Simpele vraag. Heb jij weleens spijt gehad van een auto?
Wij zijn autoliefhebbers, dus we kletsen graag over auto’s. Ook over die van onszelf natuurlijk. En vaak zijn dat de succesverhalen. Welke auto was het best, waar reed je het hardst mee, dat soort dingen.
Maar je leest niet vaak de minder goede verhalen. Die waarin we spijt betuigen over iets wat we hebben gedaan, geprobeerd of gekocht. Daarom dus de vraag, heb jij weleens spijt van een auto gehad?
Heb jij weleens spijt gehad van een auto?
Wie zonder zonden is, werpt de eerste steen, ik weet het. Ik zal dus ook met de billen bloot gaan. Want natuurlijk heb ik weleens een auto gehad waar ik spijt van had. Meerdere zelfs. Zelfs zo veel. dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Maar laten we beginnen met de auto waar ik al spijt van had toen ik de sleutels in ontvangst nam. En dat ging om een Volkswagen Golf die ik online had gekocht en ALLE rode vlaggen had genegeerd.
Hij zag er dus NIET goed uit, het blok ratelde, rookte en alle rubbers waren niet versleten, maar gewoon opgelost. Bovendien had hij flink wat elektrische issues, dus als je de achterruitenwisser aandeed, gingen de remlichten branden. En andersom.
En te veel betaald. Veel te veel. Na een week heb ik hem zo goed als weggegeven, omdat ik er niks voor kreeg en dat nam ik de potentiële niet-kopers niet eens kwalijk.
Maar goed. Da’s dus mijn verhaal. We zijn benieuwd waar jij weleens spijt van hebt gehad, als het op autobezit aankomt dus.
Brand los!
Who_carez zegt
Vreemd genoeg niet nee. En ik heb echt al veel auto’s gehad en met sommige modellen echt idiote pech gehad. Maar ookal was het soms heel snel kapot, toch waren alle auto’s die ik heb gehad, altijd exact dat wat ik op dat moment nodig had. Jammer dat mijn 206jes gti’s me niet veel geluk hebben gebracht. Toch waren het heel fijne auto’s. Of de Ford Fiesta van 1992 die ik voor 750 euro gekocht had omdat ik vader ging worden en we niet met 3 in de S2000 pasten. Dat ding was zo traag dat een beetje getrainde wielrenner sneller weg was aan de stoplichten en ik er pas in 3de versnelling langst kon. Voor 750 euro was het een prachtige auto waar ik als kersverse vader vol trots in rond hobbelde :) Ik heb vooral spijt dat ik veel auto’s niet langer heb kunnen rijden. Of gewoon in het algemeen heb kunnen bij houden. Maar eigenlijk kan ik als petrolhead wel trots zijn op wat ik allemaal al heb gehad in die bijna 18jaar die ik met de auto rijd :) Maar er is nog zoveel wat ik wil en zo weinig tijd :(
alloallo zegt
Renault scenic 1.9D (nieuw) gekocht als opvolger van een Peugeot rallye!! Dom genoeg had ik geen kinderen.
Richmond zegt
Maar waarom had je er spijt van?
alloallo zegt
Saai, traag, geen airco en geen wegligging.
Eerlijk gezegd meer naar de omgeving geluisterd dan naar mijn hart.
Onehp zegt
Die fout maak je geen twee keer, tenzij je echt niks met auto’s moet…
ukbob zegt
Na een tijdje ergens anders door m’n
sparks zegt
Ford Escord F1 editie: Maandagmorgen editie was beter geweest. Man man man. Bedenk alles wat met onderhoud vervangen zoal moet worden: dat bleef heel. Maar de rest, oef! Daarom daarna en ook voorgoed geen Ford meer voor mij.
potjak zegt
Jazeker een één jaar oude Peugeot 106 Sport bij de dealer gekocht toen mijn Peugeot 106 XS (door vandalisme) was afgebrand. Dacht een goede auto te kopen maar in de 6 maanden dat ik had heb ik meer in de leenauto van de dealer dan in mijn eigen auto gereden. Wat een bak ellende was dat zeg, motor die op de snelweg uitvalt uit het niets en in het stuurslot schoot, tegenwoordig zou je daar een merk voor aanklagen. Bij de dealer kwamen ze er zogenaamd niet uit (reed later nog jaren rond hier in het dorp). De auto terug laten kopen (met verlies uiteraard) door de dealer en voor mij persoonlijk nooit een Peugeot weer. (mijn vrouw heeft na die tijd nog een 308 gehad en rijdt nu een Citroen C3… en is er tevreden mee).
leaper035t zegt
Mn vorige wagen. Heeft héél lang geduurd vooraleer ik er kon van genieten. Alles begon met de video van Wouter over de G31 530d. Een 6-cilinder diesel met achterwielaandrijving. Doe het zolang het nog kan. Dat bleef maar nazinderen. En dan ging ik ervoor. Een BMW Premium Selection met 25.000 km op de teller. Behalve massagefunctie had de wagen alle toeters en bellen. Sophisto grau met cognac lederen zetels. Geventileerd. Beste optie ooit. Vooraan en achteraan verwarmd. M-pakket, adaptieve leds, HUD (nog zoiets dat ik dikwijls mis). Panoramadak (mindere must maar hey als het er toch op zit). En dan kwamen de eerste kilometers, de eerste honderd, de eerste duizend kilometers. Maar genieten? Dat deed ik niet. Steengoede wagen, briljante wagen zelfs. Tot ik iemand tegenkwam en mn verhaal vertelde, dat ik er lang naartoe verlangd had en ik nu geen voldoening ervaarde. Die persoon herkende dat en liet me inzien dat het puur mentaal was. Het jezelf gunnen. Van zodra ik de switch maakte genoot ik van elke rit. Telkens ik instapte, kek in uit naar m’n rit. Iedere keer ik uitstapte had ik enorm genoten. Vervolgens vooraan Eibach pro kit gestoken, heel subtiel verlaagd dus. Achteraan met luchtvering mooi horizontaal gezet met Ista+. Spacers van H&R onder de 20-inch M-velgen waardoor ie iets breder stond, opnieuw heel subtiel. Enkel een kenner zag het. En o boy heb ik dan genoten van die wagen. Wat zen wegligging, wat een power. En nu is ie weg en mis ik hem nog iedere dag.
