Om even in het thema Prinsjesdag te blijven deze Lezersvraag; heb jij wél goede plannen voor de automobilist?
Het gaat de hele middag eigenlijk nergens anders over; Prinsjesdag. De troonrede en daarna de miljoenennota die door tante Sieg aan haar vriendjes en vriendinnetjes in de Kamer werd gepresenteerd. Met als simpele samenvatting: Alles wordt duurder.
Eigenlijk is iedereen de pineut, maar er is -zoals wel vaker- één groep die wel onevenredig hard wordt geraakt. Inderdaad, de automobilist. Lekker makkelijk wel, omdat de auto voor veel mensen onmisbaar is.
Heb jij wél goede plannen voor de automobilist?
Even kort resumeren. BPM omhoog. Campers gaan meer wegenbelasting betalen. Autobussen moeten meer gaan betalen. Oldtimers worden steeds ouder en dus krijgen minder oude auto’s de vrijstelling voor de mrb. Rijden op LPG wordt flink duurder.
En dat is wat ondergetekende als eerste te binnen schoot. Er zijn zonder twijfel veel meer plannen die het leven van de automobilist er niet leuker op maken. En dan is er nog niet eens iets gezegd over de absurde benzineprijzen die wellicht per januari met 21 cent per liter gaan stijgen.
Onzalige plannen dus.
Weet jij het beter dan de regering?
Daarom dus de lezersvraag; Heb jij wél goede plannen voor de automobilist? We weten allemaal dat het duur is om de Nederlandse overheid te zijn. het geld vliegt er harder uit dan een broodje shoarma bij een brakke student na een avond veel te hard zuipen, zullen we maar zeggen. En dat moet er wel weer bij natuurlijk.
En ook moet er iets worden gedaan aan de uitstoot en dan vooral het verminderen daarvan. Maar is alles duurder maken dan de oplossing? Misschien heb jij betere plannen die wel zorgen voor voldoende geld in de schatkist, maar niet de nek omdraaien van de automobilist.
We zijn benieuwd. De beste ideeën sturen we meteen door naar het Torentje. Misschien kunnen ze er nog wat mee!
Fotocredit: @jpvdb spotte deze Bug in zijn natuurlijke habitat
pomoek zegt
Jazeker. Geen BPM meer, geen ingewikkeld en duur systeem maken voor “betalen naar gebruik” of andere flauwekul. Gewoon de accijns op fossiele brandstoffen omhoog gooien. Pluspunten: minder files, minder wegwerkzaamheden, (want minder slijtage aan wegen) minder stikstof en CO2 uitstoot.
Investeren in OV en de prijsverhoging voor het OV terug draaien. Wat mij betreft wordt het OV genationaliseerd. Bussen minstens 1 keer per half uur laten rijden zodat mensen in krimpregios niet gedwongen worden om een auto aan te schaffen. Mensen die echt een auto nodig hebben, vanwege bijvoorbeeld fysieke problemen, gaan we uiteraard financieel ondersteunen a la WMO.
Johanneke zegt
Uiteraard zou DE oplossing zijn: alle belastingen weg en al die belastingen in benzine stoppen. Dan wordt er betaald naar gebruik. Maarja, dan ga ik in Duitsland tanken ipv in Nederland voor het dubbele bedrag.
Als we op een eiland zouden leven zou het top zijn.
pomoek zegt
Ja. Duh. Dat zal je dus Europees moeten uitrollen. Snap ik ook wel.
z3cabby zegt
Wat een onzin. Een snelweg slijt toch niet meer of sneller doordat er auto’s op fossiele brandstof op rijden? De wegen slijten van al het gebruik in weer en wind door welk verkeer dan ook.
Daarbij kan het gros van het volk helemaal geen EV betalen en zijn ze afhankelijk van vervoer wat al meer dan 100 jaar gemeengoed is, namelijk auto’s op fossiele brandstof.
Ja, eens, er moet (op globaal niveau) iets worden gedaan aan de ademnood van de Aarde, maar de industrie en zeevaart zijn honderden keren meer vervuilender dan het wegverkeer. En in Europa lopen we qua vermindering van uitstoot mijlenver voor op landen als China, India etc. Het slaat toch nergens op om de arme Nederlander dan ook nog uit zijn auto te schoppen door de accijns nog meer te verhogen en de EV lease klerkjes daarvan te verschonen.
