onvermijdelijk dat Max ook de komende jaren geen wereldkampioen gaat worden.
Red Bull Racing en Alpha Tauri zullen zich de komende periode moeten focussen op de toekomst. Voorlopig lijkt Renault als motorleverancier het enige realistische scenario. Maar welke keuze geeft dit Max Verstappen? Afgelopen winter tekende de coureur een nieuw contract. Tot en met 2023 zit hij bij Red Bull Racing, tenzij er beroept wordt gedaan op één van de clausules in het contract. Dat betekent minimaal één seizoen rijden met een krachtbron die niet van Honda is.
Wat is de beste mogelijkheid voor Max Verstappen? Laat het weten in de comments!
Oh en het is niet voor het eerst dat ze slecht nieuws hebben voor de familie Verstappen vanuit Japan. Ook Jos zat ruim 20 jaar geleden al een keer aan de ‘receiving end’ van Honda’s motorsport-keuzes. Getuige de video hieronder.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Max kan niet anders dan zijn stinkende best doen. Er zal altijd vraag zijn naar uitmuntende coureurs en als coureur moet je geluk hebben dat je op het juiste moment in het juiste materiaal bij het juiste team mag rijden. En stel dat Lewis in ’21 overstapt naar de Formule E, wellicht dat we Max dan bij MB terug zullen zien… Koffiedik kijken.
ghini zegt
@F36GC: MB zal er dan niet meer zijn als team, alleen als motor leverancier.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ohja, inderdaad. Wellicht Max met een sterke MB motor in de rug dan.
dalmore zegt
@ghini: Als dat zo is zal het team worden verkocht en verder gaan onder een andere naam. Bij dat team instappen geeft hetzelfde resultaat
ghini zegt
@dalmore: behalve als Stroll het team koopt ;)
mashell zegt
Dat is wel erg stellig. Van alle teams heeft Mercedes eigenlijk de minste redenen er mee op te houden, zij hebben veel succes en dat relatief goedkoop.
okdoei zegt
@mashell: en dus het meeste te verliezen. Als zij door de nieuwe regels in 2022 in de middenmoot rijden, dan zullen hoge piefen niet blij zijn.
Stoppen op je hoogtepunt.
Schraal? Ja.
Maar ene ex wereldkampioen van Mercedes had ook van dat soort watjesgedrag.
Dusjoah. Niets nieuws.
mashell zegt
Stoppen op je hoogtepunt is bijzonder eervol. Rosberg is met zijn ene wereldtitel een grotere held dan Vettel die na vier wereldtitels maar blijft aanmodderen terwijl iedereen kan zien dat het hem echt niet meer lukt. Leuk voor de bankrekening maar sportief? Nee, niet echt.
Het is naïeve hoop van Verstappen fans dat Mercedes door reglementswijzigingen opeens in de middenmoot zal terechtkomen. Maar zij rijden niet vooraan omdat ze toevallig het langste lootje getrokken hebben, zij rijden vooraan omdat ze het beste zijn. Zo’n reglementswijziging is voor een team als Mercedes dan ook eerder een kans om de voorsprong nog verder uit te bouwen dan een risico.
okdoei zegt
@mashell: Eervol? Ik vond de actie van Rosberg eerder vrij laf. Misschien ook zwaar maar eervol wil ik het absoluut niet noemen. Maargoed, ieder zn mening.
Daarbij praat ik niet met een Verstappen pet op maar praat ik in algemene zin.
Mercedes kan simpelweg door de nieuwe regels niet zeker weten of zij net zo makkelijk titels achter elkaar plakken.
Dit is vaker gebeurd in het verleden, dus nee, dit is geen “naïve hoop van een Verstappen fan”. Gewoon iemand die de geschiedenis kent.
Richmond zegt
@okdoei: wat is er laf aan?
ghini zegt
@okdoei: Jij kijkt alleen naar dat ene jaar, hij heeft een heel leven daarvoor naar dat kampioenschap toe gewerkt. Je onderschat wat het mentaal met je doet als je dat bereikt waar je zo lang en hard voor hebt gewerkt.
harrie zegt
Volgend jaar alleen nog ff Schumachers record uit de boeken rijden met Hamilton en ze hebben niks meer te winnen, maar alles te verliezen.