Onehp zegt
Hoe lang duurde dat dan voordat je er géén spijt meer van had?
leaper035t zegt
Een 8-tal maanden!
cloverleaf zegt
Nee nooit. Ook al was het onderhouden van de Alfa 166 relatief duur, ging er ook nog wel eens wat kapot. Toch als je dan weer plaatsnam in die Snaarstrakke witte leren zetels kon ik geen spijt hebben.
Johanneke zegt
Nope, maarja, wat heb ik nou gehad tot nu toe.
2010 Ford Ka
2005 Mitsubishi Space Star
1993 Mitsubishi Galant
1998 Mitsubishi Galant
2006 Nissan Primera
Galantjes zonder roest stellen nooit teleur. De Ka is gewoon een goede A segment auto. De Space Star was een heerlijk hok als student. Iedereen kon mee. En de Primera is echt belachelijk goed voor een auto van een paar duizend euro. Ding rijdt heerlijk en is behoorlijk luxe. Zoek een auto van 2200 euro met cruise control, multilink, dimmende spiegels, regensensor, 140pk, achteruitrijcamera. Denk dat je enkel een Primera zal vinden. Lelijk is ie wel. Achja knapper dan een Audi Q2.
Huis is bijna af, dus heb straks geld over voor duurdere, snellere, mooiere, onbetrouwbaardere auto’s. Over 5 jaar heb ik vast een goed en pijnlijk verhaal 😉
Paul58 zegt
Mijn ouders hadden een Nissan Primera uit 1999. Een zwart exemplaar. Had airco en een 2.0 liter motor. Op papier 131pk maar voelde veel sneller. Mooi was ie niet maar wel heerlijk rijdend. Erg fijne auto.
Veel luxe voor weinig geld (moet je wel diesel rijden) kan je ook terecht bij Alfa. Ik heb een blauwe 1.9 JTD gehad met 190 pk en bijn 500nm koppel, retesnel en zuinig (1 op 20 de snelweg). Met cruise control, Climate control, xenon, lederen sportstoelen en bose audio. Ohja en stoelverwarming. Spijt dat ik deze heb weggedaan. Gekocht voor 1950 euro!!! 60.000 mee gereden in twee jaar. Dit was denk ik de leukste auto voor het minste geld welke ik ooit heb gehad.
Johanneke zegt
Is toch wel lekker eh, als je voor een prikkie een heel fijne auto hebt weten te kopen. Als ik de kilometers zou maken zou er trouwens meteen een Giulia diesel voor de deur staan. Want Alfa is prachtig.
KEV9 zegt
Mijn Audi A8 4.2 TDI die meer in de garage stond om kapotte onderdelen te vervangen dan gewoon reed
amazinglaurent zegt
Volvo V60 T5, splinternieuw gekocht in 2018, een van de eerste van het nieuwe model. Te ongeduldig om te wachten op de plug in hybride. Veel spijt van gehad. Het was een fantastische wagen rationeel gezien, maar de PHEV reed zo veel beter door zijn AWD en extra vermogen. Na nog geen 2 jaar ingeruild (en ook uit fiscale redenen) voor een Polestar 2 performance. Nooit koop ik nog FWD, en eigenlijk wist ik ergens wel dat FWD niets voor mii was. Enkel nog RWD en AWD hier!
kennone zegt
Was dan voor de T6 AWD gegaan. Die gaat ook nog beter door de bocht dan zo’n plug in Hybride van wegen zijn minder heftige gewicht
amazinglaurent zegt
Daarvan was de CO2 uitstoot en bijhorende fiscale afstraffing een beetje een no-go helaas.
Johanneke zegt
FWD is niks mis mee, totdat je een beetje vermogen hebt. Ik merk dat ook met EV’s die ik wel rij. Als ze FWD zijn zoals de Niro heb je echt torque steer. Auto’s met veel koppel en FWD gaat niet lekker samen. Maar mijn eigen auto met 140pk, geen enkel probleem met FWD.
banaan7 zegt
Eerste auto! Fiat Punto uit 2004. Niks meer dan gezeik mee gehad. Stond vaker stil dan dat ie kon rijden.
erddo zegt
3x een alfa 156.. tegelijkertijd, waren dat de beste autos.
Peter zegt
Na 15 jaar alle type’s Renault Laguna gereden te hebben ( v6. 20 turbo ) Hatchback grandtour coupe. De opvolger de talisman gekocht. 2x koppeling vervangen. 1 x de volledige versnellingsbak. Na 16000 km gauw afscheid genomen.