Als inbreng zou ik opteren voor subsidies op kleine EV’s, zodat deze betaalbaarder worden voor Jan en Miep met de pet. Hoe duurder de EV, hoe lager de subsidie. MRB gelijktrekken voor elk soort auto. Houdt benzine en diesel betaalbaar zolang het gros van de auto’s hier nog op rijdt, maar investeer in ontwikkeling en beschikbaarheid van bio- en e-fuel.
pomoek zegt
@z3cabby: een snelweg slijt wel degelijk als er méér auto’s overheen rijden. Als er minder auto’s over de snelweg rijden dan is er toch minder verkeer. Jij lijkt er vanuit te gaan dat ik zeg dat iedereen die nu een ice rijdt moet overstappen op een EV. Maar dat zeg ik nergens.
“We” moeten gewoon minder gaan auto rijden.
kilum zegt
Weer en wind hebben juist heel weinig invloed. De auto’s die er op rijden en het gewicht van deze auto’s maakt of een weg sneller of langzamer slijt.
ghini zegt
OV nationaliseren kan eigenlijk in de EU niet, want dat is niet eerlijk etc. Dan denk je waarschijnlijk, ja maar de NS dan en in andere EU landen kan het wel. Wat er is, is van voor strengere EU regels, nu een dergelijke stap maken is onmogelijk gemaakt.
pomoek zegt
@ghini: Ik zal je eerlijk zeggen dat ik hier niet 100% in thuis ben, maar volgens mij ben je als EU lid enkel verplicht het spoor open te stellen aan andere Europese spoorwegmaatschappijen. Hoe dan ook gaat het mij niet enkel om het spoor maar over het OV in het algemeen en dan voornamelijk over de bereikbaarheid van plekken in krimpgebieden. Die moet worden verbeterd. Als dat kan zonder het nationaliseren van buslijnen dan is dat wat mij betreft ook goed.
Edge zegt
Ik vraag me af wat dat concreet zou betekenen voor de accijnzen. Hoeveel gaat er dan per liter bij komen, 20 cent, 50 cent, een euro, meer? Want als dat bedrag té hoog wordt, loop je daarmee het risico dat je autorijden onmogelijk maakt voor de gewone burger, en het louter iets voor de rijken wordt. Zeker als je de BPM afschaft en dat die inkomsten óók gecompenseerd wil zien.
Bovendien zit daar ook een bepaalde mate van oneerlijkheid in. Iedereen die nu een tweedehands auto rijdt gaat meebetalen om het gat in de begroting te vullen dat door kopers van nieuwe auto’s zonder BPM wordt achtergelaten. Die student met z’n Citroen C1 gaat dan fors meer aan de pomp betalen waardoor autobezit wellicht onbetaalbaar wordt, terwijl diens vermogende landgenoot spontaan een nieuwe BMW M3 CS voor 45k minder kan kopen. En dat hij daarna dan meer aan de pomp betaalt? Geen probleem, je moet heel wat kilometers rijden voordat je die 45k op hebt, zelfs bij fors verhoogde brandstofkosten.
herve11f zegt
En waarom alleen op ICE’s en niet op EV’s? Of denk je dat die geen energie verbruiken, of de wegen kapotrijden?
Johanneke zegt
Ik zou in ieder geval kappen met die compleet achterlijke mega belasting op a segment omdat die auto’s ‘maar’ 1 op 20 rijden en een 3000 kilo plug in tractor 1 op 50. Want ik ben echt wel voor EV’s, maar ik vraag mij ten zeerste af of een Kia Picanto na 300k km wel een grotere impact op het milieu heeft gehad dan een loeizware EV.
Sowieso zijn we best achterlijk met zijn allen. 25 jaar geleden kon je al elektrisch rijden (GM EV1), of mega zuinig (VW/Audi 3L, Honda/Toyota hybride). Maar we rijden nu rond in loeizware crossovers met oliezuipende onbetrouwbare turbo motoren die vrijwel de 1 op 14 niet halen. Dat doe ik ook in een 1993 Galant als ik mijn best doe.
zjos zegt
1 Laat minder mensen binnen. Al die nieuwkomers willen ook een auto, vliegen, op vakantie etc. Minder mensen minder verkeer.