S zegt
@F36GC: Porsche zou een goede optie zijn om in de F1 te stappen.
flutterby zegt
@serg: dat gaat hun moeder echt niet goedkeuren ;-)
wildbeest zegt
@F36GC: PORSCHE PORSCHE MIT DEM 6cylinder
ghini zegt
Hij blijft gewoon bij RB die MB als motor leverancier krijgen, want Ferrari en Renault gaat gewoon niet gebeuren. Overstappen doe je ook niet zomaar en al wil je dan moet er plek zijn of gemaakt worden. Hij blijft gewoon bij RB.
kevin1400 zegt
@ghini: ik zie het wel gebeuren dat Renault weer leverancier word..
HZW zegt
Ik moet eerst nog eens zien of Renault na 2021 nog doorgaat met F1, dat is volgens mijn ook nog geen zekerheid.
Volgend jaar stapt McLaren ook van de Renault motor af, en gaat gebruik maken van MB motoren.
RBR en AT terug naar Renault wordt ook wel een dingetje, met Het oog op het recentelijke verleden.
Verder is er ook nog de kans dat RedBull er ook mee stopt en alles verkoopt.
In dat geval kunnen de nieuwe Eigenaren wel bij Renault voor motoren aankloppen.
Richmond zegt
@HZW: ze gaan het niet omdopen naar alpine en Alonso voor 3 jaar aantrekken als ze niet willen blijven
Stefje zegt
@ghini: ik lees links en rechts dat mb al een maximum aantal klantenteams heeft. Hoe gaan ze dat omzeilen in jouw optiek? Wellicht dat de FIA ze kan helpen? Overigens gaf Renault recent aan open te staan voor een nieuwe samenwerking. Ben dus erg benieuwd.
harrie zegt
Williams dumpen.
Toto heeft wel aandelen van ze maar die vertrekt toch bij MB.
En ik denk dat ze liever een topteam van motoren voorzien dan die rode lantaarn dragers.
Richmond zegt
@stefje: dan moeten de andere teams daarmee instemmen
ghini zegt
@stefje: zo had ik het niet begrepen, renault moet motor leveren als RB er om vraagt maar ze mogen wel ook bij MB aankloppen?
roadster zegt
Hij kan altijd nog bij Fred Flintstone in de leer. Yabadabadoe, RedBull geeft je vleugels.
willeme zegt
Ik ben bang dat Formule 1 als sport het nog heel zwaar gaat krijgen. Mercedes trekt zich waarschijnlijk terug als fabrieksteam en Ineos neemt de boel dan over. Beetje alsof je nu bij FC Barcelona in gaat stappen om met Messi alles te winnen.
Renault is omgedoopt tot Alpine. Heel erg gaaf, maar Alpine verkoopt maar 1 auto en ik denk dat het daarbij zal blijven. Met ‘Alpine stopt met F1’ ontstaat er minder commotie wanneer Renault uitstapt. Ik ervaar het meer als een stap terug dan voorwaarts.
Formule 1 is marketing en F1 is wellicht binnenkort niet interessant genoeg meer om te gebruiken als marketing tool voor fabrikanten. Tegelijkertijd koot Lawrance Stroll al het talent weg om van Aston Martin een superteam te maken en mag Lance Stroll de tweede Canadese ‘onverdiende’ wereldkampioen kampioen ooit worden, ditmaal in een klasse waarnaar haast niemand meer kijkt.
Voor 2022 en 2023 zal Red Bull terug moeten naar Renault. Mercedes wil niet (en zal een keer over zijn top zijn) en Ferrari levert niet aan concurrenten (alhoewel dat ironisch geval dit jaar bijna wel het geval is).