Hoef zegt
Volkswagen Vento 1.8GL van toen 5 jr oud. Climatic (automatische klimaatregeling, maar dan zonder airco 😄), alles elektrisch, automaat, lpg, vaste autotelefoon (jawel!) en ‘slechts’ 160k km. Ik vond het geweldig. Een jaar later met een kantelende zuiger en een automaat die koud niet meer uit de eerste versnelling wilde was de pret voorbij….
schuimbekje3 zegt
ik heb spijt van :
al mijn volkswagens, op de cayenne na,
al mijn fiats, op de barchetta na,
al mijn lancia’s op de hfd na,
al mijn fords, op de mustang na,
al mijn peugeots,
al mijn renaults,
al mijn alfa’s op de 155 na,
al mijn opels, op mijn isuzu dmax na waar ik wel blij van wordt en misschien mijn lila manta i
240
geen van mijn subaru’s op de diesel na,
geen van toyota’s op de prius na,
spijt van de model model y en niet de model s
spijt van de 850 en niet van de andere volvo’s
spijt van de 850 en niet van de andere bmw’s
nooit spijt van mitsubishi’s, lexus, mazda, mg (engels EN chinees), nissan (okay, de almera vond ik nix maar dat was een renault), geen spijt van diahatsu, honda, ssangyong, suzuki (alhoewel ik bij de lj80 geen warme gevoelens heb).
Paul58 zegt
Zo dan, zoveel spijt in je leven kan bijna niet goed zijn zou je zeggen ;)
Ik zou bijna zeggen hoe kan je zoveel ‘verkeerde’ keuzes maken? Slecht voor onderzoek? Maak je nooit proefritjes vooraf om te kijken hoe fijn het rijdt? Goed checken wat je koopt is goud waard, desnoods een aankoopkeuring of alle zwakke punten vooraf goed besturen. Ik kan het weten ik heb bijna alleen maar Alfa gereden, op een paar uitstapjes na. Zeer tevreden, nog steeds!
Ik heb maar spijt van 1 (misschien twee, is twijfelgeval ook veel plezier van gehad).
Otua zegt
Verdorie, je verandert nog vaker van auto dan ik van ondergoed. Niks mis mee natuurlijk!
moveyourmind zegt
Zo vaak.
Van de nieuwe Lancia Y die je in zo’n 114 kleuren kon krijgen en de kleur zo’n beetje het enige aan de auto was dat goed was. Wat een brok ellende was dat.
En van de donkergroene Jaguar XJ Soevereign uit 1999. Een auto waarvan ik dacht dat hij heel stijlvol was. Bij de verkoper stond hij er nog wel zo sjiek bij in de met oude klinkers bedekte straat met jaren dertig huizen. Eenmaal aangeschaft en thuis op de oprit ontpopte de Jag zich helaas tot een oude pooierbak waarvan de glorie allang vergaan was.
Ook veel spijt van de DAF YA 328 die voor maar 1500 Euro op Marktplaats stond en niet gekocht heb.
Ook spijt van de 900 classic Aero die jaren geleden bij Saabworld te kopp stond voor zo’n 3500 Euro. Dat ik die heb laten staan.
Motomoto zegt
Toyota Corolla 2.0 diesel gekocht. Een keer verstandige keuze. Wat een oersaai kreng was dat. En niet zuinig ook! Ingeruild op een 1998 Prelude op LPG. Díe had ik nooit weg willen doen…
CornelisA zegt
Een Renault 14 van 3 jaar oud. Leuk model maar roesten…!
mjpamsterdam zegt
Alleen spijt van auto’s die ik niet had moeten weg doen. Maar dat is “ sukkelaar-spijt “ . Wel kwam ik recent een hele gave V70R tegen voor een mooi bedrag. Toen ik besloot, na twijfel en afweging, te kopen was de auto reeds verkocht. Weer “ sukkelaar-spijt “ !
styns zegt
Een Hyundai getz. Afgescheurd subframe bleek na aanschaf. Ding liep 1 op 7. Lambdasensor met veel pijn en moeite vervangen liep die nog steeds 1 op 7. Een week later ging ie samen met mijn rechtdoor een vangrail in. Afgeschreven. 🙄
kennone zegt
Omze huidige 2008 V70.
Gekocht omdat er onverwachts een tweeling opkomst was en dit in de meeste gevallen een betrouwbare baksteen is. 3 dagen voordat ze geboren werden liep de motor stuk. (Halverwegen april dit jaar) tot de dag van vandaag heb ik hem nog steeds niet terug van het revisie bedrijf door drukte en een mislukte revisie. Als ik deze ellende van te voren had geweten had ik mijn verlies genomen en hem een schop gegeven. Had me een hele hoop ellende bespaard.
Ruim een half jaar auto’s moeten lenen of huren om bijvoorbeeld met je pas geboren twins naar het ziekenhuis te gaan.
Ondertussen is het nieuwe onderblok al 2 weken terug en hoop ik echt dat ze er onderhand aan begonnen zijn.
p993 zegt
Opmerkelijk; welke motor zit erin? Hoeveel km gelopen?
De 5 cylinders staan toch te boek als erg betrouwbaar.
kennone zegt
De 2.5ft 200pk (B25254t8) en zo’n 230.000km, en ja staan inderdaad bekend als betrouwbaar. Waarschijnlijk gewoon een enorme pech geval.
kennone zegt
B25254t8 2.5ft 200pk met net 230.000km
Zijn in het algemeen inderdaad erg betrouwbaar. Flinke pech dus.
alpina007 zegt
Zeker bij Fred van Polar cars gekocht?
kennone zegt
Nope, bij Herman Kamphof in Hollandscheveld. Die heeft ook geen gehoor meer gegeven toen ik hem berichte dat de motor compleet in de soep was gelopen.
alpina007 zegt
Ook zo eentje dus 😅😅
SpiderIV zegt
Mijn allereerste auto een Golf 1. Officieel een 1.6 benzine maar een liter olie per 500km erbij. Eerste en laatste VAG product.
zjos zegt
Opel corsa. Een keer voor de vrouw gekocht. Mooi luxe model met alles er op en er aan. Slechte auto. Veel reparaties, dure beurten, zelf een koplamp verwisselen was ondoenbaar, goedkope snel verschietende plastics langs de wielkasten, slechte ervaringen met de Opel dealer (onnodige reparaties) en een keer een verchroomd uiteinde van de uitlaat verdwenen. (die zat vlg mij op een corsa van een van de medewerkers) Bij een lekke koppakking dat ding de deur uit gegooid. Ik was al nooit een Opel fan en wil er ook nooit meer een.
