Heb jij al kilometers gemaakt met de nieuwe situatie?
Vandaag is het een week geleden dat de 100 km/u-maatregel werd ingevoerd. Overdag mag je uitsluitend 100 km/u rijden op de Nederlandse snelwegen. Op diverse snelwegen mag je nog wel vòòr 06:00 en na 19:00 harder rijden.
Het is heel persoonlijk of dit effect heeft op je autorit. Misschien ben je een rustige rijder en doet het je niks. Maar het kan ook zo zijn dat jouw favoriete traject opeens een verschrikking is. Met name van 130 km/u naar 100 km/u is even wennen.
Je hebt nu een week de tijd gehad om aan de nieuwe situatie te wennen. En, hoe bevalt het? Misschien ben je er de afgelopen week amper op uit getrokken. Door het coronavirus werken veel mensen vanuit huis. Als je onderweg was, dan was de verleiding juist groter om harder te rijden. Er zijn nog nauwelijks files. Lege wegen in combinatie met mooi weer daagt uit om nét even wat harder te gaan rijden.
De snelheidsverlaging werd ingevoerd om de uitstoot van stikstof te verlagen. Het is niet duidelijk of de overheid ooit weer teruggaat op het oude beleid. Laat weten in de comments hoe 100 km/u bevalt!
Foto: Bugatti Chiron op de Nederlandse snelweg. Via @mitta86
thomaz zegt
120km/u (zodat ik overige verkeer wel inhaal) op de adaptieve cruise control met Flitsmeister aan en het bevalt me eigenlijk best goed, is wel iets relaxter dan voorheen.
Tonnie zegt
@thomaz: same, dit wil wel. Maar nu is het sowieso quarainteed rustig op de weg natuurlijk. Vind het alleen een beetje zonde in het noorden. Autodichtheid is lager, waardoor de lucht sowieso schoner was en daarnaast zijn de te overbruggen afstanden groter. Daar zouden ze best een uitzondering in mogen maken.
ericd zegt
Tis net zoals met de benzine (is ie goedkoop, mag je opa en oma niet bezoeken). Heb je eindelijk de ruimte (vanwege de leegheid van de snelwegen)… dan mag je niet snel.
arhanso zegt
Ik ben voor electrisch rijden. Ik heb geen EC. Zou EC’s flink hard(er) mogen rijden dan kan ik mijn wederhelft wel overtuigen. En eigenlijk denk ik dat alles tot aan de Randstad wel 160km – 170km met kunnen. Met dit idee wordt in een keer de elektrische auto erg populair….
kjeld012 zegt
Ik ervaar het precies hetzelfde. Zolang je wat harder rijdt dan het overige verkeer, in combinatie met Flitsmeister en een oplettend oog voor de blauwpetten, bevalt het prima!
plastichero zegt
@thomaz: klopt, maar het wordt irritant wanneer het straks eventueel weer drukker gaat worden.
fjcontigt zegt
@thomaz: ja, ik vind het zelf ook wel prima. Ik rijd in een Bentley Continental GT, die is razendsnel, maar eigenlijk rijdt deze auto veel lekkerder in z’n “relaxmodus”, dus zo rond 100 tot 120 km per uur?
str8six zegt
Niets van gemerkt. Heb vd week maar even een Flitsmeister one besteld. Kan ik gewoon normale snelheid blijven rijden.
Ben zegt
Daar heb je weinig aan als ze achter je rijden in een onopvallende auto. Maar succes, het zal vast vaak goed gaan :)
jaapiyo zegt
Vorige week een flink stukkie gereden. Na alle berichten in de media had ik me voorbereid op een gezellig feestje van burgerlijke ongehoorzaamheid. Niet op het gebied van Corona negeren uiteraard, maar wel wat betreft die achterlijke nieuwe snelheidslimiet. Maar wat denk je? Iedereen rijdt gewoon ‘100’. Murw geslagen door de torenhoge boetes waarschijnlijk. Misschien moeten ze harder straffen toch ook maar eens proberen bij echte misdaad dus.
Alleen twee usual suspects dachten dat ze op de ‘Ring waren: een zakenman in een nieuwe Q7 en twee petten (letterlijk) in een E46. Dat is dan toch nog een klein beetje geruststellend in deze onzekere tijden.
denx zegt
@jaapiyo: iedereen rijdt inderdaad 100 en dat is natuurlijk niet voor niets. Begrijp me niet verkeerd; ik hou ook van doorrijden, maar het maakt niks uit, qua tijdwinst, of je nu 100 of 120 km/u rijdt. Het levert wel een aantal positieve resultaten op. Ik vraag me dus af of mensen inderdaad zijn murw geslagen.
rikus zegt
@denx: ik ervaar wel degelijk een verschil in reistijd. Niet zozeer door de snelheidsverlaging, maar vooral hoe het verkeer daar mee omgaat.
Turbo S zegt
@rikus: reistijd is inderdaad iets langer maar dat maakt me op dit moment niet uit. Kom ik wat later op het werk, maar doordat er door het coronavirus bijna geen werk meer is maakt dat ook weer helemaal niks uit.
banderas zegt
Het gaat mij ook totaal niet om tijdswinst (dat is mooi meegenomen), maar om de rijervaring. Als ik harder rij dan de rest, hoef ik minder te remmen (iedereen kent wel dat je achter een vrachtwagen komt te zitten en je kan er niet meer tussen) en ben ik sowieso scherper. Het is ook tevens gewoon een gevoel van tijdswinst, ook al is het maar minimaal.
–
Dat iedereen nu keurig 100 rijdt is op zich fijn, behalve als deze mensen elkaar gaan inhalen. Duurt toch allemaal net wat te lang.
lekbak zegt
@denx: het is een keiharde leugen dat het geen tijdswinst oplevert.
Zelfs als het maar 5 minuten per rit is, met 230 werkdagen is dat 2300 minuten per jaar. Dat is een hele werkweek!