Dus hopelijk zal een groot concern alsnog instappen en Verstappen strikken als coureur. Verder zie ik het eigenlijk heel erg somber in. Hopelijk zit ik er ver naast, uiteraard.
mc96 zegt
@willeme: ik denk dat je de komende tijd meer fabrikanten zult zien gaan vertrekken. Renault waarschijnlijk en wellicht Mercedes als fabrieksteam. De F1 heeft in het verleden echter ook tijden gekend dat 80% van het veld met een Ford Cosworth klantenmotor reed en je er wereldkampioen mee kon worden. Ik denk dat dat als er te weinig motorleveranciers overblijven uiteindelijk een soort klantenmotor zal worden ontwikkeld met een eenvoudiger “electrisch” gedeelte door een derde partij.
harrie zegt
Waarom wil Mercedes niet als ze toch enkel als motorleverancier actief blijven?
Edge zegt
@Willeme: Als Ineos inderdaad het Mercedes-team overneemt en de Duitsers enkel doorgaan als motorleverancier zou dat nog wel eens een zegen voor Red Bull zijn. De bezwaar van enkele Mercedes-bobo’s dat je een van je voornaamste concurrenten niet in het zadel wilt helpen valt dan namelijk weg. Of daar nou een Ineos op die bovenste trede van het ereschavot staat of een Red Bull maakt niet uit, de credits die ze krijgen zijn in beide gevallen slechts die van motorleverancier.
Het enige probleem is dat een motorleverancier maximaal vier teams tegelijk van motoren mag voorzien. Met Mercedes/Ineos, McLaren, Racing Point/Aston Martin en Williams heeft Mercedes die vier teams al onder haar hoede, waarbij de klantenteams alledrie tot eind 2025 getekend hebben. Er zal dan speciale dispensatie moeten worden verleend om een vijfde team van motoren te mogen voorzien, en dat zie ik dan weer niet gebeuren omdat McLaren, Aston Martin en Ferrari (die moeten ook hun oké geven) hun concurrent in het zadel helpen.
HB zegt
@willeme: F1 is inderdaad aflopende zaak. Geen enkele OEM zal nog grote bedragen investeren in verbrandingsmotoren. F-E heeft de toekomst, ook al heeft dat nog niet de aantrekkingskracht van F1. Het is spijtig voor Max, hij is te laat op de wereld gekomen. En daarnaast heeft hij nu ook nog de pech dat Honda zijn budgetten zal terugdraaien. Met een Honda motor wordt hij ook komend jaar geen kampioen. Als ik hem was zou ik alvast solliciteren in de F-E.
ghini zegt
@willeme: waarom wil MB niet?
Van Epschoten zegt
Naar Aston Martin, Alpine of McLaren. Mercedes komt waarschijnlijk in handen van Ineos dus zal ook weg zakken.
mashell zegt
Waarom? Of de miljoenen sponsorgeld nou van links of rechts komen? Het is het beste team bestaande uit de beste ingenieurs en het beschikt over de beste coureur.
HZW zegt
Er zal ook wel het nodige MB personeel vertrekken bij het F1 team als MB als fabriek team vertrekt.
Dan blijven er alleen wat MB motor specialisten als ondersteuning over.
mashell zegt
Waarom? Het zijn gescheiden bedrijven in verschillende landen. Daimler is vooral sponsor en niet zozeer leverancier van ingenieurs of techniek. De mensen die in de F1 werken die werken daar omdat ze in de F1 werken en ze stoppen er mee omdat het werk erg zwaar is maar niet omdat de hoofdsponsor veranderd.
bisazza zegt
Er is weinig keuze op het moment. Opvallend is dat het moddergooien tussen Red Bull en Renault al een tijdje over is. Die voeren natuurlijk al langer gesprekken met elkaar. Over een tijdje fietsen ze er gewoon weer een Renault motor in en wellicht volgend jaar al in de Alpha Tauri? Verliezer in deze is hoe dan ook Max. Weer 2 jaar R&D weg
mashell zegt
Hoezo 2 jaar R&D weg? Max heeft vorig jaar 3 keer gewonnen en dit jaar ook al een keer. De vraag is hoeveel steekt Honda er volgend jaar nog in? Maar Max kan met Honda gewoon F1 races winnen.
bisazza zegt
@mashell: om echt competitief te worden met Mercedes heb je wel een aantal jaar R&D nodig. Daarom is het jammer dat Honda ermee stopt. Mocht er een Renault of Merk X inkomen, die is niet vanaf dag 1 competitief met een Mercedes die blijft doorontwikkelen.