Johanneke zegt
Opel is echt heel matig qua bouwkwaliteit ja. Ik vind ze goed passen bij PSA om die reden.
kniesoor zegt
Nee, eigenlijk niet. Al is niet elke aankoop een doorslaand succes geweest, ze hebben allemaal, elk op hun eigen manier, een functie gehad in Het automobiele Leven van kniesoor. Dus geen reden om na te trappen, ook niet naar de minder geslaagde exemplaren.
Paul58 zegt
Een maandagochtend Golf 5, alleen maar gezeik mee gehad. Leek wel alsof er elke maand weer wat nieuws kapot ging. Jammer want reed verder best prima.
bmw1cabrio zegt
Onlangs een A5 cabrio voor erbij gekocht. Prima auto, een genot om te rijden met mooi weer, maar ik heb spijt van die 4 cilinder 2.0 TFSI 252 pk motor. Het rijdt onrustig, gejaagd, op het irritante af bij lagere snelheden. Alsof er constant een turbo’tje vandoor wil gaan.
Een V6 past veel mooier bij dit type wagen. Mijn andere wagens zijn electrisch, V6 of V8 en ik had niet verwacht dat een 4 cilinder zoveel verschil zou brengen
utregcity zegt
Peugeot 205, dat gejank van die synchromeshen in de motor/versnellingsbak. Werd er gek van. Dus snel weer van de hand gedaan.
Bram750 zegt
Ooit een Corolla Diesel uit ergens eind jaren negentig goedkoop op de kop kunnen tikken. Prima auto, mankeerde niks aan, was waarschijnlijk ook nooit kapot gegaan en er zaten zelfs leuke velgen onder. Maar wát een zielloos ding was dat! Zat niet lekker, het saaiste dashboard ooit, geen gevoel met sturen; werd er gewoon depressief van.
petroldrinker zegt
Mijn mazda mx5 NA komt direct in mij op, wat een flut auto vond ik dat, ding was ook heeeeeel snel weer weg na de aankoop.
Verder alleen spijt dat ik 3 autos verkocht heb, mn Supra MKIV TT, mn E46 M3 Competition Individual, en mn turbo E46 M3, omdat ik dat absurde affentoe gewoon ff mis
Robert zegt
Ooit eens overhaast een auto gekocht omdat de vorige (VW Golf) total loss gereden was en ik toch wel snel iets anders nodig had. Met de handelswaarde van de verzekeraar (ruim minder dan de dagwaarde) bij een merkdealer(!) wezen kijken naar een andere Golf. De auto in kwestie was waardeloos. Gelukkig had deze dealer net een Polo ingeruild die op het oog goed uitzag en binnen het budget viel.
Ondanks de mooie beloftes om het aantoonbaar achterstallige onderhoud + apk te verzorgen, was er heel veel niet gedaan. Wat er wel was gedaan, was met goedkope imitatie rotzooi opgeknapt, variërend van een niet passende(!) uitlaat (die dus tegen de bodem aan klapperde) tot het vervangen van Conti banden door de goedkoopste Chinese rommel die er te vinden was. Ik ben er nog drie keer terug geweest om o.a. alsnog die uitlaat te fiksen, het teller mechaniek weer werkend te krijgen (ze hadden de dashboard verlichting vervangen voor de apk), de distributieriem te vervangen (was afgesproken, waren ze ‘vergeten’) en zo nog van alles. Enkele dagen later wéér sores, o.a. door gepruts met de remblokken(!) en bij het fiksen dáárvan ging een wiellager kapot doordat de naafmoer veel te vast was aangedraaid.
Ik heb er nog een klein jaartje mee doorgereden en toen maar weer ingeruild ,want ik had er gewoon geen lol en vertrouwen meer in.
retsok zegt
Ik heb ooit voor 2500 euro een puntgave w202 c180 facelift gekocht. Nooit wat mee gehad, reed super comfortabel. Lekkere nineties vibe en ik vond het ook echt nog wel een mooie auto, echter…. Dodelijk saai hok! Voor rij plezier gauw verder zoeken. Heb er uiteindelijk nog te lang in gereden terwijl ik vast wat leukers had kunnen rijden. De auto was te verstandig om weg te doen omdat ik toch wel aardig kilometers maakte en lange ritten maakte. Gelukkig rijd ik nu wel weer wat leuks.
Griffin zegt
Een VW Golf 1.4 TSI, 160pk, jaar oud. Wat een rampenbak was dat. De turbo liet het regelmatig afweten, de elektriciteit was van Engelse kwaliteit, het interieur net zo spannend als een Soviet flatgebouw. Dealer was verschrikkelijk, de bijbehorende garage net zo incapabel als onze overheid en de garantie bleek uiteindelijk nihil.
Na een half jaar ingeruild. Nooit meer een VAG!
Friez zegt
Audi S3 8V
Stond te koop bij een autogarage. Bij de proefrit had ik al argwaan moeten krijgen, want er zat letterlijk genoeg benzine in om tot het einde van de straat te rijden.