2 Nederland distributie land ? Dat zijn heel heel veel transportbewegingen. Waarom al die pakhuizen en mega loodsen (met daarbinnen hoofdzakelijk buitenlandse werknemers) voor hoofdzakelijk doorvoer naar buitenland.
3 Maak nieuwe auto’s goedkoper. Nieuwe auto is zuiniger en schoner. We hebben het oudste wagenpark van Europa !
Johanneke zegt
Je moet mensen binnenlaten. Anders gaat je land kapot, want gemiddeld gezien krijgen we te weinig kinderen. Vluchtelingen zijn een beetje een lastig punt, want dat mag van mij ook minder, en vooral korter. Niet meer dat jarenlang procederen. Maar er komt ook enorm veel talent ons land binnen hoor. Heb sinds kort weer een nieuwe collega uit Iran. Topmens. Flink gestudeerd, niet gelovig, ze drinkt zelfs pils. Is 28 jaar oud. Die mensen moet je binnenhalen, er is nu al een tekort op de arbeidsmarkt.
johnhert zegt
Het probleem is dat er veel en veel te veel bullshit kantoor jobs zijn.
Mensen die perfect met de handjes kunnen werken gaan zo’n kantoor job doen om iets meer te kunnen verdienen.
Als je daar mee stopt, minder controle op mensen en ze meer verantwoordelijkheid geven zal het op de duur beter gaan.
Johanneke zegt
Eens. Ben zelf werkzaam op een laboratorium, maar als ik zie hoeveel kantoorbanen er zijn om onze labgroep ‘draaiende’ te houden… legio aan HR personeel, maar als je wat nodig hebt wacht je tijden, om maar wat te noemen. 3 dames op het secretariaat. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat ze doen.
Allison Burgers zegt
Ik gok dat het andersom ook zo is. :)
Mooiste zijn nog IT-afdelingen, die denken dat het bedrijf er is voor hen in plaats van andersom.
Allison Burgers zegt
Die mensen met kantoorbullshitjobs kunnen wel lekker 3 dagen per week thuiswerken. Scheelt een boel verkeer. Stel je voor dat ze ook allemaal 5 dagen per week met de Kadett naar de fabriek zouden moeten.
berlinetta zegt
Laten we eerst eens alle mensen die in NL aan het overheidsinfuus hangen aan het werk krijgen. Daarnaast is er ook nog een hele grote groep die wel wil werken, maar niet de juiste baan vindt. Deze groep ondersteunen, lijkt me een veel betere oplossing dan eindeloos arbeidsmigranten het land binnenhalen. En ja, ik werk ook bij een internationaal bedrijf waar veel arbeidsmigranten werken. Daar is steeds meer kritiek op vanuit het Nederlandse personeel, onder meer doordat het Nederlandse personeel wordt verdrongen op de huizenmarkt rondom de kantoorlocaties. Ook legt het een hele grote druk op voorzieningen zoals onderwijs en opvang. Het kan toch niet zo zijn dat het eigen Nederlandse personeel de nadelen ervan ondervindt terwijl het management en de aandeelhouders ervan profiteren.
En er is in NL geen sprake van een personeelstekort. Er is een overschot een bullshitbanen die helemaal niks toevoegen aan de samenleving en er is een overschot aan mensen die niet of te weinig werken. Dat komt o.a. door het toeslagensysteem. Werken loont niet. Daar zit de oplossing, niet in nog meer mensen hierheen halen. Dat maakt alle problemen waar we als land momenteel mee kampen nog erger.
audirs3 zegt
Rekeningrijden zsm invoeren, geen wegenbelasting meer, 10k subsidie op elke EV, accijns op brandstof richting €10 per liter. Geen variabele snelheden meer in dag/avond, gewoon 1 snelheid die overzichtelijk is (sommige wegen in Randstad misschien 100 dag en nacht, maar wegen zoals afsluitdijk altijd 130)
mashell zegt
Ik heb er wel een paar…
Inhaalverbod voor vrachtwagens (en auto’s met aanhangers, touringcars, etc.), alle wegen 24/7.