Voor mezelf betekende het de eerste keer dat ik de weg op ging met 100 dat ik de kinderen niet op bed heb kunnen brengen na 14 dagen weg te zijn geweest. Die 300km snelweg met 130 ipv 100 afleggen scheelt aanzienlijk.
denx zegt
@lekbak: over langere afstanden, zal er ongetwijfeld iets van een tijdwinst zijn. Dit is echter marginaal. Echter rijdt de gemiddelde forens kortere stukken…. en met de hedendaagse Nederlandse verkeersdrukte is de tijdwinst vrijwel te verwaarlozen. Simpel rekensommetje wat al door menig instantie is berekend. En uiteraard zal er een uitzondering gezien persoonlijke omstandigheden ….
dutchneon zegt
precies, scheelt echt tijd, iedereen die dat ontkend heeft woont blijkbaar op fietsafstand en hoort niet in de auto! ik heb ook 3 keer in de week een stuk van 110km enkele reis.
Scheelt me zo’n 20min per keer. dat is iedere 2 maanden een extra werkdag aan reistijd. Oja en dat is eigen tijd… ik ben consultant.
Heb dus letterlijk 6 vakantiedagen per jaar minder!
truckerluke zegt
Als je per uur betaald word, is dat toch mooi meegenomen?
Ik snap daarom veel beroepschauffeurs ook niet!
dutchneon zegt
het levert niets op?? ga dan aub achter de vrachtwagens rijden dat scheelt mij wel een boel vertraging op links!
Ik ga voor de files sochtend en na de drukte savonds de weg op, dan ben ik toch echt 30% sneller met 130.
sterker nog ik rijd meestal dan op het tellertje 150 dus zo’n 140 echte kilometers. dat kan ik nu beter maar niet meer doen
wceend zegt
zijn weinig mensen met haast nu
wif1 zegt
@jaapiyo: Juist de reden waarom deze verlaging ingevoerd is, doet mij ertoe aanzetten toch 130 te gaan rijden. Het is namelijk een onzin verhaal om 100 te gaan rijden vanwege de stikstof omdat het effect zo ontzettend minimaal is, gewoon lachwekkend. Neem maatregelen richting de fabrieken, scheep- en luchtvaart, daar valt namelijk echt wat te winnen.
Hubert zegt
@wif1
Wauw. Stoer.
wif1 zegt
@Hubert: En welke woordjes heb jij vandaag nog meer geleerd van mama…?
Hubert zegt
@wif1
Ook nog sukkel geleerd vandaag.
En ze had het niet over mij, want ik ben haar lieveling
wif1 zegt
@Hubert: Hwt woord incest is je ook niet onbekend zeker…
davelepeef zegt
@wif1: is dat niet dat spelletje dat @Hubert graag met je moeder speelt??
basjaski zegt
@wif1 heeft gewoon gelijk
davelepeef zegt
@wif1: jij staat waarschijnlijk ook in iemand anders’ nek te hijgen nu? Het heeft immers zo weinig nut toch, als enkeling bijdragen?
wif1 zegt
@davelepeef: Aan zinvolle maatregelen verleen ik 100% mijn medewerking. Maatregelen die compleet hun doel voorbij schieten kunnen mij niet echt bekoren.
davelepeef zegt
@wif1: klopt. Alles is onzin. Regels zijn door één enkele debiel in ’n pak verzonnen. Compleet zinloos.
roadster1976 zegt
@wif1: wacht maar tot je eerste boete van 290 euro… benieuwd of het dat dan nog blijft doen…
wif1 zegt
@roadster1976: Flitsmeister aan, goed om je heen kijken en verdachte voertuigen laten passeren.
davelepeef zegt
@wif1: en je verrekijker paraat, want vergeet niet dat je op honderden meters afstand al gelaserd kan worden…
koen23 zegt
Mensen die gewoon de regels volgen zijn niet per se murw geslagen hoor. Ze zijn vaker gewoon wat minder simpel dan jij,
Ontopic: prima die 100km, muziekje aan, cruise control aan en een beetje mijn leven overdenken. Nu een week verder en ondanks alle einde van de wereld voorspelling n.a.v. de invoering van 100pu slaap ik nog hetzelfde, doe de auto doet het nog steeds, schijnt de zon. Het is net alsof het geen reet uitmaakt of je 130 of 100 rijdt. Oh wacht, dat boeit ook niet.
kennone zegt
Moet eerlijk toegeven dat het in de Abarth wel prima rijd omdat dat ding alles behalve comfortabel is, maar in alles wat dan ook maar een klein maatje groter is enorm slaapverwekkend. Op een of andere manier ben ik veel gefocuster wanneer ik 130 rijd dan 100-.
Jochempie zegt
Kom je dan wel aan je 8 uur slaap per nacht?
kennone zegt
@Jochempie: met gemak, vaak zelfs 9 tot 10 uur.
Jochempie zegt
Dan is autorijden misschien toch niet een heel veilige oplossing voor je.
kennone zegt
@Jochempie: valt wel mee, met 12 jaar lang en gemiddeld 50k kilometers per jaar en 0 schades doe ik het nog best wel netjes volgensmij.
PunicaOase zegt
Mijn heilige koe staat al 1,5 week stil ? Tijd voor een ritje..
tge2 zegt
Klote
berlinetta zegt
Laatst ook een stuk van 70 km over de snelweg gereden. Ik vond het niet heel prettig. 100 voelt echt langzaam en ik merk dat ik me iets meer moeite moet doen om mijn aandacht erbij te houden. 120/130 is gevoelsmatig een stuk fijner. Snel genoeg om alert te blijven, maar ook niet gevaarlijk. Bovendien houdt lang niet iedereen zich eraan en zag ik daardoor ook meer bumperklevers.
izimo zegt
Ik vind het prima 110km/h op de cruisecontrol, alleen irritant de mensen die met strak 100km/h vrachtwagens gaan inhalen!
mar10us zegt
@izimo: begrijpelijk, maar ze doen niets verkeerd, dus even aan wennen.
p3r0x zegt
@izimo: dan zet je de cruise control wat lager. Die laatste paar km maakt ook niet uit.