Na aankoop bleek de auto in courtage te staan voor een bevriende autoschade hersteller (voel je hem al aankomen?). Uiteindelijk dus privaat bij de beste man gekocht.
Puntje bij paaltje… auto bleek een zwaar schade verleden te hebben. Maakte allerlei rare geluiden tussen de 80 en 120kmh. Lak begon na een jaar al los te laten.
Heb de auto na 1,5 jaar verkocht aan een opkoper voor 23k (had er zelf 49k voor betaald). Auto stond daarna gewoon weer vrolijk te koop voor 40k, maar ik was allang blij dat ik er vanaf was. Inmiddels is de auto geëxporteerd volgens de kentekencheck.
Een dure, maar wijze les en tegenwoordig ben ik niet meer zo naïef als het op auto’s kopen aan komt. Ik hoop dat karma zijn werk doet/heeft gedaan bij de twee oplichters die me deze kat in de zak hebben verkocht.
Johanneke zegt
26k weg in anderhalf jaar. Auw. Misschien toch die premium kentekencheck de volgende keer.
El_Bastardo zegt
Ik heb spijt dat ik mijn 5 serie E61 heb weggedaan. Dat was een heerlijke auto.
Het is nu een aantal jaar geleden en ik heb er een 6 serie gran coupe voor terug gekregen, maar toch…
Elke keer als ik een E61 zie rijden heb ik spijt dat de mijne weg is.
V8Vantage zegt
Nooit spijt gehad van:
205 Generation 1997
106 GTI 2002
206 GTI SW 2004
207 Feline 2007
C1 2011
Ford focus station 2013
Audi A3 etron 2015
Citroen C5 PIII tourer 2.0 hdi
Citroen Cactus 2018
BMW 530D G31
Wel spijt van dat ik de 106 GTI te vroeg verkocht had en jammer dat ik hem niet terug kon kopen in 2012.
Dus kortom de volgende lezers vraag is misschien : van welke auto heb jij spijt dat je hem verkocht heb?
Robert zegt
@vantagev8: mijn Audi 100 Avant (Typ44) met roemruchte vijfcilinder en handgeschakelde vijfbak, nagenoeg ‘Vollausgestattet’ tot aan elektrisch bediende spiegels + ramen + schuifkanteldak, boordcomputer, climate control en ABS aan toe. Let wel: allemaal in een auto uit… 1984, een tijd waar je bij Mercedes nog moest bijbetalen voor een rechter buitenspiegel en een vijfde versnelling! Helaas moest ik na vier jaar belastingvrij rondrijden op lpg in eens weer MRB gaan betalen (dank je wel, Fransje Weekers). Dat en het gegeven dat na 30 jaar zo’n beetje alles wat er op zat, ook daadwerkelijk een keer kapot ging en ik elke maand wel weer iets moest herstellen of vervangen. Maar toch… die onovertroffen sound, het comfort, de ruimte (formaat Superb/E-Klasse T-Modell) en de looks (Tornado Rot). Hij is al weer iets van tien jaar weg, maar ik mis hem nog steeds.
V8Vantage zegt
Gaaf ding! Heel af en toe en steeds meer denk ik dat we het ‘echte’ hoogte punt van autorijden wel gehad hebben als ik nu zo kijk wat er de laatste jaren gemaakt wordt en gaat komen.
drdre1 zegt
Nooit eigenlijk een echt slechte auto gereden. Maar het scheelt dat je als autogek doorgaans goed je huiswerk doet. En ik speel ’t vaak safe. Zal niet snel een auto kopen die fantastisch rijdt, maar wel als onbetrouwbaar te boek staat.
madhatter zegt
Mijn huidige auto. Een Range Rover SDV8.
Wat een extreem fijne auto om te rijden. Het comfort, de stilte, snelheid die indien gewenst toch gemaakt kan worden en het gevoel onoverwinnelijk te zijn.
Ik dacht ik zoek de beste uit, perfecte staat en geschiedenis. Dus ik dacht ach, dat onderhoud zal wel meevallen.
Nou lieve lezer, dat is niet helemaal het geval.
6 maanden, 10.000 km en €14.000 onderhoud verder kan ik de conclusie trekken dat ik een vergissing van epische proporties heb gemaakt. Ik heb nog nooit zoveel spijt van een auto gehad. Inmiddels kan ik er ook niet meer van genieten.
Die Tesla die ik hiervoor reed en die in 4 jaar tijd 1 set nieuwe banden en ruitenwissers heeft gehad is ineens weer heel aantrekkelijk.
bierbuik zegt
Qua auto’s kopen eigenlijk niet, al had ik de Saab waarschijnlijk niet gekocht als ik had geweten wat hij me tot nu toe gekost heeft (benzine, nieuw dak, achterstallig onderhoud, etc)
Vooral spijt dat ik niet een S2000 heb gekocht toen je nog een mooie, origineel NL kon kopen voor €10k..
bierbuik zegt
Qua auto’s kopen eigenlijk niet, al had ik de Saab waarschijnlijk niet gekocht als ik had geweten wat hij me tot nu toe gekost heeft (benzine, nieuw dak, achterstallig onderhoud, etc)
Vooral spijt dat ik niet een S2000 heb gekocht toen je nog een mooie, origineel NL kon kopen voor €10k..
bierbuik zegt
Qua auto’s kopen eigenlijk niet, al had ik de Saab waarschijnlijk niet gekocht als ik had geweten wat hij me tot nu toe gekost heeft (benzine, nieuw dak, achterstallig onderhoud, etc)
Vooral spijt dat ik niet een S2000 heb gekocht toen je nog een mooie, origineel NL kon kopen voor €10k..