bisazza zegt
@bisazza: daarnaast is het doel toch wereldkampioen te worden? Niet 3 races in een jaar winnen.
mashell zegt
3 races per jaar winnen is al veel meer dan dat de meesten bereiken en wereldkampioen worden is een droom die maar voor zeer weinigen haalbaar is, zolang Hamilton meedoet bij Mercedes kun je zeggen voor niemand anders. Ook Max moet zo realistisch zijn dat meedoen en af en toe winnen belangrijker is dan kampioen worden. Bovendien wat zegt dat nou, je bent kampioen en een paar maand later begint er een nieuw kampioenschap. Vergankelijk als een bos rozen.
mashell zegt
Red Bull bewijst het tegendeel, nadat Honda eindelijk het lek boven had was Red Bull Honda in 2019 tegen alle verwachtingen in heel snel competitief.
snorrie zegt
Misschien kan Elon de motoren gaan leveren..
mashell zegt
Max moet gewoon zijn contract uitdienen en daarna zien wat hij wil. Met pensioen, overstappen naar een ander team (misschien is 2022 Hamilton wel klaar, Ferrari wel weer top) of andere raceklasse(FE, iets in Amerika?) Hij is nog jong en de wereld ligt aan zijn voeten.
guido93 zegt
2022 naar Mercedes of Aston Martin! In iedergeval een goeie motor!
Lekker Makkelijk zegt
F1 houdt binnen een jaar of wat op te bestaan vanwege die emissie bs. Dus dan wordt het overstappen op formule-e voor de liefhebbers.
harrie zegt
De FE is vooral een proeftuintje voor de toekomst van de F1.
De F1 naam zal behouden blijven als het summum van race sport. Markting technisch ook veel interessanter.
De FE zal dus verdwijnen/integreren in de F1.
flutterby zegt
@harrie: maar dan wel graag met een aandrijflijn van Tesla en Rimac naast die van Williams uit de FE. Geen gezeik over hoeveel er nog in de batterij mag zitten (een lege batterij geeft minder vermogen) en turbo vlakken.
De afweging tussen efficiency en drag wordt dan erg interessant. Al denk ik haast niet dat je ontkomt aan snelladen tijdens de race, eventueel allemaal tegelijk 5 minuten (zoals bij een rode vlag) en dat zijn ontwikkelingen waar wij normaal volk ook van kunnen profiteren.
paulvtec zegt
@Lekker Makkelijk: Haha nooit! Het zal de toekomst zijn maar dan ga ik wel naar handbal kijken of zo. Meer spanning en geluid ook ?.
flutterby zegt
@Lekker Makkelijk: ideaal, met een reclameblok van 30 minuten halvewege zodat iedereen vol kan laden..
tfsi zegt
LiL Hamilton eruit, en Max erin voor Ineos. Ik denk dat Redbull wel klaar is.
pindakoning zegt
Merken stappen liever in Formule E, waarom daar niet vol op inzetten en de koningsklasse van maken? Evt door fusering met F1. Ik zie niet echt in hoe F1 het de komende 5 á 10 jaar anders moet gaan redden
HZW zegt
F1 moet gewoon waterstof EV aandrijving in gaan voeren, dan komen de Fabrikanten vanzelf weer naar F1, voor ontwikkeling doeleinden.
vaakbenjetebang zegt
Ja, want autofabrikanten steken in crisistijd graag bakken met geld in een kansloos concept.
Van Epschoten zegt
@HZW: Gaat waarschijnlijk ook gebeuren. F1 was altijd interessant voor fabrikanten als ontwikkelings- en marketing platform. Dat is nu wel een stuk minder dan 20-30 jaar geleden.
okdoei zegt
Phoah wat een hoop negativiteit en doemdenkers.
Ga ff terug naar 2013, het jaar voordat Honda (weer) instapte.
Toen had je Ferrari en Mercedes als echt 100% fabrieksteam.
5 teamnamen waren ook echt autofabriekanten (Mercedes, McLaren, Ferrari, Caterham en Lotus).
Als motorleveranciers waren er: Ferrari, Mercedes en Renault.
Die 3 motorleveranciers blijven gewoon. Renault wordt omgedoopt tot Alpine maar is gewoon nog Renault.
