Wellicht dat minister Melanie Schultz het raadsel op kan lossen?
Dat het momenteel, te vaak, onduidelijk is hoe hard je mag rijden op Nederlandse snelwegen is algemeen bekend, maar deze situatie op de A9 richting Alkmaar spant wat ons betreft de kroon. Een lezer kwam deze situatie tegen ter hoogte van hectometerpaaltje 66.2 en was zo vriendelijk om ons deze foto te sturen.
Afgelopen woensdag mocht minister Melanie Schultz in de Tweede Kamer uitleggen hoe ze van plan is om de onduidelijkheid rondom de maximumsnelheid op te lossen. Het is immers vaak volstrekt onduidelijk of je ergens nou 100, 120 of 130 km/u mag rijden.
Het beste antwoord waar Melanie mee op de proppen kon komen was dat er iets “slims” verzonnen zou moeten worden zonder dat er al te veel borden bij zouden komen. Sowieso gaat ze, samen met haar ambtenaren, eerst een halfjaar nadenken over een mogelijke oplossing.
Feit blijft dat het momenteel gewoon een zooitje is. Trek gewoon één lijn en kap met al die verschillende snelheden. Wat mij betreft zetten we alles weer terug op 120, want dat zou al een hoop onduidelijkheid schelen.
Als iemand nog een oplossing heeft voor Melanie dan kan horen we dat graag in de comments.
gop1 zegt
100 + 130 = 230, of werkt het niet zo?
ianlohn zegt
@gop1: held
2800cc zegt
@gop1: denk dan eerder (100+130)/2=115?
Wesley zegt
Heel simpel, linkerstrook mag je 100, rechterstrook mag je 130. Logisch toch! Dat wordt dikke pret voor oom agent. Kan ie snelheid controleren voor de linkerstrook die lekker 130 doorkaggelen en de rechterstrook allemaal beboeten voor rechts inhalen. Rrrrrrrrrrringkassaaaaaaa
pleiades zegt
Alles naar de 130!
dinobreezy zegt
Ik rij hier bijna elke dag en dat is geen zeldzaam beeld, het gebeurd vrij vaak dat 1 van de borden niet om schakeld.
Op het moment van deze foto mag je er 130 omdat de spitsstrook gesloten is.
maar dit is wel een behoorlijk kansloze situatie
lohran zegt
@dinobreezy: Officeel mag dat dus niet. De laagst aangegeven snelheid geldt helaas. Althans, dat is wat ik heb geleerd ;)
mashell zegt
@lohran: Hmm. Ik heb juist, vroeger in de vorige eeuw, geleerd dat het rechter bord geldt. Alleen de borden rechts van de weg zijn geldig, die aan de linkerkant zijn extraatjes.
lohran zegt
@mashell: Zo, lekker op tijd :P Maar dan weet ik het ook niet meer, gewoon 130 knallen dus :P
mevipp zegt
Zet de maximumsnelheid overal op 130, dag en nacht. Dat is een stuk duidelijker dan op sommige stukken 80, 100 of 120!
reggie-boy_rood zegt
Klopt . Had het ook gezien en had de snelste snelheid aangehouden natuurlijk :p
reggie-boy_rood zegt
Die gewoon 120 rechts 130 links
TheKeymaker zegt
Gewoon 130! Bij een controle voor alle zekerheid maar effe afzakken naar 100.
xenonlampje zegt
In dit geval geld altijd de LAAGSTE snelheid.
Orichy zegt
@xenonlampje: Nope, Officieel geldt hier dat je rechts 130 mag en links 100, de officiële lezing van weg en borden.
Maar als aannemelijkheid en door het ontbreken van de onderborden, mag je op beide stroken 130.
Orichy zegt
Maximale snelheid naar 130 overal en altijd, met als toevoeging de adviessnelheid van 115km/u, omdat die over het algemeen de beste doorstroming geeft.
UItzonderingen op de maximale snelheid zijn natuurlijk, wegwerkzaamheden en eventueel slechtwegdek, bij slecht weer.
Automobilisten dienen wel zelf beter te anticiperen, want dat is het grootste probleem en de oorzaak van vertragingen.
Orichy zegt
@Orichy: Nog wat aanvullingen op de maximale snelheden:
– woonkernen 30km/u.
– overige wegen stedelijk gebied 50.
– buitenwegen zonder afzondelijke fietspaden 60.
– buitenwegen met afzondelijke fietspaden 80.
– autowegen 100.
– snelwegen 130.
HZW zegt
Hoe kan je nu een half jaar nodig hebben om een oplossing te bedenken.
Hoe moeilijk is het om in één week tijd alle onnodige borden te verwijderen om meer duidelijkheid te scheppen.
Gewoon overal 130 en bv om ring wegen 100.
metal zegt
@HZW: Er moeten natuurlijk eerst overal onnodige onderzoeken gedaan worden.
toyotafortuner zegt
Gewoon 1 max snelheid per omgeving ofzo:
In de stad: 30
Wegen als de Amstelveense Beneluxbaan: 70
N-wegen: 80
Snelwegen: 130.
En dat alles gewoon altijd! Of het nou maandag, 15:00 uur, een even dag, 15 graden is of de maan vol te zien is. Alleen verlagen bij slecht weer, baustelle of iets dergelijks gevaarlijks.
beiersmeisje zegt
Door al het goed let iedereen er wel beter op. Misschien was dat de bedoeling, …..
SimonMc zegt
En jullie lachen met België?