bbfix zegt
@p3r0x: oké, laten we dan die cc op 90 zetten, dan hoef je de vrachtwagens ook niet meer in te halen.. die paar km…
p3r0x zegt
@bbfix: Dat hoef ik niet te doen, ik stoor mij er niet aan om met 100 kmu een vrachtwagen (of 3 desnoods) in te halen die 85 kmu rijdt, maar ik hou je daarin niet tegen. Met een goede podcast, playlist of even bellen met mensen die je nu niet meer spreekt vermaak ik mij prima. Binnenspiegel iets hoger afgesteld zodat ik de gefrustreerde neurootjes achter mij minder goed zie. Niet vergeten op tijd naar links en langzaam naar rechts, anders kom je er niet meer tussen. Het hele 100 kmu verhaal scheelt mij op een enkele reis van 54 km 3 minuten, een bak brandstof en kom heerlijk relaxed aan.
barendbotje zegt
Heb je een dashcam? Kan niet wachten op de 1e beelden met een gefrustreerd bericht van je. Jij bent zon treiter die graag alvast 2 vrachtwagen lengtes naar links gaat om daarna pas weer 2 vrachtwagen lengtes telaat naar rechts te gaan. Word je daarna rechts ingehaald dan ga je de morele ridder spelen op t internet, weet precies hoe dit gaat
p3r0x zegt
@barendbotje: ik haal al jaren rechts is omdat iedereen gefrustreerd links rijdt, want daar kan je harder.
mondeoscti202 zegt
@barendbotje: Rustaaaaagh
vroaaaaaaaaaar zegt
@p3r0x: en waarom rijdt die vrachtwagen 85? Juist, omdat je teller altijd minder aangeeft dan de werkelijke snelheid. Dus als je even uitzoekt wat je tellerafwijking is, dan kun je 100 echte km/uur rijden op je cruise control. Hoeven mensen zich ook niet aan jou te ergeren… Jij bent zeker zo’n figuur die ook niet op 1,5 meter van een ander gaat staan omdat jij denkt dat je toch niet ziek wordt?
bbfix zegt
@p3r0x: ik snap je punt. Feit is zoals verderop in de comments ook al gezegd is: als jij 100 rijdt op de teller, rij je in werkelijkheid ergens tussen de 94 en 98. Als mensen dan iets onder de max snelheid gaan rijden (stel je voor!!! Een boete…) dan rijden ze in werkelijkheid 90 kmh. Jij zegt dat je heerlijk ontspannen aankomt. Ik kom heerlijk ontspannen aan als er een lekkere flow op s’Heren wegen is tussen vrachtverkeer, haastige vertegenwoordigers en trage dagjesmensen. En de meute daar tussenin. Met iedereen bijna dezelfde snelheid is er geen reet meer aan. En VOOR MIJN GEVOEL schiet het geen reet op, ben ik veel minder alert en frustreer ik mij vanwege al die linksplakkers die in een mutje achter elkaar aan rijden, want je mag toch maar 100 op de teller. Zo, en nu maar een rondje lopen, tot aan juni kom ik daar toch niet;)
dutchneon zegt
precies, waarom halen die vrachtwagens elkaar dan nog in, als 130 tov van 100 niet eens tijdswinst oplevert gaan die 3km verschil helemaal niks uitmaken.
KORTOM iedereen die het niks uitmaakt om 100 te rijden graag rechts achter de vrachtwagens blijven.
dan kunnen we op links gewoon 130 blijven rijden. Ik doe dat meestal ook nog elektrisch dus inderdaad de wereld gaat er niet van ten onder
izimo zegt
@p3r0x: Nou als mensen ook echt 100km/h reden boeide mij dat niet, als ik met 100km/h, nog op de rem moet, omdat ik anders te dichtbij kom, dan klopt er iets niet. Wel eens een Twingo gepasseerd, die hebben zo’n mooie grote digitale snelheidsmeter en die gaf 97km/h aan. Dat soort mensen bedoel ik ;)
p3r0x zegt
@izimo: hahaha! Want 100 is de verplichte snelheid, niet de max. Echt vreselijk om 97 ipv 100 te rijden. Mooi leven heb je om je hier druk om te maken, of je bent een rasazijnzeikerd.
izimo zegt
@p3r0x: Jij lijkt me de azijnzeikerd, want zie je bij iedereen bijdehandte opmerkingen plaatsen :)
p3r0x zegt
@izimo: Tja, heb wel even wat tijd over en 3 kids thuis onderwijzen frustreert ook wel wat. Maar blijft geneuzel over 2 of 3 kmu, zijn ergere dingen op de aardkloot. ;)
quincy zegt
@p3r0x: er zijn ook ergere dingen dan 3 kids thuis onderwijzen, dus daar hoef je je dan ook niet over te frustreren. Zo kan je natuurlijk alles wel bagatelliseren. Het meeste wat wij kennen zijn natuurlijk ‘luxe problemen’.
mar10us zegt
Slaapverwekkend. Valt me ook op dat ondanks de enorme ruimte op de weg er niet als debielen wordt gereden. Ik denk dat de rust op de weg ook rust in het koppie oplevert.
viezefreddyw zegt
Ik vind het maar niks, zeker nu het zo rustig is op de wegen. Een lang stuk snelweg is nu echt slaapverwekkend. Merk dat ik steeds meer moeite heb om mijn aandacht op de weg te houden.
hansrienks zegt
Goed te doen, woon-werk (nu even niet, want thuis aan het werk) is 25 km snelweg. Relaxed. Als ik naar klanten ga dan zal het wel wennen zijn. 100 km/h is dan gevoelsmatig zonde van de tijd.
lekbak zegt
@hansrienks: ga maar eens rekenen hoeveel tijd het je op jaarbasis kost…
dutchneon zegt
ja kommop zeg, 25km waar praten we over, dat doet mn oma op de fiets in drie kwartier!
reactief zegt
Ik was meestal al een rustige rijder, dus in reistijd geeft het mij nauwelijks verschil.
Nu rijdt ik echter in een stoetje auto’s met dezelfde snelheid, terwijl ik eerder meer op mezelf reed.
Ik merk dat bestuurders nog wel moeten wennen aan het langzamer inhalen. Ze blijven nu nog te vaak links rijden bij inhalen van meerdere vrachtwagens, wat met 130 prima was, maar waarbij je met 100 prima naar rechts kan, zodat vlottere rijders erlangs kunnen.