LKW maut naar Duits voorbeeld overnemen, maar geen rekeningrijden voor personenauto’s. Grijskentekenregeling afschaffen. MRB en bijtelling voor alle auto’s een vast bedrag (geen differentiatie naar brandstofsoort, gewicht of cataloguswaarde).
MRB ook voor tractors, aanhangers en caravans.
Provinciale opcenten afschaffen.
Auto’s met belastingvrijstelling of subsidie, genoten voordelen laten terugbetalen bij export.
Beperken import gebruikte en schadewagens.
Brandstof accijnzen vervangen door milieu heffing die in elk land van de EU gelijk is.
Betaald parkeren, betaling en tarief per minuut.
Laadpalen, geijkt en tarief weergave vooraf.
Gemeenten gaan niet over laadtarieven.
Gemeenten krijgen doelstellingen voor aantal laadpalen.
Bij elk tankstation aan de snelweg minstens vier snelladers.
Standaard maximale snelheid 24/7 op 120.
Traject controles vrijwel overal.
Verplichte snelheidsbegrenzer voor elektrische fiets op 15 km/h.
Voorrangregels op rotondes binnen de bebouwde kom overal gelijk.
Voorrangregels op rotondes buiten de bebouwde kom overal gelijk.
N wegen met doorgetrokken streep snelheid maximaal 80. Elke 10km inhaal mogelijkheid.
Tractoren op N wegen alleen met vergunning.
Wegwerkzaamheden verplicht eind bord, bij geen werk, geen gevaar geen snelheidsbeperking.
Rode kruis op snelweg alleen bij acuut gevaar.
Spitsstroken en plusstroken altijd open.
Boetes voor rechts inhalen < onnodig links rijden < midden rijstrook plakken.
Boetes terug naar normale bedragen.
Terugkeer van alcoholcontroles.
Koos Spee terug op TV.
Google en Apple verplichten mobieltjes die sneller dan 5 km/h boven een weg gaan op zwart te zetten, onaangenaam voor passagiers maar essentieel voor de verkeersveiligheid en de behandeling van de collectieve mobieltjes verslaving.
Geen nieuwe motorrijbewijzen meer afgeven, bestaande nog maar één keer met vijf jaar verlengbaar.
Robert zegt
Goeie punten @mashell. Ik zou daar nog wat op willen voortborduren:
– verkeersboetes omlaag, maar wel progressief bij recidive.
– verkeersboetes naar draagkracht.
– bij recidive in ernstige overtredingen sneller rijbewijs intrekken, eventueel na vijf jaar opnieuw examen doen.
– in navolging van Duitsland en Frankrijk, OV-maandkaart voor € 49, voor alle bussen, trams, metro en stoptreinen.
– apk-plicht voor motoren, bromfietsen en aanhangers.
– meer kruispunten v.v. rood licht/snelheidscamera’s.
– voertuigen/vrachtwagens die voor een te lage tunnel uitkomen en/of vast zitten bestraffen als economisch delict
– ontvangers van subsidie voor “schone auto’s” moeten deze verplicht investeren in energiebesparende maatregelen.
– actieve houding en ondersteuning voor alternatieven voor elektrische aandrijvingen: synthetische brandstoffen, biobrandstoffen, recyclen/upcyclen van afvalstoffen (gas).
– milieu-impact en welzijn bij delving, raffinage en productie van accugrondstoffen en -productie ook meenemen in effectrapportages.
pomoek zegt
Eens behalve als het gaat om Brandstof accijnzen vervangen door milieu heffing die in elk land van de EU gelijk is. Wat is dan de incentive om minder fossiele brandstof te gebruiken als het toch niets uitmaakt hoeveel je rijdt? Het mooie van de accijns is dat dit eenvoudig is en je ook wordt gestimuleerd om minder te rijden.
bunnylebowski zegt
@mashell vo voor Mashell.
Johanneke zegt
Ik heb met elektrische fiets juist naar 20 mijl per uur gezet, zo is ie standaard buiten de EU. 15km/uur is veel te langzaam buiten de bebouwde kom.
baardmijt zegt
Elektrische fietsen mogen gewoon tot 25 km/u ondersteunen. Dus begrenzen op 15 km/u slaat nergens op. Bovendien gaan mensen er sowieso zelf mee rommelen.