bierbuik zegt
Qua auto’s kopen eigenlijk niet, al had ik de Saab waarschijnlijk niet gekocht als ik had geweten wat hij me tot nu toe gekost heeft (benzine, nieuw dak, achterstallig onderhoud, etc)
Vooral spijt dat ik niet een S2000 heb gekocht toen je nog een mooie, origineel NL kon kopen voor €10k..
michel1964 zegt
Een zeer lelijke groene suzuki baleno 1.8 glx estate dat was echt de auto waar ik spijt van had
fedal zegt
Nou…ik heb jaren geleden een Tempra gehad, een Fiat Tempra. Dat zijn geen auto’s waarmee men (positieve) reacties mee weet los te peuteren bij auto liefhebbend Nederland, en de mijne was dan ook nog eens oranje. Maar toch, ik vond het een heerlijke auto om in te rijden. Reed ik langs een grote vitrine, verscheen er toch altijd een brede glimlach op mijn smoel als ik mezelf zag. Dus nee…ik heb nog nooit spijt gehad van de auto’s die ik gehad heb.
pentar zegt
VW Polo 1.6
Peugeot 306 XS
Mazda 323
Seat Leon 1.9 TDI
Alfa 147
Audi A4 1.9 TDI Avant
BMW 320d Touring automaat
Porsche 993 Carrera S tiptronic
Fiat Croma
Audi A6 2.0 TDI
VW EOS 1.4 TSI
VW Passat 2.0 TDI Variant
VW Passat 1.4 TSI Variant
BMW 320d touring
Toyota Prius+
VW Passat 2.0 TDI Variant
Volvo V70 T4
BMW i3 120Ah
Volvo C40 Recharge Twin
Volvo XC40 Ultimate Recharge Twin
Eigenlijk nergens spijt van. De Mazda en Fiat waren echt slecht, maar kreeg ik van mijn werkgever als voorloop auto. Beide BMW diesels reden heerlijk, de i3 is licht en rijdt vooral leuk in de stad. Porsche was leuk tot het gewoon een vervoermiddel werd. Zelfs de Prius+ wist me ergens wel te bekoren. Ruim, eerste auto met adaptive cruise control. Passat is altijd goed. Lekker ruim, rijd relaxed, prima stoelen, net als de V70. Volvo Recharge Twin is fantastisch. Met 408pk op 4 wielen en altijd koppel zou ik niet anders meer willen dan elektrisch.
alfaqv zegt
Ooit eens aan Alfa GT 2.0jts voor een appel en ei gekocht, met 100dkm erop. Meteen weg gebracht naar H&S Corse voor een revisie en nieuwe zuigers, was ook het plan. Dus ik reed eigenlijk in een zo goed als hagel nieuwe 2007 (kleine facelift) donkergrijze, met donkergrijs interieur Alfa GT met die extra chromen snoren in de gril en chromen spiegels. Hij zag er gelikt uit, zat heerlijk, stuurde geweldig en toch.. die motor was gewoon niet sterk genoeg. Ik ben nooit uitgestapt met een grijs op mijn kop.
Ingeruild op een Giulietta QV, die met een chipje en wat kleine modificaties omgetoverd was tot een beest van een auto. Misschien nog steeds wel de best sturende en meest betrouwbaarste auto die ik ooit heb gehad. Vrat alleen wel door zijn voorbanden heen.
Daarna ongezien een 135i cabrio geïmporteerd (zwart, cognac interieur) en vrijwel meteen laten voorzien van flink wat Mosselman modificaties. Carrosserie was niet stijf genoeg voor al dat vermogen, maar een hoop lol gehad als hij reed. Spijt had ik van de dealer, wat een s*** service. En na 5 jaar zat er geen origineel onderdeel meer op dat motorblok. Het blijft een gave auto om te zien, maar na alles wat het me gekost heeft, heb ik er nog meer spijt van dat hem ik niet mis.
dondeboer zegt
Ik heb nog altijd een GT v6 voor de deur staan, en het is de enige auto waarvan ik me afvraag of ik er wel goed aan heb gedaan om ‘m te kopen. Inmiddels zo ongeveer alles aan vervangen, klein vermogen gekost, en nog altijd zijn er aardig wat punten van aandacht. Ik geniet ervan als ik erin rij, maar ik maak me ook altijd een beetje zorgen over wat er nu weer stuk aan t gaan is.
We hebben er een focus van 20 jaar oud naast, met 3 ton op de klok, en dat ding is voor een prikkie in topconditie te houden. Oersaai, maar wel gewoon geen gedoe.
alfaqv zegt
Houden en koesteren! Dat is de enige juiste motor voor die auto.
Je gaat echt spijt krijgen als je die verkoopt.
Dutchdriftking zegt
Mijn tweede Golf 3 was achteraf gezien wel echt een enorme kroket. En zo stom om er daarna weer eentje te kopen. Die VR6 was fantastisch. maar wat is er een geld in gegaan… En het stomme is, nu met de 159 doe ik het wéér :P.
shalomleon zegt
Ik heb jaren geleden mijn laatste geld opgemaakt aan een betrouwbare nissan al.era en die opgeknapt. Een week later kwam er een skyline r33 de werkplaats in die afgekeurd werd en voor 1800 verkocht werd…. had ik maar……
Otua zegt
Kocht als eerste auto een polo 1.2 uit 2004. Was niet vooruit te branden maar ging wel steeds stuk. Toen hij na 3 jaar en 20000 km voor de 2e keer een nieuw blok nodig had maar weg gedaan met €3500 verlies. Denk dat het onderhoud in die paar jaar meer heeft gekost dan de benzine
mark997gt3 zegt
Mijn Italiaanse M3 e46. Gekocht bij bekende youngtimer dealer in de buurt van Amsterdam. Iets met Han……
Schade bak met teruggedraaide kilometer teller. Kwam ik helaas pas na de aankoop achter. De verkoper kwam vervolgens heeeeel snel met een compensatie bedrag over de brug. Dat was voor mij wel het bewijs dat hij het allemaal van tevoren wist. Toen meteen een lakdiktemeter gekocht.