Ook wordt er nu met minimaal snelheids verschil ingehaald waardoor je soms ‘klem’ gereden wordt rechts, terwijl zij met een beetje gas bij ruimte hadden kunnen maken.
Maar dit zijn dingetjes waar we gewoon aan moeten wennen denk ik. Zal op den duur minder worden.
Het verbruik scheelt best wel veel. Ik reed eerst zo’n 110/115. Maar met 105 bespaar ik toch wel 10/20%.
alex96 zegt
Als de rit over de snelweg niet al te lang is (<30 min) dan vind ik het niet heel erg en is het ook wel goed vol te houden. Dan doe je er ook niet merkbaar langer over. Alleen ik moest afgelopen week ook een keer van Utrecht naar Groningen en dan wordt het op den duur wel vervelend. Niet alleen omdat je er toch ongeveer een kwartier langer over doet (en 100 nogal saai is op die mooie lege snelwegen) maar ook omdat ik merk dat ik minder geconcentreerd ben bij 100 ipv 130. Je hebt ook eerder de neiging om toch even wat te eten te pakken of even de muziekinstellingen aan te passen bijvoorbeeld. Het viel mij wel op dat de meeste mensen zich er redelijk goed aan houden.
leandergoor zegt
Kan je nu vrij weinig over zeggen. Spits is op dit moment geen spits. Dus hoeveel impact het nou echt heeft tijdens woon werkverkeer weten we nog niet.
Buiten de spits gewoon Flitsmeister aan en snelheidslimiet + 30.
mashell zegt
Ik denk ook dat mensen in tijd van groot leed het gemakkelijker vinden om klein leed te accepteren.
Gisterochtend voor zonsondergang zelf even op de A1 richting grens gereden en daar was het, ondanks het tijdstip en het oude Twentse gebruik alvast een voorschotje te nemen op het ontbreken van de snelheidslimiet na de grens, gewoon 100 de snelheid onder het weinige verkeer. Nu we niks meer te doen hebben is er ook geen reden meer tot haasten.
rvm1200s zegt
Prima te doen zo. Cruise op 110 en rollen maar. Veel mensen houden zich er ook gewoon aan.
mrtrex zegt
Als ik over een tijdje weer eens op de snelweg kom laat ik het weten ? #thuiswerken
Dizono zegt
Volgens de boordcomputer is het verbruik gezakt van 9.1l /100km naar 7.6l /100km. Die vijf drinkeboertjes nemen toch met beduidend minder genoegen. Vind het eigenlijk wel relaxt. De Duc daarentegen heeft sinds kort een telefoonhouder zodat ik altijd met flitsmeister aan kan rijden…
donvliet zegt
Binnen de bebouwde kom voelt het niet eens zo langzaam…
Robert zegt
Ik rijd de laatste maanden vrijwel altijd 105 km/u op de cruise control en dat bevalt me eigenlijk prima. En nu het overgrote deel van de overige verkeersdeelnemers zich er ook aan lijkt te houden, is het woon-werkverkeer er stukken relaxter op geworden.
De meerderheid van notoire overtreders zijn de Duitsers (ik rijd veel op de A12 en A18) en veel bedrijfsauto’s. Zouden de bestuurders van al die Vito’s, Sprinters en Caddy’s hun bekeuringen niet zelf hoeven te betalen?
ericc zegt
Met het coronavirus staan er veel vliegtuigen tegen de grond en liggen bouwprojecten stil. Dus veel minder uitstoot.
Ook het aantal files is veel minder, dus die snelheidslimiet mag weer de hoogte in zou ik zeggen.
ttr6 zegt
Gisteren de Modena uitgelaten. Niet altijd aan de 100 gehouden…. het leverde mij in 1 geval getoeter en groot licht op toen ik in een milde vaart (misschien 130) voorbij reed. Zielig…….
reactief zegt
Dan is zo’n figuur die dat doet toch ook wel een hopeloos triest geval…
ab1963 zegt
Nu met het rustige verkeer pima; cruise control op 100-110 en tuffen maar. Minder tanken ook veiliger nu met Corona
tenaci zegt
Gaat prima eigenlijk. Het vereist wat discipline, maar dan merk je dat het heerlijk onstpannen rijden is. Scheelt ook enorm in verbruik overigens. Mijn reisafstanden zijn nooit echt meer dan 50km en dan heb je nagenoeg dezelfde reistijd. Momenteel ben ik er vaak nog sneller dan voorheen omdat het ook zo rustig is op de weg.
cla220 zegt
Slaapverwekkend & ik verwacht dat (helaas) het telefoongebruik erdoor toeneemt ivm verveling “je mag toch maar 100…”
440i zegt
Teller op 139 met Flitsmeister aan.
Beetje traag, schiet niet echt op, was toch 159 kmh gewend.
Bij geen prentjes overweeg ik op te schalen naar 149 kmh op de teller.
testpiloot zegt
Heel irritant. Tijdens de eerste ritten merk je dat men net geen 100km/h rijdt, maar net aan 97km/h – 98km/h. De linksrijders doen dit ook.
Het heeft mijn reis niet alleen langzamer gemaakt, maar een lang stuk snelweg is nu echt slaapverwekkend. Merk dat ik inderdaad meer moeite heb om mijn aandacht op de weg te houden
120 – 130 km/h is gevoelsmatig een fijnere snelheid om je aandacht bij te houden, en ik kwam daadwerkelijk sneller op locatie aan.
p3r0x zegt
@testpiloot: poehé: ze rijden maar 98 ipv 100… Inderdaad onacceptabel dat er bij een maximum van 100 dit gereden wordt. 100 is de verplichte norm: elke km afwijking naar boven of naar beneden is inderdaad vreselijk.