En motorrijbewijzen niet meer afgeven en nog maar 5 jaar verlengen? Want?
Meer motorrijders is minder file. En efficiënter gebruik van grondstoffen bovendien. Eén persoon in een auto van 4,5 m en 2
mashell zegt
Ik heb best vaak een schrikreactie dat er ergens met een fors tempo zo’n elektrische fiets vandaan schiet, ze zijn op 30 wegen niet fatsoenlijk in te halen. Elektrische fietsen gaan gewoon te snel, trapondersteuning voor de senioren en luiaards prima, sneller dan gewone fietsen geen goed idee.
En allereerst sorry dat ik je hobby motorrijden wil afpakken maar dat is in het algemeen belang. Meer motorrijders betekent niet minder files, integendeel het betekent meer files want meer ongelukken, meer inzet van verkeersongevallenanalyse, meer afgesloten wegen omdat er een trauma helikopter moet landen. Ook voor het milieu zijn motorfietsen niet goed want die motorfietsen hebben veel lagere uitstootnormen dan auto’s,
baardmijt zegt
Hobby, tja.
Het is voor mij gewoon dagelijks woon-werk verkeer hoor. Omdat het OV me niet op tijd op mijn werk brengt en het met de auto niet te betalen is. Ik rijd ruim 1:30 met een machientje van nog geen 120 kg rijklaar.
En ik weet dat motorrijders oververtegenwoordigd zijn in de ongevalsstatistieken, maar de laatste keren dat ik in de file stond door een ongeval, waren het gek genoeg steeds een of meerdere auto’s.
De uitstootnormen mogen strenger, als er meer mensen op een lichte en doelmatige motorfiets gaan rijden wordt dat ook interessanter. Maar nee, ik heb er niets mee en vind het irritant, dus verbied het maar, dan blijf ik lekker geloven dat ik goed bezig ben door mezelf dagelijks met 2,5 ton staal voort te bewegen.
baardmijt zegt
…van 5 m en 2500 kg is van de zotte.
denx zegt
Ik zou willen pleiten voor een periodieke ‘herkeuring’ van het rijbewijs. Hierbij wordt gekeken of iemand nog wel in staat is een x periode door te rijden. Slaag je, mag je weer voor een x periode door. Slaag je niet, zal je weer naar ‘school’ moeten. Reden: 1. Sommige mensen rijden bewust of onbewust buitengewoon slecht en zijn hierdoor een gevaar in het verkeer. 2. Er zijn te veel autobezitters. Door periodiek te ‘ijken’ neemt het aantal bezitters af, hierdoor minder verkeer (minder drukte in spits en minder uitstoot). Uiteraard moet het ov on-point zijn en gratis zijn. Ook moet subsidie op EV verhoogd worden.
bunnylebowski zegt
1. Brandstof fixed price van €1.95 , jaarlijks te indexeren met harde afspraken olie maatschappijen. Gaat markt prijs omhoog? Dan wordt de olie maatschappijen gecompenseerd door de overheid, maar wel ten koste van fossiele subsidies
2. EV transitie doorzetten zodat B-c segment EVs hun weg gaan vinden en hard lobbyen in de EU hiervoor. Dus bijtelling weer omlaag, wegenbelasting eraf etc
3. Al aangehaald, maar vind dat moeite waard om nog een keer te vermelden. Kleine A-B segment voertuigen niet zo absurd hard belasten met BPM en een BMW XM maar €1000 (!!!) te laten betalen
4. Maximale investering in een aantrekkelijk alternatief op auto’s. OV
5. Onaantrekkelijk maken om auto’s op kleine ritjes in te zetten. Bijv. Bij scholen geen plek meer voor auto’s, supermarkten in stedelijke gebieden terug dringen parkeerplekken. dit zodat al die kleine kleine kut ritjes met de fiets gaan. We zijn enorm lui geworden
6. Rekening rijden in de basis geloof ik in. De uitvoerbaarheid is 0.0 dus niet doen.
bunnylebowski zegt
@bunnylebowski aanvullend:
– kappen met betutteling en voor elke scheet moeilijk doen richting de automobilist. Focus op de grote jongens, niet het volk. Boetes terug in €€, Max snelheid weer omhoog (bewezen geen effect die 100 km/u)
– durf de echte pijnpunten te adresseren ipv lekker makkelijk traject controles overal neer te pleuren. Door rood rijden, appen achter het stuur, afsnijden etc.