Mercedes gaat misschien, met de nadruk op misschien, weg.
Dus heb je Ferrari, Alfa Romeo, Mercedes, Aston Martin, Alpine en McLaren. Oftewel 6 autofabrikanten die hun naam lenen aan een team. Als Mercedes daarvan wegvalt en een sponsornaam terug komt zijn het er nog steeds 5.
Daarnaast heb je altijd periodes gehad waarin 1 team domineerde. Niets nieuws. Alleen omdat er nu, sinds het Max tijdperk, veel nieuwe fans zijn is er meer paniek als de sport wat saai is.
Newsflash: dat was altijd al zo.
Deze sport verandert voortdurend dus de paniek slaat nergens op.
Wat Max betreft, gewoon bij RB blijven. Komt vast een motor in dat ding en vanaf 2022 zijn toch alle kaarten opnieuw geschud.
Kampioenschap komt er wel.
Edge zegt
Daarbij wordt voor zover nu bekend alleen het team omgedoopt naar Alpine, de motoren blijven Renault heten.
okdoei zegt
@Edge: Exact. Ga er vanuit dat alle werknemers van Renault grotendeels op dezelfde plek blijven. Alleen shirtjes hebben een ander logo (zelfde als Toro Rosso –> Alpha Tauri).
Alpine is onderdeel van Renault dus technisch gezien is Alpine het Renault fabrieksteam.
HZW zegt
Ja, Alpine neemt het F1 team over en huurt/least motoren van Renault.
HZW zegt
De automotive wereld is wel veranderd sinds 2013, zero emissie is het toverwoord voor de automotive toekomst.
heartofsteel zegt
misschien een cummins diesel er in gooien?
alino zegt
Bij Red Bull blijven of misschien fabrieksteam van Renault. Zij hebben dit seizoen toch aardig wat stappen voorwaarts gezet. Als Alonso niet te veel onrust veroorzaakt de komende seizoenen, kan het misschien eindelijk aansluiting vinden bij de top.
Mogelijks ook McLaren. Terug teamgenoot met Ricciardo en een Mercedesmotor achterin. Norris is wel een leuk figuur, maar ik denk als Mclaren de mogelijkheid heeft om Verstappen te strikken, ze niet zullen twijfelen.
Ferrari is mijn inziens geen optie. Niet alleen heeft Max daar wel eigenhandig enkele bruggen verbrand, wat na een paar jaar misschien wel vergeten en vergeven kan zijn, maar Ferrari zit met Leclerc, Sainz ,nog verder Schumacher en andere juniors wel vol voor de komende jaren.
Mercedes (of Ineos) zal tegen dan ook wel een of 2 zitjes vrij hebben. Hamilton gaat ooit wel eens met pensioen en hebben ze eindelijk wingman Bottas 100.0 niet meer nodig. Maar dan zit je wel me het risico dat je tekent bij een team dat net over zijn top is. Zulke dominantie kan geen 10 jaar duren (hopelijk)
vacano zegt
Renault was ooit 10 jaar op rij kampioen en toen besliste ze om te stoppen.
sizedoesmatter zegt
Zou Toyota zin hebben in F1? In Le Mans deden ze het ‘ niet slecht’ ?
pignon zegt
Het is misschien niet leuk maar de toekomstige kampioen is ook kampioen van het verleden. Het is nog lang niet gedaan met de ICE, maar toekomst ligt bij elektrificatie. Dus als het gaat om besteden van marketingbudget, zullen de kapitaalkrachtige merkfabrikanten altijd toekomst willen kopen. Hun enige zorg hier is hoe de aandacht te verleggen van F1 naar F E. Personen (coureurs) zijn dan ondergeschikt. Ze volgen wel. Met tegenzin of niet.
indy zegt
Aflopende zaak , F1 is dood.