Yzord zegt
Uit protest rij ik alleen nog na 1900 uur en dan met 140km/u. Overdag slaap ik.
imaginenl zegt
Geen probleem. Cruisecontrol op 103 en dat ding gewoon de hele A2 niet meer aanraken. Rijdt super relaxt omdat de snelheidsverschillen met het langzaamverkeer sterk afnemen. Degene die zegt dat ie het veel spannender vindt om 120 of 130 op een snelweg te rijden snap ik echt niet want dan is er nog steeds weinig aan. Ga gewoon lekker bochtjes draaien op een verlaten dijkweggetje of zo
Jochempie zegt
Het lijkt bij veel reacties toch te gaan om het vervelings-aspect bij het rijden van 100 km/u. Maar als 130 km/u rijden de enige manier is om forensen per auto leuk of actief te maken, wat maakt het dan een geschikt vervoersmiddel? Volgens mij zijn de meeste mensen die zich autoliefhebber noemen niet zo zeer op zoek naar het besturen van de machine, maar naar een taxi van deur tot deur, zonder de prijs van een taxi. Voor de overgrote meerderheid van de autoforensen lijkt een level 5 autonome auto een perfecte oplossing te zijn. Geen zorgen om het slaapverwekkende tempo van het verkeer en je kunt alvast aan de slag voordat je op kantoor bent.
De echte oplossing voor kantoorpikkies is natuurlijk een virtual reality-kantoor. Beperk de verplaatsing!
lekbak zegt
@Jochempie: een mens heeft prikkelingen nodig om te functioneren. Wij kunnen niet opletten als er niks te doen is. Dat is geen persoonlijk gebrek maar zo zit de natuur gewoon in elkaar. Met de moderne auto’s is er domweg te weinig prikkeling voor veel mensen om op te kunnen letten, men laat zich dus afleiden. Het is dan ook volkomen logisch dat zelfs autoliefhebbers zich vervelen met 100kmh.
gwnbmw zegt
Op de 130 wegen reed iedereen, behalve de locals, 110. Op de 100 wegen reed iedereen 110. Nu rijdt iedereen 110, behalve de paar russische diplomaten die je met 160 over de vluchtstrook voorbij knallen.
grandvitara zegt
Ik moet zeggen dat ik 100 wel prima vind. Alleen ben ik bang dat de grijze massa het adagium 90 is het nieuwe 100 aan gaat houden. Of gaan inhalen met 95 kmpu
launchcontrol zegt
Denk dat ik wat meer met mijn oldtimers ga rijden want met mijn alledaagse auto’s is het een drama, wat een schijtsnelheid!!
sleepyj zegt
Prima, ik rijd wat ik zelf prettig vind en neem de eventuele boetes voor lief.
geenidee1975 zegt
Aha, dat was dus de reden dat iedereen gisteren zo langzaam reed. Netjes < +50 in de gaten houden en dan is het nog best te doen.
VeniVidiVici zegt
Van het weekend m’n Bmw verkocht en heb maar een Toyota Aygo terug gekocht.
kaymommer zegt
Ik vind 100 rijden niet meer van deze tijd.
Vroeger, gordelloos achterin de Zastava Yugo van pa mochten we ook al 120 rijden.
Betutteling ten top, zonder een fatsoenlijk resultaat.
Het allerergste vind ik echter de moraalridders die links 100 blijven rijden onder het motto: je mag toch niet harder hier… das slecht voor mijn bloeddruk ?
saxoke zegt
Die 5,5sec pret die mn auto me opleveren bevalt prima. De 13seconden die volgen om er nog eens 100 bovenop te doen zijn heerlijk.
tjorque zegt
Ik wist niet dat er zo’n snelle versies waren van de Citroën Saxo :)
mynameisjeroen zegt
Met de auto 100 (gps) op de cruise controle is wel te doen. Met de motor is het lastig want ik voel me niet erg veilig tussen de vrachtwagens.
monaco zegt
Heerlijk lekker rustig rijden en hopelijk de snelheid in alle steden asap naar 30, dat is een stuk veiliger voor fietsers en voetgangers.
rob5nismo zegt
Ik moet echt nog even mijn best doen om bij de 100 wat gas terug te nemen maar op zich maakt het voor mijn woon werk verkeer niet veel uit
mh1983 zegt
Hetzelfde als bovenstaand, flitsmeister gebruiken en 130/120km/h
hanso zegt
Ik vind het verschrikkelijk, idioten die met strak 100 km/u gaan inhalen en nog minder opletten dan voorheen…levensgevaarlijk. De snelweg is tevens 30% langzamer geworden dus twijfel vaker om binnendoor te rijden omdat autowegen of provinciale wegen een sneller alternatief worden.
Design_Driven zegt
Hier in het VK mochten we altijd al maar 110 en het bevalt me prima. Lekker rustig cruisen met mijn Discovery.
In mijn Alfa is het wel balen. Die wil graag wat harder.
jouster1988 zegt
1 woord: Slecht :-).., snel weer terug draaien
xenonlampje zegt
Ik vind het heerlijk. Gisteren van Eindhoven naar Rotterdam en weer terug moeten rijden. Mijn Facebook WhatsApp en instagram waren up to date nog voor ik Tilburg voorbij was!!
frank82 zegt
Ik verwacht juist veel meer doden straks in het verkeer, afgelopen dagen er wel uit gemoeten voor werk op schepen. Merkte het al aan mijzelf, ben veel meer met de omgeving bezig dan met auto rijden, ooooh hertjes hier en go wat loopt daar in het weiland. Andere mensen zie je met telefoon en heerlijk met de radio klooien dus het zwabbert lekker heen en weer. Veiligheid komt echt in het gedrang met deze maatregel maar ja daar is nu geen oog voor natuurlijk.
Dutchcarwizard zegt
Ik merk er niks van (wel nl. Thuis)
spidermann zegt
In ALLE landen van Europa is er een hogere max snelheid, wellicht muv Scandinavie.
Denk ook aan Landen als Polen, Batische staten en Slowakije.
In US is mijn ervaring in veel staten wordt 75 miles = 120 km/u getolereerd, inclusief zwaar vrachtverkeer. En NL gaat de wereld redden…
vaakbenjetebang zegt
Heb er inmiddels aardig wat snelwegkilometers met de gevreesde ‘100’ op zitten. Observaties:
– Voor een rit van zo’n 160 km maakt het in tijd netto niet heel veel uit (mix van stukken waar je voorheen 130, 120 en 100 mocht).
– Het voelt wel langzaam omdat je eigenlijk niet veel meer zit te doen (als in: gas geven en weer afremmen) maar daar wen je aan.
– Op zo’n lang stuk daalt het verbruik zichtbaar.