faalhaas zegt
Gratis brandstof, geen mrb, meer wegen, geen snelheidslimieten. Iedereen krijgt 1000 euro van Mark Rutte. En Noord Korea moet dit allemaal betalen!
cossiekiller zegt
Naar het Turkse systeem. Iedereen kan tenslotte 1/7 van een BMW betalen. En dan zijn er 7 keer minder auto’s op de weg. Minder uitstoot, en benzine aan €6 per liter.
anthwan zegt
Gewoon iedereen gelijk dus ook de EV aan de “normale” wegenbelasting zonder voordeeltjes. Iedereen gelijk.
johnhert zegt
Mijn maag draait om als ik sommige extreem linkse comments lees, bah.
bunnylebowski zegt
@johnhert mijn maag draait om van dit soort polariserende teksten . Ik lees niks extreem links.
mashell zegt
Bij extreem links denk ik aan kraken en communisme. Bij links denk ik aan naar elkaar omkijken. Bij rechts denk ik aan zorgen dat je het zelf goed hebt, de rest zal wel. Bij extreem rechts denk ik aan uniformen en marcheren.
Dus doe maar gewoon links.
flatsix010 zegt
Denk dat het doel vooral simplificatie moet zijn, zoals het hele belasting- en subsidiestelsel.
Accijns op brandstof omhoog: soort rekeningrijden + je pusht mensen om zuinig te rijden en of een zuinige auto aan te schaffen. De leasemaatschappij rekent dit ook gewoon door naar je leasebedrag.
Daarnaast flink investeren in het OV.
Resultaat zou moeten zijn dat de totale inkomsten uit auto’s en gebruik gelijk blijven, maar mensen die veel rijden en of brandstof gebruiken betalen meer en vice versa. OV wordt beter en goedkoper, een flinke kostenpost die gecompenseerd kan worden door het snel afbouwen van fossiele subsidies.
NK zegt
Alles weer naar de regels van 1987
NK zegt
Alles van vroeger was beter dus weer terug naar de regels en wetten van 1987
Dutchdriftking zegt
Niemand de elektrische keicar? Als je echt wat wilt doen voot het milieu…
kilum zegt
Wegenbelasting weer 100% afhankelijk maken van het gewicht van de auto. Elektrisch of niet maakt niet uit.
Daarnaast moeten de regels worden aangescherpt omtrent een grijs kenteken. Ik zie steeds meer van die Amerikaanse Pick-ups rijden. En 90% daarvan (als het niet meer is) heeft dat ding echt niet nodig voor zijn/haar werk. Daar wordt onwijs veel belasting ontweken. Daarnaast zijn die dingen gewoon gevaarlijk op de Nederlandse wegen.
De youngtimer regeling omtrent bijtelling moet soepeler. Dat je bijtelling betaald over de dagwaarde op het moment van aanschaf. Zodat het ook interessant kan zijn om een 2 of 3 jaar oude auto te rijden in de bijtelling.
Kwartje van Kok er af uiteraard.
Daarnaast ben ik op landelijk/Europees niveau voor het afschaffen van BTW, BPM en accijns. En dit vervangen voor vervuilingsbelasting. Een belasting op basis van hoe schoon een product wordt geproduceerd. Dit zal bedrijven motiveren om schoner te produceren. Want daardoor kunnen ze hun product goedkoper op de markt brengen en dus beter verkopen.
Dat geldt dan natuurlijk niet alleen voor de auto industrie. Maar om het daar aan gerelateerd te houden, dit motiveert ook een bedrijf als Shell om schoner te raffineren. Zodat ze hun benzine goedkoper kunnen verkopen dan de concurrent.