In ieder geval in de huidige vorm.
mark997gt3 zegt
@indy: de F1 is te waardevol om dood te gaan. Niemand slacht een cash cow. Er moet en er zal verandering zijn. Maar zolang heel veel mensen hun zakken kunnen vullen zal de F1 overleven!
stuko zegt
@mark997gt3: als het zo’n cashcow is dan was Honda vast niet gestopt.. ondanks dat ik het niet hoop, denk ik dat de f1 op zijn retour is. Zelfs de wereldkampioen all over jammert over uitstoot..
mark997gt3 zegt
@stuko: het is een cash cow. De opbrengsten zijn gigantisch. Alleen de fabrikanten en de circuits betalen erg veel geld. Maar iedereen die in F1 werkt verdiend een dikke boterham. Met budgetcap is het ook voor de fabrikant mogelijk om er een winstgevend model van te maken.
deepep zegt
Red bull moet even bij Porsche aankloppen, zij hebben een leuk blokje op de plank liggen wat ze net hebben ontwikkeld voor de F1…
Zou een leuke titanenstrijd zijn Merc v.s. Porsche.
MaartenD zegt
Formule E ;)
Dutchdriftking zegt
Tja, overstappen naar Formule E, en hopen dat die sport straks net zo groot is als F1? Zolang Lewis bij Mercedes zit willen die Max echt niet hebben. Idem voor Ferrari. En voor een team met klanten motor kiezen betekend altijd achter de top teams aanrijden….
michelschouten zegt
Hoor net dat Porsche wss de nieuwe leverancier gaat worden
brera22 zegt
De Formule gaat eraan,zie het somberin en denk dat FE de toekomst word…
Je ziet het steeds meer dat de grote fabrikanten in de FE in stappen…
De F1 is erg saai geworden de laatste jaren tis een Mercedes en Hamilton show geworden en nu Honda zich terug trekt en Renault het geld er niet meer voor over heeft aangezien we allemaal binnen 15 jr electrisch gaan rijden is de F1 ten dode opgeschreven,,
Helaas pinda kaas,overal komt een eind aan /..
De Formule E is de toekomst en neemt het stokje gewoon over straks..
deSjonnies zegt
Even buiten de haven van Monaco een mooie frituur neerzetten en daar aan de Middellandse zee heerlijk frites met Belgische mayonaise en frikandellen gaan verkopen. Kan Jos de bestellingen rondrijden op een scooter en ruzie maken met iedereen over wisselgeld enzo. Jumbo kan de producten leveren en zo is iedereen gelukkig.
Zeker alle miljonairs die eigenlijk diep in hun hart snakken naar zo’n lekkere vette hap !
Immers, altijd kreeft gaat ook vervelen
Ik heb al een naam : de Pitsstop !
ds3thp zegt
Met de aanstaande nieuwe motor regelgeving in 2022 denk in dat een Porsche of Toyota in gaat stappen met hun LMP1 ervaring! En zo niet, dan zal Renault verplicht worden om motoren te gaan leveren daar zij nu het minst aantal teams voorzien van een motor.
ds3thp zegt
@ds3thp: oh, en Max, die blijft “gewoon” bij RB. Tenzij er een grote ommezwaai komt, of een nieuw team zal toetreden, want geen enkel ander team heeft of de juiste auto, of ruimte voor een nieuwe eerste rijder.
p993 zegt
@ds3thp: maar zouden die echt nog zoveel geld in verbrandingsmotoren gaan steken? Ik geloof er niks van! Sterfhuis, de f1 op benzine….fe moet worden gekocht en geintegreerd…of iets met zon of met H2…zonder relevantie verlies je het appeal en daarmee de budgetten? het verbrandingstijdperk loopt op zijn einde, hoe jammer dat ook is!
Groninger zegt
F1 kapt er binnenkort mee en Formula E wordt het nieuwe F1.
vacano zegt
Er zijn enkele taxibedrijven die een chauffeur zoeken en bij AH of mmmmmm Mora kan hij ook altijd terecht.
Wachten tot Hamilton op pensioen gaat is ook niet erg sportief.
mustang750supersnake zegt
ze hebben de f1 gewoon belachelijk en onnodig ingewikkeld en duur gemaakt waardoor er niet meer leveranciers en merken instappen…..zolang dat noet veranderd hou de dalijk alleen ferrari,mercedes en alpine over…waarvan ik verwacht dat alpine ook niet lang duurt..de rest houdt t ook allemaal niet vol zo……