– Vrachtwagenchauffeurs lijken nu vaker elkaar in te halen omdat het risico dat een achteropkomende auto het niet meer bijgeremd krijgt kleiner is.
– Er is een aantal ’types weggebruiker’ dat geen boodschap heeft aan de nieuwe v_max: 1) Bestuurders van bestelwagens 2) Bestuurders van auto’s uit de categorie ‘Q5, X5′ 3) Bestuurders van ongeveer 15 jaar oude getjoenificeerde auto’s (ja, ik bedoel jou, bestuurder van de blauwe, droeftoeterig bespoilerde Leon van omstreeks bouwjaar 2006 op de A2 – jeb net niet belangrijk, anders zouden mensen wel op jòu wachten)4) Bestuurders die sowieso geen idee hebben van wat er zich op de weg afspeelt, zeg maar ‘Captur-rijders’.
goodvibrations zegt
Niet verwacht zo veel positieve opmerkingen! Zelf ben ook eigenlijk ook wel voor.. Maar ben ook wel blij dat je na 19:00 nog wel gewoon snel kunt rijden.. En als je daar boven zit een minder hoge boete riskeert.. Maar voor overdag tijdens drukte: prima.
Jansen zegt
Ik ben er wel blij mee. De auto is opeens een stuk zuiniger!
Hubert zegt
Heerlijk.
En geen sneuneus in je spiegels knipperen als je een vrachtwagen aan het inhalen bent.
Iedereen lijkt zich er aan te houden.
erismeerdanmax zegt
Prima snelheid, geeft rust op de weg.
Los van die flitsmeister-mannetjes natuurlijk.
Joris24 zegt
Suf. Ik blijf toch 120-130 rijden, niet echt bewust obstinaat maar het rijdt voor mij gewoon echt fijner en ‘rustiger’… Ik ben alerter en op langere stukken scheelt het toch in reistijd. Boetes accepter ik, hoewel ik die dankzij vroeger flitsservice en nu flitsmeister al jaren niet krijg. Eergister nog de 240 op de GPS aangetikt met de S2 op een vrijwel lege snelweg, dat kan ik dan toch weer niet laten om even buiten te spelen, vooral nu de ’98 zowat een euro per liter kost in België…
Hubert zegt
@Joris24
Heb vanochtend 105 op de gps aangetikt op de A67.
Living on the edge.
vondick zegt
@Hubert: 305, oei das wel erg snel idd
davelepeef zegt
Uiteindelijk scheelt ’t dat we er allemaal wel wat van kunnen vinden maar er niets over te zeggen hebben. Gewoon netjes met z’n allen het spelletje meespelen, want juist degenen die afwijken zorgen voor irritatie. Als degenen die afwijken geïrriteerd zijn, moeten ze eens oprecht in de spiegel kijken…
leo_vanalphen zegt
Ik heb er geen moeite mee. Ik hoef niet meer te mopperen op mensen die plots naar links komen waardoor je weer in de remmen moet. Wat ik verlies aan tijd verlies ik aan spanning. Ik kom veel relaxter op de plaats van bestemming.
En inderdaad, je rijdt veel zuiniger. Voor ieder uur dat je langer onderweg bent bespaar je gemakkelijk €25 aan brandstof en slijtage. Dat verdienen de meeste mensen niet netto ?
iphonistvongates zegt
Ik vind het veel relaxer aan toe gaan op de wegen en ik kan langer luisteren naar goede muziek. Het lagere verbruik is mooi meegenomen. Het is afwachten tot iedere thuiswerker weer op pad gaat maar zijn/haar echte geografische werkplek om van echte tijdwinst te spreken. Heerlijk gezegd verwacht ik deze tijdwinst niet en zullen de gangbare files gewoon weer terugkeren. 1 – 0 voor het milieu! ?
aikon1694 zegt
Verbruik is nu minder. Dus ik pak de auto wat vaker!
c-ad zegt
Over een afstand van zo’n 140km scheelt ’t mij nu zo’n 10 tot 12 minuten met 100km/h t.o.v. 120km/h.
Maar als we straks weer met z’n allen de weg op mogen zal het qua tijd te verwaarlozen zijn.
Dutchdriftking zegt
Wat mij vooral opvalt is dat door het thuiswerken er zo weinig leaseblik is. Het voetvolk wat aan het werk is rijdt in oude brikkies (ik ook) en dat is goed te zien. Ook valt het mij op dat er op mijn traject juist harder gereden wordt. Een 80km/h weg waar ik voorheen nauwelijks de 70 kon aantikken, (wat niet door verkeersdrukte maar door sukkelende auto’s op een lege weg kwam) kan ik nu met 100km/h nemen daar de gebakjes voor mij ook die snelheid aanhouden. Prettige gewaarwording. En daar het wat rustiger is heb je meer tijd om de struikrovers in de berm te spotten. Gaat prima zo!
kniesoor zegt
Kort samengevat : matig. Niet dat ik overal laag vlieg, integendeel. Maar wel lekker als het zo af en toe kan + mag.
snorrie zegt
Het is best relaxed en scheelt inderdaad in het verbruik. Wanneer de motor weer uit de schuur komt zal het wel moeite kosten wanneer ik eens op de grote weg zit.
993carrera4s zegt
Ik vind er niks aan. Heb wel het idee dat best een groot deel van de mensen wat harder wil rijden, maar dan zijn er altijd wel zeikers die met exact 100 vrachtwagens in gaan halen, en dan rij je soms kilometers 100, superiritant! Als het weer drukker wordt op de weg zal het alleen maar erger worden.
autodidact zegt
Het is gewoon erg vervelend als men en masse 100 rijdt op een druk meerbaans stuk snelweg. Juist omdat de snelheidsverschillen dan kleiner zijn blijft iedereen een beetje naast elkaar tuffen en suffen wat volgens mij juist gevaarlijker situaties oplevert. Op een leeg stuk snelweg valt dat wel mee natuurlijk.
j05b zegt
Tja auto staat stil. Ik doe al 3 weken met dezelfde lading. Nieuw record!
maferick74 zegt
Ik rijd nu ook op 1,5m afstand van mijn voorganger.
Donstil zegt
Doe ik in mijn BMW’s al jaren.
corvette87 zegt
Bevalt slecht!