666jay zegt
@SimonMc: meestal lachen we OM België ;)
jlm83 zegt
@SimonMc: Nou ja wel lachen OM Belgie. telefoonlijnen boven de grond, niet afgeschermde fietspaden langs 100 km wegen, belabberde wegen met kraters waar de maan trots op is, autocultuur waarin de kleinste diesel met de dikste velgen wordt besteld, lijkt me voor nu weer even genoeg lachvoer.
BloodSeaker zegt
@jlm83: ben je nu Nederland aant opnoemen? Snelwegen zijn in Nederland nog steeds stuk beter (al wordt het hier ook beter en beter)
Maar op de lokale wegen bij jullie is het ook huilen met de pet op :/
ej20g zegt
@BloodSeaker: hier in de omgeving van Nijmegen valt het wel mee, op de uiterst trieste staat van het wegdek op de Waalbrug na. Maar je hebt ergens ook wel gelijk, in de korte tijd dat ik mijn rijbewijs heb heb ik al op geasfalteerde wegen gereden die slechter waren dan de gemiddelde landbouwweg.
fit4fun zegt
Gewoon net als voor alle EU regeltjes diarree alle snelwegen op 120 zetten. Dan rijden mensen in de praktijk altijd ietsje sneller, dus rond de 125 oid
ukbob zegt
T zelfde gebeurt ook vaak op de spits-stroken hier in het Zuiden op de A2..
rob68 zegt
Als je een foto maakt moet je volgens mij stil gaan staan.
robbie zegt
@rob68: waarom? En wie zegt dat de bestuurder deze foto gemaakt heeft?
rob68 zegt
@robbie: Ik ga er bij mijn stelling vanuit dat de bestuurder de foto gemaakt heeft natuurlijk.
glennie zegt
Ze moeten het net zoals in duitsland gaan doen! Normaal gesprokeb geen limiet tenzij anders aangegeven. Schept geen verwarring of je nou 100, 120 of 130 mag rijden. En het voordeel is ook nog eens dat je dan eindelijk een beetje gas kan geven in NL
mashell zegt
@glennie: als we op het Nederlandse wegen de Duitse regels omtrent vaststellen snelheidslimitieten zouden toepassen dan zou het overal 100 of 120 worden, want teveel verkeersaanbod om sneller te kunnen.
grandmasterb zegt
@mashell: Onzin, in Duitsland stikt het ook vaak van de files, wegonderbrekingen en vrachtwagens, waardoor je buiten het weekend ook zelden op topsnelheid kan rijden (tenzij je er een heel kleine motor in hebt).
imaginenl zegt
Duidelijkheid is:
Autosnelweg is 130
Tenzij matrixborden anders aangeven.
Hoe moeilijk kunnen we het maken….
rob5nismo zegt
130overal en altijd op snelwegen dan
Jantje_555 zegt
links 100, en rechts waar toch meestal niemand precies wil rijden kan men 130
nibor zegt
130. Is een tweebaanssnelweg en daar heb je in principe maar een bord. 100 is voor de links liggende weg.
mashell zegt
@RRenault: dat klopt. Het rechterbord is geldig, want snelheden worden aan de rechterkant aangegeven. Het linkerbord is er slechts ter ondersteuning.
nibor zegt
Ow, en het is geen zooitje. Als je de borden niet begrijpt moet je misschien ook maar geen auto bedienen.
TDI-goeroe zegt
er is één heel goedkope en simpele oplossing: alle borden weg, alle rijstroken altijd open: V-max = 130, klaar. Sjnap je?
Lennart95vdk zegt
Als de spitsstrook open is 100, is hij dicht dan 130
azenomei zegt
Pleur gewoon continue de matrixborden aan met de snelheid.
mashell zegt
De grote vraag is natuurlijk waarom zijn beide borden toch zover uit het gezichtsveld op die veel te hoge palen geplaatst? Ik kan daar geen andere reden voor bedenken dat rijkswaterstaat die plaatst omdat ze moeten maar liever niet heeft dat je ze serieus neemt.
bmwe46csl zegt
Simpel toch, je pakt de vierkantswortel van 130, die vermenigvuldig je bij de vierkantsverhouding van 100, die doe je bij elkaar en dan delen door 1.8, wat je dan krijgt is: pure onduidelijkheid.
nick1407 zegt
Ik heb altijd geleerd,dat je enkel de,borden die rechts van je als rechtsgeldig mag beschouwen. Net zo met verkeerslichten…
jolig zegt
Ik snap ook nooit waarom die borden zo hoog moeten staan terwijl gewone verkeersborden wel gewoon laag worden neergezet. Als het druk is zie je die hoge borden heel makkelijk over het hoofd.
winterjunior zegt
Overal 130 en al die administratief medewerkers( flitsers) ontslaan! K*t overheid! Alleen maar de bevolking aan het uitbuiten!
roderik zegt
Het bord dat zowel links als rechts staat, betekent dat er vanaf dat bord een nieuwe maximumsnelheid geldt. Dus als het linker bord iets verder weg staat, dan mag daarna 100 worden gereden en als het rechter bord iets verder weg staat, dan mag daarna 130 worden gereden, maar tussen de borden maar 100.
JaxDryke zegt
Ik heb wel een oplossing:
Stuur Melanie de laan uit en laat iemand met gezond verstand dit bewust opgezette plan om de staatskas te spekken van tafel vegen.
Geldt overigens ook voor een groot deel van de regering !
C6_R zegt
Hier is helemaal niets onduidelijks aan hoor, is allemaal perceptie!