Wijze les. Mijn emoties namen bij die aankoop de overhand.
hanse1one zegt
Geen enkele.
Renault R5 GT Turbo
Renault Clío 1 1.8 16V
Lancia Delta HF 2.0 Turbo
Alfa 155 Q4
Alfa 156 2.5 V6
Renault Megane 3 RS
En nu 3 jaar een Renault Megane 4 RS
Op papier en volgens de “kenners” niet de meest betrouwbare merken en modellen. Maar nooit heeft er me ene in de steek gelaten. Nooit geen kosten, enkel onderhoud. En af en toe werden/worden ze op hun staart getrapt. Ze reden/rijden ook heel leuk. Misschien ben ik gewoon een gelukzak…
alfaqv zegt
Lekker lijstje!
JelmerS zegt
Spijt kan je hebben van elke auto die kwalitatief tegen viel en veel geld kosten (Hallo goedkope BMW’s). Maar dat hoeft het bezit niet minder leuk te maken (Alfa 156 en GT). Waar ik echt spijt van heb is de mini R50 Cooper, echt alles eromheen heb ik spijt van. Bij aankoop waren het zogenaamd nog erg goede en waardevaste auto’s. Na een half jaar stuiteren, elektrische storingen in de ECU, losgeslagen monteurs (ja de computer zei..) en een permanente piep in het oor van die stuurbekrachtiging de auto proberen te verkopen. Wat een prinsesjes volk komt er dan aan je deur, die verwachten een nieuwe auto en elk dingetje is een reden om weg te lopen. Daarna is de auto 3 maand in consignatie eindelijk verkocht voor 40% minder wat ik had betaald. Van begin tot eind drama.
ArnoldH zegt
Nee alleen spijt dat ik ze verkocht heb. (Mr2 sw20 & E30 316 Coupe
Estate_of_mind zegt
Spijt is toch de emotie die pns autoliefhebbers drijft? Zodra je iets gekocht hebt, alweer spijt dat je niet iets anders/beters/snellers/mooiers hebt, zo blijven we allemaal lekker bezig. De eerste auto waar ik geen spijt van heb is mijn huidige Toyota Auris Sportswagon, dus ik noem mezelf definitief geen autoliefhebber meer ;)
j4cks0n zegt
Vorig jaar een Yaris 2004 gekocht omdat ie lekker dichtbij stond. Uiteindelijk drie weken bezig geweest om een waterlekkage in het interieur te vinden. Verder was het gewoon een oude auto. Zo voelde ie ook aan. En een Mégane R26. Leuk om te zien, maar had er helemaal niks mee, dus spijt. Verder alleen “spijt” van het verkopen van bepaalde auto’s. De 993, de S2000, de Clio R27 en de Clio Angle et Demon.
joki zegt
Seat Altea 2,0tdi chip door JD Performance. Heb ik ondanks 180pk en aangepaste ophanging nooit deftig kunnen laten bochten nemen… Gekocht toen tweede kindje op komst was maar was enkel hoger dan een Leon… Toen geloofde ik marketing/ verkoper nog ivm ruimte. Ik heb hier mijn afkeer voor hoge wagens gekweekt. Nu in lease een X1 2023 model met m-sportophanging van mijn echtgenote. Van hetzelfde laken een broek. Wat haat ik dit soort hoge wagens. Steeds het gevoel op de bok te zitten.
cloverleaf zegt
Ik snap je volkomen. Een hoge auto is alleen beter als je bumperkleeft. Ik heb nu een Giulia Veloce, die nog wat lager is dan een 3 serie. Stoel in de allerlaagste stand. Dat rijdt zoveel beter dan die hoge hokken.
wimof zegt
Je vraagt je af, waarom hertrouwen mensen?
z900 zegt
Heb een vw eos die in elkaar geschroefd is in 2009 ding geeft 75000km achter de rug (van een oud vrouwtje geweest echt waar die reed er alleen mee rond de kerktoren aan de km’s en bouwjaar te zien, en waarschijnlijk was haar bril vuil want zitten hier en daar krassen in de carrosserie) in augustus 2023 gekocht, kreng moest na 2 weken al een nieuwe distributieketting hebben en of ik daar 1150euro wil voor aftikken, dak gaat niet open, regent binnen, op de snelweg trekt ie scheef, is m’n eerste cabrio en meteen de laatste (het is een tsi blijkbaar een serieus slechte reeks) dusja redelijk spijt dat ik die kocht rij er nog mee maar niet lang meer.
Waar ik geen spijt van heb is:
Bmw e46 touring
2x honda crx vtec
gregorius zegt
Ik heb 6 auto’s gekocht in mijn leven. Allemaal 2e hands (of meer?).
Voor alle 6 de modellen heb ik eerst research gedaan. Elke keer een paar mogelijke exemplaren gereden van dat model en gelukkig elke keer een relatief goede versie gekocht. Ook heb ik bij 4 van de 6 gewoon een goede garantie gehad en die andere 2 waren prima onderhouden en hebben ook niks onverwachts gekregen.