Als je er niet aan houdt en gewoon +/- 120 rijdt, gaat (nu al terwijl het nog rustig is) iedereen met 100 de linkerbaan op.
Als je er wel aan houdt is autorijden ontiegelijk saai. Ik moet echt moeite doen om niet nos.nl en insta bij te werken tijdens het rijden.
Auto rijdt wel een stuk zuiniger met 100.
intimrasiert zegt
Sowieso zou een kleuterregeling als een snelheidslimiet op snelwegen niet nodig hoeven te zijn, als iedereen normaal zou doen en zijn snelheid aan de omstandigheden zou aanpassen. 100 of 130, allemaal enorm beperkend voor de hedendaagse auto, geen fan van beide. En ja de reden dat 100 is ingevoerd is simpelweg politiek falen.
Donstil zegt
Ik vind het wel fijn. Als ik nu +/- 105 KM/h rijd hoef ik mij niet meer schuldig te voelen als ik daarmee inhaal. Dat had ik hiervoor wel en gaf ik altijd even “gas”, wat mijn elektrische bereik niet ten goede komt.
Ik begrijp dat het natuurlijk meer Autoblog is om te zeggen dat je het niet fijn vind maar ik vind het dus wel relaxed.
superfred zegt
Ach, alles went. Ook dit. Vind het wel ontspannend rijden. Cruise control aan, muziekje aan, zonnebril op, rustig tokkelen en met verbazing naar het verbruik kijken, wat zo ergens rond de 3.7l/100km ligt dan ?
Reimon zegt
115 op (adaptive) cruise.. je ziet ineens vanalles om je heen, maar rijdt wel de vrachtwagens voorbij.. bevalt me wel!
bram87 zegt
Dit is de grootste onzin die is ingevoerd en valt eerder onder vrijheids beperking als onder milieu. Net als de boeren die plaats moeten maken voor alle distributie centrums die ze graag willen bouwen op de grond die niet beschikbaar is. Maar als we dat niet geloven maken ze ons wel iets anders wijs. Het land waarin we leven is al lang verkocht helaas. En voor een Tesla fabriek wordt gewoon een bos gekapt in Duitsland terwijl we juist bomen nodig hebben voor een schone lucht. Ik zie er de logica niet van.
geenidee zegt
Weet je waarom het ‘niet zoveel uitmaakt’, ‘een bak brandstof scheelt’ of ‘een pak relaxter rijden is’? Omdat je vroegah al amper 130 haalde en als je éindelijk de cc aan had gezet komt er weer zo’n twijfelgevalletje voor je rijden. Het werkelijke verschil qua gemiddelde snelheid zal niet zoveel zijn, en toch zal het qua uitstoot (los van de Corona situatie) best een verschil maken. Maar dat heeft niks met 100 of 130 te maken, dat heeft te maken met die randgevallen die altijd tussen de snelheden in reden. Je weet wel, ‘ergens tussen 90 en 130 zal wel goed zijn.’ NEE, dat is niet goed! Als je gewoon 130 had gereden op cc had de uitstoot lager geweest (minder mensen die moeten remmen en terug versnellen) en was de kans groot dat ze het nooit naar 100 zouden zetten! Nu tipt de weegschaal naar de andere kant, laten we allemaal 100 rijden want dan moeten er minder mensen remmen en terug versnellen. Een auto verbruikt het minst wanneer die een constante snelheid rijdt, zoveel verschil maakt 100-130 niet, echt niet. De manier waarop daarentegen.. dus iedereen handrem op en 100 op cc!
brabusfan zegt
Helemaal kut
sabrerator zegt
Ik vind het heerlijk.
Vandaag van de Hoeksche Waard op en neer naar Veendam gereden, 272km heen en 272km terug. Cruise op 105km/u TomTom-snelheid, dat is 110 op de meter.
Lekker relaxed, ben helemaal ontspannen.
Auto loopt ook ineens op zo’n stuk 1:15 i.p.v. 1:12,5.
Nou is de wagen prima in staat ook zeer comfortabel snelheden van 160 aan te houden, maar om een of andere reden past deze snelheid heel lekker bij het ding.
Daarbij is het interieur zo’n fijne plek om te zijn dat ik geen enkele behoefte heb aan haast. Dan ben ik namelijk eerder op de plaats van bestemming en moet ik eerder die heerlijke plek verlaten.
spidertje zegt
Super relaxed om met mijn Kona electric zo door NL te rijden. Bevalt me echt prima!
timh zegt
Bevalt prima. 104 op de gps en niemand heeft meer een reden om er langs te willen tenzij ze blauwe zwaailichten hebben.
Shaw zegt
De corolla-crisis is echt verschrikkelijk. De linkerbaan wordt toenemend ge-Captur-ed door Kia’s en andere gebakjes met 100. Dit is toch geen “snel”weg. @Autoblog en andere zelfbenoemde petrolheads. Waarom gebruiken jullie steeds het woordje ‘nog’ (‘sommige’ snelwegen “nog” wel 130)? Wat mij betreft moeten we even een tijdje 100 om straks weer gewoon 120/130 te rijden. Jullie denken al zo richting het doemscenario! Snappen jullie het spreekwoord ‘wens is vader van de gedachte’ niet!?
Shaw zegt
Degenen die het allemaal wel prima vinden, die heel stoer zeggen dat een leven zo interessant is dat ze hier niet om wakker liggen, snappen er niks van. 100 als nieuwe norm verbant autoRijden en introduceert het autoZitten. De volgende versnelling in de richting van autonoom rijden. @Autoblog hef jezelf maar op, @reaguurders; maak accounts aan op Tweakers of Ikea. Als dit blijft (ik kan het Niet geloven, ervaar die k-100 straks als het weer vol is op de wegen!) dan is de auto definitief dood. @iedereen dit dit ontkent; sterkte met de ontkenningsfase.
retetikker zegt
Ok
tjorque zegt
Aan deze kant van de grens is er niks veranderd qua snelheid. Maar veel wordt er niet meer gereden want we zijn in pseudo lock down.