Dan kunnen automerken ook gewoon lekker Benzine en Diesel auto’s blijven produceren en deze competetief op de markt brengen, mits zij het productie proces opschonen.
seatleon zegt
Als je het plat slaat is het allemaal heel simpel. Er moet minder worden uitgestoten en bij wegverkeer is er maar een goede oplossing: minder gereden kilometers in totaal. Mensen gaan niet vrijwillig de auto laten staan als de buurman hem wel pakt. Dus moet je mensen in de portemonnee raken. Dit geldt ook voor alle andere vormen van vervuiling. Als je geen prikkel introduceert om niet of minder te vervuilen komen we nergens.
Ik denk dat de enige echte oplossing is het beprijzen van de daadwerkelijk gereden kilometers icm een volwaardig alternatief.
Overigens is dit voor mij niet perse voordelig. Ik heb de auto ook regelmatig nodig en dan is er geen volwaardig alternatief. Ook zou ik het liefst een 8-cilinder rijden zonder bpm, tanken voor €0,50, geen mrb betalen en subsidie ontvangen op de verzekeringspremie. Maar dat lost ook niks op. Soms is politiek ook verder kijken dan alleen je eigen belang.
petroldrinker zegt
Om te beginnen EV’s kapot belasten zodat mensen wel weer naar brandstof autos gaan, wegenbelasting naar gebruik, en dan in de brandstof zodat ook de touristen en polaks etc die hier wonen maar geen nl platen hebben lekker meebetalen zoals het hoort, En enige misgelopen belastingen, die heffen we als accijnzen op het grootste vergif dat er is, namelijk alcohol met al die verslavenden die we hebben, vooral onder de studenten die toch wel zuipen. Ow en de maximum snelheid in steden omhoog, want dat kruipen wat we doen slaat ook nergens op, en snelwegen onbegrensd. Roodlicht boetes zwaar handhaven en boetes 10,000 eur maken ervoor, als mensen in de schuldsanering komen boeid niet, doen ze immers zelf door rood rijden…
bunnylebowski zegt
@petroldrinker
“ die heffen we als accijnzen op het grootste vergif dat er is, namelijk alcohol met al die verslavenden die we hebben”
nou zo te lezen heb je al aardig wat glaasjes alcohol op
petroldrinker zegt
Nou niet echt, ik drink mn hele leven al geen alcohol, zal ik ook nooit gaan doen. Net als dat ik geen alcohol in huis heb voor visite, ik ben echt anti alcohol namelijk.
Edge zegt
Ik ben zelf groot voorstander van betalen naar gebruik. Tegelijkertijd wil ik voorkomen dat we naar een situatie groeien waarin de rijke elite lekker vrolijk door kan blijven tuffen in hun dikke BMW, terwijl de gewone burger die net zo hard of misschien wel nog harder voor z’n centen werkt als vee de trein of bus in geduwd wordt.
Ik zou daarom de MRB afschaffen en de brandstofprijzen verhogen. En ja, ook elektriciteit aan de laadpaal. Wellicht dat daar niet zo’n grote verhoging op hoeft als op benzine en diesel, maar ook de EV rijder mag meebetalen aan het onderhoud van het wegdek.
De BPM zou wat mij betreft ook afgeschaft mogen worden, al zou ik dat gat in de begroting niet verrekenen in de brandstofprijzen omdat bovengenoemde gewone burger dan mee gaat betalen om de misgelopen BPM op de eveneens bovengenoemde dikke BMW te compenseren. Ik zou kijken of dat tekort opgevuld kan worden door minder fossiele subsidies uit te keren.
Tegelijkertijd zou ik ook graag zien dat het OV verbeterd wordt. Ik vind niet dat je de burger zo zwaar moet belasten dat deze verplicht is het OV te nemen, maar ik vind wel dat het OV dermate goed geregeld mag worden dat mensen het van zichzelf als alternatief voor de auto gaan zien. Lekker naar het werk in een schone en betrouwbare trein of bus, maar wel gewoon met de auto naar de supermarkt voor de wekelijkse grote inkoop of zo.
jeroenm83 zegt
Heftige kost hier. Ik ga maar weer even braaf de Top Gear lezen. Minder deugen, meer benzine, veel meer (glim)lach. Dat werk.
herve11f zegt
Waarom zo moeilijk? De tijd terugdraaien naar 1995.
Toen was alles nog acceptabel en in verhouding betaalbaar voor de burger.
Als ik dit hier zo allemaal lees…
Je kan je beter aan een koord hangen bij sommige voorstellen.