Wel ben ik zeker 10x (of meer) van mening veranderd over een model nadat ik er 1tje had geprobeerd en ook meerdere keren weggelopen van een auto terwijl ik er al redelijk wat tijd in had zitten na communicatie en reizen om een potentiele koop af te sluiten.
Dus ik begrijp niet dat als je zo weinig research doet naar een auto en of een auto eigenlijk te goedkoop koopt, dat je er dan spijt van hebt dat het toch niet was dat je er eigenlijk van had gehoopt.
dafmaf zegt
Een Peugeot 307 stationcar, acht maanden gehad. We hadden snel een auto nodig (wensen: hatchback of stationcar, zonnedak en automaat) en deze stond vlakbij te koop, centrum Utrecht. Tijdens de proefrit sloeg hij af. Garage waar we hem kochten haalde hem op en zei dat het de choke was, zo gerepareerd. Toch gekocht met nieuwe APK. Twee maanden later bleken de remschijven op. Verkopende garage waste handen in onschuld, want hij was toch door de APK gekomen? Fuckers, dus ik voortaan met de auto naar mijn vorige garage. Daarna alleen maar gedoe. Elektrisch raam links ging stuk. Radiator ging stuk. Zelf nieuwe erin proberen te zetten, maar voorkant auto bleek ontzet, blijkbaar oude schade, dus toch naar de garage. Motor bleef op de gekste momenten afslaan. ANWB kende het kenteken bijna uit het hoofd. Ingeschakelde Peugeot-expert had geen idee. Tot het na de tigste reparatie (garage die het probeerde op te lossen bracht daarvoor na de eerste reparatie niets in rekening, op materiaalkosten na, hulde) opgelost was. Week daarna ging de koppeling stuk. Dag erna stond hij op de sloop.
Achteraf netto toch niet heel veel kosten aan gehad omdat ik op een gegeven moment op een voorrangsweg geramd werd door iemand die van links kwam en door rood reed. Auto net niet financieel total-loss, het uitgekeerde bedrag in kwam de buurt van de totaal gemaakte kosten. Maar de tijd en het chagrijn waren onbetaalbaar.
Citrofieleviltwin zegt
Smart Fortwo (tweedehands). Veel te veel betaald, ophanging kraakte, olie moest evenveel bijgevuld worden als de benzine, ging na een tijdje niet meer in zijn achteruit dus parkeerde ik met mijn been door de deur te openen en naar achter te duwen en op het einde herkende de wagen mijn autosleutel niet meer door chipproblemen. De wagen is ingeruild op een nieuwe Peugeot 108.
smart2000 zegt
Nissan Sunny GTR. Totaal geen comfort met schakelbak. Rauwe motor met weinig koppel onderin.
marcomanta zegt
Ja, VW Transporter met de CFCA motor. Motor met km stand van 130.000 gewoon versleten, hij zoop olie ondanks keurig alle beurten en dat bleek een bekend probleem, revisie was dik 10k, nadien verkocht, nooit weer zoiets.
Homer55 zegt
Nee. Ik houd van mijn auto’s en rijd er lang mee. 5 jaar met de huidige en de hobby auto 12 jaar. Heb ook niet veel auto’s gehad. Als het dan weer eens tijd is voor een ander huidige dan duurt mijn zoektocht ook heel lang. Gaat meestal maar om 1 auto en houd de handel wel minimaal enkele maanden in de gaten. Kan tot een jaar duren. Elk detail moet aanwezig zijn. En dan komt er eentje opduiken en sla ik toe en ben ik weer zo’n 6 jaar helemaal verliefd..
z3cabby zegt
Nooit.meer.een.156.Selespeed.
kukuk zegt
Jazeker. Mijn huidige SL63 (r230) die ik relatief beneveld op een online veiling kocht, bleek bij ophalen naar mijn smaak iets teveel ‘upgrades’ aan het interieur te hebben gehad. Omdat van dit type zeer weinig geproduceerd is, blijkt het een stroperig proces om de originele onderdelen te vinden. Het plan was om er mijn daily van te maken, maar zo ver is het dus nog niet gekomen. Motorisch is hij echter in perfecte staat, dus heb er sporadisch plezier van, jammergenoeg (nog) niet zo vaak als initieel gedacht. Had in dit geval beter dat laatste biertje (en dus de auto) kunnen laten staan.
cossiekiller zegt
Een Renault Express camionette 1.9d. Veel koppel op een belachelijk laag gewicht was wel leuk, maar toen hij 13 jaar oud was, was die al half weggeroest, de waterpomp al 3 keer stuk gegaan met telkens veel kosten. En de laatste keer was het hele motorblok vastgelopen.
thefastturtle zegt
Zeker. Na verschillende auto’s (oa wat Suzukis Swift, Fiat Punto, Alfa, Mazda mx5, Audi’s etc.) van max 3 jaar oud en vaak vol opties ingevoerd, door omstandigheden naar een twee jaar oude VW Polo bussiness highline r-line gegaan. Puur Nederlands. Zowat alles er op en eraan. Maar dat alles ging ook zowat allemaal stuk. Motorproblemen. Digitaal dashboard. Elektronische storingen alom oa motor en stuurinrichting. Twee jaar oud, 25k voor betaald, binnen een jaar na 5k aan stukken weer snel verkocht. Wat een ellende bak was dat. Plus de bouwkwaliteit van de polo viel me vies tegen. Erg plastiekerig allemaal. Dunne bekleding etc. Nooit meer een VAG product voor mij.
Thieuke zegt
Ja, de Nissan Primera P12 (2.2 turbo Diesel)
Fijne reisauto wel, ruim en comfortabel, maar veel mee bij de garage geweest in de korte tijd dat we hem hadden.