Op zich is er volgens mij fysiek even veel hol aan 100 rijden als aan de 130 op de rechte traagwegen die we hier vooral hebben. Maar ik moet toegeven dat het idee tussen mijn oren ook best wel wat weerstand oproept. Snelheid is een drug. Tijd is een schaars goed.
jometdebanjo zegt
Drama!!! Als mensen na corona weer gaan werken wordt het een puinhoop op de snelwegen. Veel irritaties en nog meer heethoofden
dwfc zegt
Spreken is zilver zwijgen is goud …. als ik hier veel reacties lees vind iedereen het plots fijn om 100 te rijden.
Relax, ontspannend, leuk …. dat het zo is, en een beetje veiliger zal best, maar als de overheid leest dat hun kuddedieren het leuk vinden zitten jullie weldra op 90 k …. dat is nog relaxter, ontspannender, leuker en veel veiliger !
basf zegt
Ik vind het écht een kwelling om zo slaapverwekkend langzaam te moeten rijden. Nog nooit eerder heb ik ‘moeite’ moeten doen om m’n telefoon er niet bij te pakken. Gelukkig functioneert mijn verstand redelijk naar behoren en zal ik mijn telefoon er dan ook niet daadwerkelijk bijpakken. Maar, 100 km/u rijden op wegen die voor 130 km/u zijn ontworpen? Ik moet er nog aan wennen, zal ik maar zeggen.
zjos zegt
Slecht, heel slecht. De vrachtwagens rijden al 90 a 95 en als er RO op de kentekenplaat staat rijden die al over de 100. Die gaan nu dus jou voorbij als je besluit ook 100 km/h voort te hobbelen. Wat mij opvalt is dat het nu zeker op de spitststroken met 3 rijbanen hele clusters van groepen voertuigen ontstaan waardoor steeds veel automobilisten vaak op de rem trappen omdat iedere keer alles in elkaar schuift. Waanzinnig slecht deze maatregel en ook nog een overbodig met dat achterlijke uitstoot geouwehoer.
degrotemuis zegt
Imo blijft dat hele snelheid verlagen voor de boeren en bouw verhaal een zwetsverhaal. Nog niemand die me uit heeft kunnen leggen waarom NOx en NH3 op 1 hoop gegooid wordt terwijl het toch echt niet hetzelfde is behalve de stikstof component. Maar volgens die logica zou water en zoutzuur ook op 1 hoop kunnen.
Tot nu toe rijdt het wel relax op de snelweg. Rijdt nu prima met de cruise op een tikje boven de 100. Maar het is dan ook nog erg rustig de afgelopen week, nog geen minuut file gehad. En ik heb niet de daily gepakt, maar de Z4. Dakje open, zonnetje erbij, altijd wel leuk. Ook al duurde het bijna een kwartier langer enkele reis dan eerder zonder file, toch relax.
Voor degenen die zeggen in slaap te vallen met 100: Ga eens binnendoor, kies een kronkelige route. Snelweg is sowieso niet bepaald uitdagend of leuk rijden. Handig om sneller ergens te komen, maar niet voor het lekker actief rijden waar de liefhebber van geniet. Dat geldt in ieder geval voor mij. Het wordt al snel saai. Dat geldt voor 100 in Nederland en ook voor 300+ op een rustige autobahn. Al is dat laatste soms wel eventjes leuk om te testen, echt uitdagend is dat ook weer niet.
pogostick zegt
TNO is met stikstofadvies gekomen en het is niet zomaar uit de hoge hoed van een politicus gekomen. Daardoor is het nu wél een gedegen analyse en advies geweest.
Had er zelf ook mijn twijfels bij maar uit eerste hand eea begrepen.
mwti zegt
Makke schapen zijn jullie…
pogostick zegt
Ik heb mijn snelheid iets aangepast, rijd nu 130 ipv 140 op de teller. Ben wat alerter op flitsers, maar ben me er ook bewust van dat dat tijdelijk is en weg ebt.
Beetje opzij zetten voor de boete die onherroepelijk komt en 300 euro meer gaat kosten dan hij voorheen gekost zou hebben.
gaszitrechts zegt
Flismeister aan gas erop
jeff747 zegt
Erachter gekomen dat mijn auto trilt bij 106km/h, dat kan natuurlijk niet dus het kost mij nu al geld die nieuwe maatregel :’)
jdeboer zegt
Bevalt prima, zie trouwens relatief weinig hufters die vinden dat het niet voor hen geldt.
Shaw zegt
Stikstof-crisis is voorbij. Tijd voor terugdraaien van deze absurde vrijheidsberovende maatregel der autoinflatie.
Steun de aktiegroep “Hoezo 100” en like de facebook-pagina! https://www.facebook.com/Hoezo-100-Tegen-Tergend-Traag-op-SNELwegen-100982514858814
Mensen ‘die het wel prima vinden’ hebben géén vooruitziende blik. Ik citeer dwfc@20:30 zegt “dat het zo is, en een beetje veiliger zal best, maar als de overheid leest dat hun kuddedieren het leuk vinden zitten jullie weldra op 90 k …. dat is nog relaxter, ontspannender, leuker en veel veiliger!”
Autoliefhebbers die max.100 ‘wel prima vinden’ zijn idd zoals mwti zegt Makke schapen
Homer55 zegt
Verschrikkelijk…..
Een hele stoet auto’s met net 3 meter afstand van elkaar 95-105 aan het sukkelen. Ipv inhalen laten ze snelheid zakken. Knal er links langs.
dutchdriver12 zegt
Ik blijft gewoon lekker 120-130 rijden, ga niet mee in een zogenaamd stikstof probleem wat met 100 km/h rijden opgelost moet worden.
vierkoloms zegt
€45 diesel,1180km reikwijdte..
Het enige voordeel..
wimbers zegt
nu met de thuisblijfregel weinig op de weg, maar ik ga de cruise control van de wagoneer maar eens maken.
Hij rijdt het lekkerst bij 95, dus 60 miles op de teller, en rustig aan.
wigboldus zegt
In corona tijdperk overdag richting Groningen rijden is echt een beproeving, ook met cruisecontrol op 100 km/u wordt het erg saai en slaapverwekkend.
Ik ben dan geneigd om maar 200km aan binnendoor weggetjes te nemen ipv de “snel”weg.